Blog >> alfa
A lightos használat idejét kihasználandó bejelentkeztem Sanyihoz, hogy cseréljen termosztátot, vízpumpát. Nehéz hozzá bejutni már, állandóan motorszétszedős munkái vannak, kb csak ő vállal ilyet már Debrecenben. Viszont neki ez az autószerelés, nem az aprómunkák, ezt már megfigyeltem. A motorokat, azt szereti szétszedni, és precízen összerakni, így egyre nehezebb rávenni, hogy cseréljen nekem ezt azt az öreg Alfán.
Tegnap végre el tudtam vinni, reggel bepattantam, indultam. Két km sincs tőlünk. Épp kanyarodtam volna le jobbra Sanyi utcája felé, index már kint, fék... uhh mondom fék... és nem, nem jött össze, tovább mentünk egyenesen. Betonkemény lett a pedál, és teljes erőből taposva is csak éppen valami fékhatás összejött. Megérezte az autó, hogy hova viszem, gyorsan szólt, hogy van itt még egy apróság..
Típus hiba, Kazes barátom blogjából már ismerős volt a sztori, elnyalódik a vákuum pumpa meghajtó tengelye. Plusz a vezérműtengely vége is, így egyszer csak szétakad a hajtás, nincs vákuum a fékszervóhoz. Alattomos és veszélyes hiba.
Az autóim hálás szerkezetek, általában pont jókor szoktak elromlani, ez most is így volt. Egyedül ültem bent, üres volt az út, 2km-re otthontól épp a szerelőhöz menet. Brilliáns időzítés :-)
Ma reggelre meg is rendeltem egy Pierburg vákuum szivattyút. Ránézésre szörnyű gagyi egy öntvény, feketére festve, ronda na... viszont fel van készítve erre a típushibára, szélesítve van rajta a lapolt rész, ami a vezérműtengely nútjába illeszkedik. Ez viszont nagyon jól jött most, nem volna kedvem vezérműtengelyt is cserélni. Pláne, hogy végül Sanyi még a vízpumpa cserét is inkább halogatja. És ez sajnos az öreg zöld autó legnagyobb baja. Nem sok hibát produkál,sőt, szerintem meglepően agyonüthetetlen egy szerkezet, de egyre nehezebb azt a pár javítást is kikönyörögnöm. És ezen ma fel is húztam magam picit, úgyhogy nem is baj, hogy mára Zen őfelsége jut közlekedési eszköznek. Az jobb mint egy doboz nyugtató XD
Tervezve volt néhány dolog cseréje az autón:
- Futómű kopog elől, stabrúd vagy alsó lengőkarok okozzák a hangot
- Kuplungot nagyon nehéz kinyomni
- Fékek nem fognak úgy, ahogy az elvárható lenne
- Első fényszórók csúnyák
- Szelepfedélnél szivárog az olaj
- Utólagosan beszerelt motorolaj előmelegítő cucc kiszerelése
És akkor nézzük, hogy mi történt:
- Elől az összes lengőkar és stabilizátor cserére szorult. Alsó és felső lengőkarból TRW, stabilizátorból Lemförder, stabrúdból pedig gyári került beszerelésre. Hátsó futóműben a bal hátsó lengőkar szilentje ki volt kopva, a jobb oldali lengőkar pedig meg volt hajolva, ezek helyére Vema került.
- Kuplungból gyárit kapott, cserélve lett a munkahenger is. Beszerelésre került a Q2 torsen sperr differenciálmű, ehhez kellett még 2 csapágy is. Főtengely szimering is cserélve lett.
- Előre felkerültek a korábban a TS-hez vásárolt 330-as CrossWagon féknyergek. Előtte átfényeztettem őket a Bányai’s Garage által az O.Z. Superturismo LM felnikkel együtt. A felnik matt grafit színt kaptak, a féknyergek pirosak lettek. Féktárcsákból Brembok kerültek fel előre is és hátra is, a fékbetétek gyáriak.
- Első fényszóróból volt itthon 1 pár gyári xenon, ezeknek a belsejét kellett festeni feketére és az egyiknek a házát javítani is kellett. Xenon izzókon kívül a többit rendelni kellett bele. Xenon lámpa csatlakozóm volt itthon 1 pár, plusz az eredetileg az autóban levő fényszórókat felhasználva donorként csináltam átalakító csatlakozót halogénről xenonra. Így nem lett megvágva a gyári kábelkorbács. Oldal indexet kapott fehéreket és gyári új ködlámpák is be lettek szerelve.
- Szelepfedél tömítés cserélve lett mindkettő, Victor Reinz. Ki lettek cserélve a króm szívócsövek szebbekre, mint amik az autón voltak. Ezen is vannak halvány pöttyök, de legalább nem barnák.
- Előmelegítő cuccos kiszerelésre került.
- Rendelve lett néhány patent, ami a TS-nél is jól jön
- Cserélve lett a váltóolaj és a fékolaj
Talán nem hagytam ki semmit. És akkor most jöjjön az, ami még hátra van:
- Nem GTA-ba való hűtő van benne, hanem valamivel kisebb
- Egyik vízcső az eredeti fém helyett gumira van cserélve
- Küszöböknél van némi rozsda
- Első leömlő kifúj, cserélni kell
A javításokra a Csörgő Autószerviznél került sor.
Km: ~192.600
Holnaptól nincs iskolajárat, a zöld autó is pihenőt kap. Megtankoltam, lemostam, és kitakarítottam. Belül nagyon látszott rajta a napi használat. Egy parókára való szőke hajszál, apró kavicsok, homok, por, morzsák, összemázgált ablakok. Alaposan kiporszívóztam, áttörölgettem, így tettem vissza a helyére.
Gyönyörű ez az autó még mindig. :-)
Kereken három hónapot töltött az autó téli kerekeken ebben a szezonban. Ma visszarakattam a nyáriakat. Kicsit magasabb és kényelmesebb az autó a 19-es kerekekkel. És halkabb is. No meg jobban is néz ki. Amint felkerültek a villantós papucsok, egyből megnézték, már a gumis utcájában akadt egy rajongója. Nem mintha ez nagyon hiányzott volna, de azért jól esik.
Idén elképesztően keveset, még a szokásosnál is kevesebbet használtuk. Évek óta tart a folyamat, szokok le az autózásról. Amit lehet másképp oldok meg, és autós utakat csak ha muszáj, akkor iktatok be. Van GLS, DHL, TNT, vezessenek ők helyettem. Idő pazarlás, és őszintén, semmi örömet nem találok már ezekben az utakban. Budapest környéke egy csatatér, egy más világ, ahova nem vágyok. A kedvenc szerpentinemen időtlen idők óta nem fogtam ki olyat, hogy normálisan végig tudjak menni. Sor végére beragadva, 40-nel, ez jutott mostanság. Szóval megyek, ha muszáj.
Idén egy utunk volt, az is inkább kirándulás. Barátokat látogattunk futólag, Giuliát próbáltunk, és ennyi. 700km-t mentünk így összesen idén.
Így hát áll a tető alatt, lemosva, fényesen csillogón, töltőn lógva..
Pár hetente beindítom, megmozgatom, mint egy veteránt, és várom a szezont, hátha majd akkor több szükség lesz rá.
A választ egyelőre meg is adta Giulia kérdésre is: minek
Közben az öreg 146 rója a köreit a városban, állandóan megy, pörögnek az üzemórák, és jól van ez így, élvezzük.
Tegnap azért, hogy mozogjon, Zen jött velem a szokásos délutáni körre.
Elég régen kezdődött a történet amikor is megláttam előszőr egy Alfa 159-et valamikor 10. osztályos koromban. Egyből tudtam, hogy nekem egyszer kell egy ilyen, ám akkor még nem tudtam, hogy sok idő fog eltelni mire meg tudok egyet vásárolni. És hát körülbelöl 8 évvel később elérkezett az idő, így hát komolyan belevágtam egy Alfa 159 keresésébe. Hosszas keresgélés után megnéztem egy 1.9-es benzines piros SW-t, ami csak mégjobban megerősített, hogy nekem kell egy ilyen. Ám a benines kissé lomhának éreztem ezért mindenképpen ki akartam próbálni egy dieselt is. Siekrült is kipróbálni egy 1.9 16V ami chippelve volt állítolag 190 ló lakozott benne de mielőtt megnéztem azelőtt levő héten üttették meg elég rendesen így az nem jöhetett szóba. Aztán kis idő elteltével sikerült kipróbálni egy gyári 150 lovast ami egész jónak bizonyult, de nekem SW kellett ez meg sedán volt. További keresgélés után ráakadtam egy fekete SW-re 2009-es 1.9 jtdm gyári 150 ló. Az autóban 124ezer km volt ami hát igen gyanús volt, de hát állapotot veszünk nem km-t szlogennel belevágtunk. A képeken jól nézett ki, egyben volt így hát elmentem érte kb 150 km-ert. (Persze azelőtt többször is beszéltem az eladóval rákérdeztem mindenre karcok, horpadások... Csak azt a választ kaptam hogy minden rendben van.) 2020.02.08.-án el is indultunk, hogy megnézzük. Odaérve voltak azért hibái az autónak, főleg karcok és kisebb horpadások de mégis ez volt eddig a legjobb azok közül amiket megnéztem. Hosszas gondolkodás után úgy döntöttem, hogy megveszem 3800E-ért. Elintéztük a papírokat majd elindultunk hazafele. Óriási mosollyal gurultunk hazafele amíg kb 25km volt még hátra jött a check engine és elment az erő. Talán a motor is megállt bár ebben nem vagyok biztos. Parkolóba be majd megpróbáltam újrainditani. Indult is de maradt a hibajelzés de az ereje visszajött így tettük meg a maradék utat. Hazaéve ment a találgatás, hogy mi lehet. Az eladó említette, hogy ne használjam alacsony fordulaton mert nem szereti az autó lekormolódik stb. Nem bírtam csak nézegetni, így gondoltam kikormoolom és lássuk mi lesz. Következő indításnál el is tűnt a hibajelzés és három napig nem is jelentkezett, amikor szintén megállt a motor. Újraindítás után megint volt erő de maradt a hibajelzés. Mostmár nem kormoltam ki hanem elmentem és kiolvastuk a hibakódokat (P0091 és P0092). Mindekettő az üzemanyag rendszerhez kapcsólódott és érdeklődve az Alfás csoportokban két szenzor meghibásodása jöhetett szóba (a közös nyomócső végén a szenzor vagy a nagynyomású pumpa szenzora) először. A hibakódokat kitörülve megpróbáltuk ismét előidézni a problémát de még semmi. Az új szenzorok vásárlásával még várom amíg még egyszer megjelenik a hiba de akkor rögtön csere lesz, de már 2 hete használom és még semmi. Na de félre a gondokat. Összességében nagyon meg vagyok elégedve nekem tetszik és imádok vele menni. Remélem sok kilómétert teszünk majd meg együtt. Megprobálok jó gazdája lenni majd és megadni a törődést. Az alfás villogások, intések meg mindig jó érzéssel töltenek el.
Kicsit korainak bizonyult az öröm, az eBay-ről rendelt tükör nem ment fel az autóra. Azt hittem 10 perces munka lesz tükörlap tisztítással együtt. Hát nem.
Kiderült, hogy ez egy 145 tükör, ami nagyobb (lásd kép), mint a 146-é. Úgyhogy az eladóval felvettem a kapcsolatot, korrekt módon felajánlotta, hogy visszautalja az árát.
Aztán gondoltam egyet, jó lesz ez így nekem, az autó letört gyári tükréből és a 145 tükörből építek egy jót, ami fel is megy az autóra.
A 145 tükrön a belső váz hibátlan, a csavarok, szigetelő gumi újszerűek.
Pár órám ráment, de sikerült, jó lett. A legnagyobb gondot az okozta, hogy az alu vázba úgy belerohadnak a csavarok, hogy semmilyen trükk nem szedi ki, az egyiket fúrni kellett.De találtam normális, stabil megoldást.
Most köt még a ragasztás, holnap felteszem az autóra, a saját felújított belsejű tükrét.
Mivel a gyári GTA kormány elég szép állapotban van, úgy döntöttem, hogy veszek egy másik gyári új bőr kormányt, ne az eredeti kopjon. Majd talán egyszer visszakerül, majd talán ha oldtimer lesz belőle.
Az újat a fiatalkatreszek.hu oldalról rendeltem, multikormány gombokkal együtt volt 31.600 Ft.
Az eredeti kormányban pedig kicseréltem a multikormány gombokat, szintén a fiatalkatreszek.hu-tól, 15.000 Ft-ért.