GTPeti - főkép
>> AutóápolásAlfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2010-10-24

A téli felkészítés jegyében, felpolíroztam az autót.
Először Nigrin lakktisztítót használtam, majd Petzoldt's Premium Wax-ot.
Különösen ügyeltem a rejtett részletekre, így pl. az ajtók pereme mögötti részre, hogy ide is jusson a védőrétegből.

Ezután ellenőriztem az alvázvédelem épségét.

>> SzervizAlfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2010-08-11

...nevezetesen:

- vízhűtőcsere

A tünetek: Nyáron, kb. 20 fok fölött autópályán szépen elhagyta a 90 fokot a mutató. Klímával és hegynek fel még rosszabb volt a helyzet. Gyakorlatilag rászoktam arra, hogy pályán a hőfokmérő műszert lesem... Többen mondták, hogy a szétporladó félben lévő hűtő lehet az oka... és igazuk volt. Azt itt jegyezném meg, hogy a gyári hűtő (Valeo) minősége szégyen. Összehasonlítva a barátom 110LE-s Marea JTD-jével egy vicc. Abban egy sokkal robosztusabb Marelli hűtő van. Ráadásul két ventillátorral... No mindegy, inkább ezt kelljen cserélni, mint vmi (még) szivatósabb dolgot. A képeken látszik, hogy nemcsak a lamellák kezdtek mozogni a csövek között, hanem szivárgott is a hűtő.

Valódi (vagyis feketére elxoxált) AVA Cooling Systems hűtőt szerettem volna, de mivel nem ilyen volt a csomagolásban így inkább Nissenst vettem. (Forrás: Alba Autó, ár: korrekt.)

A vízhűtőt lefelé lehet kivenni. A lökhárítót nem kell leszedni, csak a lenti vízszintes rácsot. Előbb persze a ventillátort tartó konzolt kell kivenni. (Ezt lehet felfelé is.) Aztán a klímahűtőt "lecsavarozni" a vízhűtőről. (A klímahűtő elölről van pár hatlapfejű csavarral a sima hűtőhöz fogatva.) A hűtőt tartó konzol jó masszív csavarokkal van felfogatva, mivel a kasztnit is merevíti. Megragadtam az alkalmat: megcsiszoltam és lefestettem.
A jó fagyálló is fontos. Én BASF G48-at használok. (A 2005 utáni Alfákba G30 való.) További infók e témában itt (németül).

- generátorfelújítás

Ezt régen terveztem már, mert egyszer már megjártam. A Fervill-nél újították fel, szép mérési jegyzőkönyvet is csináltak. A kiszerelés nem egy vicces játék, mert el kell pakolni az útból elég sok dolgot. (Gázolajszűrő, nívópálca-cső, relék, tartókonzol.)
Tipp: Felújítás előtt a Fer-Vill-nél kifejezetten kértem, hogy ne homokfújják a generátorházat. Ilyenkor újrafestik és tényleg mutatós lesz, ám ez sokkal kevésbbé véd a rozsdától, mint a gyári galvanizált réteg. (Tapasztalat.) Ha valaki újszerű kinézetre vágyik, akkor zsírtalanítás után a gyári felületet érdemes újrafújni. Ugyanez vonatkozik a szíjtárcsára. A legjobb, ha ezt sem homokfújják, így ui. megmarad a gyárilag jól konzervált felület. Bár még ennél is jobb, ha az a szabadondufutót is egyből cserélni. Én mindenképpen INA típust javaslok, ez áll legközelebb a gyárihoz, mivel jó minőségű és a felülete is szinterezett (nem festett).

Felújításkor a csapágyakat érdemes még cseréltetni, a bronzkeféket, és ajánlott a forgórészt is felújíttatni.


- levegő-/pollen-/üaszűrő csere

Levegőszűrő: MANN 1589/3
Pollenszűrő: WIX aktívszenes
ÜAszűrő: Tecnocar

- olajcsere

Olaj: Selénia WRD

- korrózióvédelem itt-ott

Nagy kúszóképességű "korrózióvédő-olajjal". Ez egyben alapozó is az általam használt alvázvédőhöz.

- ékszíjcsere

Nem volt semmi baja a használt Gates szíjnak, csak nagyon "csicsergett" hidegen. Most Dayco került fel, ez jó. Legalábbis egyenlőre. (Update: Nem egész két év elteltével nem néz túl jól ki a szíj felülete. Enyhén rücskös.)

A feltüntetett összeg anyagárat jelöl. Én csináltam az "injektoros Jenő" segítségével. (Őt ismerik páran, régen Érden dolgozott.)

>> AutóápolásAlfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2010-06-06

Láttunk már elrettentő képeket 156-ról, aminek itt-ott szétmállot a fenéklemeze. Nos egy lehetséges ok, ha el vannak tömődve a vízkifolyók. Ekkor garantáltan megáll a víz (pára) a fenéklemezen, pontosabban a zajcsillapító szövetben.

Azt javaslom mindenkinek, hogy vessen egy pillantást a padlókárpit alá. Ez tekinthető szerintem a karbantartás részének is.

A kifolyók amúgy önmagukban is hajlamosak a rozsdásodásra, a kis "fül" miatt. Ennek éles peremei vannak, amit a legnehezebb rozsda elől védeni. Megkockáztatom: nincs olyan 5 évnél idősebb 156, aminek ne rozsdásodnának ezek. És a barna pestis csak terjed... Aki nem hiszi, nézze meg alaposan a saját autóján! (A látszólag épnek tűnő gyári alvázvédelem ne tévesszen meg senkit. Ez alatt könnyedén lehet akár nagyobb felület is rozsdás.)

Ha még nincs előrehaladott stádiumban a (nem látható) rozsdásodás, akkor a rozsdát belülről is lekaparva több réteg spec. festék, illetve repedezésre nem hajlamos (!) alvázvédős kezelés javallott. (A szerekről már írtam korábban.)

És akkor azt javaslom "vesszünk el a részletekben"!

Az első képeken látszik, hogy egyik vízkifolyó sem látszik. Ez elgondolkodtató, mert alul viszont ott vannak. Akkor mit csináljon szegény kicsapódott pára? Jobb híján a szövetben fog lakni.
Tehát kiderült, hogy Giovanni egyrészről bőkezűen járt el a bitumenes pisztollyal, másrészről nem hatották meg a víz kifolyására elhelyezett nyílások...

Úgyhogy egy kés(nek látszó tárgy) segítségével lejjebb ástam. És a nyílásokat is megleltem. Némi rozsda társaságában persze. Környezetükben lekapartam a bitument (elég ragaszkodó típus), majd rámentem a Dremelemmel (ami nem is Dremel, hanem Kinzo) és fémtisztára csiszoltam a környezetüket. Szerencsére nem szükséges 100%-osan letisztítani, mert a használt festék egyben rozsdaátalakító is. Annál fontosabb azonban az alapos zsírtalanítás. Ezekután felkínáltam a nyílásoknak, hogy majd a Viktória Beken titeket. De nem hitték el, úgyhogy megtettem helyette. Ezt pedig Ti nem fogjátok elhinni, merthogy kép még nem készült erről. Majd a második réteg felvitelekor bepótolom.

Sajnos nincs siker áldozatok nélkül. A hangszigetelés és főleg annak bitumenbevonata, nem viselte túl jól a műveletet. Úgy döntött részlegesen feloszlatja a testületet magát. De sebaj, majd pótlom a hiányt. (Ha vkinek van ötlete, honnan szerezhetnék be ilyen zajcsillapító anyagot, akkor szóljon! Előre is köszönöm! Ha esetleg bontásból maradtak meg foszlányok, azok is jöhetnek.)
További áldozat lett a Ketteske. Sajnos esetében a rozsda nyert. Ezt a fület vmivel pótolni fogom.

>> EgyébAlfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2010-06-03

Minden tankoláskor ki szoktam számolni a fogyasztást, bár itt az oldalon nem vezetek fogyasztásnaplót. Az autóm átlagfogyasztása kb. 6,6 liter/100km.

Minimum: 5,2 l/100km, városban és országúton közlekedve. (Ráadásul télen.) Természetesen kíméletesen vezetve.

Maximum: Emlékezetem szerint sosem számoltam magasabb fogyasztást, mint 6,8 l/100km.

Összegezve kijelenthető, hogy nagyon elégedett vagyok az autó fogyasztásával.

A jelzett költség az eddig megtett 90.000km-re értendő, körübelüli érték.

 
>> AutóápolásAlfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2009-10-06

Régebben már írtam az üregvédelem fontosságáról.

Itt a bizonyíték:
Így jár szegény küszöb, ha nincs megfelelően konzerválva: (első kép)
(Természetesen ez nem a 156 küszöbe. Hanem a Fiat-omé. :)

És így néz ki, ha szépen egyenletesen befutja a jó kúszóképességű üregvédő anyag: (második kép)
Egészen meglepődtem, hogy az olaszok kivételesen mennyire használható kontroll-lyukat készítettek a küszöbök hátsó sárvédő felőli oldalára. Még endoszkóp nélkül is ilyen jól látszik a belvilág.


Még annyit szerettem volna itt megemlíteni, hogy az imént leírt lengőkarcsere igen jó alkalom volt a tornyok bevonására is. Természetesen itt nem a képlékeny állapotban maradó zsírt használtam, hanem a PermaFilm-et, aminek a külső rétege enyhén kikeményedik. (Ehhez részhez nem lehet hozzáférni, csak ha ki van véve a lengőkartartó szerelvény is.) Szóval ez is megtörtént, kis lépés az emberiségnek és egy apró pofon a fogyasztói társadalomnak. (Csöri mesterék szerencsére megtűrték festegetésemet. :)
A kép a kedves olvasó fantáziájára van bízva, merthogy nem készült. (Nem akartam összekenni a telefonomat. Vagy csak lustaságból. Vagy is-is.)

>> SzervizAlfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2009-10-06

...az úgy volt, hogy tavaly (2008) szeptemberében bekerültek az új felső lengőkarok a Pátkay futóműszervíz segítségével. (Igen erősen lehúztak, viszont cserébe csak későbbre vállalták el, ami miatt nem volt őszinte a mosolyom... Szóval nem fogok többször kizarándokolni hozzájuk a város másik felére, ezt elérték.)

Ocapok kerültek be (fehérvári forrásból), amik nem bizonyultak túl tartósnak. Az egyik gömbfejnek 1 év után olyan játéka volt, mint a gyári lengőkarnak kb. 140 ezerkm után. A kopogás felderítésében segítségemre voltak a dunaújvárosi srácok, főleg Géza cartárs és a Volán telep egy alkalmazottja. (A telepnek egyszer ajándékozok pár vödör meszet szocpolitilag.) Köszönet nekik.
Tehát az egyik lk-nek a gömbfeje, a másiknak a szilentje nem volt a helyzet magaslatán. Van ilyen. Mondjuk úgy udvariasan, hogy hétfői darabokat fogtam ki... Ezekután persze már nem volt ehhez a márkához bizadalmam, így gyárikat tetettem be. (Ráfizetéssel.) A Fehérvári Forrás (- a gyengébbek kedvéért Erhard alias Alba Autó- :) support tekintetében igen jól vizsgázott, természetesen megtartotta az "udvari beszállító" címet. :)
(Nincs udvarom, de ez most mellékes.) A lényeg, hogy eddig is náluk szereztem be sokmindent, eztán sem lesz másképpen. De azért tessékszíveslenni jó árakat mondani továbbra is. :)
Így kerültek be gyári lengőkarok a zokapok helyére. (Köszönet Csörinek a beépítésért. És a türelemért... De az egy másik post témája lesz.)

 
>> Tuning és extraAlfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2009-08-29

Ma megrendeltem az új nyárigumikat. Végül a Michelin Pilot Exalto PE2 nyert többek között a Nero Zero-val szemben.
Igazából minden rendelkezésre információ szerint a PE2 is tudja mindazt, amire nekem szükségem van, ugyanakkor egy hajszálnyival kevésbbé sportosra kihegyezett, ami nekem maximum egy 2.4 JTD-nél hiányozna.

Pilot Exalto PE2 review

(Előny az is, hogy egy garnitúra Michelin gumihoz Németországban garancia is jár, vagyis 2 éven belül ingyenesen javítják a sérült gumit, vagy állják a pótlás költségeinek egy részét.)

Még annyit tennék hozzá, hogy a Nankang UltraSport NS-2-vel is jók voltak a tapasztalatok. Nem a leghalkabbak, nem a legjobbak vizes útfelületen. Ellenben szárazon megfelelőek és az árukat megérik. Márpedig ebben bíztam, mikor ilyeneket vettem.
A legtöbbet minősített gumi a reifentests.com-on. (2000+ vélemény jelen pillanatban.) Eredmény: egyedül a nedves tapadásban közepes a minősítés, minden másban jó.
(Szóval nem minden rossz ami kínai. A magam részéről amúgy sem vagyok híve a származási hely alapján történő beskatulyázásnak...)


Breaking news: Most, az első pár ezer km után kijelenthetem, hogy nagyon szimpatikusak a PE2-k. A tapadással igazából eddig sem volt gond, de ami most új, az a "síri csend" a gumik felől. Normális aszfalton egy "halk siklás" az utazás.

Update 2009.08.29: Az NS-2 továbbra is a legtöbbet értékelt gumi a reifentests.com-on. Mellékeltem az összesített eredményét. (4000+ vélemény alapján.)

>> Tuning és extraAlfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2009-06-08

Az SW spoilergumijának eltávolítása röviden.

Arról a gumiról van szó, ami a hátsó szélvédő és a spoiler között van gyárilag. Arra szolgál, hogy ne folyjon mindenhol a víz a szélvédőn, csak a széleken (és középen?).

Eltávolítása: 6 spoilerrögzítő anya lecsavar. Spoiler pár cm-ret megemel, így már hozzáférhetőek a patentok. Egy hegyes késsel benyúlni a patentok közepére és kipiszkálni a középső pöcköt. (Ha ez be van nyomva, akkor szétfeszíti a patentok belsőrészét->rögzíti azt.) Tehát középső pöcköt hozzáférhetővé tesz, majd csípőfogóval teljesen kihúz. (Úgy mint egy fogat. :) Innentől már csak be kell dugni a kést a patent pereme alá és kicsit megfeszíteni. Ekkor ki kell esnie. A művelet után nem árt (fekete) power-tape négyzetekkel leragasztani a lukakat. (Én legalábbis így tettem.)

Képek jönnek.

>> AutóápolásAlfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2008-11-03

A fenéklemez teljes egészében le lett kenve + a kerékdobok nem burkolt részei még1x.

Képek jönnek.

(Ha vkit érdekel a szer, szívesen segítek. A beszerzésben is, ha nem nagyipari mennyiségről van szó. :))

>> EseményAlfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2008-10-10

A minap tankoltam.

1054km-t tettem meg 55liter gázolajjal. Ha hinni lehet a kút számlálójának (- ami általában felfele csal -), akkor 5,2 literes fogyasztást produkáltam. Ebből olyan 300km város, 350km autópálya 130-140-nel, 350km autópálya 100-110-zel.

Nagyon elégedett vagyok.

Kieg.: Azóta tankoltam még1x. Most 5,5 l/100km jött ki...