Mutasd

>> Egyéb2008-03-15

egy kis kirándulás

 
>> Szerviz2008-02-10

2008.2.10., 108200 km
A sok sok apróság lassan kitisztult és a 156 állapota közeledett ahhoz, amit tip top állapotnak nevezek. Viszont még mindig volt 3 gondom, amik talán összefüggöttek, talán nem, a lényeg, hogy zavarták a köreim...

1. a gondok gondja a rezonálós indulás volt - iinduláskor berezonál a karosszéria
2. hátramenetben alacsony fordulaton dadogva gurul az auto - döcc döcc döcc, mintha lefektetett akadályokon gurulna át az autó
3. alapjáraton elkezd az egész autó ritmikusan ugrálni fel-le. Ha kinyomom a kuplungo, abbahagyja. Ilyen ugrálás után párszor nem lehet 1-et váltani, mert nem veszi be.

A berezonálós dolog Spanyolországban kezdődött, és egyszer csak azt vettem észre, hogy se nem javul, se nem rosszabbodik, egyszerűen úgy rossz, ahogy van.

Az egész abban nyilvánult meg, hogy induláskor, 1-be rakom a sebességet és ha nem adok nagy gázt, az egész autó berezonál, megszólal az összes létező illesztés. Két lehetőség volt - tűrni a berángatást vagy nagy fordulaton indulni. Nekem az egyik lehetőség sem tetszett...

Rögtön el is vittem a Szamosi szentélybe, mondják már meg, mi a fene van az autóval. János ugyan nem látta az autót, de az Laci szerint ez teljesen ok, ha leesik a fordulat, berezonál és ez így jó. De nem nekem.

Nem bírtam megemészteni, hogy egy sokmilliós autó berezonál, mint egy tragacs. Mikor az egyik kolléganőm vittem haza és hümmögni kezdett egy berángatásnál, elvittem az autót Várpalotára Csörihez. Az autó egy hétig volt ott, de Csöri is azt mondta, mint a többiek - a kuplung rendben van, felesleges cserélni, rakjam a pénzem jobb helyre. Persze ha akarom, cseréli, de nincs róla meggyőződve...

Közben még sikerült megnézetnem az autót Bandival, aki szintén azt mondta, hogy minden ok.

Ekkor már annyira zavart az egész, hogy elhatároztam, a saját kezembe veszem a dolgokat. Vettem az Elaforgtól egy kuplung szettet 62800 Ft-ért és kettőstömegű lendkereket 88800 Ft-ért (Valeo). A váltó leszedését a Szamosi szervizre bíztam, Zolika az elmúlt évek alatt harmadszor fogott neki a váltóm leszedésének...

Ha már lenn volt a váltó, körülnéztünk egy kicsit a diffinél is, de semmit nem találtunk, ami arra utalt volna, hogy valós oka van az ugrálásnak, ami tolatásnál, alacsony fordulaton jön elő. Hűtővíz a minimumom volt, azt is fel kellett tölteni, majd a kedvencem jött - a felső lengőkar úgy nyekergett, hogy újra kellett zsírozni. A munkadíj 35000 Ft körül volt. Közben persze kiderült, hogy a kuplung hibátlan, szinte újszerű, a kettőstömegű viszont jó fél centit elmozgott.

Új kuplunggal és kettőstömegűvel azt hittem, eljön a kánaán, pedig az egyik gond sem tűnt el, hanem előjött egy újabb, az ékszíj feszítője elkezdett ugrálni és két centis kilengése olyan hangot adott, hogy alig mertem elindulni az autóval.

Rögtön irány a márkaszerviz Pozsonyban, ahol megtudtam, hogy kettőstömegűt kell cserélnem, mert az kattog. Kétszermentem vissza a szervizbe, hogy megmutassam a szíjfeszítő kilengését, de hiába, harmadszorra is elállították, hogy a kettőstömegűtől jön át a rezonancia. A végleges kegyelemdöfést azzal akartam megadni, hogy megmondom, vadonat új a kettőstömegű, de ez sem segített, szerintük rossz típust választottak a Szamosiék. Megköszöntem és fénysebességgel távoztam.

Ezúttal kivételt tettek a Jánosék és tekintettel az elfoglaltságomra szombaton fogadtak. Jánosnak elég volt pár pillantás és kigondolta, hogy a bűnös a generátor szíjfeszítője. Ez egy vicces 24 ezres görgő, János találóan a biciklihez hasonlította: előre a generátort hajtja, "hátrafele" szabadon fut. Szerinte ez a cucc összeszorult és a szabadfutás funkció megszűnt. Zolikával lebillentették a generátort és egy speciális kulccsal leszedték a szíjfeszítőt. És valóban - még satuba fogva, két kézzel sem lehetett elfordítani, pedig az új szíjfeszítőt kézzel is el tudtam csavarni. Alig tíz perc alatt össze is rakták az autót és következett az első beröffentés: eltűnt a rettenetes kerepelés, s bár furcsa hangok még mindig hallatszottak, sokkal jobban éreztem magam.

A próbakör maga volt a tökély. Hosszú idő után először indultam el úgy, hogy az autóban csend volt és semmi nem rezonált. Micsoda járáskultúra! Fantasztikus érzés volt!!!! Már éppen keretet akartam venni, hogy aranyba foglalom a Szamosi nevet, mikor a Moszkva térnél a pirosnál állva újra elkezdett ritmikusan ugrálni az autó. A kuplungot kinyomva abbahagyta, de utána nem vette egy az egyest. Egyre inkább azt hiszem, hogy váltó gond lesz a dologból, de az is megfordult a fejemben, hogy talán tényleg hibás a kettőstömegű? Esetleg a kuplungszerkezet? A nyelestengely csapágya? Tudja a fene, majd csak előjön ha akar, a lényeg, hogy Szamosiék megoldották a legnagyobb gondom és eltűnt a rezonancia, ami teljesen tönkretette a mindennapos autózást.

UI: A rezonancia nem tűnt el, csak picit javult.
UI2: mintha mostanában az alapjáratom is ingázna picit, nem nagyon csak úgy icipicit. Lehet, hogy nem is mechanikus a gond, hanem LMM? AAAA, nem, akkor nem segítene a kuplung kinyomása. Megőrjít ez az autó :)


2008. március 11.
Most már hallhatóan kattog a kuplungszerkezett alapjáraton, ebből újra kuplungcsere lesz...

 
>> Szerviz2008-01-13

2007. október 27-én leállt az autó, amint ezt a "Se kép, se hang" blogban megírtam. Mivel az akku saruját levettem, a rádió is nullázta magát és a 4 jegyű kódot követelte. Ezt azonban nem tudtam, így kénytelen voltam felkeresni a márkaszervizt (www.dunauto.sk), kérjék le nekem a gyári kódot. Mivel a navi beszerelésekor kinn volt a rádió és csináltam róla pár képet, nem kellett mást tennem, mint a fényképről leírni a kódot és elküldeni. A márkaszerviz nagyon rendes volt, vakon megrendelték a kódot és mailben elküldték a számlát - nem kellett bevinni az autót.

2007. november 17.
A márkaszerviz nagy rendessége számomra rosszat hozott - gyártottam drótból rádiókiszedő szerszámot és rájöttem, hogy a Dunauto-ban rossz gyártási számot diktáltam le :( Elküldtem a jó számot, remélem nemsokára leküldik a kódot, ha már ennyibe került (1400 Sk = 10360 Ft).

2007. november 26.
A kódot az eredeti fénykép szerint rendelték meg :(( Mivel a képet oldalról csináltam, a végén lévő 666 számhármas 555-nek látszott, így csak magam hibáztathatom (lásd az első képet). Elhatároztam, hogy megpróbálom házilag kikódoltatni, de sem az ismerőseim, se Csöriék nem boldogultak a kóddal.

2007. december 8.
Rettenetes az autó rádió nélkül. Ma megrendeltem a Dunautóban a kódot, újabb 1474 Sk. Okulva az előzőkből ezúttal bevittem az autót és velük irattam le a serial numbert. Le is fényképezték, így már nem lehet baj.

2007. december 28.
Megjött a kód!!! Csak éppen a rádió szerint nem jó.... A guta ütöget, nehezen lélegzek és tartósan 185/125 a vérnyomásom. Ráadásul már 3-4 nap kell, hogy a rádió új tippelési lehetőséget adjon. A márkaszerviz ígéri, hogy hív, de valahogy nem jön nekik össze.

2008. január 7.
Sürgetem a márkaszervizt, de fogalmuk sincs, mit kell ilyenkor tenni.

2008. január 9.
Megint sürgetem a márkaszervizt, megígérik, hogy felhívják Prágát, mert ilyennel még nem találkoztak. Udvariasak, de sokra nem megyek vele. Közben persze én is keresek, a gsmhosting.com fórumjától az ukrán BP coder programokig mindent végigpróbálok, de nincs esélyem. Közben a rádió már 7. napja van WAIT módban, így újabb kódot nem is tudok próbálni.

2008. január 13.
Interneten keresgélek és egy egész szimpatikus oldalt találtam - http://www.mkservis.sk. Nem árulom el, miért volt szimpatikus, erre megvan az orrom :) Az egyetlen gond az volt, hogy a srác Zlaté Moravce-n lakik, tehát 225,3 km... Próba cseresznye alapon azonban felkerekedtünk és éves matrica vásárlás után már úton is voltunk. A srácot egy kis faluban, a világ végén, egy öreg házban találtuk meg. Kivette a rádiót és elküldött bennünket egy kávéra. Ekkor kb. harminc százalék esélyt adtam, hogy még látom őt az életben... 29 perccel később csengett a telefonom - kész a rádió.

Hihetetlen volt a nagy öröm, ami persze rögtön átváltott hihetetlen dühbe, ugyanis a srác nullázta a számlálót, így a WAIT feliratot felváltotta a ---- felirat. Mikor mondtam, hogy a gyári kód ez és ez, csak mosolygott - beadta azt a kódot, amit ő olvasott ki a rádióból - ami még csak nem is hasonlít a márkaszerviz által küldött kódra. És lássunk csodát - rögtön beugrott a Viva rádió!!!!

Hazafele akkora örömmel vezettem, mint már nagyon régen. Legszívesebben visszaperelném a pénzt a márkaszerviztől és odaadnám ennek a srácnak. A műveletért 500 koronát (3750 Ft) kért, ami 3x kevesebb, mint a márkaszerviz ára...

UI: 13 perccel azután, hogy elindultunk a rádiót kikódoltatni, az egyik fórumon visszaírtak és a válaszban ott a helyes kód...

UI2: 2008. március 5-én a márkaszerviz visszafizette az 1474 Sk-t.

 
>> Egyéb2007-12-29

2007. december 28., 105429 km

Rengeteg Alfázás után arra jöttünk rá, hogy mindenhol voltunk már a környéken, de ex-fővárosunk valahogy kimaradt. Utoljára kisgyerekként jártam arra. Aztán karácsonyra egy gázolajutalványt kaptam - egy tank gázolaj, ami csak akkor váltható be, ha Prága felé megyünk. Érvényesség 2007....

Nekem se kellett több, pénteken reggel 6-kor keltünk és még reggeli se kellett, már száguldottunk is. Schengen óta ez egy nagyon egyszerű út, hiszen Pozsony - Prága egy egyenes autópálya út. A hangulatot nagyon feldobta, hogy két hónap csend után mára vártam a gyári kódot a rádióhoz, hogy végre zenét hallhassak a felverődő kövek helyett. Annál nagyobb volt a csalódás, mikor kiderült, hogy a telefonon lediktált kód nem kell a rádiónak...

Végig -1 és -2 fok körül volt a hőmérséklet, így a sebességgel nem nagyon mertem túlzásba vinni, még szoknom kell a 156 puttonyát, főleg élesebb kanyarokban bennem volt a félelem, hogy jégre futok és valami történik.

Az autópálya matrica eléggé drága volt, a szlovák 150 Sk még OK az egy hétre, de a cseh 299 Sk egy hétre (vagyis nálam egy napra) eléggé sok, főleg ha az út minőségét figyelembe veszem - kb. az út fele még nincs aszfaltozva, a betonkockás út rettenetes hangos és rázós.

Ehhez még hozzájött egy bosszúság - a benzinkúton vett magyar gyártmányú EVOX -40°C (2 liter 149 Sk) egyszerűen befagyott. Mivel másfél litert öntöttem a 2,5 literes tartályba, vagyis hígítottam a löttyöt, -2 foknál azonban akkor sem szabadott volna befagynia...

A tempomatot tehát 130-ra állítottam és alig kaptam észbe, már Prágában is voltunk. A Vencel tér környékén kerestettem parkolót a Garminnal, 50 cseh korona volt egy órára. Innen rögtön a Vltava partjára mentünk, majd a Károly hídon átmentünk a Malá Strana városrészbe. Szinte nem is vettük észre, hogy Csehországban vagyunk, mindenhol olaszok, spanyolok és angol nyelvű turisták voltak. A hídon szinte verekedni kellett, hogy továbbjussunk, annyi volt az ember. A várban megvártuk az őrségváltást, de nem mentünk be sehova, mert csak közös jegy létezik, amivel bárhova be lehet menni, arra viszont nem volt időnk. Még az Arany utcácskába sem engedtek be jegy nélkül, ami bizony csalódás volt. Egy isteni ebéd következett a Tri stoleti étteremben (árban majdnem fél tank gázolaj :)))), majd visszasétáltunk a Staromestské námestie-re, ahol hatalmas karácsonyfa és karácsonyi vásár fogadott. Az Orloj elütötte a 4 órát, az egyre halványuló napfényben még csináltunk pár képet és elsétáltunk a Vencel térre, majd a parkolóba. Az árnyékban parkoló autó plusz 2 fokot mutatott, aminek azért örültem, mert végre működött az ablakmosó. 300 cseh korona volt a parkolás ára, kifizettem és indultunk haza.

Meglepően sok volt az autó az utakon, viszont a sötétben nem látszottak a tél jelei, így jóval nagyobb tempót diktáltam, mint idefele. Sokszor a világító hópehely miatt elvettem a lábam a gázról, mert már a 160-at nyaldosta a mutató.

A gondok ott kezdődtek, mikor a szitáló köd odafagyott a szélvédőre. A gyors melegítés funkció tényleg gyors, pár másodperc alatt leolvasztotta a szélvédőt, sőt meg is szárította, aminek az volt az eredménye, hogy csinos sárréteg alakult ki a szélvédőn. Ez se lett volna baj, ha nem fagy újra be a vacak szélvédőmosó. De befagyott, így szinte vakon kormányoztam be az autót a kútra, ahol szélvédőt kellett mosni. A következő kétszáz kilométer alatt még 2x álltunk meg hasonló okból. Közben vettem olvasztó folyadékot is (39 cseh korona), amit a zárba szokás önteni, de ez sem segített, hiába öntöttem az egészet a spriccelőkre.

Brünn előtt 23 kilométerrel újabb kínos eset - 7 autó rohant egymásba, ami majdnem fél órás állást jelentett.

Végül minden gond nélkül hazaértünk este fél kilencre.

Pár adat a Garmin szponzorálásában:

átlagsebesség 76,8 km/h
átlagsebesség a megállások nélkül 101 km/h
az utazás ideje 9:16 óra
az utazás ideje a megállások nélkül 7:03 óra

az átlagfogyasztás a számítógép szerint 5,3 liter volt.

 
>> Szerviz2007-12-25

2007.12.25., 104680 km
A halogén izzók közül először a jobb tompított halálozott el. Az új OSRAM H7 55W ára 259 Sk volt, de ez volt a dolog könnyebbik fele. A csere a 146-hoz képest egy katasztrófa, teljesen vakon kellett kitapogatni egy 5 centis lyukban, hogyan kipattintani a feszítőkeretet, mikor végre megvolt, akkor kaptam észbe, hogy először a kábeleket kellett volna levenni... Vért izzadtam, mire leszedtem, az hüvelykujjam mindkét kezemen vérzett, de sikerült :) Az összerakás már könnyebben ment, már előre örülök a bal oldalra, ott még kisebb a lyuk...

 
>> Szerviz2007-12-25

2007. december 23., 104 680 km
Gyönyörűre csillogósítottam az autót, holnap télapót játszunk! Még egy gyors porszívózás, bőrápolás, csillogósítás. De mi ez a hang? Valami súg... Húúúú, egy jobb hátsó defekt. Köszönöm, ez ilyenkor nagy ajándék. Három napig biztosan autó nélkül vagyok :(((

Így is lett, csak 27-én nyíltak meg a szervizek. A javítás kb. 3 percig tartott és 120 Sk-t fizettem (Somorja).

 
>> Szerviz2007-12-09

103653 km

Nagyon gyorsan elfutott az első közös 10000 km, ismét olajat kell cserélni. Ezúttal a Csörgő autószerviz mellett döntöttem, egyrészt azért, mert szerettem volna megismerni, hogyan dolgoznak, másrészt 2 autóval nem akaródzott Budapestre menni.

Igy is reggel 5-kor keltünk, hogy 8-ra Várpalotára érjünk. Mivel a kuplung dolog nem hagyott nyugodni, úgy beszéltük meg, hogy egy hétig marad az autó, és Csörire bízom - ha szerinte cserélni kell, cserélje. A lényeg, hogy az autó problémamentes legyen.

Az apróbb dolgok közül az utolsó szépítéseket szerettem volna megcsináltatni:
- váltógomb csere
- a bal hátsó ajtó gumilistájának cseréje

Ezeket én is meg tudtam volna csinálni, de a váltógombot nem mertem erőszakkal rácsapni, a listához meg hiányzott a csavar. 1125,3 Sk volt a lista ára (8440 Ft), de a hiányzó csavar miatt a vége felkunkorodott és kilincs mindig beleakadt, mígnem a gumi el nem szakadt. Ráadásul a régi lista használhatatlan volt, a Szamosiék szerint kiszakadt belőle a menet. Nagyon ócska megoldás - a gumilista végén van egy műanyag kb. 6x6 mm nagyságú négyzet, abban van a fém menet. Gondolom ezt valaki túlhúzta, kiszakadt a menet, aztán úgy hagyták. Csöri profin megcsinálta, ezzel a szépséghibák eltűntek.

A komolyabb gondok közül 4-et szerettem volna rendbe rakatni.

- kuplung - rázkódó indulás, ugráló motor
- olajfolyás
- nyekergő lengőkarok
- a motor hőmérséklete nem megy 70 fok fölé

A legdrágább dolog a kuplung, ill. a kettőstömegű lett volna, de Csöri ugyanazt mondta, mint a Szamosiék - ha nagyon akarom, kicseréli, de szerinte még nem kell, teljesen rendben van.

Az olajfolyás kiderítése jó nagy meló volt, a tipikus olajfolyós helyek mind teljesen szárazak voltak. Csöriék leszedték a kipufogót, katalizátort, fényesre pucolták az egész motort, és akkor kiderült, hogy a karter tetején volt egy 2 cm-es hajszálrepedés. Olyan vékonyka volt, hogy emiatt nem akarták leszedni a kartert, hanem 2 komponensű ragasztóval megragasztották és lefestették. Ez volt tehát a magyarázat, miért csak több napi állás után jelentek meg az olajcseppek. Csöri szerint még nem volt bontva az a rész, az eredeti csavarokat szedték ki, ha ütést kapott volna, akkor nem felül kapja, úgyhogy csak anyaghibára lehet gyanakodni.

A nyekergő lengőkarokat nem volt érdemes újra zsírozni, legutóbb alig 3000 km-t bírtak ki. Remélem az újak többet bírnak majd, mert én egy autótól elvárom, hogy ne nyekeregjen. Csöri szerint érdemes a kicsit drágább Delphi márkát választani, jobbak a tapasztalatok. Kb. 35000 Ft volt a két kar.

Termosztat ügyben mérésekkel kezdtünk. Kiderült, hogy a víz tényleg nem megy 72 fok fölé. Csöri nem ajánlotta a sokkal olcsóbb utángyártott alkatrészt, a veszprémi Alfa márkakereskedésben rendelte meg az új termosztatot. A mérések szerint most 85 fok körül van a hőmérséklet, de valószínűleg csal a műszer, mert 90 fokot akkor mutat, ha a víz 96 fokos. Normál közlekedés esetén most 85 fok körül mutat, de elég egy kigyorsítás és máris 90 fokon van. Ha visszaveszek a tempóból, újra visszaáll 85 fokra. A lényeg az, hogy nincs 70 alatt a mutató, az nagyon kevés szerintem. A gyári termosztat kb. 28000 Ft volt.

Ezen kívül új olajat és olajszűrőt kapott az autó, ill. a bal hatsó helyzetjelző izzó cserélve lett. Érdekes módon néha már jelezte az autó, hogy kiégett, de végig világított, viszont már teljesen fekete volt...

Összességében nagyon elégedett voltam Csöri munkájával, nagyon korrekten dolgoztak, korrekt áron, minden nap hívott, hogy beszámoljon, mit találtak. Végre egy újabb szerviz, melyben meg lehet bízni!!!

Csöri szerint az autó remek állapotban van, a jövőben kézifékhuzalokat és fékeket kell majd cserélni.

 
>> Egyéb2007-12-09

Az új gumik eléggé nagy kísértést jelenthetnek azoknak, akik szeretik a más dolgait kölcsönvenni. Mivel ez a méret nagyon elterjedt, ez az Octavia mérete is, egy kerékőrrel leptem meg az autóm. A dunaszerdahelyi Dunauto márkaszervízben 724 Sk volt az ára.

Közben kiderült, hogy a tatai bontóban vásárolt kerékkulcs egyáltalán nem jó a gyári csavarokhoz 17-es kulcs kell. Még jó, hogy nem dobtam ki, mert a kerékőrhöz megint ez a nagyobb kulcs kell :)

 
>> Egyéb2007-11-27

2007. november 27.
103.325 km

Ma átkozottul kellemetlen idő volt, havas eső, jeges eső és hófúvás váltogatta egymást. Nem maradt más hátra, hogy minél előbb gumit cseréljek, hiszen az autópályán nem mertem 80 km/h fölé menni és így is összevissza csúszkáltam.

A gumiválasztást Ákos barátomra bíztam, aki a Bridgestone Bizzak LM-25 mellett voksolt.

Felnit nem vettem, a 16-os gyári felnikre rakattam fel a gumikat. Érdekes módon a hátsó két felni 7-es, az elsők pedig 6,5-ek, ezzel még valamit el kell követni. Az internetes keresésből kiderült, hogy az ET szám is különböző...

Sajnos kerékőrt nem kaptam, ezért még meg kell állnom a márkakeresekedésben.

Az első tapasztalat fantasztikus, selymesen és puhán gurul az autó a jégen és nagyon nehéz kihozni a sodrából. Egyet azért csúsztam keresztben, a téli gumi sem mindenható...

 
>> Egyéb2007-11-24

Bandi jóvoltából sikerült beszerezni az utolsó hiányzó dolgot is: gumibetétek a JE ajtó fiókjába. Most már tényleg a helyére került az utolsó kocka is és pár apró karcolást kivéve olyan az autó, mint új korában :)