Az imént a 156 topicban a belsőlevegő-keringtetésről volt szó.
Ha ez nem működik, akkor vagy a flappantyú nem zár rendesen, vagy a motorja nem működik. (Leégett, kontakthiba vagy a vezérlő hibás.)
Az MK1-nél a motortér felől van a pollenszűrő. Ott ha kiveszed, akkor jól lehet látni az alatta lévő záróflappantyút. Ez "torlaszolja el" az utat ha belsőlevegő-keringtetésre kapcsolsz. (Ha ez a lapát szorul, akkor értelemszerűen nem működik rendesen a BLK.)
A flappantyúk helyzetét MES-sel és módosított KKL-kábellel lehet "kézzel is" változtatni.
Én a pollenszűrő berakásakor mindig körbe szoktam nyomni szilikonnal, mert mind a szűrő, mind a ház nyeklik-nyaklik. Valahogy nincs az az érzésem, hogy az a perem jól tömítene. Vagyis akkor nem a szűrőn keresztül szívja a levegőt, hanem mellette. (Egy pár mm-es résnek jóval kisebb az ellenállása, mint a papírbetétnek.)
Pollenszűrőnél, már csak légszűrőt utálok jobban cserélni. :)
Ma egy kimagasló (értsd.: vszínüleg szándékos) konstrukciós hibát fedeztem fel a 156 xenonlámpájánál.
Mégpedig azt, hogy ha elegendő mennyiségű víz gyűlt össze a lámpában, akkor előbb utóbb eljut a csatlakozón keresztül a vezérlőegységbe, merthogy az a legmélyebb pont. Onnan pedig nincs kiút. Persze ha be lenne vonva védőlakkal a NYÁK és/vagy szigetelt lenne a csatlakozó, nem okozna gondot, max párásodna a búra. De nem ez a helyzet. Ahogy olvasom, más márkáknál is így oldják meg. Az ilyet bűntetni kéne...
Az egészben az a szép, hogy mivel nagyfeszültséget generál az elektronika, ha vízben áll, akkor a 3 volttal működő alacsonyfesz. alkatrészek is kapnak egy lökést. Amit az IC-k pl. nem nagyon tolerálnak. Mindenesetre lesz egy-két próbálkozásom, hogy megjavítsam az árvízkárosult elektronikát.
Érdekesség: Korábban írtam a xenon-izzókról. (Igen, "izzók", mert a gáz tulajdonképpen izzik bennük. Németül "Brenner"-nek, vagyis égőnek hívják őket. Oké, ha nagyon csűrjük-csavarjuk, akkor izzó szál az nincs bennük. No de nem is ez most a téma.)
Az a poszt arról szólt, hogy milyen típust érdemes venni és főleg milyen forrásból. Valamint a színről, vagyis a színhőmérsékletről. És valóban. Ha ma veszel egy eredeti Osram Xenarc standard 4300 kelvines izzót, az az EU-s "irányelveknek" megfelelően NEM enyhén kékes, vagyis felismerhetően xenon-os színű. Tényleg NEM. Felkapcsoláskor látod, hogy xenon, de 1 perc múlva gyakorlatilag olyan a színe, mint egy halogénizzónak! A funkcióját tökéletesen ellátja, de a xenon plusz esztétikáját nem nyújtja. Úgyhogy marad pl. a Philips Colormatch, vagy az OSRAM új Cool Blue Intense (CBI) izzója (persze drágábban, mint a sima Xenarc).
Az egészben az a legrosszabb, hogy úgy változtatták meg a gyártók az izzók színét, hogy a rendelési számuk változatlan maradt...
(Folyt. köv.)
Elérkezett a váltóolaj-cseréjének az ideje. (Na jó, lehet nem érkezett el, de én akkor is lecseréltem. :)
Castrol Syntrans Transaxle 75W90 került bele. Ez a legendás TAF-X utódja, ami forrásaim szerint egy kimagasló és univerzálisan használható hajtóműolaj (volt).
Ám van itt is egy (kicsit későn felfedezett) ellentmondás a specifikációban. A régi hivatalos előírás ui. Tutela ZC75 Synth volt, ami egy GL5-ös olaj. Az új előírás pedig a Tutela Technyx, ami GL4+ -os olaj. (Itt is ezt a témát boncolgatják.) Ráadásul a viszkozitásuk sem ugyanaz, mert 75W80 vs. 75W85. Márpedig ha mindkettő engedélyezett hivatalosan, az azt is jelenti, hogy sem az API osztály, sem a viszkozitás nem extrém kritikus. Illetve azt is, hogy régen nem a legoptimálisabbat ajánlották. (Déjavu, lásd 159 MJet mizéria...) Vagy azt, hogy már azt mondják "igazából megteszi a könyebben előállítható olaj is", mivel gyári ajánlás, ezt fogják megvenni az emberek/szervízek és így nagyobb a profit. Ki tudja, melyik szempontok játszottak közre az ajánlás megváltoztatásánál.
Nos az én általam választott Castrol olaj GL4+ -os, vagyis az újabb ajánlás szerinti. Mindenesetre nem értem, hogy miért változtatnak ilyen dolgokon... (Létezik egy angol nyelvű tanulmány a neten, amelyik pont ezt a témát boncolgatja: Miszerint nem mindegy, hogy egy váltóba GL4 v. GL5 olaj kerül, a viszkozitástól függetlenül. A "GL3/4/5" olajok eleve kicsit gyanúsak, vagyis szuboptimálisak. A lényeg nem is a kenés, hanem az adalékok szinkrongyűrűkre gyakorolt hatásában rejlik. A GL5 ilyen szempontból "agresszívabb".)
A cseréről annyit írnék, hogy a váltó alatti műanyag burkolatot kell leszedni (PH2 csavarok + 2db 10-es hatlapfejű csavar). Ezek után láthatóvá válik a 3 db M12-es belső-imbusz csavar. Ebből csak a legalsó (hátsó) és a felső kitekerésére van szükség. A leeresztőcsavar sajnos (vagy természetes módon...) nehezen hozzáférhető helyen van, ui. útban van a bölcső. Ez azt jelenti, hogy egy szabványos 1/2"-os hajtószárral nem férni hozzá. A 12-es->10-es hatlapfejű imbusz bit-et (a 12-es oldalán!!) egy villáskulccsal lehet meglazítani. Tehát azon a felén, ami a csavarból kilóg. Ennek az az oka, hogy ez tényleg metrikus 12mm-es, míg a másik, ahova az adapter jön, az jó eséllyel colos méret, vagyis a 10-es villáskulcs enyhén lötyög rajta. A másik ok pedig, hogy a hernyócsavar jól be van állva és egy 10-es kulcs rendszerint vékonyabb, mint egy 12-es, vagyis könnyebb elgörbíteni. Főleg, ha egy csővel még meg is hosszabbítod. Természetesen szebb megoldás egy M12-es célszerszám. Mivel a leeresztőcsavar belső fele mágneses, célszerű visszatekerés előtt alaposan megtisztítani.
A választott Castrol olaj mellett szól az is, hogy kiöntőcsőr is van a flakonon, így könnyebb a beöntőcsavaron bejuttatni a 2db 1 literes flakon tartalmát.
Én adagoltam mellé egy váltóba való Xado EX120-at. (A flakonba, felrázva. Nem keverve.)
Minden (klímás) Alfa autó életében eljön az idő, amikor csapágyas lesz a klímakompresszor.
Indítás után csicsergett már egy ideje. A szíj is csinálhatta volna, sőt, talán korábban az okozta. Végigpróbáltam már pár fajtát (gyári/Gates/Dayco/Conti) el is hallgatott anno, de most újra rákezdte.
Sőt... A mai 500km-s út vége felé már nem ment a klíma (előtte sem volt egy nagy szám) és ami sokkal nagyobb baj: járó motornál és csukott motorháztetőnél is hallható fémes hangja van. Na ilyen régebben nem volt.
Emellett még forró is a szíjtárcsa, bár ez lehet a hosszú út és a 33 fok hőm miatt is. Ami azonban feltűnő, hogy a kompresszor szíjtárcsája és a kompresszorház vonalában a szemben lévő vízcsövön és az alul elmenő klímacsövön is szurokszerű "lerakódás" van, ami a kompresszortól jött. A gumiréteg, amit mintha sprayből fújtak volna a hűtővízcsőre, az a klímakomp. szíjtárcsájának a rezgéscsillapítása. A nagy hőtől megolvadt és a forgás kifújta a tárcsa szélére, illetve tovább is... :(((
Átmeneti megoldásnak felkerül egy 1038 mm hosszú ékszíj, ami a klíma nélküli modellekhez való. A vezetőgörgőt is ki kell szedni, mert útban lenne.
Rendeltem is egy bontott, ám nagyon jó állapotúnak kinéző kompresszort, ami egy 2008-as autóból származik.
Technikai infók az Alfákban (is) gyakran alkalmazott Sanden SD7V16 kompresszorról:
- franciául
- németül
- németül, a csapágycsere menete
- hivatalos Sanden szerelési útmuató (angolul)
- robbantottrajz a kompresszorról
- a Sanden cég honlapja
SD= Sanden
7= 7 dugattyú
V= állítható löket
16= 160ccm hengerűrtartalom
Belevaló csapágy pl. az NSK 35BD219DUK, két oldalt tömített 35mm (belső átm.) x 55mm (külső átm.) x 20mm (magasság).
Átmeneti megoldás
Megvolt a szíjcserés operáció a rövidebb, 6PK1038-ra.
Most már nincs klíma, van viszont csönd. Újra szép kultúrált dízeles hangja van az autónak. :)
A szíjfeszítőt a legegyszerűbb egy standard 1/2"-os nyomatékkulccsal+15-ös dugóval elnyomni, evvel van elég erőkar. Ezzel a manőverrel felvételt is nyert a nyomatékkulcs az "autóskészletbe*". (*: Erről úgyis akartam már írni, ebből poszt lesz akárki meglássa.)
A javítás
Két hét elteltével meg is történt a szervtranszplantáció. Mivel épp nálam - akarom mondani kéznél - voltak a(z arányosan) nem túl nagy méretű kezeim és nem is nagyon szerettem volna csápos emelő nélkül leimádkozni a motorvédő burkolatot, így besegítettem a klímásnak.
Maga a kompresszor 4 csavar kicsavarásával vált levehetővé. Az alsó csavarok kitekerése kíván egy kis elszántságot, képzelőerőt és nőgyógyászati előképzettséget (értsd: Alfa-szerelés). A környező vízcsövek megbontása nélkül kijött felfelé.
Az eredeti leengedett gáz szerencsére szép zöld szinű volt a kontrasztanyag miatt, ez jó jel, mert nem volt elkoszolódva. Fémforgácsnak sem volt nyoma, így elég volt egy egyszeres átmosás.
A feltöltés után még nem kapcsolt a kompresszor kuplungja, ennek oka az előző kuplung elolvadt tekercse volt, amely egy 15 amperes biztosítékot küldött a túlvilágra. Az új biztosítékkal már ment minden és álló helyzetben 11 fokos levegőt állított elő a klíma (külső hőm.: kb. 30°C).
Csak óvatosan!
Konrád Péter tapasztalt klímaszerelőtől megtudtam, hogy a hazai bontott vaterás, stb. kompresszorok nagyon nagy része sajnos hibás. Ezek pontosan a hazai karbantartási morál ("amíg megy a klíma, nem nyúlunk hozzá") következtében vannak szétkopva. Szerinte a bontósok több reklamáció és visszavitel után is eladják ugyanazt a kompresszort. A vevőjelölt pedig viseli a beszerelés, feltöltés, majd kiszerelés költségét. Korrekt. Aki nem küzd krónikus pénzhiányban és biztosra akar menni, inkább vegyen jóárasítva kb. 250 euróért egy új kompresszort, vagy bízza a klímásra a bontott beszerzését. (Neki megvannak a bejáratott, többnyire megbízható forrásai.)
Következő lépésként sort kerítek a szervószivattyú és a vákuumszivattyú cseréjére (bár utóbbit nem az ékszíj hajtja).
Fontos! A klíma hosszútávú működéséhez elengedhetetlen a ventillátor első fokozata. A 156-ok kb. felében ez nem működik. (Durva becslés.) Régebben már írtam az okáról: az el-elromló előtétellenállásról és ennek, ill. a ventillátornak a lehetséges kontakthibájáról.
A megadott összeg a teljes akció hozzávetőleges árát jelenti, alkatrész+mdíj+feltöltés. (Ebben az új csapágy kb. 10eFt-os ára nincs benne, ez ui. nem került beépítésre. Emiatt eladó! Bontatlan, megegyezünk!)
Eredetileg úgy terveztem, hogy mind a 4 első lengőkar cserélve lesz. Felül gyári lengőkarok voltak (a márkát tekinve, tehát nem a 2001-ben beszereltek), alul OCAP márkájúak. (Utóbbi az a márka, ami nem véletlenül tűnt el a magyar boltokból...)
Az alsók közül az egyik határozottan megviseltebben nézett ki, mint a másik. Mind a felületét tekintve (a beszerelés előtti lefestés ellenére), mint pedig a szilenteket nézve.
Ezek gondolkodás nélkül cserélve lettek, ideje is volt.
A felsőknél viszont megingottam. Semmi okot nem találtunk a cserére, nincs semmi lógásuk. (Úgyhogy most van két felső TRW-m tartalékban.)
Kihasználtam a ritka lehetőséget, hogy amit a lecsupaszított tornyok jelntenek és az apró rozsdafoltokat lekezeltem. (Na segítségét vettem a 13mm-es szalagcsiszolómnak.)
A második lépcsőben, a lengéscsillapítókat is cseréljük. (Ekkor is lesz egy kis konzerválás.)
Továbbra is fenntartom, ha lengőkar, akkor:
- gyári
- TRW
- Lemförder
- esetleg Ruville
Lengéscsillapítóból én a Bilstein mellett döntöttem, de gondolom ugyanolyan jó a Sachs és a Kayaba is. (Gyári karakterisztikájú gátlókról beszélünk, sportfutóművek esetén más gyártók is képbe kerülnének.)
Hiába többlépcsős az akció, már a lengőkarcsere után is elvittem futóműbeállításra az autót, elvégre többezer km-t teszek meg a két művelet között.
Ennek is eljött az ideje. 200+ ekm és 11év után nem lehet tovább halasztani a hátsó kipufogódob cseréjét.
MTS dob lesz hátul, könnyen lehet, hogy gyárilag is ilyet használtak. A márkás posztban tettem be linket az MTS-hez. Egy meglehetősen profi olasz cég a jelek szerint. A termékeik nem kimondottan olcsóak, de nagyon meggyőző, az a sok információ amit a tartósság (nem örökélet) növelése érdekében tesznek. (Egy cartársnak az MTS tábla alatt az Alfa-pajzs is látható.)
A 115LE-s JTD kipufogója amúgy csavarozva van. Elvileg tehát hegesztés nélkül is lehet cserélni. Igaz a dob elején a csövek egy bilinccsel vannak egymáshoz rögzítve. Itt lehetnek gondok. A kasznisom "nyílt láng használatával" bírta jobb belátásra.
Képek jönnek.
Update: Nincs még 1 éve, hogy felkerült az új dob az autóra. Lehet, hogy ez is ki fog bírni 10 évet, de, hogy addigra teljesen barna szinű lesz, az hétszentség...
Igen, csalódott vagyok, mert az MTS-től (mint gyári beszállítótól) többet vártam. Sokkal többet. Elhiszem, hogy a felületi rozsda nem komoly dolog, de engem zavar. Legyenek szívesek szánják rá még azt az 1-2 eurót, hogy úgy legyen konzerválva, ahogyan 2001-ben is csinálták...
Legközelebb más márkát fogok kipróbálni. Talán az IMASAF-ot, talán a Eberspächer-t. A másik tanulság pedig az, hogy a jövőben beépítés előtt lefújom a kipufogóalkatrészeket cink sprayvel, utána pedig ezüst sprayvel. Mert az autóm Alfa és megérdemli.
Bevezető
Nézzétek el nekem, hogy a maximalizmus a hóbortom. (Enyhén szólva.) Ez az alkatrészeknél abban nyílvánul meg, hogy ha valamiről tudni lehet, hogy viszonylag (!!) nem annyira tartós, megpróbálok keresni egy jobb alternatívát. Egyébként nektek van igazatok, ha pl. 4 év múlva úgysem lesz nálatok az autó. Ezt a faktort én sokszor elfelejtem. (No meg nálam amúgy sem játszik, mert az első dolog "elnyomja". :)
Az elmúlt időszakban elég sok alkatrészt vettem, elvégre jubilált az autó (200k). Most költök is rá egy keveset. Szokásomhoz híven nagyrészt preventív jelleggel. Az 1000km-es pályázások és a külföldezés miatt ezt tartom a helyes útnak.
- gyári ("pajzsos")
Én nem vagyok egy nagy gyári fetisiszta, ezt sosem titkoltam. Bizonyos alkatrészeknél szerintem létezik jobb ár-érték arányú, illetve gyárival megegyező ("gyári beszállítói") alternatíva, olcsóbban. (Pl. TRW, Dayco). Van amit nem vennék gyáriban, mert nem tartós: pl. (Behr) termosztátot.
Egy biztos, aki ilyet vesz kb. +20-100%-os áron, az nem nagyon tud melléfogni.
(Aki tudja, hogy az Alfa miért azzal a kettéosztott pajzzsal jelöli a gyári alkatrészeket, legyen szíves ossza meg velem!)
Update: Kezdek bizonyos szempontból gyári-fan lenni. Az első futóműben cseréltünk lengőkarokat, így volt alkalmam összehasonlítani a régi gyári felső lengőkarokat az új TRW-kkel. Bizony, hiába gyártja a TRW a gyárikat, azok enyhén máshogy néznek ki. A hátoldalon úgy tűnik, hogy a gyárik gömbfeje nagyobb. Márpedig ismerve a felső lengőkarok terhelését (az aszimmetrikus elhelyezés miatt), ez bizony hatással lehet a tartósságra. Persze az sem kizárható, hogy egy friss gyártású "gyári" is ugyanúgy néz ki, mint az új TRW-k. Az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy a felsőket aztán mégsem cseréltük, mert semmi kopogást v. szilentjátékot nem tapasztaltunk. Vagyis tényleg megfontolandó a "gyári", ha futóműalkatrészekről van szó.
Update vége.
Egy párbeszéd a 159 topicból:
- Ha a gyári is BEHR, akkor vajon miért kerül a gyári több mint 2x annyiba? (droberto)
- A csomagolást meg kell fizetni. (Erhard)
- A gyári alkatrészek haszonkulcsa tetszőleges lehet. Ha valakinek azt kell beépíttetnie (pl. garis autóba), akkor bármit kifizet.
Meg a szállítói láncba is bekapcsolódik még jó néhány láncszem, akiknek szintén meg kell élniük. (A 156 kuplungszett is pont a duplája volt a szakszervizben, mint amúgy.)
Nem beszélve a gyárhoz tartozó beszállítókiválasztó/fejlesztő/engedélyező/auditáló/látogató/racionalizáló csapatok eltartásáról. (Piritu)
Szóval mérlegeljetek. Ha sokkal drágább a gyári, akkor megéri kideríteni ki gyártja és olyat venni. Esetleg egy harmadik (3rd party) gyártó termékét megvenni. Persze olyat, ami valószínűsíthetőleg minőségi. Ehhez próbálok egy kis adalékot adni a továbbiakban.
Konkrét példának megemlítenék egy gyári olajszűrőt... Kisebb méretű és kisebb kapacitású, mint az utángyártottak. Világos, bizonyára éppen megfelel a követelményeknek, ám jó példa arra, hogy egy utángyártott lehet jobb is. (Egy olajszűrő esetén többek között a szűrőpapír minősége és főleg felülete számít.)
- Triscan
Dán csomagolócég, nagy választékkal (pl. lengőkarok). Az internetes információk (pl. alfisti.net) alapján jók a tapasztalatok velük. Kifejezetten kedvező áruak a termékeik. A hátső keresztlengőkarok nem galvanizáltak, a szilentek valamivel puhábbak, mint az eredeti gyáriak. Az általuk csomagolt termosztátokat a MotoRad gyártja Németo-ban. Valószínüleg tartósak. (A Fiatomhoz ilyet vettem, nagyon kultúrált kidolgozásnak tűnik.)
Update: Nagyon úgy tűnik, hogy amióta bekerültek a Triscan keresztlengőkarok hátra, azóta instabil az autó. Már beszereléskor feltűnt, hogy sokkal puhábbak a szilentek, mint a gyári lengőkarokban voltak. Sajnos nincs más lehetőség, muszáj lesz lecserélnem ezeket. Vagyis aktuális lesz a mondás: "Kétszer vesz, aki olcsón vesz."
(Árkülönbség: 20 euró/db vs. 50 euró/db, vagyis jelentős. De ha az olcsó egyszerűen nem jó, akkor muszáj megvenni azt, ami viszont megfelelő.)
- Ruville
A Schäffler-csoport "csomagolócége". Annyiban speciális helyzetben vannak, hogy az alkatrészek nagyrészét házon belülről (az INA-tól, FAG-tól) kapják. A nagyon speciális alkatrészeket - mint pl. JTD hosszbordásszíj-feszítő - nem maguk gyártják, hanem pl. a Dayco-tól veszik. Velük csak jó tapasztalataim vannak. Úgy néz ki, nagyon odafigyelnek a minőségre. Jó választás. (Sajnos a hátsó keresztlengőkarok náluk is simán festettek és nem galvanizáltak.)
- TRW
A 156 első lengőkarjait ők szállították anno. Jó minőség, még akkor is, ha hidegben v. melegben nyikoroghatnak a szilentek. Figyelnek a minőségre, nemrég a felhasznált gömbcsuklóikat megvizsgáltatták egy német egyetemi laborban. Kiválóan vizsgáztak. Mindenképpen ajánlott márka.
- Lemförder
Német gyártó, a BMW, stb. gyári beszállítója. Első lengőkarokat és kutyacsontokat 156-hoz is gyártanak. Ugyan nem olcsóak, de könnyen lehet, hogy ezek a legjobb minőségűek, amit a piacon találni!
- febi
mreni és a szerelő barátom is dícséri a termékeiket. Nekem nincs velük tapasztalatom. Részben gyártanak, részben csomagolnak.
- Boge
Ők gyártották a gyári hátsó hosszlengőkarokat. 200k-nál teljesen készek voltak a szilentek... Lehet, hogy a lengéscsillapítók is tőlük származnak, amik szintén kivoltak. Nem egy rosszul csengő márka, de szerintem közepes minőség csak.
- Dayco
Az Alfa gyári beszállítója. Van amiket csak ők gyártanak, pl. a hosszbordás feszítőjét. Nekem az az érzésem, hogy a szíjtárcsáknál alábbadtak a minőségből, mert a 159-eknél garantáltan cserélni kell. A 156-ok jó része ellenben még most is gyári tárcsákkal fut.
- Akron
Olasz gumialkatrész gyártó. "Ha nincs más, jó ez is". Szíjtárcsát is gyártanak, amit érdemes nagy ívben elkerülni...
- Meyle
Szintén kerülendőek, hiába teszik a "HD" feliratot a termékeikre. Az internetes fórumok hemzsegnek a termékeik erős kritikáitól...
- Bendix
Mindenki ismeri ezt a márkát. Konkrétan lengőkarok tekintetében úgy néz ki, hogy próbálják megvetni a lábukat. A kevés gyártó egyike, amely külön kiemeli, hogy hogyan konzerválják a lengőkarjaikat, hogy ne rozsdásodjanak. Ez manapság nagy ritkaság, mert szinte mindegyik gyártó ezen spórol. A gömbcsuklók felépítését is részletesen leírják. Mindenképpen jó benyomást tettek rám ezekkel az információkkal. Árban a felsőbb kategóriát képviselik. Kár, hogy még az interneten sem nagyon lehet kapni a lengőkarjaikat.
- Bilstein
A legfontosabb szériáik a B4 (gyárinak megfelelő gázos gátlók), B6 sportgátlók enyhe ültetéshez, B8 rövidített sportgátlók erős ültetéshez. Az olcsóbb B4 szériánál valószínüleg ők is spórolnak a festésen, ettől még lehetnek nagyon tartósak (a felületi rozsdától eltekintve...). Pár éve a Bárdinál is kapható a teljes palettájuk.
- Kayaba (KYB)
Az autóhoz való lengéscsillapítóik kifejezetten kedvező áruak. Nem csoda, mivel Spanyolországban és Thaiföldön is gyártatnak. A korrózióvédelmen ők is spórolnak. (Emiatt a Fiatomhoz vett lcs-ket beszerelés előtt spec. festékkel festettem le.)
- Lesjöfors
Svéd rugógyártó cég. Nagy tradíciójuk van e téren. Valószínüleg a minőség is kitűnő. Gondolom kicsit megviselte őket a svéd autógyártás "elmúlása". Mindenesetre én megtámogattam őket, mert az autómban új hátsó rugók tőlük származnak.
- LIP
A tőlük vett ajtóteleszkópok alapján igazi nagy tűréssel dolgozó low-cost márka. A magam részéről kerülni fogom a termékeiket.
- Monroe
Nagy név és mégis: Nagyon sok negatív tapasztalatot olvasni az interneten. A 155 topicban valakinél pl. 2 hónapot bírtak ki a Monroe lcs.-k. Szerintem kerülendő márka.
- Bosch
Sokan szidják őket, nekem sosem volt még rossz tapasztalatom velük. Nem olcsóak, de véleményem szerint minőségi termékeket gyártanak. Az általuk (Dél-Afrikában gyártott) szűrőket véleményem szerint nem nagyon kell erőltetni. YT videó, mi van belül: klikk.
Ne feledjétek: Légtömegmérőből csakis Bosch-t vegyetek, a többivel nagyon rosszak a tapasztalatok. Lambdaszondából is ezek a legjobbak. (Talán az NGK/NTK van velük egy szinten.)
- Bosal
Ha már LMM... Vegyen Bosal-t mindenki, aki hamar szeretné újra gyakorolni a csere menetét! Olcsó márka, ennek megfelelő a minőség is.
- Mann
A kedvenc szűrőmárkám. Ismerőstől tudom, hogy rendkívül ügyelnek a minőségre. Kiemelném a 156-hoz kapható légszűrőiket, melyben egyedülálló módon kívül-belül vastag merevítőrács van, ezáltal merevebb a szűrő és biztosabban tömít a két végén a gumiperem, mint a gyári esetén. (Update: Közben találtam egy másik fajta szűrőt, a lengyel "AB Filters" termékét, ami szintén kívül-belül merevített. Sőt ez egyik oldalon még zárt is, ami egy "hibalehetőséggel" kevesebbet jelent. Egyből vettem is belőle párat.)
A Mann-katalógusában az is egyedülálló, hogy műszaki paraméterek alapján lehet benne keresni. Így az Uno-hoz találtam az ajánlottal kompatibilis szűrőt, ami nem 2, hanem háromszelepes. (Két visszafolyásgátló van benne.)
Update: Erhard cartárs megkért, hogy keressek inkább kóboráramot, mert a Filtron, Fiaam, Meca, Meyle, Valeo szűrőknél is dupla rács van. (Ezek közül csak a két F-betűsnél látok a MANN-éhoz hasonló rácsot, a többin vékonyabb. Na de ez tényleg szőrszálhasogatás. Már az is nagy szó, hogy a tecnocar és tsai-val szemben ezeken is normálisabb a merevítés.) (A 159 topic 29695. hozzászólásától kezdődik egy szűrőkkel foglalkozó flame.)
- Mahle-Knecht
Megtekintve a YouTube-os videójukat sokat nőttek a szememben. Minőséginek tűnik az olajszűrőjük, ilyet nyugodt szívvel használnék. YT video: Mahle vs. FRAM vs. harmadik
- FRAM
Gyakori szereplő a YouTube-os videókban... Nagyon nem tettek jó benyomást senkire. Ritkás a szűrőpapír (kicsi a felület), egyszerű a bypass szelep. Ilyen olajszűrőt nem használnék. Mindamellett könnyen lehet, hogy az Európában árult termékek nagyban különböznek ezektől.
- Hengst
Nagy német szűrőgyártó, a BMW, VW, stb. beszállítója. Biztos jó a minősége a termékeiknek. Közelebbről nem ismerem, sosem használtam ilyet. Teszteket, videókat sem nagyon találni ezekről.
- Wix
Ismert szűrőgyártó. Aktívszenes-belsőtérszűrőből általában ilyet használok. Jó az ár/érték arányuk.
- Purflux
Francia szűrőgyártó. Védjegyüknek számít a hajtogatott szűrőbetét. Valószínűleg minőségi termékeket gyártanak. Egyes források szerint a Ferrari gyári beszállítója. Legutóbb ilyen dieselszűrőt tettem be az autómba.
- ATP
Német kereskedőcég. Valószínüleg Kínából importálják a lengőkarokat, amiket aztán kedvező árú szettben árulnak. Egyes cartársak szerint (nekik) jobban megéri évente cserélni és ilyeneket betenni, mint márkásakat venni dupla áron (mert azok is tönkremennek). Eszembe nem jutna ATP-féle lengőkarokat venni...
- OCAP
Olasz gyártó. Nem túl jók a tapsztalatok a termékeikkel. Pl. 156-ba nem szabad ilyen fajta felső lengőkarokat tenni, mert rövid idő múlva lehet újra cserélni. Az alsók viszonylag jól bírják, azokon kisebb a terhelés. Mindenesetre ha már cserére kerül sor, érdemes a jobb gyártók termékeit preferálni.
Update: Cserélve lettek az alsó OCAP lengőkarjaim. Érdekes módon az egyik oldali minden tekintetben megviseltebb volt, mint a másik. Sokkal jobban lógott benne az egyik szilent és a felülete is sokkal megviseltebb volt. (Pedig lefestettem ezt is beépítés előtt, ahogy szoktam.) A magam részéről nem fogok többször ilyen márkájú alkatrészt venni.
- Starline
Kínai cucc. Olcsó és ...
"Egy év és 60.000 km után több, mint kukaérett cucc (első-alsó, első-felső)."
Részemről eszembe nem jutna ilyet venni.
- Flennor
Egy viszonylag új német márka a palettán, vagy legalábbis Mo-n. Hogy minden terméküket maguk gyártják-e nem igazán lehet tudni. Mindenesetre náluk dolgozó elbeszéléséből tudom, hogy nagyon ügyelnek a beszállítóktól vett áru minőségére, ami jó jel.
- Behr (termosztát)
Én nem ajánlom a Behr-t, pedig gyárilag az van az autóinkban. Menetrendszerűen megy tönkre. Kb. 4-5év és 150-200ekm elteltével. Egyszerűen az a tézisem, hogy ennél lehet jobbat találni. Valóban az a kérdés, hogy kell-e. Számomra igen (lásd bevezető). Erhard rávilágított arra, hogy a többi jóval drágább. Én egy német árösszehasonlító oldalon néztem, ez valamennyire ott is látszott. De azért vannak enyhén drágább alternatívák (Motorad alias Triscan - Made in Germany), amik - számomra - érdekesnek tűnnek. Mondjuk az én EPS/Facet thermo-m ami a Behr után bekerült 7 éve tökéletes. (Ez a dobozból ítélve sokkal inkább EPS, mint Facet.)
- Alco
Ezzel a márkával nincs túl sok tapasztalatom. Amiért mégis ideírom, az a 159 légszűrője. Erről a jelenségről írtam a Mann márkánál bővebben. Megfelelő merevítés hiányában nedvesen összerogyik a szűrő és a szélein nem garantálta a tömítés. Ezen nem szabad spórolni!
Kipufogók
- Asso
Az olcsóbbik olasz kipufogómárka, ha hagyományos (nem rozsdamentes) dobokról beszélünk. Állítólag az árát megéri.
- Bosal
Olcsók és ennek megfelelő a minőségük.
- Eberspächer
Német cég, az állófűtéseken kívül kipufogókat is gyárt. A minőség kifejezetten jó a fórumokban olvasható vélemények alapján. Sajnos a árban csak a gyári drágább nála.
- IMASAF
Közepes árkategória, de sok jót olvastam róla. Az egyedüli az olcsóbbak közül, amelynél 2mm-es palástlemezt használnak. Ennek megfelelően tartósabbak lehetnek, mint a többi olcsóbb típus. Valószínűleg egyszer valamelyik autómra ilyet fogok venni. (Mivel az Uno a soros, így arra.)
- MTS
Gyári beszállító, volt már rá példa, hogy a felhegesztett adattábla alatt ott figyelt az Alfa-logó. Nagyon úgy tűnik, hogy komolyan veszik a minőséget és lévén "A" gyárnak is szállítanak, minden eszközük is meg van hozzá. Jellemzők Kb. 40eFt kedvezménnyel ilyenből egy JTD hátsódob. Ha 200ekm-et és 10évet kibír, akkor megéri. (Ilyen lesz a 156-om új dobja, már meg is vettem.) Érdekesség, hogy gyárilag van rajta krómozott ovál vég. (Nem azt mondom, hogy a világ legszebb vége, mert nincs pl. peremezve, de nem is kerül semmibe, így rendben van.)
Update: A kipufogós posztot updateltem, mert vannak új tapasztalatok. Sajnos nem 100%-ig pozitívok. A méretpontosságra ellenben egy szót nem lehet szólni, mert az tökéletes.
- Taigo
Régen az OBI-ban is lehet ilyen végeket kapni. Tényleg korrekt minőség, nem gagyi kínai. Esztétikus és tartós.
- Walker
Sajnos a minőség, vagyis a tartósság ezeknek sem az erősségük. (Régen emlékeim szerint jobbak voltak.)
- Supersprint
Ha már kipufogók... Szerintem olasz autók esetén ez a legjobb gyártó. Ők nagyban nyomják és róluk el is hiszem, hogy valóban hangolják a dobokat. A hangjuk pedig egyszerűen lenyűgöző. Egyszer hallottam egy 1000-es régi (!!) Pandát, már az is gyönyörűen muzsikált. A termékeik sajnos nem olcsóak.
- Ragazzon
Korrekt cég, elérhető árú rozsdamentes dobokat gyárt. (Emiatt nyugaton valószínűleg piacvezetők is, ami az olasz autók utólagos dobjait illeti.) A cég főnökével egy kiállításon beszéltem is, egy rendkívül szimpatikus 40es úr. Mellesleg Giuliettája van, ami szintén jópont.
- Remus
Az osztrák alternatíva. Nagy névnek számít, nem véletlenül. Árban a Ragazzon és a Supersprint között vannak.
- Proex és társai
A jó kipufogó előállításához nem feltétlenül kell eszeveszett géppark. (De nem árt...) Ezért Mo-n is van néhány cég, akik elismert gyártónak számítanak. Amit viszont kétlek, hogy "e-jelesek" a termékeik. Emiatt sajnos pl. a GTV-m esetében nem játszanak, mert ez problémákat jelenhet a műszaki vizsgán.
Bowdenek
- Technoflex
Voltak bent ilyenek, berohadtak pedig igyekeztem megolajozni őket beszerelés előtt. Sebaj, legalább nem voltak drágák.
- Cofle
Most ilyen kézifékköteleim vannak, ezek teszik a dolgukat. Igaz, itt még jobban figyeltem rá, hogy rendesen meg legyenek kenve. A gumiharangjaikat jól telenyomtam láncspray-vel, ezen nagyon sok múlik. Lévén nem zárnak olyan tökéletesen, mint a gyárik gumiharangjai. Elképzelhető, hogy ezeknek a bowdeneknek a háza is jobb anyagból van, így kevésbé rozsdásodik belül. Maga a kötél műanyagbevonatos, ez alap.
Fékek
- Jurid
Kedvenc fékbetétgyártóm. Az Alfában eddig csak ilyeneket használtam. Nem csikorognak, csak ha valami baj van, pl. szorul egy kézifékkötél és felüvegesedik a felület. (Ez a 156-nál egy néha előforduló hiba. A kézifékköteleket nem szabad alapos olajozás-zsírozás nélkül beszerelni, ez a titka.)
- Simer
Olcsó és jó. Röviden így lehet összefoglalni. Nem csikorgós betétek, még a nem-olasz-rajongó autószerelő barátom is szereti. Igaz a "puhaságnak" ára van, viszonylag sok fékport termel. Valamit valamiért.
(folyamatosan bővítem)
Linkek:
Olajszűrőkkel foglalkozó tanulmány
Olajszűrőkkel foglalkozó topic
Gyári szűrő vs. Purolator (Nissan esetén. Utóbbi messze jobb minőségű.)
És végül egy kijelentés egy autós fórumból, amivel maximálisan egyetértek.
"What is recommended in the manual is generally NOT what is best for your motor... simply a methodology for lowering the cost of ownership statistics published in Consumer Reports. But that is a completely different battle..."
Ennek is eljött az ideje...
A tárcsák az autó megvételkor szinte újak voltak, azóta belekerült kb. 130-140ekm. A pályás használat miatt nem nagyon voltak igénybe véve.
Most Jurid tárcsák kerülnek be (562275JC). Fontos lemérni vásárlás előtt az átmérőt, mert létezik 251 és 276mm-es még az 1.9 esetén is. Nekem szerencsére a 276-os van benne. (Ezek ugyan egzotikusabbak, de kicsit nagyobb a hőkapacitásuk. A felületet azért nem írom, mert a betétek nem feltétlenül használják ki az egész szélességet.)
Tárcsának amúgy többen használnak Zimmermann-t is, biztos ezek sem rosszak.
A féktárcsákat - ha gyárilag nem kezeltek - le fogom fújni beszerelés előtt cink-spray-vel.
Szerettem volna "fogyós" Jurid (31097/4) betéteket betenni, de a Unix meg nem. Ui. csak a netes katalógusuk szerint van készleten, a valóságban nem.
Gondolkoztam még Textar-on is, de végül a Ferodo legújabb szériájából, a Thermo Quiet (TQ)-ből rendeltem egy garnitúrát. (FQT1349). (Ferke barátomnak ilyenek vannak elől, ez is jelent valamit. :) )
(Érdekesség amúgy - amit szintén német fórumokban olvastam -, hogy mennyire kevés valódi fékbetétgyártó van... Az Ate pl. nem gyárt fékbetétet, csak címkéznek. Az ő specialitásuk a hidraulikus alkatrészek gyártása. A Jurid ellenben valóban gyárt betéteket, így nem puszta szerencsén múlik, hogy mely gyártó feliratozott termékét kapjuk. A Ferodo-nál is így kell lennie, főleg egy olyan speciális termékcsaládnál mint a TQ.)
Az én autómban hátul Lucas-Girling-TRW nyergek vannak, erre is figyelni kell a betétek rendelésekor. Az autót szerelték ATE rendszerű hátsó fékkel is.
Rendeltem még két javítókészletet is, egy "kicsit" (238022) és egy "nagyot" (238901). Utóbbiban van dugattyú is, biztos, ami biztos. Van ui. egy enyhe gyanúm, hogy a baloldali nyereg enyhén szorul. (A kézifékköteleket is ellenőrizni fogom, de érzésre szépen járnak, köszönhetően annak, hogy beszereléskor telefújtam őket láncspray-vel. Most COFLE-k vannak bent.)
A javítókészletek Frenkit márkájúak.
1. Az első csere - Selénia Racing
Lecseréltük az olajat az Ékben. Racing-re, ahogy egyhangúlag ajánlottátok.
Teljesen más lett az autó. Egyrészt halkabb, másrészt érezni, hogy védelemre van kihegyezve az olaj (vagy, hogy kevésbé híg). Mintha nem lenne annyira pörgős a motor, mint az előző 5W40-es Aral High Tronic-kal (25 euró/5liter). Ebben elvileg 3ekm volt és meg is akartam menteni, de a sötét színe és benzinszaga miatt letettem róla. Kíváncsi leszek az olajfogyasztásra. Az Aral-nál bizony 3ekm után 0,5 litert utána kellett töltenem. (J)TS-es mércével ez kevésnek számít, nekem a JTD után az utántöltés persze szokatlan.
Az olaj-kérdéssel kapcsolatban sokkal több infót találsz a "nagy" olajposztomban. A JTS-sel is külön foglalkoztam, elvégre érdekelt vagyok. :)
2. A második csere - Mobil 1 Peak Life
Másodszorra Mobil 1 Peak Life 5W50-t töltöttem bele. Ez télen mindenképpen jobb (lett volna...).
A sok rövid út 6ekm alatt egy kicsit megviselte az előző Racing-et. Néha indításkor hallottam a vezérlésmódosítót. Ez az alkatrész szinte "olajminőség" detektornak is beillik. Nem szabad elfelejteni, hogy a hidegindítások és főleg a közvetlen befecskendezés az olaj hígulását, vagyis kenőképességének csökkenését eredményezi. Ami nem jó.
Szűrőből ezúttal nem gyári (0073500506), hanem MANN W75/3 került be.
(A megadott összeg az említett olajcserék árát mutatja szűrőkkel.)
Jön a tél, úgyhogy épp aktuális a téma. :)
Ma a konzerválás újabb fejezeténél (blog jön) nézegettem az első Fulda SportControl gumikat. Bizony fogynak. Pedig jó életük van nálam... A futóművet pedig rögtön a vétel után bemérettem.
Emiatt kicsit körbenéztem a szóbajöhető nyárigumik terén. Mivel tapasztalataim szerint minimális az árkülönbség egy közepes és egy kiváló gumi között, ezúttal is a jobb EU (betű-betű-szám) besorolású, vagyis márkás gumik között nézelődtem.
És már megint annál a gyártónál kötöttem ki, amit a 156-nál is preferálok.
A régi GoodYear Eagle NCT5 enyhén szólva nem volt egy túl jó gumi. Az új Eagle Asymmetric 2 pedig nagyon is annak tűnik. Per pillanat ezt venném. Az ára jelenelg 95€/db. (225/45R17)
ADAC értékelés
Pedig én eredetileg Michelin-fan vagyok. (Vagy mégsem?) És titkon Pirelli-fan szeretnék lenni. De - mint fentebb írtam - valahogy mindig a GY-nál kötök ki.