Tagok >> Longman >> 155 GTA :)) >> Blog
- Típus:155 GTA :))
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1992
- Színe:grafit
Nos a megpróbáltatások nem értek véget!
Hétvégen szép napos idő volt elmentünk hát kirándulni egyet a Bükkbe, a párom barátnője és párja is velünk jött, egyértelmű volt hát hogy lesz valami baj, ez egy igazi geci ez az "autó", mindig engem akar beégetni! Odafelé semmi baj nem volt, hazafelé ahogy ereszkedtünk lefelé viszont már éreztem a fagyállót. Elhesegettem a gondolatot hogy baj lenne, nyilván megint nyomott ki magából egy kis vizet a radiátor. -----
--- Erről jut eszembe, eltűnt a folt a lábtérből, mintha most nem szivárogna a csapnál a víz, én ezt nem értem már. Illetve van egy összeesküvés elméletem... :D Nyáron észrevettem hogy nagyobb terhelés után átmelegszik a középboxom, a váltókar, a készifékkar, stb. Gondoltam a kipufogótól jön. Csináltattam is egy szép hőterelő részt oda, nagyon baba lett. Viszont mostmár azt gondolom hogy nem a kipufftól melegszik az, hanem a fűtőradiátorhoz lehet köze. Azt még nem tudom hogyan lehet ez, de rá fogok jönni!! ---------------------------------------------------------------------------------
Szóval jöttünk lefelé, megálltam egy kereszteződésnél, éééés dőlt a gőz a kocsiból, na mondom fasza, a vízhőmérő szerint nem melegedett, de néha visszaesett a mutató 70 fokra, ebből nyilvánvaló volt hogy levegős valahol, viszont vízcsíkot nem húztam. "Gyorsan" legurultam a hegyről be egy parkolóba, ahogy megálltam már jött a gőz, le is állítottam. A tűzfaltól gőzölgött, meg hagyott egy kis tócsát. El nem bírtam képzelni honnan gőzölöghet. Hát a fűtéscsövektől. Ráöntöttem 2 L vizet, és nem csöpögött, megtöröltem a csövet, nem vizesedett. Elindultunk, ugyanaz a tünet!!! Na mindegy valahogy haza hoztam, túl sok víz nem is ment el, csak ugye pont a leömlőre ment egy része, így rögtön füstölt. Nagynehezen rájöttem hogy valószínüleg a gumiscső hozzáért a leömlőhöz, ezért kilukadt. Holnap szétszedem, aztán csere.
Fagyálló 1,5 L - 1.800 HUF
Fagyálló 1,5 L - 0 HUF (ajándék)
Gumicső + bilincs - 2.200 HUF
Ion víz - ?
Nos mint írtam ha meleg a motor akkor az önindító nagyon lassan forgat, mintha az akksi megmerült volna. Egyértelműen az önindítót hibáztattam, és beszereztem egy pót-önindítót is amit felújítattnék.
Azért csak rámértem, mert pont a múltkor a 155 topicban erről volt szó hogy alapjáraton felkapcsolt fogyasztókkal is 14,4V nak kell lennie. Nos nekem van 13,55!! Sőt ahogy tartottam úgy ment lefelé. Aztán rájöttem azért, mert beindult a ventillátor! Ez arra engedett következtetni, hogy meleg motornál azért nem indul mert annyira megmakkan az akksi hisz megy egy nagyfogyasztó (ventillátor), viszont töltés nincs! Úgyhogy ez GENERÁTOR FELÚJÍTÁS!!
Egyébként kitaláltam egy új költségnemet: szopóág költség! Mit jelent, hát azt hogy ez a generátor felújítás már benne van 5995 Forintomban, mert 1x megvettem az önindítót, 2x mert megbüntettek tilosban parkolásért, mert nem indult a dög és otthagytam.
Budapesten jártunk, majd hazafelé megcsodáltuk az őszi színekben pompázó Mátrát, és a Bükköt!
Nos, a legutóbbi megfigyelésem alapján a következőkre jutottam:
1. Első megállapítás - csal az óra + 10 fokot.
A megállapítás bebizonyosodott többszöri megfigyelés szerint is 60 fokról indul az óra.. Így ha 90-et mutat akkor 890 fokos, ha 100-at akkor 90. No para.. :)
2. Második megállapítás - fogy a víz. (egyben a 3. megállapításra is válasz)
Péntek reggel megzavartam a kicsikét, hátha látok valamit. Láttam.. Jött a gőz, de mire felnyitottam a motortetőt, meg is szűnt..
Viszont csöpögött a víz, megkerestem hát honnan! Az egyik hengerfejről a termosztátba menő gumicső bilincse nem volt ráhúzva mert megugrott rajta a menet.. Kicseréltem, és lehúztam, meg persze a többit is. Elég lazák voltak. + észrevettem hogy a legtöbb utólagos vízcsövön hajszálrepedések vannak. Ennyit ezekről, muszáj lesz valami minőségibb vízcsőkészletet beszereznem.
Nos ezek után rátöltöttem egy kis vizet is, 100km-re belement 1,5 L víz. Utántöltöttem és reménykedtem hogy mostmár jobb lesz a helyzet.
Ezután megjártam BP-et, a belvárosban 1 órás dugóval, majd Érden rátöltöttem a vízre. 280km-re elfogyasztott 2 dl-t!!! Ez már jó!
Viszont azt is észrevettem hogy a fűtőradiátor engedi a vizet, pedig ez már a hekkelt verzió.. :(
Maklárnál jártam hogy beszerezzek néhány fontos dolgot:
Klíma Retrofithoz (R134-esítés)
- klíma kompresszor
- motortéri csövezés
- kímahűtő
Ha már ott voltam hoztam még:
-olajhűtő elé levegő elvezető műanyag
- "B" oszlop takaró műanyag
- Bal oldali biztonsági öv állító mechanika
- hátsó doblemezek belső takaró műanyagjai
- AC takaró műanyag
- lámpamosó
- csomagtérfedél
- fűtőradiátor
- V6 önindító
- AC relé takaró dobozka
Hát ez egy hosszú történet de leírom, először is, azért hogy meglegyen nekem összefoglalva, másodszor hátha olvassa egy okos ember és tud rá mondani valamit.
Elöljáróban annyit, hogy nekem alapvetően víziszonyom van, mármint ami az autókat illeti. Mindennek oka, mintegy pszichológiai önelemzésként, az első autómra vezethető vissza, mely egy 1986-os nagyon sok tulajdonost megélt Fiat Uno Turbo I.E gép volt. Na annak sohasem volt tökéletes a hűtése, hol a vízpumpa eresztett és felforrt a víz, hol a termosztát nem volt jó, hol a hűtőventillátor, de ha épp tökéletesnek tűnt minden, akkor is melegedett.
Ezt követően a 155 2.0 TS, ugyan valószínűleg jó volt, de ha nagy melegben 90 fölé úszott a mutató a para rögtön rámjött, ezért gyakorlatilag folyamatosan a nem létező hiba után kutattam..
Persze az olyan autók, amik nem sokáig voltak nálam, azoknál nem volt gond.. J Kivéve talán a 156 2.5 V6-ot, mely szintén óra szerint képes volt 100 fokra melegedni, ha sokat járt nagy melegben egyhelyben, de azt mondják ennél normális..
Aztán jött a donor 164 3.0 V6. Pár hétig használtam, semmi baja nem volt, hidegebb-hűvösebb időben 80 fok fölé nem melegedett, pedig a termosztát, ha jól emlékszem 82-83 foknál nyit, a ventilátor első fokozata pedig 87 foknál kapcsol.
Persze ahogy melegedett az idő vagy sokat járt alapjáraton, belenyalt a 90 fokba, de ennyi.
Aztán beépítésre került a 155be a motor, és innentől jön a lényeg!
A történethez hozzátartozik, hogy gyári állapotában, a 164-ben a menetirány szerint jobb oldalon van a termosztát, és a hűtőn a vízcsövek csatlakozói.. Viszont a 155ben így nem fér el, ezáltal át kellett variálni a baloldalra. Lényegében ez a része 164 3.0 V6 24V – 155 2.5 V6 12V hibrid! És a vízhűtőt is ki kellett cserélni, ugye a csőcsatlakozók miatt. A hűtő egy GTV V6 TB-é lett, gyakorlatilag ugyanakkora, ill. pár centivel ez keskenyebb. ENNEK IS LEHET JELENTŐSÉGE!! (??)
Tehát az első pár hónapban nem volt gyári vízhőfokmérőm, egyszerűen nem működött. Nem baj, mert egyébként is elővigyázatosságból beépítettem mindkét hengerfejbe egy-egy utólagos hőmérő szenzort, melyek mutatták közvetlen a hengerfej hőmérsékletét..
Nos érdekeseket lehetett látni, először nem igazán melegedett a gép még üzemi hőfokra sem, bár ennek az oka a rossz termosztát volt. Kicseréltem. Eztán javarészt 80 fokon volt a hengerfej, kivéve, ha sokat araszolgattam, vagy állt egyhelyben, ekkor elérte a 100 fokot is.
Legjobban egyszer Budapesten paráztatott be, akkor nagyon elmelegedett egész 110-115 fokra is. De a víz nem forrt.. Viszont a műszer ennyit mutatott. Akkor utánajártam, hogy hengerfej hőmérsékletnek ez teljesen jó. Még egy lézeres hőmérőt is kölcsönkértem és azzal nézegettem melyik része hány fokos. Érdekes volt hogy aszerint üzemmeleg motoron, a hengerfejen 100-105 fokot mértem, a termosztátból a hűtőre szaladó csövön pedig 78-82 fokot, sőt próbaképp egy éppen zöldkártyázó Renault Megane-t is megmértem, és sokkal melegebb volt, mint az enyém. Így látszólag minden rendben volt mégis paráztam..
Többek között, azért mert fogyott a vizem! Tócsa sehol, pára sehol, nyoma sehol, csak mindig kiürült a tartály.. És nem is melegedett, olajban nincs víz, vízben nincs olaj! A ventillátor előírás szerint működött!
Aztán helyre tettem a gyári vízhőfokmérőt, érdekes hogy az rendesen 90 fokot mutatott mindig. Ezt el is könyveltem sikernek, csak az a fránya vízfogyás nem szűnt meg. Tócsa, és a fentebb leírtak továbbra sincsenek!
Aztán egyszer észrevettem egy késő esti csapatás után (EZ IS FONTOS ÉSZREVÉTEL), akkor még elég hidegek voltak estefelé, hogy az űzés után a bal első lámpától pára jön kifelé, de akkor nem sikerült analizálni honnan, mert tök sötét helyen voltam, elemlámpa meg sehol. És fagyálló szagot is éreztem. Mire a városba értem, a párolgás MEGSZŰNT!
Aztán jöttek a melegebb így párolgás nem volt látható, fagyálló szagot néha éreztem, és aztán az a 90 fok gyakorlatilag 100 fokon állt inkább meg, a műszer szerint.
De a víz nem forrt, sőt. Érdekes, hogy ha nagyon meghajtottam, akkor mintha még hűlt is volna visszafele.. :/ Bags kollégától kaptam azt a tippet, hogy a 3.0 vízhűtőjén van levegőztető, ami a gyári kiegyenlítő tartályra megy, az én rendszeremben viszont nincs ilyen, így a GTV hűtő levegőztetőjébe gyártattam egy csonkot, amit összekötöttem a kiegy. Tartállyal, de nem változott semmi!
És így eltelt a nyár, 40 fokban tóparton araszolgatás 10km/h-val, nagyjából műszer szerint 95-100 fok közti (gyakorlatilag alig pár tized millimétert mozdult 90 fölé a mutató) vízzel, illetve utántöltögetéssel..
Aztán következett egy hosszabb leállás, és miután újra használatba vettem a kocsit jöttek furcsaságok. Kb. 1 hónapja volt mindez, akkor még igen melegek is voltak, és a vízhőmérő óra szögeződött a 100 fokra, tehát már nem igazán a 95-höz volt közel, ahogy azelőtt..
Ettől megijedtem, és elhatároztam, hogy mostmár végleg a végére járok, mert nem akarom hengerfejezni a kocsit!
1. - Első megállapításként azt figyeltem meg hogy csal a vízhőmérő órám, mert nem 50 fok alól indul, hanem 60-65 fokról. Ha ez igaz, akkor 10 fokot biztos csal felfelé, és akkor a 90 fok az 80, a 100 pedig 90. Ez passzolna is a 164 eredeti működéséhez.
Ami viszont nem támasztja alá ezt
- hogy süsnye Úrnál a műszeregység hibátlanul működött, bár az is lehet, hogy itt a zavart a 164 szenzor-155 műszer együtt-nem-működése okozza
- nemrég teljes hidegen beindítva mintha 50 fokról indult volna, de ebben nem vagyok biztos, még le kell ellenőrizni és más 155 tulajokat is kikérdezni, hogy nekik 50 fokról, vagy 50 fok alól kezd-e el mérni?
Ha felfelé csal az óra, akkor ez a probléma megoldva!
2. – Második megállapításként megmérem mennyi víz fogy, első mérés szerint 80-100 km után töltöttem bele 1 L vizet. DE, mintha rémlene, hogy nyáron sokkal több km után sem kellett bele többet tölteni. Ennek azért van jelentősége, mert ahogy korábban írtam a hűtő gyakorlatilag kisebb, mint a gyári, nem-e az van, hogy ha feltöltöm csurig a rendszert, akkor ki kell dolgoznia magából, mert a hűtő miatt nem tud ekkora mennyiséget „fogadni”, és ez nyomás alatt, nyitott termosztátnál történik meg! Ha így van, akkor a probléma megoldva,
Mindenesetre most lemérek 300 km-t, és megnézem mennyit kell rátölteni. Ha 1 Litert, akkor megmérek 600 km-t, ha akkor is 1 litert, akkor biztos hogy a probléma megoldva!
Ha viszont több víz fogy, akkor baj van!
3. – Harmadik megállapításként marad az a párolgás megkeresése amit fentebb írtam, de ennek megállapításához sajnos meg kell várnom, amíg lesz olyan hideg, hogy mindez láthatóvá váljon. Ha találok ilyet, az ugye azt jelenti, hogy valamelyik vízcső vagy repedt, vagy a csőcsatlakozás nem megfelelő, ha ezt megtalálom a probléma megoldva.
Úgyhogy következik part2 hamarosan! J
Ezzel a praktikus kis "ládával" sikerült rendet tennem a csomitartóba. Majd még szerzek bele szatyorakasztó fület is, de egyébként amíg a nem kerül bele a hifi addig így marad..
Végre van távirányítóm, sajnos a csomagtartó nyitását erről nem sikerült megoldani, de majd meglátjuk..
+ később szeretnék bele "komfortot" is, azaz hogy felhúzza, és leengedje az ablakokat, sőt a tetőt is így szeretném megoldani.
Sikeres műszaki vizsgát tett. Sajnos nem elég hogy a bal hátsó féknyereg be volt rohadva és kicseréltem, az ugyan jó lett, de a jobb oldali (ami egyébként teljesen jónak tűnt) is cserére szorul, volt eltérés sajnos..
10.530