WarbiRunner (Gyuri) - főkép
>> Tuning és extraAlfa 146 1.9 JTD // 2010-10-22

Már többször felvetődött, hogy pontosan milyen kábel és szoftver segítségével lehet kiolvasni az autó központi egységét. A 145/145 (és a 155 is) 3 pólusú Fiat interfésszel rendelkezik, így amit venni kell:

- Fiat - OBD2 átalakító kábel (1.kép), pl innen
- OBD2 - USB/ VAG KKL interfész kábel (2.kép) pl. ez itt

A szoftver amit én használok: FiatEcuScan

A szoftver full okos, többet tud mint egy átlag Fiat szervíz kiolvasója, ez már bebizonyosodott. Mint ahogy az is, hogy a free verzió sajnos nem mindent olvas, többekközött az 1.8 TS-t nem olvasta, így TS-hez érdemes túrni egyéb progit, vagy ehhez törést. Netán előfizetni :-)
JTD-t, m-Jet-et prímán olvassa, nagyon hasznos segítség a hibamegállapításban, vagy csak ha kíváncsiak vagyunk az autónk állapotára.

Használata: A két kábelt összedugjuk, a 3 pólusút rádugjuk az autó megfelelő portjára (engine, airbag, ABS), a piros csipeszt az akksi + sarura.
Ezután első indításnál a honlap alapján konfiguráljuk az USB-serial portot. Kiválasztjuk az autó/vezérlő típusát, gyújtásra tesszük a járgányt és nyomunk egy Connect gombot.

Fontos, hogy az engine interfészen ne akarjunk légzsákot kiolvasni, nem fog sikerülni :-) A 3 pólusú interfész nagy előnye a 145/146-nál , hogy külön van a motornak (motortér, anyósoldali csati), az ABS-nek (motortés, sofőroldali csati) és a légzsáknak (középkonzoltól jobbra eső textilburkolat alatt).

 
>> EgyébAlfa 146 1.9 JTD // 2010-10-22

Ezt azért rögzítenem kell...remap óta még nem néztem végsebességet, tegnap megtettem. Volt egy kis hátszél, de már miért legyek olyan, hogy szembeszélben próbálkozok. Szóval így GPS szerint 202-vel robogott a kicsikocsi, ami nem rossz. Kipróbáltam, mostmár tudom, de asszem nem erőltetetem túl sűrűn, nehogy baja legyen a gépnek. Szükség van rá, nem állhat meg.

>> EgyébAlfa 146 1.9 JTD // 2010-09-29

Vagy két hónapja semmit nem írtam, pedig a kilométerek gyűlnek szépen. Túl vagyunk a 190e-ren, közeleg a következő olajcsere, és egyéb szervízek is kilátásban vannak.
Még augusztusban felfigyeltem arra, hogy az autó erős gázadásra füstöl, és ha hül az idő, nem akar menni, csak morog. A fogyasztás is több volt a megszokottnál.
Első gondolatom a kiolvastatás volt. Ez másodikra jelentősen megváltozott, mikor Ferko autóját elvittük az Autóméryhez diagnosztikára. Viccnek jó, lehúzásnak is, de onnantól hogy nincs hibaüzenet, semmit nem tudnak kezdeni a gépjárművel. Vagy nem akarnak...
No mindegy is, Wickey Dízelmániás hozzászólása nyomán kedvet kaptam a saját otthoni diagnosztikához. Ripsz-ropsz vettem is egy OBD kábelt és egy FIAT-OBD átalakítót, letöltöttem a FiatECUScan-t a laptopomra, bűvészkedtem egy kört a portbeállításokkal, és láss csodát ott volt a gép agya dekódolva.
Ha már így jártam, gyorsan belevetettem magam a lehetőségekbe. Előszöris megtaláltam a füstölés okát. A LMM hőfok érzékelő NTC-je konyec, 140 fokos külső levegő adattal hülyítette az ECU-t. Nosza beraktam a régi LMM-t. Füstölés megszűnt, újra szaladt a gép. Néha ki kellett ütni a régi LMM miatt egy "out of range" hibakódot, nagy fordulaton rendszerint etárolta. De már érzésre tudtam, hogy mikor van ott, elkezdett rángatósan váltani az autó és a füstöt is eregete olyankor. Szerintem hiba betárolás után felülbírálja a LMM-t. Azóta Erhardtól megjött a gariban cserélt Bosch LMM is. No persze így azért más a szekér. Néhány lovacska még előbújt, a hangja simább, a váltások sem olyan darabosak. Ez való ebbe :-)

A múlthéten átnéztük a futóművet is, és bizony itt az ideje ismét belenyúlni. A lengőkar szilentek 85e km-t bírtak, most ismét koppannak. A már cserélt jobboldali kormányrúdfej 60e-t bírt ki, hiába, ami nem gyári, az hamarabb pusztul. A bal hátsó lengőkarcsapágy pedig a jobboldali sorsára jutott, ezt is cserélni kell. Végülis nem rosz, hogy 190e-t elfutott.
A lengőkarok viszont még mindíg gyáriak, és nem kottyannak ami szinte hihetetlen! Úgyhogy csak szilent csere lesz, a lengőkarok maradnak egyelőre.

A remap már több mint 10e km-e történt meg, továbbra sincs semmi negatívum, szépen bírja a szerkezet a felhúzást. A hangja egyszerűen szép lett, pedig nem vagyok egy dízelhang fan. Valahogy az Alfa 4 hengeresek tipikus recegése belekerült a traktormotorba is az átprogramozással. Elforgatva pedig halatszik, hogy a turbo által préselt levegőből nem győzi elengedni a felesleget a wastegate.4000 fölött süvít és forog forog tovább. Már ha hagyom neki...

 
>> EgyébAlfa 146 1.9 JTD // 2010-07-04

Megtettem kb 3000km-t átírt computerrel, a kezdeti aggodalmaim kezdenek elszállni, szépen stabilan működik az autó, a motor egyszerűen szebben jár, mint gyári programmal. Bárki műszaki füllel megáldott egyetértene velem ez biztos. Ami miatt gyári programként rossz ötlet lett volna ha ezt kapja az autó,az a kettőstömegű lendkerék. A remapolt gépet ésszel kell használni. Magasabb fokozatokban padlógázra 2000-nél úgy beremegteti a lendkereket, hogy szinte nekem fáj. Úgyhogy kb ez az amire kínosan figyelni kell, 2300 körülig nincs padlógáz, legalábbis 4-es 5-ösben nem!
Egyéb más észrevétel nincs, tol mint a mozdony, és hallhatóan élvezi. Illetve de.... van észrevétel. Sokkal, de sokkal ritkábban nyomok padlógázt, sokkal kiegyensúlyozottabban lehet vezetni. Nem kell készülni lendülettel a necces szitukra. Az erőtartalék tudata önmagában könnyíti a vezetést, sokkal lájtosabban kezelem a gázpedált azóta. Azt is mondhatom, hogy a normális közlekedéshez mostmár bőven elég erős. Eddig se volt tötymöty, de inkább az átlaggal gyorsult együtt, aminek az a hátránya, hogy mindennapi szituációkban minimális a különbség, nehéz kikerülni a helyzetből. Vagy fékezek (és csak a b.zik fékeznek ugyebár..:-)), vagy "versenyezni" kell míg el nem dől a dolog. Centiről centire. Na ez változott most meg látványosan. És ez bizony nem kis könnyebbség. Boldogan felsivít a csiga ott elöl, és olyat lódít a gépen hogy magam is meglepődök...

>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2010-06-28

Már egy hete játszadoztam vele. Néha oda kellett koppintani az indítómotorra, hogy beinduljon a gép, már alig érte a kefe a kommutátort. Egyre sűrűbben játszotta, de mára volt időpontom, úgyhogy addig emelőszárral a csomagtartóban közlekedtem. Ha nem indult, kicsit megtunkoltam a gumírozott végével aztán gyí, hadd szaladjon. Egész tegnap délutánig. Már reggel hallottam, hogy necces lesz, gondoltam hátha kibír még néhány indítást. Hát nem. Elindulni még eltudtam, hazajönni már nem. Csak visított, hallatszott, hogy már nincs érintkezés , csak húzza az ívet. Úgyhogy szégyenszemre kötélvégen mentünk szerelőhöz vasárnap délben :-)
Ma az elektromos kicsit furán nézett rám, megjegyezte, hogy nem kellett volna ennyire kicentizni a dolgot, tiszta kráter volt az érintkező. Ez van, autó kellett, időpont nem volt hamarabb. Esztergán megszabályozta a kommutátort, kipucolta az egész cuccot, 2 új kefét berakott, valami zöld zsírral összerakta és kész!
Kicsit más most. Pöcc, röff. Eddig hallhatóan tekert néhányat, mire beröffent a motor. Ha tudom, hogy ennek így kell indulni, már egy éve szétszedettem volna. Lehet télen is ezért indult néha 3 hengerrel. Összehasonlíthatatlanul sokkal gyorsabban tekeri most. Tekerint egyet és már jár is...szuper jó!

 
>> Tuning és extraAlfa 146 1.9 JTD // 2010-06-11

Múlthéten hétfőn a rengeteg intéznivalómat időben letudtam Budapesten, hát ismét felhívtam Kollár Szabolcsot, hogy ráér e. Tavaly ősz óta nem jött össze egy időpont. Most végre...Igaz sose eröltettem, lesz ahogy lesz. Én a Gyömrői útról indultam hazafelé, ő Pécelre tartott, még kerülnöm sem kellett, csak épp útbaejteni Pécelt.
Volt előttem is egy "ügyfél", bonyolult ügy volt, eltartott egy darabig. Addig legalább megebédeltem. Mire visszaértem, már kint volt az Eprom a vezérlőből. Sok sok szanaszét heverő turbo közt megkapta az új programot, majd Szabi hihetetlen biztos kézzel beforrasztotta az IC-t. Ennyi. Elmentem egy próbakörre és ámultam. A gázpedál normál használata mellet ugyanaz az autó, semmi változás. De ha kicsit mélyebbre nyomom, átváltozik, kivetkőzik önmagából. Fura, de tényleg ilyen érzés. A békés traktor egyszercsak meghülyül, megváltozik a hangja, és elkezd tolni..és pörögni mint a búgócsiga.
Névleg 136Le és 300Nm, de igazán nem fontos hogy ennyi e. A karaktere nagyon telitalálat lett. Ez a nyugis traktor ha túlinzultáljuk bepörög fíling egyszerűen illik az autóhoz. 140 körül még érezhetően elemében van, 170-ig elég meggyőző. Eddig egy-egy Astra, Focus tudott kellemetlenkedni, most ebből a kategóriából szépen feljött, egy pöccintés a gázon és.....bye :-) És így bizony sokkal kevésbé fárasztó egy-egy utam...miért nem csináltattam én ezt meg már rég...?

 
>> EseményAlfa 146 1.9 JTD // 2010-06-04

Meg kéne írni a bejegyzést...egyszer már megvolt, dobta a rendszer...

 
>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2010-04-21

Megtörtént a féltengelycsere, és a tartóbak is bekerült a helyére. Az eredmény elképesztően hihetetlenül precíz működés érzet. Végre végre végre! Nincs nyekkenés, se zakkanás, se klattyanás! A kuplungot már nem kell érezni, csak ösztönösen használni. És ami a legjobb, hogy a fokozatok olyan simán találnak a helyükre mint még sosem. Lóghatott az a bak, vagy hasonló, mert a váltó is magára talált. Eddig sem panaszkodtam, nem volt az olyan rossz, csak kicsit karcos. Hát most nagyon finoman működik. Megérte egy vagyont rákölteni idén is. Nem volt feltétlen fontos ez a csere, de tényleg megérte a "luxusszervíz".

>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2010-04-19

A tökéletességre való törekvés egy újabb állomásaként ma leadtam a gépet féltengelycserére. Sajnos rossz tulajdonságom, hogy egy 10 éves autótól is újautó érzetet várok. Ne nyekkenjen, ne klattyanjon, ne csattogjon semmi benne, működjön, mint az a bizonyos Svájcban gyártott időmérő.
Lehet ezúttal (is) túlzásokba estem, de az alábbi alkatrészek cseréje történik per pillanat:

-féltengelyek komplett mindkét oldalt
-középső-hátsó váltótartó bak
-hőmérséklet jeladó
-gázolajszűrő

a hőfokjeladó hibája teljesen véletlenül jött elő, Imi barátom autóját próbáltuk ráncba szedni, és kontrollként az enyémen is végeztünk egy "on-the-fly" kiolvasást. A comp közölte, hogy rossz a hőmérő. A műszer 90 fokon állt, a motor pedig még alig volt 70 fokos. Hogy ezt hogyan állapította meg, az számomra azóta is misztikum, de hiszek a technikának, ezen ne múljon, kicseréljük. Egyéb jelek is utaltak ilyen hibára, 15 fok alatt hurutosan harákol a verda, nem szeret menni. Fölötte szélvész... :-)

>> SzervizAlfa 146 1.9 JTD // 2010-04-18

Régóta szórakozik az autó azzal, hogy időnként kikapcsolnak a műszerek, nulláz a km számláló. Egy darabig megvoltam vele, a telefonomba felírtam a tankoláskori állást, így még a fogyasztást is ki tudtam mindíg számolni. Csakhogy elkezdett durvulni a dolog...először csak néhány kilóméteren keresztül, majd újabban egész napokra kikapcsolja magát, ami ezekben a trafipaxozós időkben nem tuti.
Úgyhogy ma szétszedtem.
Ami biztos, hogy már lehetett hasonló baja, mert be volt jelölve a GND és a két táp beforrasztási pontja a csatlakozóknál. Biztos ami biztos felírtam a csatlakozó jelöléseket és a lábak számozását is, ezt már ne kelljen keresgélni többet.
Műszerrel megpróbáltam nyomonkövetni a tápvonalakat, de sehol semmi gyanúsat nem találtam. Az egyedüli nem gyári forrasztás a csatlakozó lábánál a két táp (direkt és kulcsról) volt, úgyhogy azt kiforrasztottam, leszippantottam az ónt, kicsit megsavaztam és visszaforrasztottam. Egyelőre működik...kitudja meddig. Remélem ennyi baja volt.
Ha már kint volt a műszerfal, be WD-40 -eztem a csatlakozókat, így nem kell csőfogó a csatik lehúzásához, plusz kontaktjavító is, ezzel se legyen gond.
Volt 25mm-es öntapadós csillapítólapom, a műszerek mögött egyúttal kicsit kibéleltem, innen zörgés már nem fog jönni, az tuti.