Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Blog
Utoljára több mint egy hónapja volt porondon az ablakemelő.
Február 14-én jött egy füles hogy hamarosan érkezik Pápa mellé bontásra egy GTV. Még facelift előtti, ha minden igaz jó benne az ablakemelő. Gyorsan lecsaptam rá. Kicsit lassan történtek az események, de ma elmentem érte és elhoztam.
Elsőre semmi baját se látni, a mechanika jó.
A motor is jó, holnap majd letesztelem.
A lényeg hogy ezzel már össze tudom rakni az ablakot, a próbaútra már nem kell ablak nélkül menni.
ps.
Készül az új műanyag fogaskerék is, rögtön 3 darab. Már a fogazás kész. Ezen a vonalon még lassabban zajlanak az események.
Már délután rátettem a töltőt az akksira úgyhogy nem volt akadálya a motor átforgatásának.
A feladatot az indító motor kapta. A cél hogy az olajnyomás amennyire lehet felépüljön és az elinduló motor terhelése ne okozzon gondot.
A próba előtt kivettem a fő biztosítékokat és az indítómotor kapcsoló szálát ide dugtam be. Olyan könnyedén pörgette át a motort hogy elsőre nem is hittem el hogy minden stimmel. Nem tudom hogy a háromszor kb 10 másodperces tekeréssel mennyire sikerült feltölteni a hidrotőkéket, de hangjuk nem volt. Felvettem videóra hogy később jókat röhöghessek ha valami nem stimmel. De úgy néz ki hogy stimmelt minden :-)
Holnap még egy kicsit "nyektetem" a rendszert mielőtt beindítom a motort.
Felkerült az új kipufogó tömítés.
Visszakerült az alu vízcső tartó.
Visszaraktam a vezérműszíj burkolatokat.
Felkerült a hosszbordás szíj is.
Újra átnéztem a balansz szíj pozíconálását és korrigáltam rajta. A feszítő meg tudja viccelni az embert, mert "elviszi" a beállítást. Végül összejelöltem a szíjat a kerékkel és egyel odébb tudtam tenni. (1.kép) Jó lesz.
Következő lépésként visszaraktam a két segéd burkolatot. Itt megint szóba kerül Giovanni és rokonsága mert a szétszedésnél ki tudtam venni amíg fel volt rakva vezérműszíj, de visszarakni már nem. Szóval le kellett venni a szíjat. Szerencsére a rögzítők még fenn voltak.
Itt jött el az a pont amikor kézzel átfordítottam a főtengelyt. (Ehhez persze le kellett venni a balansz szíjat, mert nem ment rá a dugókulcs.) Gond nélkül átfordult kettőt, a vezérműtengely pozíciói stimmeltek. Videóra is vettem a nagy eseményt.
Visszakerült a szelepfedél is. Eddigi tapasztalataim alapján NEM tettem rá pasztát. A jó tömítés a kritikus helyen több tömítőélet tartalmaz és működik. Az elring ilyen, szóval bizalmat kapott.
Visszatettem a nívópálcát is, természetesen új tömítéssel (7.kép).
Feltöltöttem kb. 4,5 liter olajjal a motort. Ennek az olajnak nem lesz sokáig dolga, de ami lesz az annál fontosabb. A motornak kb. 50 km-t kell megtennie vele. Ki kell mosni mindazt amit a projekt alatt beletettem. Segédolajat, koszt, csodaport, hónolási maradékot. Fel kell töltenie a hidrotőkéket egy "életre" és be kell koptatnia a gyűrűket. Szóval nem lehetett valami lowcost olajra bízni hanem csak ugyanarra ami később is használva lesz.
Végül visszaraktam a termosztátot. Mivel nem volt új tömítésem bevetettem a Reinz pasztát. A próbaút alatt ki fog derülni hogy működik-e.
Tegnapelőttelőtt megegyeztem PHuBi-val gyertya témában.
Megjött a szett a fiatalkatreszek.hu-ról.
A legnagyobb tétel az olajfogyasztás projektben. Mivel igazából nem is része a projektnek nem fogom beleszámolni költségekbe.
Bemelegítésnek pár dolog visszakerült:
Az alu vízcső megkapta az egyik új tömítést és visszacsavaroztam a hengerfejre. A csavarjait sárga szigszalaggal rögzítettem leszereléskor hogy elég szembetűnő legyen.
Visszakerült a klímakompresszor tartója. Mindig van egy csavar amivel több idő megy el mint az összes többivel. Most a jobb felső volt a soron. Többször leszedtem a már felcsavarozott tartót hogy mi nem stimmel. Semmi baját se láttam. Aztán egyszer csak bement a helyére. Hogy mi volt a gond talán sose tudom meg. Bő fél órám ment rá...
Ha már fenn a tartó visszakerült a klímakompresszor is. Sokáig töprengtem hogy a kompresszorhoz félretett csatlakozó tartó hová való. Aztán bejöttem és megnéztem a laptopot és a bontási képek alapján egyértelmű volt. Az 5-ös kép jobb oldali csavarjára kell. Ki is vittem magammal a gépet.
A szívócső alsó két tartócsavarját is visszatettem. Nem volt egyszerű mutatvány mert csak egy kéz fér fel alulról. Viszont kettő kellene, mert egyikkel csavarozni kellene a másikkal meg a szilentet lyukra igazítani. Az alsó vezetékek is visszakerültek a tartókba.
Most jött a neheze, a vezérlés.
Először vissza kellett rakni a vezérműtengelyeket, feltenni a csapágyházakat, vezérlésrögzítőket. A képek segítettek hogy melyik csapágyfészek hová való.
Az egyes henger felső holtpontja adott volt, a vezérműtengelyek pozíciója szintén. Felkerült a szíj, majd a szívó tengely kerekét lecsavaroztam. Minden a helyén van :-)
Csavar: ha már szop@tós csavarról esett szó van még pár. A 10-es képen jól látni hogy a szívó (jobb oldali) tengely kerekétől nem lehet betekerni a csapágyház fedelét rögzítő két csavart. Itt szedtem le negyedszer a kereket...
A balansztengelyek szíja is felkerült. A tengelyeken lévő jelölések felfelé néznek. A feszítővel nem volt kedvem bajlódni ezért a főtengelyre a már pozícióban lévő és a szíjat tartó kereket csavaroztam fel utoljára. Elsőre nem sikerült eltalálni, de harmadikra igen.
Ja, miután a kipufogó tengely bekerült rögzítettem a jeladót is a helyén.
Holnap még egyszer átnézem, ha minden rendben átforgatom a motort az indítómotorral.
u.i. tegnap beszéltem PHuBi fejével. Megígérte hogy működni fog én meg cserébe beígértem neki egy készlet új 100ezres gyertyát, amit este meg is rendeltem. Az emailek alapján holnap meg is jön. Más csak PHuBinak kell betartani az ígéretét :-)
A hengerfejbe betettem az illesztő hüvelyeket, mert onnan is szedtem ki. Aztán rájöttem hogy azok a motorba kellenek mert azok tartják a helyén a tömítést amíg felkerül a hengerfej és segítenek a pozícionálásban is. Úgyhogy átkerültek a motorra.
Az indítómotorra felkerült egy plusz vezeték hogy azzal el tudjam indítani és át tudjam forgatni a motort. Az olajnyomás felépüléséig fontos lenne hogy ne induljon el a motor. A hidrotőkéknek is fel kell majd telleni.
Beállítottam az 1-es hengeren a felső holtpontot ami majd a vezérlés felrakásához kell. A dugattyútetőt tartva nagyon jól érezhető a felső holtpont. Alul stimmel is a jelölés.
Felkerült a tömítés. A hozzá adott papíron minden le van írva, azt követtem.
Feltettem a hengerfejet. Egyszerűbb volt mint gondoltam és mivel nincs benne vezérműtengely súlyra is kisebb volt.
Bekerültek az új csavarok és végigmentem a meghúzás menün. Hogy később se jusson eszembe hogy valamit rosszul csináltam videóra vettem az egészet, bármikor visszanézhetem Full HD-ban.
Végül visszaraktam a hidrotőkéket.
A jó időre való tekintettel kinyitottam a garázskaput, így automatikusan kaptam egy munkafelügyelőt aki a kapu előtt ülve/fekve figyelte minden mozdulatomat :-)
54 óra a garázsban, 2.109 fénykép, 24 videó, összesen 10,1 GB
Kezelésbe vettem a szívósort.
Először alaposan letisztogattam, aztán kapott egy kis műanyag ápolót is.
A szelepszár szimeringek ismételt cseréjén rengeteget gondolkodtam. Hátha a rutintalanság miatt valami nem sikerült és megint ereszteni fog mint a kiszedettek.
Az egyikről kiderült hogy hibás, mert a többi szelepvezetőről is lecsúszott. A másik csak eresztett, feltételezem hogy ott se sikerült valami jól a gyárban. A szerelési hibát kizárnám. A problémára azt a megoldást választottam hogy egy drágább szettet tettem fel, talán ha nem is annyival jobb mint amennyivel többe van, de valamivel talán.
A saját hibáimat a rengeteg fénykép átnézése után élhető kockázatúnak ítéletem meg. A megrendelt készlet megy a polcra a többi tartalék alkatrész közé.
Szóval nem álltam neki a cserének, de a hengerfej mégis felkerült a boncasztalra, ahol is először is kiszedtem belőle a hidrotőkéket hogy ne potyogjanak ki a mozgatáskor. Az asztal hátsó szélén (6. kép) felsorakoztattam őket hogy a végén majd mindegyik a saját jól megszokott helyére kerüljön vissza.
Felraktam az új tömítést, majd felcsavaroztam a szívósort.
Sokáig spekuláltam rajta hogy először visszarakom a hengerfejet aztán rakom fel a szívósort. A csavarozás így se volt egyszerű, a helyén nem biztos hogy megoldható lett volna. Főleg mert van olyan csavar ami csak alulról lett volna hozzáférhető...
Amikor elfogytak a csavarok a zacskóból megnyugodtam hogy minden a helyén van.
Végül letisztítottam a termosztát helyét és a hengerfej motor felőli felületét is.
Mehet a helyére.
Végül felraktam a helyére az olajteknőt.
Az olajszivattyú szívócsövére feltettem az új tömítést, de csak lazán csavaroztam fel, hogy a teknő felrakásakor könnyebben tudjam a terelőlemezbe illeszteni. Mikor alá került a vége, akkor húztam meg a csavarokat.
A teknő tömítő élét és a blokkot előtte alaposan megtisztítottam, majd Reinz Reinzosil tömítő pasztával bekentem.
Miután a csövet rögzítettem feltettem a teknőt a helyére és visszacsavaroztam.
természetesen a legeldugottabb csavar (főtengely szimering házba megy bele a blokk és a váltó közt) nem ment vissza a helyére. Menetvágóval ki kellett javítani a menetet a csavaron.
Végül is minden visszakerült. Holnapig "szárad"...
A projekt állása:
50,5 óra a garázsban - 1.798 fénykép, pár videó.
A gyári adatok alapján három főtengely és három csapágyméret van. A boltokban viszont csak egy "alapméretű" csapágy létezik.
Felmerült bennem hogy a felújított motorok gyors halálát nem okozhatja-e a nem megfelelő csapágyhézag? A kicsi nem ad kenést, a nagy meg elviszi az olajnyomást. (A gyakorló motoromon még mindig tisztázatlan a csapágyolvadás oka.)
Szóval vettem hozzá mérőeszközt és megmértem a csapágyhézagokat.
Az eredmények a képeken.
A gyári méret: 0,030-0,056 mm. Szerintem jók lesznek a csapágyaim.
A "műszer" gyártója azt ígérte hogy a motorolaj leoldja a cuccot. Igaza volt, a felületről a nagyját körömmel leszedtem, a maradékot olajos ronggyal le lehetett törölni.
Szép sorban mindegyik hajtórúd új csapágyakat kapott. GLYCO-ra szavaztam (11.kép), a kivettek is azok (10.kép), tehát Csöri is ezt rakott bele két éve.
Természetesen mindegyik kapott motorolajat bőven.
Miután finoman beolajoztam a gyűrűket a szorítóval összenyomtam őket majd irány a blokk. Könnyű eltalálni hogy mennyi olaj kell a gyűrűkre, mert onnantól könnyen forgathatók a horonyban.
A szorító belsejét is bekentem olajjal, illetve amikor benne volt a dugó még a széléhez ment pár csepp a dugó és a szorító fala közé.
A berakás előtt a henger felső élét is megolajoztam.
Az olajáteresztő két szélső gyűrűje nagyon vékony ezért amikor a dugattyú alja pozíciót adott a hengerbe magát a szorítót finoman ráütögettem a hengerre hogy körbe pontosan illeszkedjen. Ha már körben fémes volt a kocogtatás a kalapács nyelével beütöttem a dugattyút a helyére. Miután bement a hengerbe a dugó széle újra kapott egy kis olajat hogy a henger felé ne legyen száraz.
Még a gondos illesztés mellett is kétszer megakadt az alsó gyűrűje az olajáteresztőnek. Ilyenkor szorítót old és újra kezd.
Nagyon oda kell figyelni és óvatosan kell "kalapálni", a gyakorló motoron először - tapasztalat híján - sikerült eltörnöm egy gyűrűt. Szóval az a bizonyos zabszem ott volt végig ahol a mondás szerint lennie kellett...
A főtengelyt körbeforgatva minden rendben. Utána még egy kis olaj a dugó és a henger közé, mert az olajlehúzó gyűrű teszi a dolgát...
2
610
Fórum
Friss topicok
- Junior (Milano)
- Csevegés (Á la Alfa Rom...
- Alfa történelem, híres ...
- Alfa reklám
- Oldtimer, youngtimer
- Coffee - Minden ami kávé
- MiTo
- Együnk-igyunk, amíg teh...
- Virtuális Romeo
- Giulia