- főkép

Néhány napja, egy szép napon, mikor "tüzesen süt le a nyári nap sugára", szóval a döglesztő 40-fokos trópusi hőségben éppen sétáltam a cégnél a meló végeztével a parkoló kocsim felé és szokásomhoz híven a távirányítóval leengedtem az ablakokat, hogy amíg odaérek, addig is átszellőzzön, amíg odaérek.
Aznap éppen a feleségemmel egy kocsival voltunk dolgozni.
Beültünk szépen a kocsiba és a városi bekötőúton a körforgalomig leengedett ablakokkal mentünk - épp ahogyan szoktunk.
Ahogyan kifordultunk a 4sávosra, ablak fel és klíma indít. khmm, khmm, mondom ablak fel! MONDOM ABLAK FEEEEEL!
Az anyósülés ablaka fel is ment, de az enyém nem.
No, gondoltam megint valami elektromos gond. Volt már, hogy a zár vagy az ablak szórakozott, ilyenkor mint a "windows", kilé-belép és működik...itt akkusaru le, majd vissza és működik.
Félreálltam a padkára, "kilép-belép" - de nem jött be a dolog.
Szóval, 120-al száguldottunk haza 40-fokos kánikulában lehúzott ablakok mellett klíma nélkül 15 km-en keresztül. (Na jó, ez azért nem olyan nagy dráma)

Hazaérve nekiláttam a hibafeltárásnak.
Kikaptam az egységet az ajtóból, 5-ös imbusz fogja. Nálam csak 1 csavar, a másik nem hiányzik, egyszerűen nincs. A helye megvan, de nincs furat a műanyagon (1.kép).
Lepattintottam a csatlakozót. Elvileg 3-felé szedhető szét. A felső része a fülek mentén szétpattintható (2.kép), de a tükörmozgató pöcökje miatt nem tudtam szétszedni (3.kép), feszegetni meg nem akartam. Később droberto mondta, hogy a tükörbehajtó vak-gombját lefele nyomva szépen kiforgatható/kibillenthető.
Na mindegy, én nem erőltettem, hanem inkább lecsavaroztam alulról az elektronikát (4.kép). Az 5 csavart T10-es torx fogja.
Miután lejött az elektronika, kipottyantak mozgató rudak, és akkor vettem észre, hogy el van törve a mozgatófül - vagy ahogy hívják (5.kép).
Egyen lőre összeraktam. Azon gondolkodom, hogy
1) szerzek bontóból ilyen fület
2) ha külön nincs, akkor veszek komplett egységet
3) mive szerintem Magyarországon az enyém az egyetlen 159-es, ami hátul nem villanyablakos, ezért vélhetőleg bontóból csak olyat kapok, amiben négy ablak vezérlője van. Így hát lehet, hogy akkor beruházok, és megcsinálom a hátsó ablakokat is villanyosra
4) hallgathatok droberto-ra, és veszek bontóból egy hátsó ablakhoz való egységet, abból kiszedem a mozgatófület és átrakom az enyémbe

Annyi bizonyos, hogy miután a kulcsban lévő tollkulccsal sikerült felhúznom az ablakot, most egy darabig nem húzom le :(

A többi fotó, csak úgy, azoknak akiknek valamiért szét kell majd szedni.

 

MOL Diesel
61,41 L
előző tankolástól futott km: 1 125
átlagfogyasztás: 5,46 l/100 km
költség: 27 260 Ft

 

Miután idén júniusában sikeresen elkaptam egy kátyút, mely tönkrevágta a jobb elsőt, kárigényemmel megkerestem a közút kezelőjét, vagyis a helyi önkormányzatot.
Szerencsére az káresemény bekövetkeztekor volt annyi eszem, hogy megálljak, és rendőrt hívjak. Így hivatalos jegyzőkönyv született arról, hogy betartottam a sebességhatárt, és hogy az úthiba nem volt kitáblázva.

A kárigény bejelentése után nem sokkal meg is keresett az önkormányzat biztosítójának kárszakértője. Még jó, hogy nem dobtam ki a tönkrement gumiabroncsot, mert kellett neki - lefotózta.
A gumisnál csináltattam szakértői véleményt is, amiben leírták, hogy újra kellett állítani a futóművet, javítani kellett a felnit, továbbá az azonos tengelyen szükséges közel azonos profilmélység, megtartása miatt nem csak a jobb egyet, haem a bal egyet is cserélni kell. Ergo 2 új Michelin PS2 255/35 ZR19 méretben (merthogy most éppen ilyen van fenn). A kár tehát mintegy 220 000 Ft.
A biztosítós már húzta a száját, hogy de hát az avultatás, meg kif@szom - merthogy a tönkrement gumi csak kb. 50 %-os.
Na én elküldtem a k*rva anyjába, ráírtam a jegyzőkönyvre, hogy semmi nem érdekel, 2 db új gumi árát térítsék meg és kész!
Mondta is a kárszakértő, hogy ha elég agresszív vagyok, akkor van esély.

Ültem is a babérjaimon a mai napig, amikor is kaptam egy levelet a helyi önkormányzattól, miszerint elutasítják a kártérítési igényem.
Sajnos csak holnap tudom beszkennelni, így majd utólag csatolom a blogba, de azért az indoklás gyöngyszemeit összefoglalom.
A KRESZ 25. § (1) bek. szerint
"Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra."
Hivatkozik továbbá a KRESZ 26. § (4) bekezdésére, miszerint:
"A jármű sebességét az (1)-(3) bekezdésben említett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell."

Ami pedig már tényleg vérlázító, hogy az indoklás végére odabiggyeszti, hogy a város lakójaként, annak ellenére, hogy hiányzik az úthibára figyelmeztető tábla, nekem tudnom kellene, hogy ott van az a kátyú, és hát miért nem ennek ismeretében közlekedek!

Nos, íme a ma megfogalmazott válaszom, melyet holnap postára is adok:

"Tisztelt ... Polgármester Asszony!

Köszönettel megkaptam szíves elutasító levelét a 2013.06.14-én benyújtott, LYT-550 frsz-ú, Alfa Romeo 159 SW típusú gépjárművemben úthiba okozta káreseményem kártérítési igénye kapcsán.
Sajnálatos módon sem a kárigény elutasításának tényét, kiváltképp annak indoklását nem áll módomban elfogadni!

Annak ellenére, hogy az Önök által megküldött elutasító levél mélységesen felháborító, már-már botrányosnak minősíthető, megpróbálom azt csupán a szükséges mértékben, az objektivitás határain belül maradva kommentálni.
Az Önöknek szimpatikus és a kárfelelősségük kimentésére alkalmasnak vélt jogszabályi rendelkezésekre történő hivatkozások jelen kártérítési igény esetében minden alapot nélkülöznek. Engedje meg, hogy az Önök által idézett jogszabályi hivatkozást újfent idézzem.

„KRESZ 26. § (4) A jármű sebességét az (1)-(3) bekezdésben említett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell.”

Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy kiemeljem a fent idézett rendelkezés záró részét: „”...olyan akadály előtt, melyre az adott körülmények között számítania kell.”

Jelen esetben, ha a közút burkolatának kezdő szakasza a kereszteződéstől indulva jó minőségűnek mondható, a további szakaszon azonban egy az útburkolat teljes szélességére kiterjedő, kikerülhetetlen úthiba van, mely esetben az arra figyelmeztető tábla - KRESZ 16. § (2) – is hiányzik, a gépjárművezetőnek nincs oka akadályra számítani.
Itt meg kívánom jegyezni, hogy az Önök által hivatkozott jogszabályhely következő pontja, azaz a KRESZ 26. § (5) alapján „Nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza.”

Összefoglalva, tehát, az Önök által hivatkozott KRESZ 26. § (4) rendelkezése jelen esetben csak akkor lenne alkalmazható, amennyiben a körülmények akadály meglétére engednének következtetni. Esetemben ilyen körülmény nem állt fenn! Amennyiben ennek ellenére túl lassú sebességet választottam volna meg, akkor viszont megsértem a KRESZ 26. § (5) bekezdését.

Szerencsére levelük alapján Önök sem vitatják azt a tényt, hogy gépjárművemmel az adott útszakaszra megengedett legnagyobb sebességet nem léptem túl.
Mindamellett nem világos számomra, hogy ez a tény miért nem került bele a Ceglédi Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztálya által 13020/4256-2/2013 ügyszámon kiadott igazolásba, annak ellenére, hogy azt az adatot a helyszínen intézkedő rendőr jegyzőkönyvezte.

Levelük végén hivatkozott feltételezés, és az ebből levezetett szánalmas kifogás kapcsán, miszerint abonyi lakosként az Önök feltételezése alapján ismernem kellene Abony város közúthálózatának összes úthibáját, ezért elvárható lenne tőlem az útviszonyoknak megfelelő közlekedés, tisztelettel fel kívánom Önt világosítani arról, hogy nem vezetek nyilvántartást a város összes kátyújáról.
Elnézést a hasonlatért, de ennyi erővel azt is írhatta volna, hogy ismerve a város kritikán aluli úthálózatának minőségét, miért nem közlekedek lánctalpas harckocsival.

Tekintve, hogy Ön elutasító levelében az idézett jogszabályi hivatkozásokkal igyekezett felhívni a figyelmem a kötelezettségeimre, engedje meg, hogy én is megtegyem ugyanezt ... Város Önkormányzatával, mint a helyi közutak kezelőjével szemben.

„1988. évi I. törvény
a közúti közlekedésről
8. § (1) A közúti közlekedéssel összefüggő
a) állami és önkormányzati feladatok:
3. a közúthálózat fejlesztése, fenntartása, üzemeltetése;
(1a) A közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek.
34. § (1) A közút kezelője - az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva - köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete esztétikus és kulturált legyen.
(4) A közút megrongálódását a közút kezelője - az országos és a helyi közutak kezeléséről szóló jogszabályok szerint eljárva - köteles kijavítani, és a közút forgalmának biztonságát veszélyeztető helyzetet elhárítani. A kijavításig és a veszélyhelyzet elhárításáig köteles a forgalomban résztvevőket a veszélyre figyelmeztetni, szükség esetén sebesség- vagy súlykorlátozást elrendelni, illetőleg a közutat lezárni.
35. § Az út kezelője a kezelői kötelezettségének megszegésével okozott kárt a polgári jog általános szabályai szerint köteles megtéríteni. A kártérítési követelést a kár keletkezését követően haladéktalanul kell a közút kezelőjéhez bejelenteni.”

A fentiekben részletezett indoklásaim figyelembe vételével, kérem szíveskedjen kártérítés iránti igényem kapcsán szíves álláspontját felülbírálni, és kérelmemnek helyt adni.
Meg kívánom jegyezni, hogy az általam előzetesen jelzett kárigény összege tekintetében, bizonyos keretek között, a realitások talaján maradva, nyitott vagyok a megegyezésre.

Tájékoztatni kívánom azonban, hogy amennyiben kártérítési igényem továbbra sem kerül érdemben elbírálásra, ügyem kapcsán ki fogom kérni a nyilvánosság véleményét.

Tisztelettel

Dr. Megyeri Tibor
"

Nos, blogom kedves olvasója, rád bízom, gondolj amit akarsz....

 

MOL Diesel
66,39 L
előző tankolástól futott km: 846
átlagfogyasztás: 7,85 l/100 km
költség: 27 944 Ft

 
>> AutóápolásAlfa 159 1,9 jtdm 8V SW Gabriel Arkangyal // 2013-06-27

A sztorit ott kezdem, hogy 2011.11.23-án házasságot kötöttem életem első Alfa Romeo-jával.
Téli pacskerpkkal hoztam el, a nyári 19”-os alu-garnitúra csak tavasszal került fel rá.
Valamikor 2012 nyarán arra lettem figyelmes, hogy a hátsó sárvédőív hátsó ajtó felőli ívén, valamint a hátsó ajtón a fényezés mindkét oldalon kezd szemcsés lenni. Őszre már a sárvédő ív éle kezdett szépen kikopni.
Na, gondoltam, nagyon jó, a 235-ös gumi a 19-es felnin annyira kilóg alul az alváz befelé kerekedő íve alól, hogy az első kerekek által felvert sár/kosz leveri a festéket a hátsó ajtóról és a sárvédőívről.
Amikor azonban újra felkerültek a téli kerekek – ami annyira gyári méret, hogy gyáribb már nem is lehetne (215/55 R16) – meg kellett állapítsam, hogy az is kilóg annyira, hogy a sarat felverje ugyanoda hátul.
Ekkor már konstrukciós hibára gondoltam. Viszont nem akartam elhinni, hogy ha valaki tervez egy ilyen szép autót, akkor egy ekkora szarvashibát hogyan véthet?
Kisvártatva a CarTársak autóikról készült fotóin felfedeztem, hogy a hátsó ajtókon, és a hátsó sárvédőíven mintha lenne valami.
Mikor 2013 januárjában Pityukománál összejöttünk páran 159esek egy kis kormánymű fogasléc zsírozásra, megszemléltem a többi vasat. Kiderült, hogy mindenkinek van gyárilag fent átlátszó kavicsfóliája az említett helyeken, sőt még elöl is, az első sárvédőív első kerék mögötti részén, csak nekem nincs.
A másik ami feltűnt, hogy a legtöbb 159esen az első ajtó előtti és az első sárvídőív mögötti részen középen valami kék alapon fehér felirat tündököl. Később megismerkedtem a felirattal is: design GIUGIARO
Először azt hittem, hogy ez valamiféle felszereltség, vagy motorváltozat függvénye, az enyémről meg azért hiányzik, mert progression (némi plusszal ugyan, de mégiscsak progression) és hát 1.9 8V.
Amikor azonban megláttam néhány 8V-t, hasonló felszereltséggel design GIUGIARO matricával, rájöttem, ennek az én ARKANGYAL-omon is fenn kellene lennie. Minden 159-en fenn van gyárilag. Olyannyira, hogy idén tavasszal, egy otthoni kézi mosás során fel is fedeztem az én autómról hiányzó matrica helyének körvonalait. Csak akkor látszik, ha bizonyos szögből nézi az ember, és persze nagyon közelről.
Ekkor villant be nálam, hogy miután a megvásárlást követő második héten egy kereszteződésben a STOP-táblánál állva egy kisfiú nekiment a biciklijével a lökhárítómnak, majd felfeküdt a motorháztetőmre, és utána elvittem Cegléden a horzsolást kijavíttatni egy fényezőhöz, a fényező az alábbi mondattal nyitott: „Ezt a kocsit ismerem! Pár hónapja járt nálam egy kis esztétikai feljavításon!”
Bakker!
Össze is állt a kép!
A nyavajás nepper elvitte átpolíroztatni, hogy kelendőbb legyen, a köcsög fényező, meg leszedte a design GIUGIARO feliratot és a kavicsfóliákat, merthogy útban voltak, de pótolni az már smafu volt!

Noshát idén tavasszal megkezdődött a hiányosságok pótlása.
Droberto-tól kaptam rajzokat a kavicsfóliákról.
Piritu CarTárs segítségével sikerült nagyon jó áron 3M kavicsfóliát szereznem. A fóliás a méretet az ő Párduc-áról vette a fólia elemekhez. Májusban a 159VTT-n vettem át a méretre szabott fóliaszettet.
Hosszas keresgélés után Alfás Viktor segítségével eljutottam egy príma fényezőhöz, akinél nehezen, de sikerült időpontot találni. Elég hosszú a várólistája, de úgy gondolom megérte várni. A sárvédőív „kiflijét” gyönyörűen lefényezte. Épp ma lett kész. Ráadásul a bal oldalon a hátsó ajtót kinyitva a sárvédőn volt néhány biztonsági öv odacsukás okozta sérülés. (igazából nem fér a fejembe, hogy ha az én 4 éves fiam oda tud erre figyelni, az előző olasz digó és a gyereke miért nem tudott?) Ezeket a sérüléseket is szépen lejavította. Olyan, mintha új lenne.
Sőt! A feleségemmel az ő 147esével AlfaCity-re menet elcsaptunk egy fácánt, ami enyhe karcokat okozott a FEKETE GYÖNGY lökhárítóján. Mivel ma a feleségem vitt el a kocsimért a fényezőhöz, srác ezeket a karcokat ingyen eltüntette. (persze ezért meg is toldottam az általa mondott munkadíjat)
Mire ma hazaértem az ARKANGYAL-al a fényezőtől, már a postaládában várt az Erhard-tól megrendelt design GIUGIARO matricapár is.
Mivel minden ilyen szépen összejött, ma délután neki is estem ragasztgatni. Először jó meleg samponos vízzel letakarítottam a felületeket, majd szárazra töröltem. Kicsit hagytam még napfürdőzni, ezután előkaptam a Pityukoma által profi módon lefotózott képeket (utolsó fotó), és megnéztem, hogyan helyezkednek el a gyári kavicsfóliák.
A fóliát úgy ragasztottam fel, hogy az öntapadó matricát először csak egy kis felületen szabadítottam meg a hordozófelülettől, majd bepozícionáltam, ezután lassan húzni kezdtem le róla a hordozófelületet, miközben a másik kezemmel a mutatóujjamra csavart száraz ronggyal nyomtam fel a matricát, figyelve, hogy ne maradjon alatta levegőbuborék.
Bevallom, az első matricát csak másodjára sikerült felraknom, elsőre elcsúszott a pozícióból és buborékos is lett. Ekkor találtam ki az említett technikát, amivel már gond nélkül ment a dolog.
A design GIUGIARO matrica pozícionálása a bal oldalon könnyű volt, mert látszott a helye. Miután ez ide felkerült, mérőszalaggal bemértem a pontos pozíciót, majd ez alapján ragasztottam fel a jobb oldalra.
Végre ez is megvan.
Az eredmény a fotókon. (Az első fotó még a lekoptatott sárvédőívet mutatja.)

Költségek
3M fólia: 3 000,- Ft
design GIUGIARO matricapár: 3 600,- Ft
fényezés: 16 000,- Ft

Külön köszönet a támogatásért
Alfás Viktornak
drobertonak
Erhardnak
Piritunak
Pityukomának

No, nemrég jöttem a jól bevált klímásomtól, Pilisről.
Nem csalódtam benne, nem volt túltöltve! Ez annyiban rossz hír volt, hogy nem ott van a gond.
Jó hír volt mindamellett, hogy nem is a ventilátorokkal vagy azok fokozatkapcsolójával volt a gond.

Először is elindítottunk a rendszert. Nem kellet hozzá fél perc, és Zoli – a szerelő – már kiabált is, hogy kapcsolajam le. A nyomás felugrott 20 bar-ra.
De mitől?

Hát akkor nézzük meg, nincs-e túltöltve. A gép leszívta a gázt, egészen pontosan 400 gr jött ki, meg egy kicsi lehetett még a csőben.
Akkor ez rendben is van. Májusban kb. 450-460 gr lett beletöltve.

Akkor most visszatöltöttük 410 gr-al, persze, miután a nedvesség ki lett vákumozva.

De akkor mi a baj?

Hát igen, Zoli is a fejét vakarta egészen addig, amíg be nem nézett a lökös rácsain. A hűtő lamelléi teli voltak bogarakkal.
Sz@r ügy, hogy Abony-Cegléd között a négysávoson van egy kb. 3 km-es szakasz, ahol néha annyi bogár van – főleg szürkületkor – hogy olyan, mintha havazásban menne az ember.

Hát akkor lökös le, elő a közepes nyomású mosóeszköz. Szépen kitisztította, de igazi akkor lenne, ha szétszednénk. Három hűtő van egymás mögött és a közöttük lévő rést csak úgy lehetne kitakarítani, ha szét lenne szedve.
Nos erre most sem idő, sem pénz.

Mosás után visszakerült a lökhárító. Klíma bekapcs...és...tökéletesen működött. Az Arkangyal ketyegett vagy 15 percet, a hőmérő szerint a rendszer az utastárbe 7,5 °C-t tolt be, nyomás 15,9 bar és 2,2 bar. Ideális mindkét érték és a nyomáskülönbség is.
A külső hőmérséklet 34,2 °C volt.
Tény, hogy sokkal jobb ilyenkor beállítani egy klí.arendszert, mint legutóbb, május 13-án, amikor pulóverben is fáztunk, amíg Zoli mindkét kocsi klímáját takarította és feltöltötte.
Hát egész olcsón megúsztam.
Jó volt végre hűtött utastérben hazaautózni.

Mivel a legelöl lévő hűtőt elggé megbombázták már a bogarak, jó lesz vigyázni rá.
Arra gondoltam, mi lenne, ha vennék fekete szúnyoghálót, és valahogy beszerkesztém vagy a scudetto, valamint a lökös alsó rácsai mögé, vagy direktben a hűtő elé. A technikai megoldáson el fogok gondolkodni. Ha sikerül, akkor megcsinálom feleségem 147-esén is.

 

Eddig esemény, de tartok tőle, szarvíz lesz ebből is :(
Tegnap délig tökéletesen ment a klímám. Nagymamámat fuvarozgattam a városban (temető, bevásárlás stb.).
Dél körül egyszer csak felzúgott valami a motortér felől, és a hideg levegő helyett langyos jött, majd pár másodperc múlva elhallgatott, ekkor ismét jött a hideg. Azután ezt ismételgette kb. 15 másodpercenként.
A kímásom az elmondottak alapján arra gyanakszik, hogy vagy nem megy az egyik ventilátorom, vagy a fokozatkapcsolásával van gond.
Kettő ventilátor van a gépben, ha bekapcsol mindkettő, forog egyszerre, csak a forgás sebessége változik.
1.fokozat kapcsol, ha a klíma nyomása eléri a 16bart, majd 11barnál kikapcsol
2.fokozat kapcsol, (hallhatóan felpörög) 21bar -nál
Ha ezek közül valami nem jól működik, megemelkedik a gáz nyomása, mert nem tud visszahűlni, viszont a kompresszor védelme letilt 30 bar nyomás környékén.
Szerdán lesz időpontom, hogy ránézzen.
Addig járunk a 147-tel.
Az Arkangyal ismét a garázsban pihen.

 

Bevallom, kicsit írígy vagyok, de egyben a legboldogabb ember is a világon, mert örömet tudtam okozni annak, akit a legjobban szeretek!
Nem vagyok régi alfás, még csak most novemberben lesz 2 éve. A tavalyi AC-n még „első bálozó voltam”, és hát nem is volt túl nagy élmény. Egy 5-autós konvollyal száguldottunk fel Komáromba az autópályán. Ámbár meg volt hirdetve egy csomó találkapont, ahol konvolyozni vágyó CarTársakat vártunk, de nem jöt senki. Az AC-n szemerkélt az eső, a gyerekek hamar elunták magukat, ismerős, akivel jót lehetett volna beszélgetni akkor még nem nagyon volt. Így nem is vártuk meg a végét, kora délután hazajöttünk. Azután persze nyálcsorgatva néztem a közös, pózolós fotókat a különféle topicokban. Még a parkolás sem jött igazán össze, mert amikor odaértünk még nem volt másik 159-es, így kezdetem egy új sort. Kisvártatva körbevettek a 156-osok, mert ők meg kinőtték a helyüket.

Akkor kicsi feleségem sóvárogva vonszolt végig a 147-esek között. Én még akkor azt hajtogattam, hogy nem szabad eladni egy 20-ezret futott Fiestát és venni egy ki tudja milyen állapotú, ki tudja mennyit futott 147-est.

Ehhez képest idén, mikor nekem, annak ellenére, hogy az AC előtti héten egy kátyú által lekukázott jobb első gumiabroncsom helyett rohamtempóban megfelelő gumit is tudtam szerezni, otthon kellett hagynom az Arkangyalt, egy kiválóan sikerült AC-t éltünk meg.
A tavalyihoz hasonlóan meghirdett konvoly majd 30 autósra duzzadt: Cegléden 6 alfa, Vecsésen 5 alfa, Szigetszentmiklósnál 10-11 alfa, Annahegyi pihenőnél 8-10 alfa – ez 29-32 alfából álló convoy.
Ezen az alfákból álló „kígyó” élére – közkívánatra, mondván „te szervezted, vezesd is fel” – a mi 147-esünk állt, kicsi párommal a volán mögött. Pedig mondtam neki, hogy középről, vagy hátulról jobb fotózni a convoy-t, de olyan büszke volt, hogy nem ellenkeztem. Bár féltem, hogy szét fogunk szakadozni, vagy valahol rossz irányba megyünk, de belevágtunk.
Annak ellenére, hogy feleségem eddigi leghosszabb útja egyhúzomban a volán mögött az a 45 km volt, amit megtett, mikor hazahoztuk a 147-et, kiválóan csinálta.
Beállt egy 80-as tempóra, mondván a végének gyorsabban kell jönnie, hogy ne maradjon le, majd mikor látta, hogy egy piroslámpa szétszabdalt minket, szépen belassított, hogy mindenki fel tudjon zárkózni. Egyszóval nem szakadt szét a „kígyó, egészen Tatáig. Ott már túl sok volt a lámpás kereszteződés. De ott is csak három kisebb csapatra estünk.
Egy szó mint száz, örülök, hogy ilyen belevaló feleségem van.

Hát igen az AC!
Ragyogó idő, rengeteg ismerős, jó dumaparty-k, és a végén a pózolós fotózkodások az erőd lankáin az alfás haverokkal és autóikkal.
Szeretett Arkangyalom otthon szomorkodott, én pedig a háttérben örültem feleségem örömének, aki tavaly még nem is gondolta volna, hogy idén egy saját alfával vehet részt az AC-n.

Megjegyzés: az én Arkangyalom szinte minden hónapban, így az AC-környékén minden héten hisztizik valamin, ehhez képest a feleségem „Fekete Gyöngy”-éhez a futott km szerinti kötelező dolgokon kívül (olajcsre, klímatisztítás, hosszbordásszíj) még hozzá sem kellett nyúlni! Na ezt add össze barátom!

 

Ma újfent teszteltem a tegnap vásárolt gumit.
Nem igazodik ez, hanem kajakra remegteti a kormányt, főleg 130 km/h-nál.
Elgurultam hát ebédidőben a jól megszokott gumisomhoz.
Bakker! 65 g volt benne. 45 g kívül, 20 g belül. Ja, és a felni egyáltalán nem üt. Szerintem tegnap csak bepróbálkozott a másik gumis (ahol vettem az abroncsot), hátha rámtukmálhat egy "kamugörgőzést" jó pénzért. A súlyozás 1 000,- Ft volt.

Tanúság:
Mivel az Optima-nál bazi jó áron vannak bazi jó 80-90%-os használtgumik nagy választékban, vélhetőleg ott fogok majdan abroncsot venni.
Fel is rakatom velük, de csak mert úgy látni, hogy nem-e sérült/szálszakadt/kagylós az abroncs.
De az is biztos, hogy súlyozni nem tudnak, úgyhogy azzal a lendülettel megyek át a város másik felére a jól bevált gumisomhoz centíroztatni. Kicsivel drágább így a szerelés összességében, de legalább biztosan jó.

Mellesleg a gumis, ahol vettem az abroncsot tegnap, adott szakváleményt a kátyúkárról 2 500,- Ft-ért....hátha még szükség lesz rá.

 

Hosszú út volt mire ide eljutottam, legalább is fejben.
Történ ugyanis az az ominózus kátyú vs. Arkangyal - és hát mi húztuk a rövidebbet. Jobb első szálszakadás.
Mivel egy tavaly nyár végi kényszerhelyzet miatt nem a gyári mérettel (235/40 ZR19), hanem használtan vett 255/35 ZR19 96Y méretű Michelin PS2-vel esszük az aszfaltot nyáron, úgy gondoltam, itt az ideje visszaváltani a gyári méretre. Sőt, továbbmenve, úgy gondoltam elő kellene venni egy korábbi tervem, és látva, tapasztalva kis hazánk útviszonyait, vissza kellene lépni egy 17"-os felnire. Arre mehetne 225/50 R17 98W abroncs. Sajnos a 235/40 ZR19 annyira egy b*zi méret, hogy nem nagyon van, ha meg van, bazi drága. Alternatíva lehet a 245/35 ZR19, de hát az sem a gyári méret, habár olcsóbb.
No, a hét elején elkezdtem 17"-os felnit vadászni, no meg begyűjteni a lehetséges új vagy használt gumiabroncs árakat.

Felniben találtam is 5-patkós gyári brera felnit (1.kép). Itt kezdődött a hezitálás. A 159 VTT-n a többség csodálta a felnijeimet. Nem pont gyári, igazából az ALFA felnik gyári beszállítójának a saját terméke. Ergo gyári minőség, de nem ALFA ROMEO felirat van beleütve, hanem OROBICA LINE. Másrészt rohadtul jól áll a vasnak. Az egész kocsi ezekkel a felnikkel maga az őserő, maga az elpusztíthatatlanság. Olyan "takarodj előlem" feeling. Így Arkangyal az Arkangyal: Isten bosszúálló, harcos angyala :)
Az eszem a persze a 17"-os felni felé vitte a gondolataimat, hiszen tudjuk milyenek a magyar utak. Az ára sem lett volna húzós, 100k körül meg is tudtam volna venni a négyet. És hát azért nem sok 159-es gurul 5-patkós brera felniken.
Már-már el is döntöttem, amikor megláttam a gumiabroncs árakat. Mert hát úgy gondoltam, ezekhez a felnikhez új gumik kellenek, akkor évekig nincs gumi-problémám.
Na igen, de a 225/50 R17-es új gumik ára, még jelentős kedvezménnyel is 33 000 és 44 000 között szórt. Ezeket a típusokat néztem:
Kumho KU39 Ecsta LE Sport 98Y XL
Hankook K110 Ventus V12EVO 98Y XL
Hankook K117 Ventus S1 EVO 98Y XL
Vredestein Ultrac Cento 98Y XL
Yokohama Advan sport V105 98Y XL
Continental Sportontact 3 XL 98W
Pirelli Pzero Nero GT XL 98Y
Pirelli P7 Cintuaro Blue XL 98W

Ezzel párhuzamosan néztem használtakat is:
Bridgestone Turanza er300 4mm-es profilmélységgel: 11 500 / db
Michelin PS2 4mm-es profilmélységgel: 13 500 / db

Akkor most vegyek 4 db használt gumit mintegy 50 000 Ft-ért, amik megint csak ezt a nyarat bírják ki? Ilyenek a mostani gumijaim is! Mennyivel lennék előrébb? Ja, hogy 17-es felnijeim lennének – amikért azért nem igazán „lobbantam lángra”.
Egy biztos: anyagilag nem fér bele a 4 felni is meg a 4 új gumi is.

No, akkor nézzük meg a lehetőségeket a mostani, 19-es felnimre.
1) Liguid felajánlott 2 db nála eladó Pirelli Zero Nero-t 235/40 ZR 19 méretben.
1a) Ehhez vehetek 2 db újat, így a Liquid-től vetteket majd csak jövőre kell cserélnem. Így eloszthatom a költségeket. Igenám, de az új 235/40 ZR19 ára 60 000 körüli egy Hankook esetében, 80 000+ egy prémium márka esetében. Sajnos most ez sem fér bele.
1b) Ehhez vehetek 2 db használtat...de nincs, se égen, se földön...vagyishogy lenne, de menni kellene érte 80-100 km-t. Oké, elmegyek érte, kifizetem, hazahozom, felrakatom – és ha szálszakadt, vagy kagylós? Bukta. Na, nem! Ilyet nem kockáztatok. A környékbeli gumisoknál, ahol viszont helyben, még a kifizetés előtt meg lehet sergetni a felnimen, nincs iylen méret – jelenleg legalábbis.
2) Másik lehetőség, hogy veszek 4 db új 235/40 ZR19-et. Ha, ha, ha, miből? 200 k+ De, mint elvi lehetőséget, azért felírtam a listámra :)
3) És mi van, ha csak a sérült gumit cserélem le? Hátha van valahol ugyanolyan méretű (255/35 ZR19), ugyanolyan típusú, ugyanolyan kopott gumi.
Na ez az ami szinte esélytelen – gondoltam én.
De volt!
Két helyen is!
Ráadásul a közelben!
Ráadásul gumisnál, ahol meg lehet nézni!
Mint utóbb kiderült, az egyik helyen, ahol 11 500 Ft + szerelésért megvehettem volna, csak 4 db-ot adtak el egyben. Minek vegyek 4 db-ot egy olyan méretből, amitől jövő nyáron már szabadulni akarok, ráadásul csak 1 db-ra van szükségem?!
Viszont a másik helyen volt 2 db. Itt is mindkettőt meg kellett vennem egyben. 16 000 pöngő per db, + 2 500 per db a szerelés és centírozás.
Ennél olcsóbban meg sem úszhatom a dolgot...gondoltam én.
El is gurultam ma kora délután. Egész úton azon aggódtam, hoyg nehogy ott meg kiderüljön, hogy sérült a felnim és görgőzni kell, no meg azon, nehogy megadja magát a 15 km-en a szálszakadt gumi.
De nem volt gond. A felnit is megpróbáltam tesztelni a négysávoson, úgy 140-ig toltam a vasat, de semmi rázás, semmi remegés.
A gumisnál lekapták a sérült abroncsot (2., 3., 4. kép), majd megsergették a felnit. Picit üt a belseje, de a mostani kátyú a külsejét csapta meg. A gumis azt mondta, nem vészes, ki lehet súlyozni, mehet rá az abroncs. Fel is rakták az egyik megvásárolandót. Fel is fújták...de hoppá! Mi ez itt? Éppúgy dudorodott, mint az enyém. Bakker, szálszakadt ez is. Gondolatban márt csutkára rágtam a körmeimet: mi van, ha potyára jöttem?
Na elő a másik. Felkerült, fel is lett fújva...és jó! (többi képek)
Úgyis csak egy kellett! Ekkora mákot! Így nem kellett megvennem mindkettőt, és megúsztam fele annyiból. Hál’ Istennek, mindenben megegyezik a lecseréltel...na jó, kb. 2mm-rel jobb a profilmélysége.
Hazafelé teszteltem kicsit, eleinte 140 km/h-nál beremegett enyhén a kormány, de a főútról lekanyarodás után az újabb 140-es tesztnél már semmi sem volt. Igazodik a „kicsike”.

Amit viszont most eldöntöttem: volt alkalmam a gumisnál bemenni a raktárukba. Bazi jó állapotú, használt, 90%-os abroncsok sorakoznak ott, majdnem az újakhoz hasonló profilmélységgel, 20-35 000 közötti darabáron. Akár még 135/40 ZR19-es méretet is kifoghatok idővel.
Miért is adjak akkor 80-90 000-ret egy 100%-os abroncsért, ha egy 90%-ost megvehetek kevesebb, mint a feléért? Hát a homlokomra van írva, hogy hülye?

Egyébként megpróbálom a kárt az út fenntartójával megfizettetni, de a részletek nem publikusak. Annyi megjegyzés ehhez, hogy a gumistól 2 500 Ft-ért kapok szakvéleményt.