Tagok >> Cgo >> 156 SW JTD 16V >> Blog
- Típus:156 SW JTD 16V
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2004
- Színe:Luci di Bosco (aranymetál 235/A)
142090 km, 2009.03.25.
A múltkor megállapított stabilizátorrúd halállal még kihúztam volna a következő olajcseréig hátralévő négyezer km-t, a szakadt turbócsővel azonban elég kellemetlen volt a napi ingázás, minden pillanatban azt vártam, mikor megy el az autó ereje. Így inkább bejelentkeztem a Szamosi szervizbe.
Reggel 5.45 ébresztő, becsomagoltam a motorvédő tepsit a csomagtérbe és egy szégyenletes tempót futva alig 45 perc alatt Győrben voltam. Matrica vásárlás után újabb flúgos futam következett, 1 óra alatt Budakeszin voltam. 8.45-kor állítottam le a motort a műhely előtt.
Úgy számoltam, hogy fél nap lesz a stabrúd cseréje, de Norbi úgy dolgozott, mint a villám - alig kaptam észbe és húsz perc alatt kiszedte a régi rudat. Lecsó a másik 156-al nem volt ilyen szerencsés, ott teljesen berohadtak a csavarok. Alapos zsírozás után bekerült a gyári stabilizátorrúd és az új stabilizátorpálcák. Az összerakás is gond nélkül ment, még csak 11 óra volt, de készen is voltunk.
A turbócső cseréje számomra is apróság volt, Norbinak nem okozhatott gondot.
Az ajtók és a motorházfedél zárjának és pántjainak zsírozása végre eltüntette az ólajtós nyikorgást.
A következő lépés nem volt tervben, de... Már a múltkor megállapítottuk Andrással, hogy a féltengelyek az utolsókat rúgják. El is kezdtem a spórolást, hiszen a legjobb ajánlatom is majdnem 150.000 Ft volt. Szamosi János viszont tett egy érdekes ajánlatot - cseréljük ki csak a csillagokat, az a tapasztalat, hogy tízből kilenc esetben a féltengelynek semmi baja, csak a csillagok kezdenek lógni. Beleegyeztem. Ez az operáció már kicsit bonyolultabb volt, főleg a régi zsír eltávolítása a harangokból. A bal oldali harangban alig volt zsír, cserében volt ott nem kevés víz... A gyári bilincsek nem zárták le jól a harangokat és a zsírt kinyomta a motortérbe a vizet meg szépen lötyögtette a harangon belül - nem egy egészséges kombináció. A tisztítás után felkerültek a Vema gyártmányú csillagok, majd kapott friss Tutela All Star zsírt és a gumiharangok mindkét végére új bilincset.
Hazafele folytattam az ámokfutást, alaposan kikormoltam a rendszert. Tatabánya előtt a fékeket is teszteltem, a dombtetőn a kamionoknak tilos előzni tábla alól elém ugrott egy kamion a belső, harmadik sávban. 190 -> 90 lassulás volt, elég gyenge minőségben, kéne már az új fék...
Az egész út 396 km lett, 3:45 alatt. Győrben tankoltam 254 Ft-ért kerek 60 litert.
Stabilizátor rúd és pálcák 43000 Ft
Csillagok 32000 Ft
Turbócső 26650 Ft
Munkadíj 40000 Ft
Ha már ilyen szerelős napom volt, megjavítottam a zörgő ablakemelő gombot is. Vettem ugyan tíz EUR-ért a tatai bontóban új gombot, de az nem passzolt a más foglalat miatt, így megfigyelés és tömítés lett a megoldás.
A gondlistám a márciusi javítások után:
- hatso ajtok egyik naprol a masikra elkezdtek ugy nyilni, mint az olajto, minden pillanatban varom, hogy kirohan par kover diszno (hatarolok?)
- alig 45000 km utan doglodni kezdett az ekszij (meg gondolom valamelyik gorgo)
- futomubeallitas
- lampak beallitasa
- az elso fektarcsak kukasak
- mindket feltengely haldoklik, lotyog es kotyog...
- az elso stabilizator es a kutyacsontok lassan cseresek
- a turbo picit ereszti az olajat
- a nivopalcanal gyongyozik az olaj
- a lengescsillapitok lassan cseresek (meg talan a torony is)
- lassan itt a muszaki + zoldkartya ideje
- a nyari gumik mennek a kukaba
- a nyari felniket gorgoztetni kell
- a jobb tukrot szinre kell fujni
- az elso utkozot picit meg kell javitgatni
- az ablakemelő gomb minden gyorsításnál razonál
Kérdéses dolgok:
- hatso ajtok foliazasa
- polirozas
- tolatasnal, alaszedett kormanynal kattogas (mar 3 hete nem hallottam)
- alapjaraton neha ugralas (a motortarto bak csereje ota mar nem olyan veszelyes, kinyomom a kuplungot es abbahagyja)
- neha 1700-1800-as fordulaton betorpanas
- a termosztatcsere ellenere 82 korul all a mutato
- a jobb elso muanyag kerekdob lyukas, jo lenne cserelni
2009. március 20.
Éppen hazafele tartottam a munkából, mikor egy aranyos kátyúba rongyoltam. A puffanás hatalmas volt, az autó elkezdett furcsán viselkedni. Meg is álltam, de a kátyút nem találtam és semmi nem látszott a keréken se meg máshol se. Visszaültem, de megint csak süvítést hallottam és az autó alig ment... Az első ötletem az volt, hogy az ütéstől valami elmozdult és a menetszél így süvít. Aztán észbe kaptam, 50-60-as tempónál nem lehet menetszél és a süvítés gázpedál függő. Ekkor kezdtem rettegni, hogy a turbónak vége... Megpróbáltam legalább 80-al menni, de elég nehéz volt feltornázni az autót ilyen vad sebességre. Ráadásul mögöttem már sor állt, senki nem mert előzni. A következő gázadásnál megértettem miért - olyan fekete felhő volt mögöttem, mint egy éjjeli tsunami. Szerencsére már csak 4 km volt hazáig.
Az autó alá hasaltam és leszedtem a motorvédő tepsit. Közben telefonáltam ezerrel, hogy legalább az András nyugtasson meg. Vártam, mi fogad majd - szerencsére nem roppant szét a turbó és a motor is egészben volt, csak az intercooler alsó csöve robbant szét mintegy 3 cm szakaszon.
Két napomba került, mire 100 km környékben körbetelefonáltam az összes szervizt, de senkinek nem volt raktáron a 60688575-as alkatrész. Az árak a márkaszervizben 130 € körül mozogtak és 3 - 5 nap a szállítási idő. Mivel ennyit nem akartam várni, úgy döntöttem, megragasztom a csövet. 6 € volt a szőnyegragasztó, a cső leszedése gyerekjáték volt, mivel már nem a gyári bilincsek tartották. Szépen letisztítottam és 50x körbetekertem. A motorvédő tepsit nem raktam vissza babonából - ha visszaraktam volna, biztosan nem bírta volna ki a ragasztás.
Mától én is a 17" tábort erősítem. Szó szerint. Olyan kigyúrt alkarom lett a két nap alatt, mint egy kisebb ember lábikrája. Hogy lehet 225-ös gumikon normálisan közlekedni? Többet járok keresztben, mint egyenesen. Elcsámpásodtam. A kanyarokat meg már csak derékszögben veszem be, ahelyett, hogy szépen kanyarodnék az íven, koccanásig hajtok, az utolsó pillanatban fékezek (vagy azt se) és enyhe korrekcióval térek egy nagyot. Hátvakargatáshoz hasonló élvezet :)
Maga a gumi nem csak a Giugiaro design miatt brutális, úgy néz ki az autóm, mint Cathrine Zeta Jones katonabakancsban, aztán mégse, mert az alacsony oldalfal miatt az autóm sokkal kecsesebb. Kecses és ronda. Ronda és finom. Ha eddig kérdéses volt, most eldőlt a 156 neme. Hímnemű ez, durva, kemény, férfias, de gyengéd és szép. Rossz úton a hosszanti, hasított minta hangja irtózatos, de vízben, szárazon hamarabb eresztik el a beleim a bennevalót, mint a gumi az utat. Mintha a minta nem lenne a gumiból kivájva, hanem belenőtt volna az aszfaltba. Nem tudom kihozni a sodrából, mert a tűréshatárom beljebb van, mint az övé. Talán idővel.
A teljes autó megváltozott, mint amikor serdülő koromban felvettem a rendőrbakancsot és jobb embernek képzeltem magam. Vagy másnak. A 156 a várt rázás helyett csillapítottabbnak tűnik, stabilabbnak, csendesebbnek. Mintha a váltó is jobb lenne, mintha a nyekergések is javultak volna. A motor jobban húz, a fékek jobban fognak. Pedig az antituning nyilvánvaló: a téli kerekek 18,8 kg-hoz képest a nyári kombináció 20,8 kg. Vagyis híztunk 8 kilót. Mellette 8 centivel szélesebbek vagyunk. Gyorsulást inkább nem mérek. GPS szerint viszont alig változott a sebesség - mintha egy árnyalattal pontosabb lenne az óra.
Átkozott egy kombináció, egyszerre gyűlölöm és imádom.
2009. március 14.
Kávézóban reggeli, napsütéses utazás, új felnik, Tatabánya, Budapest, nemzeti lobogók, ebéd a Gerbaud-ban, rosszullét, matrica, supp haza, kilométerszámolás, imádkozás, 39,9 láz, majdnem fejreállás, nem jól látás, Rajka tankolás, Pozsony, haza, kaput, elsősegély, antibiotikum
A lengőkarok cseréje után kb. 44 km-el valami nyiszogni kezdett. Sokáig győzködtem magam, hogy a fejemben nyiszog, az új gyári lengőkarok egyszerűen nem szólhatnak... A hang meg csak erősödött és a negyedik ezer km után már elviselhetetlen volt. Az 5. ezres után már minden fékezés, gázadás nyikorgást jelentett, kátyúra nem is volt szükség.
Reggel korán keltem, Éva meg se moccant mellettem, így kénytelen voltam magam útra kelni. A Garmin egész úton szivatott, így nem is törődtem vele. Minden áron hosszabb úton akart navigálni, aztán minden újraszámolásnál vissza akart fordítani. Komárom előtt belefutottam Tom12-be, de nem akart észrevenni. Mivel a Garminhoz képest jó fél órát spóroltam, megálltam a piacon egy kis tavaszi virágért a magyar oldalon. Itt újra kezdte a Garmin, minden áron hatalmas kerülővel, délről - Környén keresztül akart Tatabányára vinni. Én Tatát választottam. Innen már csak egy köpés Vértesszőlős, a mocsok villanyrendőr faluja. Azért mocsok, mert a falu előtt van egy 40-es tábla, ha nem tartod be a limitet, a faluba érve pirosat kapsz. Ha betartod, végig zöld marad. Úgy megtetszett, hogy kétszer is kipróbáltam. Szokásos pontosságommal pont 9-kor leparkoltam András bácsi háza előtt.
Megrángattuk a futómű minden porcikáját és kiderült, hogy a lengőkarok meg se nyikkannak, a zenebonát a teljesen tönkrement stabilizátorrúd okozza, melynek már keresztirányú mozgása is van. Ezen kívül nagyon rossz állapotban van mindkét féltengely is...
Mivel egyik munka se olyan, amit pár óra alatt össze tudtunk volna hozni, ill. alkatrész híján összecsomagoltunk és várom a jobbnál jobb árajánlatokat az alkatrészre :)
Visszafele megálltam a Fort Monostorban, hogy megnézzem, hol lesz az áprilisi találkozó, de éppen Mini találka volt, nem akartam mutogatni nekik a meseszép autóm, így inkább haza jöttem.
197 km volt az út és 251 Ft-ért tankoltam, ami nagyon tetszik :)
140706 km
1998-ban a legnagyobb kirándulásunk a Tipoval a Fertő-tó megkerülése volt. Azóta nagyon megváltozott a világ és mi is... Semmi felkészülés, semmi utazási láz - beültünk, elintéztük a dolgunk Győrben, a halálúton elugrottunk Sopronba. Itt találkoztunk Erhardal, dumáltunk egyet, majd Einsenstadton keresztül haza. Einsenstadtból kifele nem azon az úton mentünk, mint tíz éve, a Garminra hagytam az egészet, erre olyan szerpentines utat talált, hogy máig pörög a fejem tőle.
Előszó.
Pontosan egy évvel ezelőtt, 2008. február 10-én, majdnem 30000 km-el ezelőtt beállt a generátor szabadonfutója. A csere után minden rendben lett. Aztán egy évig csend volt, mígnem azt vettem észre, hogy a szíj elkezdett szétpotyogni. Ezt is sikerült gyorsan cserélni, s bár nem voltam boldog, egy csak egy évet bírt ki, inkább fizet az ember, mint valahol otthagyja az autó.
Első rész - A döntés
Sima szombati napnak indult a február 7, felkeltünk, Somorján a Czucz-nál reggeliztünk (a péksütemény nagyon jó, a cafe latte közepesen gyenge). Aztán kitaláltuk, hogy ha már ilyen szépen süt a nap, menjünk el valami osztrák nevezetességet nézni és közben megnézhetjük a repülő és hajómodelleket Bécsben. A nap ragyogóan tűzött, majdnem a 10 fokot nyalogatta a hőmérő az autóban. Egy gyors mosás után el is indultunk. Kevés volt a gázolaj, így az olcsó osztrák gázolajból tankoltunk 55 litert. Éva nem volt hajlandó faluzni, ezért 7,40 €-ért 10 napos matricát vettünk és Schwechatnál felmásztunk az S1-re. Útközben megváltoztak a tervek is, a kastélyt kihagytunk és a Shopping Cityben kötöttünk ki. Mivel nem volt pénzünk, vettünk egy pofás kis SD kamerát 32 gigás kártyával és végre megvettük a makettet is, ami miatt már 2 hete nem aludtam rendesen. A következő lépés egy késői tízórai volt, igazi osztrák speck + ánizsos kenyér, hozzá almdudler innivaló. Ha már olyan jól bevásároltunk és a hasunk is tele volt, kitaláltunk, hogy felmegyünk Semmeringre. Élvezkedtem egyet a visszafordítókban, de aztán az Éva megfenyegetett, hogy drága volt a speckes szendvics (2,6 €) és szép tiszta a műszerfal, hagyjuk meg ilyennek. Így aztán lassacskán ballagtunk 70-el a kanyarokban. Azért is kellett ilyen lassan, mert közben -3 fokra süllyedt a hőmérséklet és elkezdett csúszkálni az autó a vízátfolyásokon. Semmering egész szép hely, csináltunk pár képet, de térdig ért a locspoccs, mi a túrót kezdjek teniszcipőben a domb tetején? Továbbmentünk az S6-on, hátha találunk valami pofás városkát. Találtunk is, a nevére nem emlékszem, de volt vár, kastély, minden, csak éppen jó idő nem, egész úton esett az idő. Azt hittem megüt a guta, eljöttem 10 fokból és verőfényes napsütésből a szürke esős albioni időbe... Közben hívtunk az anyósnak, akitől megtudtuk, hogy otthon szakad az eső. Visszafordulni nem akaródzott, elindultunk tovább az S6-on. A szemből jövők nagyon szívtak, valami történhetett az alagútban, mert >10 km-is volt a sor. Szerencsére a mi irányunk rendben volt. Ez az út az Alpokon keresztülvágva Graz és Klagenfurt között fut, így egy idő után dönteni kellett, vissza Graz, vagy előre Villach legyen a cél. Mivel Grazban mindig esik, a Klagenfurt-Villach irány nyert. Villachnál még mindig esett az eső, de 40 km-re az olasz határtól mit csinál az ember? Igen, menjünk Olaszországba!
Második rész - Olaszország
A délre vezető uton az a vicces, ahogy az ember lecsorog az Alpokból és a hőmérőt figyelve 2 percenként fél fokot regisztrál abban a jobbik irányban. Míg Tarvisióban az út szélén 3 méteres volt a hóoszlop és -1 fokos a levegő, Udine előtt átléptük a 10 fokot. Udine után mindig fontos döntés vár - balra Trieszt, jobbra Velence. Hova menjünk? Közben megláttuk a feliratot - a Velence felé vezető autópálya lezárva. Ezt égi jelnek vettük és Triesztnek fordítottuk a lovakat. A szállással nem volt gond, ilyenkor minden üres, így válogathattunk is. Végül a Maximilian ****-ra esett a választasunk. Jó rendszerük van, ki is szúrták, hogy 4 éve már voltunk itt, szerencsére annyira nem jó a rendszer, hogy emlékezzenek a részletekre is. Mondjuk arra, hogy a Corina 4 litert pisilt a folyosón. Először azt hittem, ideért az Alpokból az olvadás, aztán az orrom jelezte, hogy ez a kutya. Lealkudtam 30 €-ot az árból és kiharcoltam, hogy tengerre néző szobát kapjunk. Az est hátralevő részét a Copacabana pizzeria-ban töltöttük, illetve sétáltunk a kikötőben és a főtér körül. A pizza ismét fantasztikus volt, nem véletlenül vagyunk itt már 4. alkalommal. Az időt is jól kifogtuk, volt még szabad asztal. Éva a bresaola+rucola, én a tonno mellett döntöttem, hozzá meg egy kis birra rossa (barna sör) dukált. A pizza után Éva tartuffo classico-t rendelt, én meg a fogyókúra jegyében csak egy presszót. Tele hassal és nagyon elégedetten távoztunk, aminek főleg az a 10 vendég örült, akik már hosszú percek óta vártak szabad asztalra. A parton csodálkozva láttam, milyen magasan van a tenger szintje, a sok eső (és gondolom az olvadás is) megtették a magukét. A főtér fantasztikusan ki van világítva, mint mindig, Trieszt nagyon nagyon szép tud lenni. Mivel az időjárás is az oldalunkon volt, a séta is meseszépre sikeredett. A hotel parkolójában eldugtam az autót a pálmafák alá és aludni mentünk. Picit zavartak a hirtelen ötlet negatívumai, de semmi sem tökéletes. Öt perccel később fél királyságom odaadtam volna egy fogkeféért, tízzel később meg pizsamáért könyörögtem. Ráadásul a kávé miatt el sem tudtam aludni, a hold is csak vigyorgott az ablakon, triplán tükröződve a tenger hatalmas kék vizén. Függöny volt, de az Éva nem engedte behúzni, mert a tenger csillogására akart ébredni. Na jó....
Harmadik rész - A baj
A reggel nem volt verőfényes, de csalódás sem. Mégiscsak február eleje van... A tengeren nem csillant napfény, mert felhők mögé bújt a kedvenc égitest. Így prózaibb volt az ébredés, az illemhely hívó szavára. A reggeli az üvegfalú étteremben zajlott, kilátás a tengerre és a Miramare kastélyra. Fél óra alatt megettem vagy 6 adag reggelit (még mindig a fogyókúra jegyében, hogy legyen mit leadni...). A szemerkélő eső miatt a városba már nem mentünk be, elindultunk lassan, faluzva. Szerettünk volna pár apróságot venni (fogkefét, fogkefét), de az összes Domenica Aperto (vasárnap nyitva) áruház zárva volt. A falvakban és városokban sok helyen fantasztikus gátak és folyószabályzások vannak, látszik, mennyira tartanak az Alpokból lezúduló víztömegtől. Gorizia irányában megcsodáltuk a hatalmas katonai temetőt Fogliano di Monfalcone-ban. Ha jól olvastam, jópár magyar is elesett itt. Innen az Anna kertészetbe mentünk, ahol vettünk a múltkori mellé és 180 centis tuját. Meg pár apróságot :) Picit szenvedtünk, hogyan rakjuk be az autóba, de valahogy sikerült. Pár órát kibír fekve. Innen Udine felé indultunk, hogy picit bevásároljunk, mikor beütött a mennykő. Vagyis a szíj. A lényeg, hogy a parkolóba kanyarodva ismerős kattogás fogadott - a vadonat új ékszíj átugrott egy bordát és a fogazat lemetélte körben a szíj hatodát. Kihalásztam a darabokat és bevásároltunk. Csupa fontos dolgot vettünk, például illatosított WC papírt meg ilyesmit. Nálunk is kapható, de nem ennyiért. Az Andrást is felhívtam, szerinte nyugodtan menjek tovább, de faluzva és lassan. A jó tanács aranyat ér, ezért gyorsan felhajtottam az autópályára. Majdnem 20 kilométert autópályáztam, mikor elszakadt a második borda. Kihalásztam a gumidarabokat, már olyan voltam, mint a kínai étteremben a rizstésztás szakács. Vagy a spagetti banda tagjai. Kerestem egy jó parkolót, ahol rájöttem, hogy a harmadik borda is lenn van félig. Mivel a táblán lévő SOS számok mind rögzítőre voltak irányítva, az Andrást hívtam (bocs András, de jó volt a hangod hallani). Aztán a rendőröket - 113. Tőlük kaptam egy új számot, ami ismét rögzítőre ment. Itt már az utolsókat rúgta a telefon, én meg rájöttem, hogy valószínűleg rosszul tárcsázok. Ez már a 17. szám volt (végigpróbáltam az Alfa service összes környékbeli számát is), nem lehet mindenki kikapcsolva... Szerencsére megállt a Giancarlo a kis Corsájával, aki szerint 3 km-re van egy benzinkút. Tévedett, csak 2-re volt. Végre emberek között :) A srác a kúton mindent megtett, s bár az olasz tudásom sokkal jobb volt, mint az ő magyartudása, a pénztárgép szalagjára rajzolva egész jól megértettük egymást. Lerajzolta, hogy a kislány, akivel este moziba jár meg virágot hord neki néha, tud angolul és megmondja a frankót. Fel is hívtuk (ő hívta, mobilról megint nem ment). Kiderült, hogy a lány apja az Iveco highway rescue szerelője és minden vágya, hogy megjavíthassa az autóm. Mondtam neki, hogy nem, engem csak el kell húzni Udinébe és lerakni az Alfa szerviz előtt. De nővel vitatkozni reménytelen, így megegyeztünk, hogy az apja sziesztázik egyet aztán elhúz Gemonaba az IVECO szervizbe és reggel megnézi az autót. Egy órán belül jött is a vontató, feldobta az Alfát és mentünk is. Jót röhögtem, hogy legalább megspórolom az autópálya díjat, de a képemre fagyott a mosoly, ki kellett fizetnem az Alfáért a 2,40-et meg még a vontatóért is az 1,10-et. Pár perc döcögés után megérkeztünk az IVECO központba. Itt már várt az egész banda, amiből megértettem, hogy most alaposan leszedik a sápot. A mama már intézett hotelt, a papa berendelte a szerelőt reggel 8-ra. Elbúcsúztunk a tujától és elmentünk megkeresni a hotelt. Szerettek volna elvinni, de kellett egy kis séta, hogy kiszellőztessem a fejem.
A hotelt gond nélkül megtaláltuk és meglepődve tapasztaltuk, hogy óriási. Három autóbusznyi nyugdíjas táncolt egy teremben, az udvaron gondozott kert, a kertben két mozdony és egy vadászrepülő. Meg három étterem. Az 505-ös szobát kaptuk, ami nem véletlenül az SOS-t evokálta bennem. Megtudtuk, hogy alig 2 kilométerrel arrébb van egy nagy üzlet, ami vasárnap is nyitva van, így összekaptuk magunkat és nekilódultunk. Vettünk végre fogkefét, alsóneműt, kis gyümölcsöt. Vacsorára a hotelben maradtunk és nem bántunk meg: Éva zöldsaláta levest evett rizzsel, majd fehér borban pácolt halat, én pedig Prosciotto San Daniele-t előételnek és vegyes grillezett halas-rákos tálat választottam, hozzá fehér bort. Jó kis vacsora volt.
Negyedik rész - A szerelés
Éjjel jól aludtam, ami főleg annak volt köszönhető, hogy testileg és agyilag teljesen kifárasztottam magam. 6.45-kor kiabálni kezdett a telefon. Gyors készülődés és reggeli után készen voltunk, hogy szereljünk egyet. 8.15-re értünk oda, már vártak. Kiderült, hogy tényleg a sofőrünk fogja megszakérteni az autót. Évát leültettem az irodába (elég hideg volt, de még mindig jobb, mint kinn várni, olyan jeges szél fújt, mintha az Alpok tövében lennénk) én meg mentem kibicelni. Az első félóra alatt Stefano kesztyűt húzott és levette a kereket. A második félóra alatt beszereltek egy Ivecoba egy új hűtőberendezést és levette a motorvédőt. Itt már ráncoltam a homlokom és mondtam, neki, hogy avanti maestro, questa none siesta. Nem sértődött meg, azt mondta, hogy nyugi haver, 11-re mehetsz haza. Kérdem miért vagy biztos benne? Sicuro? Assicurato, mert centro trentasei mille kilométer után az főtengely végén lévő gumibelű lendkerék szokott finito és a cinghia elszakad. Le is szedte és tisztára pucolta, de nagyítóval se lehetett rajta hibát találni. Questo nuovo. Mondom nem nuovo, de nincs szétesve az biztos. Keress tovább maestro, én megyek a hotelbe összecsomagolni és 11-re itt vagyok. Így is lett, pontosan megjöttünk, nézem az autót - szét van szedve az egész futómű, a torony a polcon, a fékek lógnak. Na ez 11-re nem lesz kész. No problemo mosolyognak, lassan ebéd van meg minden, kisütött a nap, fantasztikus az idő. Visszamosolygok, hogy fantastico, de nekem már kéne az autó. Aha, az autó, 13.30-ra itt az alkatrész, 16.00-kor mehetsz haza. Cento percento. Mondom dio mio, megvan a baj oka? Persze, nem gond, a generátor szabadonfutóját kicseréljük és minden ok lesz. Hát kizárásos alapon én is ezt tippeltem, míg a szervizfőnök ki nem dobott a műhelyből, végigtapogattam mindent és a generátor kerekének milliméteres tengelyirányú mozgása volt. Rájuk hagytam...
Ötödik rész - Gemona di Frulio
A gyönyörű korai tavaszi napot azért találták ki, hogy sétáljuk egyet. Gemona aranyos kisváros, lényegében egy kommersz, szervizekkel és üzletekkel tele főút, vele párhuzamos a vasút és a mellette lévő út és a hegyoldalban a centro historico, vagyis az óváros. A város felett a helyi vár uralkodott, míg 1976-ban a földrengés le nem rombolta. Azóta is restaurálják. Sokkal jobb állapotban van a katedrális (Duomo). A szerviztől jó 5 km-es séta vezetett fel, ezért újra megálltunk az áruházban, ahol bedobtunk egy gyors hideg büfét, frissen sült ánizsos ciabattát, mortadellát, sajtot, joghurtot. Hegynek fel már picit nehezebb volt, de felballagtunk, de az isten háza zárva volt. Olaszországban az istenek is sziesztáznak? Vagy az autóm volt megnézni? Remélem. Minden esetre az egész városka aludt, így nagyon megörültem, mikor a dómmal szemben lévő étterem ajtaját nyitva találtam. Életem egyik legjobb cafe lattejat ittam itt, Éva meg bedobott egy nutellás palacsintát. Lefele már jobban ment a dolog, háromnegyed négyre értünk vissza a szervizbe, Stefano már a kereket rakta vissza. Nagyon tetszett, hogy minden csavart 3x ellenőrzött és ilyet még nem láttam - átkenegette a kerékagy környékét mielőtt feltette a kereket. Végül még 2x ellenőrte a motorvédőt, minden sarkát külön, nehogy lógjon valahol. Semmi sietség, semmi kapkodás. Közben elkészült a számla is, vontatás 121 €, szerelés és alkatrészek és munka 410 €, összesen 531 €. Kérdem fizethetek-e kártyával, persze, nem gond, de +21 € . Kifizettem, így legalább van mindenről papirom. Végösszeg 553 €. Picit gyorsabban kezdtem lélegezni, hiszen a márkaszervizben kb. 60 a görgő, 100 a szabadonfutós vacak, 40 a szíj, legyen 100 a munka, de az még mindig "csak" 300 és nem 441. Mindegy, legyen jó és le van zárva. Ami viszont nagyon aggasztott, hogy Stefano szerint a görgő nem volt rendben (3 napos görgő??) és Breda márkájút rakott helyette, a legrosszabb viszont az volt, hogy a generátor szabadonfutója volt csálé és nem értette, hogy ezt a márkaszerviz miért nem vette észre.
Hatodik rész - Hazaút
Az első kilométereken nem osztottam Stefano magabiztosságát és inkább óvatosan vezettem. Az első harmincas után a szíj úgy állt, mint a mintakatona. Szerpentines út következett, megfuttattam egy kicsit az Alfát (elnézést azért az előzésért a kettős záróvonalon, többet nem fordul elő), erőltettem a szervót a kanyarokban és a terhelésváltásokat. Tarvisioban újra ellenőrzés - a szíj tökéletes. Úgy megörültem, hogy csináltam pár örömképet a méteres hóról a háztetőkön, a háznyi magas hótömbökön, a litván sízőhölgyeken.... upsz, majdnem elfelejtettem, hogy már nős vagyok. Szóval a sok hó meglepően fehér és hideg volt :) A helyi Sparban bevásároltunk (ilyenkor van a mandarin, narancs szezonja, friss szedés) és már csak egy utolsó dolog maradt hátra: a jópofa Stefano ismeretlen okból úgy szerel, hogy az akkut leköti, így a rádió elfelejtette az állomásokat, de a kódot is... Szerencsére a blogomban megtaláltam a kódot, így minden adva volt, hogy happy end-el végződjék a történet.
Mivel 21.50-kor kezdődött a Született feleségek következő része, egy relatíve kemény 500 km-es szakasz várt ránk. Egy megállót kénytelenek voltunk beiktatni, mert már csak 100 km-re való gázolaj volt és meg is éheztem. Egy Ciao Agip kúton álltunk meg, az autó gázolajat kapott mi pedig capuccionot, meleg szendvicset és friss narancslét. Mivel csak negyed órát kellett hoznom, végig tartottam a 10%-os sebesség túllépést, a kevés autónak köszönhetően csak egyszer kellett fékeznem Bécsig! Graznál a szokásos jegesedés miatt biztosan nem tudtuk volna a 130-at tartani, de ott végig 100-as korlátozás volt, így az előrelátó sógorok diktálta tempót simán tartani lehetett. Mivel a Garmin még nem ismeri a Bécs-Pozsony autópálya A6-os szakaszát, még 15 percet spóroltam és 21.30-ra haza is értünk. A kis híján félezer kilométert Tarvisioból 4 óra 30 perc alatt tettük meg, ami nem rossz eredmény még nyáron sem.
Epilógus
Nem tudom, mi legyen a zárszó. Egy reklamációt megpróbálok, hiszen valakik kivettek a zsebemből mintegy ezer EUR-t, ami nem kis pénz.
Cseh hétvége, hazafele 2:20 óra, új rekord...
Egy hetes szlovák autópálya matrica 4,90 €
Cseh gázolaj 24,20 cseh korona (Shell), majdnem 15 € spórolás tele tank esetén. Megint nálunk a legdrágább a gázolaj úgy nézem....
483 km, 81.6 km/h átlagsebesség, 5:55 idő (persze ebben helyi apró utak is benne vannak)
Mivel hétvége volt, tele volt minden út enyhén pelenkázott sofőrökkel, ezért az út legnagyobb részét előzéssel töltöttem. Teljesen megőrítettek azok a díszpéldányok, akik abban versenyeztek, hogy kinek bír el magasabb hóoszlopot az autója. A 156 futóműve a Bridgestone gumikkal még mindig életem legjobb kombinációja, nagy nagyon nagyon jó gumi.
Az ékszíjcseréhez ingyen kaptam egy lámpa beállítást a márkaszervizben.
Ég és föld a különbség.
2009.02.05. - 136.823 km
Hát sokat nem bírt az ékszíj, a jobb oldala elkezdett kopni, majd 2-3 centis darabok szakadtak ki a jobb sávból.
Ilyen rutin dolog miatt nem akaródzott máshova menni, így jó gazdagon meg is fizettem a márkaszervizben - a szíj, görgő és vezető + a munka 192 €...