Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Blog
Mivel régóta nem mozdult a Vas gondoltam beindítom egy kicsit a garázsban mielőtt nekiállok a téli nagy szerviznek.
Bemelegítem, meghallgatom egy kicsit a hangját. Menni nem akartam vele, mert nincs hátsó ablakom az út meg csupa locspocs...
A gondolatot tett nem követte, mert a majd két hónapos állás miatt kissé kiürült az akku. A kontroll lámpák még világítottak, de az indítómotorral már minden kihúnyt :-(
Töltőre került...
Pár óra múlva már zölden világít a töltő, pöccre indul a Vas :-))
Végre volt egy szabad hétvégém és neki tudtam állni a garázsban a rendrakásnak. Két napom ment rá, de végre úgy néz ki a garázs, mint ahogy szerettem volna. Neki tudok állni az idei szerelési feladatoknak a Spideren.
Csak nagy vonalakban az alábbiakat tervezem:
- első féktárcsa és betét csere,
- első fék gumialkatrészeinek cseréje,
- benzinszűrő csere,
- egyik hátsó kerékcsapágy csere,
- kipuff festése ezüstre,
- első gumiharang csere a lengéscsillapítón,
- minden futómű alkatrész lecsiszolása és újrafestése talán pirosra, de lehet hogy sárga lesz,
- hátsó futómű segédkeret festése (kiszerelt állapotban),
- első segédalváz festése (kiszerelt állapotban),
- levegőbeömlők cseréje az utastérben,
- valami hangosabb HiFi mint a gyári (4 csat. erősítő + mélynyomó),
- váltóolaj feltöltése,
- a barkács szélfogó háló véglegesítése,
- hátsó ablak pótlása,
- vászontető alapos ápolása,
- tetőszerkezet kenése,
- karosszéria vakszolása.
Egyenlőre ennyi, biztos lesz még pár dolog menet közben.
CÉL: Esztergomba ill. Alfa City be a Pókkal menni.
Sok cuccot, ill. az emelőt és a hozzá tartozó bakokat már sikerült beszereznem.



Műszaki ember lévén hajtott a kíváncsiság és kicsit jobban szemügyre vettem a kiszerelt EGR-t.
Az első komoly csalódás akkor ért, amikor megláttam hogy csak két pólusú csatlakozó van rajta, tehát motoros, precíziós állítás szóba se jöhet. (Bár lehet hogy az meg túl lassú lenne.) Egy sima elektromágnesnek kell lennie, ami egy rugó ellenében nyitogatja a szelepet. Gondolom a mágnesre adott delej nagyságával állítják a nyitást a kívánt szintre.
Több kormot vártam, gyakorlatilag csak egy kis felületi feketeség van benne.
Szétszedve megtaláltam a probléma okát, a mágnes tengelye szorult meg, mivel némi korom oda is bejutott. Némi mozgatás és kifújás után szabadon mozog.
Meg tudja mondani valaki, hogy a tisztítást miért nem írja elő a gyár, mondjuk 60-100e km-enként?








Reggel taxival irány a szerviz!
Már vártak, mert feltűnt nekik a magyar rendszám az udvaron.
Elmesélem a történetem, majd rádugják az Examiner-t (vagy hogy is hívják)
Természetesem LMM hibát ír ki, de beindítva az működik. (10-15 mp-ig jár a motor, majd lefullad)
Konzílium, dokumentumok böngészése, majd a számítógép átállítása, hogy figyelje az EGR-t. Hehe, 30%-ban nyitva van, de stabilan. Egy jól irányzott ütés a kiskalapáccsal és már stabil is az alapjárat, de nem szabályoz. Újabb koppantás és már vált is, de úgy marad. Felajánlották, hogy 2 Euróért odaadják a kiskalapácsot, ha minden egyes gázpedál állításkor rákoppintok :-)))
Jó fejek, a főnök pl. egy kopasz, szakállas rocker. A szerelőnek viszont egy szavát se értem, nem elég hogy durva helyi tájszólásban nyomja, még pösze is és még ehhez hadar is. Volt úgy, hogy kézen fogva elvittem a főnökhöz, hogy fordítsa le németre, hogy mit mond. Jót nevettünk minden a dolgon. :-))
Inkább valami kevésbé macerás megoldást kérek, így telefon és egy órán belül itt az új Pierburg EGR.
Beszerel, beindít, tesztel, próbaút és 10 órakor indulhatok is tovább.
Bármelyik magyar szerviz tanulhatna, mert mint ahogy egy kollégám megfogalmazta egykoron újra átéltem: "Úgy hiányzik, hogy nem kell mindig résen kell lennem, hogy mikor vernek át"
Szóval itt is szeretném megköszönni a gyors segítségüket: Vielen Dank!




No-ban meló után (16.00) gondoltam elindulunk haza, Vas feltankolva, csak a jobb szélső pedált kell nyomni.
Az autópálya kb. 30 km, az addig vezető úton újra előjön egy kis gond, amiről azt hittem, hogy a 140 ezres szerviz alatt a vákuumcső cseréjével meg lett szüntetve. Mondjuk azóta 6.000 km alatt nem is jött elő.
Szóval nyomom a gázt és nem történik semmi, a sebességet sík úton tudja tartani, de dombnak felfelé már lassul. Üresbe téve se pörög 3e fölé a motor. Aztán - ahogy szokott korábban - egy szép nagyot pöffent és elindul. Ilyenkor a mögöttem jövők szép fekete koromfelhőbe burkolóznak. Ezt a játékot párszor eljátszottuk az autópályáig, ott aztán ahogy kell hozza a 150-160-at.
Egyszer csak ott is elmegy az erő és a korom kíséretében egy felirat jelenik meg a műszerfalon, mely szerint hiba lépett fel a motorvezérlőben és szíveskedjek a szakszervizbe fáradni. Leállósávban megállunk, ekkor veszem észre hogy a benzinkút lehajtó még 500 méter. Egy próba, beindul, rengeteg füsttel eljutunk a parkolóig.
16:48 - felhívom az ADAC-t, hogy segítsenek
17:21 - visszahívnak, hogy fél óra múlva itt a segítség
18:30 - leteszik a autót a BayWa Alfa-Fiat-Lancia szervízben
Sajna már nem dolgozik senki, úgyhogy kocsi itt marad, én meg vissza az autómentővel a városba szállás után nézni. Lett.
Gyorsan beugrott két barna búzasör, így azért tudtam aludni....




Gondoltam megyek még egyet a Vassal mielőtt nekiállok a szerelgetésnek és még mielőtt felbakolom a téli munkálatokhoz.
A tető a garázsban eddig nyitva volt, de most fel kellett csukni, mert a lobogóshajú autókázáshoz 6 fok nem éppen optimális.
Szóval csukom fel és szomorúan tapasztalom, hogy az ablak a hajlítás mentén összecsukott állapotban elrepedt.
Nem kicsit, nagyon.
Mondjuk elég ramatyul nézett ki már az "üveg", de bíztam benne, hogy jövőre még kitart. Ezt bizony a tavaszig meg kell oldani, úgyhogy keresésre fel!
Nekiálltam kiszedni az elrepedt hátsó ablakot. A tető hátsó részén alul x db torx csavar fogta (huh, de jó, hogy a múlt héten vettem egy készletet), az egyik a szokásosnál kicsit jobban, mert a kulcs pikk-pakk körbefordult benne. Jó negyedórás kínlódással sikerült kioperálnom. Oldalt tépőzár és egy patentos gumiszalag tartotta, felül meg cippzár.
Nem így akartam kezdeni a bütykölést a kocsin, de ez van. :-))








Ma nekiálltam a számlák valóságtartalmának utána járni.
Első lépésként megnéztem a gyertyákat és örömmel tapasztaltam, hogy a "jobbik" van benne, nem véletlenül fizettek értük >300 ójrót. A nagyobbikra NGK BKR6EKPA van írva, a kisebbikre pedig NGK PMR7A. Ezzel nem lesz gond egy darabig:-))
A bal szélső gyertya viszont vízben állt, tehát mégiscsak mosták a motorteret. Mondjuk jól is néz ki. A jobb szélső kettő viszont olajban állt, nem sok de ott volt. Ahogy nézegetem a szelepfedél tömítés mellett folyhat le. Egyenlőre kitörölgettem, holnap bekenem a csodaszeremmel egy folyékony szilikongumival és akkor többet nem szivárog, a váltónál is segített.



Végre vettem a fáradtságot, hogy a kocsival kapott számlákból kigyűjtsem, hogy mi mindent cserélt az előző gazdája, komoly meglepetések értek. A teljesség igénye nélkül az elmúlt 30e km története a vásárolt és beépített alkatrészek alapján:
- minden szíj és feszítőgörgő (vezérlés, balansztengely, generátor)
- hátsó rugótartó lengőkarok (már majdnem vettem bontottat)
- bal zár elektromotorral
- hátsó fék, tárcsa+betét
- jobb külső féltengely gumiharang
- kézifékkötél
- gyertyák (meg kéne néznem, hogy milyet tettek be, mert összesen 300 Eurót fizettek értük, tehát akár a 100e km-es is lehet)
- gyertyakábel készlet, no ez mi lehet? Tudtommal a gyertyákon van a trafó, tehát kábel nem kell, minden esetre a számlán 181 Euro szerepel érte, tehát valami komoly cucc lehet.
- 4 új gumi, ez mondjuk rögtön látszott
- lengőkar az első futóműben 99 Euro
- szívócső, ami a levegőszűrőtől megy
- jobb hátsó lengőkar (ezt is majdnem vettem)
- 2 db "Muffe" nevű valami, amit szintén nem tudtam beazonosítani, feltehetőleg olajcső összesen 25 Euróért
- Lambda szonda
- bal hátsó kerékcsapágy
- két alkalommal alvázvédelem javítása, viaszolása
- kipufogó hegesztése
Összese 5.727 Euró a számlák alapján. :-)
Az egyik régi számlán megtaláltam a korábbi tulaj nevét/címét is. :-)
Bár sok és sokkal fontosabb tennivaló is lenne a Pókkal mégis tuningra adtam a fejem. Ráadásul már Alfás szelepsapkát is vettem korábban. Szórom a pénzt :-)
Szóval kicseréltem a már kissé kopott eredeti váltógombot egy újra. A gombot a Sparban találtam a leértékelt cuccok közt. Megtetszett a formája és az anyaga, így megvettem.
Kicsit nehéz volt a szoknya rögzítése, mivel nem volt rajta az erre a célra szolgáló hely, de megoldottuk. Fekete műanyagból lett egy esztergálva.


Pár csepp olajat vettem észre a kocsi alatt, utánajárván a dolgoknak a váltó lett a gyanúsított. Mintha a fedél alól kijött volna a tömítés és ott jönne ki az olaj. Persze tudtommal gyárilag nincs ott tömítés, de majd lesz.
Másnap fedél le, folyékony szilikongumi felugrik és láss csodát - kipp-kopp - a folyás meg is szűnt.
Huhhhhh, mégse kell leszedni a váltót. Mert ugye ha az ember leszedi, akkor már találhat még pár dolgot, amit ki lehetne cserélni.

