Blog >> lengéscsillapító

>> Tuning és extraSanyiJTD // Alfa 156 2.4 JTD 10V // 2013-11-24

Egy tuning fórumon volt téma, a gewinde (tehát az állítható futómű) védelme télen, és volt egy ilyen megoldás.

Azért kell ,mert a sós latyak miatt ,össze tudnak gyógyulni az állító anyák, és a menetek is károsodást szenvedhetnek.

Egy nagy magyar, japán autókat tuningoló cégnél (szándékosan nem írom le melyik az) lehet vásárolni valami 16,000ft-os áron 4db-ot.

Úgy gondoltam ,hogy inkább veszek anyagot, és megcsináltatom.
Megvettem a szükséges kellékeket, (tépőzár,gyorskötöző,vízhatlan anyag)

Megcsináltam a terveket, méregettem, de csak nagyjából tudtam lemérni, ennek következtében 2db hátsót újra kell varratnom ,mert hátul a rugó felfele szélesedik, és nem tudom össze tépőzárazni a tetején.
Hát ilyen ez az egyedi gyártás :) Sebaj.

Frankón kitaláltam ,hogy gyors kötözővel fogom összehúzni ,ennek varrattam is helyet, felhajtattam 5mm-t alul felül. De alul sajnos a lengéscsillapító szárára kell húzni ,ami olyan vékony, hogy úgy nem megoldható, így kívülről kellett megoldanom.
nem olyan szép ,mint ahogy eredetileg kitaláltam ,de tökéletesen használható.

Remélem jó szolgálatot fog tenni ,majd kiderül...
Költség kb. 3,000ft.

>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2013-07-15

Végre sor került az első lengéscsillapítók cseréjére.
Mint minden általam cserélt futómű alkatrész, ez is még gyári volt. Mérés szerint a jobb oldali fáradt el (28%), de nem érződött a stabilitáson. A bal oldali 60%-os volt, ami kiváló egy lassan 10 éves 168 ekm-et futott alkatrésztől.
Persze a csere során derült ki, hogy a száruk már lötyögött, valószínűleg ez volt a kopogás eredete.
Érdekesség: a gyári lengéscsillapító szára 12 mm átmérőjű, az új Sachs 13 mm-es.
Porvédőt vettem, de kár volt, mert a gyári hibátlannak bizonyult. Azért ha már megvolt, lecseréltük. Birth márkájút vettem, ami igazából gyári, még a jel is benne volt. Azért csak volt, mert valaki lekaparta, de azért látszott a nyoma.
Ez már a sokadik gumialkatrész a Birth-től, ami gyári (stab szilent, motortartó szilent, porvédő) és mégis olcsóbb a gyárinál.
Toronyszilentet viszont nem vettem meg előre, de cserélni kellett és nem volt készleten (szintén Sachs). Emiatt sajnos délutánra csúszott a csere befejezése.

Közben legalább jutott idő a szivárgó szelepfedéltömítés cseréjére. Mint kiderült nem csak elöl szivárgott, hanem a 2. henger 2. gyertyájához is bejutott némi olaj.
Az új tömítés gyári, ezzel nem szabad szivárognia.

Megvolt az olajcsere is. Alaposan kifolyattuk, mert benyelt 5 litert. Selénia 10W40, és gyári szűrő.
168134 km

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2013-06-08

A múltkor, mikor családi konvolyoztunk, figyeltem, hogy már eléggé pattog a jobb hátsó kereke a TD-nek. Vezetve is érződött már kicsit, hogy valami hátul nem 100-as. Ferke cartárs épp egy alig futott boxert bontott, gyorsan megnéztem az ePER-ben, hogy jó e nekem annak a lengéscsillapítója. Ééés mázli! Pont ugyanaz kell bele.
Mikor megjöttek a lengéscsillapítók, már látszott, hogy igen jó állapotúak és gyáriak. Lekezeltem őket Evipass rozsdaátalakítóval, majd a szürke réteg lecsiszolása után 3 réteg fekete festéket kaptak, így biztos vagyok benne, hogy bármely utángyártott újnál jobban jártam velük. A baloldalit most nem cseréltem, rendberakva eltettem "talonba".
A csere nem túl bonyolult ügy. Egy bak, egy emelő, krova készlet és bő fél óra kell hozzá. A csavarok kis WD-40-ezés után szerencsére hagyták magukat, nem volt komplikáció.

>> SzervizG-Burt // Alfa 33 1.7 16V "ÖREGLÁNY" // 2013-04-25

Eléggé libegős volt a segge, ezért kapott hátra egy pár gázos Bilstein lengéscsillapítót. Bontottak, de majdnem újak (tavalyi a beütés rajtuk). Igaz, hogy sosekopelből lettek bontva, de a méretek nagyjából stimmelnek:) Pénzbe nem került, Sanyi haverommal csereberéltük.

>> Szervizystuc // Alfa 156 SW 2.4 JTD M-JET 20V // 2013-04-24

Hol is kezdjem...? Az úgy volt, hogy a lengéscsillapítóim szépen lassan tönkre mentek. Arra gondoltam, hogy inkább felújíttatom őket, mint hogy újat vegyek. Na, meg azon kívül, hogy megújulnak, kicsit keményíttetni is akartam rajtuk, valamint oda-vissza dolgozósra megcsináltatni. És ez mind töredéke az új árának. Dunakeszin a Lindor foglalkozik ilyesmivel, viszont csak kiszerelt lengéscsillapítót lehet odavinni, ők nem szedik ki az autóból. Mivel kellett az autó minél előbb, így nem a jól megszokott Alfaterék szervizét választottam a lengéscsillapítók kiszerelésére, hanem Dunakeszin lévő Alfa Romeo szervizt. Ez így utólag eléggé nagy hibának minősült, mert szerintem horribilis összeget kértek el munkadíjra, Alfateréknál nem ezt szoktam meg. Itt is visszaköszön a régi igazság, miszerint járt utat járatlanért ne cserélj fel...!
Na, de visszatérve a lengéscsillapítókra. Lindor műhelyben kiderült, hogy nem lehet felújítani a cuccot. Ennek az az oka, hogy kizárólag a két csöveseket tudják megcsinálni, nekem meg egy csövesek voltak az autóban. Nagyon örültem, mert az autó szétszedve várakozott a csápos emelőn, nyilván a rosszakat nem tetetem vissza, mehetek újat venni. Szerencsére van ismerős, akinek köszönhetően 40%-os kedvezményt kaptam az UNIX-nál, így azért valamivel olcsóbban sikerült hozzájutni az alkatrészekhez. Hátulra Optimal, előre pedig Monroe lett a választás, de mindenhova két csöves került, hogy már most szem előtt tartsam a jövőben egyszer majd bekövetkező felújítás lehetőségét. Ja, a rugók azért kaptak egy szép piros színt.
A lengéscsillapítón kívül a jobb hátsó hátulsó keresztstabilizátor is ki lett cserélve, mert a szilentek teljesen elfáradtak. Valamint mivel a jobb első helyzetjelző kiégett, az is cserélve lett.

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2013-06-02

...avagy legalább a visszapillantó-tükör maradhat a helyén...

A mai délután igen meghitten telt... Felfedeztem, hogy hogyan lehet leszedni a hátsó ülések melletti függőleges burkolatokat. Mert erre szükség van, ahhoz, hogy ki tudjam venni a csomagtartó két oldalán lévő kárpitokat, amik pedig a torony csavarjához való hozzáférést akadályozzák... (Nem tudom, miért nem lehetett volna egy szerelőablakot tenni oda...) Az az Alfa mellett szól azonban, hogy még a tornyok tetejére is tettek egy vastag hangelnyelő sapkát. Prémium, na.

Vicces az ABS-szenzorok kábelével való játék is... Mert ugye a szenzorok ilyen idős korban már nem hajlandóak kijönni a jól megszokott helyükről (vagy max. több darabban). Így az első csatlakozót kell megkeresni és végig kifűzni a kábelét...
Szerencsére a csatlakozók nincsenek túl messze, a csomagtartó hátsó-belső pereméhez vannak rögzítve és könnyedén bonthatóak. Egy gumi átvezetőgyűrűn keresztül megy ki a kábel "a külvilágba". Ezt a dugót kell kinyomni, így már kihúzható a kábel.

Picit szerelőbarátabban is meg lehetett volna ezeket oldani. :(

Apró adalék, hogy az eLearnban csak egy mórickábra mutatja, hogy hogyan kell levenni a kárpitot. Alul szerintük egy csavar fogja, ami függőlegesen áll. Majdnem... egy patent fogja és vízszintesen van. Amúgy minden stimmel. (Az e felismerés során elhangzott szöveges kommentárt inkább nem részletezném. ;)

Ha már így in-medias-res belevágtam a dologba, az előzmények: Kellemetlen puffanást lehetett hallani jobb oldalról, ha áthajtottam egy csatornafedőn, stb. Olyan volt, mintha finoman egy kartondobozra csapott volna valaki teljes tenyérrel. Ígyhát megrendeltem az összes cuccot hátra: A 4 db keresztlengőkart, a 2 db hosszlengőkart és a hátsó végükre a 2 db szilentet. A Triscan márka mellett döntöttem, az Alfistin jókat olvastam az általuk gyártott csomagolt dolgokról. Az új stabrudak Lemförder-ek. (A gyári TRW-vel ellentétben, nem műanyag, hanem fémpálca. Bár előbbi is tökéletesen megfelelt. De nem úr aki nem herdál... :)

Sajnos a szóló szilentekről kiderült, hogy nem a hátsó agyba valóak, hanem max. a keresztlengőkarok újraszilentezésére jók. Már ha vki erre érez késztetést...

Kis kereséssel kiderítettem, hogy melyik fajta való bele. Az ePER tanulsága szerint az Alfa eleinte biztos nem számított rá, hogy ezt majd valaki ki akarja az agyból sajtolni... Merthogy egyáltalán nem mutatja külön alkatrészként. Mindenesetre a 164 hasonló helyen használt szilentje passzol ide is. (32,1mm átmérő és 32mm hüvelyhossz.)
(Típusszámok: Febi 33010, Ruville 985844) Piriéknek a Ruville-el voltak jó tapasztalataik.
Rizzo cartárs is talált egy passzoló szilentet, ennek UNIX-os cikkszáma:10502069.

Pirinek amúgy nagy köszönet a telefonos segítségért és a hasznos tanácsokért. (Sajnos bizonyos támadások miatt, már nincs itt az Amorén.)

Lengéscsillapító cserére amúgy nem számítottam (na jó... megfordult a fejemben). Helyesebben inkább reméltem, hogy nem kellenek €€€. Rugókat mindenesetre beszereztem, hátha kelleni fognak. (Lesjöfors gyártmány, Made in Sweden, katalógus itt). Kb. 30kg-nyi csomag már avatott szem számára észrevehető volt a kerékívnél. A szétszedés azonban megmutatta: A lengéscsillapítók 200ekm-nél TELJESEN tönkrementek. NULLA gáz volt már bennük. (Vagyis nulla nyomás...) Egy ujjal is vissza lehetett nyomni a rudat. Amúgy olasz gyártmány, de a gyártó nem tette rá a logóját.
Mivel már régebben sem számítottam a cseréjükre, már volt favorizált típus: A Bilstein B4 széria megfelelő darabjai. Ezek kb. a gyári gátlók karakterisztikáját nyújtják. Ami a jelek szerint meglehetősen kemény volt anno. :) Én az autómat nem ilyennek ismertem. Visszagondolva amerikai autós feelingje volt. :) Most kb. kő kemény és tovább javult - az amúgy is átlag feletti - kanyarsebesség. Természetesen most feljebb hordja az orrát a hátulját az autó, de csak minimálisan. Valószínüleg az új rugók és a lcs-k "nyomóhatása" együttesen okozza. Emiatt ma este (a tegnapi út és a mai munkanap miatt elég fáradtan) képes voltam autózni egyet. B)

Az egészben az a pláne, hogy az "alapos gyanú" miatt már nyáron elvittem az Autóklubhoz lcs.mérésre az autót... (Beregszász utcai állomás.) Szerintük mindegyik lcs. rendben volt. Lehet, hogy náluk csak a lcs.-k hiánya okozna tűrésen kívüli értéket?? Ennyit erről...

A porvédőkrő annyit írnék, hogy nálam a gyáriak belső átmérője valamivel nagyobb volt, mint a Bilstein lcs-k rúda. A gyári lcs-kon volt a tengelyen egy kiszélesedés, erre volt ráhúzva az összeszűkülő belső részük, így nem vándorolt fel-le. Mivel a Bilsteinek rúdján nincs kiszélesedés pár menet (jó minőségű) power tape-pel orvosoltam ezt. Persze lehet venni új, Bilstein porvédőket is, de a gyáriak minősége szemmel láthatólag jó, így - szerintem - nem kell feltétlenül ezeket is cserélni.

Tapasztalatok: Megtettem kb. 3-4ekm-t, így tudok írni már valamit. Kezdem a rosszal: megszűnt az amerikai autós, komfortos rugózás. Legtöbbször szépen kisimította a csekély, megmaradt csillapítás az útegyenetlenségeket. Most sokkal jobban kövei az autó az út hullámosságát, nem annyira komfortos, cserébe sportos. Szerintem ennél keményebb futómű egy hétköznapi autóba nem kell. Nagyon pontos az irányítás, nincs vándorlás hullámos úton. Pályán is be lehet állítani az ívet és mintha sínen húznák az autót. Régen, a hosszlengőkar és a lcs-csere előtt ez érezhetően nem így volt. (A keresztlengőkarok valószínűleg nem voltak még csereérettek, ezért nem hiszem, hogy azok okozták a változást.) Sajnos kivételesen nem volt a beszerelés előtt mód arra, hogy a speciális festékemmel lefessem a lcs-kat. Itt-ott már látszik is, hogy nem konzerválták agyon a gyárban őket. Később majd orvoslom ezt a hiányosságot.

A bonyolult és ettől kifinomult futómű a 156 egyik legnagyobb előnye.

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2012-08-24

Bár nagyon jól nézett ki ültetve, már "ütköztem" problémába Bp-en az ültetéssel. Szerencsére semmi komoly nem történt, de így nem lehet használni.
Ezért amellett döntöttünk, hogy megkapja a gyári magasságot.
Kapott négy db Suplex rugót ill. négy db Bilstein lengéscsillapítót.

Eljött az idő a nagy szerviz előtti hibafelderítésre az alsó szegleteken. Hiba nem volt, hál' Istennek.
Az átvizsgálás oka pedig evidens. Tervezek tavaszra egy fútóműbeállítást, és e fenti szemlével, szerettem volna minimalizálni annak az esélyét, hogy röviddel a beállítás után esetleg valami tönkremegy, és a ismét szükséges legyen geometriát hangolni.
Az eredmények:
Lengéscsillapító:
BE: 77%
JE: 76%

BH: 63%
JH: 52%

Fék:

BE: 1876N
JE: 1658N

BH: 1388N
JH: 1076N

Kézifék:

BH: 1616N
JH: 1315N

A mérésekről jegyzőkönyvet kaptam.
Köszöznet érte: Gemenc Autócentrum - Paks.

>> SzervizTnorbi // Alfa 166 2.5 V6 // 2011-12-05

Kicserélődtek a hátsó lengéscsillapítók is Koni-ra illetve a hátsó betétek is cserére érettek, így most már ezek is újak. Km.: kb. 250300

>> SzervizGábor156 // Alfa 156 2.0 16V Twin Spark // 2011-08-01

Megvettem a 2 zsír új Monroe hátsó lengéscsillapítót rugóval.
Filóztam használt és új között de úgy döntöttem, hogy nem akarok 1 év múlva újat venni.
Ezer köszönet érte András kollégának aki végigbumlizta érte pestet :) és a pesti emberkének aki roppant rugalmasan állt az egészhet és nem próbált meg lehúzni....

lehúzni.. miért is mondom ezt?

mohácson bementem az autósboltba. 1 db Monroe lengéscsillapítót rugó nélkül akartak nekem 29ezerért eladni.
Csak mert fiatal vagyok azt hiszik hülye is?
Így 17ezer volt a lengéscsillapító és 6 ezer a rugó. x2 :)
Be is lettek szerelve. Ezek most már végtelenségig bírni fogják :)

Km.:151355