A tervem nem tudott megvalósulni. Az öreg GTV-t készítgettem az utóbbi egy hónapban, hogy megkergetem a Bükkben, Balatonnál és teszek legalább egy kört Aggtelek és Ragály között. Látszólag minden összejött, de visszaléptem. Alattomos hibát észleltem és nem kockáztathattam.
Kissé csalódottan, de vasárnap délután átpakoltam a V6-ba. Aranytl barátommal másnapra lőttük be a túrát.
Külön érkeztünk a Mátrába, ő előbb jutott fel a hegyre, ment is egy oda-visszát.
Mátrafüreden eldöntöttük, hogy meglátogatjuk a ceredi kanyarokat, tavaly emlékezetes autózásban volt ott részünk. Háát, az már a múlt szép emléke marad. Az odavezető út is elég vacak, az onnan eljövő is és sajnos maga a ceredi szerpentin is sokat kopott a varázsából. Főleg az erdei szakasz tele van már aszfalthiánnyal, négyzetméteresekkel. Mentünk egy oda és visszát Rónapusztáig, aztán egyetértettünk, hogy ez csalódás így és elhúztunk Balaton felé. Bárnai felvezető még mindig pompás. A Zabar utáni kis híd trükkös, billentős fajta.
A balatoni szakasz csúszósabb volt most mint március elején, de én nagyon élveztem. Technikás. Végül csak egy oda-vissza lett belőle, mert eldumáltuk az időt a hágón.
Visszamentunk a 25-ösre, most tényleg tiszta volt, Ózd előtt volt pár autó. Majd Aggtelek, Jósvafő (nagyszerű szakasz), Perkupa, Kánó, Imola (szerencsére most nem jött senki szemben). Kár, hogy Imola előtt rengeteg sarat hordtak az útra és nagyon poros volt. Az erdőben van egy hosszú egyenes utáni visszafordító, na azt izgalmas volt megfogni.
Utána a túra mélypontja következett, el kellett jutni Miskolcig. egy tankolás Kazincbarcikán, majd Parasznyán keresztül elérkeztünk Lillafüredre. Ott egy fehér Rapid tartott bemutatót, hogy a helyiek miként ismerik a kanyarokat. Leálltunk az első pihenőnél, hogy elmenjenek a munkából hazatérők Bükkszentkeresztre. Öt perc után nekilendültünk. Végig tudtunk menni egy horukkal, tán előzés nélkül. Koptak a gumik. Tetszett a bal-jobb láb fékezés, mikor hogy volt praktikus. A megfelelő cipőben voltam, így a gázföccsözés is pásszolt hozzá. Pompás volt. Szerencsére a megkéső tavasz miatt a lombozat még mindig hiányzott, így jó előre látta az ember, ha éppen jött valaki szemben. Alig-alig jött valaki. Többet nem mondok, de a vállamban volt némi izomláz másnap és az első gumiknak annyi.
Azt kell mondjam erősebben húzok a 205/55-hoz, mint a 17" 225/45-höz. Ellenteszt legközelebb.
Egertól Kecskemétig pálya.
761km, nettó 9h 35min. 11.5Ltr/100, mert csendesen mentem haza.
Több volt ebből a selejt mint legutóbb és ezért arányosan kevés az igazi jó szakasz. Már megvan a fejemben mi lesz a tuti-tuti útvonal legközelebb.
Van kép is aranytl jóvoltából. Ő tudta elkapni a pillanatot. Bodrognádasd és Balaton között a hágón egy kék hullámos papagáj szállt a hűsölő V6 motorfedelére.
Lemérettem a csillapítókat a gyári 16"-os Telediállal Hankook 205/55 (17,6kg) és a Mille Miglia 17"x8"-ost 225/45 Pirelli Cinturato P7-tel (21,3kg) is. Elfogyott a türelme a csávónak, amikor arra kértem, hogy vezető nélkül is mérje már le legyen szíves, az elemzésemhez kellene (plusz 2 perc), aztán elkezdett sértegetni, hogy kvázi ezt a szart minek méregetem, mert az autó az W-vel kezdődik. -Mi? - kérdeztem. - WV, Audi, Porsche... - volt a válasz. Végül nem kért semmit, gondolom megbánta, vagy eszébe jutott, hogy 12 éve az összes autómat oda viszem vizsgára. Nem esett jól, de hát állni kell a kritikákat.
Elmélet: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0007_06-Jarmudiagnosztika/1_lecke_lengscsillapt_diagnosztika.html
Na, a lényeg: 10% leugrik a pillanatnyi talperő/statikus talperő hányadból a nagyobb kerék hatására. (nem csak a tömeg, de a nagyobb gumi rugómerevség is belejátszik) A rezonancia frekvenciák meg nagyjából maradnak, max. 1Hz az eltérés. Ha benne ül a vezető, teljesen egyforma a két oldal talpereje elöl és hátul is statikus esetben. Egy személlyel, fél tankkal, ~10kg motyóval, 913kg/1442kg=63% elöl a mérés szerint.(tehát a súlyeloszlás 63/37). Érdekes, hogy üresen úgy van hangolva a súlyeloszlás, hogy a sofőrrel legyen kidekázva egyenlőre.
A talperő/statikus talperő hányad (zárójeles a 17")
BE 67(59)%, BJ 69(58)%, a 17" sofőr nélkül
BH 64(54)%, JH 61(47)%, mindkettő sofőrrel.
Adatok, 16" E 2.2 bar,H 2.2 bar (mindig 2.3-ra állítottam, most néztem ezt is ajánlják gyárilag)
17" E2.5, H 2.3 a GTA gépkönyvem szerint
Első tengelynél 16 (16.5)Hz az első rezonancia, a második 6.4 (6.0)Hz, ez 30m/s-nél 1.87(1.81)m és 4.86(5.00)m-es hullámnak felel meg.
Hátsó tengelynél 18-19(17)Hz az első rezonancia, a második 6.7(8.0)Hz, ez 30m/s-nél 1.62(1.76)m és 4.44(3.75)m-es hullámnak felel meg.
Magyarán, ha a fenti hullámokon hajok át az adott kerékkel ezzel a sebességgel, a talperő lecsökken 61%-ra, illetve 47%-ra a 17"-ossal a JH kerék esetén, illetve a másodlagos rezonancián meg 88%-ra a JH 16" esetén (lásd a grafikont).
A rezonanciákat a grafikon leolvasásával állapítottam meg, csak egy sacc! (hullámhossz/mp hossz)
Amit mondott a csávó, hogy a BH az szar, annak ellenére, hogy ezen vizsgálat szerint nagyon jó minősítést kapna. Ugyanis látszik, hogy a gerjesztés végén kb. 2Hz esetén tovább hullámzik egy másodperccel. Ő ezt érezte a seggével, amikor az autó belehuppant a fékpadba. Tehát az a csillapító a kis dugattyúsebességnél nem dolgozik jól már, de a nagyobbaknál tökéletes. Azt is mondta, hogy ilyesmi lehet új csillapítókkal is.
A hátsók Sport-Kit csillapítók, 60679960
Az elsők ismeretlenek, ki kellene venni mert valószínűleg a porvédő alatt van valami számozás, ha van.
Kutakodás a cikkszámok alapján:
rear 60679960 ahogy az autóban ehhez KONI built-in adjustment 8741-1473SPORT
vagy 51755238 ehhez ugyanaz a KONI
SACHS szám rajta: 824903557851
https://alfa-romeo.7zap.com/en/156/x1/11642910-099/443/5+44305s00+2-0/
front sport kit: 60656818 és 19 vagy 71773668
https://alfa-romeo.7zap.com/en/156/x1/11642910-099/443/1+44301s00+3-0/
60656819 KONI built-in adjustment 8041-1239SPORT , 71773668-hoz ugyanaz a KONI
Sachs SACHS 556 313, SACHS 4013872173969 autodoc 45eHUF/darab
GTA rear 60679963
GTA front 60674417
A tanulság az lehet, hogy a rugózatlan tömeg fontos és egy ilyen nagyobb kerék nagyobb csillapítást igényel, de mennyivel ez egy jó kérdés még.
A GTA kereke pont ilyen tömegű, tehát az oda való csillapító kellene nekem ehhez a 17"-os kerékhez. De ilyen csillapítót nem találtam és gondolom ökör árban is van, ha találok valahol.
Jó lenne valaki szakival beszélnem, aki a dolgok fizikáját is érti, meg a hatását az autón. De gondolom ez drága információ, mert mindenki saját maga szerezte ezt meg, még ha egy lengéscsillapítós cége is van. Ő is azt mondja, vedd meg ezt, aztán neked jó lesz. Aki meg 600ezret, meg 1 millát ad négy csillapítóért azzal beszél komolyan.
Kár, hogy a 17"-on a Pirelli még szinte új, szívesebben megyek a 16"-lal a hazai túrákon. Az ajándék Hankooknak még egy-két túrája van és annyi.
Bocsánat, a lökhárítók, az első lámpakertetek, a bajúsz, a díszlècek az oldalablakok körül, az esővető mind rozsdamentes, a pajzs, a kilincs, az index, a külső tükör (1970-től, mk2 tartozék) krómozott spiáter, a szélvédő keretek eloxált aluból készültek. A hátsó lámpakeret krómozása műanyagon van (1968!).
Lusta voltam levenni a lökhárítókat és 1000, 2000, 2500-as papírral átdolgozni, meg polírozni. Majd ha egyszer elkap a buzgóság megcsinálom. Kézi fényesítést kapott, meg pöttyözést az első lökhárító alatt. Nehogy ezért huzigálják le a pontokat a minősítésen. Persze május végéig ötször tele lesz rovarhullákkal.
Sajnos marad így is makula itt-ott. (megvigyázott autó nem restaurált autó)
Rém pepecselős munka. Elment vele végül majd két óra. Egy nyomorult bal ajtóra. De mégjobb lett, nem lôg, küszöbig fut a síkban, klasszul záródik, nyílik. Ilyen legfeljebb Areseben volt utoljára...
Tavaly tavasszal a tető és a motorfedél kivételével küszöbig mindent átdolgoztam. Erős, közepes és hologram koronggal is. Aztán elegem lett belőle, hosszadalmas, fárasztóan zajos dolog ez. Most éreztem újra lendületet magamban (OT minősítés májusban) és nekiláttam, hogy egyenszilárdságú legyen a megjelenés. 2x2 órát szántam rá vasárnap és ma kora reggel. Beszereztem a krómokra is cuccokat, de lehet az már a télre marad.
Szombat reggel felraktam a négy kereket az autóra. Kicsit tovább tartott, mert a felnin átlátszó részeket is lefestettem. Most valahogy a dísztárcsa nélkül jobban tetszik és így használom az autót. Pompás az összhatás. Egy új gumi a frissen festett felnikkel óriásit dob az autó vizuális állapotán.
Fellapoztam a korabeli dealer műhelykönyvet. A 2000-es szériát taglaló mellékletben csuda dolgokat találtam. Öt gumitípushoz adják meg a nyomásértékeket. Amire emlékszem: CEAT D2 e. 1,7, h 1.,9, Michelin XAS e. 1,5, h. 1.8, Kléber, PIrelli Cinturato e. 1,8, h. 2,0. Arra tippeltem, hogy a modern gumi oldalfala sokkal puhább mint a régieké (kisebb üzemanyag-fogyasztásra való törekvés miatt), így az e. 1,8, h. 2,0 kombó mellett maradtam.
Izsák felé elindultam, az első jobbos kanyarig, ahol előfordult már a na-jó-inkább-picit-óvatosabban élmény. Tetszik az új kerék, bársonyos, szépen fut, megnyugtatóbb volt a tempós kanyarvétel. Jó lesz, ígéretes.
Végső verdikt a Bükkben.
Képen a nullméteres gyári méretű Falken abroncs.
Gondoltam jó bemelegítés lenne a szezonra az ABS nélküli öreg GTV-vel egy vezetéstechnikai tréning. Végül elhalasztották. Aztán arra gondoltam, jó akkor elmegyek helyette Kakucsra. Hívtam aranytl kartársat is. Miután megterveztuk mikor hogyan, eszembe jutott, hogy mi a csudának körözzünk egész nap ott, ha egy rendes túrát is csinálhatnánk. Neki is tetszett az ötlet,úgyhogy ami tavaly év vége felé elmaradt túraútvonal a GTV-vel, azt most a 156-tal sikerült megvalósítani.
M5-ön a mizsei parkoló előtt repülőrajttal indultunk, Gyöngyösig meg sem álltunk, ott tankoltunk, majd Mátraházán kicsit szusszantunk. A Mátrán kicsit félve autóztam, itt-ott kissé nyirkos volt. Siroknál elfordultunk Pétervására felé (van jó és kevéssé jó szakasza az átkötő útnak), Borsodnádasdig haladtunk, a 25-ön még soha nem sikerült elkapni egy tiszta szerpentinezést akárhányszor jártam ott, most sem. A balatoni szerpentint vagy 6-szor megjártuk, a fehér aszfaltos rész poros és sós is volt. Elégge csúszott. Főleg az a kanyar amelyik enyhén még nyirkos volt 11 előtt. Az északi árnyékos oldalon még volt hófolt.
Utána Ózd, Serényháza, 2x(Ragály, Aggtelek, Perkupa, Imola) hurok, a másik nagy kedvencem. Laci utolérhetetlenül gyors a tempós szakaszokon. Ügyes, nagyon ügyes.
Lekeveredtünk Miskolcra, majd kiváncsiságképpen Bükkszentkereszt felé mentünk. Ez felejtős a mostani útállapot miatt, sajnos.
Aztán rátértünk a Lillafüred-Felsőtárkány útvonalra. Száraz és üres volt az út. Akkorát de akkorát lehetett rajta autózni, hogy hogy... Naggyon pompás volt! Ballábas fékezés részemről pipa. A kanyarok szépen előre beláthatók a lombozat hiányában, szerencsére szembeforgalom szinte nulla volt. Még volt fél óránk, mert még Laci barátomnak Szegedig kellett lejutnia nyolcig, de azt az időt arra fordítottuk, hogy a bükkszetkereszti elágazóig visszamentünk, aztán újra Eger felé. Eddigi legnagyobb bükki autózásom, pedig tavaly júliusban a kis GTV-vel is emlékezeteset mentem.
Egertől Kecskemétig pálya.
7.45-19.20-ig 802km. Szünet csak a legszükségesebb esetben. Ez egy őrület.
Még nem tudok véleményt formálni, hogy 205 16" vagy 225 17" +5kg a jobb megoldás ezekre a túrákra, mert ugyan több volt a csúszkálás, de a hőmérséklet is csak 10-12 fok volt. Foly. köv.
A nagy sietségben még egy fotót sem lőttem...Hiba volt.
Ez egy luca széke projekt lett. Pár éve foglalkoztatott a dolog, hogy a 2012-ben felrakott Uniroyal Rally 380 gumik már nem szolgálnak megfelelően. Igaz teljesen újszerűek még mindig, a 15ezer km + 1 nap Kakucs alig látszik rajtuk. A 2020-as szezont úgy vészeltem át, hogy előtte Kakucson leradíroztam a külső kemény réteget. ( Bükkben nagyot autóztam vele a júliusi melegben) Igaz, ami igaz a gyári 165/80 r14 méretben nagyon silány volt a kínálat akkor. Barum nagyon rosszakat írtak róla, Toyo 330 szintén, Onyx semmi infó. Hiába olcsó akkor is sajnálja az ember rá a pénzt, ha vacak lenne. Lehet 60-as évekből gyári eredeti mintás modern szerkezetű Michelin XAS-t, meg Pirelli Cinturatot és Vredesten Classicot is kapni, de 1000€ egy szett gumiért, ami előbb öregszik meg minthogy 4 x elkopna nem az én pénztárcámhoz pásszol.
A 185/70 r14-et meg mindig majdnem megvettem, de mégsem. Aztán megláttam a Falken Sincera SN832-t. Ez az amit hiányoltam a kínálatból korábban. Nem tudom mi történt az autóiparban hova kell ez a méret, de hirtelen egyre több gyártó kínálja ezt az ős 165/80 r14 méretet. Meggyőzött hogy 2019-es ADAC teszten 175/65 r14 méretben bajnok lett. Annyira jó lesz amennyire kell. Na meg is rendeltem, aztán másnap kiderült, hogy nem lesz egyhamar vezetéstechnikai tréning. Na jó akkor legyen Kakucs, de hogyan, ha már a gumik le vannak szerelve az újrafestéshez és az újakat meg a kitűzött dátum utánra ígérték, Előszedtem egy tarcsi Sedan 5"-os szettet, gyorsan homokolás, festés, felgumizás. Mentem vele pár kört, olyan volt mintha egy 300 lóerős autóval autóznék, állandóan elkapart. Aztán végül ejtettem a projektet, mert minek a régi gumival ott szórakozni, az már megvolt egyszer Kakucson. Inkább egy nagy túra aznap a v6-tal. Better value for money. Most a héten szerdán lefújtam a felniket a gyári RAL 9006 színre, előtte kis pepecselés kellett a fillerrel, de azt már az előző hétvégén megcsináltam. Ma meg nem volt időm elvinni a gumishoz, meg hát hideg lesz a hétvégén, nem most fogom tesztelni Izsákon, sajnos. Majd a jövő héten, remélve hogy az autószerelőknek és gumisoknak nem kell bezárniuk a boltot. A giga túra a v6-tal nagyszerű volt, kárpótolt.
A képen a Sedán és GTV felnik egymás mellett. A GTV-nek 5.5"-os felnit adtak Areseben. Az autó az 5"-os felniken, még öregebb lett így a kisebb nyomtávval, jobbra tőle a 5.5"-lal. (5" ET 46, 5.5" ET 41). A Uniroyal pótkerék és az új modern mintázatú Falken gumi. Az első komoly tuning az autón, mindez a kis Alfa és a sajtát testi épségem érdekében. Főpróba a Bükkben.
Kísérletképpen felkerült egy használt 205-ös Hankook gumi alfistarg78 komám jóvoltából a téli Teledial gyári felnire. Az 5kg könnyítéstől sokat várok a 17" 225-höz képest. Az et növekedést nagyra értékelem a helyi nyomvályús utakon. Főpróba a jövő héten.
60kg súlyzóval felszerelkezve megjelentem a kecskeméti szakembernél. Anyósülésen a súlyzók, vezetőülésen én adtam az előírt terhelést. Szintezéskor nem szabadott levegőt sem vennem (!).
Utánfutás 1'20" mindkét oldalon, kerékdőlés -0'49", -0'50". Pompásan beleesik az előírt tartományba. Összetartás 0'13", 0'14".
A hátsó híd körül vannak még apróságok, amiket szeretnék orvosolni, de ezek inkább a precízkedés kategóriába esnek. Egyenesen stabilan fut. Jó lesz. Folyt. köv.