Blog >> futómű

>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2021-02-24

A mindennapos városi használat és az októberi túra (liusz és VV6 társaságában) igencsak legatyásította a futóművet (kopogás, nyekergés). A rendellenes hangokon kívül volt látható hiba is: hátsó ütköző leszakadva, első rugók alatti gumi szétszakadva, hátsó bekötőrúd szilenje repedezett.

A túra arra is rámutatott, hogy érdemes feszesíteni az élvezetesebb kanyarvétel és úttartás végett. Mivel döntően városban használom az autót, ültetés kizárva, némi kényelemről viszont hajlandó vagyok lemondani. Némi kutakodás után került fókuszba a hollandok terméke. A márkanév és a reklám meggyőzött: Koni Special Active

Decemberben elkezdtem bespájzolni az alkatrészeket, hogy majd tavaszra felfrissített futóművel vághassak a hegyeknek.

- lengéscsillapítók (Koni)
- porvédők, ütközők (Sachs)
- első toronyszilent (Sachs)
- első rugók alá gumi (gyári)
- bal alsó lengőkar (TRW)
- kormányösszekötő gömbfejek (TRW)
- hátsó bekótőrudak (gyári)
- hátsó csavarok a kerékagynál (gyári)
- első villa csavarok (gyári)
- önzáró anyák 12x1.25 (Lada)

A műveleteket 2 nap alatt sikerült elvégeznem. A csavarok könnyen mozogtak, mert a szerelések során bezsírozva szoktam összerakni. Ez különösen a hátsó futóműnél könnyíti meg jelentősen a munkát. A hosszú csavar a távtartóval és a tengelycsonkkal is szeret összegyógyulni.

Kezdjük a könnyebbel címszóval először a hátsó részt csináltam.
Szükséges eszökzök:
- csillag csavarhúzó, PH2
- 6-os imbusz, ezek a csomagtér burkolat bontásához kellenek (szedán)
- 22-es csillagvillás / crova, 6-os imbusz a csillapító szárához
- 19-es csillagvillás / crova a tengelycsonk csavarokhoz
- 15-ös crova a bekötőrúd csavarokhoz
- kalapács, kiütő, drótkefe, csavarlazító, feszítővas, rugóösszehúzó

A szerszámok minősége nagyban befolyásolja a munkaidőt. Egy jó ütvecsavarozó vagy légkulcs nagy szolgálatot tesz.
Autó hátulját felbakoltam, kerekek le, fékcső és ABS jeladó lengéscsillapítóról leakaszt. Csomagteret kipakol. Szár önzáró anyáját lecsavarni, alsó két csavart kibányászni a tengelycsonkból (ha jól be van állva, akkor drótkefe, csiszolópapír, csavarlazító, kalpács és kiütő játszik, jó móka). A feszítővassal a toronyszilentet cuppantotam ki a helyéről. A váznyúlvánba akasztva a lengéscsillapító stabilizátor bekötésére szolgáló fülnél nyomtam lefelé. A szilent peremét előtte be lehet fújni felülről pl wd-40-el, hogy könnyebben kicsússzon.
Ha kint van a cucc, rugót összehúzni, toronyszilentet leszedni. Össze fordítva. A visszacuppantást emelővel oldottam meg.
A bekötőrúd cseréje gyerejáték. Reménykedjünk, hogy a tengelycsonk szilentje ép, különben cumi.
Fontos, hogy a lengőkarokon átmenő csavarokat keréken, vízszintes talajon álló autónál húzzuk meg!

Az eleje nagyobb falat, de szerencsére az összes csavar könnyen jár, hála a nem is olyan távoli előző javításnak. Konkrétan az alsó lengókar 2 évet sem bírt ki (TRW). A gömbfeje úgy megszorult, hogy kalapáccsal kellett állítani, hogy kiférjen a fészkéből (zsírhiány?).
Szükséges eszközök:
- gömbfej kinyomó (kormány összekötő, felső lengőkar, alsó lengőkar)
- 22-es crova alsó lengőkar anyához
- 22-es villáskulcs kormányösszekötőhöz 2 db
- 15-ös crova alsó lengőkar csavarokhoz
- 19-es csillagvillás / crova és
- 10-es imbusz a villa csavarokhoz
- 17-es crova a torony csavarjaihoz
- 17-es (15-ös) racsnis csillag és 5-ös imbusz a stab összekötőhöz, felső lengőkarhoz, kormány összekötőhöz
- kalapács, kiütő, drótkefe, csavarlazító, rugóösszehúzó

Az alsó lengőkar cseréjét korábban már leírtam. Alapvetően ezen képes leírás alapján érdemes csinálni. Viszont az összeszerelést elnagyoltan írja, pont a lényeges fogás hiányzik. Ugyanis, ha a féltengely csukló erősebb, mint a képen (pl.: V6, vagy JTD) akkor a gömbcsuklót nem egyszerű behelyezni a helyére. Oldalra és kissé előre kell kibillenteni, hogy a furatba bemenjen. Utána lehet visszaigazítani egyenesbe, hogy beüljön a kúpba.

A lengéscsillapító cseréje ehhez képest sokkal egyszerűbb, feltéve, ha a villa nincs rágyógyulva. A villa csavarjait ki, a felső lengőkar gömbcsuklóját le kell oldani. Fékcsövet, ABS jeladót, stab összekötőt lekötni a csillapítóról / villáról. Villát lehúzni a csillapítóról és félrefordítani. A toronynál a 2 anyát lecsavarni és kibányászni a helyéről az egységet.
Mielőtt a rugót levesszük, érdemes összejelölni a felső rugótányért a rugóval. A menetek között elég kevés hely van. Spéci összehúzó előnyben. Nekem csak vaskos van, azt be kellett feszíteni a menetek közé és még így is para volt. Baromi erős az első rugó.
Össze visszafelé.

Összességében elégedett vagyok az alkatrészekkel. Most minden szép és jó, majd a km-ek döntenek.
Elöl majdnem 2 cm-rel magasabb lett az autó. Ebben szerepet játszhat az új rugóalátét, a toronyszilent és a lengéscsillapító. Kicsit szokni kell, nem szebb, de ez a gyári magasság.

Folyt. köv. első és hátsó GTA stabilizátor beszeréles.

km: 242368

>> Szervizvasony // Alfa GT 1,9 mJTD // 2020-02-14

Nem volt mese, fel kellett újítani a turbót, az érzékelő csere nem segített.
Végre sikerült a nyekergést is megoldani, sokadik lengőkar meg mittudoménmi után.
Nem tudom hogy de most már halkan rugózik végre.
Talán most minden jó? Majd kiderül.

>> Szervizvasony // Alfa GT 1,9 mJTD // 2019-08-15

Azt hiszem kicsit sokat járok szervizbe, de most már minden meg lesz lassan csinálva.
A tavalyi küszöb javítás nem sikerült túl fényesre, megint kiütött a rozsda, most ezúttal nem javították, hanem ki lett cserélve a jobb küszöb.

Egyúttal sikerült kapni valamit a bontóban hátra és be is tudták állítani a futóművel, már csak a nyekergéssel kell kezdeni valamit.

>> Szervizvasony // Alfa GT 1,9 mJTD // 2019-04-15

Nyári gumi cserénél kiderült, hogy félre van kopva a gumi, egyébként sem volt már sok bordázat, ki kellett cseréni. Most nem pirellit vettem, mert nem voltam megelégedve vele teljesen, most Continental PremiumContact 6 került rá.

Sajnos a hátsó futóművet nem tudták beállítani, mert a hátsó hídról letört a pöcök.

>> Szervizvasony // Alfa GT 1,9 mJTD // 2019-03-01

A turbó elkezdett szórakozni, ha gázt adtam letiltott, de csak néha. Ki lett pucolva az egr szelep, illetve a futóművön kellett javítani mert nem volt túl stabil az autó.

>> Szervizszelod9 // Alfa Giulietta 2.0 JTDm 170+ // 2020-01-27

Az autóban Eibach ültetőrugók vannak, ezért szükséges volt a futómű beállítása. A hátsó kerekek nagyon dőltek terhelt autó esetén, ami sem a stabilitásnak sem pedig a gumik élettartamának nem segítettek. Gondoltam elviszem beállítattni, kifizetem és kész... Persze...

Szóval elvittem állításra. Kezdték a hátsó tengellyel. Sikeresen leszakadt az excenteres csavar anyája, annyira össze volt gyógyúlva. "Semmi gáz, bemész az Unixba, polcról adnak csavart és szilentet pár ezerért..." Hát nem így volt. Csavart csak valami 16 ezer Ft/db áron tudtam volna venni, plusz anya és alátét 3 ezer /db áron. Ez 2x... És a fekete leves a szilent. Nincs szilent, csak komplett csonkállvánnyal együtt 150 ezer / db áron. Érthető okokból nem akartam venni, így elkezdtem egy kicsit utánajárni a dolognak. Az Elaforgos srácok segítettek, ajánlották a TedGum lengyel szilentes céget, de nem volt rendelhető az, ami nekem kellett volna. Próba szerencse, írtam nekik, hogy kellene a két alkatrész (lásd 1. kép - 5. alkatrész). Majd jött az e-mail, hogy van kb 15 ezer /db áron plusz posta. Végül itthon rendeltem meg az Intercars egyik viszonteladójától, mert kb ugyanannyira jöttem ki így is. Kértem még a 2 szilent mellé 2 db hátsó stabilizátor gumit is (első kép -1. alkatrész), ami végül nem került beépítésre, szóval eladó!!! Csavart végülis érdi bontós Petiék adták anyával és alátéttel 2 ezerért párban :D Ez történt november végén.

Amire összeálltak a dolgok és sikerült megszerezni a szilenteket illetve csavarokat, már 2020 január volt. Ezek után mentem szilentet cseréltetni. Az is jó munka volt, 4 óra alatt sikerült kicserélni a két szilentet. Nagyon ragaszkodtak egymáshoz az alkatrészek :D

Beépítés után rögtön mentem is futómű állításra. Ekkor sikerült az egész autót beállítani. Azóta atom stabil az autó és javult az egyenes futása is.

Szóval, ha valaki Giuliett futóművet szeretne állítani, akkor erre készüljön :D

KM: 218370
Költségek:
- alkatrészek 35000
- munkadíj 40000
- futómű beállítás 16300

Ez volt 2019!

Akkor immár harmadszor, az idén is megtenném az éves összegzést....Vegyes az összkép, posztolás most sem nagyon volt - szerelés viszont igen! Ebből is volt "nemszeretem" típusú váratlan meló és nem is teljesült minden idénre tervezett projekt - viszont úgy néz ki pontot tettem egy 5 éve húzódó kálvária végére - és ez egymagában is elvinné az évet! ;-)

KASZNI:
Most 5 éve annak is, hogy szabadon rójuk az utakat - emiatt tavaszra mindenképpen tervezek egy alaposabb kaszni-átnézést, nem is annyira a durván javított bal hátsó fertály (ott amennyire megállapítható szépen működnek a dolgok) hanem annak jobbos párja miatt - ott ugyanis csak az átrohadt részeket foldoztuk be anno, ahol pedig akkor jónak tűnt ott egyre jobban jön elő pontszerűen a barnulás...Csavarhúzóteszten egyik ragya sem bukik el - viszont a másik oldalra visszaemlékezve biztosan tudom hogy ezeknél 2-3-4 rétegben találkoznak a lemezek, nem olyan mint egy küszöb ahol van külső meg belső oldal amiket kezelve távoltartható a nedvesség és/vagy lekezelhető... Asszem el kell kezdeni jó építész módjára felmérni a hibákat majd a felújítási fotókból megtervezni a jól irányzott, a leghatékonyabb és a legkisebb bontással járó kezelési módot. MIndezt ha lehet hegesztés nélkül és/vagy nem csak tüneti kezelésként - nem szeretnék az autón többé klasszikus lakatolást, elég volt 2010 és 2013 között...

FUTÓ-FÉK-HAJTÁS:
Ahogy utaltam rá, illetve amiért kivételesen egy posztot is írtam erről Szilveszterkor: az év szerelése díj nyertese - stílszerűen "toronymagasan" :-) - az elsőfutó-projekt lett, mivel egy ötéves kínlódást lezárva állt össze újként ez a fontos része a verdának.( röviden: a donor tornyait szinterezéssel és gátlófelújíttatással újjávarázsolva, a már harmadszor szétváló lengőkarszilentet műanyagházas gyárival (dízelé - emiatt kis okossággal is...) pótolva és megfelelően szerelve állt össze a nyerő konfig, mindössze a toronyszilentekből kellett plusz egy/oldal :-)

Alant olvasható okból tavaly megúsztam a télikerék dolgot, így a régóta tervezett előrelépés (összvissz 2 db 13" acélfelni jó mintájú, de öreg gumikkal cseréje egy 14" gyári alu szettre) sem történt meg az előző télen. (Előtte ősszel tettem egy kétségbeesett kísérletet beszerzésre de a még aktuálisnak gondolt hirdetés-emlékekről kiderült hogy 8-10 évesek :-p) Persze tavasztól-őszig sz..rtam reagálni a felbukkanó ajánlatokra , így megint eljött az ősz...Újra kapkodva keresés - végül B terv lett: donor 14-es dísztárcsás acélkerekekből kettő újszerűvel felgumizva! (Megfogadtam hogy ennek ellenére - annál is inkább mert ezt a 2 gumit csak át kell tenni - nem adom fel a keresést, már több hirdetés is le lett csekkolva - de leginkább a 4-500 km-es távok miatt még nem lett biznisz.)

Ha már felnik: érthető módon a rengeteg melónak és a kilómétereknek köszönhetően ennyivel a feltámasztás után már kezdek némi aggódást érezni a verda, de főleg a RONALok miatt... El is kezdtem ún."kerékőr" után kajtatni- persze csak ide-oda irányítgatódtam és senki nem talált semmit - így T.Lacihoz fordultam. Mije volt neki? - egy gyári szett, kicsit újabb gyártás (1996>155/164) 3 mm-rel hosszabb csavarokkal, el is hoztam próbagaranciával! Hátul kezdtem - AKADÁLY! :-( Elöl jó - húú, hát legfeljebb kettőt lerövidítek - bár nem akartam ilyet az agyban lévő menet védelme miatt, mivel van rá esély hogy csak flexeZni lehet...A próba közben észrevettem hogy lötyög a JH kerékcsapágy - be kell úgyis állítani, le a dobot: a látvány ugyanaz ami sajnos már többször is fogadott, a kézifék önállítója kiugrott a fékpofa fészkéből épp' az osztókörbe lógva -így a kicsit hosszabb csavar pont beleért:-( Sajnos a 26XX oldalas manual erről az árva alkatrészről semmit nem ír, eleve ezért vettem újakat a Nagy Felújításkor jelölés nélkül szétszedettek helyett - erre a komplett cucc berakására is rögtön két ellentétes megoldást találtam a neten! Ez így nem OK, helyretéve simán elforog a kerékőrösi csavar - viszont már többször teljesen észrevétlenül kimászott és elég ijesztő lehetőség hogy a hosszabb csavarral egyszer menet közben befékeződik a kerék :-O (esetleg mivel az egész jelenség a hátsóhíd-felújítás óta van és mind az eredeti, mind cserélt utánállítóval előjött, még bízok abban hogy egy odafigyelve kiválasztott új fékpofa beszerelése megoldhatja a problémát.)

A nyári gumi és a nyüzsgő kupplungszerkezet miatt ritka és csak városban való téli szaladgálások egyikén január legvégén elkezdett reccsenni a váltó, különösen egyesben és hátra... :-O Rögtön levettem hogy akkor kupplungszerelés következik, leállítottam és elkezdtem filózni meg tudom-e a garázsban csinálni? Végül belefogtam, szépen meló mellett minden le-és kikerült majd március idusán levettem a váltót és a kocsi alól is sikerült kilogisztikázni. Visszavontam a vádaskodásom, ez az a Sachs-cucc amit 2005-ben adtam a szerelőnek - viszont 110-120e után a kinyomócsapágy elülső burkolata (+pár golyó) hiányzik, a szerkezet harmadában a lamellák vége letörve - nincs mese, cserélni kell a teljes készletet....Váltó alja érdekesen olajos - miközben sehonnan nem szivárog, illetve a tolatólámpa-kapcsoló egyik érintkezője lejött a kocsi alóli kiszenvedésben
A statisztika (a gyári 15 év és 170e körül semmi hibát nem mutatott, ellenben ez a Sachs 13 év és 110-120e után itt tart) alapján a VALEO mellett döntöttem! Maga az effektív kupplungcsere nevetségesen egyszerű, igazából a lényeg a váltó és a motor szétválasztásával feltáruló csatlakozó részek és maga a váltó ellenőrízhetősége volt! Minden le lett nyalva, csak a váltó 2 hetet állt egy házilagos fürösztőkádban :-) és fényesre lett síkálva - érdekes módon olajat sehol nem engedett csak a valamikor (kupplungmunkahenger?:-) odakerült dzsuva melegedett-csöpögött végtelen ciklusban :-S Cserélve lett a lámpakapcsoló - és a szerelés közben megsérült rotor, illetve forrásponti jeladó-saru. Húsvétra lett kész - de a szerelés alatt rejtélyes módon elment a trafóra menő központi 12V (valszeg a riasztó mókázott!?) majd egy idétlen reverzív szükségmegoldással járva egyszer csak mindenféle relé-és vezetékcserével felvezetett manifesztáción visszatért és azóta is ott van! :-)

A kupplungcsere okán az autó alatt fetrengve vettem észre hogy a nem túl régi és kívülről hibátlannak tűnő első gumik belső éle fémszövetig lekopva!!! Rögtön összeállt a terv: gumicsere alap és esetleg nem lenne célszerű most beépíteni a már megvett állítható nyomtávrudakat - és persze azokat jól be is állíttatni? Dehogynem, sőt: a régik kiszerelése a kupplung-projektet megkönnyítette, az újakhoz pedig csak 1-1 perselyt kellett esztergáltatni. Futómű-projekt után (...és az olasz út előtt) futóművesnél állíttatás - egyedül a kormányközepet nem bírták helyretenni, pedig anno nem volt baj vele...

A balos féltengely belső fémbilincse (vö.: Utolsó Mohikán) is lejött, gyorskötözővel megoldva. A gumicserénél hívták fel a figyelmemet ugyanitt a féltengely hornyából valahogy kipattant külső harang szakadására is :-( - a futóműszerelés során ezt is megcsináltam!

Az első nagyfékek ügye viszont nem haladt semmit - részben azért is, mert egy cartárs nyár végén felajánlotta az annakidején felújitott-de fel nem szerelt és elfekvő - nyergeit , amit én el is kértem, de félbeszakadt a kommunikáció :-(

MOTOR:
végül is végignyomta az évet, közben többek között elvitt Toscanaba és vissza...Az utódmegoldás őrült lassan halad, ezért azon kaptam magam, hogy elkezdtem - úgymond - tekintettel lenni rá, ennek keretében a munka ünnepét egy vezérműszíj-cserével ünnepeltem! Még előtte a kupplungprojekt kapcsán (a motor hátsó felének átvizsgálása és letakarítása mellett) kiderítettem hogy valami barom a kopott AC-lökő-rúdhoz hozzáslankította a bakelitelemet és így hiába van új rudam az nem használható, ráadásul így eltünt a külső oldali "O"-gyűrű - amit pasztázott papírtömítéssel kellett pótolni! (a mostani szlovén pumpához egyébként ez a jobb megoldás, de ha 1X a BCC kerülne fel, ahhoz-addigra már illene gyári bakelitet szerezni! Nyáron utazás előtt cseréltem fagyállót (2018-ban is cseréltem, csak elcsesztem a mennyiséget- így tök híg lett és hazafelé az utolsó fizetőkapunál Szerbiában kigyulladt a piros lámpa!!! ) persze mire hozzáláttam lehűlt a kör, lezárta a hűtőt, úgyhogy végül a kész keverék alig sikerült sűrűbbre az előzőnél :-( Ősszel a kereszttartó jobbos csavarülékében olaj jelent meg - bejátszott arrafelé egy valszeg még gyári vezműtengelyszimmering-csere, a bal oldali már a Nagy Felújításkor megtörtént. A jobbos kitámasztót kicseréltem a donoréra - korban azonosak, futásban viszont feleannyit (se) kapott...
Megkezdődött a karbik - fontossága és összetettsége miatt mégis csak "autó az autóban" - tudományos tanulmányozása, elsősorban az utódmegoldásra fókuszálva - de nyilván egyfajta mozgó laborként tekintettem a beszereltekre, így azokon is történtek beavatkozások...helyesebben egy nagy gatyábarázás, méghozzá a tavaly kihagyott, előtte meg sorozatban 4 éven át abszolvált egri wellness-Karácsony előt: új szívatóbowden, egyik oldali magas úszószint beállítása, hengerek utánállítása gyertyakép alapján, indítórendszer átvizsgálás - mégis a biztató kezdés ( induláskor normális alapjárat/megindulás füstölés nélkül) után Egerben az éjszakáról-éjszakára csökkenő hőmérséklet szépen előhozta azt a botrányosan szar hidegidíthatóságot amiről eredetileg még egy tavaszi ügy kapcsán "Rémálom a Lidérc utcában :-) címmel lett volna poszt.... Az egy hétvége volt naponta mászkálással és a mélypontot szombat reggelre értük el - majd miután nagy nehezen beindult már nem bízhattam a véletlenre hogy hazajutunk-e, ezért egy elég primitív , de hatásos módszert alkalmaztam...Egerben meg sem mozdultam vele, de a végén ott is ez történt: az újra feltöltött akksival (hiába nincs zárt garázsuk, ebben nagyon jó fej a szálloda ;-) utolsó előtti nap legmelegebb szakában beindítva és indulásig jól elosztva 5-6 óránként beindítás/bemelegítés volt a receptje a sikernek...ami erősen relatív, mert mondjuk egy ilyen egyhelyben pihenésbe ez a macera simán belefért de azért normálisnak biztosan nem nevezném a helyzetet... (A paradoxon, hogy a késő ősztől-kora tavaszig időszakban kizárólag pihenéskor kell ezzel szenvedjek, ha meló van reggel megyek-este jövök :-)
Mindegy, a téli be-nem-indulás valszeg valami szívósori szitun (is) kap gellert, remélem ez később elmarad. Persze a "hátha kevesebb is elég" alapon Egerben elcsavargatott karbik/hasztalan szívatózási kísérletek megtették a hatásukat: kiakadt tűszeleppel és alapjárat nélkül jöttünk haza :-p A tűszelep már a helyén, de a korrekt alapjáratot csak ugatjuk, a hideg és a kevés használat mellett nehéz az érzésre beállítás :-( Miután nem is annyira vészes árban mint gondoltam, egy szinkronizátor lesz beszerezve - a használatát pedig nyilván még ezen a régi konfigon fogom tesztelni és begyakorolni ;-)

BELTÉR-KEZELŐSZERVEK:
Már a kupplungcsere alatt kész lett a "raktérablakkeret és vidéke", azaz a roló"sín" (tépőzár-konzol), a toronykupak és annak L alakú konzolja. Szép sima a festés - viszont a legkisebb karcra is előjön a fehér(!) alapozó, nem győztem javítófilcezni :-( Márpedig azok megesnek, mivel a szétbontott- precízen összeszegecselt fődarabok is borzasztó pontatlanul (vagy vetemedett 30 évesen???) illeszkednek a kasznira, már előttem is valaki emiatt sok félrevezető kamu-lyukat fúrt, sokszor az eredetivel átfedésben :-( Roló ügyben viszont kellemes meglepetés ért: a donorénak néhány alsó, visszaragasztható felhasadást (még úgy van! :-) leszámítva csak a szegély volt a hibája, amit kézzel letéptem, majd...ránéztem a szőnyegek piros szegélyeire és egyből meglett a dizány :-) ! (nem uaz. az anyag, de ugyanúgy rosso és a célra alkalmasabb műbőr a kárpitos bácsi kelléktárából! ;-) Egy speckó (rövidebb) pálca még nincs meg - amúgy tök jó kinézetre és a toszkán úton is már élvezhettük praktikumát.

A kormányburkolat és a kormánykerék összeakadására pb_ adott jó megoldást: anno biztonságiból túl összehúztam az oszlopot a kormányművel - pár mm kifelé és máris tökéletes! (nem úgy a kormánykerék - a beállítás után is féloldalas, amit nem értek - a szétszedés előttig soha nem állt csálén... :-o)
A donorműszerfal még ugyanúgy sehogy nem áll - viszont ezt a régit kiegészítettem a donor "rádióhoz" (valójában digitális médialejátszó és BT kihangosító) szükséges részeivel:
-kesztyűtartóban rögzíthető USB-aljzatos kábel a zenecucc hátsó aljzatára kötve + pendrive
-alsó polcokban a gyári hangszóróhelyre beszabott egyedi tartólemezben a magassugárzók
-kihangosító mikrofon a napelleMzőn, AUX kábel a jobbos polcon - viszont anteRna az nincs :-p
Nem szól rosszul, de vannak furcsa rezonanciák néha - így az első dob és a műszerfal mögötti gyári szigetelések pótlása mellett az ajtók kibélelése és a hangszórók rugalmas alátéttel (?) tögzítése is napirenden van.

Hát ez volt "a Óév", és már el is kezdődött az új! :-)

Az első futómű kimaradt a "Nagy Felújításból" - nem is történhetett másképp, hiszen először azon támaszkodott az egész verda 3 évig - majd felgyorsultak az események és eközben se idő, se igény nem volt rá - emlékeimben amúgy is teljesen jól működő szerkezetként élt akkor még...

Valóban nem rémlik nagy gond, olyan 2006 körül az alsó végén rögzítetlen gumiharang miatt megadta magát a jobbos gátló - egy bontott tornyot bartereztem, csapágy/szilent-csere és festés után kompletten cseréltem. Később volt egy rejtélyes rugó-ropogás amit először a gyönyörű és ezért sok 33/SW példányra feltett, ET-ben viszont a gyári kerékkel köszönőviszonyban sem álló RONAL számlájára írtam - csakhogy a gyári lemezkerékkel is megvolt :-o
Volt marék golyóként kiszedett toronycsapágy is ebben az időben - de vagy megoldódott - vagy csak megszoktam az állapotot (ekkoriban osztotta meg valaki azt a tévhitet hogy a két torony a gátlót leszámítva azonos alkatrészekből áll, nem kizárt hogy össze lett cserélve valemelyik oldalspecifikus alkatrész)
Végül már a hosszú pihenőt követő első vizsga után bő egy évvel, 2015 novemberében került sorra ez a terület* - és kezdődött a vesszőfutás...(* "ha már ott járok" mottóval bevontam az első kerékdobok környékét és a féltengelyeket is a projektbe-illetve ekkor derült ki hogy folyik a kupplung-munkahengerem)

Maguk a tornyok csak szét lettek szedve és egy angol felújítós oldal fotóiból próbáltam az oldalérzékeny elemeket (alsó rugótányér és a felső, elemekből összerakandó szilent felső tányérja) megnyugtatóan tisztázni. Új, utángyártott lengőkarok szilentekkel és rajtuk új talpasgömbfejek csavarral rögzítve, a hosszmerevítő újraszilentezve-javítófestve, csavarok horganyoztatva. Kerékagyakat szerelőnél "kinyomattattattam" a tengelycsapból- majd új SKF csapágyszettekkel lett összepréselve újból. Karácsonyra némi izgalom árán (a horgOnyoztatás az utolsó pillanatban lett kész / elromlott a bojlerünk / az egyik merevítőnek a kereszttartón lévő csavarján megszakadt a menet :-p) elkészült, elsőre jónak tűnt...

...aztán olyan 400-450 km környékén valami percegni kezdett a váltó mellett - először magamban kerestem a hibát, a féltengely rossz rögzítésére gyanakodva - de hosszas hibakeresés után rájöttem, hogy a lengőkar alváz-rögzítésétől jön a hang: az itt lévő szilent kijött a lengőkarból, helyesebben utóbbi csúszott le a fix gumiről és hozzáért az első köténylemezhez! Nyáron (2016) a horvát út előtt szilentcsere - éjszaka mentünk zuhogó esőben 1000 km-t, de mire odaértünk ugyanolyan volt! Újabb csere következő évben az olasz út előtt - Pécsig bírta! 2018-ban Bulgária előtt már hozzá se fogtam... :-p
Közben az alábbi infók, felismerések és tanácsok születtek:
-nem szabad azt a szilentet meghúzni csak a földön - (ezt úgy mondták,hogy az egésznek ez az oka!)
-az a szilent (talán a lengőkarban lévő eredeti is) fémházas, a gyári szilenteké műanyag (ez TÉNY!)
-sajnos lustaságból hajlamos voltam a kerékfelrakáshoz a lengőkarnál aláemelni - ez addig ártatlannak tűnt amíg a második cserénél azt nem láttam, hogy már ekkor elindul az egyik oldal :-(

Emellett felmerült hogy a fényképes azonosítás ellenére is lehetnek rossz oldalra tett alkatrészek, illetve (mivel épp' ez a csere ott fordulhat csak elő) a tornyokat is bele kellene vonni a projektbe és persze a(z) (angol) manual minden apróságát be kell tartani!

2019 tavaszán jöttek a figyelmeztető és sürgető jelek: kupplungcsere közben vettem észre hogy az első gumik belső élén kilátszik a fémszövet (ez lehet egy amúgy jó, de beállítatlan futótól is) majd talpraállítás után irdatlan pattogás a keresztbordákon...Utólag kiderült hogy a 2006-ban cserélt J1 gátló eddig bírta és elkezdett szivárogni...
Szerencsére ekkor már a donor 129 ezret futott tornyai ki voltak szerelve, nem tűntek bolygatottnak - vagyis roppant érdekes módon a jobbosban mindkét oldalspecifikus elemen volt egy utólagos kis furat :-O Rövid ideig még az 1-az-1-ben felhasználás is szóba került mivel új gátló sincs...Végül meggyőztem magam a felújíttatásukról (ezt a procedúrát először tévesen egy kalap alá vettem a szüleink idejében és autóján még elfogadott gumi-újrafutózással), pont szembejött egy szinterezési lehetőség, az elfekvőből lett rugóvégi műanyaghuzat, vettem új csapágyat és szilentet. A főkolompos szilentből nincs már műanyagházas gyári - illetve mégis: a dízelé ugyanaz a méret csak hosszban 4,08 mm-rel kisebb...Két csavarbolti alátéttel már csak 0,08 mm a diffi - ennyit sztem mozognak a köténylemezek, fontosabb volt végre a gyári és nem fémházassal megpróbálni - így ez is jöhetett, ki-be nyomattattam és nekiláttam a cserének...
Bár nem írták külön, nekem az jött le hogy minden tanáccsal ellentétben igenis rá kell húzni végleges nyomatékra a lengőkart a kasznira, méghozzá legelsőnek! Utána a többi szintén meg lett húzva, a torony is a csonkállványon és legvégül a torony teteje. A nagy nyári - a változatosság kedvéért ismét olasz - út előtt egy 200 km-es hazai túra és egy futóműbeállítás (a kupplungcserekor berakott ellenanyás-állítható összekötőknek hála már nem hajtottak el arra hivatkozva hogy nincs erre egy egy napjuk :-p) fért bele. A túra felénél egy nagyobb fékezéskor a jobb oldalról kopogás-sorozat hallatszott majd innen nagyobb hibákon egy-egy tompa koppanás, balról meg MINTHA valami halkan nyiszatolna...Mindegy, nem tűnt vészesnek és persze indulni kellett!

Még az országból sem értünk ki, mikor egy pályáról kiállásnál gurulva a relatív csendben ez a balos csikorgó-nyiszogó hang olyan intenzíven volt már hallható hogy a visszafordulás is megfordult bennem...Mentünk végül tovább fülelve - de pályatempónál annyira nem jelentkezett, csak ha lassulás-fékezés jött és persze odaérve minden rossz úton vagy lassú menetben. Ekkor már tudtam hogy nem volt jó ötlet erre az oldalra új helyett a garázsban lelt, gumijában hibátlan és színezése (horgany helyett passzivált) alapján nem is régi toronyszilentet betenni! Mindegy, kibírta - itthon vált igazán tarthatatlanná (talán csak azért mert tudtam hogy itt már lazán meg tudom csinálni), egy hétvégén nagyon figyelmesen kicseréltem.
Két dolog: 1>a nyiszogást biztosan a benne lévő csapágy okozta hiszen teljesen ki volt verődve a közepe 2> éppen ezért nagyon ügyeltem az összerakásnál hogy felül ne maradjon lötyögés, a jobbos esetéből (egy hirtelen fékezéstől jelent meg a kopogás) okulva pedig a torony felső csavarjaira épphogy rákapattam az anyákat és úgy tettem kerékre a verdát, majd szinte kézzel rátekerve meg lett mozgatva az autó, aztán kb. 500 méter kanyargós-fékezős menetpróba után is csak épphogy rá lett húzva.
Ez a felső rögzítés-technika csak érzésből jött, vártam is párszáz km-t vele - de bal oldalon bevállt, teljesen nesztelen lett - így már a jobbos-kopogós sem maradhatott. Bár láttam esélyt hogy csak és kizárólag a másik oldalon kifundált rögzítéssel is elnémítható - inkább vettem egy új szilentet (3500 km volt ebben a jobb kopogósban) és csere történt ugyanazzal a módszerrel és figyelemmel mint a bal oldalon. Azóta eltelt 4 hónap, mentünk párezret és minden kerek - és néha magam sem hiszem el hogy szerencsés esetben ehhez most jó darabig nem kell hozzányúlni.

>> SzervizRolee156 // Alfa GT 3.2 V6 Busso // 2019-11-12

Alkatrész lista:

1. Szervíz:
• TRW első alsó-felső lengőkarok – 121.000 Ft
• TRW hátsó hosszlengőkarok bal-jobb + stab.pálcák – 70.000
• ATE első fékek + betétek – 100.000 Ft
• vízhűtő – 120.000 Ft
• gyári víz csövek alsó-felső – 55.000 Ft
• JapanRacing JR21 8,5x19” + Michelin PilotSport 4S 225/35 – 650.000 Ft
• lambda szonda 2 db – 40.000 Ft
• hosszbordás szíj készlet – 28.000 Ft
• szelepfedél tömítések - …
• kipufogó tömítések - …
• bontott katalizátor (ülés alatti 2 db) – 25.000 Ft
• kipufogó rezonátor cső 2 db – 25.000 Ft
• vezérlés csere – 180.000 Ft
(szerelési költségekre itt már nem emlékszem, de jóval több mint 100.000 Ft volt)

2. (Nagy)Szervíz:
• Novitec Stradale+ állítható futómű – 283.000 Ft
• Wiechers toronymerevítő – 36.000 Ft
• QV embléma – 10.000 Ft
• rozsdamentes fém fékcsövek – 31.000 Ft
• gyári új bal-jobb blackline indexek első – 42.000 Ft
• gyári új kilincs bal-jobb – 40.000 Ft
• gyári új kuplung szett kinyomó csapággyal – 83.000 Ft
• gyári új hátsó embléma – 8.000 Ft
• gyárilag felújított féltengely 2 db – 161.000 Ft
• gyári kiegyenlítő tartály – 10.000 Ft
• lambdaszonda – 28.000 Ft
• xenonszintező kutyacsont – 20.000 Ft
• xenonszintező konzol – 4.000 Ft
• TRW első alsó lengőkarok – 47.000 Ft
• gyári új szelepfedelek első-hátsó – 65.000 Ft
• gyári új váltógomb – 19.000 Ft
• BOSCH ABS hátsó jeladó – 20.000 Ft
• COFLE kézifékkötelek – 10.000 Ft
• 2 db Kayaba hátsó toronyszilent – 22.000 Ft
• 2-2 db bontott vezérműkerék – 20.000 Ft
• bontott vez.burkolat, és akkumulátor bizt. doboz – 15.000 Ft
• SACHS 2 db első toronyszilent – 20.000 Ft
• Contitech/SKF vezérlés szett – 99.000 Ft
• MAGNETI MARELLI vízpumpa – 23.000 Ft
• 2 db QUICK BRAKE hátsó nyereg javító – 10.500Ft
• 2 db ELRING (325.155) 32x47x10, szimering – 1.500 Ft
• 6 db AJUSA (AJ13117600) Kipufogósor tömítés – 7.374 Ft
• MAHLE (MLOC501) Olajszűrő – 2.200Ft
• BGA (BGARK4330) Szelepfedél tömítés készlet – 5.500 Ft
• BGA (BGARK4333) Szelepfedél tömítés készlet – 5.500 Ft
• BARDI AUTO-NSK (BA085200605) Ékszíj feszítő csapágy – 6.000Ft
• DAYCO (D6PK1995) 6 PK 1995, ékszíj – 5.700 Ft
• DAYCO (DAPV1091) Ékszíj feszítő csapágy – 6.500 Ft
• FA1 (FA1110-936) Kipufogócsonk tömítés 2db – 1.500 Ft
• NGK (N1-PFR6B) 3500 Gyújtógyertya 6db – 28.125 Ft
• FA1 (FA1330-922) Kipufogócsonk tömítés 2db – 1.200 Ft
• TRW Első Fékbetét – 16.000 Ft
• BOSCH ABS jeladó jobb első – 17.100 Ft
• Motul 15W-50300V 5L – 22.500 Ft
• Motul 15W-50300V 2L – 9.600 Ft
• Motul MOTYLGEAR 75W80 2L – 6.300 Ft
• CASTROL Transmax Dex III 1L – 3.300 Ft
• BÁRDI HELP (FE6028.000.16) Alubarát fagyálló G12+ 5kg – 3.302 Ft
• BÁRDI HELP (FE6059.000.02) Desztillált víz 5L – 390 Ft
• Ablakmosó cső – 3.500 Ft
• Bilincs – 2.300 Ft
• Hátsó futómű csavar 2db – 11.303 Ft
• Vízcső tömítő gyűrű 6db – 500 Ft
• D2S 35W XENARC xenon 2db – 27.994 Ft
• Osram H6W 12V 6W 2db – 3.942 Ft
• HELLA H7 12V 55W izzó 2db – 1.730 Ft
• HELLA H1 12V 55W izzó 2db – 1.834 Ft
• CORTECO főtengely szíjtárcsa – 37.775 Ft
• gyári vezérműszíjfeszítő (a Conti szettben lévő "csörög") – 40.000 Ft
180.000 Ft szerelési költség

>> Szervizpinyti // Alfa 156 Sportwagon 1.9JTD // 2019-10-17

Ha már ilyen remek lett a futómű a felső lengőkarok cseréje után, nem hagyhattam, hogy a belső stabszilentek ritmusos kopogásukkal elrontsák az összképet, így ma kicseréltük ezeket is.

Ennyire jó még talán soha nem volt ez az autó mióta nálam van...