- Típus:159 1,9 jtdm 8V SW Gabriel Arkangyal
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2008
- Színe:ARGENTO
Ma este 7-re vittem az Arkangyalt Csabi műhelyébe, mert a bal első futómű alsó lengőkar hátsó szilentjét ki kellett cserélni.
Már néhány hete beremegett a kocsi amikor 3.ban vagy 4.ben kicsit jobban odaléptem neki, azaz megpörgettem 2700-2900-ig.
Sokan egyből a féltengelycsuklóra gondolnak ilyen remegéskor. Tavaly augusztusban én is azt hittem. Szét is szedtük a jobb oldali féltengelycsuklót, azután azzal a lendülettel össze is raktuk, mert semmi baja nem volt. Nem látszódott a kehely belsején az ilyenkor jól ismert apró benyomódásnyomok. A csillag szintén pöpec állapotban volt. A szilentcsere után azonban elmúlt a remegés. Viszont láttuk már akkor, hogy a bal oldali is kezd berepedezni, de még volt benne pár ezer kilométer.
Hát, mára lefutotta az idejét a bal oldali is.
Mivel már a jobb oldalival megküzdöttünk tavaly augusztusban, most a bal oldali már rutinszerűen ment. 1 óra 10 perc alatt meg is voltunk.
Sajnos a csápos emelő éppen gyengélkedett, ezért nem tudtuk olyan magasra emelni az Arkangyalt a maga másfél tonnájával amilyen magasra szerettük volna. De így is alá tudtunk feküdni.
Én leszedtem a motorvédőt, közben Csabi szétakasztotta a kormányösszekötőt, majd kibuktatta a kerékagyat. A lengőkart vízszintesen rögzítő két csavar kétemberes volt – egy jól meghosszabbított kulccsal ketten húztuk, mire meglazult. A három kisebb, függőlegesen rögzítő csavarok aránylag könnyen lazultak, de az anyákat ellen kellett fognom. Elég szűk résen kell benyúlni és nehezen esett kézre, de sikerült. Viszont azt az anyát, amit a 19-es kulcs fog, sikerült beejtenem a bölcsőbe, de sikerült kipiszkálnom :-).
Csabi alkoholos filccel elkezdte feljelölgetni a szilent helyét – meddig kell rápréselni a lengőkarra, milyen pozícióban – majd ezt átjelölte az új szilentre.
Én kihasználva az időt készítettem néhány fotót a kocsi aljáról, kiváltképp a bölcsőről, mert néhány hete a 159-es topic a korai rozsdásodáson és az ehhez kapcsolódó alvázvédelmi technikákon pörgött. Hát nem tudom. Nekem laikus szemmel az arkangyal alja egyáltalán nem tűnik vészesnek ilyen szempontból (ld. fotók).
Időközben Csabi elkészült, úgyhogy legurítottuk a maradék sörikét, majd irány a karosprés.
A lengőkar visszaszerelése meglepően gyorsan ment. A csavarok rögzítésénél én szintén ellenfogtam. Amíg visszaapplikáltam a motorvédőt, Csabi összerakta a futóművet, majd pillanatok alatt a helyére került a kerék is.
Gyors kimosakodás után – nem tudom ki találta fel ezt a „folyékony kesztyűt”, amivel a munka kezdete előtt bekentük a kezünket, de baromi jó cucc – a csomagtér ajtó lámpájába is beforrasztottuk a Tibcsi166 által javasolt 500 ohm ellenállást és beraktuk oda is a LED-es izzót. Először a vezetékbe akartuk beforrasztani, de ott nem javított semmit a helyzeten, azaz ugyanúgy elkezdett pislákolni a csomagtérvilágítás. Így hát beforrasztottuk a szoffita izzó foglalatába. Na ez bevált…legalább is ott. Mikor hazaértem, akkor ugyanis éppúgy levette a fényerőt kb. 10 mp után, mint az ellenállás beforrasztása előtt. Szóval most nem értem mi van.
Mivel január közepén megejtettük az olajcserét, de akkor nem volt idő ezt a comp-ban is dokumentálni, most pótoltuk ezt a hiányosságot.
Ha már turkáltunk a rendszerben, ránéztünk néhány adatra is:
- DPF eltömődöttség: 70%
- Utolsó regen óta megtett távolság: 264,8 km
- Utolsó öt regen átlagos időtartama: 7,3 perc
Korrekciók:
1. henger: -0,89
2. henger: +0,45
3.henger: -0,92
4.henger: +0,35
Persze ezek az adatok néhány tizedet folyamatosan ingadoztak, majd kb. 2 perc elteltével megváltoztak:
1. henger: -0,8 / -0,9
2. henger: -0,8 / -0,9
3.henger: +0,3 / +0,4
4.henger: +0,3 / +0,4
Csabi szerint normális értékek.
A költségekbe csak a munkadíjjat számítom, mert a szilentet Erhard küldte egy korábban rendelt másik, de általam visszaküldött alkatrész helyett, aminek az árát viszont egy korábbi blogomban már feltüntettem.
AGIP gázolaj B5/Bio
60,58 L
előző tankolástól futott km: 764
átlagfogyasztás: 7,92 l/100 km
költség: 26 225 Ft
A kocsitakarítás után előkaptam a nyári papucsokat és végigméregettem a profilmélységeket. Íme az eredmény:
255/35 ZR19 Michelin PS2 DOT 3808
teljes profilmélység a középső vízelvezető csatormákban és a szélső bordákban egyaránt 4-4,5 mm, a kopásjelzőtől mérve kb. 2,5 mm három abroncson, egyen pedig a teljes mélység 3,5 mm, kopásjelzőtől kb. 2 mm.
Komolyan gondolkodom, hogy cseréljek egyáltalán gumit? Vagy ezt a nyári szezont még lefutja - kb. 6-7000km-et fogok menni az őszi cseréig.
Megnéztem Réka 147-esének a nyári gumijait is.
205/55 R16 Bridgestone Turanza ER300
2 db DOT 2910, profil a kopásjelzőtől 5,2 mm teljes profil 6,2 mm
2 db DOT 4906, profil a kopásjelzőtől 2,5 mm teljes profil 4,5 mm
Az Arkangyalom (159) télijei
215/55 R16 Goodyear Ultragrip, DOT 0509, profil a kopásjelzőtől 3,5 mm teljes profil 5,0 mm
A 147-es télijei:
195/55 R16 DOT ??? (nem találtam rajta, lehet belül van?) Michelin Alpin, profil a kopásjelzőtől 4,5 mm, teljes profil 6,0 mm
UPDATE 2013.02.18: idén nem cserélek gumikat, ezt a nyári szezont bőven végigfutják. Nagy esőben azért nmajd óvatosan !
Ma délután szép napsütéses idő volt, úgyhogy kitaláltam egy csutakolást.
Az elmúlt hetek fagyos időjárása miatt, mo meg azért, mert majd mindennap esett valami, már három hete nem tudtam az Arkangyalt megmosni. Belül meg el lehet képzelni mit műveltek a gyerekeim a sáros cipőikkel.
Úgyhogy takarítás! Hajrá!
Először a külső mosás.
Ahogy odaártem a mosóba, láttam alig vannak (van hogy a kocsiúton áll a sor és fél órát is ott kell dekkolni), úgyhogy rácsörögtem kicsi feleségemre:
- "Szivike, gyere gyorsan, alig vannak a mosóban, és aprópénz is van nálam elég!"
- "Most indulok anyáméktól, rögtön ott leszek"
Szóval rendeztünk közös kocsimosást.
Mondanom sem kell, mindenki kidülledt szemekkel nézte a két ALFÁT a mosóban.
Hazaérve nekifogtunk mindketten a belső takarításnak. Szerencsére a gyerkőcök le tudták magukat foglalni odabent, és a ház sem gyulladt ki :)
Réka csak a szokásos "kistakarítást" végezte, engem viszont elkapott a hév és kicsit tavaszt is éreztem már.
Szóval porszívózás, műszerfaltörölgetés, küszöb és ajtókeretek áttörölgetése, ablakpucolás kívül belül, ajtókárpitok teljes kitakarítása spéci habbal és kefével, műszerfal, küszöbök és ajtó bőr és műanyag elemeinek befújása szilikonos műszerfalápolóval.
Mivel már jegfes, fagyos időre nem számítok, így felraktuk a januárban az ebay-en DROBERTO-val közösen megvásárolt bosch aerotwin ablaktörlőket.
mosó : 600 Ft
műszerfalápoló: 1125 Ft
KÉSZ A FEJEGYSÉGEM!!!
Ma beszereltük. Tökéletesen működik, olvas minden mp3 számot, shuffle funkcióban rögtön rálép a számokra, azonnal beolvassa őket, nem nyüszög, nem küszködik, nem ír ki formátumhibát.
A telefon is jó lett - tegnap még nem működött - sajna a szerelő kisöccse, aki megjavította/tisztította tegnap elfelejtett egy csatlakozót visszadugni. Most tökéletes.
Azért majd még tesztelem a következő napokban.
Ma estére össze lett rakva a jan.25-én kiszerelt fejegységem. A srác elmondása alapján iszonyat koszos volt a CD-olvasó. Szépen ki lett pucolva.
Visszaraktuk a fejegységet, de csak félig betolva a helyére, majd teszteltük. Kiválóan olvassa az mp3-akat, gyorsa vált, mindent olvas - legalább is amiket próbáltunk.
Viszont nem működik a telefon. Nem mutat térerőt, kiírja egy külön ablakban, hogy a telefonfunkció nem elérhető. Az ablakból való kilépés után fent kiírja, hogy "telefon off".
Még jó, hogy nem pattintottuk be a fejegységet a helyére - bazi nehezen jött ki.
Most visszavitte a srác, megnézi, nem-e belül valamelyik csatlakozót elfelejtette visszadugni a helyére.
2013.01.12-én "droberto" CarTárssal közösen rendeltünk Németországból az Autoteileman-tól néhány cuccot.
Nekünk egy-egy pár Bosch Aerotwin ablaktörlő lett rendelve.
Én épp meg akartam rendelni a cuccot az ebay-en, de még előtte belinkeltem a fórumra.
Ekkor hirtelen mobilon felhívott droberto, hogy rendeljünk közösen, így osztozhatunk a postaköltségeken.
Így is lett. Az áru a héten megérkezett droberto-hoz, jelenleg úton van Paksról hozzám.
A tételek:
- BOSCH AEROTWIN SCHEIBENWISCHER A084S 575/450 MM ALFA ROMEO 159 BRERA SPIDER 17.90 EUR/ 5 528,42 HUF
- BOSCH AEROTWIN SCHEIBENWISCHER VORNE A972S 550/400 MM ALFA ROMEO GT 147 (937) 13.05 EUR/ 4 030,50 HUF
- szállítás 05.64 EUR/ 1 741,92 HUF
36,59 EUR/11 300,84 HUF
- posta Paksról 1 125,00 HUF
Összesen: 12 425,84 HUF
EBBŐL
- az én 159-em része: 6 961,88 HUF
- Réka 147-ese része: 5 463,96 HUF
UPDATE 2013.01.28
Ma befutott a paksi posta. Itt vannak a ablaktörlők.
Úgy döntöttünk, megvárjuk a a téli fagyos időszak végét - a jégdarabkák hadd nyírják csak a régi ablaktörlőket. Szóval az újak felszerelése február végén, március elején.
Miután végeztünk az olajos témákkal, kimosakodva nekiestünk a fejegység kiszedésének.
A sima 1 DIN-es általános autókhoz használatos kiszedővel próbálkoztunk. Persze máshogy kellett hajlítani.
A fejegység megmozdult, de korántsem jött ki. Feszegetni nem mertük, úgyhogy felhívtam droberto-t, hogy mi a pontos technika. Neki ugyan nem navis a fejegysége, de elmondta, hogy az ővé hogyan jön ki. Megemlítette, hogy lehet, hogy ez menetes.
Mivel a "célszerszámmal nem jött ki, kerestünk két vékony csavarhúzót...de azzal sem.
Már kezdtük feladni, amikor egyszercsak Csabie eltűnt, majd előkerült egy kis doboz csavarral. Abból választottunk kettőt, azokat betekertük úgy, hogy csak egy-egy centire lógtak ki. Fogóval megragadtuk és húztuk. A Csabi oldalán lévő kirántódott a lyukból. Erre és elengedtem az én oldalamon lévőt. De Csabi méregbe jött, megragadta az én oldalamon lévőt és fogát összeszorítva megrántotta...és lám kijött 2 cm-t a fejegység. Innen már gyerekjáték volt.
Pont ekkor toppant be Csabi barátom öccse, aki amúgy finommechanikai műszerész. Szóval azzal a lendülettel, ahogyan kirántottuk a helyéről, persze a csatlakozók eltávolítása után, Csabi öccsének a kezébe nyomtuk.
"Hétfőn vizsgázok! Nincs időm, majd csak a jövő héten!" - szabadkozott. De láttam a szemében, hogy érdekli a szakmai kihívást jelentő dolog.
A végén ezt mondta: "Na jó, ha lesz időm a hétvégén, akkor szétszedem és megtisztítom a fejet."
Szóval most néhány napig nézem a középkonzolon tátongó lyukat és zene helyett hallgatom a négy henger duruzsolását.
Nagy meglepetésemre ma, mielőtt indultam volna a barátom műhelyébe az olajcserét megcsinálni, a kisfiam - merthogy mikor hazaérünk mindig ő nézi meg a postaládát - talált egy vastagabb borítékot a postaládában.
Igen! Megérkeztek az ebay-ről rendelt LED-es izzóim a csomagtérvilágításhoz.
Az olajcsere után szépen be is lettek szerelve.
És mégegy meglepetés: a bugyuta húzottzsemű 2 db helyett 4 db-ot küldött a 2 db áráért, ami 931 Ft volt. :) :) :)
Tök jó! Ha a jövő héten megérkezik a feleségem csomagtérzárához az új mikrokapcsoló, akkor a 147-ben is lesz jó kis LED-világítás. Bízom benne, hogy az izzó paszolni fog bele.
Nos a kisszervíz tegnapra volt tervezve, de a nagyker a rendelt olajat félrepostázta. Mára került elő csak.
Este 7-kor nekiestünk a vasnak.
Mivel a szerelő barátomnak le kellett kapnia egy Corsa hátsó lökösét, mert jött érte a karosszériás, én előkészültem azzal, hogy lekaptam a "pelenkát" az arkangyalról.
Ékkora Csabi is végzett a Corsa lökössel.
A motor megfelelően meleg volt, úgyhogy az laj szépen kifolyt. A szűrővel kicsit megküzdött a srác "a hülye olasz hogy rakhatta ilyen sz@r helyre ezt a nyavajás szűrőt"- hallatszott az aknából.
Cserélve lett az olajleeresztő csavar is, mivel az előzőt még a korábbi tulaj idejében szétcseszték. A múltkori olajcserekor - amikoris szembesültünk a helyzettel - úgy oldottuk meg hirtelen, hogy hegesztettünk rá egy nagy alátétet és így bitrosítottuk a megfelelő tömítettséget. Addig ugyanis nagyon enyhén, de szivárgott az olaj a csavar mellett. Most ezt az átmeneti megoldást megszüntettük.
A feltöltés gyorsan ment, de rávártunk kicsit a pontos szint beállításával. Addig cseréltünk üzemanyagszűrőt. Ezzel kapcsolatban meg kell állapítanom, hogy a gyári szűrő UFI. Ezt a mellékelt fotók is tanúsítják. 8-9. kép, ami most belekerült, 10-11. kép, ami benne volt.
Az üzemanyagszűrő csere után csak másodjára indult, de beindult és ketyegett szépen. Hát igen, a szivattyúnak kellett egy kis idő.
Mivel néhány napja kigyorsításnál 3-ban és 4-ben enyhe remegést érzek, megnéztük a bal oldali lengőkar szilentet. A jobb oldalt cseréltük augusztusban, de már akkor láttuk; hogy a bal oldal sem bírja sokáig. Most megrángattuk. Hát elég puha, míg a jobb oldal szép feszes. Szóval mielőtt március végén felmegy a nyári 19-es "nagykerék" cserélve lesz. Ugyanez a remegés volt az előjele a másiknak is. Gondolom nem féltengelycsukló, ugyanis a jobb oldalt szétszedtük augusztusban és teljesen ép volt a csillag is, meg a persely is. Miért lenne más állapotban a jobb oldal?
Még két további dolgot csináltunk, de a téma miatt erről külön két blogot írok.
Költségek:
olajszűrő 1 410,- Ft
olajleeresztő csavar 1 800,- Ft
UFI 24.ONE01 üzemanyagszűrő 16 860,- Ft
SAE WR PE 5w-30 5L 15 500,- Ft
munkadíj 5 000,- Ft