Az autó megvételekor már feltűnt, hogy a hátsó üléssor mennyezeti világításával valami zűr van! Egészen pontosan a kettőből az egyik kapcsoló nem működik. Az izzók világítanak, de működésükre a kapcsoló nincs hatással. Miután megjöttek a patent-, és kárpitleszedő szerszámok, nagy lendülettel álltam neki a probléma elhárításának. Kiszereltem a világításpanelt (1. kép), de az áramköri paneleket rögzítő sok-, és merev tartófül-, és a hideg miatt, felvittem a lakásba, majd ott, nagy műgonddal szétszereltem azt (2-4. kép). Az izzókat magában foglaló panel könnyen lejött, bár meg kell jegyeznem, hogy a szalagkábelt rövidre hagyták. A kapcsolók paneljét óvatosan, a pöcköket hajszárítóval felmelegítve - az alsó három darab rögzítőfül mellet -, két darab késsel, a füleket egyesével kifeszítve kiszereltem.
A kapcsolók működése egy mezei távirányítókhoz hasonlatos.
A panelt kontakt tisztítóval lemostam, a gumilapot vízben tisztítottam, a műanyagelemet pedig alaposan lezuhanyoztattam, kiveretve belőle a beleszállt és az azóta bentrekedt szúnyogokat.
A panelt lepróbálva működött, majd miután összeraktam ismét megmakacsolta magát és a helyzet ugyanaz lett.
Következőnek gondoltam jól belefújok kontak spray-vel, de ez sem oldotta meg a problémát, ellenben a gumit jól szétkapta megdagasztotta. Gondoltam, ez Luigi bosszúja.
A mai nap - egy barátommal kiegészülve -, arra a megállapításra jutottunk, hogy a kontakt hiba, az izzókat tartalmazó panelen található. A szalagkábelt és a csatlakozót összekötő szakaszon. A gond talán a nem megfelelő forrasztás lehetett...
A problémát egy nem éppen elegáns, de annál biztosabb, kábel híddal hárítottuk el (5. kép).
Munkákat bandázs szalaggal vontuk be (6. kép). A munka gyümölcse jól látható (7. kép). Végre működik mindkét kapcsoló!
És majd elfelejtettem: Ha már kiszereltem, akkor a plexin levő karcokat polírozással eltüntettem.
A mai napon a nyári kerekek felszerelése után, eltettem a téli kerekeket.
A kereket elrakás előtt magasnyomású mosóban lemostam, a gumikat leápoltam Prevent Gumi és műanyagápoló-val (1. kép), majd a makacs szennyeződéseket a felni belsejéről nitrohigítós ronggyal letöröltem (2. kép).
Futásteljesítmény a szezonban:
1.561 km
Futásteljesítmény összesen:
1.561 km
Kopás:
A profilmélységet a szélső bütyök belső élénél mérem. Az első szám a menetirány szerinti bal-, a második a menetirány szerinti jobb oldal mérete.
1. - JE 2. - BE
3. - JH 4. - BH
1. - 7,8 - 7,9 mm 2. - 7,9 - 8 mm
3. - 8,1 - 8,3 mm 4. - 8,1 - 8,2 mm
A mai napon felraktam a ti felniket a gyári csavarokkal és a kerékőrökkel.
Az eredmény: Alfa Romeo 159 Crosswagon.
Az autó, majd 2 cm-rrel magasabb lett, olyan mint ha egy teljesen más autó lenne. Mondhatni, kicsit terepjárós lett.
A csavarokat ismét rozsdátlanítottam RO55-el, bízva abban, hogy a rozsda nyáron nem üti fel a fejét!
Emeléskor történt egy kis baleset, melyről később majd beszámolok...
A cserkor leszereltem a bal oldali műanyag doblemezt, mely jövő héten megy a műanyaghegesztőhöz javításra, pótlásra! Hasonlóan a jobb oldalihoz!
A gumikba előre 2,9 bar, hátulra 2,7 bar levegőt tettem.
Konklúzió:
+
A kinézet hibátlan! Ez a grafitos antracit nagyon megy a feketéhez. A felni gyönyörű szép. A hasmagasság 19,5 mm-t nőtt.
-
A fogyasztás megemelkedett. Pontos értéket még nem tudok, de ahhoz meg kell még mérnem a sebességet GPS-el is. Az óra most lefele csal és nem felfele. Az autó ráz elég rendesen, minden úthibára, keresztbordára hangosan, idegesen reagál. A kormányt kis tempónál nehéz tekerni, érezni, hogy a futóműalkatrészeknek a nagy kerék nincs ínyükre. Nagyobb tempónál minden apró kormánymozdulatra jobban reagál. Kevésbé megbocsájtó. A gumik gördülése sokkal zajosabb a télieknél!
o
A gumi tapadásáról még nem tudok beszámolni. Eddig még nem volt szívem bántani az autót velük.
Minden összevetve, majd elválik...
UPDATE: 2012.03.18.:
Egy 230 km-es etap után megállapítottam, hogy a kerék 0,5 l-t tesz rá a fogyasztásra 90-es tempónál!
UPDATE: 2012.05.30.:
Egy teljes tanknyi távot (980 km) autóztam tuningbox nélkül a ti kerekekkel! A fogyasztást a kerék, a korábbinál mért, jóval kisebb mértékben emelte meg, átlagban 2-3 dl-el. A drasztikus fogyasztás növekedés (6-8 dl) leginkább városban figyelhető meg! Városon kívül konstans normál tempónál a sebesség korlátokat betartva 1-2 dl a növekmény!
Továbbá a computer által írt fogyasztási adatok a valóságban 1,5-2 dl-el alacsonyabbak, a kerekek átmérőkülönbségéből adódóan!
Ezen mérések nem tekinthetőek reprezentatívnak a kis számú mintavételezés miatt!
Hosszas agyalás, és a gyári vég árának megismerése után döntöttem. Megkerestem a gyárihoz legjobban hasonlító rozsdamentes kipufogóvéget, és valahogy felszereltem a vasra. A feladat távolról sem tűnt egyszerűnek, mert a gyári Ø63 mm-es végnek kb. egy 45 mm-es egyenes szakasza volt, melyre lehetett szerelni. Mókolni és hegeszteni pedig, nem akartam.
A dupla saválló vég, ugye 200 Ló felett alap. Ezeknek a fotóit és a katalógust nézegetve a véget kör alakúnak, 80 mm átmérőjűnek és az enyémhez képest +10-20 mm-es kilógásúnak találtam. A netet bújva először ilyen 10k környékén levőkbe botlottam, amikor is rátaláltam a Paragi 80-as végére. Ekkor szembesültem azzal, hogy a gyári vég nem is egyenes, hanem ferde levágású.
A kiszemelt áldozatom (1. kép) kb. 3 hét várakozás után meg is érkezett a helyi autósboltba.
Ára: 5.590,-Ft volt.
Update 2012.04.21..:
De pl.: itt is meg lehet rendelni. Ár: 5.000,-Ft + 1.800,-Ft a szállítás.
Mivel nem akartam autóm végére fellépőt, ezért először levágtam (2. kép) kb. 40-50 mm-t, majd a levágott hátsó szűkítő részt, 120°-os osztásban kifúrtam, és belülre hegesztettem 3 db rozsdamentes M5-ös anyát, amibe rm. csavarokat raktam (3-4. kép).
Az így elkészült véget felpróbáltam és majdnem sírva fakadtam. Két esztétikai probléma is volt: Az egyik, a még mindig túlzott kilógás (a gyári, + 40 mm), a másik pedig a vég belső felének túlzott kilátszódása. Rátolni a véget, csak a belsejében levő szűkítőig lehet.
Döntenem kellet (5-6. kép), elveimet felrúgva vissza kellet vágnom a kipufogót 25 mm-rrel. A művelethez a hátsó 4 db kipufogót tartó gumit kiakasztottam, lejjebb engedve a rendszert.
A visszavágás sajnos nem bizonyult elégségesnek. El kellet készítenem a végen, a felfele meginduló cső áthatását köszörüléssel. Ekkor sajnos, el kellet köszönjek a felső két rögzítő anyától is. Ekképpen a rögzítést is hegesztéssel kellet megoldanom.
Tehát vágtam, mókoltam és hegesztettem is, de az eredmény kárpótol (7-9. kép), valamint a cél szentesítette az eszközöket is!
A munkám során csak saválló és rozsdamentes segéd-, és hozaganyagokkal dolgoztam, minimalizálva a rozsda kialakulásának esélyét.
Ma, főúton, km óra szerinti 100 km/h-nál, 70 km-t megtéve, produkáltam egy comp szerinti: 5,6 l/100 km-es átlagfogyasztást!
Hálás dolog ez a tempomat!
Update 2012.03.04:
Hazafele: 5,5 l/100km.
Részben elkészült az Alfa sérült, törött műanyag elemeinek javítása.
A csomagtartó világítás javításakor eltörött burkolati elemet, a szervizkor leszerelt sérült haspáncélt, a jobb oldali hiányos doblemezt és a törött hosszbordásszíjt védő műanyagelemet elvittem a műanyaghegesztőmhöz, aki ezeket kipótolta, megjavította.
Közben - egy feltételezhetően felakadás következtében - a motortartó bölcsőből csavarostul kiszakadt menetet pótoltam. E sérülés következtében - a lyuk környezetében - eléggé behorpadt a tartó szelvény, de ennek nincs jelentősége. A tátongó lyuk helyére behegesztünk egy M6-os anyát. A javítás helyét rozsdagátló alapozóval bevontam.
A motortérben levő, egyszeresen bevont szénacél elemek és a futómű alkatrészek borzalmasan korrodált állapotban vannak. Ha jobb idő lesz, be kell iktassak egy komolyabb rozsdamentesítést és bevonatolást.
Közben elkészültek a javított elemek.
A javítás minősége 5*
Köszönet érte: Újhelyi Lacus
Volt a haspáncélomon egy sérült (fejét elvesztő) popszegecs, melyet felrakás előtt cseréltem (1. kép). A hiányzó haspáncél csavarokat, a szíj burkolati elem csavarjaival helyettesítettem, ide pedig sima kereskedelmi csavarokat tettem. A legközelebbi gyári "bisz-basz" rendeléskor rendelek majd ezekből.
A doblemezen szépen el lett készítve a kiszakadt rögzítő csavar körüli rész (3-4. kép), illetve pótolva lett a kerék előtti légterelő elem (8-9. kép).
A továbbiakban - szétszerelés után - vinnem kell, a szintén sérült, és hiányos állapotban levő, bal oldali doblemezt, illetőleg a bal egy ajtókárpit könyöklőnél levő repedését műanyaghegeszteni.
Service Reset, FES 3.3-al!
Brutál autó, motor + motortér mosás, magasnyomású mosóval! Kíváncsi leszek, hogy a Multipower C3 olajjal is olajnedves lesz-e a turbóra menő levegőcső...
A felső zárhídról még több helyen jött le festék (1. kép). Ez a bevonat szégyen és silány minőségű. Tavasszal kiszerelem, majd selyemfényű fekete festékkel lefújom.
Alsó motorvédő, jobb első doblemez, mosás után megy a műanyaghegesztőhöz, kissebb javításra!
Forced DPF Regen. Érdekes történet, mert 50%-ról, felmet 70 %-ra a dugulás mértéke! Majd kielemzem a log fájlokat!
A felső motorburkolat vörös műanyagelemének rezgésmentesítése, és tartó gumibakjainak ragasztása Loctite 595-tel. Valamint a gumik szilikonozása!
A mai napon végre beépítettük, a szerelőm vezetésével - a már korábban megvett (1. kép) - szíjakat, görgőket, szűrőket, olajakat folyadékokat. A várakozás oka, a meglepően zord és hideg idő, valamint a műhely fűtésének gyengesége.
A szerelő még nem javított JTD blokkot, ezért előtte interneten készült fel a javításra. A szerelést nagyban támogatta az eLearn.
Reggel mentem este jöttem el!
Először a vezérműszíjcserével kezdtünk.
Észrevételek:
A motortartó bakból kiszakadt, az alsó motorvédő lemez csavarjának egy menetes fészke. Hegesztek bele, majd egy anyát.
A motortérben az egy rétegben festett szénacél elemek erősen korrodálnak. Pl.: motortartóbak, alsó zárhíd, hűtő tartó, 2 db első függőleges nyúlvány. Ezeket tavasszal lecsiszolom, a rozsdát passziválom, alapozom rozsdagátló alapozóval, majd selyemfényű fekete festékkel lekenem.
A főtengelyen levő hosszbordás szíjtárcsa EPDM gumija elöregedett (2. kép). A következő szíjcserekor cserés lesz!
A motortartóbak tartó blokk csavarok elég nehezen jöttek ki, hajtatták magukat, menetrögzítővel be voltak kenve. A vezérműszíj feszítő görgő csavarja elég rövid, sima 8.8-as hlf. csavar (4. kép). Max 5-6 menet megy be a fészekbe. Vélhetőleg nem gyári. Legközelebb kap egy gyárit.
Az Airtex vízpumpa a tömítettséget, nem O gyűrűvel, hanem papírtömítéssel oldja meg! Kár érte!
Az olajleengedő csavart az előző szervízkor megtépték. Másrészt dióta helyen is van, vízszintes pozícióban, tőle kb. 3 cm-re a motortartó bak. Villáskulcs, csillagkulcs lefordul, 1/2"-os crova nem fér oda. A 1/4"-os crovaszár csőhosszabbtás mellett eltörött. A csavart, annak szoknyájának teljes - hidegvágóval való - leverésével lehetett kilazítani. A csavar nagyon lágy anyagból van. Mivel a 13 kulcsnyílású csavarból - a sarkok lenyalódása miatt -, már csak 12 mm-est tudtam csinálni, azt, már csak ezért sem húztuk agyon, de biztos, ami biztos körbekentük a csavart sziloplaszttal.
A következő olajcserekor kap egy gyári új leeresztőcsavart!
Az olajszűrő fedél szintén nehezen jött le!
FIGYELEM! OLAJCSEREKOR A SZŰRŐ HÁZAT ÉS A LEERESZTŐT NEM SZABAD NAGYON MEGHÚZNI!!!
A hosszbordásszíj cserekor volt egy kis ijedelem, mert a megvett a Dayco rövidebb volt, mint a bent levő Dayco, és más volt a száma is. 12:07-kor még tudtam hozni, a helyi autósboltból - egy a bentlevővel azonos számú szíjat -, de az meg hosszabb volt mint az eredeti! Végül a rövidebbet (Dayco 6PK1725) tettük be, és a rugós feszítő is, rúgóutjának felénél állt be!
A hajtóműbe pont 2 liter olaj ment bele. Nem fért bele az előírt 2,3 liter!
A motor előtti öntött hűtővízcső légtelenítő csavarját nem mertem kitekerni. Eleddig levegősödést nem tapasztaltam...
Eddig ahány 100k feletti 1.9 JTD-t láttam, mindegyik fékszervo vákum szivattyújának tömítése engedett. Ennek is, ezért cserétem a tömítést, gyári lapostömítésre. A pumpa működésének közben, közelről hallható annak berregő hangja!
Figyelem! A habos klímatisztító használatától óvakodjon mindenki. A szellőzőrostélyokban folyadékká vált hab, belefolyott a fejbe és kinyírta azt! Remélem csak időlegesen. Sercegett, és most meg ki-be kapcsolgat. Most szárongatom. (5. kép) Szerintem tápegység...
Munkadíj: 16.000,-Ft
Összességében nagyon elégedett vagyok a mester precíz és alapos munkájával. Arról nem is beszélve, hogy én is kivethettem a részem a szervízből. Láttam mindent és tanultam.
Most aztán, már tényleg nyugodtam álomra hajthatom fejem, tudom, hogy mindent kicseréltem. Remélem a Vas is hálás lesz ezért, sok és boldog hibamentes km-t teszünk meg közösen!
A munkádért köszönet Pál Béla!
Hazafele megcsusszant a kuplung, remélem ez valami rövid elmezavar, vagy a szervíz mellékhatása (olaj esetleg). Vagy már a Novitec-é?!? Nagygázas, 6-dikban való induláskor sem fulladt le. Sajnos! Remélem magához tér. Majd figyelem!
Minden korábbi igyekezetem ellenére a kerékcsavarok vissza rozsdásodtak!
Lépnem kell valamit!
Teljesen véletlenül, a neten böngészve, ráakadtam egy használt Novitec Powerrail 5 M100 tuning boxra. Nem akartam feltétlenül tuningot, illetve ez, csak a listám végén szerepelt, de ennyiért nem hagyhattam ott.
A box korábban egy 1.9 8V-s Fiat Bravoban szolgált, de mikor gazdája megvált autójától a doboz nála maradt, s így meghirdette!
Egy gyors egyeztetés a gyártóval, és már rendeltem is meg!
Két dolgot nem szeretnék:
1. Az eredetinél magasabb fogyasztást
2. A DPF gyorsabb tömődését!
A felépítés, beszerelés:
Először is le kell szedni a motor felső burkolatát. Tulajdonképpen a tuning egy műanyagdobozból (1. kép), és egy gégecsővel védett kábelkötegből (3. kép) áll. A kábelköteg egyik vége (2. kép) értelemszerűen a boxba megy, a másik vége pedig az autóra. Itt 2 kábel található 2-2 véggel. Az egyik kábel a rail cső végén található nyomásmérőre (rail pressure sensor) (6-7. kép), a másik pedig a szívócsövön található nyomásmérőre (Ladendrucksensor) (8-9. kép) megy, sorba kötve a dobozt a gyári kábel csatlakozója, és az érzékelő csatlakozója közé.
Egyenlőre a boxnak nincs végleges helye, azt az akksi elé szorítottam be egy szivacs darabbal. Ha jobb idő lesz majd fixen rögzítem valahova. A kábeleket a gyári kötegekhez fogom kötegelni. A művelet végeztével a burkolat megy vissza a helyére
Az élmény:
Az autó a dobozkától megtáltosodott. Mondhatnám úgy is, hogy tömegéből vagy 200 kg-ot letagadhat. Alacsony sebességi fokozatban, ugrik mint a gepárd - még száraz úton is sokszor pörgeti a kerekeit -, sokkal gyorsabban és vehemensebben reagál 1-ben és 2-ben a gázpedál lenyomására. Utazó tempónál pedig jóval rugalmasabb, nincs akkora gondolkodási idő! Egyenlőre nincs sok közös km. Később frissítek.
Egyéb észrevétel:
A turbónyomás mérő óra nem megy fel csak 1,6-ig, és ha eléri ezt a szintet, onnan 0,1-0,2 bart hirtelen visszaesik a mutató. Ez a visszaesés a dinamikán nem érezhető.
A FES az egészből nem lát semmit, hibaüzenetet nem dob ki!
Fontos:
A motort hidegen, még jobban kell kímélni, amíg az be nem melegszik, a turbó nyomás nem mehet 0,8 bar fölé.
Paraméterek elméletileg:
150 HP => 180 HP
320 Nm => 360 Nm
Fogyasztás:
Egyenlőre, semmilyen fogyasztás emelkedést nem tapasztaltam. Az előrejelzések szerint ez ± 1 liter a gázpedál kezelésének függvényében. Az elmondások alapján várható az is, hogy a Compot is átvágja. Az utóbbi, tankoláskor majd kiderül. A blogomat ekkor majd frissítem...
Update 2012.04.28.:
Sajnos nem sok mérési adatot szereztem a fogyasztásról, amihez hozzá is jutottam, azt is torzítja a ti felni.
A kevés adatból úgy tűnik, hogy többet nem eszik tőle.
Viszont az amúgy is viseletes kuplungomra nincsen jó hatással. Mondhatni összeférhetetlenek. Padlónál, amikor megjön a nyomatékcsúcs 2000-es fordulaton "csusszan" egyet.
Ennek okán, most kivettem belőle. A kuplung eddig jónak tűnik, nem csúszik. Lassan elkezdhetek gyűjteni egy kuplung szettre...
A másik ok, hogy kiszedtem, a fogyasztási adatok gyűjtése a ti felnikkel. Szeretnék összehasonlítási alapot. A további tapasztalataimat itt publikálom!
Update 2012.05.29.:
A mai napon egy teli tank boxnélküléség után visszatettem a kis csodatevőt!
Sikerült neki "végleges" lakhelyet találni az ECU tartóján (8-12. kép) az akkumulátor előtt.
Rögzítést az egyik oldalon egy db A2-es M5x15-ös csavarral, a másik oldalon egy kábelkötegelővel oldottam meg.