Mutasd

>> Egyéb2020-10-18

Kiszedtem a híres-hírhedt olajzócsöveket. Ami nem volt túl egyszerű, mert a főtengely a helyén van. Megpróbáltam kivenni, de a főtengely végén lévő anyát nem sikerült kilazítani, úgyhogy maradt.

Az egyes hengerét kicsit összegyűrte az elszabaduló hajtókar, de úgy néz ki hogy 275e km-el a hátuk mögött mindegyik rendben van. A furatok végei épek.
Kézzel mozgatva mindegyikben - egyformán - jár a szelepgolyó. Az egyes hengerében is, tehát nincs leragadva, nem innen indult a buli.

Kísérletet tettem a hengerkopás mérésére is, de a motor mellett guggolva nem biztos hogy jó értékeket mértem a két ponton mérő cuccal. Mivel nem volt 83 mm-es referencia gyűrűm ezért a henger legfelső részéhez képest próbáltam mérni. (kép nincs)
0,02-0,03 mm eltéréseket tudtam mérni a csapszegre merőleges irányban.
Ha fel tudom tenni az asztalra (elég nehéz a blokk a főtengellyel) akkor majd megmérem pontosabban.

 
>> Egyéb2020-10-18

Sikerült összeszedni a darabokat - 1-5 kép
Az 5. képen valószínűleg a karter darabjai vannak, mert onnan is hiányzik ez-az.
Miután nem lett meg a másik csapszeg rögzítő gyűrű kimostam a karter olajsarát és a 6-7 képen lévő darabokat találtam.
Azt hiszem hogy mégse rakom össze a dugattyút...

 
>> Egyéb2020-10-14

Kivettem a dugattyúkat. Könnyen mozogtak a hengerben, simán kijöttek. A hajtókarcsapágyak épnek tűnnek, 1,53-1,58 mm vastagságot mértem rajtuk.
Az egyes henger csapágya gyakorlatilag eltűnt, a maradványai a 8-9 képen.
A főtengelyen is csúnya nyomok maradtak. Összehasonlítva a többivel egyértelmű hogy itt túlmelegedés volt. A kérdés hogy miért? A főtengely olajfurata épnek látszik.
Ellenben a főtengelyt gyakorlatilag nem tudom forgatni egy negyedcolos hajtószárral. Tehát valami ott se kerek. Ki kell venni és megnézni a csapágyakat, sajna erre ma már nem jutott idő.

 
>> Egyéb2020-10-11

A rossz hengernél egyértelműen el van görbülve egy kipufogó szelep. Nem ül a helyén, nincs középen a tányér. Szóval ez találkozott a dugattyúval.
Annál érdekesebb a mellette lévő henger szívószelepe alá szorult alumínium darab. A szívóoldal felől jól látható. Szóval amikor ez idekerült még járt a motor, nyitott a szelep. Hogy kerül ide?
Kicsit nehéz elképzelni hogy a dugattyúról letört darab az egyes henger szívószelepén távozott, majd a 2-es beszippantotta. Pedig nagyon úgy néz ki hogy ez történt, mert nagyon hasonlít a dugattyú darabjaira.
Majd megpróbálom összerakni a dugattyút a darabokból és akkor kiderül hogy onnan származik-e.

 
>> Egyéb2020-10-11

Felülről nézve is rossz a helyzet.
A dugattyú szabadon mozog, nincs beszorulva.
A gyűrűdarab a leemelt hengerfejről pottyant a mellette lévő hengerbe, nem ott volt.
A dugattyú alján jól látható a törésfelület és hogy kapott még pár ütést alulról.
A hengerfalon jól látható a hónolás, de van pár karc is. Ha a többin nem lesz akkor ezek is az "incidens" nyomai.
Egyenlőre a dugattyúcsapszeget tartó gyűrűk sincsenek meg, de még nem mostam ki rendesen a kartert.
Az utolsó képen jól látni a rozsdanyomokat a henger jobb oldalán. Ennek még utána kell nézni, csak most a képeken tűnt fel.

 
>> Egyéb2020-10-11

Egy kicsit birkóztam a szíjtárcsával, mert nagyon nem akart lejönni. Aztán lekerült a balansztengelyről a szíj, majd a vezérlésé is.
A szelepfedélben is találtam olajsarat.
Furcsa volt hogy a hengerfej csavarok egy picit könnyen engedtek (mm a kulcs végén) aztán jött a birkózás. Lehet hogy a Ribe kulcs ilyen? Az olajteknő levételekor nem tűnt fel, mondjuk ott feltűnően "lazák" voltak a csavarok.
A hengerfejen rögtön feltűnt két dolog:
- a hibás hengernél egy kipufogó szelep el van görbülve, nem zár
- a mellette lévő hengernél egy szívószelep nem zár, mintha valami lenne alatta, amitől nem tud visszazárni.

 
>> Egyéb2020-10-11

Az olajteknőben elég sok olajsarat találtam.
Mellette volt némi víz is.
A tulaj infója szerint amikor az olajat leengedte kijött bő egy liter víz is, tehát mégis hűtővíz lesz. Meg kell majd keresni a helyet ahol átjött.
Az olajszívó csonk is letörött, a teknőben lévő lemez is elhajolt. Valószínű mindkettő a hajtókartól kapott.
Apropó hajtókar. Az alsó végén olyan mintha odaégett volna az olaj (7. kép), a többin viszont fémtiszta a vége. A forgattyús tengely csapján is mintha túlmelegedés nyomai lenne. (8-9-10 kép). Arra azért kíváncsi lennék hogy a dugattyúcsapszeg hogyan és mikor esett ki a hajtókar végéből.
Lehet hogy a hajtókarcsapágy állt be és a dugattyútörés már a következmény? A kipotyogott darabokat nézve nem találtam csapágyra emlékeztető dolgot. Lehet hogy elfogyott, leolvadt???
Minden esetre az olajszívó csövön érdekes fémdarabok vannak (11. kép)
Kíváncsi leszek a többire...

 
>> Egyéb2020-10-11

Nekiálltam hogy szétkapjam a gyakorlásra kapott motort.
A hiba egyértelműen látszik, az olajszűrő mögött ki van ütve a blokk oldala.
Az olajteknőt leszedve egyértelmű a dolog.
Hajtókar elgörbülve és még sok minden az olajteknőben.
A dugattyú a felső holtponton, az alja leszakadva. Csapszeg a karterban.
Olyan mintha megállt volna a dugattyú és a forgó főtengely leszabta volna az alját, összetörte és feltolta legfelülre.

Némi infót kaptam a motorkárral kapcsolatban:
Selenia Racing volt benne, szinte mindig. Egyszer rakott bele a szerelő liqui mollyt. 15 ezrenként cseréltettem. Az volt a baj, hogy mikor ez történt már csak hobbira használtam a Spidert. Kb 2 éves volt benne az olaj, pont akkor akartam lecserélni, de gondoltam megyek vele még egy kört.
Április vége környékén ment tönkre.
Már jó idő volt és elővettem, de olajat még nem rendeltem. Egyébként kilóméterben még messze volt a 15 ezer, csak ugye az időtartam is számít. Elkezdtem forgatni miután bemelegedett és egyszer csak jött a csattanás és a nagy füst a kipufogón...
A víz belefolyt az olajba. Mikor engedtem le az olajat kb. 1 liter víz is kijött. Nem kevés víz volt benne, szóval valamelyik hűtővíz járat biztos hogy megsérült. De az már csak következmény.
A motorban kb 275ezer km volt.

 
>> Egyéb2020-10-08

Nekiálltam hogy a nyári szerelések után rendet rakjak a garázsban. Különösen a Mini kuplungcseréje viselte meg a garázs rendjét.
A kuka megtellett, de még messze állok a késztől. Kell még egy kör.

Nem sok mindent tervezek, de úgy érzem hosszú lesz a projekt:
- ablakemelő,
- a gyml-től kapott TS motor hibakeresése,
- TS gyűrűzés,
- folyamatos táp a dashcam részére, most a lámpáról kapja ami a DRL miatt nem megy, így csak kb 1 órát működik.

 
>> Egyéb2020-09-28

Már több napja próbálkozom az ablakemelő javításával, egyenlőre eredménytelenül.
Tegnap este kaptam egy email-t:
"Szia!

Olvastam a blogodat az ablakemelőről. Nekem van ilyen 166-ból. Ez hasonló ahhoz. Ha akarsz vele kísérletezni, odaadom.

Üdv.: Fangio"

Elmentem érte, megkaptam, köszönöm, majd kísérletezek vele.
Még ennyi év után is meg tud lepni az alfás csapat a segítőkészségével.
Jó ide tartozni :-)