Blog >> légszűrő
Ismét megpróbálkoztam az indítassal. Egy visszaduranassal lelőtte a légszűrő ház fedelet. Leszakadt mind a kettő rögzítő fül. Az egyiket megtaláltam az autó alatt, a másikat kb. 1.5óra keresgélés után találtam meg úgy, hogy ki kellett vennem a balos index lámpát, hogy elérjem.
Visszaragasztottam műgyanta alapú ragasztóval.
A cicanak is bejön a verda, bár annyira nem vagyok oda érte, hogy megmászta....
Az ajtóhatároló kattogását szüntettem még meg. Valószínűleg nem lesz hosszú életű, de egy próbát megér. Csak szétütőttem a stiftet, majd zsugorcsövet melegítettem rá két rétegben. Így raktam vissza. Egyenlőre jónak tünik. A kárpit lebomtásánál találtam egy extra csavart a tükör belső borítása alatt. Elképzelésem sincsen róla, hogyan és miért került oda. A hangszóróról meg csak úgy készítettem egy képet.
Szokásos karbantartás. Olajcsere és szűrők cseréje, illetve sportszűrő tisztítása és újra olajozása.
Olaj: MOTUL 8100 X-clean EFE 5W-30
Olajszűrő: Gyári Ricambi Originali
Pollenszűrő: Denso aktív szenes
Légszűrő tisztító készlet: K&N (Bár BMC szűrőm van, itthon nehézkes a BMC tisztító készlet beszerzése és a feladata ugyanaz.)
Konklúzió: Az olajszűrő szörnyű helyen van, illetve még mindig rengeteg csavar fogja az alsó két motorvédő műanyagot, de egy fokkal jobb, mint a 159-es esetében.
KM: 220807
Költségek:
- K&N tisztítószett 4600 Ft
- MOTUL 8100 X-clean EFE 5W-30 5l 11200 Ft
- Olajszűrő (gyári) 4500 Ft
- Olajleeresztő csavar 1800 Ft
- Pollenszűrő 4000 Ft
- Üzemanyagszűrő (gyári) 10000 Ft
Mai nap le lett szervizeltetve az autó.
Kapott:
- Selenia WR Forward olajat
- Olajszűrő
- Levegőszűrő
- Pollenszűrő
Km. : 9 526 km
A szokásos nyaralással egybekötött szervíz idén a TiBI alapozó szervize lett. Természetesen Csörgőéket látogattuk meg:
- vezérlés, vízpumpa
- hosszbordás és a sallangjai
- fékfolyadék
- váltóolaj
- motorolaj + szűrő
- levegőszűrő
- gyertyák
- munkadíj
Elkezdem leírni, mert mire a végére jutok elfelejtem a részleteket.
A hátsó fékbetét garnitúrát már kb. két hónapja megrendeltem, a többit a múlthéten.
Végül is nem hagyott nyugodni, hogy némileg csámpás szűrőt raktam be olajcserekor, ezért ezt most szombaton kicseráltem, de már nem filtront, hanem bosch került bele.
Ami még várat magára:
Előlre Textar Pro tárcsákat vettem bevonatoltak, nem mintha agyon koptak volna a másikak, csak már zavaró számomra a zúgásuk fékezésnél. Betétek is újra Textar, Jól fog az ABE, nem is visítós, de ahogy porzik beleég az alufelni lakkozásába, és csúnyán be is sargul a lakkozás, ez a világos téli kerekeknél látványos. A hátsó tárcsák nagyon jól bírják, ezeket még mindíg nem cserélem...
Illetve vettem még 4db izzítógyertyát, csak hogy egyformák legyenek.
Jelenleg 1db Beru, 1db Febi, 2db NGK van bent. (megkezdtem a cseréjüket, de majd részletesebben kifejtem egy következő blogban képekkel)
Mai nap le lett szervizeltetve az autó.
Kapott:
- Selenia 20K for Alfa Romeo olajat
- Olajszűrő
- Levegőszűrő
- Pollenszűrő
Futómű is utána be lett állítva.
A sebváltó olaj is után lett töltve.
Km. : 147 315
Közel két hónapja írtam utoljára bejegyzést - egész véletlenül szintén az Alfáról - viszont már annyi piszlicsáré apróság történt az autóval, amikért önmagukban külön posztot nem volt érdemes írni, hogy nem várok a közelgő olajcseréig, mert úgy már félő, hogy "Csikósi" méreteket öltene a hossza. A múltkori írásomból a kuplungozás grandiózus élménye miatt kifelejtettem, hogy áprilisban megejtettem a már szokásosnak mondható tavaszi légszűrő, valamint pollenszűrő cserét, összekötve egy klímatisztítással.
Szintén ekkor tettem két 17cm-es Blaupunkt hangszórót az első ajtóban levő gyáriak helyére, az utóbbiakat pedig elköltöztettem hátra. Már mindkét hátsónak szakadt volt a membrán része a peremén, így elmondható, hogy rájuk fért a nyugdíjazás. Nem mondom, hogy ezután autóhifi versenyre fogok vele járni, de a Blaupunktoknak köszönhetően kicsit teltebbek lettek a mély hangok, a selejtek kiiktatásával pedig megszűnt a recsegés. Már csak az első ajtókban levő kábelátvezetőkre kéne ránézni, mert azok miatt rossz úton néha elhallgat egyik egyik oldal.
Aztán időhiány, és egy hirtelen jött munkahelyváltás miatt sztornóztam az előző poszt végén idén nyárra betervezett karosszériát érintő munkálatokat, így szintén átmeneti jelleggel a múltkor már bevált módon ismét folytonossá tettem néhány lyukat az alján (így alulról már nem tud beázni, és talán tovább nem is romlik). A tartóelemek szerencsére hibátlanok, de a hátsó fenéklemezek - feltehetően még az előző tulajnál történt, és nem kezelt rendszeres beázások miatt küzdenek némi folytonossági hiánnyal. A tél előtt kapni fog még egy réteg alvázvédőt, aztán tavasszal a műszaki vizsga után majd úgyis kiderül hogyan tovább.
Egy már vásárlás óta fennálló apró, ám annál idegesítőbb apróságnak is sikerült pontot tenni a végére, miszerint ha mostam az első szélvédőt, úgy mindig csurgatott egy kis vizet a hátsóra is. Ez azért volt bosszantó, mert emiatt mindig moshattam - sok esetben tök feleslegesen - azt is. Mivel egy motor nyomja előre hátra egyaránt a vizet, világos volt, hogy az irányváltó szelepe nem tud zárni teljes mértékben. Rendeltem hát egy új komplett szivattyút, amit egy alapos tartálymosással összekötve be is építettem. Azóta csak ott, és az a szélvédő lesz vizes, amelyiket éppen mosni akarom.
Került új feszítőgörgő a hosszbordásszíjhoz - ez utóbbi is egy elmaradt tétel, még anno a vezérléscsere alkalmával sikerült úgy elbújnia az alkatrészes dobozban, hogy nem került beépítésre. Június elején aztán volt egy kis szabadidő, és pótoltuk a hiányosságot, így már ez sem lóg ki a sorból. Ugyanekkor - ha már úgyis csápon volt az autó - kiszúrtam, hogy igencsak repedezett az összes kipufogófüggesztő gumi. Filléres tétel, kapott újat ezekből is. Annyit tuti nem bírnak ki, mint a gyáriak, de egy pár évig talán jó lesz.
Tavaly felpolíroztam géppel a fényszórókat, de sajnos utókezelés híján elkezdtek visszamattulni. Gondolkoztam új utángyártott lámpatesteken, de szervizes pályafutásom alatt eddig csak elvétve sikerült olyat találni, aminek van valami értelmezhető vetítési képe is, így hamar elvetettem az ötletet. Vettem TurtleWax-os felújító szettet, és azokkal alaposan megdolgoztam a gyári Carello-kat. Az eredmény nagyon jó lett, de itt inkább az a kérdés, hogy vajon mennyire lesz tartós.
Egy hirtelen ötlettől vezérelve még utolsó projektként a régi munkahelyemen lefestettem a rozsdás ütött-kopott ablaktörlő karokat matt feketére. Nem volt egyszerű lehúzni őket, pedig tavaly az esőcsatorna tisztításakor meg voltak bolygatva ezek is. Most kaptak rézpasztát, hogy ne rohadjanak ismét ennyire össze.
Ahogy hazaértem az utolsó munkanapomon, arra lettem figyelmes, hogy nem világít az üzemanyagszintjelző, és az óra alsó fele. Bár nem volt nehéz, de jól szét kellett bontani a műszerfalat az izzócseréhez. Természetesen kicseréltem mind a hatot, s az is csak ekkor tűnt fel, hogy a szegénységjelzőé már valamikor régebben kiégett, a hamutartóé pedig valószínűleg mióta nálam van soha nem is volt jó. Most ismét fényárban úszik a középkonzol.
Végül a napokban nekiláttam, hogy a denaturált szeszes módszerrel eltüntessem a kopott, ronda és mára már gusztustalanul ragadós "soft-touch" bevonatot az ajtóbehúzókról. A kiszerelés könnyen ment, s egyik este az oldalborda legnagyobb örömére a konyhaasztalon elkezdtem lemosni róluk ezt a maszatot. Ekkor szembesültem vele, hogy az Alfa esetében nem szép fényes fekete műanyag lakik a bevonat alatt, mint sok VW csoportos autó esetében, hanem egy porózus tapintású szürkésfehér rondaság. Ezek festés nélkül nem kerülhettek vissza (azt pedig mégsem vállalhattam be otthon), így jobb híján, hogy legyen valami kis sikerélményem, kivakartam az évtizedes mocsokból az ablakemelő kapcsolókat. Ma jutottam el addig, hogy lefújjam őket matt fekete festékkel, s újra elfogadható külsőt kapjanak. Szerencsére az időjárás is kegyeibe fogadott, pikk-pakk megszáradt mind a négy. Visszaszereltem a kapcsolókat, és mehetett vissza minden a helyére. Azon felül, hogy sokat dobott a beltér megjelenésén, végre nem azokhoz a ragacsos vackokhoz nyúl az ember, s ez az érzés megfizethetetlen...
Elvileg "csak" 136.000 kilométer (és 8 év) van benne, de fordulat ejtéseknél elkezdett csörögni valami a motor felől, csapágy szerű hang. Generátor szabadonfutó a tipp, így előrehoztam a 140.000-re kiírt vezérlés cserét. Bontáskor kiderült: a vízpumpán 14-dátum szerepel, tehát valószínűleg a német gazdi rendes volt és nem várt a 140-es első cserére, 5 évnél kicseréltette a teljes szettet, FPT gyári szíjak, INA csapágyak voltak benne. A feladat adott: mindent kidobálni, ami kopó cucc és újjá varázsolni a motor vezérlését és a segédberendezések hajtását.
Nos 3 napig szereltünk, de megcsináltuk! :)
Day#1 Az autót jobb elöl felemeltük, kerék le, haspáncél le, kerékjárati burkolat le, deszkát és emelőt tettünk a motor alá, megtámasztottuk, motorburkolat, levegő doboz le, turbócső félre, vezérlés burkolat le. Motortartó bak levesz, ékszíj feszítő lockol egy szöggel, ékszíj levesz, motor oldali konzol levesz (macera! emelni és süllyeszteni kell a motort picit), főtengely szíjtárcsa levesz (ellene kell fogni a főtengelyen), ékszíj feszítő levesz, ékszíj vezető görgők levesz. Mi kivettük a generátort is szíjtárcsa és csapágy csere okán, úgy találtuk aknában lefelé könnyebb kivenni, bár a visszatenni ügyeskedni kellett. Generátor esetén érdemes levenni az akkusarut és a levett + kábelt is hasznos leragasztani.
A vezérlésen találtunk jelet, a főtengely fogaskerék meg volt jelölve (ezt ~270°, nagyjából 9 óra irányba kellett fordítani) és ekkor fent a vezérműtengely rögzítő nyílásban (imbusz csavar a szelepfedél turbó felőli oldalán) láthatóvá vált egy ék helye. Jelet tettünk a vezérmű fogaskerékre, a vezérlés házra és a szíjra is fent és lent is. Biztos ami biztos egy imbusz kulcsot bedugtunk éknek a szelepfedél lyukba. Vezérlés feszítő le, vezérműszíj le, vezérműszíj összehasonlít az új szíjjal. Az új Gates gyári jelölések egybeesnek az általunk húzott alsó főtengely jel és felső vezérműtengely vonalakkal. Örül. Jobb elöl lent a légszűrőházhoz közel a radiátor sarkán egy pici csap, kiegyenlítő kupak levesz, hűtővízből kb 2 liter leenged, csap elzár, vízpumpa cserél (volt azért benne még víz), vezérlés vezető görgő cserél, vezérlés feszítő felrak lazán. Fogaskerék jelölések ellenőriz, vezérmű szíj felrak, jelölések ellenőriz triplán, szíjat kézzel a feszítőnél feszesen tart. A feszítő csavarját mi menetrögzítővel megkentük picit, feszítéshez erőkar forgáspontként a motortartó konzol egyik csavarját érdemes betekerni, közepesen hosszú csavarhúzóval haverom alul a kerékjáratból feszítette a vezérlés feszítőt (a nyílnak egybe kell esnie a lyukkal!) én meg fentről fixre húztam a csavart. Rögzítő ék imbuszkulcs kivesz, csavar visszateker. Motort a főtengelyi hatlapfejű csavarnál 2-3X átforgat, a szíj tegyen meg teljes köröket, közben a fogaskerekek jeleit figyel (a szíj jelek ekkor már nem fontosak). Feszítő ellenőriz, motortartó konzol és bak visszaszerel, motor emelő le, kerék felrak, emelő le, ellenőriz, motor beindít, kipróbálás. Örül!
Day#2 Szabadonfutó INA tárcsát beszereztük, megérkeztek Erhardtól a hosszbordás szett darabjai, a generátort csapágy cserére leadtam. Izomláz ellen a hosszbordás szíj feszítő és két vezető görgő felrak ...
Day#3 Generátor délután kész lett, alulról féltengely és kormánymű közt beemel, haver fentről alsó és felső csavarral rögzít. Kocsi emelő fel, kerék le, főtengely ékszíjtárcsa felrak, hosszbordás szíj felrak, mindenhol ellenőriz, szíjfeszítő lock oldása. Kerékjárati burkolat vissza, turbó cső, levegő box, vezérműszíj burkolat vissza, bilincsek vissza. Haspáncél felrak, csavarok zsíroz (!), pótol. Kerék felrak, emelő le, kerék meghúz. Kiegyenlítő tartályt pirossal max jelre töltöttük. Motorburkolat felrak, mindent ellenőriztünk. Kész.
Sör.
Vezérlés szett (Gates) - 38.000.
Hosszbordás szett (Dayco, INA, Litens) - 25.000. (thx Erhard)
Generátor szabadonfutó (INA) - 10.000.
Generátor csapágyazás - 10.000.
Légszűrő (Alco) - 3.000.
Turbócső O gyűrű, bontóból egy mosó Y elosztó, egy haspáncél csavar és egy rövid vákuumcső a vákuumpumpára - - -
Ma megejtettem az olajcserét, és ami ezzel jár.
Az olaj MOTUL 8100 X-cess sokan dicsérik, így most én is teszek vele egy próbát, és most kaptam mellé ajándékba 5L téli szélvédő mosó folyadékot is. Ezt még nem töltöttem bele, de amilyen sűrűn kell használni mostanában, gyanús hogy ebben a szezonban még be lesz töltve...
Az olajleeresztő csavarra már éppen ráfért a csere (FEBI lett, mert ilyet kaptam), az imbuszkulcs már el is fordult benne, nem is tudtam kiszedni csak vízpumpa fogóval.
Pollenszűrő JC PREMIUM. A pollenszűrő cserénél megejtettem a fűtőventilátor kiszedését, nem is gondoltam volna, hogy mennyire egyszerű kiszerelni. Nagyjából letakarítottam a lapátokat, illetve kifújattam levegővel, rengeteg por volt benne, illetve az alsó csapágyának adtam egy kis kenést mert nem rég elkezdett alacsony fordulaton nyöszörögni.
Izzó OSRAM Night Breaker. Egyrészt mert sokan dicsérik, másrészt mert elszállt harmadik Silverstar izzóm is. Érdekes, hogy nem az izzószál ég el, hanem az izzószál lábainak a tövénél válik el. A vetítési képeket nappal csináltam, talán így is kivehető, hogy a night breaker szélesebbet terít a felső, az-az a távolabbi tartományban, de majd esti vezetésnél fog elválni, hogy mennyivel jobbak...
Motorolaj szűrő BOSCH.
Gázolajszűrő SOFIMA.
Légszűrő FILTRON.
Végezetül kitakarítottam az autót, és közben rájöttem, hogy elfelejtettem klímafertőtlenítőt venni, így ez még várat magára...