Fórum >> Típusok >> 159

droberto2019-12-11 15:55:06 // 6346
Attól még elkendőzés.
De ha ti megoldásnak tartjátok, hát lelketek rajta.
droberto2019-12-11 15:52:11 // 6345
Elolvastam amit írtál.
Ezért reagáltam.
Az írtad, hogy a legkevesebb köze van a kompresszióhoz.
Pedig főként ahhoz van köze.
És ez így már máshogy hangzik. :)
droberto2019-12-11 15:29:56 // 6344
Én már akkor tudtam a problémát (és ha neked úgy tetszik kétszer is leírom: megoldáslát) megoldáslát amikor neked még nem is volt százötvenkilencesed. 😂
És le is írtam ide többször is, hogy 2x kell ízzítani.
droberto2019-12-11 14:47:29 // 6342
A kompresszió viszony az adottság, az nem tud csökkenni. :) Ezt ugye a lökettérfogat + sűrítési térfogat és a sűrítési térfogat hányadosa.
A kompressziós végnyomás pedig egy érték amit a motor tud aktuális állapotában. Na ezzel már más a helyzet. Ez sok mindentől függ. A sűrítési viszonytól, a motor kopottságától, állapotától (dugattyú + henger, szelepek) az indítózás fordulatától, a szívórendszer állaporától...stb. Jónéhányan tapasztaltuk, hogy önindító felújítás után jobban forgatja a starter a motort és néhány hónapig, míg be nem kopik az önindító addig elmúlik a félmeleg állapotú nehézkes indulás. Ez egyértelműen mutatja, hogy a probléma összefüggésbe hozható a kompressziócsökkenéssel.
A másik lehetséges ok az befecskendezők elhasználódása. Ahogy kopnak a furatok, úgy változik a szóráskép és nő az üzemanyag szemcsék mérete.

Itt jegyzem meg, hogy az, hogy a unijet nagyobb nyomással indított csak egy dolog. A műszaki életben mindenki csak a nyomással van elfoglalva, viszont van még több nagyon fontos paraméter. Ebben az esetben a szivattyú szállítási mennyisége, a fúvókák, száma, átmérője, elhelyezkedése és a befecskendezés időbeni lefolyása.

Hogy hol kophat el a motor? Pl. a szelepeknél. Az én kipufogó szelepeim tányérjai gyalázazos szögben álltak, némelyik be volt repedezve. Azok nem zártak tömören. A himba és a hidrotőke összekapcsoló lemezkék törése is igen jellemző.

Az enyémen kicseréltem ezeket, a befecskendezőkkel, túrbóval szívósorral és minden további segédberendezéssel egyetemben.
Azóta a motorom ezt a nehézkes indulást elhagyta.

Hozzátenném, hogy a rekonstrukció előtt semmi baja nem volt a motornak. A lapátka nyomozás miatt szedtem szét. Szépen járt és még erősebb is volt mint most, köszönhetően a Garett gyár konzervatívabb VGT beállítása miatt.
És a nehézkes indulás is csak egy igen szűk működési (hőmérsékletű tartományban) és viszonylag ritkán jelentkezett.

A fentieket figyelembe véve, látható, hogy én a gyári állapotra szavaztam, melyet minden erőmmel igyekszem fenntartani.
És óvva intek mindenkit, hogy az izzítási táblák átírását megoldásnak gondolja/tekintse.
Javaslom, hogy mérjetek sűrítési végnyomást. Nekem vannak referencia értékeim...
droberto2019-12-11 07:41:49 // 6341
Inkább csak elkendőzi a problémát. :)
droberto2019-12-08 21:42:10 // 6340
Le kell vedd a hátsó lököst természetesen.
A radar egy tartó kehelyben van, vsz, annak a varrata engedett el a lökhárítótól.
3. képhez hasonló.
droberto2019-12-07 09:01:36 // 6339
Már eladták.
Az új tulajnak nagy volt a kerék. :)
droberto2019-12-05 22:20:50 // 6338
Ma szert tettem egy igazi gyönyörűségre.
Az új téli kerekeim:

Repdesek az örömtől! :)
Köszi Yani és Atesz! :)
droberto2019-12-05 22:18:46 // 6337
Hogy-hogy nem a 85Ah-ásat vetted?
droberto2019-12-05 22:17:12 // 6336
Sajna nem. Nem sok kéne pedig. A 2.0-be befér? Szerintem abba sem.
droberto2019-12-04 23:34:30 // 6335
Én az 1.9-be tettem 77Ah-at. A 2.4-be belefér a 315-ös és ott már vannak 85Ah-ásak, ahogy Csabi írja.
Választék.
droberto2019-11-27 19:20:41 // 6334
El fogja kezdeni és be is fejezi.
droberto2019-11-27 10:28:59 // 6333
Mert eltörik a feje és egyszercsak elmegy a vized és megfőzöd a HF-et.
Ne aggódj, lesz rendes keringés.
droberto2019-11-25 23:46:02 // 6332
Néhány 100 km alatt kilégteleníti magát.
Én a helyedben nem b@sztatnám a légtelenítő csavarokat. :)
droberto2019-11-21 17:38:21 // 6331
A Fiat eLum oldalról le tudod tölteni a használatit.
droberto2019-11-18 22:12:47 // 6330
Úgy kell keresni, ahogy leírtad. :)
Én ezt használom.
droberto2019-11-15 20:10:21 // 6329
Nekem az AGM bevált. 7,5 évet bírt.
Most egy EFB-set próbálok ki.
Konkrétan: ZAP Graphite Carbon EFB 577 05 (L3) - 12 V / 77 Ah / 750 A EN / jobb+

Még egy simán filóztam, a 278-as méretben a legnagyobb villamos paraméterűt:
ZAP Silver Premium 80 Ah 760 A
droberto2019-11-15 19:54:38 // 6328
Milyet vettél?
Hátra told, hogy jobbad menjen a segge. :)
Húzd le a hevederrel, hogy feszes legyen.
droberto2019-11-09 16:45:39 // 6326
Jesszus... Egy centis bütyök?!? :)

Nincs külön búra. Csak index egyben.
Sajnos a ragasztó elengedi egy idő után. Ezért is szokott párásodni.
droberto2019-11-06 12:25:00 // 6325
Igen fura volt. Természetesen nem akartalak megbántani.
droberto2019-11-06 12:22:01 // 6324
Értem és köszönöm.
Én is kb ide jutottam, hogy így lehetne megcsinálni.
A sziloplaszt nálam az építőipar kudarcának jelképe, ha tehetem kerülöm.
Így viszont nem maradhat, mert a beázás felbecsülhetetlen károkat okozhat.

Javaslom mindenkinek, hogy nagyobb eső után ellenőrizze a gumikédereket a hátsó ajtó alatt. Ha ott vizes, akkor a belső lemez tömítését meg kell oldani.
droberto2019-11-06 03:37:37 // 6323
Tippeket, ötleteket várok. :)

Mivel és hogyan tömítsem le a hátsó ajtót, hogy ne ázzon be?
Ti hogyan csináltátok/csinálnátok?
Vagy létezik-e más megoldás, hogy ne folyon be a kabinba a víz?

Anno az aluburkolat és az ajtó közötti tömítést gondoltam bekenem szilóval. Elvetettem, mert túl vad/gány megoldásnak tartottam. + így nem lenne szerelhető...
droberto2019-11-06 03:33:39 // 6322
Az agyam eldobom, hogy a 8V nem hidraulikus, hanem lapkás szelephézag kiegyenlítő rendszert használ:

Mennyi lehet a max szelepházag? 0,15 mm?
droberto2019-11-05 20:34:12 // 6321
Hogy mértél szelephézagot? :)
Befecskendezési korreciók mennyik hidegen?
droberto2019-11-05 14:20:49 // 6320
Egy ilyen kaland normálisan, felkészülve, felmérve, alkatrészek, kötőelemek, tömítések lerendelésével, majd összerakással, nem egy napos kaland. De nem is egy hétvégés.

Én a motor mögötti részt nem mondanám káosznak. A nehézséget az adja, hogy nehéz hozzáférni. Az alakatrészek segédberendezések nagy számát figyelembe véve jól átgondolt szerelhető konstukció. Valószínűleg az egész egy motorkiemeléssel jóval könnyebb kaland lenne.

Szerintem kerék nem tud meggörbülni. Én ikább a szivattyú miatt aggódnék, de az is egy stramm darabnak tűnik. Nem tudom, hogy mekkora és milyen irányú igénybevételt adtál neki, de ha tippelnem kéne, én a nem lett semi baja opciót választanám.
A lehúzóm:


Igen. A lebontott MM szívósorok 99%-ról, részben, vagy egészben hiányoznak a lapátok.
Nem is csoda. Kép pici ponthegesztés. Nagyon erős hőingások, légmozgások, váltakozó igénybevétel. Elfárad és beszívja a motor.

Kifújni/beszívni, meg azért nem tud, mert két tömített felületnek kellene tömörtelennek leennie. (Tömszelemce illetve a mechanizmus műanyag fedele.) Ezekre ez nem jellemző ez a hiba. Ez miatt ne aggódj szerintem.
Ez a korábbi alu-, illetve a 2.4 féle hasonló külső rudazatos melyanizmusoknál volt ilyen problémás (ebből a szempontból). Ehhez készülnek az O gyűrűs dugók.



A pillangó szelep háznak ehhez semmi köze sincs. Egyébként itt meg ami olaj van, az szerintem maga a benne levő kenőanyag.


Az enyémnek se volt semmi baja, sőt. Ment mint az állat. :)

Nem is ezért szedtem szét, hanem mert az EGR keverő modul eldugult egy-, vagy több korábbi elégtelen égés miatti kormolásból/kormolódástól. (Volt két töltő levegő kifújásom (is) előtte pl.) Illetve lekaptam a hengerfejet és az olajteknőt is a további hibák-, és Novoth Tibor feltáró munkássága nyomán. Nem is volt hiába, mert megtaláltam egy eltört szelephimba - hidrotőke összefogó lemez darabjait. Mind később megtudva, hogy ezek is hajlamosak a fáradásos törésre.
Illetve helyreállítottam a gyári felóleteket és bevonatokat + a turbó olajzó cső kapott egy hőszigetelést.




Ami baja volt az a félmelegen nehezen indulás.
Ez a felújítás óta megszűnt. Igaz én kb. az összes segédberendezést gyárira cseréltem.
droberto2019-11-04 17:29:35 // 6319
Nincs olyan vezérléses videóm, amin ez jól látszódna. Én a szíjfeszító pontos pozícióján szoktam rugózni.
Itt még nem jó pl.
Néz körül a Youtubeon illetve a Zolniál. :)
droberto2019-11-04 17:16:25 // 6318
Néhány gondolat, ha megengeded.


- Erős derék az kell hozzá. Én egy bakállványról szereltem, de a sok salallang a mi a motor mögött vertikálisan középtájt van az borzalmas. Még így is szétment a hátam.
- A Pierburg műanyag verziója jobb, mert ott csavarozva voltak a lapátok nem hegesztve.
- Ha jól emlékszem korábbi verziókvál (talán az alunál a műanyaglapátozás miatt) keresztül ment a szívósoron is a víz.

- Én a villamos stekkerekkel messze menőkig elégedett voltam.
- Vízleeresztő csonk: Én nagyon megörültem neki. Ha jól emlékszem valami fogóval simán odafértem. Meg asszem egy gumi tömlő is ráhúzható.
- Összességében zseniálisan, jól szerelhető autó.
- A 2007. év végiben is ilyen a szivattyú axiális biztosítója:

A pumpa kerékhez én gyors gyártottam egy lehúzót laposvasból. Ráfeszítettem, majd műanyagkalapáccsal egy kip-kopp és már lent is volt.
- Az EGR levegő-kipuffgáz keverő modulod mennyire volt eldugulva?

- Nekem szépen lejött minden sorban. Én a bödönnel kezdtem konzolostúl:

Az összerakás pedig:

A szívosort is egyben szedtem le. Egyébként külön a motor is leszedhető.
- Most mindenki kapaszkodjon meg. Jelenleg minden min150k-et futott, Marellis szívósoros 159 megette lapátjainak javát.
- Kifújni az 1.9 nem tud a tengelyenél, mivel ez egy teljesen belső mechanizmus. Nem úgy mint a 2.4 és az alu Pierburg.

- Sajnos a torkosságuk nem múlik el sérülések nélkül. A szelepeket általában elgörbíti. A kipufogó szelepek amúgy is elég sérülékenyek, sokszor az ülék is sérül. A dugattyú tető és a HF alsó síkja mindig kap, ha nincs szerencséd, akkor a henger fala is. Tudok ilyenről is sajnos.



Én a helyedben levettem volna a HF-et is. Innen már nem nagy munka. Igaz akkor kell síkolás, új tömítés (meg tudni kell, hogy milyen és mennyit szabad köszörülni), de inkább szett, mert abban minden benne van ami kell.

- Az olaj ami kifolyt az nálam is volt. Én nem foglakoztam vele. Szédszedtem kapott maxi-pucit, meg újrazsírzást, tömítést.



- Én anno amikor cseréltem a szívósort odacsavaroztam a csavar végét meg lehegesztettem.




- Az izzítógyertyáid kijöttek szépen? Nem voltak berhadva?
droberto2019-11-02 11:52:27 // 6317
Így van. A turbó levegő nyomó tömlője is ilyen. Az új turbómmal is csinálja.
De a legtöbb néhány 10k km-t futott dízel már ilyen.
droberto2019-10-31 02:55:43 // 6316
Van. Sajnos mindegyik ilyen. Nagy bánatomra. A tömlő elöregszik. Ha lesz kedvem szétszedem és a csonkokat bekenem szolidan. szilós tömítővel.
droberto2019-10-29 23:32:11 // 6315
Gratu!
Remélem a következő években nekem is ilyen simán fog menni.
Ja:
- Nálad se volt ablak letekernye:

- két pálcás az olajad sík terepen.
droberto2019-10-28 16:25:27 // 6314
Próbáld meg meg az cikkszám alapján az ePerben, vagy a neten megkeresni. Vagy az eLearnt átnézni.
droberto2019-10-28 16:23:47 // 6313
Az enyémnek is ez az élete. :) A 100 km pálya nem tetszik neki. Azt utcánkba behajtva kezdi el ha úgy áll a tömődés
droberto2019-10-18 23:25:27 // 6312
Jó lett! Gratula!
Hányat fordultál? 😂
droberto2019-10-03 00:13:59 // 6310
Most lassabban melegszik mint nyáron.
Nekem vannak 11-13l-es 15-20 km városi etapjaim. Igaz ti kerékkel, de zsírúj befecsikkel.
Teljesen normális.
A másik véglet a főutas 5,1-5,3 kiskerékkel.
droberto2019-10-02 13:04:36 // 6309
Ez relatív. Sok rövid, hidegatapos városi fogyasztásnak még nem is sok.

A korrekciók mennyik hidegen?
Kért/kapott üa. mennyiség?
Kért/kapott levegő?
Max turbó nyomás?

... stb.

Miért eszik sokat az autóm? => fotel szerelés...
:(
droberto2019-09-24 14:25:41 // 6308
Ahogy néztem magyarországi. 50k km-el ezelőtt kapott új motorszámos motort.

Motor:
Érdekes, hogy miért kellett az alsó részt is cserélni, egyáltalán nem biztos, hogy a blokk nem bontott lett. Sőt.
Igen, sajnos az 5 hengeres - egyébként hírhedten kiváló és megbízható, ész veszejtően jó hangú - JTD-t a 159-ben sikerült megölniük az emissziókezelő berendezésekkel (szívósor, DPF, EGR) és a vezérlő szoftverekkel. Véleményem szerint az égéstérben és ez által a hosszú hengerfejben az említettek miatt túl nagy hőfeszültség ébred. Ennek következménye a gátak repedése.
Az egész kipufogó gáz menedzsment úgy lett kialakítva, hogy többé-kevésbé tudja teljesíteni az akkori E4-es kibocsájtási normákat. Valós üzemben, 130 felett is. Szemben a TDi motorrokkal és társaival. Ez jól látszik a szívórendszeri lerakódásoknál.
Másrészt pedig meg kell említeni a sok motor halálát okozó filléres alkatrészek gyengeségét, hiányát. Törnek a hűtővíz légtelenítő műanyag! csavarok, repednek a hűtővíz kiegyenlítő tartályok, nincs vízszint mérő szenzor.
Nem véletlenül hagyták a gyáriak veszni ezt a motort.

Olaj kicsapódás:
Az egész kartergáz és szívólevegő rendszer tömlő-csőcsonk illesztése kritikán aluli. Persze ez kb minden korszerű dízelnél így van pl. a turbó rá és elmenő csövénél. Megnézhetitek. Nem sok olyan új 10-20 km-t futott dízelt láttam, ahol ne lenne a tömlőcsatlakozásoknál olajos a cső/tömlő.
A csőcsonk nem farkasfogas, nincsenek tömítőélek, a gumi tömlő pedig veszít rugalmasságából, csökken a bilincs alatti falvastagsága. A gyári préselős bilincseken pedig nem lehet után húzni.
Illetve általánosságban elmondható, hogy 90%-ban nem teszik vissza az egyébként a kerület mentén tökéletesen egyenletes, és nagy szorítóerőt kifejtő gyári bilincset, hanem egyszerű erre a feladatra csak korlátozottan alkalmas mindenféle silány minőségű AWAB bilincseket használnak. Kiváltképpen igaz a hátul-középen a motor mögött nehezen hozzáférhető olajgőz lecsapató bödön csonkjaira.

Korrózió:
Érdekes megfigyelni, hogy magyarországi létére mennyire hasonlóan korródálódik, mint a nyugat-európaiak. A legkényesebb részek a karosszérián kívüli KTL bevonatok (segédalváz, hátsó híd) és a galván bevonatok (egyéb tartókonzolok-kengyelek).
A kocsiszekrényt és lemezburkolatokat tekintve, azok érzékenyek a kavicsokra. Könnyen sérülnek az alsó részek, kerékjáratok.
Nagyon ajánlott egy jó minőségű korrózió elleni üregvédő zsír és alvázvédő felhordás.

Egyéb:
A videó jó. A típushibák egy részét elmondták, megtalálták.
A haspáncélt viszont minimum le kellett volna venniük, mert így csomó mindent nem láttak / tudtak leellenőrizni.
A féknyereg a ti-nél gyárilag festett, nem utólag fújkálták.
Minden nagy teljesítményű, sportos futóművű, negatív kerék dőlésű a gumik belsejét koptatja.
Az 1.9-ebből a szempontból megbízhatóbb, de az igazán jó a 2.0 JTDm2 és a 1,75 TBi. Igaz ezeknek is van néhány típushibája, amire nagyon kell figyelni.
Személy szerint nem szeretem az ezüst autókat, de ez a Stromboli Grey nagyon menő.
Összegzés:
A 159 egy nagyon jó használt autó. De az igazi autósélményért cserébe sok törődést-odafigyelést igényel. Az alkatrészek ennyi idősen szinte bármelyike elromolhat. (De ez ugye kb az összes sportos vegy kényelmes prémiumra elmondható.) Ezek ára relatíve nem a legdrágábbak közt van (pl.: német vagy japán típusok), de sok minden van bennük és azokból is több kell mint egy „egyszerű autóba” (Astra, Focus, Octavis, Swift…stb). Aki ilyet birtokol, annak számítani kell arra, hogy tisztességesen, gyári állapotban fenntartani egy ilyen felszereltségű és teljesítményű autót átlagosan (évekre visszabontva) 350-500k Ft/év (kopó és egyéb alkatrészek, szervízek, gumiabroncsok, néhány extra felszerelés, autóápolás).
Lehet ez nem elfogadni, de abból vagy kibelezés vagy „szarolaszozás” fog kisülni.
droberto2019-09-15 17:09:29 // 6307
Lemész a Tescoba. 😀
droberto2019-09-15 17:07:33 // 6306
Grutula.
Reméljük bírja majd az UV-t.
droberto2019-08-02 15:32:10 // 6305
Legalábbis ha nem akar szívni és/vagy nem akarja tönkre tenni a futóművét.
droberto2019-08-02 14:28:46 // 6304
Legalábbis ha nem akar szívni és/vagy nem akarja tönkre tenni a futóművét.
droberto2019-08-02 14:27:18 // 6303
Rámegy, csak ki kell fúrni.
droberto2019-08-02 14:16:07 // 6302
A Feri már leírta, hogy ez a gyári méret.
Egyébként ahol találtad a tegnapi képet, ott is le volt írva. 🙂
Pontosan így: 235/40 ZR19 96Y
droberto2019-08-01 08:34:01 // 6301
Szép felni. :)
Ilyet nem ad el senki, csak vesz. :)
Viccet félretéve míg kevés 59 ti volt, az abroncsárak a duplája volt a mostaninak. Akkoriban többen próbálkoztak sztenderdebb, olcsóbb mérettek. Általában nagyobb, szélesebb méretekkel.
Most hirtelen, Dömpi és Liquid jut eszembe. Nézz náluk szét.
Most, hogy már "csak" 50-60 egy prémium márka a spec ti méretből SZVSZ nem érdemes variálni.
Viszont én is kattogok, hogy melyik márkánk lehet a legnagyobb peremvédője...
droberto2019-08-01 01:11:06 // 6300
A Pierburg elviekben csavarozott és nem hegesztett.
droberto2019-07-30 21:49:18 // 6299
Sajnos az 1.9-nél a Magnettiknél potyogós. 200-300 közt megeszik az összeset az esetek nagy többségében.
droberto2019-07-14 01:03:04 // 6298
Tisztítás zsírzás. Ha a stiftnél kattog, csere.
droberto2019-07-03 15:34:28 // 6297
Csak egy példa:
Fiat 500 lengéscsillapító csere.
2 új csavar (teló rögzítése a csonkállványba) anyával, mert a régi összerágott több mint 5k Ft- lesz.
M10x1,25 10.9 kalapos csavar és anya.
Ja és 3-5 munkanap.
Röhej...

Kíváncsi lennék, hogy ezt "parasztba" hogy oldják meg?!?
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.