jancsi - főkép
>> SzervizAlfa 146 1.4 TS // 2014-05-08

Előző cikkemben írtam a vízhőfok problémáról. Kiderült, hogy nem gyári óracsoportom volt. Ami bent volt, annak a vízhőmérője 40-től 120-ig volt számozva, de a mutató az 50-130 osztású számlap szerint mozgott. Most, hogy a jó óra van bent, végre jó minden. Az új termosztát teszi a dolgát, víz hamar eléri a bűvös 90 C fokot és ott is marad, nem hűl vissza, és álló helyben sem melegszik tovább (ventillátor be se kapcsol). Előző termosztát jól beállt. Lassan melegedett a víz, de álló helyben addig melegedett, hogy bekapcsolt a ventillátor.
Ezen kívül a km óra is 220 helyett 260-ig volt írva és ez miatt csalt felfelé (mégse megy az 1.4 szívóbenzin 210-el :( :DDD ), és az üzemanyag szint jelző is kevesebbet jelzett mint kellene, de most jó minden. Vagyis majdnem minden, mert ez az óra csak 87.000 km-t ír ami zavar engem, mert egyrészt vicc egy 16 éves kocsinál, másrészt amiket írtam magamnak füzetbe alkatrész cseréket és javításokat km-el és dátummal, most nem jók, írhatom újra őket. De kárpótol, hogy ennek az órának a számlapjai körül van króm karika, amiért annyira odavoltam.
A bontott óracsoport 6.000 volt, a posta 1.500 ft.

>> SzervizAlfa 146 1.4 TS // 2014-04-30

"Azért is én csinálom meg!" Ki is lettem röhögve, dehát sikerült :)
Az előző postomban írtam az új termosztátba beleszakított műanyag csőről. Elvittem szervizbe, onnan egy esztergályoshoz küldtek. Jó negyed órás munkával kifúrta a beletört műanyagot, majd megtisztította a menetet. Utána irány Unix, új cső szerzés. Persze nem volt, rendelni se tudtak, dehát ki ült mellettem... Személyesen Tomsics Gábor (környékbeliek biztosan ismerik, csak ajánlani tudom). Mondta, hogy menjek ki hozzá és ő ad nekem bele illő csövet. Persze a gyári cső kisebb átmérőjű, így közbetét kellett hozzá. Feltúrta nekem az egész műhelyt és talált közbetétet és elosztót is hozzá. Bekente menetragasztóval, beletekerte és mégcsak nem is kért érte semmit (hálám neki, meg pacsi, meg villantás meg ilyenek). Ezután irány haza, ház előtt megálltam és komplikációktól mentesen kicseréltem. Folyadékot leengedtem teljesen, újat kapott, elvileg -35 °C-ig folyik. Mindent szépen összeraktam, légtelenítettem. Víz sehol nem csöpög/folyik.
Most sokkal gyorsabban melegszik, de valami most se oké ... :(
Mutató szerint a 90 °C-t se éri el, de ott már bekapcsol a ventillátor. Menet közben 80 °C körül mozog, inkább alatta. Vagy a vízhőfok jeladó fos, vagy a ventillátort kapcsolgató hőgomba. Cserés mindkettő, az a biztos és akkor penge lesz minden. De a termosztát csere nem volt fölösleges, a víz sokkal gyorsabban melegszik, és menet közben sem hűl vissza 70 °C-ra. Majd egy hideg reggelen kiderül. Jeladók cseréje pedig hamarosan.

A 2.000 forintos költségem az esztergályos volt.

>> SzervizAlfa 146 1.4 TS // 2014-04-29

Mivel már idegesített, hogy menet közben a vízhőfok nem ment 70 °C fölé, csak ha álló helyben járattam a motort, beújítottam egy Vernet termosztátot (17 e körül, a maradék a lötty volt). A fent lévőről le is kaptunk minden csövet, és vízhőfok jeladó csatlakozót. Folyadékot persze leengedtük mindet. Hogy ne menjen minden könnyen, jött is a komplikáció. A termosztát egyik csavarján elforgott az ottlévő 4 szerszám közül mindegyik. Akkor irány Obi, másik fej a krovára, aztán le is jött a csavar. Persze új csavart is vettem, illetve tízet mert 1 darabot nem kaptam. Termosztát le is jött, az újat csak ekkor vettem ki a csomagolásból.
Ekkor jött a hoppá. Alul egy cső jön ki, a régiből pedig egy "T" alakú elosztó két irányba. Akkor régi termosztátból "T" kitekerés, majd csere. 10 perc alatt le is lazítottuk azt a műanyag dolgot, kitekertük, de az újból nem jött ki a cső. Addig feszegettük, míg eltörtük. Ekkor satuba fogtuk a bent maradt műanyag részt és úgy próbáltuk kihajtani. Tőből letörtük... Eleinte jót röhögtem, ekkor már sírni tudtam volna. Próbáltuk a menetben bent maradt műanyagot laposfejű csavarhúzóval és kalapáccsal kitördelni, megolvasztani és kifolyatni/úgy kitördelni, de semmi. Kezdett ránk sötétedni. Kezdtem rájönni, hogy azzal a tudattal kell elaludnom, hogy az alfám üzemképtelen :(
Kocsi kint maradt havernál, holnap behozza nekem összerakva a régi termosztáttal, vízzel feltöltve, légtelenítve, aztán az új termosztátból valahogy ki kell operálnom a beletört műanyagot, ötletem sincs hogy hogyan, és akkor azt a "T" alakú elosztót be tudom tekerni és ki tudom már cserélni. Valakinek ötlet a műtétre? Segítsetek!!! :(

>> SzervizAlfa 146 1.4 TS // 2014-04-24

A régi kormánykapcsolóm már szarakodott mióta nálam volt az autó. Előszeretettel kapcsolódott fel a hátsó ködlámpa, illetve bal irányba nem mindig tudtam kapcsolni az irányjelzőt (meg se mozdult a kapcsoló lefelé, csak miután mozdítottam rajta fel irányba picit, dehát hogy néz már ki, hogy balra fordulnék de előtte villan a jobbos indexem, és utána indexelek balra :D). Ezen kívül még elég igénytelenül nézett ki, hogy lógott lefelé a kapcsoló egy kicsit.
A facebookos "Alfa romeo hungary. AZ alfások" nevű csoportban hirdetett valaki egy bontott 145-öt, ahol le is csaptam a kormánykapcsolóra (teljesen kompatibilis a 146-éval). 2000-ért adta, postával együtt 4060 huf volt.
A csere pofon egyszerű, kormány alatti burkolat csillag fejű csavarjai ki, burkolat le, alulról felnézve a felső burkolatot fogja bal oldalon (a cserélendő kapcsoló oldalán) egy imbusz fejű csavar, azt is ki (felső burkolat maradhat, majd a kapcsoló kivételénél kell meghúzni picit felfelé), majd a régi kormánykapcsoló porvédőjét kell kihúzni és benyúlva alul és felül is össze lehet egy patent részt nyomni, majd kihúzni az egészet. A rácsatlakoztatott kábelt lehúzni, új kapcsolóra rádugni, új kapcsolót visszapattintani, majd csavarok, burkolatok vissza és kész :)

>> AutóápolásAlfa 146 1.4 TS // 2014-04-15

Kőfelverődés 90 km/h-s sebességnél. Kivert egy kis darabot a szélvédőből, inkább javíttattam, nem vártam meg, hogy tovább repedjen, főleg, hogy jövő hónapban műszaki, és a javítás mégiscsak olcsóbb mint a csere...

>> SzervizAlfa 146 1.4 TS // 2014-04-14

Egyik postomban írtam a szétrohadt és igénytelenül javított sárvédőről, de szerencsémre a város egyik bontójában állt egy ugyanilyen színű 146-os és szereztem egy hibátlan cseredarabot. Belső felülete be lett alvázvédőzve és ki lett cserélve, még bent ülni is jobb érzés hogy nem éktelenkedik a sok rozsdafolt a kocsi jobbelején :) Kép sajna nincs mert az újról minek... Mindenki el tud képzelni egy hibátlan bordópiros sárvédőt, a régiről meg elfelejtettem képet csinálni :)
Ezen kívül meg lett csinálva a balos ablakemelőm ami előszeretettel állt meg és nem indult se föl se le.

Szervízdíj: 9000 huf + 7000 huf a bontott sárvédő

>> EseményAlfa 146 1.4 TS // 2014-04-11

Tolatásnál végighúztam a jobb hátsó felnit (lemezfelni) egy padkán. Azóta enyhén balra húz a futómű, már 30-40 nél is elhúz ha elengedem a kormányt, 90-nél pedig érzem, hogy ellen kell a kormányon tartani, illetve 180-nál elég erősen remeg az egész autó (előtte 210-el is gond nélkül ment). Egyik napra beszervezek egy centírozást, majd guminyomás ellenőrzést/ráfújást, és egy futómű beállítást is.
A sárvédőm pedig szanaszét van rohadva (így vettem a kocsit). Valószínűleg sérülhetett, mert semmi más nem rohad a kocsin (egy halvány rozsdafolt se sehol). Megpróbálta a volt gazdája lecsiszolni, újrafújni, de elég igénytelenül néz ki, a festék felhólyagosodott/lepattogott és csupa rozsda ugyanúgy. Szerencsémre a bontóban találtam egy ugyanilyen színű 146-ost, amin hibátlan a sárvédő. 7000-ért megkaptam. Hétfőn fel is kerül a helyére, a régi pedig kuka.

>> SzervizAlfa 146 1.4 TS // 2014-04-11

Hátul már régebben cseréltem izzókat. Az egyik nagyon halványan világított. Elől nem volt semmi gond, aztán az utóbbi pár napban vészesen elgyengült a fényük, rendesen félve vezettem 90 kmh-nál (ha meg nem volt autó előttem, máris reflektor). Vettem négy darab (2 jó lesz tartaléknak, eltéve kesztyűtartóba) izzót, a kettőt ki is cseréltem, természetesen komplikációktól nem teljesen mentesen :D
Hátul egyszerűen ment a csere. Elől lövésem nem volt hogyan is kell kihalászni a régit, találtam két csavart, azt hittem azzal kell lebontani a burkolatot, tekergettem is minden felé, aztán szépen el lett állítva a balos fényszóróm (úgy vakított mint a refi). Aztán sikerült a csere, majd sötétedéskor beálltam egy garázzsal szembe, tompított föl, aztán beállítottam. Most pont olyan amilyennek lennie kell. Voltam is próbakörön a város melletti főúton, hát nagyon látok :) :)
A műszerfalban égett még ki néhány led, meg az óracsoportban egy rizsszem led. Ha nem lennék ilyen rohadt lusta, le is bontanám, hogy kicseréljem...

>> SzervizAlfa 146 1.4 TS // 2014-04-08

Ablaktörlő lapátok kukásak voltak már mindhárman. Előlre két lapát, hátulra csak betétet kaptam, amit méretre kellett vágni és természetesen rövidre csináltam :D A végéről a rögzítő dolog ami meggátolná a sínből kicsúszást leesett, és természetesen kicsúszik a helyéről, de amúgy nagyon pengék, végre nincs darabos törlés, vízfolt otthagyás, dzsuva szétkenés. A folyadék kifogyott, pénzem semmi, fizetésig lévő 4 napig nem mertem este vezetni mert nem láttam ki az ablakon, az is feltöltve.
Vettem ezeken kívül egy biztosíték készletet. Túl sok olyan sztorit olvastam, hogy lakóhelytől >100 km-re elszállt egy bizti, kocsi indításképtelen, vasárnap délután van, sehol sem lehet másikat venni. Így nyugodtabban indulok útra :)
Közben az akksiba is töltöttem ioncserélt vizet, kiderült hogy nem kellett volna, mert ellepte az elektródákat, nembaj jóezígy.
Feszt. mértünk szivargyújtón keresztül:
alap: 12.0 V
indítás közben: 9.6 V
járó motorral: 13.9 V
járó motorral, mindenszart bekapcsolva: 13.1 V
Problémám nem volt vele, persze amikor a nagyobb hidegek voltak hajnalonként nem indult olyan gyorsan, de mindíg sikerült elsőre indítani. Lehet télre beújítok egy zselés akksit.

>> SzervizAlfa 146 1.4 TS // 2014-03-18

Vettem szűrőket. Mégiscsak nemrég van nálam a kocsi, aztán ki tudja, mikor voltak cserélve. A pollenszűrő inkább volt fekete, mint fehér, és még csak nem is jó irányba volt berakva (mert ugyebár rá van a légáram iránya rajzolva). A légszűrő is koszos volt már, a benzinszűrőbe meg ugye nem tudok belenézni :)
Az utóbbit persze szervíz cserélte, én nem fértem a kocsi alá, az első kettőt megoldottam. Pollenszűrőt szerszám nélkül, talán 2 perc a cseréje, a levegőszűrő már körülményesebb volt (nekem), mert a légszűrőház tetejét ha le akarom venni, akkor a szívócsövet le kell húznom róla, ami abszolút nem hajlik (a gyári nem tudom milyen, ez a cső tuti nem gyári). A légszűrőház tetejét 4 csavar fogja, amiknek a menete (egy fém tokban lévő menet) úgy volt beleragasztva a 4 lyukba. Persze mire összeraktam, már csak 3 csavar fogta, mert a ragasztás elengedett.
Néhány órával később kitaláltam (néhány cikk olvasgatása után), hogy kipucoltom a folytószelepet, mindkét oldalát és környékét is, ahol csak érem, mondván hogy mégiscsak 16 éves autó, biztos ujjnyi vastag por kívűl, olajlerakódás pedig belül. Hát le is bontottam mindent, amit kellett (légszűrőház teteje, szívócső, és a róla leágazó vékonyabb cső, ami a motorhoz megy). Igazából bilincsek fogtak mindent, egyedül a légszűrőház tetejét fogták csillag fejű csavarok. Szétszedtem, a folytószelep rendesen fénylett, olyan tiszta volt (volt értelme szopnom a bontással, majd összerakással), gondolom kipucolta az előző gazdája, de legalább láttam, hogy rendben van ez is, és a szűrőkről is le van a gond egy évig.
Persze a második összerakás után már azt a házat csak egy csavar fogja, bár van ilyen beakasztós része is neki, és a szűrő szélein is van vastag gumi, az csak tömít annyira, hogy ne szívjon a motor a szűrő mellett, de a meneteket vissza kellene ragasztanom (az új ház drága állítólag).