Rendeltem egy szlovák srác műhelyéből aszimmetrikus szilenthez középrészt. Ezzel az én esetemben növelni lehet a negatív kerékdőlést az első tengelyen, ami nagyobb stabilitást és kanyartempót ad pályanapon. Viszont annak is hasznos lehet akinek ültetés miatt megnőtt az első tengelyen a kerékdőlés és lekoptatja a gumik belső felét. Nálam ez kissé kevésbé jellemző, mert a semi slickek általában ezt jobban viselik.
https://www.prometal-company.sk/d/alfa-156-147-gt-166-front-camber-correction-kit-1000077/
Költsége 95 EUR + posta.volt. Még januárban rendeltem, de a srác eltörte a lábát és fekvőgipszben volt néhány hétig, majd utána kezdte el teljesíteni az addig beérkezett rendeléseket. Mivel mondtam neki hogy nekem nem annyira sürgős, ezért csak most készült el.
Végül eljött az amire építettem az autót. 23-án eljutottam végre vele a Hungaroringre. Sajnos esős idő volt reggel ezért egész délelőtt vizes pályán köröztek az autók. Én 3 futamra vettem jegyet és a 110 kW feletti 2es csoportba. Teljes mértékben nem tartják be a résztvevők ezt a beosztást, de itt nem sok az enyémnél "gyengébb" autó volt.
Maga a pályanap nagyon nagy élmény volt nekem még ilyen körülmények között is. Mivel ez volt az első alkalom és a vizes pálya sem könnyítette a dolgom, ezért az elsődleges cél az volt, hogy megtanuljam az íveket, megismerjem az autót és persze le is teszteljem hogy mennyire bírja ezt a fajta igénybevételt. Mértem a köridőket is, de az autó sokkal többet "tud" mint én, ezért a fejlődés lett volna a fő cél. A legjobb időm 2:45.91 lett Harrys Laptimerrel és Iphoneal mérve. Az is világossá vált, hogy hiába van valakinek gyors autója ha nem tudja kihasználni, mert például a gyönyörűszép sárga Lotus is csak az egyenesekben tudott elhagyni pedig nagyon szépen mozgott, egy kék Mustangot is utólértem a kanyarokban és két fehér Golf7 GTI (széria) sem hagyott ott. Ők mind első alkalommal voltak.
Az autó minden komolyabb probléma nélkül bírta a pályanapot. Az olajhőmérsékletre próbáltam nagyon figyelni, de továbbra sem tudom hogy mennyire bízhatok a műszerben. A vízhőfok egy-egy gyors kör után sem ment 90 fölé, de az olaj a 130-at elhagyta. Viszont arra lettem figyelmes hogy ha lekapcsolom a fényszórókat akkor kb 10 Celsiust visszaugrik. Vagyis a kabinban levő feszültségesés elég nagy mértékben befolyásolja hogy mit mutat. Viszont mivel a víz nem melegedett ezért olyan nagy jelentőséget ennek sem tulajdonítottam.
Az eddigi tapasztalatokat összegezve:
A sperr a legjobb befektetés egy V6-hoz. Nagyon szépen mozgatja az autó elejét és eltünteti az alulkormányzottságot. A GTA stabilizátorok szerintem elég vastagok, szépen mozdul az autó hátulja, a Michelin CUP-ok száradó pályán egyre jobban tapadtak 2.5 Bar-os meleg nyomás mellett. Kell egy tempomat a 300 km-es autópályázásra és kell egy jó sofőr.
Az előző pályanap után találtam egy kis olajfolyást, ami egyre nagyobb lett az utóbbi időben. Először kicseréltem a szelepfedél tömítést, mert gyanús volt hogy a vezérműtengelyeknél a "sarkoknál engedheti és a motor oldalán a burkolat alatt folyik le, ezért nem látható. Sajnos ez nem segített. Vettem egy Loctite 518-as felülettömítőt a frontend oldali kipufogó vezérműtengely lefogató pasztázásához, mert már máshol nem engedhette az olajat. Aztán végül mikor kipróbáltam száradás után akkor jobban olajos volt a motor alja a klímakompresszor alatt mint eddig. Végül rájöttem hogy az olajhűtő nylon bevonatú csöve dörzsölődött ki és a menetszél és a hűtőventilátor szele fújta szét az olajat. Ezt végül egy rézcső betoldásával megoldottam. Azóta száraz a motor alja és sehol sincs olajfolyás. A vágásnál kifolyt olajat természetesen pótoltam.
A Loctite 518 árát (ami 9300 huf/25ml) nem számolom az autóhoz, a szelepfedél tömítést pedig az autó vételkor kaptam ajándékba.
Kimentem a győrújbaráti bontóba mert hiányzik 2 db műanyag burkolat. Van 1 db kék 156 SW TS és 2 db 147-es (egy diesel és egy TS). Sikerült több mindent vennem, belátom néhány dolgot talán teljesen feleslegesen, de nem tudtam otthagyni.
A jobb és bal kerékjárati ívben hiányzott a burkolat ami a motort/váltót takarja oldalról és alulról az alsó burkolat is hozzá van csavarozva. Emellett vettem még egy fényszórómosós ablakmosótartályt két motorral, egy pozitív akkusarut a műanyag házzal és biztosítékokkal, egy ködlámpa burkolatot, mindkét alumínium felső tartót amire a lengőkarok vannak csavarozva (egyiken rajta is van és talán használható lenne), egy tempomatos kormánykapcsolót légzsákátvezetővel, az akksitálcához egy gurtni lefogatót ami sajnos el van vágva, egy ABS csatlakozó tartót és egy 147esből származó Bose mélynyomót erősítővel.
Hétvégén már nem indult el az autó, feltöltöttem az akksit, de ez sem segített. Ma újra nem akart elindulni, lassan is forgatta az önindítót. Mielőtt valahol ott ragadnék, vettem az Obi-ban egy újat. Az autó könyve alapján 70 Ah-s kell bele, pont akkora nem volt, így lett 72 Ah-s. Megérte a csere, újra könnyen és gyorsan indul a motor.
Eddig a tűzfal felőli hengerfej vezérlés oldali sarkánál a kivezetésből egy hosszú cső vezette el a kartergázt 2 Y elemmel elosztva. Először egy lecsapató tartályra csatlakoott, majd a levegőgyűjtő felett átvezetve a szelepfedél szemben levő sarkába és a gumi szívócsőbe csatlakozott. Ez az EU2 variánsé. Ez a hosszú 4 végződésű cső műanyag cső már nem kapható, a bontott darabok hasonlóan repedezettek mint az enyém. Szilikon csőben találtam ilyet Angliából, de kb 70-80 ezer Huf-ba kerül átszámítva.
Az EU3-hoz hasonlóan most a szelepfedél tűzfal felőli kivezetése közvetlenül a lecsapató tartályra csatlakozik, majd onnan a levegőgyűjtőbe. A frontend felőli kivezetés pedig direktben a gumi szívócsőre van kötve.
Rendeltem a fiatalkaereszek.hu -ról egy motor alsó burkolatot. Sajnos a V6ét már nem lehet kapni, ezért a 2 literesét használtam kiinduló alapnak és ebbe vágtam a kipufogónak lyukat. Még nem a legszebb mert a Dremel otthon maradt, de majd kiigazítom.
A segédkereten a hátsó csavarhelyek üresek voltak, ide kellett szegecsanyát behúzni. Szerencsére mivel gyári alkatrész a burkolat, ezért minden lyuk ott volt ahol lennie kellett.
Eddig egy szivargyújtós kompresszort használtam, de már régóta terveztem egy akkus verziót venni. Ezzel azért egyszerűbb az élet. 15000 HUF-ba került, itthon nem nagyon kapni, vagy ha van is hamar elviszik, az enyém Prágából jött 3 nap alatt.
Ezt nem számítom az autó költségeihez, de főleg a pályanapok miatti gyakoribb keréknyomás változtatás miatt van rá szükség.
A pálya:
Teszt céllal elvittem az autót az M-Ringre Monorierdőre. Ez egy új pálya, kb 1.5 hónappal ezelőtt nyílt ezért nem is túlzsúfolt. Rajtam kívül ezen a napon senki sem használta. Nem kell előre regisztrálni, 15 ezer HUF egy egész napos belépő. A pálya elég rövid, de van benne 2 trükkös kanyar.
Az autó:
Az autó jól bírta a fokozott igénybevételt, de azért előjött néhány probléma. Találtam egy olajfolyást a szervószivattyú felől, de motorolaj, tehát nem abból jön. Ezen kívül a hűtővíz kiegyenlítőtartály bilincsénél néhány csepp folyadékot találtam.
Az autó hibái mellett az én tapasztalatlanságomra is visszavezethető egy probléma. Az utolsó néhány körnél az első futóműből furcsa rázkódást éreztem. Először nem tudtam mi okozhatja, de miután már hangja is lett eszembe jutott mit olvastam a neten. Kezdő pályanapozóknak írtak pár jótanácsot és közte volt egy olyan is, hogy a kerékcsavarokat illik ellenőrizni futamok között. Nálam a bal első keréken lelazultak. Miután meghúztam őket újra hibátlan lett a futómű.
A tapasztalatok:
Az autó szerintem (és a pályán oktató Gábor szerint is) utcai és relatív nehéz autóhoz képest jól viselkedik. A Michelin CUP gumik 2.4-2.5 bar meleg nyomással nagyon jól tapadnak és a sperr sokat segít az autó íven tartásában és kigyorsításban. A motor hibátlanul működik, leszámítva egyetlen zavaró dolgot. A motorolaj hőmérséklet a Depo óra szerint az első gyors kör után felmegy 130 fok fölé és ha nem csinálok hűtőkört akkor ott is marad vagy feljebb megy. Viszont a vízhőfok a 90 fokot sem éri el, tehát a motor nem melegszik el. Sajnos a szendvicsadapter miatt az olajhőt csak a motorból kijövő ágon tudom mérni, a hűtőből visszafolyó ágon nem, pedig ez lenne a lényeges, itt lenne látható az olajhűtő hatása. Ezzel sajnos nem tudok mit kezdeni, de ezt a jelenséget olvastam már más blogjában is.
Alapjáraton az autó elejétől kifújó, rezgő hang hallatszott. Mivel a kipufogót paszta nélkül raktam össze, ezért gyanakodtam rá hogy a leömlő utáni résztől jön a kifújás. Szétszedve a tömítésen levő foltok igazolták is ezt. Szépen megtisztítottam, összeraktam pasztával, majd elindítottam az autót mert a tubusra az volt írva és így a hő miatt kell kikeményednie. A hang viszont továbbra is megmaradt és úgy tűnik mintha a csőből jönne, de csak alapjáraton hallani. Pedig nem lyukas semmi, nem fúj ki sehol....