Blog >> izzó

>> Tuning és extraGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2015-06-26

Az utólag beszerelhető LED-es izzókban műterhelésnek nevezhető ellenállás van. Különben túl keveset fogyasztanának és az izzókiégés-felismerés hibát jelezne.

A fő probléma a "CAN-buszos izzó" elnevezéssel az, hogy az izzókiégés-felismerés NEM CSAK CAN-busszal rendelkező autókban lehet. Ezt az elnevezés kitalálója nyílvánvalóan nem tudta. Egy 20+ éves régi Fiat is megmondta, ha kiégett egy izzó, pedig CAN-buszról szó nem volt...

LED-je válogatja, hogy mekkora ellenállást tesznek bele elektronikát megtévesztő "műterhelésnek".

1 Watt esetén kb. 200 ohmos ellenállás van bennük, 2 Watt esetén 100 ohmos, és így tovább.

Nincs CAN-buszos izzó. Oké?
Az, hogy az izzó előtti elektronika CAN-ra kapcsolódik, egy, az izzófelismeréstől független dolog. (Értsd: a hálózati csatorna, amin az információ eljut pl. a műszerfalig, az a felismerés szempontjából másodlagos. Ezért kéne már ettől a CAN-dologtól "elszakadni".)
Az izzónak magának nincsen plusz két csatlakozási pontja, hogy a buszra kapcsolódhasson és azon kommunikáljon. Már csak ezért sem CAN-buszos.

Hogy egy autó izzókiégés-felismerő elektronikája mennyi minimális teljesítményt vár el, aminél már jónak tekinti az izzót, az autója válogatja. (Lehet az elektronikát is módosítani, hogy ne kelljen feleslegesen "fűteni" a műterheléssel. De az egy bonyolultabb dolog.)

Egy példa:
Egy 5 wattos izzót akarsz LED-esre cserélni.
Ez nem azt jelenti, hogy feltétlenül 5W-nyi ellenállással kell fűtened, hogy nyugton maradjon az elektronika. Kevesebb is elég lehet. Pontosan ezért nem írok konkrét számot. Ki kell próbálni. Fentebb leírtam, hogy wattonként mekkora ellenállásra van szükség adott feszültség mellett. (Kétszeres teljesítményhez, vagy két ugyanolyan ellenállást kell párhuzamosan kapcsolni, vagy egy darab feleakkora ellenállású ellenállást kell használni.) Nagyon fontos, hogy az ellenállás(ok) névleges teljesítményének minimum annyinak kell lennie, mint amennyit el akarsz fűteni. Ha több (mondjuk kétszeres), az jobb. De alapvetően a minimális elfűtendő teljesítményre célszerű törekedni.

Egy 5W-ot elfűtő ellenállás már igen tisztességes hőt termel. Ezt figyelembe kell venni, mert megolvaszthat műanyag alkatrészeket és szigetelést is. (A zsugorcsövek ezzel szemben hőállóak.) Úgyhogy csak óvatosan!

A lényeget mégegyszer összefoglalnám: Nincs CAN-buszos izzó.
Ne nevezzük így. Mondjuk helyesen, vagy legalábbis helyesebben "műterhelésesnek".

>> EseményKn[.]xX // Alfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2014-11-30

A múlt hónap végén észrevett hátsó lámpatest hibát végül sikerült javítani (1102). A legutóbbi szerviz alkalmával a kalaptartó alatt a csomagtér felőli kárpit mögött lévő csatlakozást – számomra egyelőre érthetetlen okból – szétszedték, majd az összeszerelésnél elfelejtették csatlakoztatni, így nem csoda, hogy nem égett a hátsó lámpasorom egy része.. De mire megtaláltam az oldalkárpit alatt a másik végét.. Szerencsére ”csak” ennyi baja volt. Ez a csatlakoztatás egyúttal megoldotta a csomagtér világítás és a ”csomagtér ajtó nyitva” jelzést is a műszerfalon, ugyanis azt sem jelezte már egy ideje (0724 óta, ezek szerint a hátsó köd és tolatólámpám sem égett 4 hónapig..?). Volt még egy kis időm, így kicseréltem a váltógombot is, mert a régi már elég viseltes volt. Egy kis 3mm hosszú csavar elgurult, ami nem lett meg.. szerencsére eggyel többet adtak és mivel az előző ugyanilyen váltógomb csavarjait is megtartottam biztos, ami biztos.., volt mivel pótolni.
Elérkezett az idő, hogy feltöltsem a PAJZS rendszerhez tartozó SIM kártyát is. Mielőtt feltöltöttem volna (1105), előtte valamiért felhívtam a számot – sosem szoktam, de most volt egy ilyen megérzésem.. „A hívott szám jelenleg nem kapcsolható.” - mondja egy kedves női hang.. Mivel előtte nem hívogattam az autót, így nem tudtam, hogy ez helyes-e. Vadul telefonálgatni kezdtem, persze információt vajmi keveset kaptam, mert a tel.szám a Pajzs nevén van, de azt legalább kiderítettem, hogy elvileg.. még nem járt le a SIM kártya. Úgyhogy gyorsan fel is töltöttem, még mielőtt.. Szeretem az utolsó pillanatra hagyni a dolgokat, de ezt már legközelebb nem fogom.. :) Másnap csináltam egy próbariasztást, pár mp elteltével már hívott is, úgyhogy elvileg rendben van. Viszont az ABS visszajelzője megint kigyulladt a műszerfalon (1106). Amire jó esetben nincs szükség, de ha már van benne, akkor működjön, és különben is zavar, ha valami hibát jelez a műszerfal. Főleg télen.. Állítólag csak a jeladó koszolódik be ilyenkor, de jobb lesz most már kivizsgáltatni, mert nem sokszor ugyan, de elég rég óta kijelez időnként.
A múltkori vezeték összedugás a csomagtérben nem csak a lámpa problémát oldotta meg, hanem azt vettem észre (1108), hogy végre normálisan működik a központi zár is. Ugyanis mostanában (0724-e óta..) akkor is bezárt, amikor a csomagtér ajtó még nyitva volt. Pedig olyankor bezárás után vissza ki kellene nyitnia, hogy valamelyik ajtó nyitva maradt. Ezt nem csinálta, de ma már ez is működött. Apró örömök.. :) Ennek örömére elvittem lemosni az autót, mert már elég koszos volt..
Idén 7 éve, hogy megvásároltam a 156-ost (1114). Csak úgy repül az idő.. Azóta rengeteg mindenen és elég sok átalakításon mentünk keresztül. Jövőre végre elnyeri végső alakját a (gyári) GTA küszöbökkel. Alapjában véve elégedett vagyok vele. Fogyaszthatna kicsit kevesebbet, lehetne 7 évvel fiatalabb, stb., de mindezek ellenére még mindig örömmel tölt el, amikor beleülök és már pár lépés után visszanézek rá a parkolóban miután bezártam, úgyhogy szerintem továbbra is jó döntés volt anno.. A hét év alatt megtett kilométerekről és elfogyasztott üzemanyag mennyiségről, átlagokról egy következő postban készítek egy kis statisztikát az előző évekhez hasonlóan. Évfordulós km óra állás: 206.634 km.
Dunakeszin végre sikerült lencsevégre kapni azt az Alfa 90-est, amit a környékünkön lakik, viszont hiába villogok neki, nem veszi a lapot:\ mindenesetre az autója eléggé rendben van tartva, mentségére szóljon :) Az ABS visszajelző továbbra is hibát jelez.. (1117) viszont a hónap végére megérkezett (1126) a Sparco Settanta Racing Nero pedálszett, ami jelenleg szerintem az egyik legszebb a piacon, a korábban favorizált MOMO-tól is jobban tetszik már. Ezzel együtt a hideg is megérkezett (1127), délutáni órákban, hazafelé 0, -1 fok körül mutatott a hőmérő, így öntöttem is gyorsan 1,5-2,0 liter téli szélvédő mosó folyadékot (-40 fok) a tartályba. Csak ennyi fért bele a még benne lévő nyári miatt, de már így sem fog legalább befagyni, ha tovább hűl a levegő. A hűtővízre is fért egy kicsi, oda az itthon lévő -35 fokosból töltöttem, de az elvileg enélkül is megfelelt, csak a szintjét találtam kevésnek. Ha már ott jártam, akkor a motorolaj szintet is megnéztem mikor leállítottam, persze nem akkor kellene, így a minimum értéket mutatta. Nem szokott hiányozni belőle, reggelre biztos lecsurog :)
Az utolsó IKEA-s vásárlásunk alkalmával (1122) sikerült az egyik szerencsétlen autósnak úgy parkolnia, hogy nekiment az első lökhárítómnak. Szerencsére semmi nem látszik a koccból, de legalább gurult volna hátra 5 centit, ha már nekem jött, ne hagyta volna úgy az autóját.. Abból is látszott, hogy egy igénytelen balfasz volt, hogy az ablakát lehúzva hagyta, így tudtam neki egy kedves üzenetet hagyni az ülésén. Biztosan meglepődött, mikor visszaért a kocsijához.. megnéztem volna az arcát.
Még novemberben lecseréltem a nyári kerekeket télire (1129) a szokásos december közepihez képest. Viszont a legutóbbi kerékcserénél egy nem éppen jó hírrel fogadott a szerelő, az egyik téli alufelnim ugyanis hegesztve volt már korábban – én is így vettem.. Ezt a felnit viszont most kicseréltük egy, még a nyáron megvásárolt ugyanolyan 16-os teledialra, melyet Viking30-tól szereztem be. Idén a SEMPERIT Speed Life (Continental) 225/45 R17-es gumikkal 6.984 km-t tettem meg. A nyári gumikba összesen eddig ezt az egy szezont tettem. Km óra állás a kerékcserénél: 206.801 km.

[Költségeim: téli szélvédőmosó 999, kerékcsere 5000]

>> EgyébKn[.]xX // Alfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2014-10-31

A múlt hónapban beszerzett gyári GTA küszöb spoilerek átalakításán dolgozunk, hogy a nemGTA sárvédőívekhez is passzoljanak. Hátul egészen egyszerű a helyzet, elöl viszont annál bonyolultabb. Minél kevesebb eltérést szeretnék a gyárihoz képest. A műanyagos munka véglegesítése előtt ezt egyeztettük (1004) Csabival (Fanat-X).
Pár napra rá (1007) el is készült a kívánt átalakítás, viszont annyi – egyelőre visszacsiszolatlan - üvegszál került első körben a spoiler végek belső felére, hogy az összetételnél kb.1 cm hiányzott, illetve a dobbetéteknél sem takar be teljesen a szélesített GTA kerékjárati ívek miatt. Így még további finomításra van szükség.. folyt.köv.
Mostanában (1009) többször is kigyullad az ABS visszajelzője. Tette ezt már korábban is, de csak nagy ritkán. Viszont pár km utáni leállítást követő újraindításnál már nem gyullad fel. Érdekes.. Tél előtt jó lenne utánanézni alaposabban is a hibának. A computer nem jelez ki semmilyen hibát..
Eljött az az idő is (1012), hogy a kb. 3,5 éve felkerült GTA első lökös Cadamuro toldatának ’penge’ részét leháromdékarbonfóliáztattam, és az ajtófényezések után eléggé kirívóan bemattultnak ható B oszlopok fekete függőleges részeit is bevonattam ezzel az anyaggal. A következő projekt a hátsó Cadamuro szárny alsó állítható része, majd a hátsó lökhárító diffúzor része lesz. De ezekre még várni kell.. van velük még előtte munka:)
E hónapban Ausztriában töltöttünk pár napot (1023-27), ahol megmásztuk Szabolcsékkal (szivagyerek) a Schneeberget is. Minden gond nélkül vette az autó is a hátrahagyott 796 km-t. Gyönyörű tájakon jártunk vele.. [Dunakeszi – Mosonmagyaróvár (Agip) – Parndorf – Bécs (Ibis Hotel, Prater, Zaha Hadid, Hundertwasser, Donauinsel, Mariahilfer, Sacher, DC Towers, Millenium Tower, Naschmarkt) – Puchberg – Hochschneeberg (Waxriegel) – Wiener Neustadt (Grillhaus) – Bécs (Ibis Hotel) – Pozsony (Bratislava, SLO) (Esprit design Hotel, pozsonyi vár, – Dévény (Devín, SLO) (Dévény vára) – Dunakeszi]
A hónap utolsó napjára (1031) is maradt az ABS hibából, illetve nem ég a teljes hátsó lámpasorom a csomagtérajtón – ki tudja mióta.. A hátsó ködlámpa felkapcsolásakor vettem észre a hibát a műszerfalon. Ha azt nem kapcsolom fel aznap a köd miatt, akkor nem tudom mikor veszem észre, hogy nem ég pl. a tolatólámpám sem.. pedig tolattam párszor és arra az izzóra nem jelzett hibát. Gondolom, emiatt nem jelzi azt sem, hogy ha a csomagtartó nyitva van. Amire gondolni tudok: biztosíték hiba, érintkezés, kábelkorbács csere, vagy csak egyszerűen nem tettem volna vissza a lámpatestek cseréjénél a csatlakozókat..?! De attól még a csomagtartó nyitva jelzésnek működnie kellene – szerintem.. :\ Újabb fejtörős feladat.. Alfa Romeo, én így szeretlek..

[Költségeim: karbon fóliázás 4000+3000 Ft]

>> SzervizAbarai // Alfa 156 2.5 V6 24V // 2015-05-14

Hetek óta jártam kiégett balos helyzetjelzővel jártam. Ma sikerült összeszednem a bátorságomat, hogy betegyem a lábam a Homasitába, mert sehol máshol nem kaptam H6W-t. Anyám, hogy ott mi szemét van... :D

Három darab, gusztustalanul drága izzót vettem, és ha már a szemem elé került, egy pár T5-öt is a fordulatszámmérőbe. Nyolcadik hónapja hajtom a V6-ot, azóta nem láttam a műszerfalát teljes díszkivilágításban.

A cserék most is kalandosak voltak. A helyzetjelzőből sikerült kicsavarni az izzó üveg felét. Egy fogóval cibáltam ki a többit öt vagy hat darabban. Ehhez képest a fordulatszámmérő meg se izzasztott. Az óra pikk-pakk kijött, a stekkerek se voltak rágyógyulva, csak az izzót tartó műanyag vacakkal nem bírt a csipesz, amit levittem az autóhoz. Felhoztam az órát, és két vékony csavarhúzóval meg tudtam fogni és elfordítani a pöcköt. Némi evőpálcikás rutin segített volna. :) Visszafelé már csont nélkül ment minden.

Kilométeróra állása: 134 742

>> Szervizgelle // Alfa 156 SW // 2015-01-26

Megelégeltem, hogy elég rosszul látok sötétben, így beszereztem egy pár MegaLight Ultra plus 90-es izzót. Valamit javult a helyzet, de el tudnék képzelni jobb megvilágítást is. :)

Kapott egy kis Liqui-Moly olajat, mellé olaj- és levegőszűrőt is.

276400

>> SzervizKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2015-01-05

Helyzetjelző izzót cseréltem, bal elsőt.
Még pénteken szállt el, persze egyik benzinkúton sem lehet kapni, így csak hétfőn sikerült vennem...
Kettőt vettem, így maradt egy tartaléknak is, ezt be is raktam az izzókészletbe, ha kellene meg is találjam...

>> EgyébHaddel // Alfa 159 sw // 2014-12-28

Vettem az első helyzetjelzőbe 6 ledes fényforrást.( mint utólag kiderült baromi drágán: $ )
Nagyon tetszik a színe. A hagyományos izzóhoz képest ég és föld.Remélem tartós lesz.
Ja ,és méretbeli próblémák voltak,az egyik foncsorba bele szorult a Led.Nagyobb az átmérője ,mint az üveg izzónak .Muszáj voltam a fémet kicsit tűreszelővel megcsiszolni.
Km állás: 147650
Itt találtam olcsón a LED-et

>> AutóápolásKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2014-12-25

Három napja MOL kúton tankoltam és kaptam egy csomó matricát, ezt kihasználva kedvezményesen vásárolhattam Osram Silverstar 2.0 H1 izzókat. A standard izzókhoz képest +60% fényerő +20m a látótávolsághoz és elvileg 2x hosszabb élettartamot ígérnek. Ugyan bent lévő izzóknak semmi bajuk nem volt, tegnap még is kicseréltem őket. Ma este le is teszteltem, és fényerőbe tényleg mintha jobb lenne... :)

>> Autóápoláspeto147 // Alfa 147 1.6 TS Distinctive // 2014-12-20

Ma mivel ilyen jó idő van a tél ellenére megejtettem a tengap megérkezett szőnyegek berakását 100% pontos patentok is ott vanak ahol kell lennie egyszóval elég jó a gyárinak a töredékéért innen rendeltem: ALFA 147 SZŐNYEG

elég jó minőségűek tűnik szépen elvan varva egyetlen szépséghibája ,hogy az alfa logó nagy betűvel van írva...de hát ez legyen a legkevesebb

Illetve kapott még 2 db night breakert is a tompított elvileg hidegfehér de nem tűnik annak nah mind1 az éjszakába majd kiderül milyen...

>> SzervizAbarai // Alfa 156 2.5 V6 24V // 2014-12-11

Már akkor is világított a műszerfalon a kiégett izzóra figyelmeztető jelzés, amikor elhoztam az autót. A rendszámvilágítás fele nem működött. A Selespeeden ilyenkor egy jól irányzott dzsúdóütés a lökhárítóra volt a megoldás, de a V6 nem aljasodott idáig: tényleg az izzó égett ki.

Hetekkel ezelőtt bevásároltam izzókból. Vettem egy pár Tungsram Megalight Plust és egy marék noname T10-et és H6W-t. Az utóbbira most nem volt szükség, de jellemzően akkor nem kapok sehol, amikor nagyon kéne.

Hazafelé kiégett a jobb tompított, ami végre elég okot adott rá, hogy összekoszoljam a kezem. Kicseréltem mindkét tompítottat, hogy akkor már egyformák legyenek, persze a jót eltettem tartaléknak, majd a gyors sikeren felbuzdulva nekiugrottam a hátsó lökhárítonak is. Ez már nem ment olyan könnyen, mint hittem. A rendszámkerettől nem fért ki a lámpa, a keretet nem tudtam levenni a rendszámtól, a rendszám pedig nem jött ki a keret peremétől. Zseniál. Pattintottam, csavaroztam percekig, mire sikerült hozzáférni az izzókhoz. Itt is a jobb volt gyászban, de a bal is el volt már feketedve, így azt is cseréltem. Utána pattintgatás, csavarozás, pattintgatás - és lőn világosság!

Sört nem ittam utána, mert nem volt behűtve. :(