Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Spider / GTV 2,0 TS "Pók" >> Blog
- Típus:Spider / GTV 2,0 TS "Pók"
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1998
- Színe:Fekete
A nyekergésnek két okát véltük felfedezni tegnap:
- a jelenlegi szíj "minősége"
- a jelenlegi szíj kicsit lazának tűnik, az első 1-2 centin könnyű mozgatni, utána keményít be a feszítő
Szóval rendeltünk egy kicsit jobb fajtát és 5 mm-el rövidebbet.
Megjött, felraktuk. Nyekergés eltűnt.
A jó idő megérkeztével rá kellett jönnöm, hogy a klíma nem működik, pedig tavaly felújíttattam a kompresszort. Valahol megszökött a gáz.
Ma elmentünk egy töltésre. A felragasztott gyári matrica szerint 0,65 kg gáznak kellene benne lennie, de csak 0,030 kg volt meg olaj. A nyomáspróba nem mutatott hibát, fél órán át tartotta a 16 bar-os nyomást a rendszer.
Fel lett töltve friss gázzal, olajjal és fluoreszkáló folyadékkal. Pár hét múlva úgyis jövünk műszakira, akkor megnézzük, hogy hol szivárog.
A hosszbordás is egyre lelkesebben nyekereg indítás után, így megrendeltem egy új Conti szíjat. Holnapra az is itt lesz.
300 km-t mentem, ürült a teletank tiszta benzin. Teletöltöttem E85-el. 23 liter ment bele, ami 7,64-es fogyinak felel meg (nem rossz). Mentem még vagy 30 km-t, kb. harmadnyi etanollal. A kocsi viselkedésén azonnal észre lehet venni, kis fordulaton nyomatékosabb lett. Kiolvasva, nincs hibaüzenet:
"READING ERROR CODES:
Nincs hibakod
READ PARAMETERS:
Kilométer számláló: 208 502,9 km
FRA önbeállítási paraméter: 14,4
TRA önbeállítási paraméter: 8 "
Megtett km: 11.662 km
- 1.040,30 liter tankolt üzemanyag
- 8,92 liter / 100 km átlagfogyasztás
- 7,00 liter/100 km minimális fogyasztás
- 12,32 liter/100 km maximális fogyasztás
A múltkori áramtalanító kiiktatás, majd "reset" óta csak benzin van a tankban. 280 km megtétele után az eredmény:
"2011.06.13. 20:25:48
CONNECTED TO:
ALFA SPIDER 2.0 TS 16V
Bosch Motronic M2.10.4 Injection (TS 16v)
READING ERROR CODES:
Nincs hibakod"
Tehát minden rendben. Már csak az a kérdés, hogy az áramtalanító esetleges kontakt hibája, vagy a fele E85 által előidézett olyan működési szituáció okozta, amit az ECU nem tudott értelmezni. Hamarosan félig lesz a tank, töltök rá bioizét, akkor kiderül.
Lehet, hogy mégsem kell lambdát vennem?
A múltkori spekulációm után kiszereltem a két éve berakott áramtalanító főkapcsolót. Majd 200 km után nem jött elő az FRA hiba. FRA és TRA rendesen szabályoz, mozog az érték.
A változatosság kedvéért, most lambda integráló van, de a lambda cserével már számoltam, mert az előző gazdája valami azonosíthatatlan univerzálist tett bele. Én meg jobban szeretem a gyári állapotot :-(
u.i.:
A lambda hiba minden áramtalanítás után előjön, törölve már nem.
Érdekes feladat volt az ajtókárpit leszedése. Másképp van felrakva, mint az összes többi eddigi autómé...Rengeteg a csavar:
- kettő a zsanér felőli oldalon (2. kép), ja és a tükör háromszöget is le kell venni, azt is egy csavar tartja
- kettő az ajtó alján (3. kép)
- kettő a zseb két végén (a hátsó vagy 10 centi hosszú)
- egy a hangszóró alatt (4. kép)
- egy a kilincs alatt
- egy az ablakemelő kapcsoló alatt (5. kép)
Ablakemelő kapcsolót és a kilépő lámpát ki kell szedni, majd az egész kárpitot felfelé emelve le lehet akasztani a tartó hengerekről (6. képen látni egy ilyet, az a fehér henger az). Ezek után a magas sugárzó vezetékét lecsatlakoztatva leemelhető a kárpit. (9-10-11. kép)
Az ablak tömítését a kis tartópöckökbe pattintott műanyag sín tartja. A 9. képen lévő hosszúkás nyílásokba illeszkedő műanyag pöckökön van. A legegyszerűbb lehúzni hosszában. Az üveg mögött is egy ilyen megoldás tartja a külső oldalt. Lehúzott ablaknál némi ügyeskedéssel kiszedhető. A 7. képen jól látható a kopás, emiatt akadozott az ablak, mert a kopott részen nem csúszik az üveg.
A visszarakásnál nem árt, ha még egy helyen hajlik az ember ujja. Ha nem, egy nagyobb csavarhúzó segít a bepattintásnál. Egyszerűen rá kell nyomni a sínt a patentokra. (Valamit tudhattak 14 éve, mert még mindig működik a patent.) Harmadikra sikerült is, mert az első két alkalommal nem találtam a helyes pozíciót. A 9. képen látni, hogy az ajtó végénél is van két patent, ha nem találjuk el a pozíciót, ezek nem illenek a helyére.
Próba, ablak fel és le. Most már könnyen megy, nem akadozik, de továbbra is nyekereg. Az emelő szerkezetet tanulmányozva egyértelmű, hogy némi kenésre szorul. WD40 leugrott a polcról, psssz, psssz, és mint az új.
Mehet minden vissza. Most jött a fekete leves. A kárpitot nem egyszerű visszaakasztani a hengeres izékre. Közben az ablakemelő csatija leesett a kárpit mögé. Persze már betekertem az összes csavart, mire észrevettem. Szedhettem le újra, mert mögé benyúlni lehetetlen.
Végül is minden sikerült, csendben és akadálymentesen siklik az ablak.
A nyughatatlanságom és a gyári állapotra való törekvésem két újabb projektet szült:
- Hátsó szilent csere, mert a súlycserekor megrángatva némi mozgást véltem felfedezni a jobb oldalon. Szilent kell.
- Vezető ablak le- és felhúzásának megoldása. Mióta megvettem lelkes nyekergéssel és akadozva megy le és fel. Az okot kutatva feltűnt, hogy az ablakhoz simuló külső gumi szőrös része elkopott és ehhez tapad az üveg.
Szóval, a két szükséges alkatrész ma megjött...
Már régóta nem tetszett a súly a kocsiban. Túlságosan lágy volt a gumírozása, lötyögött. A lötyögés meg kopogással társult, mert a pozicionáló csavaroknak ütődött.
Már régebben beszereztem egy cseredarabot, amit a megkülönböztetés végett anno szürkére festettem.
Ma felraktam, kipróbáltam. Vége a kopogásnak.
550 km után ismét kiolvastam az ECU-t:
"READING ERROR CODES:
1: 66 - FRA önbeállítási paraméter - No help available
Az ok erre a hibara Nyitott aramkor
A hiba aktualis statusza Idoszakos / Jelen
The error counter value is 64
READ PARAMETERS:
FRA önbeállítási paraméter: 25,6 "
Szóval újra itt az FRA hiba, viszont minden működik. Újra megejtettem egy reset-et.
Már arra is gondoltam, hogy esetleg az áramtalanító főkapcsoló járatja velem a bolondját, esetleg kontaktos és néhanapján megszakítja az áramkört és az kavar be. Ha holnap időben hazaérek átkötöm.