Blog >> fék

>> SzervizShadin // Alfa 159 1.9 JTDm SW // 2014-05-10

Valamikor réges-régen végső elkeseredésemben, miután más ötletem már nem volt, kicseréltem a négy fékcsövet az autón. Ez a művelet indokoltnak minősült, mert a két hátsó be volt szűkülve (dagadva?) Feladat letudva, többé nem kell aggódnom a csövek miatt.
Illetve mégis. Történt ugyanis, hogy az eBay-en vásárolt utángyártott (kínai) csöveket éppen most cseréltem fémre, mert mindenki azt mondta, hogy ha nincs levegő a rendszerben akkor a rugós ill. puha fékért a cső a felelős.
Hát így is van! Csere után ismét jelentősen javult a fékem állapota, kemény és határozott.
Tanulság, ha már gumi fékcsövet vásárolsz, legalább ne kínai legyen. Akkor sem, ha egész jó telefonokat kezdenek el gyártani.

Cobra Performance RaceTec

>> EgyébDévid // Alfa 156 2.5 V6 24v // 2014-05-10

Mivel hempergett itthon egy szett EBC Groove tárcsa és a hozzá illő EBC BlackStuff betétem, így ma felszereltem őket a kocsira. Mivel egy "Skull" márkájú felső toronymerevítő is hempergett a garázs sarkában, így azt is felszereltem, hogy bonyolultabb legyen pl. a szervoolaj ellenőrzése/cseréje.

 
>> SzervizShadin // Alfa 159 1.9 JTDm SW // 2014-04-27

Előzmények:

Fék határozatlan fogáspontú rosszul adagolható "lufis/rugós" hatású volt. Fékbetétek, tárcsák, fékcsövek cseréje, majd főfékhenger csere és féknyergek felújítása után valamelyest javult a helyzet, de nem lett tökéletes.
Mostanában kapott a járgány egy újabb készlet EBC Yellow stuff betétet ill. EBC mart fekete tárcsákat. Helyzet megint javult egy kicsit miután a tárcsák-betétek összekoptak, de többszöri légtelenítés után is a jobb eleje harapott, fogott hamarabb, gyengébben. Ez persze határon ilyesztő, de az ABS korrigálta, úgyis hamar dolgozott a sz@r gumik miatt.

A lényeg:

Egy fékolajcserénél az elektrohidraulikus blokkban (ABS) bent marad a régi olaj, akkor is ha gyújtáson csinálod. Az ABS kamrái alapból zárt állapotban vannak.
Nem sok infót találni erről a net-en, sem pedig az eLearn-ban. ABS cserével kapcsolatban is csak annyit, hogy az fékolajjal feltöltött állapotban kerül szállításra ill. beszerelésre. MES fórumon ill. az Alfaowner-en találtam hasonló írásokat:

"I logged on to the ABS module of the prog clicked the Actuators tab and used the Right Rear fill option for the right rear wheel followed by RR Load, then repeated for LR, RF and LF in order of distance from the reservoir."

Ezt hétköznap megpróbáltam csak simán légtelenítés nélkül az ABS szelepeket mozgatva ami hatására sokkal "keményebb" lett a fék, és végül sor került a teljes procedúrára tegnap.

A procedúra kerekenként:

Töltő szelepek (1-es kép) járó motornál jobb hátulról bal előre irányban kombinálva klasszikus légtelenítéssel, majd utána hagyományos légtelenítés már álló motornál.

Motor beindítva, kézifék kiengedve, olajtartály feltöltve. Féket fel kell pumpálni, ezt követően egyszerre:
- nyomni a pedált
- indítani F10-zel, vagy a "végrehajt" gombbal a töltő szelep működtetését.
- nyitni az aktuális légtelenítő csavart a keréknél.

A légtelenítőt csak kicsit kell nyitni mert a szervónak köszönhetően túl hamar "beesik" a pedál és nekünk az kell, hogy addigra menjen le a pedál mire a MES is befejezi a programot. Ez kb. 10mp, harmadik próbálkozásra belejöttünk.
Ha mindenki mindent jól csinál akkor kb. ezt kell tapasztalja:
- pedál indul lassan lefelé
- érezni az első működését a szelepnek aminek hatására megszalad a pedál kicsit és a keréknél jön olaj löket erősebben.
- ezt követően kicsit könnyebben megy lefelé a pedál, majd amikor azt hinnénk, hogy padlón van, akkor jön egy második szelep működés, ami hatására ismét erősebben jön az olaj a végen, kb. kétszer annyi mint az első esetben
- ezután van koppon a pedál, lehet zárni a csavart.

Ezután kerekenként egyesével, álló motornál is végig csináltuk a "manuális" légtelenítést, aminek eredménye, 7 éves és ~200k km-t futott olajat "toltam ki" belőle ami némi légbuborékot és sár fátyol jellegű szmötyit tartalmazott annak ellenére, hogy a korábbi többszöri légtelenítések esetében teljesen tiszta olaj jött belőle.

A legtöbb cucc a bal első körből jött ki, amelyik korábban gyengélkedett.

Rövid próbakőr után:
- alapjáraton még mindig furi, de lehet, hogy az normális
- üzem közben határozott, félrehúzási szándék nélkül

Esetleges placebo hatás elmúlása után visszatérek :-)

ui.:

Olasz barátaink b@sszák meg:
2007.04. alkalmazott első fék nyergek ATE, az ABS kocka TRW gyártmányúak (jómagam 3-4-es kép)
2007.08. alkalmazott első fék nyergek ATE, az ABS kocka Delphy gyártmányúak (droberto 5-ös kép)
2008.??. (FL) alkalmazott első fék nyergek Brembo, az ABS kocka TRW gyártmányúak (Dömpi 6-os kép)

(:-D)

>> SzervizVKG699!!! (4x156+75) // Alfa 155 2.0 8V TS // 2014-02-28

3 évente csak összejön rajta egy kis ez-az...

Komplett fékfelújítás, legalábbis ami az anyagi lehetőségekből telt, tehát: fékbetét, féktárcsa, fékcső, felújítókészlet, kézifékkötél, satöbbi hátul, elöl új betét és szétszedés-zsírozás, ilyesmik.

Elöl mindkét lengőkar Birth-re cserélve, stabilizátorrudakkal együtt, azok is Birth-ek, és akkor ami a legfontosabb volt, a jobbos féltengelycsukló... Éss akkor ennyi most.

Nagyon úgy érződik, hogy egyben van, tök jó érzés! A fékek is egész korrektek és merek jobbos kanyarban gázt adni. Bár más még elment volna ezzel a féltengellyel vagy húszezret... De tízet úgy, hogy nem veszi észre :D

Az, hogy egy nap alatt kész lett, kisebbfajta csoda... Legalább két nap kellett volna hozzá, ha nem vagyok ott és nem segítek bontani párhuzamosan. Szóval király :D Meg az is, hogy 46% kedvezmény van a bárdinál... :D Meg az, hogy az egész napos szerelésért sikerült 10 ezret kérnie a szerelőmnek...

Cserébe megtankoltam, és ha kicsit kivakarodik az idő, elviszem megsétáltatni valami hegyvidékre :)

>> Tuning és extraGT Ɨ|ѯ // Alfa 155 Q4 2.0i 16V Turbo // 2014-02-21

Tavaly ősszel vettem 1 Gtv hátsó fék párat.festve volt meg ilyenek de pár helyen pattogott le a festék, stb.
Szétkaptam és több lépésben készült el, de megérte:-)
Homokfújva, horgany alapozva lett majd 3 réteg festék és 1 réteg lakk.
Tavasszal az elsőkkel együtt mennek a helyükre.

 
>> EseményKn[.]xX // Alfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2013-10-31

Október hónapban is történt pár apróság. Pl. megérkezett (1004) a vaterán vásárolt keréktartó állvány, amit másnap össze is szereltem. Rég óta szerettem volna ilyet, de eddig nem tudtam volna hová tenni. Mivel a nyári gumikat múlt hónapban eladtam, így egyelőre csak a 17” alufelnik kerültek rá.
Kuplung csere óta úgy vettem észre valami folyik a motortérből, azaz csak cseppen a kartervédő lemezről, de egy kisebb folt már összegyűlt az autó alatt. Én olajra gyanakodtam.. (de később kiderült, hogy ”csak” hűtővíz volt..)
Elérkezettnek láttam az időt, hogy a fent lévő ablaktörlő lapátokat lecseréljem (1006). Télire nem vásároltam meg a legdrágábbat, úgyis odafagy meg a jég megeszi a gumit. A Metroban találtam pár száz forintért univerzálisat, azok kerültek fel. Km óra állás: 196.855. Egyúttal ellenőriztem -a tél beállta előtt- a folyadékszinteket is, a hűtővízre rá kellett töltenem egy minimálisat a csöpögés miatt. A közeledő műszaki vizsga miatt a hátsó in.pro lámpasort visszacseréltem ideiglenesen a gyárira. Múlt alkalommal is nagyon -közelről- körbefotózták – gondolom a benne lévő E jelzés miatt, hogy bevédjék a seggüket egy ellenőrzés alkalmával, mert ők sem gondolták volna, hogy E-s. :) Ezúttal a jobb féklámpa izzó szívatott meg, lámpacsere előtt jó volt, az új búra felhelyezése után nem ég.. vissza leszed, izzó ki, mindkét szál tökéletes, próba, semmi.. még jó, hogy volt egy tartalék ebből a típusból, csere, próba, ok, búra vissza, ok.. Hihetetlen..
Épp ráfért már az autóra egy alaposabb takarítás is (1008), elvittem egy kézi mosóba, majd fújtam a gumikba is, mert csak 1,8 bar-on voltak. 2,0-ra emeltem a nyomást a téli gumikban, viszont ezután elkezdett pattogni az autó, műszaki előtt meg nem túl jó, pl. lengéscsillapító mérésnél valószínűleg rosszabb értéket mutatna, így másnap (1009) kipakoltam a csomagtartóból a ládát, visszamentem a kútra és leeresztettem kicsit a nyomásból, majd a pótkereket is kiszereltem és felfújtam. Még úgyse volt sosem, mióta nálam van az autó. Meglepően jó állapotban találtam, azaz nem volt megrepedezve a gumi és még szőrös. De ne legyen rá sohasem szükségem :) Amin mégjobban meglepődtem, hogy az volt ráírva, hogy: 4,2 bar.. Ezután (reggel 7:20-kor) az autót leadtam Német Misinek műszaki vizsga előtti átvizsgálásra egy listával, hogy miket nézzenek meg még rajta. 12:45-kor már hívott is, hogy mehetek a gépért, készen áll a holnapi megmérettetésre. Szerinte rendben lesz minden. Bár egy orvosolatlan hibája azért maradt; nem vittem el a kipufogóshoz, hogy a leszakadt kipufogócső rögzítést visszahegessze.. ami végülis nem tragédia, de így a rezonátor cső több terhelést kap, ami hosszútávon nem tesz jót neki. Azt mondta, hogy még a fóliával lehet gond, ami az első szélvédőn van telibe’, hiába van róla műbizonylat.. :/ Rámért a fagyálló szintre, -22 fokot jelzett a műszer, ez talán elég lesz idén télre, ha nem kell sokat rátöltenem a csöpögés miatt. Ellenőrizte a kézzel meghúzott kerékcsavarokat, próbálta ő is kiszedni a búrába beesett helyzetjelző izzót.. :) sikertelenül. (Az izzók nem a barátaim..) A fékre azt mondta azért ad olyan hangot mintha vason’ lenne már, mert Meyle.. pedig még alig kopott és a betétek is jók még bőven.. az ’olaj’folyás okát ő sem találta, viszont inkább a hűtővízre gyanakodott, mert rozsdás a vízhűtő sarka. (Később kiderült valóban az volt az, tettem alá egy fehér kartont és látszott a színén.) A hátsó ablakemelőkre azt mondta csere – azt gondolom azért, mert az egyszerűbb művelet, mint megnézni mi baja lehet.. A csomagtér telónál meg kiderült, azért nem tudja megtartani és csapódik le (a szárny miatt), mert a 370N-os van bent, nem a 460-as. Elképzelhető. Utánakérdez az árnak. Az autót ezek ellenére nagyon dícsérte, állítása szerint nem sok ilyen állapotú 156-ossal találkozott. Tetszett neki a Cadamuro szárny is. :) Még egyszer elhangzott, hogy sima ügy lesz a műszaki és elkért az átnézésért egy rezsióradíjat. A dicséret mellett megjegyezte, hogy itt-ott bizony ráférne egy alvázvédelem is lassan.. Sajnos erről én is tudtam.
Másnap (1010) reggel 7:30, az autó átadva műszaki viszgáztatásra Német Misinek, elvileg 13h körül készen lesz. Km óra állás: 196.932. Pesten a Reitter Ferenc utcában vizsgázott, 2 óra felé hívott, hogy elkészült, de nem voltam a közelben, így csak késő du. tudtam értemenni. A vizsgáztató szerint is kiváló állapotban van az autó, nem találtak rajta semmi kifogásolni valót (ez azért túlzás, mert én azért fel tudnék sorolni egy párat..: olajcsere, gyertyacsere, alvázvédelem, fényezés itt-ott, kipufogócső tartó, stb.) Kerek 30ezer forintomba’ fájt, hogy nem én intéztem idén.
A műszaki vizsga alkalmával kiderült, hogy a valósághoz képest rosszabb környezetvédelmi osztályba van sorolva az autó, mint amibe kellene, ami valahol jó hír, de megint egy újabb ügyintézés, ami nem miattam történt így, mégis én szívok vele.. Foglaltam időpontot a Dunakeszi Okmányirodába (1024), reggel 8:40-re kaptam is, kiderült, hogy nem csak nekem, hanem jópár autós társamnak elírták, amikor bevezették az új környezetvédelmi osztályokat. A műszakin nem kaptam meg a matricát, csak egy adatlapot, hogy sikeresen részt vettünk. Így egy leszerelt hátsó rendszámmal kellett megjelennem az Okmányirodában. Kemény 585Ft-ért meg is kaptam rá az ügyintézés után a matricát és az új forgalmit, már csak vissza kellett pattintanom a keretbe a rendszámot és kész. A szépséghibája a dolognak összesen annyi, hogy ennek a díja a műszaki vizsga árában elvileg benne van, mégis kifizettetik mindenkivel.. Még jó, hogy nem több ezer Ft-ról volt szó.
A hó végére (1031) egy egész szép mennyiségű (kb. tenyérnyi) hűtővíz folt gyűlt össze a garázs padlón, hétvégén muszáj lesz beszereznem megint egy hűtő tömítő folyadékot, ami két éve bevált, remélem idén is be fog. Se kedv, se idő nincs most egy vízhűtő cserére..

[Költségeim: keréktartó állvány, postával 2500+1000, műszaki előtti átvizsgálás 7000, műszaki vizsgáztatás 30000, műszaki matrica 585]

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2013-10-31

10-én lejár a két év..fene gondolta, hamar elrepült, nem is tűnt fel hogy ilyen régóta nálunk van a vas. Felhívtam Sanyit, a szerelőt, hogy elvinném nézzük át. Ő meg felhívta a vizsgabázist, időpontot kért "előminősítésre". Na jó, annyit megtett, hogy a hátsó kipufogóról leválló és rondán lógó, zörgő külső palástot lemezollóval gyorsan eltávolította, ez volt a felkészítés. Illetve...előtte egész nap a zölddel voltam mindenhol, eleinte borzalmas kormot nyomott maga mögött és ahogy próbálgattam húzott a fék balra.
A kormoláson úgy segítettem, hogy kicsit pörgősre vettem a figurát, 2200 felett tartva, el-el tologattam. Nagyon égbe nem forgattam, csak jó nagy gázzal felépült turbonyomásnál gyorsítgattam. Jópár km dinamikus autózás után, a vasúti felüljárón felfelé kíváncsiságból 1500-nál "ökör" mód letalpaltam 3-masban. Épphogy valami korom jött, teljesen normális szintre csökkent a füst. Már csak a fék volt hátra, úgyhogy a kis utcákon azt játszottam, hogy kettesben gyorsít, vasal..gyorsít, vasal. 2-3 utca alatt egyenesbe jött ez is, egyszerűen attól volt rossz (és gyenge is) hogy nincs rendesen használva. Nagyot ezzel 2 év alatt most, én fékeztem először.
Szóval a vizsgabázison átnézték, majd kihozták a papírokat, írjam alá, kész, tökéletes az autó. Leműszakizott. Így kell ezt :-)

>> SzervizPityukoma // Alfa 159 1.9 JTDm 16V SW // 2013-09-24

Múlt héten vettem észre hogy fékezéskor szokatlan súrlódó hangot hallani bal hátulról. Alábújtam, ekkor láttam hogy a bal hátsó belső fékbetétem levált a vasról. Telefon Erhard-nak, ő postafordultával küldte is az alkatrészeket amit ezúton is köszönök neki. Vettem egy hátsó kerékcsapágyat is, mert már annak is kezdtem hallani a hangját (ha már úgy is féktárcsát cserélek). Legalább nem kell rövid idő múlva még egyszer leszednem a féket. Kaptam kölcsön egy racsnis Facom fékdugattyú visszatekerő szerszámot, ami nélkül igencsak nehézkes lett volna a csere. Lecseréltem a fékfolyadékot is, Ferodo racing high performance 5.1-es került bele. A múltkor gyári csapágyat vettem, most úgymond "utángyártottat" ami ugyanaz a gyártmány mint a gyári, csak nagyságrenddel olcsóbb. Ja és ehhez adtak új csavarokat is amik be voltak kenve menet rögzítővel. Nos ezek a gyárihoz nem jártak. No komment :-) A kerékagy felfogató csavarjai belülről kifelé állnak és a végei kilógnak, ezért megrozsdásodtak. Kitekerés előtt jól ledrótkorongoztam a kilógó végeit, majd fél fordulat után a másik felét is + kapott egy kis csavarlazítót. Így könnyedén kijött mind. Találtam egy szálszakadásos gumit is :-( úgyhogy nagyhirtelen feltettem a téli kerekeket is. A következő javítás a féltengely csukló csere lesz. Sajnos már érzem:-( A felújítás 30ezer km-ig bírta. 4guma+csuklók hhmm - no majd spórolok :-)

>> Eseménykiko // Alfa 156 2.0 JTS sport pack // 2013-06-20

Összeszítettem h mikor mi volt cserélve olajok terén. a helyzet a következő:
Motorolaj - Xado 10w60 4.6l - 100.895km-nél volt ->110.000km-nél kell
Fékolaj - Ate Super Blue DOT4 0.5l - 81.000km-nél volt ->110.000km-nél kell
Szervo olaj - Tutela GI/A 1.2l - 100.000km-nél volt ->140.000km-nél kell
Váltó olaj - Tutela ZC75 2l - 81.000km-nél volt ->140.000km-nél kell

Ma volt klímatöltés, mert nem volt olyan hatásos - 11 év alatt 300g maradt a rendszerbe, most már teljes mennyiség van benne 650g. :D jéghideg klíma.

Az olajokra elméletben ezek a szabályok lézetnek(vagy ekkor tennél jot az autónak):
motorolaj 10,000km vagy 1 év
váltó olaj 60,000km vagy 6 év
szervo olaj 40,000km vagy 4 év
félolaj 2 év -> növelt foráspontu fékolaj esetén 3év
klímatöltés 10 év
vezérlés 60,000km vagy 6 év

Nem biztos, hogy csak a karikás/patkós felnivel Alfa egy Alfa. Szerintem a sokküllős is van olyan dögös, és erre van bizonyítékom is:
(ma a kerékcserén kívül fékfolyadék csere és szervóolaj csere is volt, utóbbi csak a tartályban, de ott kétszer)