Blog >> 159
Ismét eltelt két év, ez egyben azt is jelenti, hogy már 4 éve az enyém, így újfent begurítottam egy vizsgaállomásra, most is csont nélkül vette az akadályt.
Km: 168193
A nyári gumik (Viking) után új téli gumikat (Barum) is kellett vennem, amikkel kaptam azok botrányosak voltak. Ezek most hétvégén fel is kerültek, ~117.000 km-nél. A nyári gumikba ~12.000 km ment egy szezon alatt, egyébként pedig elégedett vagyok velük, az én vezetési stílusomhoz pont jók. Most majd meglátjuk az új téliek hogy viselkednek.
+ Eddig az egyik téli gumim volt a pótkerék, ahelyett most lett egy bontott 16-os felni + kerék, ez még pont befér, a 17-es már nem...
Kicseréltettem a termosztátot, mert 90 fok alatt sétálgatott majd beállt a hőmérő. Kapott új hűtőfolyadékot is.
Szerelőm észrevette egy vízcső csatlakozást (alul a hűtőhöz) ahol szivárgás nyomai voltak. Minimálisan fogyott a víz, (1 év alatt 1x töltöttem utána). Korábban egy V6-os Alfámnál sokat szívtam a vízcsövek miatt így itt inkább megrendeltem az újat megelőzve az esetleges további gondokat... (alkatrész 17e pénz). Ha már szét volt szedve a szívócső pillangószelep tisztítást is kértem. Nem volt igazából koszos, 124e km alatt gondolom most tisztították először.
Olajcserénél nem lett resetelve a szervizintervallum, ezért úgy döntöttem beszerzem a szükséges dolgokat. Ha valakinek kell valami hibakódot olvasni, törölni, proxy-t rendezni vagy bármit, amire a szoftver képes, akkor Tatabányán tudok segíteni.
Egy ideje hidegen nehezen, később pedig már egyáltalán nem bírtam a váltót befeszegetni sebességbe. A diagnózis szerint a váltóolaj elvesztette a viszkozitását, emiatt van ez, úgyhogy kapott egy cserét. Elsőre megijedtem, mert másnap hidegen ugyanúgy nehéz volt sebességbe tenni, aztán mentem az autóval kb. 200 km-t és a következő hideg reggelen már teljesen jól működött. Úgyhogy csak át kellett járódnia a rendszernek.
Egy másik probléma is felütötte a fejét, miszerint eleinte csak néha néha, majd végleg nem volt hajlandó bekapcsolni a belső ventilátor, természetesen a legnagyobb melegek közepette. Ugye így klíma sincs... Első próbálkozásra cseréltünk egy ventit, motorral együtt, bontott-ra. Első blikkre jónak tűnt, majd másnap már ez se volt hajlandó működni. Ezután megindult a keresgélés a csatlakozóknál, és meg is lett a hiba, nem a motor közvetlen csatija, hanem amibe az vezet, egy nagy fehér csatlakozó-ba volt beleolvadva az olcsóbb fekete műanyag csati, és emiatt volt érintkezési probléma. Kapott kis farigcsálást, meg kontakt sprayt, és életre kelt. Úgy látszik nem mindenhol bírják a nagy melegeket a csatlakozók, pedig takargatom bőszen a műszerfalat, ha már csillaggarázs...
Km állás: 112.400
Covid miatt kicsit el lett tolva az éves szerviz, mert elég kevés kilométer került az autóba, így most került sor az olaj és szűrők cseréjére.
Motul 8100 X-Clean 5w40
Mann olajszűrő
Filtron levegőszűrő
Filtron pollenszűrő
Km: 165080
Az autó megsértődött, mert nem jöhetett be velem az OBI-ba, ezért mire kijöttem megjelölte a parkolót. Viccet félre téve csak pislogtam mikor jöttem ki és láttam, hogy valami csobog az autómból, szín alapján hamar rájöttem, hogy a hűtővíz folyik valahonnan. Motortérben szétnéztünk és hamar megtaláltuk a bűnöst, ami nem volt más, mint a légtelenítő műanyag csavarja, elfáradt a feje és ott eleresztette a vizet. Gyorskötözőkkel és az OBI-ból vásárolt ioncserélt vízzel járóképessé tettük az autót. Sógornak odaadtam a törött csavart és másnap aluból megkaptam a pontos mását. Olcsón megúsztam, hogy ez nem egy autópályázás közben történt.
Eljött az ideje, hogy az apránként összeszedett extra dolgok bekerüljenek az autóba. 2 nap reggeltől estig ráment egy jóbarátom segítségével, mire minden a helyére állt és összeállt a technika. Amik bekerültek:
- Hangszórók, mélynyomó, erősítő
- Tolatókamera
- USB-s töltő szivargyújtó helyére
- Új akkumulátor
A legnagyobb munka természetesen a hangrendszerrel akadt. Jól szólt a gyári is, de nem Bose rendszer volt benne, és bár a fejegység csere is már segített a hangzáson, az igazi élményt most sikerült elérni, igaz még ezen is bőven lehetne mit fejleszteni.
Tételesen a bekerült cuccok:
- Alpine SPG-17C2 (2 közép/mély)
- Alpine SPG-17CS (2 magas, 2 közép/mély)
- Alpine SBG-1244BP (mélynyomó)
- Alpine BBX-F1200 (erősítő)
Az ötlet az volt, hogy az erősítő hajtja majd meg az elejét és a ládát, hátul a magasak maradnak gyáriak, és csak a közép/mélyet cseréljük, és ezeket továbbra is a fejegység szólaltatja meg. Plusz fontos volt, hogy ha úgy van, a láda kivehető legyen könnyedén. Ilyenkor nyilván csak a hátsó ajtókban lévő hangszórók szólnak majd, de ilyen esetek ritkán lesznek. A tervtől annyiban tértünk el, hogy végül az elejéből kiszedett magas hangszórók kerültek be a hátsó ajtókba, mert meglepő módon nem ugyanaz volt a 4 csipogó minősége, az első gyáriak elég jó cuccnak tűntek. Az első hangszórók hangváltóit bőven sikerült elrejteni a műszerfal alatt, a középkonzol jobb oldalába. Kábeleket szépen sikerült befűzni, elvezetni. Amikkel kicsit megszívtuk:
- Az ablaktörlő lapát karok irgalmatlanul rá voltak szorulva a tartórúdra, az egyik el is törött miközben próbáltuk lefeszegetni. Bontóból gyorsan sikerült pótolni.
- Az ajtókba szerelt hangszórók csak fejjel lefelé tudtak bekerülni, mert elég rövid a kábel + csati. Valamint mivel gondoltuk profik vagyunk, és egyből jól sikerül mindent berakni, és úgy csináltuk, hogy ajtónként egyesével mentünk végig a ki,-és beszereléssel, végül próbánál kiderült, hogy 2 hangszóró is kontaktos lett, és vissza kellett bontani.
A szivargyújtó cseréjét már régóta szerettem volna, mert több szivargyújtóba dugható usb töltőt is próbáltam, mindegyik lötyögött benne, és idegesített. Így most szivargyújtó ki, helyette pár ezer Ft-os usb töltő. A kellemetlenség csak az volt benne, hogy totál darabokra kellett szedni a könyöklő részt. Kicsit hülyén van ez megoldva, de ha már totál szétkaptuk az autót, belefért.
Tolatókamerától kicsit féltünk, de aztán ezt volt a legegyszerűbb beszerelni. Vestys oldalról rendeltem, tökéletesen illeszkedik a rendszámtábla világítás helyére, a kapott kábelek igaz nem elegendő hosszúak, a tolatólámpa és a kamera kábele közé kellett bőven áthidaló kábel, de sikerült elvezetni mindent a lökhárító leszerelése nélkül szépen bújtatva, és hála a magyar bekötési útmutatónak elsőre össze is állt a dolog a fejegységgel.
És végül új akkumulátor. 60 Ah-s volt benne, ennyi extra kütyühöz és hangrendszerhez már keveselltem, és már amúgyis rakoncátlankodott, így bekerült egy Exide Premium 77Ah-s akksi.
Második nap estéjére össze is állt minden, az autó egyben volt, és már csak a megfelelő hangzást állítgattuk. Annak örülök, hogy minden csavar, patent visszakerült a helyére, semmi extra nem maradt a művelet végére. Innentől már csak élvezni kell az extrákat. :)
Covid és home office kapcsán felmerült bennem, mi van, ha lemerül az akksi, még sose próbáltam kinyitni az autót a fizikai kulccsal. Jól ráéreztem a dologra, csak félig tudtam bedugni a kulcsot, bármit csináltam. Szóval elgurultam a Kulcslyuk zárszaküzlet és szervizbe és fél óra alatt megcsinálták. Valami ócska buzi megpróbálta feltörni, mert el voltak törve a zárban a lamellák, még szerencse, hogy nem sikerült neki. 15 ezer Ft-ból megúsztam a műveletet.
Teljesen leharcolt nyári gumikkal vettem az autót, illetve a télieknek is ez volt az utolsó szezonjuk. Ami feltűnt mind a 8 gumin, hogy elég rendesen megette a belső felét mindegyiknek.
Utánanéztem, tudom, hogy a gyári beállítása is ilyen, valószínűleg az olaszoknak nem számított ha sűrűn kell a papucsokat cserélgetni, engem viszont kissé zavar.
Elvittem futóműállításra, elmondtam a problémám, mondtam, hogy nem szeretném 1 év múlva kidobni a zsír új gumikat. Rendesek voltak az ott dolgozók, mondták, hogy ismerik a problémát a típusnál, de már van kikísérletezett beállításuk arra, hogy ne zabálja szét a gumit a kocsi, és az útfekvése is jó maradjon. Úgyhogy ennek megfelelően beállították. Majd ősszel kiderül mennyire volt hatásos.
Ami jó hír, hogy a futóműben minden rendben, nem lóg, nem kotyog semmi, stb.