Tagok >> Dömpi (il dottore) >> Blog
A múltkor, mikor kicseréltük a féltengelyeket, persze kifolyt a váltóolaj. Gyönyörű, szép, makulátlanul tiszta, piros olaj jött ki. Természetesen felfogtuk egy tiszta olajoskannában és a művelet után visszatöltöttük, de volt némi veszteség.
Hát most eljött az ideje a pótlásnak.
A szerelőm szerint nem kellett aggódjak, mert 1 - 1,5 dl-t észre sem kellene vennie egy váltónak, de hát én már csak ilyen vagyok.
Amúgy is, akárki akármit mond, én hallottam, hogy nem úgy klattyan ahogy kell. :) És hát a 159manuális váltója (GM-gyártmány), nem a hosszú életűek közé sorolható, jó vele vigyázni, a megfelelő gondoskodás sokat jelent. Mondjuk az egész 159 ilyen...igényli a törődést.
Na szóval Csabi barátom hozott 1 L olajat ma estére, miután reggel átküldtem neki a gépkönyv vonatkozó oldalát:
TUTELA CAR MATRYX SAE 75W-85,API GL-4,ALLISON C4,ZF TE-ML 06,FIAT 9.55550
A gond csak az volt, hogy 2012.02.02-án, röviddel a kocsi megvásárlása után, mikor szintén hülyén klattyogott, ellenőrizve volt a váltóolaj szint, és akkor fel lett töltve.
Most előástam a flakont. Hát az TUTELA CAR EXPERIA SAE 75W-80, API GL 4, FIAT 9.55550 CONTRACTUAL TECHNICAL REF. N°F178.B06 volt.
A féltengelycserekor kifolyt olaj színe piros volt. A MATRYX is piros, az EXPERIA viszont sárgászöld.
Ergo 2012-ben a MATRIX-ra rátöltöttünk kb. 9 dl EXPERIA-t, most meg újra a MATRYX menne bele.
Rövid telefonos véleménykikérés droberto-tól. Ő nem öntené össze, mondta.
Viszont a speckója mindkettőnek ugyanaz: FIAT 9.55550. Nem lehet gond.
Amúgy a teljes feltöltési mennyiség 2,3 L.
Haspáncél levettem (ezt mindig én csinálom, mert Csabi annyira utálja, hogy félek mikor elfordulok kihajintja :) ).
Szerencsére a 159-nek van szintellenőrző csavarja.
A kocsit balról megemeltük, hogy ferdén álljon, és a hatodikig is szépen elfolyjon az olaj, majd a szintellenőrző csavart alulról, az aknából, kitekertük. Ezután Csabi elkezdte fentről önteni, én meg alul figyeltem. Mikor kibuggyant, akkor gyorsan betekertem a csavart a helyére.
A feltöltéssel meg is voltunk. Mintegy 2,5 dl ment bele.
Alulról ellenőriztük még a féltengelynél, hogy nem-e szivárog a váltóolaj, mert a múltkori cserekor nem raktunk új szimeringeket. Kár is lett volna, mert nem szivárog.
Viszont a difi alján van némi olajtaknyolás. Lehet, hogy ott viszont szivárog a tömítésnél. Viszont annyira jelentéktelen, hogy egyenlőre kár megbontani. Viszont úgy döntöttem, hogy legkésőbb a 2015 januári olajcserekor kicseréljük.
Van más is.
Néhány napja olyan gumis nyöszögést hallok jobb elölről, de kizárólag lassú, lassításos fékezéskor. Ha tolok egy satuféket, akkor semmi.
Ez azért érdekes, mert azon az oldalon kapott a kocsi 3 hete egy vadúj alsó lengőkart (TRW-t), meg a lengéscsillapító új felütközésgátlót.
Tegnap a próbakör során tudtam reprodukálni Csabinak a zajt.
Ma megrángattuk, megnyúztuk, de semmi. Átnéztük az összes csavart, nem-e valami nincs meghúzva esetleg (merthogy első alkalommal én raktam össze a felét a futóműnek és én húztam meg az összes csavart), de semmi.
Csabi azt mondta, hogy figyelgessem, hátha erősödik, és akkor jobben tudjuk detektálni a forrást.
A gyanúm ezek után az, hogy a rugó összerakása után (a lengéscsillapító felütközésgátlójának felrakása után) a rugó igazodik a gumibakjában. Vagy esetleg még a felső lengőkar szilent kezdődő halódásának lehet a hangja.
Feleségem szerint meg simán tekerjem feljebb a hangerőt a kocsiban és fejezzem be a zajok fülelését.
Csabi is azt mondja amúgy, nincs olyan kocsi, amiben nem jönnek elő időről időre apróbb zörejek, és igazából sohasincs vége...talán egy Bently esetében lehet más a szitu :)
Költségem, 1 L TUELA CAR MATRYX olaj, 2.750,- Ft volt.
Most kivételesen nincs fotó.
UPDATE
A zörej 2 hét után magától megszűnt :)
MOL Diesel
61,97 L
előző tankolástól futott km: 881
átlagfogyasztás: 7,03 l/100 km
költség: 28 810 Ft
pontjóváírás: -620 Ft
Drága feleségem, akit sikerült megfertőznöm, így az itt az amore-n Signora Dömpi néven ismeretes, idén két dologgal lepett meg szülinapomra:
1) egy alfás pulcsival
2) egy alfás tortával, amin az én drága Arkangyalom és én vagyunk
Hétfő este 7-re mentem Csabihoz, a szerelőmhöz.
Mivel elöl már mindkét oldalon volt a lengőkar kiszedve szilentcsere miatt, így nem számoltunk berohadt, vagy gyárilag beragasztott csavarok okozta nehézségekkel.
Szokásomhoz híven a motorvédő leszedése az én reszortom volt, Csabi egyszer azt mondta, ha ő egyszer leszedi, többé nem teszi vissza :).
Kezdtük a jobb oldalt, ott volt több munka.
Kerék le (1. kép), féltengely csavar le, kormányösszekötő ki, futómű szétakaszt (alsó-felső lengőkar), majd a fékolajcsövet és az ABS-jeladó vezetékét kipattintgattuk a kis rögzítőfüleikből, a kerékcsapágyat pedig a féktárcsákkal/féknyergekkel együtt félretettük a kerékjáratban, alápóckolva egy nagy kockafával (2. fotó)
Ezután kiszedtük a lengéscsillapítót. A 3. fotón a bűnös: rommátörött a porvédő rögzítője.
A régi, szakadt porvédőjű lengőkar is könnyen kijött. Hát a porvédő gumi kissé viseletes volt más (4. fotó).
Kicsréltük a lengéscsillapító porvédőjét (5. fotó), majd félretettük mert még ki kellett kapni a "táncot járó" féltengelyt (6. fotó). Jó pár deci váltóolaj kifolyt, amit sikerült felfognunk. Gyönyörű, tiszta színe van még, mondjuk nemrég volt cserélve.
A féltengelynél a hosszú oldalon van egy függőleges rögzítése, egy csapágyban forog. Nos, mi elkövettük azt a hibát, hogy először felraktuk rá a csapágyat, ezután beraktuk az új alsó lengőkart, valamint a lengéscsillapítót. Mindezek után csodálkoztunk, hogy
1) nem megy keersztül a csapágy rögzítőkerete a lengéscsillapító villáján
2) nem pattan a helyére a féltengely a váltóban.
Na, akkor féltengelyről csapágy le, majd a csapágy rögzítőkerete felcsavaroz. Csabi aknába le, én tolom a féltengelyt be. Most patent volt minden (7. fotó).
Ezután Csabi elszaladt tankolni a kocsijába nehogy bezárjon a benzinkút (sajna nem non-stop), addig én meghúzgáltam minden csavart.
Ezután helyére tettük a kerékagyat, és összeakasztottuk a futóművet...da alul valami nem stimmelt.
Bakker, a vadiúj TRW lengőkarhoz nem adták a perselyt, ami rámegy a gömbfej pöcsére. Igenám, de a régiről meg nem akart lejönni. Ilyen fasza kúpos módzserrel van rajta, de piszkosul rá volt gyógyulva. Kb. 40 perces sz*pás volt mire lejött. Az első lehúzószerszám megmérettetett és gyengének találtatott. Ezután jött a melegítés, de az sem segített sokat. Ezután egy bikább, kicsit más rendszerű lehúzó oldotta meg a dolgot...bár lehet a melegítés is közrejátszott a sikerben.
Az még hab a tortán, hogy a csavarja tök gagyi, és nem is olyan, mint amilyen idevaló, nincs pereme (8 fotó).
Most, hogy sikerült a jobb oldalt végre összerekni, szétszedtük a balt. Itt viszont sem a lengőkart, sem pedig a lengéscsillapítót nem kellett kiszedni, itt csak a féltengely lett kicserélve. Ez már ment pikk-pakk.
Mostmár csak a váltóolajat kellett Csabinak visszatölteni, amíg én visszaraktam a motorvédőt.
Csabi hozott még nekem a 159-re és a 147-re is hátsó ablaktörlőgumit, amik egyenlőre a csomagtartóban landoltak, majd a hétvégén felapplikálom őket a helyükre.
A munkadíjat már korábban rendeztem, Csabinak készíttettem a műhelybe egy célszerszámot, melynek a költségét én álltam (9. fotó). Ő cserébe elvégezte ezt a szerelést.
A teljes költségvetés:
TRW lengőkar: 52 820,-
lengéscsillapytó porvédő felütközésgátló: 7 915,-
célszerszám Csabinak (munkadíj): 10 000,-
hátsó ablaktörlő gumi a 159-re: 1 167,-
féltengelyek: 50 000,-
féltengelyek elhozatala
pályamatrica: 2 950,-
kávé: 1 200,-
üzemanyag: 12 000,-
összesen: 138 052,-
Eddig az előző, kapcsolódó blogokban feltüntettem 66 150,- Ft-ot, így ide még bekerül 71 902,- Ft.
Még vettem a 147-be is hátra ablaktörlő gumit ( 1 100 Ft), illetve 1 L Selénia 20K olajat 2 477 Ft), arra az esetre, ha után kellene tölteni a TS-nek.
Ma este 7:00-kor indultunk Tatabányára. Van ott egy ismerősöm, aki időnként behoz Olaszból néhány ezret futott 159 vagy Brera alkatrészeket. Ő szólt, hogy van 2 pár féltengelye, az egyik egy 12000-ret futott, de rommátört JTS brera-ból, a másik egy 36000-ret futott, szintén lezúzott 159 TBI-ből. Mindkettő passzol az én 8V-s 1.9 jtdm-embe.
Este fél 9-re értünk oda.
Érdekes módon, ha egyedül megyek akkor csak padlózáskor ráz be a féltengely. Ha viszont ül valaki mellettem az anyósülésen, akkor 130 km/h környékén szinte folyamatosan, de van amikor nem. Gondolom, ez függ attól, éppen hogyan tud a belső csukló csillagházába belefeküdni a csillag.
A legnagyobb gond az M1 emelkedőivel volt, mikor kellett volna a nyomaték, akkor beremegett a belső csukló és úgy rázott, mintha "8"-as lenne a kerékben. Kénytelen voltam visszalassítani 110-re és visszapakolni 5-be.
Minden esetre épségben odavitt az Arkangyal és vissza is hozott. Kb. éjfélre értünk vissza.
Vittem a szerelő haverom is, nehogy valami szart rámtukmáljanak. Szerencsére tényleg megérte elhozni a féltengelyeket. Mi a kevesebbet futottat hoztuk el. Látszott a féltengelyek végén a kopáson, hogy szinte nincs is kopás.
Hétfő este beszereljük őket, azután meglátjuk.
Költségeim:
- féltengelyek darabja 25 000 Ft
- pályamatrica: 2950 Ft
- kávé: 1200 Ft
- üzemanyag: 12 000 Ft
OFF
Egyébként itt voltunk a cuccért: http://www.motor-classic.hu/gallery/en - itt dolgozik a srác. Egy élmény volt látni a restaurálás alatt lévő oldtimereket, még akkor is, ha mergák.
ON
Ma estére volt időpontom a szerelőmnél.
A cél az alábbiak voltak:
- amióta megvettem az Arkangyalt (2011 november) mindig hallottam valami zörejt a jobb oldali "A" oszlop irányából. Újabban erősödött. Sokáig a kesztű ajtajára gyanakodtam, és egészen a múlt hétig meg voltam róla győzödve, hogy ez belülről jön, ergo csak én hallom. Tévedtem. - Bele sem merek gondolni, hogy eddig gyanútlanul mentem az úton, gondolva, hogy a zörgést csak én hallom, és közben mennyi gyalogos gondolhatta: "na, van egy csilli-villi kocsija a parasztnak és így csörög". Szóval egyik cél a zörej okának feltárása és megszüntetése.
- a másik, hogy a nyár eleji jobb első alsó lengőker szilent cseréje során feltűnt, hogy a lengéscsillapítón egy fehér műanyag darabokra van törve. Utóbb kiderült, hogy ez a felütközésgátló (a csomagoláson "olajozó filc" felirat van 1.fotó). Cikkszáma 50515168, és valójában a lengéscsillapító porvédő gimijának a rögzítőbetétje, és a gumival együtt kapható (2.fotó, 3.fotó). ePER-screenshot-on a 13-as versenyző (4.fotó).
- harmadik, hogy már júniusban elkezdett nyikorogni a jobb első lengőkar. Kiderült, hogy a porvédő gumi van kiszakadva (5.fotó). Néhány hétig zsírozgattam, majd elmúlt a nyikorgás. Most viszont eljött a csere ideje, mielőtt még elkezd lógni a gömbfej.
- végül pedig már egy ideje, főleg kanyar után, kicsit megpadlózva, terhelés alatt beremegett a kocsi eleje, majd utazótempón elmúlt. Féltengelyre gyanakodtunk.
Indult a szokásos menet, én le az aknába (a csápos emelőn egy nagy dög rönyó családi busz dekkol már napok óta kiszedett motorral...pfúj de randa) és rutinosan leszedtem a "haspáncélt".
Csabi lekiáltott, hogy jöjjek fel, üljek be a kocsiba és csukjam be az ajtót. Nem értettem mit akar...mikor nyomon van egy probléma diagnosztizálásában, akkor mindig olyan rejtélyes. Elvigyorodott, majd elkezdte lecsukott állapotban le-fel rángatni a géptetőt. És jött a hang. Jött bizony! Kipattantam, felnyitottuk a géptetőt Csabi pedig rámutatott a problémára (6.fotó).
Ezt két kisebb kalapácsütéssel orvosoltuk, ugyanis az odavaló gumi már el vaolt nyíródva. A mellette lévő hegesztésből látszik, hogy az nem gyári, vélhetőleg ott volt törve, ezért érhetett hozzá a géptető. Természetesen mindenféle ronggyal tompítottuk és csak éppen pár tized milimétert mozdulhatott lefelé, de ez éppen elég volt. Persze a gumit majd visszaragasztom a héten.
Ezután irány az akna. Csabi lefogta kézzel a külső féltengelyt, majd próbálta mozgatni a csillagházat. Mozgott! Kajakra kottyant mindkét oldalon a belső féltengelycsuklő hajtásirányba! És ami mégnagyobb gáz, hogy a jobbos még felfelé is moccan.
Ez volt az a pont, amikor felmásztunk az aknából, bontottunk egy-egy sört, majd megbeszéltük, ogy szerelés elnapolva. Mi a fenének szedjük most a jobb oldalt a lengőkar meg a felütközésgátló miatt, mikor a féltengelycsere miatt a jövő hétvégén megint szét kell szedni.
Úgyhogy felvettem a kapcsolatot a bontós haverommal jobbos és balos féltengely ügyében.
Hogy miért bontott?
Kicsit körbejártam ezt a féltengely-témát a héten.
Árak csak a bal oldalra:
- bal oldali új komplett (a váltótól a kerékig, külső-belső csuklóval együtt) féltengely 130k +/- 5% (UNIX)
- gyári felújított (leadva a kibontottat) komplett 60k (from Erhard)
- csak csillagház és csillag a belső féltengelycsukló cseréjéhez 62k AR-Club kedvezménnyel (Elaforg)
- bontott komplett 25k
- felújítás 30k
Tibcsi 166 anno felújíttatta és nem lett jó. Vett bele bontottat, azóta nincs gondja. Pityukoma most újíttatja fel másodszorra, ha jól emlékszem 30ezret bírt az első felújítás óta.
Asszem először megpróálom a bontottat...legalább is elmegyek és megnézem milyen.
Ma este beszéltem Pityukomával is. A féltengely-probléma tünetei nála is és Tibcsi166-nál is ugyanezek voltak.
Minden esetre a lengőkar és a már fentebb említett felütközésgátló már megvan, beszerelésre vár (7-8.fotók).
Hozattam még a 147-hez 1L Selénia 20k olajat, mert az elmúlt 5000 km alatt kb. 3/4-ed litert elcsipegetett a kis TS. Jobb, ha van itthon tartalék.
Még holnapra lesz mindkét vasra hátsó ablaktörlő gumi, mert kissé leamortizálódott az előző. Átmenetileg még a fiatomról levett ablaktörlőgumiból vágtam mindkettőbe arra az esetre, ha véletlen bekapcsolnánk, ne legyen baja a hátsó szlvédőnek.
MOL Diesel
64,00 L
előző tankolástól futott km: 791
átlagfogyasztás: 8,10 l/100 km
költség: 28 963 Ft
Ma ismét meggyőződtem róla, hogy jól működnek a rendszerek és teljesen jó az összhang.
3-ban kihúzattam 80-ig, majd 3000rpm-re a turbóm max. 1,39-ig ment ki és az EGR-em teljesen megfelelően nyitott és zárt, úgy ahogy kell.
Kisvártatva megjött a szerelőm, mert lassan készülünk a jobb alsó lengőkar cserére (ld. blog), de zavar két más dolog is, ami már egy ideje b*ssza a csőröm:
1) 2-dikban és 3-dikban - főleg kanyarodás után - gyorsításkor 2000rpm felett elkezd remegni. Felgyorsítva persze 5-dikben és 6-dikban már semmi, de ha egy ilyen eset eset után visszalassulok és visszaváltok 4-dikbe, akkor 2000 rpm-en tartva szintén remeg. Akkor is remeg, ha pl. 1000 rpm-ről nem visszaváltva, 3-dikból gyorsulok fel. Persze ilyet nem szoktam csinálni, de egyszer kipróbáltam, és beremegett.
2) jobb elölről valami éles, csipogó kopogás hallatszik és már egy apró kis útegyenetlenség is kiozza.
Ma este leteszteltük. Sikerült reprodukáln, úgyhogy 2 hét múlva 7végén nekiesünk: jobb első alsó lengőkar csere, és bal belső féltengelycsukló - jobbost tavaly szétszedtük, annak semmi baja nem volt. A csipogó zörgés okát még keressük. Majd beszámolok, ha kiderítettük.
Még néztük a 147-et, mert hidegen kerregő hangot ad, amíg be nem melegszik. Gondoltunk hidretőkére, de inkább valamelyik görgő lesz. Kérdés, hogy a hosszbordás körben, vagy a vezérlésnél. A 147 jövő hét szombaton megy vallatásra.
MOL Diesel
61,41 L
előző tankolástól futott km: 1 125
átlagfogyasztás: 5,46 l/100 km
költség: 27 260 Ft
Liquid volt olyan kedves, és elküldte nekem postán az ő régi, kiszerelt ablakemelő paneljét. Nála anno a tökörmozgató törött le.
Az övéből átszereltem az enyémbe a nálam eltörött kapcsoló helyére az ablakemelő kapcsolót.
Mostmár tökéletesen működik.