Blog >> kuplung
Az eredeti kuplung főhenger megadta magát. Olajfolyás nem volt sehol, valószínűleg a dugattyú mellett engedett át, mert már nem lehetett kinyomni a kuplungot így a váltás is nagyon nehézkéssé vált. Új Delphi hengert tettem bele, és a munkahengert is frissítettem egy felújítókészlettel, ha már szétszedtem. Légtelenítés után hibátlan lett a kuplung.
198900km
Megvettem az új Bosch lambdaszondát( cikkszám:0 258 006 190) mivel még több mint valószínű,hogy gyári volt benne és a diagnosztika alapján kicsit már fáradt volt. Nos a gyári szonda 15 év és 220 ezer km után úgy gondolta ,hogy ő jó helyen van ott és nem igazán akart kijönni a helyéről. Hossza melegítés, csavarlazítózás és erőlködés után kijött de a menet nélkül :) szerencsére a szondáról jött le a menet nem a csőben lévő furatból. Szóval kellett egy 18x 1,5 -es menetfúró amivel helyreigazítottuk a kipufogó csőben a menetet. Ezután az új szonda már gond nélkül beszerelhető volt. Eredmény biztosabb, egyenletesebb alapjárat szinte rezzenéstelenül jár a V6 motor:) Megnéztem utána Multiecuscannel és valóban gyorsabb az új szonda, magasabb frekvencián (~0,5-1 Hz) dolgozik mint a régi és kb. 300 és 950 mV között változik a lambdafeszültség.
Másik művelet a szintén még gyári kuplung munkahenger csere , mivel már kicsit engedte az olajat kapott egy új Brembo munkahengert. Itt is hasonló események voltak mint a szondánál tehát, hogy 15 év után nem igazán akart megmozdulni...szokásos melegítés,csavarlazító, kocogtatás,türelem:) és nagy nehezen kijött az aluházból a munkahenger...az újat már könnyű beszerelni, légtelenítés és kész.
Röviden így telt a szombat délelőtt:) de megérte...imádom továbbra is a V6-ost:)
Munkahelyre dugóban araszolva egyszer-csak félig jött vissza a kuplung pedál. A harmadik alkalommal pedig már égett műanyag szag is jött az utastérbe. Gyors fordulás és még elvitt a szerelőhöz. Diagnózis szétszerelés után: Kinyomócsapágy, Kuplung tárcsa, kettős tömegű lendkerék kuka, főtengely-szimering mellet olajfolyás, kipufogó szelep elkokszosodva.
Összes alkatrész cserélve, kipufogó szelep tisztítva, váltó tisztítva, olaj cserélve.
Placebo, vagy sem, a múlt hétvégén történt kuplung olajcsere óta, a korábban jelzett kattogás folyamatosan "halványult". Említettem is a kollégámnak már szerdán. Persze vigyorgott. Ma reggel már egyáltalán nem jelentkezett a kattogás!!! Nem tartom kizártnak, hogy csak a kinyomó volt a gong.
Továbbá fél tankja van benne az üzemanyagban és a motor olajban is a XADO EX120.
Lőjetek le de sokkal halkabb lett!
Korrekció mérve lesz hamarosan.
Köszönjük Neked XADO!
Idiotizmus, placebo, kényszerképzet nem kizárt, mindenki saját felelősségre vonjon konzekvenciát :-)
Mivel hogy mazochista vagyok lecseréltem a fékfolyadékot a rendszerben. A fék nem gond ugyan úgy működik mint korábban.
A kuplung már kevésbé :-( Az 1.9-ben a kuplungharangnál egy konkrét légtelenítő csavar volt a toldó elemben. A 2.0-ban az csak egy légtelenítő szem, nem csavar, Mintha zsírzó tüske lenne.
Az olajcsere menete ebben az esetben:
- a kis szelepről le kell szedni a gumi kupakot
- majd a cső csatlakozás zéger gyűrűjét oldjuk
- a kuplung pedálhoz nem nyúlunk, kinti helyzetben hagyjuk!
- csövet ki kell húzni és a végét betenni egy gyűjtő edénybe
- hagyni kifolyni az olajat, gravitációs úton, majd utántölteni a tartályt
- feltöltés után tartály kupakot be kell zárni
- csövet visszatoljuk a helyére, de nem rögzítjük még
- kell plusz egy ember a következő művelethez,
- kézzel lassan lekezdi betolni a kuplung pedált, de óvatosan!
- eközben elöl hagyjuk a nyomástól kinyomni a csövet, tartva azt rendesen, hogy teljesen ne csússzon ki.
- ha jól csináljuk, akkor a kis "zsírzógombán" távozik a levegő
- addig csináljuk míg van benne levegő
- utána a csövet vissza toljuk és rögzítjük a zégerrel
- visszatesszük a gumi védőt.
Kb. ennyi. Egyszerűbb mint leírva.
Lassan fél éve nem írtam a JTD-hez blogot ezért röviden leírom ,hogy volt egy ablaktörlő motor csere (alkatrész by Marek) és kapott egy új kuplung munkahengert (Cifam- Kovács Auto) mert a régi folyatta az olajat. Csere egyszerű kb 1 óra. Amúgy tökéletesen működik a gép , teszi a dolgát :)
Most kicsit több a fókusz a V6-oson, jövő héten ha minden igaz megy KPM műszakira és megkapja a magyar rendszámot, forgalmit végre :) Már augusztus óta ezt várom, az autó nagyon jó állapotban van reméljük nem lesz semmi gond a vizsgán. :)
A gyári kuplung megadta magát, ezért teljes kuplung, és munkahenger cserét hajtott rajta végre Zé mester. Csodálatos az új kuplungolás/váltás érzet, sose volt ilyen jó mióta nálam van.
Várható volt a km. miatt, szívesen kihagytam volna, de ez van. Kettőstömegű lendkerék csere és Kuplungcsere. Grósz feri csinálta Tárnokon, a következő 200ezer kilométeren a hangját nem akarom hallani..:D
Balatonról hazafelé tartva, sok csomag, 3 bicaj, 34 fok, stb., egyszer csak elmegy a kuplung. Illetve szerencsére valami maradt az alján, csak a felső kétharmad esett be, még haza tudtunk érni, és egyből elgurulni a műhelyig.
Alapos diagnózis után elkerülhetetlennek látszott a teljes szettet, hidraulikákat cserélni, jó sok pénzért...
Az eredmény, hogy a következő 200 ezer km-en nem lesz gond a kuplunggal. Nem várt eredmény, hogy a pedál nagyon játékautós lett, tiszta suzuki... Ez lett annak idején a régi 155-ös esetén is, annak is egyszer javítani kellett a váltóját, kuplungját, és az addig beton pedál opelcorsássá vált. Annak idején még Szamosi mesterrel együtt mosolyogtunk ezen, most csak a fényképét nézve jutott eszembe a régi eset...