Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Spider / GTV 2.0 TS PHuBi >> Blog
- Típus:Spider / GTV 2.0 TS PHuBi
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2002
- Színe:Fekete metál
Tavalyelőtt szereltem fel PHuBi-ra egy pár DRL-t hogy ne keljen folyamatosan az emelt fényű izzókat égetni. Sajnos az előírt méretek pár centi híján nem voltak tarthatók, így a pékek zaklatása mindig ott volt mint az a bizonyos kard a fejünk felett.
A műszaki vizsga előtt ki is szedtem.
Ma a netet böngészve találtam egyet ami E jeles és csak 10 mm magas. Lehet hogy befér a felső nyílásba faragás nélkül?
Rendeltem egyet, pár napon belül kiderül.
Tervezgetem a nyári utat, a francia Alpokban mennénk még egyet.
Grenoble utcaképeit nézegetve feltűnt egy tábla (1.kép). Kinagyítva (2.kép) az a gyanúm támadt hogy itt is beindult a környezetvédelmi hiszti...
A kép tartalmára rákeresve kiderült hogy igen, beindult.
Kategóriába sorolás, matrica, bla-bla-bla...
Leírás itt.
Szóval majd rendelnem kell PHuBi-nak egy matricát 3,67€-ért.
Már csak az a kérdés hogy milyet?
PHuBi eredetileg 2002-ben készült, akkor még csak EURO3 létezett, tehát gyárilag ezt a besorolást kapta. Mo-ra viszont 2017-ben jött és a honosítás során EURO4-nek minősítették. Amit el is hiszek, de vajon mit szól a francia hatóság egy olyan besoroláshoz ami a kocsi gyártásának évében még nem volt? Forgalmit viszont kell feltölteni, amin ez látszik, mást meg nem írhatok be...
A szimeringek kutatását feladtam. Másfelé indultam el.
A szelepvezető 10 mm átmérőjű a szimering belseje 9,8 mm. Elvileg a bordák 0,1 mm-t "lapulnak" és ez rögzíti a helyén, vagy nem...
Többen is jelezték hogy a probléma ismert és már vannak kidolgozott megoldások, csak kicsit mélyebben kell körülnézni az internet bugyraiban.
1. megoldási lehetőség:
A szelepvezető felületének felérdesítése hogy legyen miben megkapaszkodnia a szimering belső bordáinak. Pár tized mm-es vállról van szó, a régebbi Alfákhoz lehet is kapni ilyet: 1. kép Nord motorok felújításakor szoktak ilyet esztergálni rá a beépítés előtt. Felmerült egy egyszerű szerszám készítése amivel akár a helyén is elvégezhető lenne.
2. megoldási lehetőség:
A szimeringet nemes egyszerűséggel odaragasztani a vezetőhöz. (keresés: valve steam seals: glue them?) Rögtön kiderül hogy többen is így tesznek, jött három találat is a ragasztóra. Az egyiket nem találtam meg itthon, így csak a másik kettőt rendeltem meg. Szilveszterre itt is voltak. Próbaként a gyakorló motorról leszedtem 3 szimeringet és újakat tettem fel. Egyet ragasztás nélkül, egyet-egyet meg a ragasztva. A felrakás előtt mindegyik szelepvezetőt alaposan megpucoltam féktisztítóval.
Ma leszedtem őket:
- ragasztás nélküli (4.kép): Meglepően nehezen, de egyértelműen a három közül a legkönnyebben jött le, belül jól láthatóak a bordák.
- Loctite 454 (5-6. kép): Komoly küzdelem árán sikerült leszedni, ez tartott a legjobban. A szelepszáron jól látni a ragasztó maradványát. A szimeringben meg azt látni hogy a felesleget "feltolta" a vezető a felső részbe. Kevesebbet kell felrakni. A ragasztó gél állagú, jól kezelhető, nem csöppen, 100 fok felett is működik.
- Loctite 518 (7-9. kép): Valahol az előző kettő között. Az állaga zselés, nehezen lehet szétkenni a szimering belsejében. A nyomai jól látszanak. Csak levegőtől elzártan köt meg, ezért a felesleg meg se kötött még folyik. Így nem nyerő mert mi van ha később felkerül a szelepszár és a szimering közé és ott köt meg?
Szóval a mai tesztet a 454-es nyerte meg...
Van még egy két komponensű fémragasztóm, azt is ki kellene próbálni...
Köszönet [k i z z o] és liusz cartársaknak a támogatásukért :-)
A múltkor már nekiálltam a cserének, de elakadtam mert eltörött a két átvezető.
Sajnos nem találtam a cikkszámot az ePER-ben, így nem tudtam merre induljak. Kértem segítséget és kaptam is egy linket. Innen már megvolt a cikkszám: 60609776 (Benne is van az ePER-ben csak a hozzá tartozó ábrának nagyon nincs köze a valósághoz, így nem gyanakodtam rá. A rajzon az elosztó ezen izé után van míg a valóságban előtte.)
Rákerestem és a gugli rögtön kidobta az Elaforg oldalát, ahol még volt 2 darab. Lecsaptam rá, ma megjött.
...ééés igen!
Az jött amit kerestem.
Össze is raktam a rendszert.
Újabb pont kipipálva a listán.
A régi már szivárgott a gumiharang alatt (1.kép), nem volt kedvem felújítani ezért rendeltem egy újat.
Azért megemlegettem Giovannit és az összes felmenőjét a csere alatt. Nem egyszerű a pedáloknál bármit szerelni. Főleg hogy a kifolyó fékfolyadék ne a szőnyegre és főleg ne alá menjen. Egy régi fagyállós flakont faragtam át erre a célra, meg egy vastag nejlonzacskót...
A csere adja magát.
A pedálról le kell venni a dugattyú végét, egy érdekes alakú önbiztosító sasszeg tartja.
Kivettem a pedál tengelyét is, így a pedált félre lehetett hajtani az útból.
A fékfolyadékot kiszívtam a tartályból hogy a felső gumicsőből minél kevesebb folyadék folyjon ki. (A fékeknél is cserélni kell majd a folyadékot.)
A felfogató csavarokat ki kell tekerni, de nagyon óvatosan hogy ne essenek be a padlószigetelés alá! Onnan ember ki nem szedi!
A felső gumicsövet lehúzva ki kell engedni a benne lévő folyadékot. Nem sok, talán fél deci jött belőle.
A hátsó csövet - ami a munkahengerhez megy - a kereket leszedve alulról is el lehet érni, de mivel ilyet még nem csináltam inkább biztosra mentem. Az alsó munkahengert tartó két csavart kivettem, így az egész hátrébb tudott csúszni. Így a felső munkahengert annyira be tudtam húzni az utastérbe hogy le tudtam tekerni a végéről a csövet.
Az új főhenger fordított sorrendben szerelhető vissza, DE(!) a hátsó csövet csak az egész visszaszerelése után húztam meg alulról, hogy a csőbe ne maradjon csavarodás.
A tartály feltöltése után már csak légteleníteni kellett, amit egy nagy fecskendővel az alsó légtelenítő ponton keresztül oldottam meg. Nagyon sötét lé jött belőle.
Sorra kerültek a kipufogó szelepek.
A 4-es koszosabb mint a többi. Gyanús...
Hozzátenném hogy a múltkor is ez jött le, lehet hogy annak a maradék koszát látni.
Lebontottam a befecskendező sort és benéztem a helyükön a szelepekre.
Nem túl rózsás a helyzet.
4 szelepen látni valami lerakódást...
Nekiálltam a kipufogó csonk leszedésének is. Folytatás holnap...
Második lépés a pollenszűrő cseréje lett volna, de csak a berakáskor derült ki hogy nem jó méretűt rendeltem. Hogy hogy sikerült azt nem tudom, már a visszaigazoló levélben is a "rossz" van benne. Szerencsére a leggagyibbat rendeltem :-)
Szóval most egy Filtron-t rendeltem.
Ha már szétkaptam a levélrácsot nekiálltam kicserélni a vezető felőlit. Még tavaly áprilisban szerezte Erhard.
Át kellene szerelni rá az ablakmosó csöveit, de ezt az elmúlt 20 év megakadályozta. A belső csőcsatlakozáson mindkét fehér könyök el van törve. (9-10. kép) Hogy ilyet honnan lehet szerezni nem tudom. Csövet minden esetre rendeltem, ha hosszabbra hagyom nem kell a könyök.
update 2021.12.27.
Sikerült rendelnem "könyököt", remélem az fog jönni ami kell. (60609776)
update 2021.12.30.
Megjött a jó pollenszűrő, betettem. Előtte kipucoltam a helyét és az egész rács alatti részt.
Bemelegítésnek a téli projektekhez kicseréltem a levegőszűrőt.
Belül volt rajta egy kék folt, kívül valami bogár maradványai.
UFI ment bele.
Megjöttek a téli szerviz cuccai:
- UFI - légszûrõ
- MAN - olajszûrõ
- pollenszűrő
- Motul 8100 X-Power 10W-60 motorolaj 4 liter
- CORTECO - szelepfedél tömítés
- DAYCO - bordásszíj (a feszítők és a görgők maradnak, mert nincs bennük 35e km)
Hosszbordás és a feszítője már megvan korábbról.
Még egy felső kuplung munkahengert kell vennem, mert ereszti az olajat a mostani.
update 2021.12.29.
Ma is csomagot hozott a futár:
- tömítés az olajleeresztő csavarhoz (5 db),
- kuplung főhenger,
- egyenes csatlakozó az ablakmosó csőhöz,
- 1 méter 4/6 mm-es gumicső az ablakmosóhoz,
- Loctite 454 pillanatragasztó,
- Loctite 518 pillanatragasztó,
- pollenszűrő.