Piritu - 1.000.000 - főkép
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2.0 TS PHuBi // 2021-02-20

A kiszedett dugattyúkat tanulmányozva két dolog tűnt fel:
- A dugattyú felső része feltűnően tiszta, a gyűrűknél semmiféle lerakódás, koksz nem látható. Nem lesz nagy feladat megtisztítani őket. (a dugattyútető annál inkább, vettem is egy műanyag "drótkorongot" erre a célra. Holnap kipróbálom a tesztmotoron.
- A hajtókar csapágyak nagyon oda vannak :-(( Ezek már nem kerülhetnek vissza. 12ezer km-el ezelőtt Csöri új garnitúrát rakott be, mitől néznek ki ennyi idő után így??? Nincs olajnyomás vagy túl nagy a hézag és elillan az olaj? Nem hinném hogy a Selenia Racing helyett használt MOTUL 10W60 lenne az ok. Rendeltem is egy új készletet, meg egy készlet csapágyhézag mérő műanyag szalagot.
Olajnyomás? A TS-eknél ismert az olajszivattyú probléma, sokszor hallottam hogy a JTS-ét kellene berakni.

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2.0 TS PHuBi // 2021-02-20

Lekerült a karter. Elég sok csavar fogja, ráadásul van egypár cselesen elhelyezett is, pl. a féltengely kihajtás alatt , párhuzamosan a féltengellyel.
A kartert sajna nem lehet levenni mert valami mindig útban van. Az olajszivattyú szívócsövét a résen benyúlva le kell csavarozni és akkor levehető az egész.
Odabent rend és tisztaság. (3.kép) A karterban annál kevésbé, olajsár és nagyon fekete olaj. (4-7 kép)
Sorban kitekertem alul a hajtókarok csavarjait és felfelé kiemeltem a dugattyú-hajtókar kombót. Az alsó részt aztán pozíció helyesen vissza is csavaroztam.
A dugattyúkat nem akartam megjelölni, így mindegyik egy-egy számozott műanyag dobozba került. A továbbiakban egyszerre csak egy lesz kivéve a dobozából.

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2.0 TS PHuBi // 2021-02-19

A szimeringcsere egyik legmacerásabb pontja volt a szelepszár körberagasztása szigetelő szalaggal hogy az ék helye ne tegye tönkre a tömítő élet. Ma miközben Giuliával hazafelé tartottam eszembe jutott egy gyorsabb megoldás. Egy zsugorcsövet lazán rámelegítettem a tartalék motor szelepszárára, hogy mozogjon rajta. A szelepszárra feldugva ugyan úgy véd mint a ragasztószalag, de pár másodperc felrakni és leszedni. Kár hogy már készen vagyok. Ettől függetlenül kipróbáltam, működik :-)
Aztán jött egy kis hengerfej tisztogatás és az "elcsomagolás" a polcra. A vezérmű tengelyeket majd a felrakás előtt teszem vissza, hogy ne álljon ki egy szelep se.

Levettem a hengerfej tömítést, kiszívtam egy fecskendővel a hűtővizet, majd leragasztottam a felületét hogy ne potyogjon bele semmi.

Végül visszaraktam a hűtőre a csövet ahol leeresztettem a folyadékot.

Eddig 28 munkaórám van a projektben.

 
>> EgyébAlfa Spider / GTV 2.0 TS PHuBi // 2021-02-18

Ma sikerült mindegyik szelepnél kicserélni a szimeringet.
Találtam egy szívószelepet is ahol valami nem stimmelt mert erősen kokszos volt. Itt is ereszthetett a szimering és ráégett a szelepre az olaj. Magán a szimeringen semmit se látni. (1.kép) Azt hogy a ráégett olaj a hengerből jön kizárnám, mert a "párja" tiszta volt.
Találtam egy darabkát a régi szimeringből is amit 2 éve cseréltek az első henger szelepei közt.
A többi kép a csere menete. Már amennyit enged a feltöltés...

A lényeg hogy kész a hengerfej, holnap visszatérhetek az eredeti projekthez. Jöhetnek kifelé a dugattyúk...

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2.0 TS PHuBi // 2021-02-17

Miután újra megnéztem a tegnap belinkelt videót a hidrotőkékről elbizonytalanodtam és indulásként inkább újra szétszedtem a tegnap kipucolt kettőt. Jól tettem, mert a szelepet fordítva raktam vissza mindkettőbe.
Ma a visszafelé haladtam, a 3-as, majd a 2-es henger kipufogó oldalán:
- hidrotőke ki,
- szeleprugót összenyom,
- ékeket mágnessel ki,
- alátét, rugó, szimering, szelep ki,
- szelepet tisztít, visszarak,
- ék helyét szigszalaggal beteker,
- szimeringet felrak,
- ragasztó le,
- rugók, alátétek, ék vissza,
- hidrotőkét kitakarít,
- hidrotőkét vissza.
Kész is egy szelep. Ez kb. fél óra. Ma 4 szelep fért bele az időmbe.

Már csak 5 henger van hátra...

Kipróbáltam a "rossz" szimeringet egy másik szelepvezetőn is, túl könnyen megy rá és le is jön. Szóval nem az igazi.

Az olajprojekt indítása óta 854 fényképnél tartok, meg van pár videó is :-)

PHuBi szereléseiről összesen 9.975 db fényképem van.
A Pókkal együtt 17.247 db.

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2.0 TS PHuBi // 2021-02-16

Délelőtt megjöttek az olajak. Maradt a Motul. Megvan a két cseréhez, olajszűrők már korábban megjöttek.
Ahhoz hogy ne álljon ki lefelé egy szelep se és az asztalra lehessen tenni a hengerfejet, ki kellett venni a szívó oldali vezérműtengelyt is. (2-3.kép)
Kerestem egy "célszerszámot" a szimering benyomásához. Egy 11-es dugókulcs képében rá is leltem, először az 1/4-es néztem ki, de a feles hosszabb, jobban használható. (4.kép)
A szelepet nagyon finom dörzsvászonnal megszabadítottam a koromtól és a helyére tettem. Alulról egy műanyag szivacs darabbal támasztottam meg. A szimering tömítő élét védendő egy darab ragasztószalaggal fedtem le az ékek helyét. Simán felment a helyére (5-7. kép).
A rugót összenyomva az ékek visszakerültek. Azt hittem nagyobb macera lesz, de a vékony csipeszt pont erre találták ki. (8.kép)
Most jött a hidrotőke, de erre találtam egy nagyon jó videót, inkább azt linkelem.

A négyes henger két kipufogó szelepe kész...
...már csak 14 van vissza.

Egy fontos dolog maradt még mára: sört bontani :-)

 
>> EgyébAlfa Spider / GTV 2.0 TS PHuBi // 2021-02-15

Ma nem sok időm volt, így mindössze a szeleprugó összenyomó szerszám készült el. Egy 150mm-es csődarab az alsó részén egy ablakkal hogy az ékekhez hozzáférjek. A tesztmotoron kiszedtem pár rugót, működik.
Már csak alaposan meg kell tisztítani (rozsda&reszelék) hogy ne vigyen be semmi koszt a rendszerbe.
Tegnap megrendeltem a Motul olajat. (két adag, egy bejáratásra, egy meg végleg)
Írtak hogy holnap meg is fog jönni.

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2.0 TS PHuBi // 2021-02-14

A hengerfej a boncasztalra került. (1.kép)
Először leszedtem róla a szívósort, ami egy kicsit cseles, mert a vezérlésmódosító szelep miatt egy csavar máshol van, elég nehéz kitekerni. (2.kép)
Kikerültek a pozicionáló hüvelyek. (3.kép)
Kikerült a következő "nem visszarakandó" alkatrész, a szívósor tömítés. Nincs rajta semmiféle márkajelzés. (4.kép)
A 4-es henger jobb oldali szelepe másképp néz ki. Egyértelműen olajos. (5.kép) A korábbi feltételezés most jól látható. Utána kellene nézni hogy mi történt.
Ki kell szedni a kipuff vezérmű tengelyt:
- Szívó vezérműkereket le kell szedni, mert a kerekeket rögzítő fedél nem jön le (6.kép),
- Tengelyeket rögzítő fedél leszed. Egy csavar tartja elöl is a vezérműtengely jeladónál.
- Kipuff vezérműtengely rögzítő csavarok ki, fedelek le.
- A másik csavart is ki kell szedni, mert a vezérműkerék különben nem jön le.
- Szeleprugót összenyomva kijönnek az ékek (8.kép),
- Most jött a meglepetés. A szelepet megmozgatva a szimering mozog. Simán lejött a helyéről és a szelepszáron van. Nem tudom illették-e ily cifra szavakkal ezt a kicsiny alkatrészt, de most szóba került az összes rokona... Ha nem marad a helyén, nem csoda hogy áteresztett!! (9.kép)
- A 10. képen a kiszerelt cuccok.
- Magán a szimeringen semmit se látni, se sérülés, se deformáció (11.kép) ...

Most jön a dilemma, hogy kiszedjem-e a dugattyúkat? Az olajfogyasztás oka - nagy valószínűséggel - megvan.
Viszont minden itt van a polcon, csak meg kellene lépni a dolgot.

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2.0 TS PHuBi // 2021-02-14

A mai menü:
- termosztát le (1.kép)
- gyertyák ki,
- szelepfedél le (2.kép), patyolat tisztaság, sehol semmi lerakódás, nemhiába 3ezret se futott olaj volt benne (Motul kapott egy plusz pontot),
- felső holtpontot 1-es hengernél beállítani,
- vezérmű kerék mögötti két műanyag védőlap leszerelése (3.kép),
- balansztengelyek szíját leszed (4.kép),
- vezérlésrögzítőket felrak,
- henger előtti vízvezeték bal oldali rögzítésének oldása. A felső csavarral nincs gond, de az alsó nem jön ki. A klímakompresszor útban van. (5-6. kép)
- klímakompresszort lecsavarozni - 4 csavar tartja (7.kép),
- klímakompresszor tartót leszedni, 5 nagy csavar (8.kép)
Itt jutottam el oda, ahonnan már nincs visszaút, kitekertem a hengerfej csavarokat. Érzésre ugyan úgy lazultak le mint anno a próbamotoron.
- pár vezeték még rögzítve volt a szívócsőhöz, azokat ki kellett bontani (9.kép),
- hengerfej le (10.kép).

A 4-es hengerben láthatóan több koksz mint a többiben (11.kép).
A motorból kitörölgettem a kiömlött hűtőfolyadékot, majd letakartam (12.kép), mert most a hengerfejjel akarok foglalkozni.

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2.0 TS PHuBi // 2021-02-14

Kiszedtem a gyertyákat. A látottak alapján már nem tenném vissza őket.
A kicsi gyertya hegye teljesen lekopott, a nagyok középső elektródái is fogynak. A 4-es hengerben a kicsi gyertya teljesen elrozsdásodott. Csodálom hogy két éve Csöri visszarakta. Az akkor készült képeket kinagyítva, már akkor is ilyen volt...