Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Spider / GTV 2.0 TS PHuBi >> Blog
- Típus:Spider / GTV 2.0 TS PHuBi
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2002
- Színe:Fekete metál
Folytattam az online és az offline kutatást motor ügyben.
Offline:
A szerkezetet szétszedve egyértelmű hogy a fogaskeréknek annyi. A közepéből ki lehet szedni az átalakítót a fém fogaskerékhez, ez sértetlen. A kettő között egy érdekes alakú gumibetét van csillapításként, ez is ok. Marad egy egyszerű műanyag fogaskerék, amit akár le is lehetne gyártatni - ennek a lehetőségnek utána nézek.
A másik lehetőség egy másik motorból kiszedni. Eddig arra gondoltam hogy egy jobbost veszek bontva és abból, de ma más gondolatom támadt.
Online:
- ebay-en van új (általában nem gyári hanem valami utángyártott) szerkezet 220-250 Euro + posta,
- online boltban találtam már 149+22 Euroért is, de általában ott is az ebay-es árak mennek (pl. )
- ebay használt (jobbos) már 70 Euro körül is van,
- itthon eddig 75.000 Ft-os ajánlatom van, de van ígéret olcsóbbra is,
- bontott nem nagyon van, mert elkapkodják. Ráadásul a bontókban se nagyon van friss kocsi a karantén miatt,
- a motornak megtaláltam a cikkszámát: Fiat 46831640, elvileg a Stiloban van ilyen. Viszont 30ezer felett lenne a neten,
- csak fogaskereket nem találtam a neten.
Szóval lehetőség tengernyi.
Egyenlőre várok a magyar bolti új ajánlatra.
u.i.
Azt hiszem kezd elkapni az alkatrészkutatási láz. Nem is az eredmény (54ezerért lenne új cserealkatrész pár napon belül) hanem a kutatás, keresés kezd lenni a lényeg.
Mivel a balossal meggyűlt a bajom ma utána néztem hogy mi a helyzet a jobb oldalival. Ha már keresni kell újat akkor nem mindegy hogy hányat kell.
Szóval kiszedtem, de semmi különöset nem találtam. A bizonyos gyenge pont is jónak tűnik, szóval minden megy majd vissza.
Szerintem az ajtó még nem volt szétszedve, minden eredetinek tűnt.
2020.12.28.
Bezsíroztam a szerkezetet és visszatettem a helyére.
A két sinet amin az ablak csúszik szintén megkentem.
Működik.
A hangszóróra nem tettem vissza a szivacsot, mert gyakorlatilag szétporladt.
PHuBi kapott a nyáron egy tabletet, ezzel kinyílt e lehetőségek tárháza. Lett pl saját email címe is :-)
A tavaszig szeretném megoldani az autó élőadat figyelését. ODB-n keresztül elvileg olvasható. Volt itthon egy bluetooth-os kiolvasó, de sajna valamiért nem kommunikál a bluetooth-on keresztül. Az ablakemelő miatt pár hónapja jegeltem a projektet.
Nemrégiben GTViktor-tól megkaptam az ő régi androidos fejegységét, mert újított egy másikat.
Valami nem kerek vele, mert Viktor szerint a ventilátor beépítése óta az érintő része nem működik.
Szóval felmelegítettem a projektet és rendeltem ODB kiolvasót. Aztán lehet hogy nem lesz belőle semmi, marad a tablet. A navihoz kicsit lent van a rádió kijelzője, de egy próbát megér.
Amíg megjön a cucc nekiálltam hogy megfejtsem a rádió baját.
Egyenlőre szétszedtem, de a garázsban hideg van így behoztam.
Egy hete megjöttek a cuccok, tegnap megjött az utolsó szerszám is.
Mit is kellett összeszedni a meglévő készleten túl? (1. kép)
- kompressziómérő (2.kép)
- vezérlésrögzítő (3.kép)
- külső-belső imbusz készlet (4.kép)
- RIBE készlet (5.kép)
- dugattyúgyűrű fogó (6. kép)
- olajszűrő letekerő (7. kép)
- gyűrűszorító (8. kép)
- hónoló (1.kép legelöl) - három karú, de lehet hogy Flexhone lesz belőle (megj. később: az lett belőle)
- szögskála a 1/2-es hajtókarhoz (9. kép)
- némi aprólék dugókulcs készlethez (10. kép)
2020.08.18-án próbáltam összefoglalni az olajfogyasztás problémakörét.
2020.09.02-án elindult a projekt és erős felindultságból beszereztem NPR gyűrűket.
Azóta gyűlnek az infók, szaporodik az Excel-tábla, készülnek a csekklisták.
Ma Erhard242 meghozta a legfontosabb alkatrészeket:
- hengerfej csavarok,
- hengerfej tömítés,
- szelepfedés tömítés,
- szívósor tömítés,
- kipufogósor tömítés,
- nívópálca tömítés,
- fagyálló,
- olajszűrő (2db).
Már csak a motorolaj (bejárató és végleges) hiányzik. Hogy mi lesz majd a motorbontáskor dől el a látottak alapján.
A szükséges szerszámok már megvannak.
Már tavaly beszereltem és remekül is működött a lámpánál a kamera áramellátása. A gond a DRL beszerelésével adódott, mert a világításról ment a töltő.
Először nem is jöttem rá hogy miért hagyta abba a felvételt a kamera, aztán rájöttem. Nincs bekapcsolva a világítás...
Akkor felkerült a garázs falán az elvégzendők listájára, ma átkötöttem a fix 12Voltra. Innen megy a belső világítás is.
Egy forrasztás volt az egész.
Feladat kipipálva.
Tényleg? Miért halt meg? Az eddigi ismereteim alapján csak sejtéseim vannak. Ha valaki tud a kérdés végleges megoldásában szóljon.
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part I.
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part II. - Hajtókar
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part III. - Hengerfej le
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part IV. - Hengerfej leszedve
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part V. - Hengerfej, szelepek
2020.10.14. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VI. - Dugattyúk
2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VII. - Törött dugattyú
2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VIII. - Olajzócső
2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part IX. - Gyűrűk
2020.11.17. Motorbontás (gyakorló motor) - Part X. - Főtengelycsapágy
Amit a motor előéletéről tudok:
A motorban kb. 275ezer km volt, olajfogyasztás 3000km/1 liter
Kb. 50 ezer km-el ezelőtt kapott új gyűrűket és hajtókar csapágyat. A csere után az olajfogyasztás nem változott.
Selenia Racing volt benne, szinte mindig, egyszer volt benne Liqui Mollyt.
15 ezrenként volt olajcsere, aztán hobbiautó lett és már nem érte el a 15ezret a futást évente.
A tavaszi ébresztésnél kb. 2 éves volt benne az olaj, km-ben még messze volt a 15 ezer.
A bemelegedés után pörgetve egyszer csak jött a csattanás és a nagy füst a kipufogón.
Amikor le lett engedve az olaj kb. 1 liter víz is kijött.
Szétszedés utáni tények:
- víz volt az olajban, valószínűleg az egyes henger repedésén át jött be a víz,
- az egyes hengerben túlmelegedett és elolvadt a hajtókarcsapágy, elszíneződés mid a főtengelyen, mind a hajtókaron jól látható,
- az első főtengelycsapágy tele kosszal, elkopott a csapágyfém, darabokban válik le a hordozóról,
- összetörött a dugattyú, leszakadt az alja, a csapszeg a karterban volt,
- a hajtókar alja eltört, a csapágynak csak a nyomai vannak meg,
- a többi hajtókarban a csapágy vastagsága rendben van, úgyhogy nem beszélhetünk csapágykopásról,
- az összetört dugattyú egy darabja a 2-es henger szívószelepe alá volt szorulva (valahogy a szívószelepen keresztül elhagyta az egyes hengert és a kettes beszippantotta)
- a főtengelyt nagyon nehezen lehet forgatni, mert a sérült első főtengelycsapágy blokkolja,
- a motorban elég sok olajsár található.
Mi történt?
A nyomok alapján megszűnt az egyes henger hajtókarcsapágyának kenése, a motormelegítés során túlmelegedett a csapágy és beállt. Elgörbült, leszakadt a hajtókar, szétszabta a dugattyút, elrepesztette a hengert és kiütötte a blokk oldalát.
A kérdés az, hogy mitől szűnt meg a kenés?
A dolgok jelenlegi állása szerint két dologra tudok gondolni,
- Az olajsár – ami a téli állás alatt leülepedett – eldugította a főtengely olajozó furatát és a hajtókarcsapágy nem kapott olajat. A főtengely csapágya még kapott valamennyit így az „csak” elkopott.
- A főtengely első nyugvócsapágya elkopott és az abból leváló darab tömítette el az olaj útját a hajtókar felé.
Megvizsgáltam a főtengely csapágyazását.
Először a 3-4 henger közti (1. kép), ami teljesen rendben lévőnek tűnik.
Aztán a legelső, ahonnan az első henger hajtórúd csapágyazása kapja az olajat.
Nagyon csúnya a helyzet. Az egész koszos, de lehet hogy ez az odaégett olajjal függ össze, a főtengelyen keresztül kaphatott a melegből rendesen.
A csapágyfém mintha elkopott volna, vékony darabokban leválva.
A első hengerhez menő főtengely olajcsatorna nincs eltömődve.
A csapágyat kiszedve a főtengely könnyen forgathatóvá vált, korábban a 1/2-es krova hajtószárral se tudtam átfordítani.
Ki kellene szedni a másik oldalit is, hogy megnézzem az is kapott-e a melegből. Az hogy most már könnyen forog több csapágy nem lehet kakukk.
A múltkori kísérleteket ma folytattam. Sikerült motor nélkül úgy beállítani az emelőt hogy kézzel akadás nélkül tudtam mozgatni.
A motort még a visszaszerelés előtt leteszteltem és meglepve láttam hogy a fogaskerék nem forog. A motor megy, de nincs áttétel.
Nagy nehezen szétszedtem, valami ragasztóval van összerakva a műanyag ház, és meglepve láttam hogy a fogak eltűntek. (1.kép)
Nosza előszedtem a tartalék motort a 166-ból.
Nos, Giovanniék teljesen más szerkezetet gyártottak. Hasonlít, de más a méret és nem csereszabatos. (11.kép)
166 - 2-6 kép
Spider - 7-10 kép
Elakadt a projekt, motort kell keresni.
A téli nagy projektre készülve a mai nap a "helycsinálás" volt a soron. A garázs polcait az eddig innen-onnan beszerzett tartalék alkatrészek foglalták.
Sikerült zárható műanyag dobozokat beszerezni, így amit lehetett elcsomagoltam és bekerült a Giulia garázsába a polcra.
10 doboz lett, a dobozleltár egyenlőre csak papíron van meg, de majd bekerül a pótalkatrészes Excel-be.
Lassan lesz hely a kiszedett alkatrészeknek...