Mutasd

>> Tuning és extra2021-04-09

Régóta bosszant hogy a navit (tabletet) az ablakra kell cuppantani. Nagyon messze van, nem lehet elérni menet közben.
Először szóba jött egy kihajtható 7"-os rádió is, de erről a vonalról egyenlőre letettem mert nagyon lent van.

Ősz óta körvonalazódik egy lehetséges megoldás, amihez először is be kellett szereznem pár légbeömlőt hogy ne az eredetiket kelljen szétfúrnom.
Ma összeállt a kísérleti példány, már csak le kell gyártani laposvasból amit most hilti szalagból csináltam. Meg le kell festeni hogy ne tükröződjön a szélvédőn.
Szóval egy légbeőmlőt feláldoztam és egy L idomot csavaroztam rá. (2-3-4. kép)
A forgathatósága így megszűnt de nyitható-zárható.
Ezután sok-sok próba után kialakítottam a szalagból egy felső tartóformát. (5-6. kép)
A műanyag kárpitszerelőkkel sikerül annyira felemelnem a konzolt hogy a szalag becsúszik. Olyan hosszú hogy belül kiér a légbeömlő feletti perem alá és fincsin beszorul. Az utolsó képen látni a kivett légbeömlő feletti részt, ott jön előre a szalag alsó része és elől a felső perem alatt ér véget.
Már csak a két tartót rá kell csavarozni a gyári fél tablettartóra.

A tesztkör után véglegesítem a rendszert, remélem holnap jó idő lesz hozzá.

 
>> Egyéb2021-04-02

621 km után bekanyarodtam Sümegen a benzinkútra és teletöltöttem PHuBi-t.
45,7 liter benzin fért bele ami 7,36 liter/100km-nek felel meg :-)

Km óra állás: 83.556 km
Együtt megtett út: 28.056 km
Együtt töltött idő: 1.330 nap
Tankolt üzemanyag: 2.246,42 liter (ebből 57,36 liter a vásárláskori teletank)
Átlagfogyasztás: 7,80 liter/100 km
Átlagos benzinköltség: 31,00 Ft/km
Napi átlagos futás: 21,09 km/nap
Összes költség: 172,93 Ft/ km + benzin

 
>> Esemény2021-03-27

Naposra fordult az idő, úgyhogy szokásunkhoz híven megkerültük a Balaton.
Indulás előtt teletankoltunk, így 82.935 lesz az idei kezdőpont üzemanyag szempontjából.
Ma 1.324 napja van nálunk PHuBi és tankolásig 27.435 km-t tettünk meg együtt. Összesen 2.200,72 liter benzint töltöttem bele 873.956 Ft értékben.

Szóval a Tour de Balaton.
Badacsonynál mentünk fel a 71-es útra és a szokásos menetrenddel ellentétesen kerültünk. Tihany előtt nyitottuk a tetőt, majd felmentünk a visszhang dombra.
Innen Füred volt a következő állomás ahol a Halászkertben megvettük az ebédet, amit visszavittünk az Ötvös Csöpi emlékpontra és ott jóízűen elfogyasztottunk.
Innen megkerültük a Balcsi északi végét és ellátogattunk a balatonvilágosi kilátópontra, ahol tavaly év végén is voltunk.
Többet már nem álltunk meg.
Siófok (itt nagyon sokan voltak a kikötőnél ezért nem álltunk meg), Fonyód, Keszthely, Ederics, Sümeg (nem sokkal utána csuktuk a tetőt), Sárvár és a garázs.

363,4 km-t mentünk a tankolás után, előtte még 3-at. PHuBi kitűnően működött. Érzésre rugalmasabb lett a motor, a vezérlésváltás után meg még vadabb. Eddig nem volt ennyire érezhető a váltás. Annyira tetszett a dolog hogy egyszer sikerült leszabályozásig elforgatnom. A sebességfokozatot nem írhatom le, mert az vádemelési alap lenne :-)

Az igazi teszt a hazaérkezés után két órával történt.
Olajszint ellenőrzés...
...és nem fogyott semmi!
Érdemes volt dolgozni!

 
>> Egyéb2021-03-16

Kétféle ablakemelővel gyártották a 916 GVT/Spider modelleket. A váltás a 2002-es facelifttel jött. Könnyű megkülönböztetni őket:
- A korábbiakkal az ajtó nyitásakor az üveg mozdulatlan marad. (Gyári szám: DS-71730232, SN-71730233)
- A fecliftes nyitáskor annyira lehúzza az ablakot hogy ne tudjon a gumikéderre tapadni. (Gyári szám: DS-60667936, SN-60667937)

A különbség:
- Az újban van egy mikrokapcsoló a szerkezetben, ami külön vezetéken csatlakozik az ajtó elektromos rendszerére,
- Az újban van még egy alu ütköző is, ami a mikrokapcsolót vezérli (2. képen mindkettő látható)
- Más az ablakemelő motor, illetve az áttétel. A régi szegecselve van a mechanikára az új csavarozva. Természetesen a két oldal különbözik egymástól. (3. kép: régebbi jobbos-balos)
Az újabb motor leszerelhető a műanyag áttételről, a régi nem. (4.kép: bal oldalon a régi, jobb oldalon az új) Innen következik hogy más a motor, bár a két oldali motor egyforma. A korábbi verziónál ezzel nem sokra megyünk mert szinte lehetetlen átcserélni, A két áttétel se csereszabatos egymással. (A jobb-bal oldal meg azért nem cserélhető át, mert az ajtóban nincs hely a másik oldalinak.)
- maga a mechanika egyformának tűnik. természetesen a jobbos-balos különbözik.

Tipikus hibák:

- Idővel a mechanikát összetartó tengely préselése kilazulhat (5.kép) vagy maga a tengely elkophat. Mindkét esetben a fogaskoszorút nem tudja "tekerni" a motor és ilyen-olyan zajok hallhatóak. A folyamat a tengely és az ablak megvezetésének zsírzásával lassítható. Maga a kopás egy egyszerű cserével javítható. Az ablakemelok.hu oldalon kapható javító tengely (6. kép) amit be lehet hegeszteni a az eredeti helyére. Csavarozás nem játszik, mert nem fér el.
- Maga a motor/áttétel megy tönkre. Célszerű a teljes áttétel cseréje. A facelifteshez sikerült pár alkatrészt találni (ablakemelőalkatrészek, ablakemelők.hu), de nem ezek mennek tönkre. Nálam a nagy műanyag fogaskerék fogazódott le, olyat nem találtam. A 159 fogaskereke nagyon hasonlít rá, de a külső átmérője nagyobb, be lehet tenni de szorulni fog. Egy ügyes esztergályossal meg lehet próbálni legyártani.

Gyári ablakemelő már nem kapható. Sajnos egyetlen más Alfában sincs ilyen. Aftermarketes emelő létezik (vagy itt), bő 50ezer Ft-tól indul az ára, bár ott se kapunk meg minden alkatrészt, pár dolgot át kell tenni a régiről. Magát a motor/áttétel párost külön nem találtam. Külön cikkszáma sincs, eredetileg is egy cikkszámon futott a teljes ablakemelő rendszer.
Nagy valószínűséggel az új komplett szerkezet berakható a régi helyett. ilyenkor a mikrokapcsolót célszerű leszedni mert nincs hová csatlakoztatni.
Fordítva már nem igaz, mert a mikrokapcsoló nélkül nem működik a vezérlés. Némi mókolással az újra a kapcsoló és az alu pöcök átrakható.
A régi motor némi fúrással felrakható az új szerkezetre. A motor bekötése stimmel, jó irányba fog forogni.

Végezetül a teljes történetem itt található: link

 
>> Egyéb2021-03-13

Tegnap elrendeztem a kibontott alkatrészeket, ma a bontott motor cuccait "archiváltam".
A 13-as dobozba kerültek az épen maradt dugattyúk és tartozékaik, ja meg a nívópálca. A törött dugó részei mentek a kukába (3-4. kép)
A 14-es dobozba a többi aprólék:
- vezérmű tengely lefogatók a csavarokkal,
- nívópálca rögzítő csavarja,
- olajzócsövek,
- a kibontott szelepek rugóval, ékkel,
- hidrotőkék,
- a vezérmű alsó burkolata a csavarokkal,
- vezérmű tengely bal oldali csapágytartó fedele a csavarokkal.
A 15-ös dobozba:
- hengerfej
- vezérmű tengelyek kompletten,
- szelepfedél,
- a kiszedett hengerfej csavarok.

 
>> Egyéb2021-03-12

Felkerültek a falra a kiszerelt alkatrészek.
Jobb oldal: 2019
Bal oldal: 2021

A táblát anno a neki megfelelő szülinapomra kaptam.

 
>> Szerviz2021-03-08

2020.09.27-én zártuk a tavalyi évet.
162 nap után PHuBi kigurult a garázsból.
82.868 km
Kapott 20 lityi E5-öt, lemostuk és visszaeresztettük a keréknyomást.
Tettünk egy 62 km-es kört, az utolsó 18-at nyitott tetővel. PHuBi mehetnékét igazolta az is hogy a tető hibátlanul nyílott és záródott.
Először csak óvatosan mentem, de miután beállt 88 fokra a víz már egy-egy előzés kedvéért belekóstoltunk a hatezres tartományba. A hang mindenért kárpótolt. Meg az is amikor 4.500-nál a vezérlés átvált :-)
A hidrotőkéknek semmi hangja.
Köszönet az időjárásnak!
Olaj- és olajszűrőcsere után a projektet lezárom.
82.930 km
A projekt:
- Összesen 202 nap (2020.08.18-án indult)
- 3.304 fénykép és vidófájl
- 89 elmentett fájl (csekklisták, katalógusok, szerelési utasítások, adatlapok, vásárlási listák, stb.)
- 35 tétel a beszerzési listán,
- 71,5 munkaóra a garázsban és legalább 200 a számítógép előtt.
- 49 blogbejegyzés
- 163.808 Ft anyagköltség + 34.200 Ft a gyertyaszett
- 73.581 Ft szerszámra és eszközökre + a Jézuska oszlopos fúrója.

Költségek jelenlegi állása:
- üzemanyag: 32,92 Ft/km
- vételár: 64,68 Ft/km
- szervizelés: 84,37 Ft/km
- összesen: 181,97 Ft/km


Indulhatunk az új kalandok felé. A nyárra egy 3.500 km-es túra tervezve, többek közt a Stelvio is...

A blogok:
-2020.08.18. Olajfogyasztás
-2020.09.02. Elindultunk a lejtőn…
-2020.09.09. Lefelé a lejtőn…gyakorló motor
-2020.12.10. Olajfogyasztás projekt - alkatrészek
-2020.12.17. Olajfogyasztás projekt - szerszámok
-2021.01.01. Az év is PHuBi-val kezdődik - Flexhone
-2021.01.28. FLEX-HONE
-2021.01.29. CF3-as dugattyú CF2 lesz - próba
-2021.01.31. Flex-Hone teszt
-2021.02.07. Olajfogyasztás projekt - 1. Start
-2021.02.08. Olajfogyasztás projekt - 2. rész
-2021.02.09. Olajfogyasztás projekt - 3. rész - Gyanúval élek
-2021.02.09. Olajfogyasztás projekt - 4. rész - szétszerelés
-2021.02.10. Olajfogyasztás projekt - 5. rész - Szívócső és társai
-2021.02.10. Olajfogyasztás projekt - 5. rész - Szívócső és társai - Part II.
-2021.02.10. Olajfogyasztás projekt - 6. rész - Új cuccok és vonzatuk
-2021.02.14. Olajfogyasztás projekt - 7. rész - Gyertyák
-2021.02.14. Olajfogyasztás projekt - 8. rész - Hengerfej lejön
-2021.02.14. Olajfogyasztás projekt - 9. rész - Hengerfej
-2021.02.15. Olajfogyasztás projekt - 10. rész - Rugóösszenyomó szerszám
-2021.02.16. Olajfogyasztás projekt - 11. rész - Szimering és hidrotőke
-2021.02.17. Olajfogyasztás projekt - 12. rész - Szimering és hidrotőke
-2021.02.18. Olajfogyasztás projekt - 13. rész - Szimering és hidrotőke
-2021.02.19. Olajfogyasztás projekt - 14. rész - Tisztogatás
-2021.02.20. Olajfogyasztás projekt - 15. rész - Dugattyúk kifelé!
-2021.02.20. Olajfogyasztás projekt - 16. rész - Hajtókar csapágyak
-2021.02.21. Olajfogyasztás projekt - 17. rész - Karter
-2021.02.21. Olajfogyasztás projekt - 18. rész - Dugattyúk
-2021.02.21. Olajfogyasztás projekt - 19. rész - NPR dugattyúgyűrűk
-2021.02.23. Olajfogyasztás projekt - 20. rész - Hézagmérő
-2021.02.23. Olajfogyasztás projekt - 21. rész - Hengerfurat mérés
-2021.02.24. Olajfogyasztás projekt - 22. rész - Dugattyúk
-2021.02.25. Olajfogyasztás projekt - 23. rész - Flexhone bevetésen
-2021.02.26. Olajfogyasztás projekt - 24. rész - Nyomatékkulcs
-2021.02.27. Olajfogyasztás projekt - 25. rész - Főtengelymérés
-2021.02.27. Olajfogyasztás projekt - 26. rész - Olajzófuvóka vissza
-2021.02.27. Olajfogyasztás projekt - 27. rész - Dugattyúk helyükre kerülnek
-2021.02.27. Olajfogyasztás projekt - 28. rész - Csapágyhézag
-2021.02.27. Olajfogyasztás projekt - 29. rész - Olajteknő
-2021.02.28. Olajfogyasztás projekt - 30. rész - Szívósor
-2021.02.28. Olajfogyasztás projekt - 31. rész - Hengerfej vissza
-2021.03.01. Olajfogyasztás projekt - 32. rész - Összeszerelés
-2021.03.02. Olajfogyasztás projekt - 33. rész - Gyertyaszett
-2021.03.03. Olajfogyasztás projekt - 34. rész - Összerakás
-2021.03.03. Olajfogyasztás projekt - 35. rész - Átforgatás
-2021.03.05. Olajfogyasztás projekt - 36. rész - Kompressziómérés
-2021.03.06. Olajfogyasztás projekt - 37. rész - Indítás
-2021.03.07. Olajfogyasztás projekt - 38. rész - Taplra PHuBi!
2021.03.07. Olajfogyasztás projekt - 38,5. rész - Segédlet
-2021.03.08. Olajfogyasztás projekt - 39. rész - Projektzárás

 
>> Egyéb2021-03-07

A hengerfej leszerelő listám, ami az összeszerelésnél fordított sorrendben működött. Minden sorszám egy a szétszedéskor készített fényképet takar. Egy áttekintés a World fájlról az első képen.

001 - felemelés, bakolás (csak az eleje)
002 - műanyag motorburkolat
003 - kartervédő
004 - jobbos sárvédő burkolat
005 - kerékjárat burkolat
006 - kipuff hővédő
007 - Katalizátor leszedése
008 - a leömlő csavarjait letekerni
009 - nívópálca is kikerült és egy gumidugó ment a helyére
010 - szívócső lekerül, az LMM-et letakartam
011 - trafósor csatlakozóinak összejelölése, kiszerelése (A csavarjait sárga szigszalaggal ráragasztottam) A többi csavar bezacskózva, feliratozva
012 - vízcső tartó a motor elején
013 - Hosszbordás szíj + feszítő + görgő
014 - vezérműszíj burkolatok
015 - kipufogósor tömítése,
016/017 - összejelöltem a csatlakozókat, hogy könnyebb legyen mindent visszatenni
szívósor összes csatijának széthúzása
018/019 - benzincsövek széthúzása
020 - kartergáz elvezető cső leszedése
021 - hengerfej testvezeték oldása
022 - pillangószelep testvezeték oldása
023 - kábelköteg lecsatlakoztatása, lebontása
024 - van egy csati a szívócső alatt
025 - fojtószelep leszedés
026 - vákumcső kicsavarás
027 - még egy csati a fojtószelep alatt
028/029 - fékszervó tartály és a hozzá tartozó tartóvas leszedése (visszacsavarozva)
030 - szívósor alsó két tartócsavar kitekerése alulról, hosszú hajtószár kell
031 - motorolaj leeresztése
032 - Alsó cső lekötése a hűtőről, hűtőfolyadék leeresztése
033 - termosztát le
034 - Gyertyák ki
035 - szelepfedél le
036 - felső holtpontot 1-es hengernél beállítani
037 - vezérmű kerék mögötti két műanyag védőlap leszerelése
038 - balansztengelyek szíját leszed
039 - vezérlésrögzítőket felrak
040 - klímakompresszor leszedése (4 nagy csavar)
041 - klímakompresszor tartót leszedni, 5 nagy csavar tartja
042 - henger előtti vízvezeték bal oldali rögzítésének oldása – TÖMÍTÉS!
043 - kitekertem a hengerfej csavarokat (20+40+3*90fok)
044 - pár vezeték még rögzítve volt a szívócsőhöz, azokat ki kellett bontani
045 hengerfej le

 
>> Szerviz2021-03-07

Első lépésként le kell fúrni a tegnapi szerzeményről a motort. Három csap tartja.
Már van egy pár "régi" hajtóművem (7.kép)
A múltkor már két lyukat felfúrtam a javított tartómba, most felfúrtam a harmadik csavar helyét is. Az új csavarok feje pont elfér a fogasívtől. A hosszuk meg befér az ajtó domborításába úgyhogy nem kellett levágni a csavarokból.
Visszakerült a rugó és a mikrokapcsolót működtető alu idom is.
Az egész vissza az ajtóba. Külső akkuról működtetve fincsin jár le és fel.
Holnap összerakom az ajtót, akkor talán vége lesz a szeptember 20-óta tartó projektnek :-)