Maklárnál jártam hogy beszerezzek néhány fontos dolgot:
Klíma Retrofithoz (R134-esítés)
- klíma kompresszor
- motortéri csövezés
- kímahűtő
Ha már ott voltam hoztam még:
-olajhűtő elé levegő elvezető műanyag
- "B" oszlop takaró műanyag
- Bal oldali biztonsági öv állító mechanika
- hátsó doblemezek belső takaró műanyagjai
- AC takaró műanyag
- lámpamosó
- csomagtérfedél
- fűtőradiátor
- V6 önindító
- AC relé takaró dobozka
Hát ez egy hosszú történet de leírom, először is, azért hogy meglegyen nekem összefoglalva, másodszor hátha olvassa egy okos ember és tud rá mondani valamit.
Elöljáróban annyit, hogy nekem alapvetően víziszonyom van, mármint ami az autókat illeti. Mindennek oka, mintegy pszichológiai önelemzésként, az első autómra vezethető vissza, mely egy 1986-os nagyon sok tulajdonost megélt Fiat Uno Turbo I.E gép volt. Na annak sohasem volt tökéletes a hűtése, hol a vízpumpa eresztett és felforrt a víz, hol a termosztát nem volt jó, hol a hűtőventillátor, de ha épp tökéletesnek tűnt minden, akkor is melegedett.
Ezt követően a 155 2.0 TS, ugyan valószínűleg jó volt, de ha nagy melegben 90 fölé úszott a mutató a para rögtön rámjött, ezért gyakorlatilag folyamatosan a nem létező hiba után kutattam..
Persze az olyan autók, amik nem sokáig voltak nálam, azoknál nem volt gond.. J Kivéve talán a 156 2.5 V6-ot, mely szintén óra szerint képes volt 100 fokra melegedni, ha sokat járt nagy melegben egyhelyben, de azt mondják ennél normális..
Aztán jött a donor 164 3.0 V6. Pár hétig használtam, semmi baja nem volt, hidegebb-hűvösebb időben 80 fok fölé nem melegedett, pedig a termosztát, ha jól emlékszem 82-83 foknál nyit, a ventilátor első fokozata pedig 87 foknál kapcsol.
Persze ahogy melegedett az idő vagy sokat járt alapjáraton, belenyalt a 90 fokba, de ennyi.
Aztán beépítésre került a 155be a motor, és innentől jön a lényeg!
A történethez hozzátartozik, hogy gyári állapotában, a 164-ben a menetirány szerint jobb oldalon van a termosztát, és a hűtőn a vízcsövek csatlakozói.. Viszont a 155ben így nem fér el, ezáltal át kellett variálni a baloldalra. Lényegében ez a része 164 3.0 V6 24V – 155 2.5 V6 12V hibrid! És a vízhűtőt is ki kellett cserélni, ugye a csőcsatlakozók miatt. A hűtő egy GTV V6 TB-é lett, gyakorlatilag ugyanakkora, ill. pár centivel ez keskenyebb. ENNEK IS LEHET JELENTŐSÉGE!! (??)
Tehát az első pár hónapban nem volt gyári vízhőfokmérőm, egyszerűen nem működött. Nem baj, mert egyébként is elővigyázatosságból beépítettem mindkét hengerfejbe egy-egy utólagos hőmérő szenzort, melyek mutatták közvetlen a hengerfej hőmérsékletét..
Nos érdekeseket lehetett látni, először nem igazán melegedett a gép még üzemi hőfokra sem, bár ennek az oka a rossz termosztát volt. Kicseréltem. Eztán javarészt 80 fokon volt a hengerfej, kivéve, ha sokat araszolgattam, vagy állt egyhelyben, ekkor elérte a 100 fokot is.
Legjobban egyszer Budapesten paráztatott be, akkor nagyon elmelegedett egész 110-115 fokra is. De a víz nem forrt.. Viszont a műszer ennyit mutatott. Akkor utánajártam, hogy hengerfej hőmérsékletnek ez teljesen jó. Még egy lézeres hőmérőt is kölcsönkértem és azzal nézegettem melyik része hány fokos. Érdekes volt hogy aszerint üzemmeleg motoron, a hengerfejen 100-105 fokot mértem, a termosztátból a hűtőre szaladó csövön pedig 78-82 fokot, sőt próbaképp egy éppen zöldkártyázó Renault Megane-t is megmértem, és sokkal melegebb volt, mint az enyém. Így látszólag minden rendben volt mégis paráztam..
Többek között, azért mert fogyott a vizem! Tócsa sehol, pára sehol, nyoma sehol, csak mindig kiürült a tartály.. És nem is melegedett, olajban nincs víz, vízben nincs olaj! A ventillátor előírás szerint működött!
Aztán helyre tettem a gyári vízhőfokmérőt, érdekes hogy az rendesen 90 fokot mutatott mindig. Ezt el is könyveltem sikernek, csak az a fránya vízfogyás nem szűnt meg. Tócsa, és a fentebb leírtak továbbra sincsenek!
Aztán egyszer észrevettem egy késő esti csapatás után (EZ IS FONTOS ÉSZREVÉTEL), akkor még elég hidegek voltak estefelé, hogy az űzés után a bal első lámpától pára jön kifelé, de akkor nem sikerült analizálni honnan, mert tök sötét helyen voltam, elemlámpa meg sehol. És fagyálló szagot is éreztem. Mire a városba értem, a párolgás MEGSZŰNT!
Aztán jöttek a melegebb így párolgás nem volt látható, fagyálló szagot néha éreztem, és aztán az a 90 fok gyakorlatilag 100 fokon állt inkább meg, a műszer szerint.
De a víz nem forrt, sőt. Érdekes, hogy ha nagyon meghajtottam, akkor mintha még hűlt is volna visszafele.. :/ Bags kollégától kaptam azt a tippet, hogy a 3.0 vízhűtőjén van levegőztető, ami a gyári kiegyenlítő tartályra megy, az én rendszeremben viszont nincs ilyen, így a GTV hűtő levegőztetőjébe gyártattam egy csonkot, amit összekötöttem a kiegy. Tartállyal, de nem változott semmi!
És így eltelt a nyár, 40 fokban tóparton araszolgatás 10km/h-val, nagyjából műszer szerint 95-100 fok közti (gyakorlatilag alig pár tized millimétert mozdult 90 fölé a mutató) vízzel, illetve utántöltögetéssel..
Aztán következett egy hosszabb leállás, és miután újra használatba vettem a kocsit jöttek furcsaságok. Kb. 1 hónapja volt mindez, akkor még igen melegek is voltak, és a vízhőmérő óra szögeződött a 100 fokra, tehát már nem igazán a 95-höz volt közel, ahogy azelőtt..
Ettől megijedtem, és elhatároztam, hogy mostmár végleg a végére járok, mert nem akarom hengerfejezni a kocsit!
1. - Első megállapításként azt figyeltem meg hogy csal a vízhőmérő órám, mert nem 50 fok alól indul, hanem 60-65 fokról. Ha ez igaz, akkor 10 fokot biztos csal felfelé, és akkor a 90 fok az 80, a 100 pedig 90. Ez passzolna is a 164 eredeti működéséhez.
Ami viszont nem támasztja alá ezt
- hogy süsnye Úrnál a műszeregység hibátlanul működött, bár az is lehet, hogy itt a zavart a 164 szenzor-155 műszer együtt-nem-működése okozza
- nemrég teljes hidegen beindítva mintha 50 fokról indult volna, de ebben nem vagyok biztos, még le kell ellenőrizni és más 155 tulajokat is kikérdezni, hogy nekik 50 fokról, vagy 50 fok alól kezd-e el mérni?
Ha felfelé csal az óra, akkor ez a probléma megoldva!
2. – Második megállapításként megmérem mennyi víz fogy, első mérés szerint 80-100 km után töltöttem bele 1 L vizet. DE, mintha rémlene, hogy nyáron sokkal több km után sem kellett bele többet tölteni. Ennek azért van jelentősége, mert ahogy korábban írtam a hűtő gyakorlatilag kisebb, mint a gyári, nem-e az van, hogy ha feltöltöm csurig a rendszert, akkor ki kell dolgoznia magából, mert a hűtő miatt nem tud ekkora mennyiséget „fogadni”, és ez nyomás alatt, nyitott termosztátnál történik meg! Ha így van, akkor a probléma megoldva,
Mindenesetre most lemérek 300 km-t, és megnézem mennyit kell rátölteni. Ha 1 Litert, akkor megmérek 600 km-t, ha akkor is 1 litert, akkor biztos hogy a probléma megoldva!
Ha viszont több víz fogy, akkor baj van!
3. – Harmadik megállapításként marad az a párolgás megkeresése amit fentebb írtam, de ennek megállapításához sajnos meg kell várnom, amíg lesz olyan hideg, hogy mindez láthatóvá váljon. Ha találok ilyet, az ugye azt jelenti, hogy valamelyik vízcső vagy repedt, vagy a csőcsatlakozás nem megfelelő, ha ezt megtalálom a probléma megoldva.
Úgyhogy következik part2 hamarosan! J
Ezzel a praktikus kis "ládával" sikerült rendet tennem a csomitartóba. Majd még szerzek bele szatyorakasztó fület is, de egyébként amíg a nem kerül bele a hifi addig így marad..
Végre van távirányítóm, sajnos a csomagtartó nyitását erről nem sikerült megoldani, de majd meglátjuk..
+ később szeretnék bele "komfortot" is, azaz hogy felhúzza, és leengedje az ablakokat, sőt a tetőt is így szeretném megoldani.
Sikeres műszaki vizsgát tett. Sajnos nem elég hogy a bal hátsó féknyereg be volt rohadva és kicseréltem, az ugyan jó lett, de a jobb oldali (ami egyébként teljesen jónak tűnt) is cserére szorul, volt eltérés sajnos..
10.530
Hozzávalók:
1 középső kézifékkötél
1 pár hátsó féktárcsa (Brembo Sport)
1 garnitúra fékbetét (TRW)
1 bal külső kormányösszekötő
kb. 3 hete állt az autó, várva a hogy megcsináltassam a vizsgát.
Sajnos álltó helyében (bár már előtte is észrevettem) jobb oldalon olajfolt volt alatta. Nagyon nem örültem, nyilvánvaló volt hogy a motorból jön. De álltó helyében???
Aztán végre eljutottam odáig hogy végre nekilássak felkészíteni a műszakira, gondoltam egyúttal megnézem az olajfolyás okát is. Ehhez viszont a cégtől le kellett vinnem a műhelybe. Gondoltam azért járatom egy picit mielőtt elindulok, mert ha álltó helyében folyt akkor menet közben ki tudja? Így is tettem, de sajnos nagyon megindult belőle valami folyadék. A para elkapott, megszagoltam és benzin volt.. Na ez döbbentett meg nagyon. Beálltam a céges műhelybe hogy legalább a benzinfolyást megállítsam, ezért előbb le kellett bontani a szervotartályt. Mikor hozzáláttam, észrevettem hogy az egyik csövön a bilincs le van lazulva, és szivárog az olaj. Hoppá, csak nem ez volt az olajfolt a kocsi alatt? Mindenesetre meghúztam. A benzincső meg volt törve, levágtam, visszaraktam.. Nos, se olaj, se benzin többet. :)
Sajnos van egy kis gond az önindítóval - illetve valószínű azzal.
A probléma nem újkeletű, a jelenség a következő:
Meleg motornál az önindító nagyon lassan forgat és eztán "véletlenül" elkapja, vagy extrém esetben ha nagyon meleg az autó, és a külső hőmérséklet is magas, akkor egyáltalán nem indul be. Ez utóbbi esetben az akksinál a +kábel meleg!
Lehetséges okok:
- önindító meghalt, elégett, mert sokáig nem volt föltte a leömlő hőjét takaró hőpajzs
- kábelezési probléma (táp) - a tápkábel újra lett húzva, mert hátra kellett vezetni
- önindítón lévő vékony tápkábel hibája
- test hiba
Hibakeresés:
1. Mikor nem indul, közvetlen tápkábelt vezetni az akksiról az önindítóra (esetleg külön akksiról mindezt)
2. Mikor nem indul, bikázni egy másik autóról
3. vékony kábel ellenőrzése
4. önindító felújítás
Egy kis szervíz:
- hátsó gumifékcsövek csere
- hátsó kézifékkötelek cseréje (jobb-bal)
- fém fékcsövek csere
- bal hátsó féknyereg csere (bontott)
- AR 164 sebességmérő jeladó felszerelés, hekkelt csatlakozóval
- leömlőre került ún. hőálló bandázs
- leömlő fölé felkerül a hővédő lemez (sajnos meleg motorra így is nehezen indul)
- LMM alá tartókonzol került
- rögzítettem az első lökhárítót és a klímahűtőt VÉGLEGESEN
- hővédő lemezt készítettem a kocsi aljára
- AC relék cseréje