Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Spider / GTV 2.0 TS PHuBi >> Blog
- Típus:Spider / GTV 2.0 TS PHuBi
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2002
- Színe:Fekete metál
A kiszedett dugattyúkat tanulmányozva két dolog tűnt fel:
- A dugattyú felső része feltűnően tiszta, a gyűrűknél semmiféle lerakódás, koksz nem látható. Nem lesz nagy feladat megtisztítani őket. (a dugattyútető annál inkább, vettem is egy műanyag "drótkorongot" erre a célra. Holnap kipróbálom a tesztmotoron.
- A hajtókar csapágyak nagyon oda vannak :-(( Ezek már nem kerülhetnek vissza. 12ezer km-el ezelőtt Csöri új garnitúrát rakott be, mitől néznek ki ennyi idő után így??? Nincs olajnyomás vagy túl nagy a hézag és elillan az olaj? Nem hinném hogy a Selenia Racing helyett használt MOTUL 10W60 lenne az ok. Rendeltem is egy új készletet, meg egy készlet csapágyhézag mérő műanyag szalagot.
Olajnyomás? A TS-eknél ismert az olajszivattyú probléma, sokszor hallottam hogy a JTS-ét kellene berakni.
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100589t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100590t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100591t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100592t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100593t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100594t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100595t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100596t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100597t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100598t.jpg)
Lekerült a karter. Elég sok csavar fogja, ráadásul van egypár cselesen elhelyezett is, pl. a féltengely kihajtás alatt , párhuzamosan a féltengellyel.
A kartert sajna nem lehet levenni mert valami mindig útban van. Az olajszivattyú szívócsövét a résen benyúlva le kell csavarozni és akkor levehető az egész.
Odabent rend és tisztaság. (3.kép) A karterban annál kevésbé, olajsár és nagyon fekete olaj. (4-7 kép)
Sorban kitekertem alul a hajtókarok csavarjait és felfelé kiemeltem a dugattyú-hajtókar kombót. Az alsó részt aztán pozíció helyesen vissza is csavaroztam.
A dugattyúkat nem akartam megjelölni, így mindegyik egy-egy számozott műanyag dobozba került. A továbbiakban egyszerre csak egy lesz kivéve a dobozából.
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100577t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100578t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100579t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100580t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100581t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100582t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100583t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100584t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100585t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100586t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100587t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100588t.jpg)
A szimeringcsere egyik legmacerásabb pontja volt a szelepszár körberagasztása szigetelő szalaggal hogy az ék helye ne tegye tönkre a tömítő élet. Ma miközben Giuliával hazafelé tartottam eszembe jutott egy gyorsabb megoldás. Egy zsugorcsövet lazán rámelegítettem a tartalék motor szelepszárára, hogy mozogjon rajta. A szelepszárra feldugva ugyan úgy véd mint a ragasztószalag, de pár másodperc felrakni és leszedni. Kár hogy már készen vagyok. Ettől függetlenül kipróbáltam, működik :-)
Aztán jött egy kis hengerfej tisztogatás és az "elcsomagolás" a polcra. A vezérmű tengelyeket majd a felrakás előtt teszem vissza, hogy ne álljon ki egy szelep se.
Levettem a hengerfej tömítést, kiszívtam egy fecskendővel a hűtővizet, majd leragasztottam a felületét hogy ne potyogjon bele semmi.
Végül visszaraktam a hűtőre a csövet ahol leeresztettem a folyadékot.
Eddig 28 munkaórám van a projektben.
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100564t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100565t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100566t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100567t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100568t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100569t.jpg)
Ma sikerült mindegyik szelepnél kicserélni a szimeringet.
Találtam egy szívószelepet is ahol valami nem stimmelt mert erősen kokszos volt. Itt is ereszthetett a szimering és ráégett a szelepre az olaj. Magán a szimeringen semmit se látni. (1.kép) Azt hogy a ráégett olaj a hengerből jön kizárnám, mert a "párja" tiszta volt.
Találtam egy darabkát a régi szimeringből is amit 2 éve cseréltek az első henger szelepei közt.
A többi kép a csere menete. Már amennyit enged a feltöltés...
A lényeg hogy kész a hengerfej, holnap visszatérhetek az eredeti projekthez. Jöhetnek kifelé a dugattyúk...
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100548t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100549t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100550t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100551t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100552t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100553t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100554t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100555t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100556t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100557t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100558t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100559t.jpg)
Miután újra megnéztem a tegnap belinkelt videót a hidrotőkékről elbizonytalanodtam és indulásként inkább újra szétszedtem a tegnap kipucolt kettőt. Jól tettem, mert a szelepet fordítva raktam vissza mindkettőbe.
Ma a visszafelé haladtam, a 3-as, majd a 2-es henger kipufogó oldalán:
- hidrotőke ki,
- szeleprugót összenyom,
- ékeket mágnessel ki,
- alátét, rugó, szimering, szelep ki,
- szelepet tisztít, visszarak,
- ék helyét szigszalaggal beteker,
- szimeringet felrak,
- ragasztó le,
- rugók, alátétek, ék vissza,
- hidrotőkét kitakarít,
- hidrotőkét vissza.
Kész is egy szelep. Ez kb. fél óra. Ma 4 szelep fért bele az időmbe.
Már csak 5 henger van hátra...
Kipróbáltam a "rossz" szimeringet egy másik szelepvezetőn is, túl könnyen megy rá és le is jön. Szóval nem az igazi.
Az olajprojekt indítása óta 854 fényképnél tartok, meg van pár videó is :-)
PHuBi szereléseiről összesen 9.975 db fényképem van.
A Pókkal együtt 17.247 db.
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100530t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100531t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100532t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100533t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100534t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100535t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100536t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100537t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100538t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100539t.jpg)
Délelőtt megjöttek az olajak. Maradt a Motul. Megvan a két cseréhez, olajszűrők már korábban megjöttek.
Ahhoz hogy ne álljon ki lefelé egy szelep se és az asztalra lehessen tenni a hengerfejet, ki kellett venni a szívó oldali vezérműtengelyt is. (2-3.kép)
Kerestem egy "célszerszámot" a szimering benyomásához. Egy 11-es dugókulcs képében rá is leltem, először az 1/4-es néztem ki, de a feles hosszabb, jobban használható. (4.kép)
A szelepet nagyon finom dörzsvászonnal megszabadítottam a koromtól és a helyére tettem. Alulról egy műanyag szivacs darabbal támasztottam meg. A szimering tömítő élét védendő egy darab ragasztószalaggal fedtem le az ékek helyét. Simán felment a helyére (5-7. kép).
A rugót összenyomva az ékek visszakerültek. Azt hittem nagyobb macera lesz, de a vékony csipeszt pont erre találták ki. (8.kép)
Most jött a hidrotőke, de erre találtam egy nagyon jó videót, inkább azt linkelem.
A négyes henger két kipufogó szelepe kész...
...már csak 14 van vissza.
Egy fontos dolog maradt még mára: sört bontani :-)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100511t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100512t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100513t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100514t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100515t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100516t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100517t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100518t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100519t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100520t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100521t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100522t.jpg)
Ma nem sok időm volt, így mindössze a szeleprugó összenyomó szerszám készült el. Egy 150mm-es csődarab az alsó részén egy ablakkal hogy az ékekhez hozzáférjek. A tesztmotoron kiszedtem pár rugót, működik.
Már csak alaposan meg kell tisztítani (rozsda&reszelék) hogy ne vigyen be semmi koszt a rendszerbe.
Tegnap megrendeltem a Motul olajat. (két adag, egy bejáratásra, egy meg végleg)
Írtak hogy holnap meg is fog jönni.
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100502t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100503t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100504t.jpg)
A hengerfej a boncasztalra került. (1.kép)
Először leszedtem róla a szívósort, ami egy kicsit cseles, mert a vezérlésmódosító szelep miatt egy csavar máshol van, elég nehéz kitekerni. (2.kép)
Kikerültek a pozicionáló hüvelyek. (3.kép)
Kikerült a következő "nem visszarakandó" alkatrész, a szívósor tömítés. Nincs rajta semmiféle márkajelzés. (4.kép)
A 4-es henger jobb oldali szelepe másképp néz ki. Egyértelműen olajos. (5.kép) A korábbi feltételezés most jól látható. Utána kellene nézni hogy mi történt.
Ki kell szedni a kipuff vezérmű tengelyt:
- Szívó vezérműkereket le kell szedni, mert a kerekeket rögzítő fedél nem jön le (6.kép),
- Tengelyeket rögzítő fedél leszed. Egy csavar tartja elöl is a vezérműtengely jeladónál.
- Kipuff vezérműtengely rögzítő csavarok ki, fedelek le.
- A másik csavart is ki kell szedni, mert a vezérműkerék különben nem jön le.
- Szeleprugót összenyomva kijönnek az ékek (8.kép),
- Most jött a meglepetés. A szelepet megmozgatva a szimering mozog. Simán lejött a helyéről és a szelepszáron van. Nem tudom illették-e ily cifra szavakkal ezt a kicsiny alkatrészt, de most szóba került az összes rokona... Ha nem marad a helyén, nem csoda hogy áteresztett!! (9.kép)
- A 10. képen a kiszerelt cuccok.
- Magán a szimeringen semmit se látni, se sérülés, se deformáció (11.kép) ...
Most jön a dilemma, hogy kiszedjem-e a dugattyúkat? Az olajfogyasztás oka - nagy valószínűséggel - megvan.
Viszont minden itt van a polcon, csak meg kellene lépni a dolgot.
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100476t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100477t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100478t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100479t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100480t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100481t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100482t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100483t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100484t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100485t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100486t.jpg)
A mai menü:
- termosztát le (1.kép)
- gyertyák ki,
- szelepfedél le (2.kép), patyolat tisztaság, sehol semmi lerakódás, nemhiába 3ezret se futott olaj volt benne (Motul kapott egy plusz pontot),
- felső holtpontot 1-es hengernél beállítani,
- vezérmű kerék mögötti két műanyag védőlap leszerelése (3.kép),
- balansztengelyek szíját leszed (4.kép),
- vezérlésrögzítőket felrak,
- henger előtti vízvezeték bal oldali rögzítésének oldása. A felső csavarral nincs gond, de az alsó nem jön ki. A klímakompresszor útban van. (5-6. kép)
- klímakompresszort lecsavarozni - 4 csavar tartja (7.kép),
- klímakompresszor tartót leszedni, 5 nagy csavar (8.kép)
Itt jutottam el oda, ahonnan már nincs visszaút, kitekertem a hengerfej csavarokat. Érzésre ugyan úgy lazultak le mint anno a próbamotoron.
- pár vezeték még rögzítve volt a szívócsőhöz, azokat ki kellett bontani (9.kép),
- hengerfej le (10.kép).
A 4-es hengerben láthatóan több koksz mint a többiben (11.kép).
A motorból kitörölgettem a kiömlött hűtőfolyadékot, majd letakartam (12.kép), mert most a hengerfejjel akarok foglalkozni.
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100464t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100465t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100466t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100467t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100468t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100469t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100470t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100471t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100472t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100473t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100474t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100475t.jpg)
Kiszedtem a gyertyákat. A látottak alapján már nem tenném vissza őket.
A kicsi gyertya hegye teljesen lekopott, a nagyok középső elektródái is fogynak. A 4-es hengerben a kicsi gyertya teljesen elrozsdásodott. Csodálom hogy két éve Csöri visszarakta. Az akkor készült képeket kinagyítva, már akkor is ilyen volt...
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100454t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100455t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100456t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100457t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100458t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100459t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100460t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100461t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100462t.jpg)
![](http://www.alfaamore.hu/files/blog/0000100/0000100463t.jpg)