Blog >> 156
Beszereztem néhány alkatrészt tartalékba. Szükség nem nagyon van egyikre se, de hátha nem sokáig lehet már őket kapni, vagy mert nagyon olcsón sikerült beszerezni.
7644686 motortartó bak
60513867 gumi szívócső 6 db
60652740 motorkitámasztó
60674033 hátsó szövet dobbetét
60674034 hátsó szövet dobbetét
156036551 hátsó vonószem takaró
60679062 alu kuplungpedál borítás
60680168 alu fékpedál borítás
60679075 alu gázpedál borítás
Trencsiknél vettem gyári új motorháztető szigetelést. A régi sem volt vészes, de az új az mégiscsak új. A patentokat Csöri szerezte be hozzá.
Kaptam egy check engine-t, gondoltam megint a fojtószelep dobta be. Hát nem, vezérműtengely szenzor. Úgy gondoltam, ezzel nem jó játszani, mert nem biztos, hogy a szenzor vagy a kábel a hiba forrása, hanem lehet rossz pozícióban levő vezérlés is.
Habár Csöri azt mondta, hogy a szenzorral nem szokott gond lenni, én vettem egy gyári új szenzort Lengyelországból. Így most az van tartalékban. (23.686 Ft). Bíztam benne, hogy nem a vezérlés ment el. Csak nem akart eltűnni a hibakód.
Az autót trélerezni kellett volna, Csöri se nagyon ért rá, így elkezdtem szét szedni itthon. Így legalább ami a szememet bántotta, az is megszépült.
Lengyelországból rendeltem vezérlés rögzítő célszerszámot (35.725 Ft).
Ha az 1-es henger dugattyút felső holtpontra állítottam, akkor nem ment fel a vezérlés rögzítő. Kellett még hajtani a főtengelyen. Itt már biztos voltam benne, hogy elment a vezérlés.
A főtengely végén az anya 41-es kulcsnyílású, ahhoz kellett vennem fejet, ami persze nem ment be a szíjtárcsába, így még le is kellett belőle esztergáltatnom. Akkumlátoros vagy levegős kulccsal lehet levenni az anyát, úgyhogy megvettem azt a Milwaukee M18-at, amit már régóta szerettem volna. Utána még kellett egy körmös lehúzató is, hogy a szíjtárcsát levegyem. És ekkor láttam meg, hogy a bordáskerék kb 10-15 fokkal le van maradva a főtengelyhez képest.
Alkatrész rendelés következett. Kereket már nem kapni, ék van, anya nincs, alátét van. Nem nagyon találtam bontott kereket sem. Már majdnem egy komplett 2.5V6 motort vettem, míg végül az érdi bontóban kaptam kereket 5.000 Ft-ért (+posta).
Elaforgtól vettem új Gates vezérműszíjat (13.310 Ft), gyári feszítőt (30.360 Ft), bár ebből visszament az előző, mivel csak 10.000 km van benne). Alátét az anya alá (2.051 Ft), alátét a vezérműkerekek csavarjai alá (15.146 Ft / 10 db), csavarok (4.491 Ft / 10 db),
ék (1.287 Ft).
Lekrómoztattam a szívócsöveket a Cromkontakt Kft-vel (el-vissza postával 30.000 Ft). Galvanizáltattam az üzemanyagcsöveket, néhány tartót, csavart az AGT Kft-vel (11.200 Ft).
Ki lettek cserélve a vezérműkerekek alatti vezérmű burkolatok. A belsőt Trencsiktől vettem 8.000 Ft-ért, a hűtő felőli ritkább, azt Olaszországból rendeltem 25.522 Ft-ért a Ricambi Nuovi-tól.
A burkolatot rögzítő csavarokból is szerettem volna venni, de már nem kapható, mint ahogy a szelepfedél csavarok sem.
A szelepfedeleket, a szívócsövet és a 2-es oldalon lévő szelepfedél burkolatot homokfúvattam (15.000 Ft), majd egy ultrahangos tisztítóba kerültek (1.000 Ft) és bronzkefével és különböző, fúrógépbe fogható kefélkel fénesítettem. A feliratokat visszafestettem. Akartam venni másik PCV-szelepet, mert azt hittem az enyém rosszul működik, de állítólag az új is olyan, hogy lötyög a szelep ide-oda. Az ára pedig 35-40 ezer Ft körül mozog. A szívócsőhöz viszont vettem 2 db csavart, mert nem az eredetiek voltak ott (320 Ft), illetve a szelepfedélben a menetet javítani is kellett Heli-coillal mindkét csavanál. A króm szívócsövek alá vettem 6 db Reinz tömítést (3.254 Ft), de ezek nem lettek felhasználva, visszamentek a régiek). Kartergázcsövekre vettem bilincseket (2.097 Ft), azok sem az eredetiek voltak.
Kapott még egy új akksi fedelet (4.332 Ft) és egy üzemanyagcső csatornát (4.242 Ft).
Kozi’s Garage jött el és tette fel a vezérműszíjat. Hozott magával a feszítőhöz célszerszámot és a holtpont beállításhoz mérőórát.
Vettem még új Dayco hosszbordás szíjat (3.862 Ft), gyári feszítőt (18.530 Ft) és a 2 db vezetőt hozzá (5.080 Ft és 5.399 Ft).
Fojtószelephez tömítést klingeritből kellett csinálnom, utángyártott nincs, gyári nem kapható.
A hiba oka egyrészt az, hogy gyárilag 35 mm hosszú ék van, aminek a helye 45 mm hosszú. Elvileg ezzel nem is lenne gond, ha normálisan össze lett volna rakva az előző vezérlés cserénél, amit Svédországban végeztek el az autón kb 10.000 km-rel ezelőtt. A szíjtárcsa nem volt megfelelően a helyén, valószínűleg a csavarral akarták behúzazni a helyére. A motornak alapjáraton volt egy súrlódó hangja, fordulaton már a motorzaj elnyomta. Szétszereléskor kiderült, hogy a szíjtárcsa esztergálja a bordáskerék körül levő burkolatot. Ha bekapcsoltam a klímát, akkor az feszített rajta annyit, hogy abbamaradt a súrlódás.
A check engint megelőzően jelentkezett egy olyan probléma is, hogy alapjáraton nem volt fékrásegítés. Valamennyit visszapöfögött a szívó oldalra, így nem volt vákuum.
A legvégén pedig egyenetlenül is járt a motor.
A hiba megelőzhető lett volna, ha szakszerűen rakják össze az előző vezérlés cserénél. Ék a lehető legbeljebb tolva, szíjtárcsa finoman felkocogtatva. Mondjuk a svéd tulaj is szólhatott volna nekik, hogy az a súrlódó hang korábban nem volt...
Ha esetleg valakit érdekelnek az alkatrészek és számai:
vezérmű burkolat 1-es oldal 60663625
vezérmű burkolat 2-es oldal 60663626
vezérműtengely szenzor 60586655
bordáskerék főtengelyre 60622396 (nem kapható)
bordáskerék alátét 55190295
vezérműkerék alátét 60513819
vezérműkerék csavar 16240031
szívőcső csavar 14305524
szelepfedél csavar 14419124 (nem kapható)
fojtószelep tömítés 60629641 (nem kapható)
kartergázcső bilincs 13126270
akksi fedél teteje 71747701
üzemanyagcső csatorna 55190545
Nagy köszönet Csörinek a hiba behatárolásért és a sok tanácsért, amit kaptam tőle. Továbbá Kozinak, aki eljött és feltette a vezérműszíjat.
És az Elaforgnak is, akik segítőkészen álltak rendelkezésemre és beszerezték a szûkséges alkatrészeket.
...annál lényegesen jobb, mint volt. Nem véletlen, hogy március óta nem született egyetlen egy poszt sem, hisz a nálam töltött három év alatt amolyan "tojotává" forrta ki magát a 156-os. Még mielőtt vendettába kezdenek a valódi hithű Toyotások leszögezem, hogy nem véletlen az idézőjel. Csak amolyan "azéntojotám" lett a szarolasz. Jön, megy, dudál, világít, teszi a dolgát ahogy kell, de azért akadt egy pár apróság amitől egy igazi Corolla tulajdonos eret vágott volna, én viszont örömmel nyugtáztam: "ja csak ennyi"? Feltűnt például, hogy egyre kelletlenebbül dolgozik a hátsó ablaktörlőmotor, míg végül egy esős áprilisi estén úgy nem gondolta, hogy csigatempóval elvánszorog a 12 órás pozícióig, majd megáll teljesen függőlegesen. Onnan pedig se jobbra, se balra nem volt többet hajlandó kitérni.
Mivel egész jól megvagyok nélküle, így az EGR eltávolításhoz hasonlatosan ismét az autóiparban oly divatos irányzat, a súlycsökkentés áldozata lett az ehhez kapcsolódó alkatrészkupac. Kibontottam az egész miskulanciát a csomagtérajtóból, majd egy 35mm-es gumidugóval beragasztottam a helyén tátongó lyukat. Nem utolsó sorban sokkal jobban is tetszik így...
Aztán a pandémia közepén (igaz már egész régóta gyanús volt) feltűnt, hogy a McDrive-ban állva (a nagy #maradjotthon ideje alatt szinte semmi más opció nem állt rendelkezésre a szép kártya felhasználására, így be kell vallanom, hogy bizony áldoztunk néha ily módon - szigorúan este 21 óra után - az "egészséges életmód" oltárán) felmegy a vízhőfok egészen a 100-as jelig, anélkül, hogy a hűtőventillátor bekapcsolna. Másnap kiszereltem az ellenállást, s a fenti képen is látható nem túl bizalomgerjesztő látvány fogadott. Rendeltem egy újat, kicseréltem, s visszatért az 1-es fokozat - azóta klímázás közben sem ordít állandó jelleggel ki-be kapcsolgatva a 2-es fokozat.
Mivel ezeket leszámítva tényleg semmi nem jött elő a Toy...akarom mondani az Alfán, így rászántam magam egy az E39-en annó elvégzett low budget állagmegóvásra, immár tanulva az akkor elkövetett hibákból is. Leginkább a küszöbökön, és a motorháztetőn levő festékfolytonossági hiányoktól akartam megszabadulni, de elkapott a gépszíj, és festegettem még imitt-amott, amitől a végeredmény meg olyan lett, amilyen...
Első körben kaptak a rozsdás részek Brunox rozsdaátalakítót, majd cinkes rozsdagátló alapozót és jó vastagon alvázvédőt. Egy hét száradást követően erre fújtam a színt, és a lakkot. Sajnos a rücsi azon egyenetlenségeit, amiket a fekete szín jótékonyan elrejtett, azt a csillogó ezüst most kiemeli, de kellő távolságból és hunyorítva azért elfogadható. Ami viszont sokkal fontosabb, hogy van rajta anyag rendesen, s már nem a pőre lemez kapja a külső behatásokat.
A motorháztetőn kicsit fillerezni és csiszolgatni is kellett, hogy a körülményekhez képest sima legyen a fényezendő felület, ami a legvégén össze is lett polírozva, így a színeltérést leszámítva egész egységes lett a végeredmény. Szép ugyan nem lett, hisz ahhoz telibe kellett volna fényezni az egész motorháztetőt, de annál jobb, mint volt, s remélhetőleg rozsdásodni sem fog.
Mivel facelift-es modell (még ha csak másfeles is), színrefújtam az eddig fekete ködlámpakereteket, majd hogy jól megzavarjam a díszléctrollokat (az igazság persze az, hogy így sokkal jobban elrejti a felületi hibákat), az eddig színrefújt díszléceket feketére festettem, mint ahogy az a ráncfelvarrás előtti példányok esetében volt. Tartottam tőle, hogy vállalhatatlan lesz, ha az olasz designerek által megálmodott konzisztenciát megbontom, de a végeredmény meglepően jó lett.
Valahol itt kapott el a gépszíj, s ha már lúd, legyen kövér alapon lefújtam a tető első, mára teljesen lepattogzott, lakkhiányos részét is. A végeredmény annál lényegesen jobb, mint volt, de erre is igaz, ami a motorháztetőre - így részben javítva azért látszik az eltérés...
Végül előkerestem a még annak idején a Suzukira vett (hú te jó ég milyen régen volt az) kipufogóvéget. Anno túl nagy lett, de a Toyot...akarom mondani az Alfára pont passzol a 60-as vég. Kicsit kellett ugyan vágni a gyári végből, hogy kellően beüljön a lökhárító alá, de megérte, mert a végeredmény kimondottan tetszetős lett.
Ha így folytatja, akkor csak a jövő áprilisban esedékes műszaki előtt kellene a két hátsó lengéscsillapítót kicserélni - mielőtt még leszakad róluk a rugótányér - mert elég rozsdásak a kényes részen. Ettől függetlenül tudom, hogy előbb-utóbb kigyógyul a skizofréniából, s újra Alfaként fog viselkedni, kiharcolva a neki járó figyelmet...
Tervezve volt néhány dolog cseréje az autón:
- Futómű kopog elől, stabrúd vagy alsó lengőkarok okozzák a hangot
- Kuplungot nagyon nehéz kinyomni
- Fékek nem fognak úgy, ahogy az elvárható lenne
- Első fényszórók csúnyák
- Szelepfedélnél szivárog az olaj
- Utólagosan beszerelt motorolaj előmelegítő cucc kiszerelése
És akkor nézzük, hogy mi történt:
- Elől az összes lengőkar és stabilizátor cserére szorult. Alsó és felső lengőkarból TRW, stabilizátorból Lemförder, stabrúdból pedig gyári került beszerelésre. Hátsó futóműben a bal hátsó lengőkar szilentje ki volt kopva, a jobb oldali lengőkar pedig meg volt hajolva, ezek helyére Vema került.
- Kuplungból gyárit kapott, cserélve lett a munkahenger is. Beszerelésre került a Q2 torsen sperr differenciálmű, ehhez kellett még 2 csapágy is. Főtengely szimering is cserélve lett.
- Előre felkerültek a korábban a TS-hez vásárolt 330-as CrossWagon féknyergek. Előtte átfényeztettem őket a Bányai’s Garage által az O.Z. Superturismo LM felnikkel együtt. A felnik matt grafit színt kaptak, a féknyergek pirosak lettek. Féktárcsákból Brembok kerültek fel előre is és hátra is, a fékbetétek gyáriak.
- Első fényszóróból volt itthon 1 pár gyári xenon, ezeknek a belsejét kellett festeni feketére és az egyiknek a házát javítani is kellett. Xenon izzókon kívül a többit rendelni kellett bele. Xenon lámpa csatlakozóm volt itthon 1 pár, plusz az eredetileg az autóban levő fényszórókat felhasználva donorként csináltam átalakító csatlakozót halogénről xenonra. Így nem lett megvágva a gyári kábelkorbács. Oldal indexet kapott fehéreket és gyári új ködlámpák is be lettek szerelve.
- Szelepfedél tömítés cserélve lett mindkettő, Victor Reinz. Ki lettek cserélve a króm szívócsövek szebbekre, mint amik az autón voltak. Ezen is vannak halvány pöttyök, de legalább nem barnák.
- Előmelegítő cuccos kiszerelésre került.
- Rendelve lett néhány patent, ami a TS-nél is jól jön
- Cserélve lett a váltóolaj és a fékolaj
Talán nem hagytam ki semmit. És akkor most jöjjön az, ami még hátra van:
- Nem GTA-ba való hűtő van benne, hanem valamivel kisebb
- Egyik vízcső az eredeti fém helyett gumira van cserélve
- Küszöböknél van némi rozsda
- Első leömlő kifúj, cserélni kell
A javításokra a Csörgő Autószerviznél került sor.
Km: ~192.600
Egy ideje már foglalkoztat a dolog, hogy az amúgy is rég kiiktatott és egyébként minden szerelés alkalmával csak útban levő teljes kipufogógáz visszavezető rendszert - a Marco műhelyében is látható módon - eltávolítsuk a motorról. Értem ezalatt a szelepet, a csöveket, és magát a hőcserélőt is.
Így került egy-egy fémdugó a kipufogócsonkba és a pillangószelephez a szívócsonkba, az eltávolított hőcserélő miatt pedig egy sima gumicsővel lett összekötve a motor elején futó fém vízcső és a termosztát. Összességében elég tetemes mennyiségű - az amúgy is lefalazott EGR miatt teljesen felesleges - alkatrészektől sikerült megszabadítani a motort, jelentősen javítva evvel az egyéb alkatrészekhez történő hozzáférhetőséget.
Kicsit tartottam tőle, hogy a hőcserélő kiiktatását követően esetleg nehezebben melegszik majd a motor, de semmi változást nem vettem észre, pedig a héten még havazott, s elég hideg volt kint.
Péntekre aztán visszatért a tavasz, így feltettem a nyári kerekeket az autóra.
Januárban szereztem egy rendkívül fantáziadús névre keresztelt Proracing CR1 (CR, mint common rail) tuningboxot. Soha nem voltam híve az ilyesfajta teljesítménynövelésnek, hisz egy rendesen padon megírt szoftvernek ez a nyomába sem érhet, de mára a kettő közti árkülönbség, és a kíváncsiság miatt mégis úgy döntöttem teszek egy próbát.
Ennél megfelelőbb pillanat úgysem lesz a 156-os életében, hisz relatíve új a kuplung, a vezérlés, jó a befecskendező rendszer, és újak a hajtókarcsapágyak is. Adott tehát egy elég masszív, mára a hozott problémáktól egészen jól megszabadított hajtáslánc, így elméletben ezeknek bírniuk kell a "plusz lóerőket" (az ígéret 135Le, és 325Nm a gyári 116 és 275 helyett).
A fenntartásaim abból erednek, hogy ezek a plusz lóerők mindösszesen a ECU üzemanyagnyomás értékeivel történő játszadozásból fakadnak (ergo nyilván nem túl kifinomult), hisz tulajdonképp a gyári üzemanyagnyomás érzékelő jeleit módosítja a kütyü. Bekötése emiatt pofon egyszerű, a kapott vezetékköteg anyás végét az érzékelőre, az apásat pedig a motortéri kábelkötegbe kell csatlakoztatni (a kettő közt meg nyilván ott a tuningbox), s bár magam sem hittem, de valóban már az első méterek megtételénél érezhető, hogy jobban megy az autó, s ami miatt én elsődelgesen belevágtam, hogy alacsonyabb fordulatszámokról is sokkal finomabban indul meg, nincs remegés. Így kicsit több, mint 2000km tapasztalatával már bátran állítom, hogy működik a dolog. Persze nem ettől leszel a gyorsulási versenyek sztárja, de valamennyit valóban nőtt a teljesítmény, melynek következményeként sokat javult az autó vezethetősége is - a tartósságra meg majd úgyis csak az idő tudja megadni a választ - szóval egyelőre tetszik, marad a cucc (nem utolsó sorban ha az utód szintén 1.9, vagy esetleg 2.0 JTD lenne, úgy pillanatok alatt átszerelhető abba is).
Aztán ha már a hónap elején átléptük a 340 000-dik kilométert, a héten sort kerítettem az autó időszakos szervizére, melynek keretein belül kapott új olaj, üzemanyag, levegő és pollenszűrőket, valamint olajat. Eközben tűnt fel, hogy a már ragasztgatott levegőcső (a légszűrő és a turbó között) ismételten kilukadt, ahol könnyedén szűretlen levegőt (és falsot is, hisz a MAF után van a rendszerben) szív a motor.
A bontott valószínűleg pont ugyanolyan öreg már, mint ami benne van, utángyártott pedig nincs elérhető a hazai alkatrészboltokban, így Lengyelországból sikerült összevadászni egy új, kisipari darabot. Ebből kifolyólag annyira azért nem méretpontos a dolog, de még bőven a beszerelhető kategória.
Tegnap erőt vettem magamon, és nekiláttam a cserének, ami meglepően simán, és relatíve gyorsan ment. Ennek ismeretében kár volt eddig halogatnom dolgot, már rég kicserélhettem volna...
1
530