Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák

Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-24 14:22:24 // 2038
különbözőek vagyunk 13 évesen kezdtem el a SMKP jogsit előtte ugye kerékpár aztán ahogy meg lett Fater Komárja volt a király aztán a Simson még télen is motoroztam, hóban, szélben mindenhogy, 18 évesen autó jogsi mindenhová vittem Fater Wartyeszát, mellette volt már saját Endurom aztán 20 évesen vettem egy Trabit 30e ft-ért pár év múlva meg egy Tipot :DDD
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-24 14:17:59 // 2037
kukás robot hogyan? na az még sokkal később lesz, mint egy önvezető autó :DDD
Liquid2020-02-24 14:11:20 // 2036
Az irodánk Győrben egy főbb útról nyíló kis utcában van, panelos övezetben. Naponta 2-nél többször jön üríteni a kukás, plusz a szelektívek. Persze lehet éjjel is, de akkor meg zaj lesz probléma (amúgy az éjjel jó lehetne).
Viszont kihasználtság szempontjából meg pont az a jó, ha egész nap úton van a gép.
Liquid2020-02-24 14:07:53 // 2035
Pontosan így van, vidéken elképzelhetetlen az élet autó nélkül.
Marcit kérdeztem, hogy majd szeretne-e jogosítványt, és egyből rávágta, hogy persze.
Kazes☻2020-02-24 14:04:23 // 2034
Ha végiggondolod, nem kénytelen... max. csak a dolgozók miatt... ne kelljen már műszakpótlékot fizetni. ;)
Nálunk Bp. széle, elég korán jönnek... ezért már szinte mindenki este kiteszi a kukáját. Tehát a gyűjtőkocsi jöhetne egész éjjel. A srácoknak így is hajnalok hajnalán kell kelniük, mert kb. dél körül már bent is vannak a telepen. Legalábbis amikor jártam a FKF-nél, így mondták és tapasztaltam a telephelyen lévő kukásautók számából.
tdemeter2020-02-24 14:01:21 // 2033
Mikor jogsim lett nem igazán érdekeltek úgy az autók, ahogyan most. Tulajdonképpen lehetne használati tárgy is, akkor is azt gondolom, hogy az már egy szint. A gond ott van, ha olyan szinten nem érdekel valakit, hogy jogsit se akar, vagy ahogy piritu írja, sosem vezet... Na ez majd elválik, hogy nálunk hogyan lesz. Nekem az autó 7 évvel később lett a jogsi után. Egyenlő volt magával a szabadsággal, mert onnantól kinyílt a világ. Előtte próbáltunk utazni busszal, vonattal, de rájöttünk, hogy ez agyfárasztó, ezért igazából valahol egy igény volt, hogy ettől megszabaduljak. Szóval szerintem olyan is van, hogy valakit mindig elvisznek ide-oda, ezért nem fejlődik ki mellé az igény, hogy neki kelljen közlekednie. Pestiek ebből a szempontból eleve ki vannak szolgálva. Vidéken sokkal bonyibb A-ból B-be eljutni, hamarabb akarsz autót magadnak... (szerintem)
Liquid2020-02-24 13:55:47 // 2032
Jogos, de azért ez nagyon utópia :)
Amúgy meg kénytelen csúcsidőben menni, mert állandóan megy, szóval valahol biztosan csúcsidőben..
Kazes☻2020-02-24 13:55:08 // 2031
Igen, kb. szórakozás szinten... az enyém is... aztán bemegyünk a városba, vagy keresztül rajta már nem is olyan az egész... uncsi. :)
Piritu - 1.000.0002020-02-24 13:53:49 // 2030
Kérdés hogy az autókba beprogramozzák-e a mostani “státuszukat”? Mondjuk az önvezető bömbi méltó lesz-e a hírére? Ha meg nem akkor ki venné meg?
:-DDD
Kazes☻2020-02-24 13:50:32 // 2029
És vajon miért lenne dugó? Gondolod, hogy pont a kukásautóra megtartják Gipsz Jakabot a hegyről?! És pont (mint egyébként sok helyen manapság) csúcsidőben fog haladni a kis robotkukás? Ha netán mégis úgy jönne ki, akkor az autók egymásközt ledumálnák, még az esetlegesen szembejövővel is... vagy kitérő, vagy némi pauza és szépen mehet a forgalom. :)
Piritu - 1.000.0002020-02-24 13:48:42 // 2028
Nálunk mind a két gyereknek van jogsija már vagy 10 éve, de összesen nem mentek 100 km-t :-(
tdemeter2020-02-24 13:45:04 // 2027
Ja, a gokart nálunk is nagyon megy
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-24 13:40:41 // 2026
nálunk is hasonló a fiú 12 lesz de vihetem gokartozni és a lányt is aki 8, földúton (határban) rendszeresen át kell adnom a kormányt :DDD
tdemeter2020-02-24 13:34:42 // 2025
Azért én nem látom ilyen borúsan a helyzetet. Az én fiam pl állandóan vezetni akar, de nincs még 14 sem:) A lányom meg őt majmolja, szóval nálunk ez nem így va...Ebben persze benne van az is biztosan amit tőlem látnak.

Need for speedet kell velük játszani, autókat kell mutogatni nekik. Szerintem ennyi kell..
Liquid2020-02-24 12:24:46 // 2024
igen valami ilyesmi, plusz azt se felejtsük el, hogy a gyártó egy dolog, kormányzati jóváhagyás is kell.
carver2020-02-24 12:14:42 // 2023
Nem lesz olyan sok cég aki ilyet fog (sikeresen) fejleszteni... ők meg majd összeállnak, hoznak egy jó kis iparági szabályozást ami megvédi őket...

Rizikó van benne de akik megmaradnak azok nagyot fognak kaszálni mert rengeteg járműben (nem csak autóban) az ő rendszerük fog futni...
carver2020-02-24 12:11:00 // 2022
Egyébként ebben is változnia kell, nem csak az embernek de a cégeknek is, mert ha megnézed az Y generációt meg az alfákat akkor az autó jelentősége már messze nem az ami nekünk. Gyerekeimet egyáltalán nem érdekli a vezetés pedig én is meg a feleségem is imádunk vezetni, a példa megvolt mégsem.

Az autógyárak jelentősége csökkenni fog az biztos, és így még nehezebb lesz finanszírozni a fejlesztéseket...

Ha megnézitek a Karotta videójaban azt hogy mit gondol a VW a jövő autójáról (a legdrágább internet hozzáférési pont) hát dobtam egy hátast tőle, de ha jobban belegondolok akkor sajnos nagyon logikusnak (de legalábbis elképzelhetőnek) tűnik...
Liquid2020-02-24 12:03:00 // 2021
"Amikor az első gyártó elég kicsinek ítéli meg a rizikóját egy önvezető rendszernek, akkor piacra viszi és kész. "
Ebben azért nem vagyok biztos,mert pár komoly baleset hazavághatja a gyártót, vagy a beszállítót, teljes felelősséget nem hiszem hogy bármelyik is vállalna. Max. a Tesla valami jól kitalált apróbetűssel :)
carver2020-02-24 12:02:14 // 2020
Wow, korrekt post, ehhez nincs.mit hozzátenni. Grat.
Liquid2020-02-24 12:00:25 // 2019
Alapvetően egyetértek. Annyi még hogy a jelenlegi állapotról azért jelentős fejlődés kell még az üzembiztonság terén ahhoz, hogy ezek a rendszerek ne engedhessenek mondjuk sávot váltani. De ez szerintem csak idő kérdése.
Viszont ebben azért sok problémalehetőség is van, hiszen Te vagy én, vagy bárki adott esetben egy apró szabálytalanság elkövetésével segíteni, gyorsítani tudja a közlekedést, vagy éppen balesetet elkerülni. De az önvezető nem fogja 20 centivel átlépni a záróvonalat, hogy megelőzze a kukásautót, ellenben lesz egy jelentős dugó :)
Pont ma reggel beszélgettünk a kollégákkal ezekről a dolgokról, és lett a konklúzió, hogy autópályán tök jól tudna működni egy "vonatozó", összekapcsolt rendszer, de városban kb. soha nem lesz jó.
WarbiRunner (Gyuri)2020-02-24 11:35:59 // 2018
Amikor az első gyártó elég kicsinek ítéli meg a rizikóját egy önvezető rendszernek, akkor piacra viszi és kész. Belekalkulálja majd azt a néhány perköltséget, mint ahogy most is. A jog lesz kénytelen utána menni a dolognak.
Olyan "tiszta" rendszer nyilván nagyon sokáig nem lesz még (100 évben mérhető, ha valaha lesz egyáltalán), mint amiről írsz, viszont minél több valamilyen szinten beavatkozó és "connected" jármű közlekedik majd, annál kiszámíthatóbb lesz a közlekedés. Elég ha csak a most terjedő vezetés segédekre gondolunk. Ha elterjed, 10-20 év múlva a használt autók nagy részében is lesz, kevesebb agresszív sávváltás, "akkor sem engedlek be" manőver lesz, mert a vezetés segéd nem engedi. Kevesebb öreg papó kanyarodik bele a busz oldalába (múlt hét, Debrecen). Az autókban kamerák, adat rögzítők lesznek, hajts gyorsan úgy, hogy tudod, hogy minden pillantatól meg vannak az adatok amit autóban töltöttél. Nem feltétlen az önvezetés önmagában és pillanat szerűen old meg mindent. Az embernek kell átnevelődni, és átállni erre.
Nagyon sokrétű, hogy hogyan oldódhat meg a jelenlegi túlzsúfolt szituáció.
A baj az, hogy az autóipar a gazdaság egyik támasza. Vagyis a fogyasztói rendszer egyik lábát kivágjuk, amikor kevesebb autót, jármű megosztást és tömegközlekedést szorgalmazunk.
Nehéz lesz :-)
Liquid2020-02-24 10:56:48 // 2017
Ezért írtam, hogy akkor lehet önvezetni, de semmilyen manuális közlekedés nincs, vagy legalábbis az autóktól teljesen el van különítve. Pl. nincs szintbeli gyalogos/kerékpáros kereszteződés meg ilyenek. Onnantól tényleg tud kvázi tökéletes lenni.
Viszont ennél komolyabb dolog a jogi szabályozás. Pont ezért adja vissza az utolsó pillanatban a kormányt az autó, a más kérdés, hogy ha kivédhetetlen szituációba hozza a sofőrt, az pl. kinek a felelőssége?
Kiváncsi vagyok merre fog ez fejlődni.
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-24 10:36:24 // 2016
nagyon sok tényezős ez a játék pl egyszerű autópályás közlekedésnél Te már látod az előtted lévő 5-6. autónak a mozgását, viselkedését pl van egy ráfutásos baleset Te tudsz reagálni pl kirántod az autót a külsőbe lehetőség szerint vagy pl valaki integet az út szélén ne menj tovább ezt a robotpilóta nem tudja értelmezni és tovább hasít vagy szűk utcában mész látod bent ül valaki kezében a nagykabát és tudod nyitni fogja az ajtót ezért lassítasz stb, stb... és megannyi szituáció amit nem lehet betáplálni ezeket érezni kell....
Kazes☻2020-02-24 10:23:41 // 2015
Na, ez szép... ha már robotautó.
Egy kis ragasztószalaggal átverhető a Tesla
Nincs benne a gúglimapben?! :-o
Kazes☻2020-02-24 10:20:42 // 2014
Akkor csak másolta... esetleg ugyanaz volt, csak más ótóval! :D
Kazes☻2020-02-24 10:20:08 // 2013
Vak tyúk is talál szeget... ugye! Grat! :D
Zsolt1552020-02-24 10:15:57 // 2012
Bocs, ez decemberben volt. :-)))
RomeoOne2020-02-24 10:07:06 // 2010
És tényleg, köszi :D
Épp képet raktam be, úgyhogy minden ok :D
gradvolttomi2020-02-24 09:29:02 // 2009
Tegnap pont ott voltunk. Ilyen veszélyes helyekre viszem a gyerekeimet...

Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-24 09:01:11 // 2008
teljesen egyetértek veled, végül is csak minden kérdést le kell bontani igenre és nemre, ami hiányzik ezekből pl a megérzés az sosem lesz, talán a legnehezebb ebben a feladatban, hogy nincs két egyforma szituáció, baleset így nagyon nehéz modellezni az egészet... és igen nagyon érdekes kérdés a jogi felelősség vajon kit terhel majd
Kazes☻2020-02-23 23:41:06 // 2007
No, ennek is inkább a robotkocsi kellene már...
Jorjie2020-02-23 23:27:02 // 2006
Gratula a K-hoz! :-)
RomeoOne2020-02-23 23:04:02 // 2005
Anno megkérdeztem a KRESZ oktatómat egy ilyen paradox helyzetről, hogy mit mond, a KRESZ arról, ha választanom kell, hogy valakinek a nyakán vagy a lábán menjek át. Azt mondta, ha ilyen helyzetbe kerülök, akkor már rég csúnyán elrontottam valamit és én leszek a hibás. Persze elméletben elképzelhető, hogy úgy kerül az ember ilyen helyzetbe, hogy nem ő a hibás, de akkor meg nem értem, hogy miért lenne ez az AI-val szembeni érv?
WarbiRunner (Gyuri)2020-02-23 22:56:45 // 2004
Ez nyilván egy paradoxon. Az önvezetésnek elegendő 'csak' simán jobbnak lenni annál amit az emberek tudnak ahhoz, hogy hasznos technológia legyen. Én nem szeretem AI-nak hívni, mert pontosan az intuitív intelligencia hiányzik belőle. Ez nem feltétlen baj, de ez a korlátja. Az intelligencia amivel rendelkezik, továbbra is az emberé. A programozók, matematikusok, mérnökök százai határozzák meg a rendszer kereteit, logikai összefüggéseit. Aztán a rendszer gyűjt, és számol, irgalmatlan gyorsan. Egész biztosan alkalmas lesz nagyon sok szituációban, és egész biztosan fog hibázni. Összességében egy ilyen rendszer eleve csökkenti egy paradox szituáció valószínűségét. Ami eleve nem túl nagy. Egymással kommunikáló, kamerákkal felszerelt járművekről beszélünk, akár képes a szituáció kialakulását megelőzni. Nyilván, ha akarjuk, a fejlődés útjába lehet tenni ezt a paradoxont, csak nem érdemes. A jogi felelősség szintjén jelen van ez az akadály, de nem gondolom, hogy feloldatlan marad.
carver2020-02-23 22:20:12 // 2003
ez pont olyan önvezetés mint amikor te meg én először ültünk autóban és ha kellett akkor az oktató belenyúlt.

Szerintem nincs ezzel gond annál is inkább mert ezeknek az autóknak minden egyes balesetét nagyon alaposan kivizsgálják, javítják a szoftvert és legközelebb már egyik autónak sem lesz gondja olyan helyzetben.

Ellentétben az emberrel mi történik, gondolj csak azokra a kereszteződésekre ahol rendszeresen történnek balesetek. Egyik nap karambolozik valaki, ő ott legközelebb már biztos figyelni fog, de minden héten lesz egy új hülye/figyelmetlen aki csattan.

Nyilván (sokkal) lassabban jut el az AI arra a szintre hogy mindenhol átvegye a vezetést. És mindenhol alatt most csak azt értem ahol az átlagember jár. Én dolgoztam olyan projekten ahol AI-t használtunk, tényleg nagyobb volt a kezdeti lelkesedés hogy mennyi időn belül mire lesznek képesek ezek a szoftverek, de azt amit tudnak (és ez jelenleg még sokkal korlátozottabb mint azt sokan gondolnák) azt már most is jobban tudják mint az ember.

Itt egy régebbi video az AI-ról, 5:10-nél van egy érdekes rész ahol egy egyetemi versenyen egy videorészlet alapján 48 óra alatt kellett olyan szoftvert írni ami végigvezet egy járművet. Közel 100 jó megoldást kaptak, 4 egyetemista pedig tökéletes megoldást írt, az ő szoftverük egyet sem hibázott. Mindezt 48 óra alatt. Igaz hogy csak erre az egy útra, időjárási viszonyra, napszakra, de akkor gondold el mire megy pl a Tesla azzal az adathalmazzal és fejlesztői kapacitással ami nekik van...

Érdemes tovább is nézni a videót, az a rész sem rossz, ahol olyan bőrrák felismerő szoftvert írtak ami jobb diagnózist adott mint az USA egyik legelismertebb bőrgyógyásza.
Liquid2020-02-23 18:58:12 // 2002
Kivédhetetlen esetekben fordulhat elő olyan szituáció amit írtam. Volt már sokhelyen sok írás ezügyben. Embernél ez nem játszik, mert ösztönösen cselekszik gyakorlatilag mindenki, és nincs idő átgondolni, de egy gép más dolog. Pl. ha előtted megy át egy falka vaddsiznó, nem fogod elütni őket, pedig ha megpróbálod kikerülni, akkor nagy valószínűséggel elveszted az uralmat és letarolod a szembejövőt. Egy gép elütné, mert az a kisebbik rossz.
Az a baj az önvezetéssel, hogy akkor lenne csak értelme ha nem adná vissza hirtelen a vezérlést és a felelősséget. Ha az autó bármikor visszaadhatja a vezérlést, ha nem tud megbirkózni a feladattal, akkor az inkább rontja a dolgokat mint javítja, hiszen nincs olyan ember aki tökéletes készenlétben tud lenni, úgy hogy az utolsó pillanatig kívülálló. Ráadásul az kicsit se pihentető, inkább eltompítja az embert.
Ezt az egészet csak úgy lehetne meglépni, ha nem lenne manuális közlekedés, semmilyen formában, mert az mindig kiszámíthatatlan, és nem tud vele mit kezdeni az AI.
Ehhez viszont nyilván kell az a rengeteg infó amit a Tesla gyűjt, de ez nem önvezetés, ha nem ragyogó marketinggel, önként és dalolva bevont teszterek, akik még fizetnek is érte, hogy tesztelhessenek :) Nem hüly
egyerek ez a Musk...
Kazes☻2020-02-23 18:51:19 // 2001
Hihetetlen ez a kép... :-o
carver2020-02-23 09:59:11 // 1999
Ja es mégegy ilyen döntéseket az orvosoknak gyakran kell meghozni, főleg nálunk (gyógyszerhiány, elegtelen eszközállomány stb)...
carver2020-02-23 09:52:09 // 1998
Ez sztem csak elméleti lehetőség, de a kérdés attól persze felmerülhet. Nem néztem utána de úgy emlékszem Magyarországon évente 3000-4000 közötti halálos baleset van. Szerinted hány olyan helyzet volt amikor döntési lehetőség volt hogy kit üssön el az ember? Mert szerintem erős 0 körül van. Baleset esetén a fizika határozza meg hopgy mit tudsz kihozni a dologból.

Eszembe jut a Soroksári úton megállóba rohanó drogos csávó esete, ott akkár felmerülhetne ilyen kérdés, de ugye ilyen meg meg sem történne önvezető autóval.

2. A Tesla már most részben önvezető részben manuális pont azért mert a felelősség marad a sofőrnél. Mondjuk ha arra gondolsz, hogy a részben önvezető autókban méginkább lankad a sofőr figyelme akkor az valóban veszélyes helyzeteket teremthet de hát a repülés fejlődése is követelt áldozatokat. Ésnmégegyszer hangsúlyoznám csak akkor engedném az útra ezeket az auókat ha kilométerre vetítve kevesebb balesetet okoznak mint az ember.

(Tudom én szoktam a populizmust reklámozni de nehogy megkérdezzétek hogy akkor is így támogatnám-e az önvezetést ha az én rokonomat ütné el egy ilyen autó :)
Zsolt1552020-02-23 09:51:53 // 1997
Muszály lesz, mert nem szereti a kockázatot. Így is évekig átlagban napi 20 órát dolgozott. 🤔😁
Zsolt1552020-02-23 09:47:13 // 1996
közülünk. 🤔😁😁
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-23 09:40:41 // 1995
Majd ha a Lőrié lesz megtolják pár milliárddal :))))
Zsolt1552020-02-23 09:28:16 // 1994
Az autóbuszgyártást, meg csak a kormány tudja támogatni, mert kicsi az esély, hogy kőzülünk bárki is autóbuszt vásároljon. Szokott olyan közbeszerzési pályazat lenni, amelyeket olyan feltételekkel írnak, mintha egy típuskönyv lenne kimásolva.
Zsolt1552020-02-23 09:25:01 // 1993
A mai hazai autóbuszgyártók közül, a Crado tűnik a legéletképesebbnek. Ez a Széles féle Ikarus, meg a Modulo, eléggé ...

Persze egy nagy gyár, amelyiknek sok éves tapasztalata, az tud jobbat gyártani és erőből olcsóbban adni, csak megszabaduljon a konkurenciától. 😐
Zsolt1552020-02-23 09:19:52 // 1992
".... Az a baj hogy sok embernél .... .... addig tart a patriotizmus amíg az nem kerül pénzbe, ...."

Ez szó szerint így igaz!
Liquid2020-02-23 01:44:31 // 1991
Olyan etikai kérdéseket kellene előre leprogramozni amire senki jóérzésű nem vállalkozhat, legalábbis én nem vállalkoznék. Pl. 2 óvodást üssön el vagy 3 másikat és még sorolhatnám. Ezek egyszerű dolgok, és az emberi sofőr fel se fogná, csak döntene valahogy (leginkább sehogy, csak sodródna), de a gép máshogy működik. Akkor lehet csak önvezetés, ha abszolút nincs manuális. Addig nem.
Erhard 242 (Pure Energy)2020-02-22 22:16:34 // 1990
A közelkeletre sokat adtak el már régen is itthon tán a pony volt az első de lehet rosszul emlékszem... 2006ra a 6. legnagyobb autógyártók volt, szóval nem kispályások...
carver2020-02-22 22:04:24 // 1989
1986 Hyundai began its first foray into the overseas market by introducing the Excel into the U.S market. It was successful at the beginning but later it was abandoned by the American consumers due to the bad quality.

Ugyanaz történt velük mint az Alfával, próbálkoztak belebuktak, csak aszem ők nem vonultak ki teljesen.
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak