Olcsó húsnak híg a leve. A nyáron vásárolt LED rendszámtábla világítás sokáig nem működött rendeltetésszerűen. Kb. 1 hét alatt elkezdett villogni az egyik, majd olyan diszkófényt kreált, hogy a mögöttem lévőnek biztos táncolni volt kedve :).
Lacci33 cartárs javallatára rendeltem e-bay-ről COB LED-eket. Világítanak. Nem akárhogy. Az előző LED színe is eléggé zavart, nem szeretem a kékes fényt... ilyen fehéret akartam. Szerintem látni a különbséget a telefonos fotókon is.
Ideje kicserélni a felső lengőkarokat, már elég ramaty állapotban vannak sajnos. TRW-t szerettem volna, jelenleg a pénztárca viszont a Febi-Bilstein-t engedi meg. Gondolom azért ez sem az utolsó helyről előszedett gyártó, munkahelyen mi is előszeretettel használjuk az autóbuszoknál.
Aprópénzért nyertem aukciót e-bay-en. 1,25€-ért vettem "Error free" LED világítást a rendszámtáblához. Következő és utolsó csere LED-re az első helyzetjelzők lesznek.
Hiába a generátor felújítás, a fémes, idegesítő hang megmaradt. Nem hagyott nyugodni a dolog, így levettem a főtengely szíjtárcsát, azt is megnéztem, de nem tűnik rossznak. Levettem a szíjfeszítőt, majd darabjaira szedtem.
Észrevételek:
A görgő csapágyát mindenféleképpen cserélem, eléggé döcögősen forog.
A feszítő patron két rögzítési pontjánál ki vannak kopva a gumi, mikor kézzel mozgattam eléggé érdekes hangot adnak ki. Összenyomáskor van hangja a benne lévő kis gázrugónak, de nem ez adta ki a hangot.
Kivettem azt a perselyt, ami körül az egész mechanizmus mozog, s ezzel elég nagy gond van. Eredetileg a persely és a "ház" között volt valamilyen kenés, két vége eredetileg tömítő gumikarikával volt lezárva. Mikor szétszedtem azt vettem észre, hogy a tömítés egyik oldalt félrekopott, kenés semmi nem volt. Az a teóriám, hogy hidegen azért nem vonyított eleinte, mert ez a persely még nem volt ennyire megkopva, majd ahogy melegedett, tágult az anyag, annál jobban kopott kenés nélkül. Míg odaértünk, hogy már hidegen-melegen idegesítően hangoztatta szárazságát.
Azt, hogy ez a generátor szabadonfutójának "elromlása" okozta vagy csak elfáradt, nem tudom megmondani. Az biztos, hogy a feszítő 2011-es gyártmány és INA.
Megoldás (lehetséges):
Megpróbálom "generálozni" a feszítőt. Esztergáltatok kollégámmal egy ilyen perselyt, picit felújítom a "házat" is, jól bezsírozom, mert szárazon nem sok dolgot jó összerakni :), kicserélem a csapágyat a görgőben. Ha mindenképp muszáj, akkor megveszem a feszítő patront egyben, viszont ha elég, akkor csak esztergáltatok a két rögzítési ponthoz szilónból valamit.
Update (2014. 09. 23.):
Mai nap folyamán úgy döntöttem teszek egy próbát a feszítő megjavítására. A perselyt és a házat megcsiszoltam, kitisztítottam. Vettem gumi vízvezeték-tömítést, darabja 0,10€ volt. Teletömtem grafitos gépzsírral ahol a kettő mozog egymáson. Az Iveco First buszokra ugyanilyen görgő van, szóval kapott egy olyat. A feszítő patron mindkét végét befújtam, majd felszereltem. Hagytam több, mint fél órát melegedni és csendben volt/van. Tehát most szereltem és nem cseréltem :) Ha visszajön a hang, tudom merre kell nyúlni.
A TS megkapta egy kis időre a JTD felnijeit. Úgy gondoltam, hogy amíg a JTD-n szerelgetem a generátort, addig visszanyergelek benzinre. Szép is lett volna, ha nem jön Murphy, ugyanis 1 napnyi TS használat után a kuplung hidraulika úgy gondolta, hogy már nem tartja meg a kellő nyomást és nem fogja mozgatni a kinyomó csapágyat. TS megint vissza várakozó pozícióba, most egy Skoda Favoritot használok... Majd jövőhéten kikerül a váltó a helyéről, és megnézzük melyik munkahengerrel van baj. Decemberben cseréltem a főmunkahengert, remélem nem az vacakol.
Régóta vonyított valami a hosszbordás ékszíjnál és nem tudtam rájönni, hogy mi az. Gondoltam vezetőgörgőre - kicseréltem, klíma kuplungcsapágyra - kicseréltem, de egyik sem volt megoldás erre az idegesítő hangra. Levettem a hosszbordás szíjat, hogy rendesen átnézzek minden görgőt. Először a feszítőgörgőre gyanakodtam, mivel eléggé ugrált a szíjam, aztán mozgattam és semmi. Mentem a generátor felé, nos elég hamar kiderült, hogy nincs a helyzet magaslatán. Egy helyen megszorult, kézzel is nehezen forgott, majd valami történt és könnyen mozdult. Kiszedtem tehát a generátort, és fel fogom újíttatni.
Generátor kiszerelése 2.4 JTD 20V M-Jet-ből:
0. Le kell kötni a testkábelt az akkumulátorról. :)
1. Le kell venni a kipufogócső első részét, a turbo-nál 12-es gola kulccsal egész könnyen megengedhető, a középdobnál 13-as kulcsokra van szükség.
2. A váltót alá kell támasztani hévérrel, majd a tartóbakot a szilentnél 12-es csavar tartja, a váltóról pedig 60-as torx kulccsal lehet levenni.
3. A generátorra 2 vezeték csatlakozik, ezeket le kell kötni.
4. A generátort 2 csavar rögzíti, alul 12-es csavar, a felső csavar viszont csak 10-es.
5. Ha sikerült kiszenvedni a felső csavart is, akkor csak el kell húzni a generátort a váltóig, ide-oda mozgatással egész könnyen megy.
6. Ha a váltónál van a generátor, akkor a hévért kicsit meg kell engedni, majd ha leengedtük a motor/váltót, akkor szinte magától kiesik a generátor.
Én szerelés előtt segítségül vettem az e-Learn útmutatását, próbáltam először a saját fejem után menve szerelni, de végül beláttam, igaza van annak a dokumentumnak, így egész egyszerűen ment. Ami nagyon kellemesen érintett, hogy a generátor nem Bosch, hanem Magneti Marelli.
Csapágyból kell egy 6003-as, ebből először vettem KG-t, majd egy KOYO-t, mert a csapágyas fickó azt mondta (miután már megvettem az egyiket), hogy a generátorra hiába 6003 a szám, speciális csapágy kell, amin a belső átmérő pár századdal kisebb, mint a hagyományos. A szíjtárcsa oldalán pedig 6303-as csapágy kell, én ide szlovák gyártmányú ZVL csapágyat tettem. Munkahelyemen is ezeket használjuk, a buszokon bírják a kiképzést, remélem az autómban is menni fog. Vettem új szíjtárcsát is, mivel a régi szabadonfutója már nem igazán futott szabadon. INA márkájú kerül a generátorra. Már csak a szénkeféket kell bekerítenem, ezek is meg vannak rendelve, aztán össze lehet rakni az egészet és szerelhetem vissza a helyére.
2014. 09. 18. - Megérkeztek a szénkefék. GEBE gyártmányú LAX 92 névre hallgat, 7x4x22 mm a méretei. Eredetileg LUCAS generátorba való, de méretei alapján tökéletes DENSO/Magneti Marelli-be is.
Panaszkodtam már egy ideje, hogy egyszer csak váratlanul eltűnt a turbo nyomásom.... Szenvedtem vele pár hónapot, pár km-t mire valamit sikerült csinálnom az autóval.
Hibajelenség:
Hidegen az autó normálisan viselkedett, üzemhőmérsékleten (később 70 fokos hűtővíz hőmérsékletnél) hirtelen "megállt a turbo tölteni", majd hol magához tért hol ismét meghalt.
Tentacle cartárs blogjában olvastam, hogy kitisztította a szolenoid bedugult szűrőjét, ami az ő esetében nem volt szemmel láthatóan bekoszolódva.
GTPeti cartárs blogjában pedig szintén azt olvastam, hogy mikor turbonyomás problémája akadt, akkor ezt a szolenoidot cserélte ki.
Ystuc blogjában leírta, hogy mikor elkezdtek leépülni a lovak, akkor vákuumcsövet cseréltek.
Összeraktam minden tudásom, és nekiálltam leszerelni a szolenoidot. Egyszerű művelet: 2 darab 6-os csavar tartja a zárhíd hátuljához rögzítve. Lehúztam a vákuumcsöveket, levettem a szűrő fedelét, s lám.... elég rendesen be volt koszolódva, kb. kisebb porcicákat láthattam. Kompresszorral jól átfújtam az egészet.
Úgy gondoltam, ha már találtam itthon 6-os és 4-es csöveket, akkor amit tudok kicserélek. A szolenoidot és a geometriát állító "gomba?" között tudtam kicserélni a csöveket.
Levettem a szívócsövet is, majd örömmel láttam, hogy az előző szervizelést végző úriember :) nagyon minőségi munkát végezve behajtotta a cső egy részét. Hőfúvópisztollyal és mindenféle fogókkal igyekeztünk apámmal visszaegyengetni eredeti formájába. Nagyjából sikerült, felszenvedtem a helyére ezt a kis cső darabot, majd motor indít...
Pici korom, pici füst.... és vártam, hogy melegedjen... 50 fokos hűtővíz hőmérsékletnél nekivágtam a tesztkörnek (mert az nálunk minden kis apróság után kell) majd csak melegítettem, melegítettem.... ahogy szoktam... városban 3. fokozatban 2000-2250 fordulat/perc mellett nyugodtan autókáztam.... megálltam nagyszüleimnél, ott sem állítottam le a motort, majd mikor már elég meleg volt a víz is, olaj is... gondoltam odalépek neki.
Amilyen reakció fogadott a gázpedál mélyebb lenyomása után, az még nekem is új volt. Nem tudom eddig mekkora volt a teljesítmény eddig, de most olyan, mintha új autóba ülnék. Semmi tesze-toszázás, semmi gondolkodás, tökölődés.... csak tol és tol és tol.
Mióta nálam van a kis kormos, még egyszer sem került le az EGR a helyéről. Ma egész jó idő volt, tehát unaloműzésként leszedtem és kipucoltam, ugyanúgy a MAP szenzort is, amin ismét elég vastag rétegben volt korom helyett valami olajos trutyi.... örültem neki.
Esedékesnek láttam kicserélni a hátsó fékbetéteket. Több gyártó (Brembo, Ferodo, TRW) közül a Ferodo Thermo Quiet betéteket választottam. Remélem beválnak, az áruk nem volt semmi. :) A csere nem zajlott egészen zökkenőmentesen, a nyerget ki kellett szedni, csak úgy tudtuk visszatekerni a dugattyút. Az összeszerelés már ment, légtelenítés, 10-20 kézifék felrántás és majd próba.
Másnap a másik oldalt csináltam. Nem volt semmi probléma, bár szomorúan láttam, hogy a tárcsa belső oldala elég érdekesen kopott. Mentünk tesztkört is, és most, hogy a hátulja is fékez, nem bólint akkorát a kocsi. A kerekeket is megcseréltem, a Bridgestone-ok kerültek előre, a GoodYear hátra.
Km állás: 215 411
Ideje volt elvinni a hintót műszaki vizsgára, de mivel tavaly ősszel az egyik hátsó kézifékkötelet kidobtam alóla, ill. a katalizátort kivágtam és csővel helyettesítettem, nem mertem elvinni. Rendeltünk bele kézifékkötelet, meg a katalizátort visszahegesztettem a helyére. A fickó 2x kérdezte meg, hogy "oldjuk meg?" szóval problémamentesen megúsztam a műszakit, zöld kártyát. Egész nap rendesen viselkedett az autó, és nap végére, mikor mentünk volna 1 örömkört a városban, elkezdett a kuplung vacakolni. A henger elengedte nyomást. Többször kellett pumpálni, hogy megtartsa a nyomást, így tudtam elindulni, viszont volt, hogy lenyomtam a pedált és lent is maradt. Öröm és boldogság...