Tagok >> Piritu - 1.000.000 >> Blog
Az ajtót szétszedve feltűnt egy matt csík az üveg alsó részén.
Mintha homokszórva lenne.
Nos nem.
Koszszórva van, ez a rész ugyanis sose jön ki az ajtóból, így az elmúlt bő 18 év kosza ottmaradt.
Elsőre nem is sikerült letisztítani.
Ablakmosó + féktisztító + bogáreltávolító kellett hozzá.
Lehet hogy a másik oldalt is meg kellene tisztítani?
Majd télen.
Kedden Badacsonyba menet nem akart felmenni a bal ablak. Félútig ment, aztán bőszen kerregett, de nem ment. Kézzel segítve felhúzta az ablakot, így ott mertem hagyni a parkolóban.
Rögtön az ominózus alkatrészre gyanakodtam, így másnap meg is rendeltem az ablakemelok.hu-ról.
Ablakemelő kiszedése egyszerű:
- oldalkárpitot leszed,
- ablalkot annyira le kell ereszteni, hogy a az alján lévő négy csavart ki lehessen csavarni (vigyázz, leesik az ablak, tartani kell!)
- A két középső műanyag izét le kell nyitni az aljáról,
- felfelé ki lehet húzni az ablakot (Vigyázz, hogy a gumit ne sértsd meg - nem nagyon lehet kapni, ellenben bőven 100 Euró felett van)
- Csatikat a motorról és a mikrokapcsolón széthúz,
- 6 csavar ki és
- lehet legózni kifelé
...folyt. köv.
TS motorok kérdésben kicsit tovább kutattam.
Ma gyml cartárs révén sikerült szert tennem egy "sérült" CF3-as TS-re.
Köszönet érte!
A hiba prózai: kikönyökölt a hajtórúd.
Két célom van a motorral:
- a végére járni hogy mi is történt (Akinek ilyesmi történt általában mélyen hallgat.)
- gyakorolni a téli motorbontásra (dugattyúfúrás, hónolás, gyűrűszerelés, stb.)
A projekt most áll egy kicsit, mert a feleségem OFF Mini-én cserélek kuplungot...
update: 2020.09.13:
a Mini működik :-)
Olajfogyasztás projekt - dugattyúgyűrű
Az olajfogyasztás kapcsán felmerült a kérdés hogy miért nem három részes olajlehúzó van a motorban? Általában ezt használják.
Szétnézve a világban sikerült ilyen szettet találni a CF3-a motorhoz az NPR katalógusában. ebay és társain kutattam először, de hamar feladtam, mert megtaláltam a magyar képviseletét a cégnek a Novopolma Kft személyében.
Az emailre gyorsan jött a válasz, hogy egy szett még van is a raktárban. Lefoglaltam és ma elmentem érte.
A legmeglepőbb volt az ára.
A szett 26100 Ft volt, míg a használatos Goetz-ek 10.000 Ft/db-tól 15.500 Ft/db-ig mennek "teleáron". A boltosok szerint 30-40 körül kellett volna náluk fizetni a Goetz készletért. Az ebay-en 31 ezerért találtam az NPR-t..
A negyedik képen lévő letépős fülek alatt vannak az azonosítók, azokat a gyár oldalára beírva kiderül hogy eredeti-e a cucc. Most még nincs szívem letépni...
Kb 20 tétel van a beszerzendő cuccok listáján, egy kipipálva.
Ma kaptam egy hivatalos levelet Brescia-ból.
"VIA S.FAUSTINO ALL'ALTEZZA CAPRIOLO BRESCIA
WAS CIRCULATING ON A ROAD WITH TRAFFIC RESTRICTIONS"
Vagyis 2019.07.02. 12:30-kor bementem egy lezárt utcába és azt kérik hogy cserébe támogassam őket 95 Euróval, de ha 5 napon belül fizetek elég lesz 70,10 is.
Nem akartam hinni a levélnek...
2019.07.02-án mentem be és 2020.08.04-én szabják ki a bírságot. Mit csináltak egy év és egy hónapon keresztül???
A levélben szereplő adatok segítségével le lehetett tölteni a doksit a képpel és onnan lehetett utalni is.
Előkaptam a tavalyi úton készült GPS-tracker adatokat és bebizonyosodott hogy igazuk van. Meg is találtam a gugliban a kérdéses pontot és a kamerát is. A kocsi képe alatti rész az a kék festés amin a guglin a biciklis megy. A feje felett a kamera.
Szóval megadtam magam és fizettem.
Szerencs hogy minden lépésnél pdf-be nyomtattam, mert a befizetés után kiírta hogy rendben és több dolgom nincs.
Innentől bejelentkezni se tudtam a megadott adatokkal...
12ezer km-el ezelőtt – 6-6,5 deci/1000km-es olajfogyasztás után – szét lett bontva a motor, ki lett tisztítva a gyűrűhorony és kapott új gyűrűket és hajtókarcsapágyakat. Akkor a probléma megoldódott, de 10-12e km után az olajfogyasztás visszatért, ezért elkezdtem utána nézni a dolgoknak.
Eddig ezeket találtam:
A CF2-es olajfogyasztása nem problémás ellenben a CF3 (és a JTS) igen.
Saját tapasztalat, hogy a korábbi Pók 180ezer km-el a háta mögött sem fogyasztott érdemben olajat, míg PHuBi 70-nél már bontásra szorult.
Különbségek a TS motoroknál:
CF2 motor (AR16201 "Alu fedeles" - Pók):
- nagyobb dugattyú
- vastagabb hengerfejtömítés (1,65mm??)
- 3 gyűrű 1,2 – 1,5 – 3 mm mérettel
- két részes olajáteresztő (3 mm vastag) gyűrű belső rugóval
- az olajáteresztő gyűrű alatt 4 db furat hogy a lehúzott olaj vissza tudjon folyni (4. kép)
CF3 motor (AR32310 "Műanyag fedeles" - PHuBi)
- kisebb dugattyú
- vékonyabb hengerfejtömítés (0,49mm)
- 3 vékonyabb gyűrű: 1,2 – 1,2 – 2 mm
- két részes olajáteresztő (2mm vastag) belső rugóval
- nincs furat az olajáteresztő gyűrű alatt
Az olajfogyasztás fő oka a két motor közti különbségben keresendő:
- vékonyabb olajáteresztő gyűrű
- nincsenek visszavezető furatok
Az alfaowner-en egyértelműen kiderül, hogy innen származik a baj.
https://www.alfaowner.com/threads/2-litre-ts-cf3-motor-overhaul.354666/page-2
Anno az Égéstérben is téma volt az 1,3-as Toyota motorok olajfogyasztása. Ott is az jött ki hogy az olaj beégett az olajátvezető furatokba és emiatt ugrott meg az olajfogyasztás. A CF3-ban nincs is ilyen furat…
A többi motorral összehasonlítva még egy kérdés merül fel. Miért nem a klasszikus három részes olajáteresztő gyűrű van a TS motorokban? Alig találtam olyan gyártót, aki három részes gyűrűt készít a TS motorhoz.
A különbségen kívül természetesen maradt még pár kérdés:
- A henger kopása – mennyire „ovális”? A korábbi szétszedéskor a hengerfal hónolása mindenhol egyenletesen látszott, kopásnak nem volt nyoma. Sajnos mérési eredmény nem áll rendelkezésre.
- Mennyit ártott a bejáratás a beszerelt gyűrűknek? Gyakorlatilag mint az új autót úgy járattam be. Annak érdekében, hogy legyen gyűrűnyomás, terhelni kell („engine break in” a keresőszó), 100 km után olajcsere…
- Egyformán kopottak-e a hengerek? A kompressziómérés ki tudná mutatni a különbségeket, de mérve akkor se volt. Se előtte, se utána.
- Mennyit jelent, hogy a gyűrűcserét nem előzte meg a hengerfal „felújítása” egy hónolással? A hónolás a hengerfal olajmegtartó képességét növeli.
- Mennyit jelentenek a speciális segédanyagok az összerakás során? A neten keresgélve találtam a profik által használt speciális „zsírt”, amit a szerelés során kell használni és segít a bekopásban. (2 köbcentis adagokban árulják szemmel jól látható mennyiségű pénzért)
Egy dolog biztos, még rengeteg dolognak kell utána nézni…
Találtam pár videót, ahol az AMS cég három részes olajáteresztőt szerelt be:
Alfa Romeo 147 1.6 16v 120hp engine damage part 1
Alfa Romeo 147 1.6 16v 120hp crankshaft replaced part 3
Alfa Romeo 147 1.6 16v 120hp pistons replaced part 4
olie verbruik zuiger modificatie alfa romeo. door AMS.
Külön köszönet Kizzo cartársnak az iránymutatásokért
update 2022.november:
Az első gyűrűcsere után drasztikusan csökkent az olajfogyasztás. "Számításaim szerint 9,5 deci fogyott el a gyűrűzés óta megtett 6.300 km-en."
Az átépítés óta két nagy túra is volt a francia Alpokba, a megtett 3.600 és 4.500 km-es köröknél olajfogyasztás nem volt tapasztalható. Az idei 6.842 km-es idény alatt nem fogyott a szint.
Van három lengőkarunk, mindegyikbe kettő "valami" kell. Erhard242-nek köszönhetően sikerült mindent beszerezni.
Az Y lengőkar belső oldalára kell két szilent, aminek "oldala" van (2-3-4 kép)
TED63501
Kerék oldali G-szem (5-6-7 kép):
TED00025904
Állítólag jó még (elvileg a méret egyezik):
FEBI2354
Birth B2165
Lemförder LF10747
Febi FEBI2354 01303
Frap G2310
Belső szilent (ami eredetileg szintén G-szem) - (8-9-10 kép)
TED00025557
Egy régebbi infó alapján jó ide a FEBI17376, de ezt át kellett esztergáltatni mert FEBI mérete 12x45x52 és ide 12x44x50 kell. Nos a TED szilen pont ilyen méretű.
Az alkatrészek légmentesen lezárt dobozban várják amíg szükség lesz rájuk.
Bekerültek a tegnap beszerzett tárcsák és betétek.
update 2020.08.08.
Néhány finomabb, majd erősebb fékezés után helyre állt a rend. Csend van és lassulunk.
Emelés-2009.11.29. Kezdődik!
Alkatrész-2020.05.31. Alkatrészbázis
A túra folyamán megerősítést kapott hogy valami nem kerek a féktárcsa/fékbetét kombómmal.
A júniusi hegyi utak alatt tűnt fel hogy amint felmelegszik a fék bejelez a kopásjelző lámpa. Amint hűl egy kicsit kialszik. A kereket megvizsgálva semmit se látni. A fékpor felmelegedve vezetővé válik. (Magas a por fémtartalma?) Kitisztítottam el is múlt a jelenség. A múlt héten újra megtelt porral és újra lámpa jött hegynek lefelé.
Ráadásul finoman fékezve eddig is csikorgott, de a múlt héten már nagyon zavaró lett.
A csere mellett döntöttem.
A blogokban megkerestem hogy anno a Pók milyen párt kapott, mert azzal nem volt bajom. Szóval ma vettem egy pár festett Brembó tárcsát és hozzá Ferrodo fékbetéteket Erhardnál.
Ja, meg olajat is a pótlásra.
Hazafelé beugrottam Csörihez egy kis konzultációra olajfogyás ügyben ahol meglepetésemre ott állt az egykori 159-em :-)
Felkerültek a múlt heti matricák is.