droberto - főkép

Nos, mivel szinte hűtőig lebontottam a vas elejét, gondoltam sort kertíek az időjárásnak kitett testcsatlakozások rozsdátlanítására, megelőzve ezzel a rejtélyes elektronikai hibák tömkelegének kialakulását.
A munkálatokhoz beruháztam - a már egyébként régóta vágyott - kontakt tisztító szettre.
Vettem:
1. KONTAKT 60 400ML oxideltávolító spray: 2.051,-Ft
2. KONTAKT WL 400ML lemosó spray: 1.844,-Ft
3. KONTAKT 61 400ML kenő spray: 1.982,-Ft
4. Szállítási költség: 1.900,-Ft
Összesen: 7.777,- (1. kép)
A rögzítő anyákat a korábbi blogom terjedelmében varázsoltam újjá.

Születésnapom alkalmából megleptem magam még egy 159-essel, ami ezúttal Rosso színben pompázik!
Az eladó: SKrisz
A vételár: 3.500,-Ft + posta (~800,-FT)

28. születésnapomon teljesült egy régi vágyam.
Megkaptam az Alfa Romeo története 1910-2010 c. könyvet, Groll Róbert és Takács Ákos szerkesztésében.
A könyv a Könyvkapu-nál lett vásárolva, 11.600,-Ft-ért. Ami szerintem a legolcsóbb ár a piacon. A kiszállítás ingyenes.

Az alkatrészek kiszerelése és előkészítése után következett azok bevonatolása.
Ehhez három anyagot használtam.
A szemcseszórt részeket Tiszakorr rozsdagátló alapozóval (1. kép - első részlet) alapoztam szórással 1 rétegben, majd Alvikorr zománccal (1. kép - második részlet) bevontam szórással 2 rétegben.
A horganyzott alkatrészeket, kötőelemeket 95%-os tiszta horganyt tartalmazó akril gyanta kötőanyagú Hanno horgany spray-vel (1. kép - harmadik részlet) fújtam 3 rétegben (2-3. kép).
4. kép - csavarok összeválogatva várják beépítésüket
5. kép - biztosítékház tartó
6. kép - beszerelt ECU-, és akkumulátor tartó
7. kép - beszerelt szervó folyadék kiegyenlítő tartály
8. kép - beszerelt motortartó bak
9. kép - visszaszerelt zárhíd
10. kép - kötőelemek a helyükön
11. kép - motortér zár, és zárhíd tartó a helyén
12. kép - újjászületőben
A kötőelemek becsavarásakor megsérült bevonatokat kis ecsettel javítottam.

Miután lebontottam a problémás részeket, következett a felületek szakszerű előkészítése, a rozsda eltávolítása.
A kezelt alkatrészeket két csoportra lehetett bontani.
1. Fekete festékkel bevont alkatrészek:
- zárhíd
- ECU tartó (4. kép)
- akkumulátor tartó
- kormányszervó folyadék kiegyenlítő tartály tartó
- TX fejű csavarok (6. kép)
2. Horganyzott alkatrészek:
- motortér zár
- zárhíd tartó
- akkumulátor melletti biztosíték csoport tartó
- jobb oldali motortartó bak
- egyéb kötőelemek
A feketére festett szénacél elemeket szemcseszórtam szemcseszóró pisztollyal (1-2. kép). Kivétel ez alól a zárhíd (3. és 5. kép), aminek szórását szakcéggel végeztettem felületének viszonylagos nagysága miatt. Ennek másik oka, hogy a szóráshoz gránitot használtam és ez nem hajlandó rendesen működni. A probléma abban rejlik, hogy a gránit magába veszi a párát és képes összeállni tőle. Emiatt a nehezen szívja fel a tömlő a granulátumot.
Illetve a gránitnak elég nagy a sűrűsége, emiatt pedig a szívócsőben mindig visszaesik a gravitáció hatására.
Továbbá az általam használt gránit túl apró szemű volt, így az elég szapora, és a felületi érdesség is alacsony volt.
Ehhez a berendezéshez a megfelelő anyag a műkorrund lenne, de arra most nem tudtam szert tenni.
Szórás előtt a belső menetekbe idegen csavarokat tekertem, a külső menetekre pedig üzemanyagcsöveket húztam, hogy bevédjem azokat a szemcsék abbraziv hatásától.
A szemcseszórás után a lehető leghamarabb zsírtalanítottam majd bevontam a felületet.
Az akkumulátor tartón csak néhány apróbb helyen (éleknél) volt felületi rozsda, melyet helyileg kezeltem.
A horganyzott elemeket RO55-ös rozsdamaró fürdőben áztattam, passziváltam (7. kép). Szükség esetén drótkefével növeltem az anyag hatékonyságát. A rozsdaoldó sajnos helyenként lemarta az alkatrészekről a horgany bevonatot is (8-9. kép), így azokat is bevonatolnom kellett. A bevonatolás előtt dörzsivel fokoztam a felület érdességét.
Az alkatrészek bevonatolását a későbbiekben publikálom!

Az alábbi poszt egy számomra meglepő és az elvileg profiktól származó munka banális hibájának megszüntetéséről fog szólni!
Történt ugyanis, hogy anno Hollandia útjain, a vas első gazdája, Pauli feltehetően kapott egy nagyobb kavicsot szélvédőjére. A szélvédő cseréjét szakcégre bízta. 2010.01.13-án elvitte az Európa egyik legnagyobb szélvédős vállalatához a Carglass-hoz. Ők egyébként hazánkban is tevékenykednek. Kicserélték a szélvédőt, de elkövettek egy banális hibát.
Ugyanis a szélvédő beázik! Magasnyomású mosóval történő tisztításkor vette észre utasom, hogy az "A" oszlopon a lilával jelölt területen átázik az oszlop takaró szövet (1. kép)!
A hiba elhárítása:
- Az ajtógumi kéder eltávolítása az "A" oszlopról (2. kép).
- Alapos kézmosás.
- A kárpitelem kifelé húzása felülről elkezdve. Így ki tudjuk pattintani a műanyagelem 4 db patentjét "A" oszlopon levő házából (4. kép).
- A biztosító szalagot rögzítő M6-os TX fejű csavar kitekerése (3. kép).
- A kárpit óvatos felfel-kifele húzása. Vigyázva az alján levő rezgéscsillapító szivacsra, ami nekem szépen levált (5-6. kép).
- A szivárgás pontos helyének felderítése autómosóban. Sejtésem beigazolódott. A cserét végző szaki ismeretlen okból egy papír darabot ragasztott-felejtett, az "A" oszlop és a szélvédőragasztó közé-között (7-8. kép). Itt tudott beszivárogni a víz.
- A papírdarab eltávolítása, kicsipkedése hajlított végű csipesszel (9. kép).
- Turbo Elastic Dichtmasse, szélvédő tömítő massza (10. kép) bepumpálása a kitépkedett papírgalacsin helyére, sziloplaszt kinyomóval. Vigyázni kell a tömítőanyag nem megfelelő helyekre kerülésével. Foltot hagyhat! Vigyázat, a massza nem köt meg, ragadni fog még sokáig...
- A munka minőségének ellenőrzése autómosóban.
Továbbá:
- A leszerelt kárpitelemet zuhanyzóban kárpittisztítóval és körömkefével alaposan kitisztítottam.
- A levált szivacsot Loctite 595-tel vissza ragasztottam.
- A trehányul tűzőkapoccsal rögzített biztosítószalagot újrakapcsoztam hosszabb kapoccsal.
Visszarakás:
A leszereléssel fordított sorrendben. (Kivétel: kézmosás :))
A szélvédő cseréről a garancialap a 11. képen látható.
Költségek:
- Szélvédő tömítő massza (Turbo Elastic Dichtmasse): 980,-Ft
- Magasnyomású mosás: 2 x 100,-Ft = 200,-Ft
összesen: 1.180,-Ft

Az első lökhárító leszerelésekor eldöntöttem: újrafestem a zárhidat és néhány már rozsdás szénacél alkatrészt, kötőelemet (1. kép).
A zárhíd leszerelése:
- Ki kell venni a lámpákat: Felül két-két db M6-os TX csavar, alul 1-1 db M6-os hlf. csavar. Ki kell a lámpatestből húzni a csatlakozásokat (A fő csatlakozó ki húzása a szürke műanyag biztosító gyűrű oldalra húzásával lehetséges). Ezután óvatosan ki lehet venni a lámpatesteket.
- Le kell szerelni a vákum szabályzót és a légzsák érzékelőt. A légzsák érzékelőre nagyon kell vigyázni! Ha ütés éri eldurranhatnak a légzsákok!
- Ki kell szedni a kábeleket rögzítő műanyagpatentokat patent kiszedővel óvatosan (2. kép).
- Le kell szerelni a zárszerkezetet (3-4, kép): 3 db anya, bowden és 2 db bowden rögzítő patent.
- Ki kell szedni a zárhidat tartó csavarokat és anyákat: 2-2 db oldalt a sárvédőkhöz rögzíti. 1-1 db anya a nyúlványok végeihez szorítja. 1-1 csavar van középen ami a kereszttartóra szerelt lemezcsíkokhoz rögzíti.
- Ha ezekkel meg vagyunk, előrefele óvatosan le lehet venni a zárhidat (5. kép).
A zárhíd lecsupaszítása:
- Ki kell tekerni a motortér ajtó ütköző tuskóit.
- Le kell szedni az aljára patentolt (hűtőkről vízelvezető) műanyag lemezt. Ez az öt darab patent csak töréssel oldható!
További kiszerelt alkatrészek:
- ECU tartó
- akkumulátor tartó
- akkumulátor melletti biztosíték csoport tartó
- jobb oldali motortartó bak
- kormányszervó folyadék kiegyenlítő tartály tartó
- zárhíd tartó
- kötőelemek
Konklúzió:
A lecsupaszított híd és alkatrészek elég ramaty állapotban vannak (8-9. kép).
A további blogjaimban bemutatom a fenti alkatrészek felület előkészítését illetve azok bevonatolását.

A teendőlistámon több tétel csak az első lökhárító leszedésével válhat elvégezetté.
Ezek a következők:
- jobb első lámpa mozgás
- hidegindításnál rezgés elöl a jobb oldalon
- a bal középső radar fej becsúszása
- a kürt csatlakozójának kontakt hibája
Tehát belevágtam az első lökhárító leszedésének.
A leszedés:
- A zárhídon levő 4 db M6-os torx fejű csavar kiszedése (1. kép).
- A haspáncél lökhárítót is rögzítő csavarjainak kiszedése: 3 db lemezcsavar. Középen 2 db M8-as TX fejű csavar, ettől kijjebb 2 db M6-os TX fejű csavar (2. kép).
- A kerekek előtt a lökhárító szélein 2 db M6-os TX fejű csavar kihajtása (3. kép).
- A doblemezek leszedése a lökhárítóról. Oldalanként 2-2 db lemezcsavar (4. kép).
- Ugyanitt felül az egy-egy darab hlf. lemezcsavar kitekerése, melyek a lökhárító széleinek tetejét rögzítik (4. kép).
- A lökhárító széleinek lefejtése a sárvédőkről: A kerék felől óvatosan húzni (rángatni) kifele a lökhárítót, egy kissé felfele feszítve kiakasztani a patentokból (5. kép).
A kettő közé nem ildomos semmit betenni, különben a fényezés bánhatja!!!
Oldalanként 4 db patent (8-9. kép), elöl 1-1 db - patent van (6-7. kép).
- A lökhárító leemelése az autóról: A motortér záron át kell emelni a lökhárítót, majd azt óvatosan előrefele leemelni, majd rátenni egy rongyra, ruhára.
- A villamos csatlakozók megbontása (ködlámpa, radar).
- Ha van xenon, akkor a vízcsatlakozások szétszedése.
A hibák elhárítása:
- A jobbos lámpám alsó fülénél nem volt csavar (azért rezgett), amit pótoltam.
- A radar fejének házát vissza hegesztettem a lökhárítóhoz.
- Energiaelnyelők műanyag házukba ragasztása Loctite 595-tel.
- Armafelx darab ragasztása a haspáncél és a légszűrőház érintkezéséhez.
- Armaflex darabkák ragasztása a haspáncél és a lökhárító alsó sikjának találkozásához.
A felrakás: A leszedéssel ellentétes sorrendben.
A lökhárító leszedésekor néhány részen elég bizarr látvány fogadott. Sok helyen felütötte a fejét a rozsda, és itt-ott festékhiány volt tapasztalható. Ezek felszámolását a további blogjaimban olvashatod!

Amikor megvettem az autót még nem tűnt fel, de egyre jobban megismerve, korán felkerült a teendőlistára a bal egyes ajtókárpit könyöklőjénél levő repedés kijavítása. A repedés a behúzó mögött volt, vélhetően egy "teljes testsúlyos rákönyöklés" miatt jött létre.
A kárpit leszerelése:
- A kilincs mögött levő csavartakaró kipattintása, majd a csavar kitekerése imbusz kulccsal (1. kép).
- A behúzónál levő csavartakaró gumilap kiszedése, majd a csavar kitekerése imbusz kulccsal (2. kép).
- A kapcsoló sziget kiemelése óvatosan, vigyázva a kárpitra. A csatlakozó széthúzása az emelőkarral (8. kép - 1. részlet). A belső kulcsnyílású csavarok kihajtása (3. kép).
- A kárpit alján a 3 db kereszthornyú csavar kiszedése (4. kép).
- A 9 db műanyagpatent kiszedése, óvatosan (5. kép). A művelet legbiztonságosabban patentkiszedő szerszámmal végezhető!
- A felül középen elhelyezkedő patent kiakasztásával párhuzamosan ki kell pattintani a sinből (6. kép) a kárpitot. Ekkor az egyik kezünkkel fogjuk meg a kárpitot, nehogy az összes kötőelem kiakasztása után lezuhanjon.
- A kilincs bowden kiakasztása (7. kép).
- A maradék stekkerek széthúzása (állapotjelző LED, kilépővilágítás, tükör behajtó) (8. kép).
A hiba:
A kárpit leszedése után a repedés láthatóvá vált (8-9. kép).
Javítását - mivel nem sík felületről beszélünk - műanyaghegesztőre bíztam.
A javítás:
A műanyagot hál' Istennek lehetett hegeszteni, így arra alulról 3 db - az alapanyaggal egyező anyagminőségű - csíkot hegesztett a műanyaghegesztő a repedésre (11. kép).
Amitől féltem sajnos bekövetkezett. Minimálisan átégett a kárpit (12. kép). A hiba alig látható.

A várható sokrétű munkákra való tekintettel - egy beszállítónk javaslata alapján - rendeltem tőle egy célszerszámot akciósan.
Egy patent-, műanyag- és díszléc ki és leszedő műanyag szerszámkészletet: KS Tools 911 8120
Ár: 6.410,-Ft