Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Spider / GTV 2.0 TS PHuBi >> Blog
- Típus:Spider / GTV 2.0 TS PHuBi
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2002
- Színe:Fekete metál
Tényleg? Miért halt meg? Az eddigi ismereteim alapján csak sejtéseim vannak. Ha valaki tud a kérdés végleges megoldásában szóljon.
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part I.
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part II. - Hajtókar
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part III. - Hengerfej le
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part IV. - Hengerfej leszedve
2020.10.11. Motorbontás (gyakorló motor) - Part V. - Hengerfej, szelepek
2020.10.14. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VI. - Dugattyúk
2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VII. - Törött dugattyú
2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part VIII. - Olajzócső
2020.10.18. Motorbontás (gyakorló motor) - Part IX. - Gyűrűk
2020.11.17. Motorbontás (gyakorló motor) - Part X. - Főtengelycsapágy
Amit a motor előéletéről tudok:
A motorban kb. 275ezer km volt, olajfogyasztás 3000km/1 liter
Kb. 50 ezer km-el ezelőtt kapott új gyűrűket és hajtókar csapágyat. A csere után az olajfogyasztás nem változott.
Selenia Racing volt benne, szinte mindig, egyszer volt benne Liqui Mollyt.
15 ezrenként volt olajcsere, aztán hobbiautó lett és már nem érte el a 15ezret a futást évente.
A tavaszi ébresztésnél kb. 2 éves volt benne az olaj, km-ben még messze volt a 15 ezer.
A bemelegedés után pörgetve egyszer csak jött a csattanás és a nagy füst a kipufogón.
Amikor le lett engedve az olaj kb. 1 liter víz is kijött.
Szétszedés utáni tények:
- víz volt az olajban, valószínűleg az egyes henger repedésén át jött be a víz,
- az egyes hengerben túlmelegedett és elolvadt a hajtókarcsapágy, elszíneződés mid a főtengelyen, mind a hajtókaron jól látható,
- az első főtengelycsapágy tele kosszal, elkopott a csapágyfém, darabokban válik le a hordozóról,
- összetörött a dugattyú, leszakadt az alja, a csapszeg a karterban volt,
- a hajtókar alja eltört, a csapágynak csak a nyomai vannak meg,
- a többi hajtókarban a csapágy vastagsága rendben van, úgyhogy nem beszélhetünk csapágykopásról,
- az összetört dugattyú egy darabja a 2-es henger szívószelepe alá volt szorulva (valahogy a szívószelepen keresztül elhagyta az egyes hengert és a kettes beszippantotta)
- a főtengelyt nagyon nehezen lehet forgatni, mert a sérült első főtengelycsapágy blokkolja,
- a motorban elég sok olajsár található.
Mi történt?
A nyomok alapján megszűnt az egyes henger hajtókarcsapágyának kenése, a motormelegítés során túlmelegedett a csapágy és beállt. Elgörbült, leszakadt a hajtókar, szétszabta a dugattyút, elrepesztette a hengert és kiütötte a blokk oldalát.
A kérdés az, hogy mitől szűnt meg a kenés?
A dolgok jelenlegi állása szerint két dologra tudok gondolni,
- Az olajsár – ami a téli állás alatt leülepedett – eldugította a főtengely olajozó furatát és a hajtókarcsapágy nem kapott olajat. A főtengely csapágya még kapott valamennyit így az „csak” elkopott.
- A főtengely első nyugvócsapágya elkopott és az abból leváló darab tömítette el az olaj útját a hajtókar felé.












Megvizsgáltam a főtengely csapágyazását.
Először a 3-4 henger közti (1. kép), ami teljesen rendben lévőnek tűnik.
Aztán a legelső, ahonnan az első henger hajtórúd csapágyazása kapja az olajat.
Nagyon csúnya a helyzet. Az egész koszos, de lehet hogy ez az odaégett olajjal függ össze, a főtengelyen keresztül kaphatott a melegből rendesen.
A csapágyfém mintha elkopott volna, vékony darabokban leválva.
A első hengerhez menő főtengely olajcsatorna nincs eltömődve.
A csapágyat kiszedve a főtengely könnyen forgathatóvá vált, korábban a 1/2-es krova hajtószárral se tudtam átfordítani.
Ki kellene szedni a másik oldalit is, hogy megnézzem az is kapott-e a melegből. Az hogy most már könnyen forog több csapágy nem lehet kakukk.











A múltkori kísérleteket ma folytattam. Sikerült motor nélkül úgy beállítani az emelőt hogy kézzel akadás nélkül tudtam mozgatni.
A motort még a visszaszerelés előtt leteszteltem és meglepve láttam hogy a fogaskerék nem forog. A motor megy, de nincs áttétel.
Nagy nehezen szétszedtem, valami ragasztóval van összerakva a műanyag ház, és meglepve láttam hogy a fogak eltűntek. (1.kép)
Nosza előszedtem a tartalék motort a 166-ból.
Nos, Giovanniék teljesen más szerkezetet gyártottak. Hasonlít, de más a méret és nem csereszabatos. (11.kép)
166 - 2-6 kép
Spider - 7-10 kép
Elakadt a projekt, motort kell keresni.











A téli nagy projektre készülve a mai nap a "helycsinálás" volt a soron. A garázs polcait az eddig innen-onnan beszerzett tartalék alkatrészek foglalták.
Sikerült zárható műanyag dobozokat beszerezni, így amit lehetett elcsomagoltam és bekerült a Giulia garázsába a polcra.
10 doboz lett, a dobozleltár egyenlőre csak papíron van meg, de majd bekerül a pótalkatrészes Excel-be.
Lassan lesz hely a kiszedett alkatrészeknek...











Szétszedtem az ajtót és kioperáltam az ablakemelő szerkezetet hogy összehasonlítsam a Fangio-tól kapottal.
A szerkezet nagyon hasonló, de mégsem egyforma. A motor, a fogaskerék és az áttétel nagy valószínűséggel azonos. A fogasív ugyan rövidebb, de épp elég lesz. Ha nem találok más megoldást három csavarral - a hegesztés helyett - átrakható.
Mivel a fogaskoszorún nem látszott akkora sérülés ami az átugrást indokolná tovább keresgéltem. A szerkezetet tesztelgetve olyan érzésem volt mintha átugráskor a tartólemez "engedne", elhajlana a nagy erőtől.
A saját szerkezetről leszedtem a motort, így visszarakva kézzel lehet tesztelni.
Az ablakot kézzel emelgetve két ponton akad. Pont ott ahol átugrott.
Ekkor jutott eszembe hogy amikor szétszedtem alul az ablakhoz rögzítő csavarok nem voltak meghúzva. Kicsit furcsállottam is. Most kilazítottam őket és csodák csodájára könnyedén emelhető az ablak, nem akad!
Jobban kifigyelve olyan mintha az ablak síkja és az emelő működési síkja nem esne egybe. Az alsó lemez ugyan gyárilag csuklós, de a könnyed futáshoz kell a laza csavar holtjátéka. Valamelyik karon majd kell egy kicsit hajlítani.
Itt rám esteledett és abbahagytam a kísérletezést.








Az ép 3-as henger gyűrűit kicsit jobban szemügyre vettem.
A kompressziógyűrű hézaga a hengerben 0,4 mm, az olajlehúzóé 0,5 mm. Tudomásom szerint 0,2 lenne az eredeti állapot.
Mint megtudtam már egyszer cserélve voltak, hogy hány km-t futottak azt nem tudom.
Az viszont tény hogy anno PHuBi gyűrűzésekor 0,8 mm-t mértünk, abban 60e km volt - igaz 5W30 olajjal is járt, ez Racing-el..
A gyűrűk élei épnek tűnnek.
Az olajáteresztőt nem szedtem még le a dugattyúról.










Kiszedtem a híres-hírhedt olajzócsöveket. Ami nem volt túl egyszerű, mert a főtengely a helyén van. Megpróbáltam kivenni, de a főtengely végén lévő anyát nem sikerült kilazítani, úgyhogy maradt.
Az egyes hengerét kicsit összegyűrte az elszabaduló hajtókar, de úgy néz ki hogy 275e km-el a hátuk mögött mindegyik rendben van. A furatok végei épek.
Kézzel mozgatva mindegyikben - egyformán - jár a szelepgolyó. Az egyes hengerében is, tehát nincs leragadva, nem innen indult a buli.
Kísérletet tettem a hengerkopás mérésére is, de a motor mellett guggolva nem biztos hogy jó értékeket mértem a két ponton mérő cuccal. Mivel nem volt 83 mm-es referencia gyűrűm ezért a henger legfelső részéhez képest próbáltam mérni. (kép nincs)
0,02-0,03 mm eltéréseket tudtam mérni a csapszegre merőleges irányban.
Ha fel tudom tenni az asztalra (elég nehéz a blokk a főtengellyel) akkor majd megmérem pontosabban.











Sikerült összeszedni a darabokat - 1-5 kép
Az 5. képen valószínűleg a karter darabjai vannak, mert onnan is hiányzik ez-az.
Miután nem lett meg a másik csapszeg rögzítő gyűrű kimostam a karter olajsarát és a 6-7 képen lévő darabokat találtam.
Azt hiszem hogy mégse rakom össze a dugattyút...







Kivettem a dugattyúkat. Könnyen mozogtak a hengerben, simán kijöttek. A hajtókarcsapágyak épnek tűnnek, 1,53-1,58 mm vastagságot mértem rajtuk.
Az egyes henger csapágya gyakorlatilag eltűnt, a maradványai a 8-9 képen.
A főtengelyen is csúnya nyomok maradtak. Összehasonlítva a többivel egyértelmű hogy itt túlmelegedés volt. A kérdés hogy miért? A főtengely olajfurata épnek látszik.
Ellenben a főtengelyt gyakorlatilag nem tudom forgatni egy negyedcolos hajtószárral. Tehát valami ott se kerek. Ki kell venni és megnézni a csapágyakat, sajna erre ma már nem jutott idő.












A rossz hengernél egyértelműen el van görbülve egy kipufogó szelep. Nem ül a helyén, nincs középen a tányér. Szóval ez találkozott a dugattyúval.
Annál érdekesebb a mellette lévő henger szívószelepe alá szorult alumínium darab. A szívóoldal felől jól látható. Szóval amikor ez idekerült még járt a motor, nyitott a szelep. Hogy kerül ide?
Kicsit nehéz elképzelni hogy a dugattyúról letört darab az egyes henger szívószelepén távozott, majd a 2-es beszippantotta. Pedig nagyon úgy néz ki hogy ez történt, mert nagyon hasonlít a dugattyú darabjaira.
Majd megpróbálom összerakni a dugattyút a darabokból és akkor kiderül hogy onnan származik-e.










