Tagok >> WarbiRunner (Gyuri) >> Blog
Hetek óta tervezzük, készülünk, hogy felmegyünk a Bihar hegységbe, Pádisra. Filóztam rajta sokat, hogy melyik autóval menjünk, és hát... idén másodjára történt az, hogy a 159 otthon maradt.
És idén másodjára érzem úgy, hogy de jól döntöttem, hogy az öreg 21 éves autót választottam. Nem, nem az általános útminőség miatt, hogy óvjam 159 őfelségét. Az ugyanis rendben volt nagyon. Viszont fent a hegyen esélye sem lett volna. A völgybe egy köves, sziklás út vezetett le, ahol a kis 146 vidáman mászott le még így rendesen megpakolva is. A köves út végén még egy kis patakon is át kellett kelni.
És úgy egyáltalán... lehúzott ablakkal élveztük a suhanó tájat, nem voltunk elszigetelve egy csendes bunkerbe. Nem tehetek róla, nekem így jobb.
És a kis TD kapott egy újabb csillagos ötöst. Ilyen terhelést még sosem kapott, 1500m-re kellett felkapaszkodnia egy elég erős szerpentinen. Hallatszott, hogy nagyon dolgozik, volt hogy spórolni kellett a gázzal, mert kúszott fel a vízhőfok, erősen dolgozott a turbó. De nem maradt szégyenben, a 10-14 évvel fiatalabb autókkal lazán tartotta a lépést. Úgy szálltam ki belőle, hogy megsimogattam a műszerfalat, ez nem semmi volt. Ilyen egy jó autó, ami tényleg bármire jó. Nem városi terepjáró, nem autópálya faló, csak úgy szerényen eljut bárhová.
És még az ebédünket is "megfőzte" :-)
És hogy milyen gyönyörű helyre hozott minket... egy újabb nagy élmény része lett. Elvitt minket az érintetlen természetbe, ahol nincs az égen egy négyzetmilliméter ahol ne látszana egy csillag, ahol a sziklahasadékban hatalmas jégcsapot találunk nyáron, ahol a forrás vizét ihatjuk és ahol megtapasztalhatjuk, hogy mi mennyire kicsik és esendők vagyunk. Ez az a hely, ahova még visszajövünk. Igazából nehéz volt otthagyni is...
Még a jtd-hez gyártottam a telefonomhoz egy tartót. Hosszabb utakon használtam is sokat, főleg navigáláshoz.
A TD-vel is kirándulgatunk néha, hamarosan megint megyünk egy kisebb túrára, ahol a telefonom lesz a navi... és egy csomó zene is preloadolva van rajta :-)
Szóval gondoltam felhasználom a régi tartót, de módosítok rajta. Mágnes helyett valami egyszerűbb, fixebb rögzítést kerestem. Végül adta magát, a szellőzőrostélyba pont becsúszik a 8-as PVC lemez. Az pedig van itthon mindig :-)
Úgyhogy átalakítottam a tartót, hogy be lehessen tűzni a szellőzőrostélyba. Jobb lett, mint a mágneses megoldás. Még jobban kézre esik a telefon, könnyen forgatható sofőr, vagy utas irányba.
Plusz bónusz, a telefon árnyékba került, nem tűz rá annyira a nap. Persze kitudja meddig lesz még meg ez a BlackBerry, elég öreg már. Ha más nem, navinak, utazáshoz zenélni meghagyom..
Ennél az autónál az alap tézis az eredeti kinézet megőrzése amennyire lehet. Nem tudom miért jó ez, de jó :-)
A hangszóróiról már tudom, hogy nem eredetiek, de szolidan a gyári rács mögött lapulnak. Valami jobb féle lehet, mert kék, és normálisan szól a gyári fejegységgel is. A gyári fejegység azonban erős korlátozás. Tud kazettát és rádiót.
A gyári fejegységhez ragaszkodok, úgyhogy olyan megoldás után kutattam, ami Bluetoothos, FM-tramszmitter, de szolidan elrejthető, hogy ne látszódjon.
A legtöbb ilyen kínai lom jó nagy kijelzővel rendelkezik, elég furcsa ízléssel mondható esztétikusnak. És nem illik egy korhű belsejű 21 éves autóba.
Hanem megtaláltam amit kerestem: Xiaomi Roidmi 2S
Szivargyújtó aljzatba tolható kis stick. Nagyon igényes kivitelű minimál eszköz. Ami ügyes, az a hozzá tartozó applikáció.
A telefonra telepített app segítségével lehet hangolni az FM frekvenciát, és ha fut az app, még az akksi feszülséget is kiírja. Kihangosítónak is tudja használni a Kinga szintén Xiaomi telefonja.
A rádió megtalálta könnyen a beállított frekvenciát és tökéletes minőségben, zúgás, zaj, sercegés mentesen játssza a zenét vezeték nélkül a telefonról. Pont ennyi amire szükség volt. Bónuszból két USB kimenet is van rajta, így a telefon tölthető is róla.
Nem volt egy óriási összeg, és a 21 éves "hifit" felokosította 21. századi igényekhez.
A tetőkárpit idén végleg feladta, egész belógott az utastérbe. Ezzel egyetemben a két hátsó ajtókárpit is végleg lehengeredett, kapott elég inzultust az apró lábaktól :-)
Egy ideig gyűjtöttem az erőt, hogy na majd szétszedem, megragasztom. De igazából tudom, hogy ez nem az én sportom...
Szóval végül a kárpitosnál kötött ki az autó, nem vitt rá a lélek, hogy elgányoljam. Itt hozzáértők, rendesen megcsinálták. Standard tetőkárpit anyagból újra lett húzva a teteje. Az anyag szinte pont olyan, mint ami a gyári volt. A textúra egyezik, árnyalatban egy picivel világosabb. Szép, rendezett lett a beltér így.
Az ajtókárpitokat nem cseréltettem, azt kértem, hogy ragasszák vissza. Az is szép lett, elégedett vagyok az eredménnyel.
Nem volt épp olcsó, de ezzel úgy vagyok, hogy egy olyan beltér, ahol órákat töltünk, legyen tiszta, rendezett...
Még a VTT-re hozott nekem "Coyote" Sanyi egy szép új kiegyenlítő tartályt és kupakot. Ugyanis a Selénia Rallyról hazafelé, ha gyorsan mentem az autóval, fogyott a víz. Kazes tapasztalatai nyomán az első gyanúsított a kiegyenlítő tartály volt.
Aztán pont a napokban olvastam a blogját, a csere darab nála nem sokat bírt, úgyhogy óvatosabb lettem. A tartály megy a lassan gyűlő tartalék alkatrészek közé...
Első lépésben levettem a kupakot és szétszereltem. Majd szétszedtem az újat is és ha jól sejtem meg is lett a hiba. A pici rugó, ami a gumi szelepet nyomja a nyíláshoz igen összement az évek során, nyilván nem tartott megfelelő túlnyomást, illetve kifújt.
A szétszerelt új kupakból felújítottam a gyárit, így szép eredeti pajzsos alkatrész maradt ez is.
Körbenézve a motortérben kicsit váratlanul ért, hogy a hűtő ventillátora le van billenve. A vízcsövek fogták, hogy ne essen ki. Két kis gyenge patent és az abba beletekert lemezcsavar fogja gyárilag. Az egyik kis patent egyik füle elporladt, és műanyagostól, csavarostól kidőlt. A túloldalt egy lemezbe tekeredik a csavar, de ez a kis lemez is el volt törve.
Kapott egy kicsit tartósabbnak ígérkező megoldást, kerámia távtartókkal (ha már épp a kezembe akadt).
Ilyen blogom is volt már 7 és fél éve. Akkor egy csövet kellett lehúzni és egy csavart belenyomni a végébe. Fejlődik a technika, most ez már nem volt elég.
Első lépésben letöltöttem az autó programját, módosítottam a megfelelő táblákat, majd visszatöltöttem. Mivel a 159-cen ez az első ilyen beavatkozásom, jobb is, hogy egy ilyen egyszerűbbel kezdtem.
Az MPPS adapterrel 45 perc alatt jön le a program, viszont meglepő módon 8 perc alatt felszalad a módosított.
Még fizikailag is blokkoltam a korom útját, természetesen ideiglenes próba jelleggel..
A tapasztalatok: simább indulás, simább alapjárat, végre normális gázreakció, mintha kipakoltam volna a csomagtartóból egy zsák ólmot. Az automata váltó is meghálálta, az eddig főleg hidegen érezhető enyhe "dobás" eltűnt. Lehet lehelet finom gázzal gyorsítani, úgy sem "dob" a váltó, nem rángat be a motor, nincs hezitálás. A 146-nál is érezhető különbség volt, de ennél inkább drasztikusnak mondanám.
Update 500km után: a fogyasztás autópályán elég határozottan csökkent. Egyelőre csak a computer szerinti adatokat látom, de a 9.7-9.9l-es pillanatnyi fogyasztás adatok helyett sokkal megnyugtatóbb 8.5 körüli értékeket látok bekapcsolt klíma mellett, tempomat 147km/h sebességnél. A városi fogyasztás a fedélzeti adatok alapján nem tűnik kevesebbnek.
MES-el kiolvasva a regenerálási ciklus is hosszabb lett, vagyis lényegesen kevesebb kormot termel az autó, mint eddig.
Másfél éve fotóztam a 146-omat ugyanitt, akkor született a Koszosan is szép. Most itt a párja. Ez is szép, és most még épp egész tiszta.
A klímát bekapcsoltam, és megcsapott az ismerős bűz. Ki is kapcsoltam gyorsan, majd felhívtam a Fékcentrumot, a múltkor kifigyeltem, hogy akciós náluk az ultrahangos, infrafényes, mikrohullámú atomtisztítás :-)
Na jó, szóval ózonnal fertőtlenítik az utasteret, majd ultrahanggal porlasztott fertőtlenítőszerrel a klíma hőcserélőt és a szellőző járatokat. Gondoltam most eltekintek a DIY befújós spray megoldástól (ami amúgy a 146-nál bevált), nézzük mit tud a kifinomult "Wynns" technika. Villogott kéken, az biztos, figyeltem az ablakon keresztül. Jó sokáig ketyegett alapjáraton az autó, mire egyszer kiírta, hogy ready.
Beszereltek egy új pollenszűrőt és ennyi. Sok melójuk nem volt vele, viszont úgy tűnik tényleg eltűnt a büdös mocsárszag.
Az utastér ózonos fertőtlenítését azért is kértem, mert az előző gazdinál volt kiskutyáknak is bejárása az autóba, én meg inkább gyerkőcöket fuvarozok. Legyen csak kipucolva minden.
Bár klubos esemény, ide írom le, itt van alkalmas blogmotor. Szóval a verseny... Nagyon vártuk, a gyerekek is nagy izgalommal készültek, híresztelték az óvodában, iskolában, hogy autóversenyre megyünk :-)
A rajt Várpalotán a Thury várban volt, a szállásunktól egy szűk órányi autózásra. Kicsit késve szedtük össze magunkat, úgyhogy elég tempósan száguldottunk a helyszínre. Nem is maradt sok időnk tenni-venni, már indulhattunk is a Selénia állomásra.
Idén először nem én vezettem. Még annak idején a Hercegkúton az én vezetési stílusom a haradik helyre volt jó, aztán pár évre rá egy 7. majd egy 10. hely is összejött, de egyre csak hátrébb kerülünk. Úgyhogy idén taktikát váltottunk, Kinga vezet. Nem volt önbizalma, már a Selénia ponton át akarta adni nekem az ügyességi feladatot. Na mondom ne már... aki szebben parkol nálam, az simán megold egy ilyen kötél körbevezetős feladatot. És így is lett, szerintem életünk legjobb Selénia állomásos pontszámát hoztuk össze. Beleszámolva az egész jól sikerült Selénia totót is Csöriéknél.
Az itinert az első kanyarnál elrontottuk, de sebaj, mert aztán helyre került minden. Később már csak apróbb malőrök csúsztak be, a mi számlálónkhoz képest nagyon csúszkáltak az itiner szerinti jelzések. Forgalom alig volt, Kinga szépen vitte a kis autót, bár utólag kiderült, hogy ennyire nem kellett volna szigorúan értelmezni a KRESZ szabályokat :-) A kanyarokat fűzte rendesen, gyorsak is lettünk idén is.
Gyönyörű utakat jártunk be, szokatlan kényelemben. A kis TD szinte meg sem érezte a patchwork szerű bakonyi utakat. Meglátogattuk Öskün a kerektemplomot, Zircen az apátságot, Bakonybélen a kálváriát, testközelből megnéztünk egy hatalmas szélturbinát... szép volt és érdekes
A Thury várban is könnyen telt a beérkezés után az idő. Mindig mondogatjuk, hogy "idén megnyerjük", pedig igazából nem is a nyerés hajt minket. Ez egy igazi örömautózás, egy jó kaland. Volt már jobb helyezésünk, de jobb kalandunk talán még nem. Nagyon jó választás volt az öreg 21 éves autó, ez így nagyon kerek volt, kicsit kiszakított a mindennapokból. Köszönjük a szervezőknek a rengeteg munkát amit beletettek. Ha lesz jövőre is Selénia Rally, mi biztosan ott leszünk!
Megtettük az első 400km-t. Az M3-mason 110-120 körül autóztunk. Eleinte csak tapasztalgattam, hogy hogy bírja. Melegszik e, vagy bármi jelét adja e, hogy nincs inyére az autópálya. Szépen jött, duruzsolt, erő is volt benne. Hatalmas szél volt, amit érezhetően rosszabbul viselt, mint régen a jtd. Kicsit kóválygott, de tartható volt. Mások sem siettek, most legalább átéltük az átlag autós kínjait.
Budapesten pihentünk, olajszintet ellenőriztem, motorteret pásztáztam. Minden tökéletes. Az M7-esen már bátrabban nyomtam neki, szépen jött 130-cal, egyszer egyszer megnéztük a 150-et is. Gond nélkül elhozott minket, és a legjobb, hogy el sem fáradtunk. Sima ügy volt. Holnap verseny.. :-)