liusz - főkép
>> SzervizAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2023-01-23

Lopott órák mentén haladtam.

Beépítettem a levegőelosztó dobozt is.

Most, hogy a karosszéria pozíciók tisztán látszódtak, újra megméricskéltem a beltér méreteket. Érdekesnek találom, hogy akkoriban milyen hangsúlyt fektettek arra, hogy a vezető köré tervezzék az autót és kisebb-nagyobb csalásokkal próbáltak ezen segíteni. Jelen esetben a jobbkormányos kivitel rovására. Méréseim szerint jó 30 milliméterrel van jobbra húzva a kardánalagút az ülések körött, amit az ülések követnek. A sebességváltó bot alja még ennél is jobban jobbra van húzva és a botot döntötték a balkormányos vezető felé. Ez azt is jelenti, hogy a balkormányos kivitelben a vezető lábtere 60mm-rel szélesebb mint a jobbkormányosnál illetve a vezető válla és az ajtó között 60mm-rel van több hely. A vezető is közelebb került a jármű tömegközéppontjához, bár nem mondanám hogy a menetdinamikában ez olyan jelentős lenne. Egy másik ilyen dologról tudok, ami manapság már tudomásom szerint meghaladott. A bal első rugó alsó tányér a futómű trapézon kb. 10mm-rel feljebb van, ami valamelyest emeli a bal oldalt, de gondolom szintbe kerül, amikor csak egyszemélyes üzemben van az autó. A true driver’s car.

Beszereltem egy új ékszíjat is. A középkonzol berakása után, átnéztem a vezetékeket, néhol ragasztottam fel szivacscsíkokat, hogy ne zörögjenek, bár ez nem volt jellemző eddig sem. A 156 több nyikorgó-csikorgó zajt kelt mit ez az autó, de sajnos a jobb ülés szokott zörögni.

Üzemanyagszűrő és nyomásszabályzó egységbe is került egy új szűrőbetét.

Eddig ennyi.

Folyt. köv.

 
>> SzervizAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2023-01-14

Nekiugrottam a hűtő/fűtő rendszer felfrissítésének is.
Lehet, hogy lett volna még benne pár év, de tavaly első felindultságomban mikor a novemberi hidegben a fűtést bekapcsolva csöpögött a rendszer, megvettem a cuccokat. Mint kiderült egy bilincs meghúzással valószínűleg lehetett volna orvosolni. Ez örök titok marad.
Adtam az üzembiztonságnak egy újabb löketet.

Jobbnak láttam kivenni a műszerfalat és a középkonzolt, hogy hozzáférjek a levegőelosztó dobozhoz.
Szétszedtem, kiporszívóztam, teflonos szilikonnal megkentem a lapátokat. Cseréltem a csapot, sajnos a membrán nem ehhez való volt, így utánrendeltem a zárócsapot.
IPRA a néhai gyártója a levegőelosztó rendszernek. A hőcserélő full réz, a csap már a kései műanyag kivitel, az is IPRA gyártmány.

Felszereltem a vízpumpát is. Érdekes, hogy ezen keresztül kapja a fordulatszámmérő a hajtást a vezérműláncról. A hajtást át kellett szerelni, szerencsére a spájzolt alkatrészek között találtam ehhez való új tömítést, nem kellett külön készíteni.

A hűtőt kivettem, kimostam. Az Akron gyártmanyú csöveket a hűtőrendszerhez már felszereltem.

Folyt. köv.

 
>> EgyébAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2023-01-05

A első szériás 1750 105-ösök Bendix főfékhengert és Lockheed fékszervót kaptak. Ha jól tudom a korábbi autókat és a Juniorokat Benditalia egységekkel szerelték. A fékrendszer egykörös, ráadásul álló fékpedálos. A főfékhenger az autó alján foglal helyet, a szervó a motortérben. Az egység bemenete a főfékhengerből jövő nyomásjel az oldalsó csatlakozón keresztül, az erősítést vákuum végzi, a kimenete a hengeres rész végén lévő fékcső csatlakozás.
A bejövő nyomásjel egy kis dugattyún keresztül a félig határolt löketű vákuumszint szabályzó szelepet működteti egy kis membrán segítségével, ami a légköri nyomás és a szívócsőben kialakult alacsonyabb nyomás közötti nyomásszintet állít be a bementeti nyomásjellel arányosan. Ez a nyomásszint hat a főmembrán egyik oldalára, a másik oldalára pedig a szívócső nyomásszintje. Ez a főmembrán egy tolórúd segítségével a kimeneti térre ható dugattyút működteti. Ily módon a fékpedál lenyomásakor megnő a nyomás a kimeneti térben a bemeneti jelhez képest. A pedál elengedése során a szabályzó szelepnél új egyensúlyi állapot jön létre, ez csökkenti a nagy membránra ható nyomáskülönbség mértékét, a rúd kevésbé nyomja a kimeneti dugattyút, ami csökkenti a kimeneti tér nyomását. Nagy vonalakban ennyi. Ügyes mérnöki alkotás a 60-as évekből. Tetszettek még a Rubery Owen feliratú csavarok is.
Szétszerelés után a fém alkatrészeket konzerváltam. Hátha egyszer...

 
>> EseményAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2023-01-05

Még október elején beérkezett az új komplett Lockheed fékrásegítő. A szerelvény mellett döntöttem, jobb, ha lesz egy tartalék egységem. Még 2004 környékén újítottam fel a fékrásegítőt, ez elég régen volt már és az üzembiztonság miatt jobbnak láttam most lecserélni. Ezzel a művelettel befejeződött a fékrendszer teljes felfrissítése, minden gumi izé új lett.
A bal első keréknél leengedtem a fékfolyadékot a tartályból, majd pár csavar után kint is volt a régi. A beszerelés macerásabb volt, mert először a pánt csavarja ütközött a légszűrővel, majd újra a pántot fel kellett lazítanom és egy picit fordítottam a dob két része között. A dob egyik felén vannak a rögzítő pontok, a másikon pedig a fékcsövek bevezetése. Ezeket kellett egymáshoz belőni.
Jó lenne kipróbálni, hogy a légtelenítés jól sikerült-e.

 
>> EseményAlfa 159 2.0 JTDm 170Le // 2023-01-03

A 159 és az elődje 2005-2016 között.

 
>> EseményAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2023-01-03

Kecskemét-Kiskunfélegyháza-Tiszaalpár-Kiskunfélegyháza-Kecskemét
99km
33229km

 
>> EseményAlfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2023-01-03

35km

33130km

 
>> EseményAlfa 156 2.5 V6 // 2022-12-21

Kmét-Páhi-Kmét
70km

 
>> EseményAlfa 156 2.5 V6 // 2022-12-12

Míg a 159 rekreációs szabadságon volt, a jobb sorsra érdemes 156-ot fogtam be napi használatra. Megérdemelten a hétvégi-túrázós autó kategóriában van már pár éve, de valamivel járni kell. Eső, gyakori hidegindítás, só, nyári sportgumi. Sajnáltam. Szerencsére pár éve mindenre kiterjedő waxolást és üregvédelmet kapott, így nyugodtabb voltam emiatt. Alapos alsómosás után bekerült a garázsba.

550km

203126km