Tagok >> WarbiRunner (Gyuri) >> Blog
A munkámhoz kellett egy tapi képernyős PC, hogy majdan érintő képernyőre is tudjunk fejleszteni. Gondolkoztam, hogy és mint legyen, végül beszereztem egy Win 8.1-et futtató tabletet. Felújított darab, így elérhető árban került, normális hardvere van és ami kritérium volt, full size USB csatlakozása van. No mindegy, ez a munka része, de igazán azért is döntöttem a tab mellett, mert kigondoltam, hogy mennyi mindenre fogom én ezt még használni. Az androidos tabik nem nyűgöztek le sosem, de ez..
Naná hogy első dolgom volt ezzel kipróbálni, hogy a múltkor rendelt Bluetoothos ELM-327 működik e. Mivel lényegében egy picire összezsúfolt (10.8") billentyűzet nélküli PC-ről van szó, nyilván simán fut rajta a MES. Nagyon egyszerű volt csatlakoztatni az interfészhez, semmit nem kellett telepíteni (kábelnél kell USB serial illesztő driver). Pár perc és már olvastam is ki vidáman az autóm paramétereit.
Kicsit próbálgattam, stabilnak tűnik, nem találtam hátrányát az USB kapcsolathoz képest. Sőt. Egyszerűen óriási, hogy beülök, és szabadon pakolászhatom a kis képernyőt, miközben szaladnak a görbék a grafikonon. Ha kell, kiszállok vele, nincs kábel, és hamarosan kinyitott diagnosztika fedél sem.
Ugyanis a projekt úgy lesz teljes, ha a Bluetooth adaptert beépítem a fedél alá, hogy ne kelljen többé csavarhúzózni, fedelet nyitogatni, fedéltől normálisan nem elférni, szitkozódni, hogy ki volt az a.... szóval aki oda tette. Úgyhogy rendeltem eBay-ről egy kis OBD hosszabbító kábelt, amivel reményeim szerint be tudom úgy fordítani az interfészt, hogy efér a fedél alatt. Persze gondolkoztam ám...
A Bluetooth-t mivel más is láthatja, és nem kell doktori disszertáció kitalálni a párosító kódot, megpróbálkozok egy kapcsolható OBD hosszabbítóval. Készíteni akartam, de felesleges. Ugyanis van ilyen készen, és nem drága. Ha megérkezik, frissítek.
Update: megérkezett a kapcsolható hosszabbító. Szépen beépíthető vele a Bluetooth adapter. Legnagyobb hibája, hogy nincs jelölve a be és kikapcsolt állapot. Ideiglenesen (ami aztán úgyis úgy marad) felcimkéztem. A kormányoszlop mellett kandikál ki a kapcsoló. Kicsit ügyeskedni kell a ki-be kapcsoláshoz, de használható. Így most végre nagyon egyszerű bármikor bármilyen adatot kiolvasni.
Ha semmi nem jön közbe, az öreglány lesz idén a versenyautónk. Kicsit fájó szívvel hagyom itthon a gyönyörűséges 159-et, de ez a verseny így lesz az igazi.
Holnap indulunk a Selénia Rallyra. Rengeteg munkám, tennivalóm volt, így ma késő délutánra maradt a felkészítés. Tegnap megejtettük az olajcserét, szűrők cseréjét, folyadékszintek ellenőrzését. Ma kipucoltuk kívül, belül, guminyomások beállítva, minden alaposan átnézve. Nem a mienk lesz a Rally legszebb autója, de remélem mienk lesz a legjobb kaland.. és talán a győzelem is :-)
Ekkora utat még soha nem tettünk meg ezzel az autóval, nagyjából 1000km lesz.
Visszajött a rángatás...
Nem durván, indítás után 1 percig csinálta és kísértetiesen csak 15 fok körüli hőmérsékletnél (?). Gondoltam ránézek a korrekciókra. Na már ott nem stimmelt valami. MIndenképp végére akartam járni, mert nem szeretnék vészmódban hazavánszorogni valami messzi messzi galaxisból...
Lehúztam a boxot, hátha az a gond. Hát nem. Beindítottam box nélkül és azonnal vészüzembe vágta magát. Kivételesen 3-mas henger no signal.
A vezetéken itt is van egy kis törés, de a múltkor meghámoztam az 5-öst, az erek belül jók. Valószínűleg a késes csatlakozóknak van valami típushibája.
A lusta énem felülkerekedett, nem hoztam csatlakozót a bontóból, és nem csináltam nagy ügyet az egészből. Egy pici csavarhúzót két oldalt a késes csatlakozó alá és fölé benyomkodtam. Ezzel összébb nyomtam a csatlakozót. Szépen visszadugtam mindent a helyére, és kipróbáltam.
És megjavult. A korrekciók helyre jöttek, a rángatáskori -5 (!) és 5-ös hideg motornál mért korrekciók 1.5 alá lementek minden hengernél. Melegen pedig simán 1 alá. A motor szebben, simábban jár, és D-ben fékkel tartva feltűnően kellemesebb, nem rezeg úgy az autó. A gázpedál kisebb mozdításokra is normálisan reagál, nincs az a fura bizonytalan érzet, ami néha előfordult. Azóta sem rángatás, sem fehér füst nem volt egyáltalán.
Viszont lett egy érzetre finomabb autóm. A hangja is szebb, tényleg. És valahogy jobb érzéssel is ülök bele, megvan az a minden OK élmény. :-)
Ahogy jönnek a melegek, a TD füstös. 5 éve ilyen, mégis valahogy most jött rám, hogy zavarjon. Gondoltam nem nagy ügy, tekerek a füst csavaron. Na igen. Azt tudom melyik, de nem értettem, hogy mi teker mit.
A képen ott a csavar. Van egy csavarhúzóval tekerhető része, egy 13-mas kulccsal tekerhető és egy fura bilincs.
A csavarhúzó meg sem moccantotta. No akkor legyen 13-mas dugókulcs. Rátettem, kilazítottam és a 13-mas anyánál fogva tekeredett kifele az egész szelep. A csavarhúzóval is jött az egész szelep, de a 13-as anyához képest a csavarhúzós rész nem mozdult...
Őszintén nem értettem, hogy akkor itt minek mihez képest kellene mozdulni.
Kitekertem az egész mindenséget, amikor egyszer csak megindult a gázolaj. Na észbe kaptam, basszus, nem kéne beleszaladni egy adagoló légtelenítős sztoriba.
Visszatekertem az egészet a 13-mas anyánál fogva és úgy döntöttem, hogy nem piszkálom.
Vasárnap mentünk volna ebédelni. A TD nem indul. Na fene.. Levegős lett? Vagy eltekertem valamit mégis?
Átszaladtam Józsibához, pont a műhelyében sertepertélt. Adagoló guru, kértem, hogy mutasson már nekem egy ilyen adagolót, és magyarázza el, hogy hogy kell légtelenítetni. Mutatott. És rájöttem mi van...
A 13-mas anya egy kontra anya. A csavarhúzóval az egész szelepet lehet ki-be tekerni és a 13-mas anya fixálja a beállított pozícióban. Csak nekem valamiért felragadt az anya, és együtt tekeredett minden. Kivéve amikor visszahúztam :-)
Amikor erővel meghúztam a kontra anyánál fogva, végül elengedte és már csak az anya tekeredett, a szelep nem. A dugókulcs takarásában pont nem látszott. Így jól kitekerve maradt a füstcsavar, ami azt jelenti, hogy elvettem az anyagot tőle. De nagyon. Nem kapott gázolajat. Szóval nem kellett légtelenítenem szerencsére.
A kis bilincs valamiféle jelzés lehet, ha a bilincsig betekerem, akkor vagyok a jó beállítás környékén. Szóval visszatekertem teljesen. Na így beindult az autó, és füstölt mint korábban.
Csaptam egy kört a környéken, autóztam is egy jót... Néha megálltam és hangyányi piciket kifelé tekertem a csavaron, míg el nem ment a füstje, épp csak padlógázra dobott egy kis pamacsot, mint régen a jtd.
Azt hiszem most jó. Nem füstöl, erőben semmivel nem érzem kevesebbnek, meglepően jól húz az öreg gép.
Mire ezzel készen lettem, megnyugodam, meglepett egy kerek ezressel a műszerfalon :-)
Mindig is a "sleeper" autókhoz vonzódtam, amik különcök, de nem feltűnőek.. Ami nem hirdeti magáról hogy szép és erős, mégis sunyin meglepetést lehet szerezni az olyan autók gazdáinak, mint amilyenem most van...
No ez valami más, amit szokni kell. Nagyon feltűnő. Olyanok is észreveszik, akikről tudom, hogy teljesen immunisak az autókra. Mit észreveszik.... egy autóimpotens szájából az "úristen de állatul néz ki" az több mint csupán észrevenni.
Szép, szép, nagyon szép....
Pénteken, ha már úgy alakult, hogy nem megyek Budapestre, gondoltam még egy napot elpazarlok az autómra, hisz vagy 10 éve nem szereltem ennyit (autót), viszont legalább ennyi ideje nem kellett utat elhalasztani az autóm miatt. Kaland az élet...
A motorháztetőt ezúttal zárva hagytam, úgy gondoltam, hogy diagnosztika napot tartok. Semmi száguldozás, előbb csak az udvaron alapjáraton végigtanulmányoztam az összes létező paraméterét. Ismerkedős délelőtt.
Vettem fel pár logot, mindenféle paraméterekkel. Mondanom sem kell rángatott. Nem úgy mint a kábelhibákkal, de egyet-egyet rántott a motor. Persze semelyik görbén nem látszott, minden tökéletesnek tűnt. Sehol egy oda nem illő csúcs, kiugrás, sehol egy fals érték.
A légmennyiségmérőt is meggyanúsítottam, lehúztam, visszatettem, semmi. Viszont szöget ütött a fejembe, hogy normális dolog e, hogy a beszívott levegő 50%-át kipufogógázzal pótolja? És vajon ehhez hogy módosítja az előtöltést?
A tagnapi próbaút előtt és az út első 500-1000m-én ugyanis kifejezetten fehéres füstöt láttam néha jönni hátul.
Ez pedig egyértelmű jele az előtöltés hiánynak. Ez két fő okból történhet:
1. Sok üzemanyagot kap és a "vége" már nem tud elégni. A logok szerint nem kap épp keveset, de normálisnak ítéltem. Porlasztó gond okozhat ilyet, ám a porlasztó korrekciók sem vészesek, tehát valószínűtlen.
2. A befecskendezés időzítés túl kései. De ez meg mitől lenne?
Most kellene kiolvasni és átnézni az előtöltés táblákat, hogy vajon hőmérséklet függők e pl. gyanítom, hogy ugyanúgy nem, mint a 8v-nél. Hallom a hangján, hogy hidegben keményebb hangú, melegben eltompul. A meleg levegő égési késedelme több, vagyis az üzemanyag begyulladása időben tolódik előre. Ettől halkul. Igen ám, de ha ez az "okos" alapjáraton 50% levegőhöz 50% kipufogó gázt kever, akkor az drasztikusan megnöveli az égési késedelmet, közben a légfelesleget a log szerint elég soványra veszi. Elvileg persze bőven elég, de....
Az előtöltés nem változik. A meleg, oxigénben szegényebb levegő késve gyullad be, nem tud elégni a gázolaj rendesen. Kilöki a kipufogóba. Ez ha nem is üdvös dolog, és tuti fehér füstöt okoz, még elmegy. De a nyomorult a következő ütemben visszaszívja ugyanezt a kipufogógázt, ami elégetlen gázolajjal van dúsítva! És rátolja a program szerinti adagot, ami megint nem ég el. Na itt a bibi.
De akkor a progam rossz, vagy mi a csuda?
Valójában nem tudom a konkrét okát, hogy miért ilyen szűk levegőt hagy az EGR, de beugrott megint valami: töröltem a self-learnt functions-t az ECU-ból. Felejtsen el minden adaptív paramétert, kezdjünk tiszta lappal. Ez már késő délután volt, úgyhogy újra hidegen indítottam az autót. Beindult, szépen járt, semmi rántás. Mentem egy kört vele, rajta a laptop, hátha most menet közben elcsípem a rángatás okát.
De nem rángatott! Egyet se!
És a logok tanulságosak, az alapjárati légmennyiséget jóval feljebb engedi, mint paraméter törlés előtt. Hogy ez mi, ezt senki meg ne kérdezze. Programozott avulás, vagy csak betanult valamit a "kontaktos" porlasztók miatt? Mindenképp nagyon fura.
Arról nem beszélve, hogy a reset után az injektor korrekciók is lecsökkentek az elfogadhatóról a teljesen jó szintre. Az agyon piszkált 5-ös korrekciója pl 0 körül van, az 1-esé 0.1-0.2, de a többi sem sok.
Most az autó megint tökéletes, igazából csak (sok) időmbe került és egy ezresembe.
Nos ha nem csatlakozó, nem EGR, akkor vajon mi? Kábel. Mi van, ha kábelhiba? Nosza beindítottam és nekiálltam mozgatni a kábeleket. És IGEN! Ahogy mozgattam elment végleg az 5. henger.... Na jó, gondoltam szűrjük ki, box lehúz, direktben a gyári csatik fel. Járogatott, de rángatott össze vissza. Oké, akkor a gyári kábelezéssel van valami.
Keresgéltem keresgéltem és....a gyári csatlakozó kék kábelét tőben ha mozgattam, akkor újra járt, majd leállt az 5-ös. Hát jó, leműtöttem a csatlakozót. Nem volt könnyű, de két gombostű segítségével megoldható. Nem tudtam eldönteni, hogy csak a saru nem szorít eléggé, vagy belül kábel törés van. A szigetelésen látszott törés, hát úgy döntöttem, hogy atomjaira szedem a kis csatlakozót és lecserélem a kábelét.
2 órám ráment, gravírgéppel műtöttem le a gyári kábelt, visszaforrasztottam egy azonos keresztmetszetű és színű kábeldarabot.
Összeraktam és boldogan vártam, hogy jó legyen. Indítok...ééééés.....nem járt az 5-ös. Ó na neee....
Mozgatom ott ahol eddig, nincs változás. Mozgatom a box csatiját, most meg ott lehet valami. Néha bedöccen, aztán megszűnik. Nézegettem, aztán feltűnt, hogy a csatlakozó egyik vezetékénél a kis gumitömítés kintebb van. Na mondom hátha ott valami...
Konkrétan a kezemben maradt a vezeték. Ehh, ez is megvan. Ez a csatlakozó sajna bonthatatlan, így a közeli bontóból egy ezresért túrtam egyet vezetékestől. Ez már gyorsan ment. Levágtam a régit, feltettem az újat.
Indítottam. Jár az összes henger. De dadog. Nemár basszus.... ilyen nincs.Végig mozgattam újra az összes kábelt az 5-ös henger körül, és a box toldókábelén találtam egy szakaszt amit ha mozgattam, kisimult.
Fogtam, kivágtam a fő kábelkorbácstól a box vezetékét és forrasztottam újat.
Indítok, jár. Egész szépen, simán.
Gyorskötözővel mindent a helyére raktam, ami bandázst leszedtem visszatekergettem, összepakoltam és irány egy próbakör (és tankolás).
Ahogy kigurultam a kapun rántott egyet :-S Még 500m-en keresztül rángatott, aztán abbahagyta. Ááá ez nem létezik. Ezt nem hiszem el...
A fórumos cartársak egyik tippje az EGR volt, attól is rángathat. Mivel elég hozzáférhető helyen van, hát gondoltam lekapom, megnézem, nincs e leragadva.
Tíz perc alatt lent is volt, pedig óvatosan szedtem nem tudtam mi fog és hova kihullani.
A csatlakozót rajtahagytam, kifordítottam. Basszus, tök tiszta. Semmi köze a neten keringő korommal egybeépült elpusztult EGR-ekhez. Egy lehelletnyi koromréteg mindenhol, de tiszta.
Aztán Multiecuscanból indítottam egy aktuátor tesztet. Hibátlanul mozog fel-le, szép finoman. Hát úgy néz ki ez sem nyert, de legalább az EGR rendben.
A visszaszerelés "Giovannisabb" volt, mert a csavarok minősége elég silány. A jól kiszáradt alucsavarok felül szépen rákaptak, alul pedig nem. Vissza kellett bontani mégegyszer. Finoman beletekertem egy menetmetszőt a furatokba, kaptak egy kis grafitos zsírt a csavarok, és így már visszamentek szépen. Egy órám azért elment vele.
Indítottam. Nem is számítottam másra, rángatott. Sőt, igazából mostmár nagyon rángatott...Ó hogy az a...
Egy két hete, mióta bejöttek a melegebb idők, rángatózni kezdett az autó. Fura egy jelenség volt, mert teljesen hideg motornál nem, de aztán ahogy melegedett alapjáraton egyet-egyet rántott. Mintha kihagyna a gyújtás (ami ezen ugye nincs, de utoljára a Wartburgommal éltem át ilyet :-S). Ez mikor elérte a 90-es osztást a hőmérő, rendere elmúlt. Fura...
Aztán kedden be kellet szaladnom a városba a lányomért. A mélygarázsig csak a szokásos apró rántások, gondoltam majd abbahagyja, azt a pár percet ki lehet bírni. De nem így lett. A parkolóból elindulva rántott egy jó nagyot, vészüzembe tett mindent amit ért. A váltó butamódba kapcsolt. Volt N, R, és butaD, ami azt jelenti, hogy 1-esből sehova nem engedi váltani. A módok közt pedig olyan rántással kapcsolt, hogy inkább hozzá se nyúltam a választókarhoz hazáig. Hanem 40-nel 1-esben hazaszenvedtem a dögöt.
Aztán nekiálltam javítani. Az udvaron, ahogy kell. Hiszen pont ezért vettem 5 éves alig futott autót, mert annyira hiányzott nekem ez. Na hagyjuk,,,
Szóval első tipp, a csatlakozók érintkezése. ProdyG cartárs járt így, hasonló rángatás és vészüzem volt ott is.
Hát legyen, lehúztam mind a 10 csatlakozót. Tízet, mert tuningbox is van bekötve. Egyenként csiszolópapírral és egy pici reszelővel megtisztogattam az érintkezőket, majd kontakt sprayvel átfújkáltam az egészet.
Az 5-ös henger csatlakozóit különösen, mert a tárolt hiba "5. henger injektor - no signal" volt.
Egy óra alapos munka és a hibák törlése után boldogan beültem, indítottam és...
Rángatott, elég rendesen.. Na ekkor már Giovaninak (legyen az bárki, csak olasz és tervező) két szülőanyja volt...
Az autóhoz pótkerékkel együt 7db nyári kereket kaptam, mindegyiken Conti Sportcontact 3 gumikkal. Különböző állapotban. Próbáltam itthon kitalálni, hogy hova melyiket tegyem, de nem sikerült igazán összeraknom egy tuti garnitúrát. Két kerék volt amin rengeteg minta van még, a többi olyan forma-forma, még egy szezon bennük van.
Úgyhogy felhívtam a gumist, két fordulóban elcipeltem neki a rengeteg antracit Ti felnit és megkértem őket, hogy rakjanak össze nekem egy használható garnitúrát, vagy javasoljanak valamit, hogy mi legyen.
Gondoltam, hogy ha picit is indokolt, hívnak majd, hogy új gumi kell, hisz nekik az az üzlet. De nem hívtak. Másnap a megbeszélt időpontra ott voltam, már elő volt készítve a 4 frissen centírozott kerék.
És a helyszínen még variáltam picit, mert átcseréltettem egy felnit. Feltűnően le volt horzsolva a pereme. helyette egy épre átszereltettem a rajta lévő gumit. Kicsi plusz költség, de a 4 felni így már fix, nem kell tovább csereberélgetnem.
Aztán gondoltam egyet, rákérdeztem mennyiért raktározzák el a télieket. Valahogy semmi kedvem nem volt 2 fordulóban visszacipelni a rengeteg kereket. Azt mondja 4e/garnitúra. Na mondom akkor ezeket nem viszem innen sehova :-) Ennyiért elteszik, ősszel felhívom őket, időpontot egyeztetek, ők addigra lemosva előkészítik a 4 kereket. Jó szolgáltatás, jó áron.
Aztán csaptam egy próbakört, mert megvallom tartottam a 19-esektől. Bár anno ilyennel próbáltam a Ti-t és tetszett. Na.. most is. Magára talált, sokkal jobban viselkedik vele, mint a 17-esekkel. Nem ráz jobban egyáltalán, sőt, simábban veszi a rossz utakat és mintha könnyebben ugrana.
És hát szép nagyon. Viszont szegény autó így járt egyelőre, még nem sikerült egy normális fotót lőnöm róla. Most is csak az udvar sarkában, kicsit koszosan sikerült, hogy valami azért legyen itt. Na majd, ha indul a kiránduló szezon :-)