Tagok >> WarbiRunner (Gyuri) >> Blog
Mindeközben... 200km-re otthontól így lett egy szabad napom, aminek nem annyira örültem, határidős munka van, nem hiányzott. De beláttam, hogy ha útvonal engedélyes sztori lesz a dologból, akkor nem egy napot bukok, vagy az autó kerül parkoló pályára amíg időm nem lesz foglalkozni vele.
Így hát inkább csaptunk egy Alfás napot. Jorjie és Kazes is ráértek szerencsémre, és benne voltak a kalandban.
Jorjieval elszaladtunk reggelizni egy tartalmasat. Naná, hurka, kolbász, adjunk az energiának. Aztán irány egy autómosás, mert Alfás nap csak tiszta járművel az igazi.
Mifinél is elidőztünk egy keveset, rég láttam, nem változott, jó volt látni :-)
Újra bepattantunk a kék 146-ba és robogtunk Kazesért. Onnan már hárman gurultunk ki Érdre a bontóba. Itt sem jártam még, csak hallottam róla. Hangulatos volt, ott rontottuk a levegőt vagy másfél órát. Megnéztünk, megtapogattunk mindent. Megtudtunk pár dolgot a Lönci-féle Bravo-ról, ami történetesen ott pihenget, és láttunk mindenféle csodát. Egy hihetetlen állapotú 146-ot is többek közt. Szépet, zöldet.
Aztán bejelzett a gyomrunk.
Ettünk egy "gyorsat" Budaőrsön, mert pont útba esett. Vagy pont nem, de annyira ez nem számított most. Így aztán az Olasz Autók Házát is meglátogattuk. Meglepő. Egy Alfa szalon, ahol megkérdezték, hogy mit szeretnénk, a kérdésemre válaszoltak, udvariasak voltak, és megnézhettük az Alfákat. Nyilván nem úgy mentünk be, hogy most aztán Alfát veszünk, és ez látszott rajtunk, mégis...
Hogy mennyit számít látni, beülni, megtapogatni! A Giulia nagyon megfogott. Olyan vonalakat, töréseket, íveket lehet élőben felfedezni, amit unalomig nézett képeken sem sehogy. Beültem, megtapogattam, és kiváltotta azt a "kéne" érzést. El tudnám képzelni magamnak. És sajnos ott elidőzve világos lett, hogy csak magamnak. A kis öt fős családunknak ez az autó alkalmatlan. Hátul konkrétan két személyes, és ez a legnagyobb baja. Ellentétben a Stelvioval, ami élhető a hátsó sorban is, tágas, szellős, és hatalmas a csomagtere. Oda-vissza mászkáltam a szívszerelem és az ész sugallta választás közt. A Giulia kéne, a Stelvio a megoldás. Egy órát biztosan elidőztünk ott, és ez az egy óra bármennyi fórumozást, neten utánanézést felülmúlt. Nagyon-nagyon nem szeretem a SUV-okat. De ha a 159-ből én Alfába szeretnék ülni, nincs más választásom.
Beültem a KIA Proceed-be anno, mint ésszerű választás. És azt éreztem, hogy pont ugyanolyan ülni benne, mint a 159-ben, viszont ehhez az autóhoz semmi közöm. Tökéletes kompromisszum, jó áron, de valahogy nem kell. A Stelvioban pedig másképp érzem magam idegenül, de legalább Alfa. Kavarogtak a gondolatok, és közben azért megnézegettem a Tipo-kat, 500-asokat. A Tipo meglepett. Hatalmas belül, jól néz ki, és még sima ötajtós változatban is tökéletes családi autó. Az árán meg kerekedett a szemem. Stelvio? Giulia? Tipo? Elvesztem, nincs jó megoldás, majd kialakul.
Tovább...vagyis zná', suhanjunk a 146-al. Régi duma, de felemlegettük. "Zná" :-)
Volt egy hangulata így autózni. Kazest hazavittük, ott is elidőztünk még. Meglestem a csipkerózsika álmát alvó Giuliettáját is. Lehetne még autó belőle, hátha egyszer lesz is. Aztán irány a friss műszakis zöldért, már sötétedett, és még 200 autópályás kilométer állt előttem.
A TD pedig szépen összekapta magát a négyórányi út alatt. A kezdeti morgása kitisztult, az amúgy nagyon direkt gázreakciója felélénkült és a hazafelé úton már érezhetően vidáman szaladt. Még az odaúton feltűnt, hogy jobban megy, mint emlékeztem. Úgy rémlett, hogy 140-nél elfogy az ereje, onnan már csak küzd. Hát nem. Hazafelé 125-re állítottam az órát, ott egész halkan mormol. Ha kellett, szépeket gyorsított 150-160-ig, sőt egyszer 170-ig is elengedtem, könnyedén vitte.
Kipihent nem voltam este, de nagyon össze sem tört a dolog. Jó volt az Alfás nap. És meglepően jó volt a TD-vel is az a 400km.
A szép zöld járgány bekerült az adminisztráció feneketlen bugyraiba. Történt, hogy a szerelőm addig halogatta a kért javításokat, hogy két nap maradt a műszakiból. Hát elvittük az ismerős vizsgabiztoshoz, aki már 2 műszaki óta vizsgáztatja az autót, hogy nézze át, mondja meg mit kell rajta javítani, és adjon egy hosszabbítást. Átnézte alulról az autót, nagyjából felsorolta az alkatrészeket amik a csomagtartóban várták a beszerelést. Aztán elkezdte azt amire nem számítottunk. Régi autó, szét fog rohadni, cseréljek hidat, gólyalábat, ez így bármikor széteshet. Néztem kerek szemekkel, de gondoltam biztos...
Elvittük Sanyihoz, kértem, hogy tegye bele az alkatrészeket azért, és nézzük már meg közelről, hogy mit magyaráz ez az ember. Megnéztük. A gólyalábakról kicsi lemezkékben esik le a kb 15 éves alvázvédő réteg. Drótkoronggal megtisztítottuk, alatta a hibátlan gyári lengéscsillapítók ép bekötései. Hátul hasonló a helyzet, a kaszni bekötés szilentjének van egy vas csészéje ami rozsdás, de ennek nagyjából semmi funkciója, a híd, futómű ép. Hívtuk az embert, hogy ezt benézte, kész a fék, visszük az autót, semmi baja. Erre kijelentette, hogy ő bizony ezt nem vizsgáztatja le.
És ilyenkor van, hogy mi van? Van egy műszaki hosszabbításom, ami December 7-ig szól, és időpontra, a hosszabbítást adó vizsgaállomásra kell visszamenni, mert a rendszerben megkezdett vizsgafolyamatnak minősül. És van egy jó autó, valamint egy vizsgabiztos, aki nem hajlandó öreg autóval foglakozni. Máshova nem vihetem vizsgázni a vasat. Vagy törli az időpontot, akkor vihetem máshova, de azonnali hatállyal szűnik meg a műszaki vizsga hosszabbítása. Nos kellett valaki aki segít ezt rugalmasan megoldani. Magyarul a jó autót tisztán leműszakiztatni úgy, hogy közben ezt a bonyodalmat ide-oda telefonálgatással megoldja. Ehhez 200km-t kellett utaznom, de örülök, hogy megismerhettem aki végül segített. A vizsgasorról úgy jött le az autó, hogy megdicsérték. Jól esett, mit mondjak. "Kár hogy kevesen vannak akik ilyen szépen rendben tartják az öreg autójukat".
A műszaki vizsga közeledtével kicsit túlszervizeljük az autót. Ennyit tényleg megérdemel, illetve azt hiszem mi is megérdemeljük, hogy végre rendes fék legyen rajta. Két éve centrírozták a dobokat, ragasztották a hátsó fékpofákat, és nem lett jó. Félrefog, egyre durvábban. A teli első tárcsák pedig nincs mit szépíteni, harmat gyengék. Műszakin biztos átküldtük volna nagyjából úgy, ahogy van. Én viszont rendes féket szeretnék, úgyhogy most ennek is eljött az ideje.És pár egyéb beavatkozásnak is.
Úgyhogy holnap nagyszervíz.
A rossz hírű 2.4, a prémium limuzin... Három éve van nálam, 41e km-t tettünk meg együtt. Mondhatom, hogy kiismertem. Ide is leírom teljes meggyőződéssel, hogy milyen autó ez. Egy zen űrhajó. A közlekedésből teljes mértékig kilóg. Olyan tartalékokkal rendelkezik, amit nem adrenalin termelésre használ, hanem a teljes nyugodt magabiztosság érzésének az előállítására. Ez is egyfajta színház, komoly tudással a színfalak mögött. Három év alatt elengedtem a sodródósan kanyarodós überfutómű témát. Egy nagyon biztonságos és gyors futómű van alatta, hatalmas fékekkel megtámogatva. A gyönyörű hangú motor pedig csak tol és tol úgy, hogy észrevétlen marad a tempó. Azt hiszem megszoktam. Talán meg is szerettem ezt a tulajdonságát. Nem hagyja, hogy elérjen az ami az utakon történik. Ha rágyorsít akit előzök, nem ér el az inger. Ha direkt akadályoz, az sem. Ha versenyezni próbál, nem biztos, hogy észreveszem. Ha cikázik mint a bolond, távolról figyelem amíg meg nem üresedik picit szemben a sáv. És akkor énekel egy rövidet a szép hangú, rossz hírű... És közben eltűnik az iménti szituáció sorostól, ugrálóstól, kamionostól, mindenestől. A család alszik, az űrhajó utazósebességre lassít és suhan csendben tovább. Adrenalin nincs, necces szitu nincs. Hátranézek az alvó gyerekekre és egyre inkább meggyőződésem, hogy annak az adrenalin dús korszaknak részemről vége.
És mikor megérkeztünk valahova, leparkoljuk az űrhajót, és az ott áll, vár, mint egy szobor, egy műalkotás. Eszméletlenül szép. A rossz hírére pedig becsülettel rácáfolt eddig.
Hogy mégis lesz e utód, és mi, egyre inkább a jövő ZENéje :-)
Ez egy élmény, komolyan. Azon túl, hogy az autó mint autó is szórakoztat, külön élmény a youngtimer volta. És mivel nem egy felkapott divat youngtimer, lehet hozzá meglepő dolgokat találni. Hogy milyen kibontani egy eredeti dobozában ki tudja mióta pihengető Ricambi Originali fékbetét szettet? Nagyon jó. Hogy vajon fog is majd? Reméljük :-)
A doboz bontás élménye már megérte. Mellé rendeltem egy előtét ellenállást a hűtőventilátorhoz, nem árt az sem, ha működik.
Kazes barátom még szeptemberben felajánlotta nekem, hogy segít. Egy pár féknyerget kiválasztani Marklarnál, majd rendbe rakni, hogy műszakira feltehessem az autóra.
Én addig jutottam a történetben, hogy Marklartól eljutottak a féknyergek (és egy utastér lámpa) Zolihoz. Nem szokásom feleslegesen kérdezni, pláne másokat noszogatni, amikor nekem segítenek, így Zolit sem háborgattam ezzel. Majd lesz valahogy.
Ma vártam pár kisebb küldeményt, csupa elektronikai alkatrészeket, hozta a GLS. Plusz a kezembe nyomott egy nagyobb, nehezebb dobozt, hogy még ez is.. Ez nem fizetős. No..mondom ez mi lehet.
Elolvastam a címzést, és elakadt a szavam :-)
Most is csak keresem őket, nem is tudom hogy írjam le az érzést ami rám tört. Nagyon jól esett. Kibontottam a gondos alapos csomagolást, kézbe vettem a féknyergeket.
Egy cartárs, egy jóbarát fordította rá az idejét, hogy ezt elkészítse nekem. Nem beszéltünk anyagiakról, mi mennyi hozzá, posta hogy lesz. Nem kérdezett, nem kérdeztem. És most itt egy garnitúra gyönyörűen felújított féknyereg, ami innentől számomra többet ér mint egy szett gyári új alkatrész.
Én akartam Suzukit a 146 helyett? KIA-t a 159 helyett? Egy dolgot azt hiszem szem elől tévesztettem. A barátaim ITT vannak.
Köszi Kazes :-D
Minden hétvégén felnyitom az orrát, ellenőrzöm a folyadékszinteket. Elindult az újabb "szezon", ilyenkor ez jár neki. Inkább csodálkozni nyitom fel, mint bármit csinálni. Mindene működik, porszáraz a 23 éves motortér. Iskolaszezonban néha kér egy kis olajat, de ennyi. Kicsit nézegetem, aztán lezárom. Ma már érdekes látvány egy ilyen robusztus, egyszerű motortér. Nem régi japán benzinesen kifinomultan szép, inkább kicsit munkagépesen szögegyszerű.
Ha már munkagép, az előfűtése is kapott egy kis okosítást pár hete, így még kényelmesebb a használata.
Nem nagy dolog, a régi időkapcsoló órát lecseréltem egy Sonoff s20 wifis okos aljzatra. A lényege annyi, hogy az okos konnektor a wifi hálózatunkra rácsatlakozik és mobil applikációval érem el. Bárhonnan, akár külső hálózatról is. Az időzítéseket is az app-ban tudom állítani, illetve onnan ki-be tudom kapcsolni. így nem kell majd a -15 fokos reggelekre készülve kisétálni a garázsba átállítani az időkapcsolót. Az autó persze minden reggel előfűtve indul, nagyon bevált.
Már megint egy gondoskodásra vágyós ingyenszervíz... vagy tényleg leke van?
Történt, hogy ma a legnagyobb melegben (34.5 fokot mutatott a hőmérő) hiába indultunk el a klímás autóval, hazafelé lehúzott ablakkal jöttünk, nem indult el a szellőzés.
Odafelé még semmi baja nem volt, hazafelé nem fújt semmilyen levegőt, bármit bárhova nyomogattam. Közben nekiállt regenerálni is, úgyhogy még plusz 15 percet főttük az autóban. Tudom ám miért csinálja... napok óta gondolkozok, hogy lassan eljön az ideje egy Giulia-nak. Olvasgatok, konfigurálok, kérdezgetek, érik a gondolat. Ezt megneszelte és bosszút állt. Vagy még csak finoman figyelmezetett? :-)
Nade otthon aztán lekaptam gyorsan az utasoldali kesztyűtartó alsó borítását. Nem egy űrhajó ami ott van, sőt meglepően könnyen szerelhető, egyszerűen átlátható.
A csatlakozók épek voltak, a dobozka amit a fűtőmotor fordulatszabályzójának feltételeztem (az is) az viszont veszett forró volt.
Ilyenkor jól jön a rutin, szanaszét húztam azonnal mindent. A ventilátorból is és a vezérlőből is kihúztam a csatlakozókat. Majd szépen kivettem a motort.
Haláli egyszerűen kijön. Egy csavar ki, majd el kell fordítani az egész egységet és kihúzni.
Elég nehezen fordult a ventilátor a tengelyén, úgyhogy kezdtem ezzel. Készítettem neki egy pár vezetéket, és a nemrég kiszedett régi akksiról kipróbáltam. Szikrázott hatalmasat, kínlódott, majd elindult. Nyikorgott, visított, nyöszörgött, majd egyszer végre elkapta a fordulatot. Átmostam WD40-nel, kifújtam kompresszorral, kitakarítottam az egészet. Vagy egy órán át mostam, fújtam, töröltem, újra és újra célbavéve a csapágyházat. Végül még félórát takarítgattam, hogy ne maradjon WD-40 szaga, sehol ne maradjon bent olaj. Már kézzel is jobban mozdult.
Aztán akksira kötöttem. Simán felforgott (gyorsabb is lett), nem visít, csak tolja a levegőt. Ezaz!
Jöhetett a következő lépés. A ventilátor tehát jó, könnyen indul, jól forog, jó e a fordulat szabályzó?
Összeraktam, és láss csodát, minden rendben működik.
Összefoglalva: Ha megáll a ventilátor, a szellőzést azonnal ki kell kapcsolni! A szabályzó próbálta elindítani, ehhez szép nagy áramok folyhattak, amitől eszméletlenül melegedett ez a tranzisztoros, ellenállásos egység. Szerintem még pár perc és kinyírta volna magát, elfüstöl. Így, hogy lerángattam mindent, megúszta.
Erősen javasolt a fűtőmotort néha kivenni, kitisztítani. A szerelés egyszerű, megéri.
A hétvégén elakartunk ugrani a Kika-ba, egy fogasért. Jó meleg volt, úgyhogy a klímásabbik autót választottuk. Családdal beülni olyan mint egy reptéri beszállítás, szépen elhelyezkedtünk, majd a Start gombra nyúltam. Abban a pillanatban hullott alá az összes mutató. Kingám még noszogatott, hogy nyomjam már meg rendesen azt a gombot XD Persze, ezt már ismerem, ez akksi halál. Szépen átköltöztünk a TD-be, és csak a Kika-nál bepakoláskor jöttem rá, hogy a 159 ezzel üzente finoman és úri módon, hogy szívesen elhozná azt a fogast, de mégis hogy?
A 146-ba befért. Teljes család (gyerekülés, hordozó), az előző napról bent felejtett két rekesz cucc, és még a 180x30x10-es csomag fogas. Kínomban nevettem...
Itthon aztán kimértem az akksit, teljesen meghalt. Úgyhogy ma elmentem és vettem egyet. Soha nem hallottam erről a márkáról, de TAB Magic lett.
85Ah, 800A indító áram, B13 talp, jobboldali +, 19cm magas, 17.5cm széles, hogy ezek is rögzítve legyenek.
Nagyon javasolták az akkumulátor boltban, hogy ennél jobb ár érték arányú nem nagyon van, Ca-Ca, technológiás, jól járok vele. Hát elhoztam.
Kicseréltem, ennyi :-) Nem volt nagy ügy. Egy kis műanyag magasítót kellett marnom, hogy normálisan leszorítsa az akkumulátort a pánt, de a mai nap rengeteg telefonja, e-mail-je közt még jól is esett egy kis alkotó munka :-)
Két éve a Glavoi völgy volt az utolsó hosszabb útja az autónak. Aztán hengerfej tömítés cserét kért. Egy kicsit most izgultam emiatt. Újabb hengerfejezésre sem vágytam, és igazából két éve csak városban megy az autó. A kaszni felújításon kívül semmit nem csináltunk vele. Elindul, megy, kanyarodik, megáll. Igen ám, de a Bihar hegység nem alföldi város. Pádis 1300m-en van fent (a környéken jóval magasabbra is felmegyünk, mert szép), és ide a tengerszint környékéről egy 20km-es szakaszon jutunk fel. Álom szép szerpentin, nagyon jó út, 10-20% közti emelkedőkkel, elképesztően szűk hajtűkanyarokkal. A mi konvojunkból is állt meg már itt autó..
Hát mit mondjak. Nagyon jót szórakoztam, igazi vezetési élmény volt. Kicsi küzdelem a technikával belefért, ott derült ki a hegyen, hogy hiába javítottam meg a hűtőventilátor csatlakozásait, mégsem indult el. Sebaj, ablak le, fűtést ráhúztam és fűztem a kanyarokat. Mivel tudom, hogy akkor melegszik legjobban, ha 2000 alá engedem és befullad, nincs turbónyomás, igyekeztem végig 2000 fölött forgatni. A vízpumpa is jobban keringet így. Kanyarokban amennyivel bírtam átfűztem, hogy ne padlógázon kelljen gyorsítani, hanem szépen, közepesen taposva, keveset lassítva.
Egyszer sem érte el a 80-as utáni pöcköt a hőfok, bőven alatta tudtam így tartani. Aztán megláttam, hogy hol találtak sátorhelyet... Ó te jó ég, ha én a 159-cel jövök. Az ott le sem megy, nem hogy aztán fel. Meredek, sziklás, hepehupás, és a végén út sem volt, csak legurultunk a hegyoldalban óvatosan.
És megint feltűnt ami mindig ilyen terepen. A 146 TD-nek valamiért ez nagyon fekszik. Áthintázik mindenen, szinte nem is döccen. Bólogat fel-le, de nem koppan, semmi Alfás kemény futóműre utaló reakció. Inkább mint egy hintaágy. Nagyon élvezem, hogy ezt is tudja. Szerpentinen a Vitara-t magunk mögött hagytuk rendesen, olyan kanyartempóban toltam. Aztán pár kilométerrel arrébb a sziklákon is kiderül, hogy az öreg technika milyen jó.
Egy szó mint száz, a bizalmam visszajött. A vízcsövek puhák maradtak, az autó gyönyörűen működött. Szebben mint két éve. Az adagoló is a helyén lehet most, mert simábban járt, szebben reagált, jól is ment, nagyon jó volt vezetni.
És igen, ahova vitt minket, az még mindig az a hely, ahova visszamegyünk. Annyira szép, annyira miénk :-)