Igen, a bal első kerékcsapágy hangos lett. Kellemetlen volt, City után egy próbakörre tellett csak, aztán letámasztottam az autót. Kicsit darabosan forgott a kerék, nem akartam megvárni, hogy a csapágy megforogjon a tengelyen.
Tanulság: a hanyag, kissé feszes csapágybeállítás és a kanyarvadászat nem tesz jót a kerékcsapágynak.
Picit nézegettem, próbáltam a fékrendszer megbontása nélkül levenni a tárcsát, de nem sikerült. A flexicső és a nyereg között van egy acélcső szakasz is, persze az azt rögzítő konzol csavarjai átmenő csavarok, ellentartani csak a tárcsa alatt lehet. Így megbontottam a rendszert.
Elindult a lavina. Ha már megbontottam a rendszert és tavasszal elhatároztam hogy a fékrendszer összes elasztomerét újra cserélem, elkezdem a munkát így főszezon közepén. Tapasztalat szerint legalább három hét, akármihez is komolyabban nyúlok. Ez nagy fájdalom.
Gyönyörű krómozott dugattyúk vannak az első nyeregben, minden tökéletes, de a 18-20 éves gumicuccoknak lehet sok is, így inkább csere.
Még egy hozománya van a műveletnek. Amikor 2004-ben a Classicalfától megkaptam a nyergeket, Saab900 speckó szerint voltak a dugattyúk beállítva az elsőkön, így nem volt utánfutása a betétnek. Ez lehet a hátterében az egyre kellemetlenebb fékcsikorgásnak 60 alatti mérsékelt lassulás mellett, ami a kissé kopott tárcsával kezdett előjönni. Remélem ez most meg fog szűnni, mert a tárcsa még marad.
Új csapágyakat helyi boltban beszereztem, két nap kiszállítással mert az egyik elég speciális. Szereztem hozzá Viton forgótömítést is, meg hőállóbb zsírt. Ennyi tuningot kap most. 24Nm a csapágy ráhúzásra, 14-el behúzta a helyére, visszalazít, 1Nm ráhúz, negyed fordulatot enged, ráhúz picit ha kell, hogy a sasszeg a koronásanyán átfusson. Finoman szalad a kerék, a túloldalit is inkább megcsinálom, nehogy jövőre az is feladja a harcot..
A hátsó nyergek már nem mutattak ilyen vidám képet. A tömítőgyűrű alatt a horonyban a korróziós elszíneződés már majdnem végig haladt a hengeres felületen, így inkább komplett nyereg csere mellett döntöttem.
Várom a kiszállítást.
Vasárnap éjjel 11-kor megint történt valami az autóval. Balatonakali előtt két süldő vadmalac után jött a harmadik, siettek a Balatonra inni talán. Számítottam a lemaradt harmadikra, így már lassítottam, kicsit le is tudtam térni, de a bal első keréknél találkoztunk. Szerencsére csak a bal hátsó ív kapott egy kisebb horpadást, az autó oldala a maszatolást lemosva még mindig hibátlan. Nem is tudom mi lett volna nagyobb szívás a bal első sarka vagy az oldala végig. Ezt most ennyivel megúsztam.
283683km
Meghallgattam újra milyen a V6 hangja ahol igazán jól szól.
Kmét-Páhi-Kmét 66km, 200786km
A 159 most nem volt jó választás a pár órával korábban felszerelt ideiglenes jobb hátsó gumijával. Megvolt az indok és a V6-tal mentem Füredre. Élmény volt a családdal, csomagokkal megpakolt 159 után a fürge V6. Földvár-Enying között emlékezetes dinamikus autózást hozott az út oda-vissza.
Régi vágyam teljesült. Sikerült a családot elvinnem Székelyföldre. Elég sűrű lett így pár napra, de talán lesz máskor is rá alkalom.
Kmét-Arad-Temesvár-Déva-Vajdahunyad-Magyarpeterd
Tordai-hasadék-Torockó-Torda-Nyárádtő-Ákosfalva-Hármasfalu-Parajd-Korond-Csiba
Madéfalva-Gyergyószentmiklós-Békás-szoros-Gyergyószárhegy-Gyergyószentmiklós-Csiba
Csiba-Szentegyháza-Zetelaka-Madarasi Hargita hegycsúcs-Csiba
Csiba-Csíkszereda-Csíksomlyó-Gyimes-Csíkszereda-Székelyszenttamás-Szováta
Szováta-Parajd-Korond-Szováta-Nyárádszereda-Marosvásárhely-Gyulafehérvár-Popas cu Utilitati Autostrada-Temesrékás-Arad-Kecskemét
1980km
Az utak tényleg kivételesen jók és szépek voltak. Autózás a Sóvárad-Nyárádszereda-Kebeles szakaszon volt a legemlékezetesebb. Csiba-Homoródfürdő is nagyon jó, de napközben nagyobb volt a forgalom, éjjel jobb. Egyetlen rosszabb szakasszal találkoztam, Gyergyószentmiklós- Békás-szoros között eléggé szétfagyott az aszfalt, nagy a forgalom, úgysem lehet tempózni és a környezet is kárpótol.
Emlékezetes volt még valahol az A1-n a három kisebb vízenfutásos esemény odafelé a többszöri felhőszakadás közben a dimbes-dombos részen, egyiknél kisebb bizonytalanságot éreztem, elég óvatos voltam, mi nem kaptuk el a korlátot. Sajnos előttünk voltak, akik nem tudták elkerülni.
Még soha nem kaptam autópályán defektet. Szerencsére egy bő km leállósávon döcögés után pont jött egy pihenő. Volt riadalom éjjel 11-kor hazafelé, mert ez az egyetlen olyan járgányom ami nem cipel pótkereket. Mire kigugliztuk a mikéntet, befutott egy autómentő, megegyezkedtünk, vártunk rá 15 percet míg megvacsorázott a rendőr komáival, két óra múlva úton is voltunk egy ideiglenes gumival. Hajnali négykor nyitottam otthon a kaput.
A defektről még:
Fél perc alatt leeresztett, 30-cal mentem a leállósávban. Ledarálta a lökös sarkát (jobb hátsó) egy tenyérnyi részen, a vasat is megigazította. Ma szereztem rá rendes gumit. Tegnap este a vasat kiigazítottam, kifugáztam, majd rendesen festem. Lököst szakira kell bízzam. Dobbetét kuka.
Pályán megállni, főleg éjjel, szemerkélő esőben, családdal nem opció....
~1800km. Autós szempontból semmi említésre méltó nem történt..
'Driving dog' a kifejezés amit nem ismertem és ami meghozta a sikert.
A gyújtáselosztó körüli vizsgálódásaim eredménye az volt, hogy a tengelykapcsoló alkatrész túlságosan kopott. 2-3 fokot is mozgott, ami a főtengelyen ugye 4-6 fok. Ez nem egészséges. Ez is egy olyan finomság, ahova sok év után jut el az ember, mert az autó jól megy, de valami nem tökéletes és az zavaró. Motor felújítva töviről hegyire, karburátor szintén, de az alapjárat valahogy soha nem volt olyan amilyen lehetne szerintem. Jópár éve a gyújtáselosztó is kapott egy felújítást, a tengely csapágypersely lógása szinte megszűnt, ez nagyjából most is igaz. A megszakító bütykös tengelyének kopása sem tesz jót a pontos gyújtásnak, pláne hogy a négy bütyök különböző kopása a megszakítási pont hengerenkénti sietését/késését is felnagyítja a trigonometria összefüggései szerint. Modern, új elosztót nem akartam rárakni, a felújított JF4 Bosch cuccok sem biztos hogy különbek és nagyon drágák. Így kutakodásba kezdtem. Egy NOS eredeti Bosch, kissé rozsdás felületű tengelykapcsolót (driving dog) tudtam találni. Ezt be is építettem már, várom az alkalmat, hogy kipróbáljam. A bütykös tengely feltételezett bajának megállapítását közvetetten fogom kideríteni. Szereztem egy elektronikus megszakítót. Ennek az a nagy előnye, hogy a tengely lógásából adódó gyújtási időpont hibát csökkenti, illetve a bütykös tengely kopásának hatását majdnem teljesen kiveszi. Második lépésben azt is vizsgálom. Ha érezhető a javulás, akkor jó lenne egy megfelelő Bosch megszakító bütykös tengelyt szerezni/csináltatni.
Folyt. köv.
Szombaton egyedül mentem, 11.30-kor már bent is voltam az öreg járgánnyal. Egész nap duma, autómustra a veterános kartársakkal este nyolcig. Öröm volt, hogy sokaknak még mindig ez az öreg Alfa tetszik a legjobban és rá szavaztak. Köszönöm!
Hazafelé még alkonyatban Kiskőrös-Páhi vonalon autóztam is egyet.
Sajnos valami búg. Jobbra húzom marad, balra menet tompul kb. 60-70 között. Lehúzott ablaknál nem zavaró, hajrá, hadd halljam a nord motorét inkább. Azt hittem a gumi amivel legutóbb már foglalkoztam a bükki kanyarok után, de nem. Másnap felraktam a régi gumiszettet (öreg, kemény, igen csikorog) azzal is megmaradt az enyhe búgás. Ajjaj. Kardán csapágy vagy ami még rosszabb a váltó valamije adhatja a hangot. Sebességfüggő, gázra nem változik, erős fékezésnél mintha erősebb lenne. De miért halkul balra menet? Oldalgyorsulás ennyit számít a csapágynak?! Valószínűleg nem hajtáslánc akkor. Ha nem a gumi, akkor talán kerékcsapágy. Na az is lehet. Valószínűleg valamelyik első és a kisebb külső támasztó csapágy, ha a kanyarra változik a hang. Ez az elméleti tippem. Ilyen téma még eddig nem volt, most ebbe is beletanulok sok vargabetű árán. 30000+km és jópár kanyarvadászat az utóbbi időkben, ennyit bírt valami. Annyira nem csodálkozom rajta…
Kmét-Páhi-Kiskőrös-AC-Kiskőrös-Páhi-Kmét ~180km
Fiammal mentünk és megnéztük mi történik pénteken az AC-ben. Laci barátom is hozta két kisebb gyerekét. Fürödtünk, nézegettünk, vásárolgattunk, ettünk. Mi még este meghallgattuk a DJ-ket is.
Odafelé az út rettenet volt 70-80-as tempó az 52-esen, tömött sor, semmi értelme nem volt cikázni. Mégiscsak jobb lett volna Kőrös felé kerülni. Mindegy már, odaértünk kettőre. Közben meg jól lemaradtunk a 200000. km-t megörökítő fényképről, pedig el is próbáltuk, hogyan lehet elkészíteni menet közben.
Kmét-Dföldvár-AC-Solt-Kmét ~180km