Tagok >> Dömpi (il dottore) >> Blog
Ma volt egy kis nyugi, és az idő is szép volt, úgyhogy kiültem a kocsiba a laptopommal és a scannerrel.
Kiolvastam néhány adatot és csináltam grafikont az injektorkorrekciókról alapjáraton és 2000 rpm-en.
Megnéztem a végigkísért DPF-regent a MES-ben.
Tényleg regenerált.
Két napja a szervizes haverommal néztük, akkor még 70 % volt az eltömődöttség, az utolsó regen óta pedig 265 km-t tettünk meg.
Ma a MES az alábbi adatokat adta ki (ld. csatolt kép)
Ma végre szép tavaszias idő van, úgyhogy kisláűnyommal újra űzzük a tél előtt abbahagyott hobbinkat: mentünk lovagolni :-)
Abonyból Tápiógyörgyére vezető út eléggé ramaty állapotban van. Újszilvásig teljesen új, lehet tolni neki, de mivel jobbról-balról erdő, nem árt vigyázni az őzekre. Újszilvástól T.Györgyéig viszont borzalmas, kivéve a közepén egy 4 km-es szakaszt.
Szóval mintegy 23 km-es utat majd 30 perc alatt lehet megtenni, mert a rossz szakaszokon csak 40-50 km/h-val lehet menni.
Mikor elindultunk, normális volt minden. Majd kb 6 km megtétele után egyszercsak a pillanatnyi fogyasztásmérő adata felugrott 9 l-re. Normális esetben 110-nél 6.ban 5,3-5,9 a fogyasztás.
Na, mondom, ez regenerál. Viszont a turbónyomás nem emelkedett meg.
Mivel a láthatáron feltűnt Újszilvás lakott területe, visszavettem 4.be, és 2500 rpm-en tartotam. A lakott területen ugyanez a fordulat 3.ban. Tovább így a rossz szakaszon. Eközben a pill. fogyasztás végig 10-12 között ingázott.
T.Györgyén az egyik kanyarban egyszercsak leesett a pill. fogyasztás 6,2-re. Utána már 2500-as rpm-en 3.ban nem mutatott 6,3-nál többet.
Most fordult velem először, hogy, egy teljes regenerálási folyamatot végig tudtam követni.
Majd délután még léecsekkolom a MES-el is.
Ma átruccantunk apósékkal közösen Szolnokra. Két év után végre elhatároztuk (mármint anyagilag), hogy a ház bővített részeire – gyerekszobák és nappali – veszünk függönyöket és sötétítőt. Horror árak vannak. Nem is tudom, hogy akkor, amikor az emberek 90%-a napi megélhetéséért küzd, ilyen árak mellett bizonyos üzleteknek hogy a fenében van forgalma.
Na mindegy, mi végül az OBI-ban kötöttünk ki.
Mivel nekem már teli volt a tököm a függönyökkel – no meg amikor anyósom és a feleségem vásárol…jáááj – szóval letipliztem egyéb dolgok után nézni olyan férfiasabb részlegeken.
Gyorsan kikötöttem az autós részlegen, és mit látnak szemeim: BETŰK! Autóra.
Már régóta le akartam cserélni a kocsi hátsó lökhárítóján azt a nem túl esztétikus „arkangyal” matricát.
Mivel a kocsimat anno Gabriel Arkangyalnak neveztem, villámgyorsan kiraktam az „ARKANGYAL” feliratot. A teljes név túl hosszú lett volna.
Na, de ha már itt vagyunk, vegyünk a kicsi feleségemnek is valamit. Ő a 147-esét a Fekete Gyöngy névre keresztelte, úgyhogy az övére a „GYÖNGY” felirat betűit vettem.
Hosszú és gyötrelmes függönyvásárlás után végre hazaértünk. A függönyvásárlás miatt a pénztárcámon keresztül ért lelki sokkot csak a kocsimmal való törődés tudta elmúlatni. Mivel már reggel kapott egy gőzborotva-fürdőt, most ki is porszívóztam.
Mivel feleségem kézügyessége jobb az enyémnél – ezt most nem úgy értem :-) - ő vállalta a feliratok előkészítését. Mikor anno még a fiestájának a csomagtérajtaját fényeztette, látta, hogyan rakják vissza a feliratot.
Először egy széles ragasztószalagra, vonalzó mellett, tükörírással felpakolta a betűket. Ezután óvatosan eltávolítottuk az öntapadóról a védőfóliát. Ezt követte a felület megtisztítása ablakpucolóval, majd a felragasztás. Szerintem gyönyörű lett mindkettő.
Ezután eltávolítottam a régi matricát a lökhárítóról. Sajnos a matrica lerántott egy ujjnyi festéket a lökösről, amiért nagyon pipa lettem. Egyenlőre eltakartam egy felségjelzés-matricával.
A betűk darabja 150,- Ft volt.
(Mikor a haverom meglátta a feliratot, csak ennyit mondott: én még egy "F" betűt elé tettem folna!)
Amióta pár napja beletankoltam az AGIP dejzelt, lusta, és lomha. Viszont a motor is kicsit máshogy muzsikál.
Tegnap délután a mamám háza előtt megálltam és olyan furcsa hangja volt alapjáraton. De nem ingadozott az alapjárat.
Onnan anyósomékhoz mentem a gyerekekért. Ahogy megálltam, de még járt a motor, furcsa morgást hallatott, és kicsit visszaremegett a kupplungpedál. Kettőstömegű! Megállt bennem az ütő. Mivelhogy tavaly nyáron lett cserélve ... igaz használtra, de állítólag a donor csak 8000-ret futott.
Azóta viszont semmi.
Van olyan, hogy "múló rosszullét"? Remélem idén nyáron nem viszi el megint a nyaralás árát, mint tavaly :-(
Ma este 7-re vittem az Arkangyalt Csabi műhelyébe, mert a bal első futómű alsó lengőkar hátsó szilentjét ki kellett cserélni.
Már néhány hete beremegett a kocsi amikor 3.ban vagy 4.ben kicsit jobban odaléptem neki, azaz megpörgettem 2700-2900-ig.
Sokan egyből a féltengelycsuklóra gondolnak ilyen remegéskor. Tavaly augusztusban én is azt hittem. Szét is szedtük a jobb oldali féltengelycsuklót, azután azzal a lendülettel össze is raktuk, mert semmi baja nem volt. Nem látszódott a kehely belsején az ilyenkor jól ismert apró benyomódásnyomok. A csillag szintén pöpec állapotban volt. A szilentcsere után azonban elmúlt a remegés. Viszont láttuk már akkor, hogy a bal oldali is kezd berepedezni, de még volt benne pár ezer kilométer.
Hát, mára lefutotta az idejét a bal oldali is.
Mivel már a jobb oldalival megküzdöttünk tavaly augusztusban, most a bal oldali már rutinszerűen ment. 1 óra 10 perc alatt meg is voltunk.
Sajnos a csápos emelő éppen gyengélkedett, ezért nem tudtuk olyan magasra emelni az Arkangyalt a maga másfél tonnájával amilyen magasra szerettük volna. De így is alá tudtunk feküdni.
Én leszedtem a motorvédőt, közben Csabi szétakasztotta a kormányösszekötőt, majd kibuktatta a kerékagyat. A lengőkart vízszintesen rögzítő két csavar kétemberes volt – egy jól meghosszabbított kulccsal ketten húztuk, mire meglazult. A három kisebb, függőlegesen rögzítő csavarok aránylag könnyen lazultak, de az anyákat ellen kellett fognom. Elég szűk résen kell benyúlni és nehezen esett kézre, de sikerült. Viszont azt az anyát, amit a 19-es kulcs fog, sikerült beejtenem a bölcsőbe, de sikerült kipiszkálnom :-).
Csabi alkoholos filccel elkezdte feljelölgetni a szilent helyét – meddig kell rápréselni a lengőkarra, milyen pozícióban – majd ezt átjelölte az új szilentre.
Én kihasználva az időt készítettem néhány fotót a kocsi aljáról, kiváltképp a bölcsőről, mert néhány hete a 159-es topic a korai rozsdásodáson és az ehhez kapcsolódó alvázvédelmi technikákon pörgött. Hát nem tudom. Nekem laikus szemmel az arkangyal alja egyáltalán nem tűnik vészesnek ilyen szempontból (ld. fotók).
Időközben Csabi elkészült, úgyhogy legurítottuk a maradék sörikét, majd irány a karosprés.
A lengőkar visszaszerelése meglepően gyorsan ment. A csavarok rögzítésénél én szintén ellenfogtam. Amíg visszaapplikáltam a motorvédőt, Csabi összerakta a futóművet, majd pillanatok alatt a helyére került a kerék is.
Gyors kimosakodás után – nem tudom ki találta fel ezt a „folyékony kesztyűt”, amivel a munka kezdete előtt bekentük a kezünket, de baromi jó cucc – a csomagtér ajtó lámpájába is beforrasztottuk a Tibcsi166 által javasolt 500 ohm ellenállást és beraktuk oda is a LED-es izzót. Először a vezetékbe akartuk beforrasztani, de ott nem javított semmit a helyzeten, azaz ugyanúgy elkezdett pislákolni a csomagtérvilágítás. Így hát beforrasztottuk a szoffita izzó foglalatába. Na ez bevált…legalább is ott. Mikor hazaértem, akkor ugyanis éppúgy levette a fényerőt kb. 10 mp után, mint az ellenállás beforrasztása előtt. Szóval most nem értem mi van.
Mivel január közepén megejtettük az olajcserét, de akkor nem volt idő ezt a comp-ban is dokumentálni, most pótoltuk ezt a hiányosságot.
Ha már turkáltunk a rendszerben, ránéztünk néhány adatra is:
- DPF eltömődöttség: 70%
- Utolsó regen óta megtett távolság: 264,8 km
- Utolsó öt regen átlagos időtartama: 7,3 perc
Korrekciók:
1. henger: -0,89
2. henger: +0,45
3.henger: -0,92
4.henger: +0,35
Persze ezek az adatok néhány tizedet folyamatosan ingadoztak, majd kb. 2 perc elteltével megváltoztak:
1. henger: -0,8 / -0,9
2. henger: -0,8 / -0,9
3.henger: +0,3 / +0,4
4.henger: +0,3 / +0,4
Csabi szerint normális értékek.
A költségekbe csak a munkadíjjat számítom, mert a szilentet Erhard küldte egy korábban rendelt másik, de általam visszaküldött alkatrész helyett, aminek az árát viszont egy korábbi blogomban már feltüntettem.
AGIP gázolaj B5/Bio
60,58 L
előző tankolástól futott km: 764
átlagfogyasztás: 7,92 l/100 km
költség: 26 225 Ft
A kocsitakarítás után előkaptam a nyári papucsokat és végigméregettem a profilmélységeket. Íme az eredmény:
255/35 ZR19 Michelin PS2 DOT 3808
teljes profilmélység a középső vízelvezető csatormákban és a szélső bordákban egyaránt 4-4,5 mm, a kopásjelzőtől mérve kb. 2,5 mm három abroncson, egyen pedig a teljes mélység 3,5 mm, kopásjelzőtől kb. 2 mm.
Komolyan gondolkodom, hogy cseréljek egyáltalán gumit? Vagy ezt a nyári szezont még lefutja - kb. 6-7000km-et fogok menni az őszi cseréig.
Megnéztem Réka 147-esének a nyári gumijait is.
205/55 R16 Bridgestone Turanza ER300
2 db DOT 2910, profil a kopásjelzőtől 5,2 mm teljes profil 6,2 mm
2 db DOT 4906, profil a kopásjelzőtől 2,5 mm teljes profil 4,5 mm
Az Arkangyalom (159) télijei
215/55 R16 Goodyear Ultragrip, DOT 0509, profil a kopásjelzőtől 3,5 mm teljes profil 5,0 mm
A 147-es télijei:
195/55 R16 DOT ??? (nem találtam rajta, lehet belül van?) Michelin Alpin, profil a kopásjelzőtől 4,5 mm, teljes profil 6,0 mm
UPDATE 2013.02.18: idén nem cserélek gumikat, ezt a nyári szezont bőven végigfutják. Nagy esőben azért nmajd óvatosan !
Ma délután szép napsütéses idő volt, úgyhogy kitaláltam egy csutakolást.
Az elmúlt hetek fagyos időjárása miatt, mo meg azért, mert majd mindennap esett valami, már három hete nem tudtam az Arkangyalt megmosni. Belül meg el lehet képzelni mit műveltek a gyerekeim a sáros cipőikkel.
Úgyhogy takarítás! Hajrá!
Először a külső mosás.
Ahogy odaártem a mosóba, láttam alig vannak (van hogy a kocsiúton áll a sor és fél órát is ott kell dekkolni), úgyhogy rácsörögtem kicsi feleségemre:
- "Szivike, gyere gyorsan, alig vannak a mosóban, és aprópénz is van nálam elég!"
- "Most indulok anyáméktól, rögtön ott leszek"
Szóval rendeztünk közös kocsimosást.
Mondanom sem kell, mindenki kidülledt szemekkel nézte a két ALFÁT a mosóban.
Hazaérve nekifogtunk mindketten a belső takarításnak. Szerencsére a gyerkőcök le tudták magukat foglalni odabent, és a ház sem gyulladt ki :)
Réka csak a szokásos "kistakarítást" végezte, engem viszont elkapott a hév és kicsit tavaszt is éreztem már.
Szóval porszívózás, műszerfaltörölgetés, küszöb és ajtókeretek áttörölgetése, ablakpucolás kívül belül, ajtókárpitok teljes kitakarítása spéci habbal és kefével, műszerfal, küszöbök és ajtó bőr és műanyag elemeinek befújása szilikonos műszerfalápolóval.
Mivel már jegfes, fagyos időre nem számítok, így felraktuk a januárban az ebay-en DROBERTO-val közösen megvásárolt bosch aerotwin ablaktörlőket.
mosó : 600 Ft
műszerfalápoló: 1125 Ft
KÉSZ A FEJEGYSÉGEM!!!
Ma beszereltük. Tökéletesen működik, olvas minden mp3 számot, shuffle funkcióban rögtön rálép a számokra, azonnal beolvassa őket, nem nyüszög, nem küszködik, nem ír ki formátumhibát.
A telefon is jó lett - tegnap még nem működött - sajna a szerelő kisöccse, aki megjavította/tisztította tegnap elfelejtett egy csatlakozót visszadugni. Most tökéletes.
Azért majd még tesztelem a következő napokban.