Blog >> bak
A tervszerű karvbantartásra most később került sor a sűrű második félév miatt. Azért sem siettem el, mert júniustól már csak a másik autót használtuk: 17 hónap és 14e km telt el az előző óta.
- Motorolaj (MOTUL 8100 X-cess 5400 5W-40)
- Olajszűrő (SOFIMA S5024PE)
- Levegőszűrő (Sofima S7606A)
- Pollenszűrő (MaxGeaer 26-1172 aktívszén)
- Klímatisztító (AM-706480-AML biocid)
A szervízben kiderült, hogy az egyik motortartó bakom (50501956) eltört, hiányzott belőle egy jókora darab fém. Mivel ez hiánycikk, a szervízben szerkesztettek bele egy pótalkatrészt.
Km óraállás: 173 863
Sok minden összejött. Nagy dilemma, de úgy döntöttem meg lesz javítva.
A turbó még mindig nem jó, a kipufogó már cserére érett.
Kipufogó csere (55, nagyon jó ár) közben kiderült, hogy motortartó bakot is kellene cserélni (20), megtörtént. Közben a gumiharang elszállt elől, ezért ha már ott voltak, akkor a váltóolaj is ki lett cserélve.(10)
Turbó próbálkozás egy érzékelő csere. (20)
Ismerősnél bartelben javíttatom már, így csak az anyag kerül pénzbe.
Mindenféle furcsa rezonanciák miatt cseréltem a két felső motortartó bakot.
A karosszéria rezgések pl. motorféknél 2700-as fordult környékén jelentkeztek, meg alapjáraton erősebb remegés a kormányon a cserét követően eltűntek.
Album...
Úgy néz ki, hogy a sebváltó oldali tartó bak feszülése miatt volt jelen bizonyos fordulaton érezhető vibráció a motor felől a karosszérián. Sokan cserélik a bakokat, pedig csak tehermentesíteni kell őket csere helyett az esetek nagy százalékában. Ez már a dízelnél is kiderült és tibinél is eredményre vezetett.
Két tartó és két támasztó bak van elöl. Ha a tartókat oldalanként a kocsi felemelt állapotában (ezáltal a motor nem "nyugalmi" állapotában) rögzítjük, akkor előfordulhat, hogy leeresztve feszülnek egymás ellen.
Tibinél is megszűnt a vibráció miután leszerelt keréknél, de üzemi magasságra eresztve oldottam a bak csavarjait, majd ahogy lazán adta magát, újra meghúztam majd fél centivel arrébb. Ez ugye úgy lehetséges, hogy a konzolon jóval nagyobb furatok vannak mint amilyen a rögzítő csavar átmérője. Lássunk csodát teljesen megszűnt a bódéra átadott rezgés.
Megvolt az ottalvós buli, úgy néz ki megoldódott az olajfolyás probléma. A hiba fő oka az olajtermosztát ház feldele volt, az kapott egy új tömítéskészletet. Ezenfelül az olajhűtőre menő csövek is cseréve lettek. Így már volt értelme a motortartó cseréjének is.
Pár napja elvittem a téli kerekeket centríroztatni, mert a gumis műhelyeknek most nincs kapacitása másra, két hetes várólisták vagy a halál. Centrír után gondoltam akkor felrakok én mindent, legalább alapos leszek, réz pasztázás meg minden. Rendeltem is egy 2.5 tonnás ültetett kroki emelőt, 2 tonnás bakokat és egy Yato keresztkulcsot, kértem havertól egy garázst is kölcsön. Levettem a jobb első Ti kereket, felraktam a 17", egy csavar és körbeforg.... Porca madonna! A ragasztott súly beleér a féknyeregbe. Kerék le, Ti fel, két első kerék be a csomiba, irány a gumis. A srác átragasztotta beljebb, ott már csaknem fog hozzáérni, de még beljebb nem meri, mert elmehet a centrír. Garázs, emelő, Ti kerék le, másik fel, egy csavar és forg... akku*va jó ... beleér. Kerék vissza, csomi, bezár, gumis. Mondom tegyük be középvonalra. Vonakodott, dehát én temetésem, ha majd ráz visszajövök. Harmadik próbára már jó lett, elfordul kényelmesen a nyereg mellett a súly. Kerekeket felraktam, minden csavart rézpasztáztam szépen, az emelő is jól szolgált. Az egyik ideges elforgatásos körben sikerült odacsuknom a mutatóujjam a küllő és a féknyereg közé, lendületből. Én mondom, ezeken a nagyfékes autókon kevés ott a hely :)) még most is fekete a körömágy.
Az eszes német gumis után takarítva lepucoltam a kréta írást a gumik külsejéről (!), izopropyl alkohol, szivacs és szilikonzsír a végén, hogy ne szárítsa.
Az alsó lengők cseréjénél kiderült, hogy a felsők is csereérettek.
TRW került bele.
Az olajfolyás sajna még mindig rejtély. Komolyabb szerelés nélkül nem látszik egyértelműen, hogy honnan jön.
Januárban lesz egy ottalvós buli, majd akkor átnézi Csöri az egészet és remélhetőleg megtalálja az okot. Megvettem a motortartó bakot is, de majd csak az olajfolyás megszüntetése után lesz értelme kicserélni.
Hiányzott az autóról a jobb első emelőbak, amikor vettem. Volt alatta egy kis sziloplaszt azon a helyen, biztos azzal akarták visszaragasztani, ami eltört. 3000 pénzért vettem egy újat. Ez is kipipálva.
Mai nap reggel sajnálatos módon el halálozott a felső motortartó bak. Reggel már éreztem, hogy kicsit jobban rezeg a motor. Beérve a melóhelyre konstatáltam a halál időpontját. Gyorsan meg rendeltem az új bakot és meló után gyorsan be is tettem.
Kb 5 perces mutatvány az egész. Csavor jól meg húzva, kezdődhet a teszt út.
Alkatrész tipusa: Akron
Km állás: 287243
Update: Cseréltem gyárira!
Előző blogbejegyzés tevékenységeinek végén észrevettem, hogy a sebváltó alsó támasztó bak egyik rögzítő csavarja hiányzik. A képen is látható, hogy el volt csavarodva a normál pozíciójától.
Ideiglenes csavarral pótoltam.
Ennek, és a tegnapi felső szilentek pozicionálásának köszönhetően, a nem kívánt rezonancia megszűnt. Kis fordulaton induláskori kuplung rángatás szintén. Motor indítás és leállítás érezhetően kevésbé adódik át a karosszériának.
A ~2250 körüli rezonancia minimalizálódott, köszönhetően a szilentek rendbetételének.