Blog >> motorolaj
A tervszerű karvbantartásra most később került sor a sűrű második félév miatt. Azért sem siettem el, mert júniustól már csak a másik autót használtuk: 17 hónap és 14e km telt el az előző óta.
- Motorolaj (MOTUL 8100 X-cess 5400 5W-40)
- Olajszűrő (SOFIMA S5024PE)
- Levegőszűrő (Sofima S7606A)
- Pollenszűrő (MaxGeaer 26-1172 aktívszén)
- Klímatisztító (AM-706480-AML biocid)
A szervízben kiderült, hogy az egyik motortartó bakom (50501956) eltört, hiányzott belőle egy jókora darab fém. Mivel ez hiánycikk, a szervízben szerkesztettek bele egy pótalkatrészt.
Km óraállás: 173 863
Az autó eddigi legkomolyabbnak tűnő problémáját végre lezártuk, nevezetesen hogy a motorolajat kiokádta magából az olajbetöltő nyílás sapkáján keresztül:
A szerelőm lehetséges motorhibával ijesztgetett. Nem akartam elhinni, mert egyrészt a motor erős volt, nem tapasztaltam gyengülést, abszolút nem füstölt, jók voltak a korábban mért kompressziós értékei + nem akartam elfogadni hogy nagy anyagi buktának nézek elébe. :)
Egy Alfás kartárs javalatára megnéztem a kartergáz házban lévő gumimembránt (utólagos köszönet érte!). Elég szar állapotúnak tűnt, gondoltam majd veszek újat, de addig is megyek egy kört úgy, hogy nem teszem vissza. Nem akartam elhinni: a kocsi úgy ment mint egy még soha, eszméletlen jót csapattam vele, és egy csepp olajat sem nyomott ki magából! Így, nyitott karterszellőztető rendszerrel használtam amíg meg nem vettem a gumimembránt, és a kartergáz-ház fedelet. Amikor ezeket beszereltem, jött a csalódás: a motor újra nyomta ki felül az olajat!
Annyira viszont jó volt, hogy úgy éreztem jó nyomon vagyunk: valami a kartergáz szellőztetéssel lesz. Az is fura volt, hogy nyitott karterszellőztetéssel sem szívott a motor fals levegőt, szépen egyenletesen járt. A szerelőmmel abban maradtunk, hogy leveszi a szívótorkot, és átnézi a kartergáz csöveket. Kiderült, hogy nemcsak a szívótorok alatti kartercső volt szakadt, hanem a szívótorok 4 gumicsöve is! A jelenség megmagyarázhatatlannak tűnt, de egy biztos: ezek cseréje teljesen megoldotta a problémát, már zárt karterszellőztetés mellett sincs olajvesztés!
Sor került előtte egy újabb kompressziómérésre, az eredmények a 2 hónappal ezelőttihez képest alig mutattak eltérést: 11 - 11,8 - 11,5 - 11
- Kartergáz ház fedél és szelep (Era 00076669ER)
- Kartergáz cső
- Szívótorok gumicső (4 db)
A tervszerű karvbantartásra fentiekkel együtt, most nagyon időben sort kerítettünk: 10 hónap és kevesebb mint 9e km telt el az előző óta
- Motorolaj (Xado Atomic SM/CF 5W-40)
- Olajszűrő (MANN HU6007X*AN)
- Levegőszűrő (Sofima S7606A)
- Pollenszűrő (VALEO 715533 aktívszén)
A váltót kicsit darabosnak éreztem, kapott egy váltóolaj cserét és egy kis "extrát":
- Váltóolaj (Fuchs Titan Sintofluid SAE 75W-80) - 3 L
- Revitalizáló váltóhoz (Xado EX 120)
A klíma feltöltésre került, mert mostanában gyengélkedett, ráadásul hörgésszerű hangot adott ki elinduláskor.
Az egyik tolatóradar szenzort cserélni kellett:
- Tolatóradar szenzor (AL47008)
Az első lengéscsillapító porvédők szakadozottak voltak, cserére kerültek.
Most került cserélésre a még 2014-ben beszerzett bal első biztonsági öv is, mert már feslett az alsó széle.
Kilóméteróra állás: 159 550
Első kisszervíz: az olaj és szűrők cseréje, komputer kiolvasás, az autó átnézése.
Gyári minőségű olajcsere szett (7176520gy) az Alba Autó Alkatrésztől (http://www.albaalkatresz.hu):
- Motorolaj: Selenia 20K for AR 5l - 11 900 Ft
- Levegőszűrő: AP 024/2 *IC - 2 900 Ft
- Olajszűrő: 0 451 103 300 *IC - 1 800 Ft
- Starline utastérszűrő aktívszénnel: SF 2KF9459 *L - 2 900 Ft
- Szállítás - 1 800
- Munkadíj: 10 e Ft
A vezérlés-szett cseréjére a következő olajcserével kerül sor 10e km múlva.
Most sem lehetek büszke: a tervszerű karbantartásra 16 hónap és közel 15e km megtétele után került sor:
- Motorolaj (Motul 8100 X-cess 5W-40)
- Olajszűrő (MANN HU6007X*AN)
- Levegőszűrő (Sofima S7606A)
- Pollenszűrő (VALEO 715533 aktívszén)
Kilóméteróra állás: 150880
+ Probléma:
Mivel szivárog a motorból felül az olajbetöltő nyílás kupakján át az olaj, ezért kapott egy olajbetöltő nyílás kupakot (használt, olaszból).
Kétféle Selenia olaj közül melyik a jobb ez itt a kérdés. Árban óriási a különbség. A Selenia Abarth 5W-40 2 liter többe kerül mint a Selenia Sport Powe 5W-40 5 liter Mind a kettőt ""erősen" ajánlják az Alfa 1.7 TBi motorokhoz A Selenia Abarth 5W-40 jobb olaj lenne ???
- Motorolaj (Selenia PE WR 5W30 4,2 liter) és olajszűrő (Müller FOP243)
- Váltóolaj (Tutela Gearforce 1,9 liter)
- TCT hidraulikaolaj (Tutela CS SPEED 0,5 liter [csak a tartály])
- Üzemanyagszűrő (Müller FN388)
- Levegőszűrő (Müller PA3510)
- Pollenszűrő (Müller FC149)
70 050 km
A hűtővíz szintre ránézve (0713) tapasztaltam, hogy nem látni a szintet.. Lecsavartam a kupakot, belenyúltam ujjal, olyan mintha olajos lenne.. de mitől?! megnéztem a motorolaj szintet, a nívópálcán a minimumnál volt a szint, pedig inkább a maximumnál szokott lenni.. Ezt betudtam annak, hogy előtte álltam be a garázsba a garázskapu elől. (kb. ennyire volt beindítva.) Remélem csak nem csurgott vissza az olaj rendesen..
Elmentem Phon-hoz a 13. kerületbe a TI ültetőrugó szettért (0716). Ha már ott jártam megkérdeztem mitől ”ropog” a futóművem, nagy melegben klíma használatánál. Mentünk egy próbakört, mert nem teljesen értették mire gondolok. Természetesen akkor nem produkálta a hangot annyira, de a hallottak alapján szerintük a toronycsapágy lesz a hunyó. Adtak is gyorsan kettőt – ingyen. Phon megnézte a hűtővizet is, állítása szerint olaj került a rendszerbe, ami vagy hengerfejtömítés, vagy az olajszűrő csatlakozásnál lehet valami.. Ennek így nem annyira örültem az olasz út előtt.. még az is lehet, hogy komplett motorfelújítást igényel.. :\
Másnap (0717) észrevettem, hogy balra indexeléskor villog a műszerfalon a visszajelző lámpa ahogy indexelek, mintha valami nem lenne rendben az izzóval, pedig ég az összes.. Következő nap balra indexelésnél már gyorsan indexelt. Most tényleg kiégni látszik a bal hátsó. Harmadnapra teljesen megjavult, majd megint kezdte elölről.. Ismételten eljátssza, hogy olasz.. :) pedig jól tudom enélkül is..
Végül vettem egy pár PY21W, sárga index izzót (0719). Remélem ez a fajta való bele.. :) Indulás előtt megnézem a folyadékszinteket, hogy fogyott-e valamelyikből. Tegnap este 10 körül lett leállítva az autó, ma 15:00 körül indultunk, bőven volt ideje lehűlni a motornak és lefolynia az olajnak. A nívópálca jelei között volt valahol, félúton.. Tehát a motorolaj szint kb. rendben. A hűtővízből mintha hiányzott volna valamennyi, de ezt már lehet hogy csak én képzelem be.. :\ A minimum jelzésnél volt a szintje, de sem a korábbi rátöltésnél, se most nem láttam pontosan, úgy el van színeződve a tartály :\ Útközben beszereztem egy drótkefét és egy piros festékszóró spray-t is a rugó felújításhoz, melyet a hétvégén (0720-21) meg is oldottam, a nem rég beszerzett, a szettből hiányzó kerék központosítóval együtt. Hosszas csiszolgatás után újra több réteg piros színben pompáznak a rugók is.
A biztonság kedvéért rendeltem (0723) egy Eibach ültetőrugó szettet is :) hogy a soron következő műtét során tudjunk mihez nyúlni. 24-én reggel 7.30-ra volt időpontom Német Misihez a rugócserével kapcsolatosan. Pár adat a megvásárolt rugókról:
EIBACH
első rugó hossza: 32 cm, hátsó rugó hossza: 28 cm
(a kisebb végétől mérve, az alsó rész rugókör ívközepéig)
papíron 3 cm ültetés
TI
első rugó hossza: 35 cm, hátsó rugó hossza: 28,5-29 cm
(a kisebb végétől mérve, az alsó rész rugókör ívközepéig)
csak elöl tűnik nagyobbnak
papíron 2 cm ültetés
Ezekkel szemben kíváncsi leszek mi kerül ki a kocsiból.. Mielőtt erre sor került, lemértem még egyszer, nyári kerekekkel a sárvédőívek tetejét, vízszintesen állva, függőlegesen a járólaptól:
JE 64,0 cm, BE 64,6 cm, JH 64,5 cm, BH 65,8 cm (csomagtartóból Minden kipakolva, üres tankkal:)
GTA-Cadamuro első lökhárító+toldat bal első keréknél lévő sarka: 12,0 cm, elöl az ív közepe: 17,0 cm
Ezután megtörtént a kiszerelés.. és láss csodát! A benne lévő szett egy piros Eibach ültetőrugó szett volt, pontosan az a típus, amit beszereztem a TI mellé.. viszont amit a hátsó két rugónál láttunk, az valami katasztrófa. A bal hátsó rugó ferdén volt betéve.. nem feküdt fel a rugótányéron az erre kialakított helyre.. a jobb hátsó pedig törött volt..!
Most már értem miért volt 1-1,3 cm a két hátsó sárvédőív magasság között.. Gyalázat, hogy eddig ezt egyik szerviz sem vette észre, pl. kerékcserénél..
TI-re csere után a következő adatok mértem, nyári kerekekkel a sárvédőívek tetejét, vízszintesen állva, függőlegesen a járólaptól:
JE 67,3 cm, BE 67,2 cm, JH 67,2 cm, BH 67,7 cm (csomagtartóban a kiszerelt rugók, üres tankkal:)
GTA-Cadamuro első lökhárító+toldat bal első keréknél lévő sarka: 14,5cm, elöl az ív közepe: 19,0 cm
Átlagosan 2,5-3,0 cm-t emelt az autón a TI felszereltségű 156-os rugószettje, ami komfortosabb vezetést és kevesebb fejfájást okoz majd fekvőrendőröknél, parkolásnál, ill. meredek felhajtóknál, esetleg földúton, stb..
km óra állás: 203.787 km
A szervizben egyúttal kicserélték az első index izzómat egy bele valóra, mivel a pár napja vásárolt izzó sárga színű volt, az autóban lévő pedig átlátszó..
Az indításkori ’nemveszemfelafordulatot’-ra a következő tippet kaptam: tankoljak bele magas oktánszámú üzemanyagot (pl. Shell V-Power Nitro 100+). Két-három teletank elvileg majd kitakarítja a rendszert és utána jó lesz.. Ez még nem akkora (többlet)költség, hogy ne érje meg kipróbálni. Később beszámolok a tapasztalatomról.
Cserélve lettek még a pótféklámpában lévő hibás LED-ek (2db), a rendszámtábla világítás izzója, mert egy ideje már az sem világított, a jobb első és hátsó külső kilincsek a nem rég beszerzett épekre. Az első kilincs cseréjekor derült ki, hogy az előző valamiért oda volt ragasztva az ajtóhoz és csak a körülötte lévő lakk réteggel együtt jött le.. Ennek bizony nem örültem nagyon.. Szerencsétlen ajtók már így is nagyon sok helyen hibásak és most még ez is.. Cserélték a jobb oldali első, felső lengőkar gömbcsukló porvédő gumiját, a gátló porvédővel együtt. Az ’olajos’ hűtővízről kiderült, hogy ”csak” koszos volt a régi vízhűtő állapotától és a beleöntött 2-3 adag hűtőtömítő folyadéktól. A tartály ki lett mosva, de a hűtővíz nem lett teljesen lecserélve – ezzel mondjuk nem értettem egyet.. Az utolsó motorolaj cserénél megmaradt Seléniából viszont ~3 dl-t azért benyelt. A márciusi bejegyzésben említett ’fura hang a motorháztető alól’-ról kiderült, hogy a vezérlés körül kell keresni a hibát. Egy vezető görgő ki lett cserélve, de nem oldotta meg a problémát, talán halkult kicsit.. Komplett vezérlés cserét javasoltak, de mivel szerintük nem lehet baj a ’hangból’, így még nem lenne értelme a cserének, hiszen nem rég, alig több mint 5000 km-rel korábban lett cserélve. Sajnos mindenre nem jutott idő, viszont kiderült, hogy a motor billenésgátló szilentje ki van szakadva – amitől esetleg lehet az a ropogó hang nagy melegben.. Folyt.köv..
Az amore-n találtam egy hirdetést, hogy új Ferodo SL hátsó fékbetétek eladók. Rögtön rá is haraptam a kedvező ajánlatra, majd pár napon belül nyélbeütöttük (0726) az üzletet. Lassan úgyis cserések lesznek majd.. (kb. 50%-osak)
Megrendeltem az új vízhűtőt is végre Erhardtól. Évek óta húzódik ez is.. nézegettem bontottat, de egyik sem volt az igazi, meg annyival nem is volt olcsóbb. Kapjon hát újat! Másnapra (0729) ki is hozta a GLS.
Nem hagyott nyugodni a küszöb spoiler állapota. Elkezdtem hát nézelődni külföldi oldalakon és fórumokon, hogy nem árul-e véletlenül valaki egy nekem tetsző párt. Tettem mindezt azután, hogy újból meggyőződtem arról, hogy az új GTA / Cadamuro szettek horribilis árra jönnének ki, mire felkerülnek az autóra. (Legalábbis a gyári spoilerhez képest, amit ha szerencséje van, akkor negyed áron megúszhatna az ember – ha épp lenne eladó, pont ezüstben.. de ettől meg egy kicsit egyedibbre vágytam, türelmetlenül.. :) Így adódott, hogy a német eBayen árult egy csóka gyári GTA néven küszöb spoilereket, egészen emberi áron. Már csak a hazajutást kell valahogy megoldanom. De egyelőre legyen enyém! :) Húgomék segítségét kértem az átvételben, hiszen ők egy ideje már kint laknak. A leütést is rájuk bíztam, másnap (0730) szállították is a címükre, de ezzel a történetnek még nincs vége.. :)
[Költségeim: TI ültetőrugó szett 25000, index izzók 345, drótkefe 343, festék spray 750, Eibach ültetőrugó szett 18000, rugócserés szerviz 48000, hátsó fékbetétek 4000, vízhűtő 21500 postával, GTA küszöb spoiler 43568]
Január 3-án elutaltam a 2014. évi Alfissimo magazin előfizetés díját (3.420 Ft), bár az utóbbi évben inkább csak átlapozni volt időm a számokat, olvasni már kevésbé :\ de ettől függetlenül az újság továbbra is színvonalas és talán valamikor én is odajutok, hogy elolvassam őket..
Végre eljött az idő a múlt hónap végén beszerzett motorolaj szervizszett cseréjére (0117, 5.000 Ft) illetve egy első-hátsó futómű állítást is kapott az autó, mert már régen volt. A műveletet Német Mihály végezte el, a futómű állítást pedig egy közeli műhelyben állíttatta, állítólag nagy alfás ő is.. :) Elmondásuk szerint csak kicsit kellett utána állítani, nagyjából rendben volt. Csodás. (4.000 Ft) Egyúttal elkészült a csomagtér teleszkóp csere (ami nem lett jobb, mert ugyanúgy nem bírja el a szárnyat ez sem:\), a hátsó embléma csere, amit Zé.-től szereztem HoZee közreműködésével (sajnos ez már műanyag házas, sokkal gagyibb az előzőhöz képest, mert az még fém házas volt, kíváncsi leszek meddig bírja majd.). Letakarították az olajtól a motor alját, hogy ha legközelebb szivárog valami, akkor észrevegyük. Kicserélték a bal első ajtóhatárolót, ami jól sikerült, végre nem kattog, pedig nem újat vettem, ill. a bemérték fagyállót, amit utoljára a benzinkúton ingyenesen mértek meg nekem:) (most -25fokig jó), remélem nem lesz rá szükség a télen.. Az ablakemelőket „beWD40ezték”, kivéve a jobb hátsót, mert annak nagyobb baja van, és nem volt rá idő, hogy teljesen szétszedjék. Jelen állapotában 1-1 cm-t mozog le-fel.. Nem túl szerencsés, de egyelőre ez van. A vízhűtő csöpögés továbbra is jelentkezik, rozsdás alul a sarkaknál, de állítólag ettől sokkal rosszabbakat is látott már fiatalabb autókon, de attól még az enyémen is csöpög, úgyhogy nagyon érik már a cseréje. A motorolaj cserén és futómű állításon kívül a fenti műveletek ára 13.000 Ft-omba került.
Ezek után (0123) szert tettem 4db NGK Laser Platinum 100ezer km-es gyertyára. Igaz, ez csak a fele a szükségesnek, de ennyiért kár lett volna kihagyni. Az amore adok-veszekében találtam rá a hirdetésre, 8.000 Ft-ra sikerült lealkudnom, postával. Utalás után másnapra már nálam is volt a 4db nagyobbik gyertya a 4+4db-os szettből. A hiányzó kicsikre Erhardtól kértem ajánlatot. Úgysem volt még benne gyertya cserélve mióta nálam van az autó és előtte is ki tudja mikor..
A fogyasztás újabb rekordokat döntöget. 11 felett járunk, remélem mihamarabb visszafordul. Továbbra is bízom benne, hogy a rövid távok, a tél és a fűtés az okozója, nem pedig valami komolyabb dolog..
Hónap végére (0129) leesett a második ’adag’ hó. Ezúttal 2-3 cm sikeredett. Remélem ennyivel meg is úsztuk a telet. Bár volt, amikor márciusban, sőt később is esett.. A téli gumi meg már szeptember végétől szolgálatot teljesít az autón. Nem biztos, hogy jót tesz neki ez az enyhe idő.
Reggeli indulásnál észrevettem, hogy kicsit nehézkesebben akar beindulni. Talán a gyertyák.. talán az aksi (?). Nem sokára ez is kiderül..
[Költségeim: alfissimo éves előfizetés 3420, motorolaj és szűrők cseréje 5000, futómű állítás 4000, egyéb alkatrészek cseréje 13000, 4db gyertya 8000]
December hónapban beszereztem az Elaforgtól (1205) a motorolaj cseréhez szükséges szervizszettet, ingyenes kiszállítással 13.500 Ft-os kedvezményes áron jutottam hozzá az 5l Selénia 20k 10W40-es motorolajhoz, ill. a gyári levegő-, pollen- és olajszűrőhöz. Nagyon korrektek voltak most is, a továbbiakban is tőlük fogom rendelni. Egyébként le a kalappal, mert 20-án, -talán utolsó munkanap lehetett az évben-, aznap még kiszállították a rendelést.
Az Autóház Budaörstől rendeltem (1206) egy Alfa Romeo-s baseball sapkát, melyet a honlapjukon lévő AR kiegészítők katalógusában találtam. Ők is nagyon korrektek voltak. Előre utalás után, ingyen postával küldték a csomagot (2.990 Ft), mely 12-én meg is érkezett. Ezen a napon leesett az első hó is, ami szerencsére nem volt nagy mennyiség, remélem nem is lesz nagyobb idén. :)
Másnap (1207) jött el a napja, amikor meguntam a viacoloros utcánkban az ablakmodul zörgését az ajtókárpit mögött. Kiékeltem egy vékony szivaccsal és ezáltal meg is szűnt a zörgés.. :) Bárcsak minden probléma ilyen könnyen megoldódna.. :)
Rendeltem Viking30-tól (1209) egy másik csomagtér ajtó teleszkóp szettet (Lift-o-mat) - mert az enyém gyenge volt, hogy megtartsa az ajtót a szárnnyal, egy bal első ajtóhatárolót, egy fekete, bőr kézifékkar szoknyát, egy jobb oldali napellenzőt tartalékba, ill. kaptam egy marék patentot a csomagtér kárpit rögzítéséhez, stb. A cuccok két napra rá meg is érkeztek, postával együtt 4.000 Ft-ba fájt. Korrekt árképzés, az alkatrészekkel pedig minden ok. :)
Ezután egy kiadós mosás következett (1214), az enyhe télnek köszönhetően ez még ilyenkor, december közepén is kivitelezhető volt. Már ráfért.. :)
A múlt hónap végén észrevettem, hogy nem szól a bal oldali csipogó. Ez, mintha ma (1221) megszólalt volna. Magától.. :) Remélem, most már így marad.
Régóta nézegettem a gyári tetőcsomagtartókat, amivel végre tudnánk szállítani kerékpárt is - a megfelelő kerékpártartó megvásárlása után.. Karácsonyra párom és Szabolcs együttműködésével kaptam egy Thule tetőtartót, igaz, nem alfás, nem új, de elég jó állapotú és Thule. A célt pedig megteszi, 14.000 Ft, postával.
Az utolsó két tankolásnál észrevettem, hogy az átlag igencsak 10 felé emelkedett, aminek nem örülök. Remélem csak a rövid távok, a tél és a fűtés az okozója..
Itt írnám össze az eddigi összes garázs bérleti díjat is, az elmúlt év(ek)re vonatkozóan:
2012. okt. – 2013.jan. (4x 20eFt)
2013. febr. – dec. (11x 22eFt)
[Költségeim: motorolaj csere szervizszett 13500, AR baseball sapka 2990, kisebb alkatrészek 4000, Thule tetőcsomagtartó 14000, garázs bérleti díj 322000]
Csaba cartárs önzetlen segítségének köszönhetően le lett cserélve az olajszűrő (CHAMPION), motorolaj (ENEOS Premium Hyper 5W-40), gázolajszűrő (MANN-FILTER), valamint ki lett pucolva kályhatisztítóval az EGR szelep, amit le is dugóztunk, persze egy kis lukkal, hogy az egyébként szintén olajsártól megpucolt MAP kapjon áramlást és ne sípoljon addig, ameddig nem lesz Remapolva az ECU és ameddig nincs kiütve az EGR. Tesztút hazafelé 2-es, 3-as fokozatban lényegesebben jobbat tolt, na és 3-asban is kifelé a körforgóból, felfelé könnyebben megindult.
Végre a két kocsi is le lett fotózva egymás mögött :)
Óra: 114 613 km
Köszi a segítséget Csaba!