Tagok >> WarbiRunner (Gyuri) >> Blog
A múltkori élőadatos küzdelem eredménye: a beszívott légmennyiség úgy jó, ahogy van. A FES fórum topicjaiban böngészve kiderítettem, hogy az igényelt légmennyiség paraméternek összesen egy funkciója van, mégpedig az EGR szabályzása. Az EGR-t addig hagyja nyitni, amíg a beszívott levegő több mint az igényelt. Azt hogy 3000 fölött ne nyisson az EGR azzal biztosítja, hogy jócskán fölé lövi az igényelt levegőt annak, amit be bír pumpálni a motor. Szóval ennyi a megoldás.
A lefalazás viszont jót tett. Azt nem merem mondani hogy jobban megy, inkább egyenletesebben hozza amit tud. Nagy melegben is nekiiramodik rendesen, nincs az a puha gázpedál érzés mielőtt ráharap.
Bár igazság szerint tegnap Csengerből hazafelé az esti hidegfrontos esős 20 fokban valami irgalmatlan módon akarta a menést. De lehet csak rég volt hűvös és elszoktam ettől... :-)
Az autó még mindíg kiszámíthatatlanul hol hangosabb, hol halkabb, elkezdtem módszeresen utánnajárni a dolgoknak. Főleg, hogy amikor hangosabb, akkor úgytűnik megnő a fogyasztás (fél liter körül) is.
A FES-el elkezdtem nyomozni. Feltűnt, hogy az igényelt levegőmennyiséget nem követi tökéletesen a beszívott légmennyiség (1. kép).
Ez két dolgot jelenthet. Vagy az LMM bírt ennyit, vagy máshol kerül be levegő a rendszerbe. A LMM jónak tűnt, a hőszenzorát is leellenőriztem, ugyanazt méri, mint két másik LMM.
Akkor hol szökhet be levegő? Vagy a szívó oldal a turbo előtt lyukas, vagy az EGR nincs zárva! A szívóoldalt végignéztem, a turbo előtti harmonika elég repedezett, de nem lyukas. Nagy terhelésen elképzelhető, hogy megnyílik, de inkább esett a tippem az EGR-re.
Délelőtt fúrtam faragtam, és kísérletképpen lefalaztam teljesen az EGR csövét, hogy ha bármit is csinál a szelep, ne juthasson vissza gáz a szívócsőbe. (Kép 2.)
Megtévesztő volt a kiinduló állapot, ugyanis 420mg/i körüli beszívott levegőmennyiségeket mértem, ami a gyári alapjárati adatnak megfelel (egy kis FES fórum olvasgatás erre vezetett). Ettől megnyugodtam, hogy jó az, de tegyük csak be azt az alu lapot!
A lefalazás után jött a felismerés, hogy bizony remappolt autónál a 10% railnyomás növekedést 10% légmennyiség növekménynek is illik követni. A lefalazás után az alapjárati mennyiség beállt 463-465mg/i értékre, ami kb. 10% a gyári 420-hoz képest.
Menet közben még nem teszteltem, de alapjáraton érezhető pici változás a hangjában. MIntha egyenletesebben járna, és egyáltalán nem füstöl 37 fokban sem ha hirtelen gázt adok.
Hogy tényleg megoldja e a hangoskodást, az menet közben fog eldőlni. Illene visszamérni terhelésen is a légmenyiségeket. Az,hogy 1300mg/i igényelthez nem érte el a gyári map szerinti 1100-at se, az nem jó. Remélem így már OK lesz.
Kedden cserbenhagyott, eddig először. Nem az ő hibája volt.
Gödöllőnél jártam az M3-mason, amikor a hibalámpa felvillant. Az autó működött, gyorsított, nem füstölt. Egy búgó hangot hallottam ami eddig is volt, csak halkabb. Kiálltam a Lükeoil kútra, gondoltam kezdem egy leállítás/újraindítás kombinációval, hátha Windóz jellegű a hiba. Hát nem, nem indult már be. Innen gyorsan következtettem, hogy holtponti jeladó hiba (vezérműtengely) a legvalószínűbb.
Vikking cartárs sietett a segítségemre, bevontattuk a vasat Gödöllőre, másnap reggelre elintézték nekem, hogy egyből fogadják az autót a Diesel Gödöllő szervízben.
A kiolvasás igazolta a tippemet. Amint megbontották a burkolatot, látszott is a hiba, a jeladó le volt kaszabolva. Bontották tovább a vezérlést, mert a jeladó csak úgy cserélhető, ha leveszik a vezérműkereket. Hála az égnek, mert így fény derült a hiba okozójára. Találtak ugyanis egy kis gyűrött fémdarabot a jeladó mögött. Majd megtalálták az eredetét is. A vezérlés vezetőgörgője feltűnően lógott, kézzel forgatva is iszonyat zajos volt, és...hiányzott a porvédője.
A vezérműkerék leszedés sem volt sima, légkulccsal jött ki a csavar, valószínű ekkor megtekerték kicsit a vezérműtengelyt, így hiába jelölték össze a vezérlést. Plusz elnyíródott a vezérműkerék ékje, így az is ment a kukába.
Bontóból pótoltuk a vezérműkereket, illetve a jeladót . Így volt leggyorsabb, illetve gyárit nem is tudtak volna rendelni. A görgő új, Ruville lett.
Összerakták, és sajnos nem tudtam vele hazajönni, mert a vezérlés szerelés közben odébb ment, kézzel forgatva nem fordult át a motor. Szerszám nem volt a beállításhoz. Így otthagytam az autót majdnem készen. A szervízben felkészítettek mindenre, miszerint biztos átugrott a vezérlés, elgörbültek a szelepek stb. Nem éreztem reálisnak a dolgot, a képen lent látszik, hogy nem egy nagy vasdarab hullott oda be, csak egy kis alumínium karika. Az nem teszi odébb a vezérlést. Csütörtökön lett szerszám, helyre rakták a szíjat, pöcc, röff.
Mázlim volt. Ha hazáig jövök vele, lehet elszáll a görgő, annyira brutálisan lógott. A búgó hangot az adta. Az vitt volna mindent. Így megúsztam ennyivel, az autó tökéletes, és érzékelhetően halkabb lett.
Vikkingnek és szüleinek itt is mégegyszer köszönet a sok segítségért.
Olaszul minden jól hangzik. Még az is, hogy hét szelephézag jó. A múlthéten leadtam az autót olajcserére és szelephézag állítára, én pedig elutaztam.
Nos 340e km-nél egyetlen szívószelep hézagján kellett minimálisat korrigálni, a többi tűrésen belül volt.
Mikor hazahoztam a szervízt egy pollenszűrő cserével megtoldottam, így ez is rendben.
Jó kis gép.
A TD kapta a fedett beállót a házunk előtt, mégiscsak ő az öregebb. Illetve egy apró jelzést a kapura (öcséméktől kaptuk :-)) csak miheztartás végett.
Régóta vágytam egy "szerencsét hozó" fehér háromszögre négylevelű lóherével. Amolyan Alfásan sutára, ami igazából nem sok autón mutat jól, de mégis kell az oda.
Aztán úgy lett, hogy lazításként terveztem egyet. Majd le is gyártottam ha már volt alkalmam gyakorolni egy kis CNC gépen.
Igyekeztem olyan bénán ám következetesen a vonalakat követve feltenni, mint ahogyan a Giulietta QV-ken gyárilag látható. Asszem sikerült :-)
Egy ideje nem ment a baloldali féklámpa (balfék lámpa). Már idegesített, mert ebben a szériában még nem volt pótféklámpa sem, így veszélyes volt a dolog.
A reggeli napsütésben nekiálltam szétszedni. Érdekes volt, mert 11.6V feszültséget mértem az izzó érintkezőin, de haloványan sem világított....ergo kontakt hiba. A csatlakozót széthúztam, csiszolóvászonnal ahogy hozzáfértem megtisztítottam, plusz kapott egy löket WD-40-et. MAjd ezt megismételtem a többi lámpa csatlakozóval is, bár azok működtek. de így korrekt. Egy rendszámtábla megvilágító izzót is kicseréltem, így most minden rendben működik.
Ma meguntam a rohadó sárvédő látványát, nekiálltam kicserélni. A múltkor Tatáról hoztam egy színhelyes hibátlan gyári darabot, apró felületi karcok, horzsolások vannak csak rajta, azon remélem egy polír segít majd.
Ráment a délutánom, de kicseréltem :-) A 2 évvel ezelőtti kasztnis munka összes hibáját "feltártam" és javítottam...közben kissé szidtam, mert 5 perces melókat spórolt el, nomeg néhány csavart... és a sárvédő alapozását, merthogy 2 év alatt nem kéne lerohadnia egy normálisan alapozott fényezett új elemnek akkor se ha u.gy.
Szépen megcsiszoltam a lökös tartó "létrákat" és lefújtam cink spray-vel. Ha már le volt bontva a balolodal, kicseréltem a légszűrőházat egy hibátlanra (szintén Tatáról hoztam), plusz kicseréltem egy-két csavart.
És vééégre! A gyári sárvédőt be tudtam úgy állítani, hogy az illesztési hézagok szép gyáriak, nem fér be az ujjam az elemek közé. Az első ajtó - sárvédő hézagot beállítottam, és minden a helyére került. A lökhárító is szépen követi a sárvédő ívét, és minden csavar betalált a helyére. Fele hiányzott, alul egyetlen 8-as csavar se fogta..
A ködlámpa is rosszul volt beépítve, azért volt 1 centis hézag előtte. Új csavarokkal ez is a helyére került. Még a dobbetétek is tök jól bementek a helyükre. MIvel rámsötétedett, a jobboldali dobbetét holnap kerül be. De most öröm van, nagyon masszívan egyben van most az eleje :-)))
Jorjie-tól kaptam egy eredeti gyári rádiót. Az autóban eleve ilyen lehetett, mert a beépítő keret benne van, alulra pedig látványosan utólag került bele egy törött fülű pakolódoboz.
Reggel 2 perc alatt bepattintottam a helyére a szerkezetet. Be kellett dugni, majd betolni a helyére.
Bekapcsoláskor kiírja, hogy ALFA :-) És RDS-t is tud. De a legfontosabb, hogy eredeti, gyári.
A múltkor gázolajszagra és az autó alatt egy apró tócsára lettem figyelmes. Hamar megtaláltam a hibát, a résolajcsövek némelyike gázolajtól volt nedves, egy pedig látványosan engedte az anyagot. Vettem 1m új résolajcsövet (Gates) és reggel levagdostam a régit, feltettem az újakat. Most minden OK.