Blog >> téligumi
A TI futómű és a gyári 17-es (225/50R17) kerékméret nem túl jó párosítás. Tavaj egész télen zabszemmel a s***emben közlekedtem, mert állandóan attól féltem hogy leütöm valahol. Sajnos többször is sikerült összehozni, főleg a motortér burkolat és a kardánboxon átívelő kipufogó tartó konzol látta kárát. Úgy döntöttem idén váltok nagyobb gumiméretre, mert a nyári 19-esekkel nincs ilyen gond, pedig nem sokkal nagyobbak átmérőben. Nagyon sok agyalás és nézelődés után a 225/55R17 mellett döntöttem. A 235/50R17 lett volna a tökéletes, de az nagyon drága méret. A 215/55R17 is benne volt a pakliban, de nem akartam a gyári szélesség alá menni. Viszont a 225/55R17 még 8mm-rel nagyobb átmérőjű mint a 19-es, így az alapmérettől már jelentősen eltér. Jól átnéztem mindent az autón és arra jutottam hogy nem fog elérni semmit, remélem télen hóval telerakva berugózáskor se lesz gond...
Alapvetően Nokian lett volna a befutó, de épp nem volt kapható, viszont a másidik esélyes Hankkok igen, így az lett. Rejtett szeleppel szereték fel. Kiderült hogy a felni+gumi párosok annnyira jók, hogy nagyon minimális súlyok kellettek csak.
A havi bontás folytatásaként szeptemberben az alábbi dolgokkal kellett foglalkozni az alfát illetően.
Szó volt már többször is róla a blogomban, hogy vajon mitől hallom az a fura hangot, tavaly nyár óta nagy melegben az első futómű környékéről. Ezt eddig több embernek sem sikerült megfejtenie. Szabolccsal beszélgettünk róla, ő a toronycsapágyra gyanakszik. Említettem ezt Német Misinek is, de azt mondja a nincs toronycsapágy csak toronyszilent, tehát nem adhat recsegő/ropogó hangot a kormány elfordításakor - nagy hőségben, mert alacsonyabb hőmérsékletnél továbbra sincs semmi hangja.
Az izzók kiégése továbbra is téma, úgy látszik most ezen túl kell esni. Utoljára a helyzetjelzőket (2db HELLA H6W) és a tompítottakat (2db HELLA H7) kellett cserélnem (0902). Ezeket most a UNIXban szereztem be, egy kis segítséggel.
Az augusztus 20-án tönkrement gumim helyett ma (0904) felkerült a HoZeetól kölcsönkapott enyhén ferdén kopott:) Falken Ziex ZE912, melyet apujától vettem át Szentendrén. A gumicserét Pesti Tamással vegeztettem Dunakeszin, ahol kiderült, hogy a gumi szerkezete nem sérült, „csak” a peremvédő vált le. Hát köszönöm szépen:) amikor már szinte látni a szálakat benne, akkor lehet ha inkább nem használnám tovább. km óra állás: 196.537. Aznap még gyorsan ki akartuk cserélni a nem rég beszerzett izzókat, kisebb-nagyobb sikerrel és küzdéssel sikerült is. Csak az egyik helyzetjelző izzó beesett a búrába.. de sikerült úgy becsúsznia a foncsor alá hátulról, hogy semmivel nem lehet hozzáférni, és még a mágnes sem fogja, mert nem mágneses.. :) Nincs túl nagy szerencsém az izzókkal.. sőt, most már elmondhatjuk, hogy semennyi. Viszont a két helyzetjelzőt sikerült kicserélni normálisan. km óra állás: 196.542.
Az Elaforgtól hosszas e-mailezés és telefonálgatás után sikerült megbeszélnünk egy időpontot amikor mindkettőnknek jó volt a házhozszállítás időpontja (0905) egy 2 literes Tutela ZC 75 SYNTH 75W-80 váltóolajjal kapcsolatban. Ingyenesen vállalták a házhoz szállítást és nem mellesleg náluk volt a legolcsóbb ez az olaj. Köszönet érte Ofinak!
Itt a kicsit hidegebb idő – reggelente, így a csomagtér ajtó telók elkezdtek nyikorogni, kaptak egy kis WD40-et, azóta csendben vannak:) (0910) Viszont valami nincs rendben velük, mert mióta felkerült a szárny, azóta ez már egy újabb szett és nem akarja megtartani az ajót. Vagy lecsapódik, vagy hátra az ablakra. Ha elengedem óvatosan az ablak előtt – végállásban, akkor a frász kerülget, hogy vajon mikor esik rá az ablakra. Nem tűnik valami biztosnak, inkább megállítom félúton függőleges helyzetben, de így meg jártam már úgy hogy egy nagyobb szélnél a hátamra csapódott, vagy végül az ablakra.. Ezzel kezdeni kell majd valamit, mert így nem túl komfortos:) A seprűnyelet meg csak nem tehetem oda..
Reggel 8-ra elvittem Német Misihez az autót szervizbe, ő a telókra így elsőre azt mondta, szinte látatlanba, hogy lehet hogy hosszú..? Lehet:) Ha odajutunk, majd utánajárunk ennek is. 8:45-kor eljöttem tőle, ő pedig nekikezdett a kézifékkötelek, a kuplung és a stabilizátor rúd szilentjeinek a cseréjéhez. Belekerült a nem rég vásárolt Tutela váltóolaj is, ill. nagyjából át lett nézve az autó, hiszen egy hónap múlva műszaki vizsgára megy. 15:35-kor már szólt a telefonom, hogy komplikációmentesen sikerült a műtét, mehetek az autóért. Elszaladtam érte és kiderült, amire nem számítottam, hogy minden a legnagyobb rendben volt az autóval, nem kell sem a futóművéhez, sem semmihez nyúlni. Így ahogy van át fog menni a vizsgán. Ennek nagyon örültem. Leszurkoltam 60db ezrest a műtétért és eljöttem vele. De mindenek előtt mentünk egy kört az autóval. A kuplung vaj puha. Kiderült, hogy a 2.0 TS tárcsáját kaptam meg anno Marektől, így egy nagyobb tárcsa került bele, ami azért jobb, mert nagyobb felületen tapad egymáshoz a két oldal, ezáltal jobban fog. Állítólag, más, aki komolyabban foglalkozik a tuninggal, kemény tízezreket fizet egy ilyenért.. :) hát nekem meg végülis ezzel csak szerencsém volt, de jobban jártam, az biztos. Szokni kell még, mert tényleg sokkal puhább lett a kuplung pedál, de nem az a beesős. Tetszik. A futómű felől mindenhol csend honol. Egy hangja sincs.. de rég ”hallottam” már ilyennek.. úgy suhan át a gödrökön, bukkanókon, mint talán még soha:) Nagyon tetszik. És mindez két gyári stabilizátor szilentnek köszönhető (mivel a Kareszkától kapott két Powerflex szilent belső átmérője nagyobb volt a kelleténél, így azt nem tudta beszerelni korrekten a helyére). Végül megbeszéltük, hogy műszaki előtt egy héttel jelezzem, hogy mikor szeretnék menni, aztán mindenki ment a dolgára. Köszönöm Német Misinek a korrekt munkát!
A hibás nyári gumit, meg a párját meghirdettem több helyen és egyszer csak jött egy telefon (0928), érdeklődtek, hogy megvan-e még a két gumi.. Hát elsőre nem örültem neki túlzottan, mert már este volt és a kettő közül az egyik még az autón volt a HoZeetól kapott Falken mellett elől.. A srácnak még aznap este, vagy legkésőbb másnap reggel fél 8kor, Pesten kellett volna átadnom. De hát a gumi még ráadásul felnin is volt.. Nem egyszerű eset, viszont ha most nem, akkor talán soha sem adom el a sérült gumit, egy db jó gumival meg mit kezdjek.. Persze nem árultam zsákbamacskát, fotókkal és leírással is alátámasztottam hogy bizony hibás gumit árulok. Többek között azért is annyi az ára. Viszont neki driftelni kellett, tehát ennyiért végül is ajándék volt. Megbeszéltük, hogy korán reggel találkozunk az éjjel-nappali gumisnál a Szentmihályi úton, aztán megoldjuk a leszerelést is egyben, ő pedig robog tovább a rendezvényre a Drivingcamp-be. De ahhoz hogy ez összejöjjön, nekem még aznap este le kellett cserélnem a kerekeket a téliekre.. Segítségül hívtam Zolit, aki készséggel jött és segített, így későn este is, úgyhogy másnap már csak fel kellett kelni és elvinni a gumikat a megbeszélt helyre.
A kerékcsere közben láttuk, hogy az alvázra már igencsak ráférne egy alvázvédelem, mielőtt nagyobb gond lesz. Ennek több jelével is találkoztunk, pl. az emelési pontok már nem az igaziak, a küszöbbel párhuzamosan futó perem már teljesen el van nyalva a sok kontár emelőtől (nem én:) ill. sajnos az egyik kipufugócső tartó konzol is elhagyta magát. Úgyhogy azt le is szedtem, viszont így azt mondta Német Misi, hogy a rezonátor cső veszi fel a mozgásokat, aminek végül is nem teljesen ez a feladata, a kelleténél gyorsabban megadhatja magát az is, úgyhogy ezt is orvosolni kellene mielőbb. Kaptam egy kipufogós szerviz kontaktot itt a közelben, már csak valamikor el kellene jutni.. km óra állás: 196.773. A nyári gumikba: 2779 km tettem idén nyáron, ezzel a korai kerékcserével. Ez egyáltalán nem mondható soknak, sőt! A kölcsön Falkenbe 236 km került:) Így erre se mondhatni, hogy szét tapostam HoZee gumiját:) Másnap reggel pedig átadtam a két Goodyear gumit. A sráctól kérdeztem, hogy esetleg nem érdekli-e még két db, ép, de kopottabb 215/45 R17-es nyári Dunlop Sportmaxx gumi? Amire végül is igent mondott, csak egy-két hét múlva lenne aktuális. Úgyhogy erre még visszatérünk:) Hazafelé a Metroban vettem két olcsó, univerzális ablaktörlő lapátot, mert úgy néz ki lassan itt az esős ősz és a tél is.. a mostani meg már eléggé pattog és csíkoz a szélvédőn..
9.443 nyárigumis kilométer után ismét jöhet a tél.
Következik a GoodYear téligumijaim 5. szezonja. Eddig 19.160 km van bennük, és még tökéletes állapotban vannak.
A szerelést ismét a BudaGuminál intéztem.
Viszont egy ideje hallok egy zavaró búgást a bal első kerék felől. Most a gumicserével kiderült, hogy nem a vadiúj Michelinek zúgnak (hálisten), úgyhogy számíthatok egy kerékcsapágy cserére...?!
Ismét itt tartunk...nyári garnitùra le, téli fel.
Nyárikat szépen elmostam, száradás után kapnak egy gumiápolást és mennek le a pincébe.
Meglettek nyomva a gömbfejek is...belement annyi friss grafitos zsír, mint legutóbb tavasszal...szal kiszivárog az idővel és ha zsír nélkül marad, felerősödik a kopás.
Költség: 0.00, mivel magam végeztem el
km állás: 123.900 (május óta 2K...keveset használom, beismerem)
Kihasználva a kellemes napsütést "téliesítettem" a gépet! Úgy voltam vele, hogy inkább megcsinálom most a kellemes melegben mint 2 hét múlva amikor már hamarabb sötétedik meg lefagynak az ujjaim.... Minden tervszerűen ment fent vannak a téli kerekek még mindig Sottozero II-ekkel amik még legalább 2 telet kihúznak a nyári P Zero Rosso-k viszont már csak egy szezont futhatnak mivel hamarosan elérik a kopásjelzőt! Nyáron beruháztam egy Karcher magasnyomású mosóba ami most is jó szolgálatot tett szépen letakarítottam vele az N10-eseket! Kaptak egy gumiápolós kezelést ill. a felniket spec. kendővel vikszoltam ki, hogy tavasszal csak fel kelljen pattintani a helyükre!
A hétvégi (1202) erőlködés után, ami csak esőből lett havas eső, aztán fél órás hószállingózás.. mára (1204) összeszedte magát és hóval borította estére a tájat. Még szerencse, hogy tegnap este kicseréltem a szőnyegeket az alfa logós gumiszőnyegekre és hogy már a téli gumik is fent vannak. A fagyálló rendben (-28fok) - mindaddig amíg a vízhűtőm újra el nem kezd ereszteni.. :S
Idén több mint két héttel korábban érkezett az első hó a tavalyihoz képest (111221).
Fotók (1206)
[Költségeim: jégoldó 399Ft]
Kerékcsere-centírozás (1130) Norauto
Fagyállómérés (-28fok) (a tavalyi -7 helyett:)
Futómű átvizsgálás
eredménye:
-első alsó külső lengőkar szilent gumi lyukas (tehát ez kopog, nem a stab. pálca..)
-első kormánymű gumiharang lyukas (ez is mitől..?)
-hátsó stabilizátor rúd gumi csere (erről sajnos tudok már egy ideje..)
-hátsó hossz lengőkar első szilent csere (nem igazán feszes már.. sőt!. tehát ezért mászkál el kanyokban..)
-bal hátsó fék enyhén befog (talán ez okozhatja a nem túl erős kéziféket is.. és hogy piros lámpához gurulásnál minden kerékfordulásnál van egy halk nyikkanás..)
-ha ezek elkészülnek, végül szükséges lesz egy első-hátsó futómű állítás is
árajánlat (hátsó hossz lengőkar első szilentek nélkül): 62.757Ft (anyag+munkadíj)
Idén a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 225/45 R17-es gumikkal 9.448km-t tettem meg. A gumikban összesen: 14.367km van. Valószínűleg jövőre már szivagyerek autóját fogják díszíteni. Nekem pedig már beszerzés alatt a 4 új Eagle F1 Asymmetric 215/45 R17.
km óra állás: 192.340km
[Költségeim: nyári kerekek lecserélése 1580, kiegyensúlyozás 4400] (most is pont annyiba került, mint áprilisban a nyári kerékre váltás:)
A mai nappal felkerultek a vatta uj fekete sportcipok a kocsira, nevszerint Falken HS449. A valasztasban nagyban segitett, hogy szinte az osszes gumiteszten jol szerepelt, altalanban az elso 5-ben.
Ideje volt mar, mert a meglevo teligumi szett (Continental+Pneumant) mar 9+ eves volt, ami kulsore nem latszott rajta. A haza ut soran nagyon meg voltam vele elegedve, csendesen zummognek es nem mellesleg hatarozottan javitanak az auto konforterzeten. Ezzel megoldodott a - honnan jon a zakatolo hang - c. kerdes is.
A tuning masik resztvevoje egy kerekor szett, mivel lattunk mar hollandiaban IS teglara felpakolt autot...
Mindezek mellett napokon belul kap az auto egy uj gyertyaszettet, olajcseret, legszurot es egy futomubeallitast is.
allas: 221000 km
(a kepen a gumi gyari fenykepe, ill a kerekor szett csomagolasa a regi csavarokkal)
Szokásos statisztika:
A Pirelli P Zero Rosso nyárigumik idén 13.261 kilométert futottak, kivéve az egyiket, amelyet cserélni kellett AlfaCity után, ő csak 8.128-at.
A két teljes szezont megért gumik eddig összesen 25.227 kilométert futottak. Egy közülük sajnos kuka, belül a kopásjelzőig kopott... így a három legjobb állapotú megmarad, és egy újat venni kell majd tavasszal.
A Good Year Performance 2 típusú téli gumijaimnak már a 4. szezonjuk következik, viszont nincs még bennük túl sok: eddig összesen 14.056 kilométert futottak.
A nyári felnik mindegyikén peremjavítás lesz, ezt is a Budagumi intézi. Köszi, Balázs!
A gumik, amikkel vettem elég ramaty állapotban voltak, ma a gumis a négyből hármat kukásnak minősített..
Mellesleg felkerültek a téligumik, egyelőre a gyári felnikre. Némi netes kutakodás és saját tapasztalat alapján Conti WinterContactok lettek.
Tavaszig lőni kell egy garnitúra nyári gumit is lehetőleg felnikkel együtt, hogy ne kelljen cserélgetni a gumikat. De tkp. ez nem is baj, így olyan felni/gumi páros lesz, amilyet én akarok és nem valami megörökölt kerekeken kell gurulni.