Kn[.]xX - főkép
>> SzervizAlfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2011-03-11

Végre eljött a tavasz és vihettem az autót (0311) az ilyenkor szokásos kerékcserére (1.580Ft !). Aztán ha már ott jártam lecseréltettem az olajat (3.690Ft) az Ofitól rendelt Selénia 20k 10W40-esre. Meg hát ami vele jár: olajszűrőcsere (1.390Ft) és levegőszűrőcsere (1.590Ft). A nem rég Erhardtól vásárolt hátsó lengéscsillapítók is bekerültek a helyükre, nem kevés munka árán (18.000Ft). A srác, aki csinálta, azt mondta, az olaszok inkább maradtak volna a pizzánál.. :) De természetesen itt is dícsérték a vasat.. úgy látszik ez már elmaradhatatlan. :):P Minden hozott (azaz vitt:) anyagból készült (eredeti gyári szűrők + olaj + monroe lengéscsillapítók), tehát a feltüntetett árak munkadíjak. A futóműállítás elmaradt, mert a bal első axiálcsukló (így nevezték:), gondolom kormányösszekötő (?) cserére érett, így kevésbé tudták volna jól beállítani, és a cseréje után meg mégegyszer kellene, úgyhogy az egy legközelebbi alkalomra maradt. De legalább kérdezés nélkül jól döntöttek, azaz nem fizettették ki velem kétszer az állítás árát. Egy jó pont. Sokkal jobb, azaz puhább lett az autó futóműve, a kátyúkat jól kezeli, már nem annyira feszes, mint a korábbi keményített (+50%) gátlóval (ami mellesleg prat002 gépében fog tovább élni). Más.. de egyelőre tetszik. Bár a nyári kerekek (17" Pirelli P Zero Nero) hangosabbnak tűnnek a télinél.. (15" Michelin). És nem utolsó szempont.. hogy lemértem a kerékív magasságokat csere előtt és után. Előtte benne voltak a kerekek a hátsó ülésen és a csomiban, lusta voltam kiszedni:)

De íme a számok: BE 62,3 JE 62,3 BH 62 JH 61,3.
Kerékcsere és lengéscsillapítócsere után: BE 63,8 JE 64,2 BH 65,2 JH 64,8.

Ami feltűnt, hogy elöl más érték lett. Azaz nem maradt egyforma, ezt nem értem miért, ugyanúgy a garázsban mértem, tehát nem volt egyenetlenség. Hátul ugyanúgx eltérő. Már nem voltak bent a kerekek, csak a láda a csomiban, meg félig a tank, ami szerintem ráadásul középen van és az autó vízszintesen állt. Az első lengéscsillapító cserénél Erhard mondta, hogy magasabb lesz az autó valamennyivel, ne ijedjek meg:) Gondolom itt is fog még süllyedni a hátulja, de ezek a számok már jobban tetszenek. Egy szó mint 100, jobb lett az autó és elvileg a stabilizátorok se szorulnak cserére, se elöl, se hátul.

km óra állás: 158.411km

A téli gumikat idén 4.387km megtétele után cserélték a nyáriak. Eddig összesen három telet használtam a téli gumikat, összesen 7972km-t megtéve. Ami még mindig nem sok. Szerintem. Igaz, idén többet mentem vele, mint az előző két télen összesen.
Olaj és szűrőcsere 18.023km után.

>> SzervizAlfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2011-03-09

(0309) hátsó lengéscsillapítók átvétele (monroe 16748) Erhardtól.

>> SzervizAlfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2010-08-28

A csömöri norautoban kerültek beszerelésre (0828) a nemrégiben beszerzett alkatrészek.

[Költségeim: első lengéscsillapítók 15000Ft és fékbetétek cseréje 6000Ft, jobb oldali féltengely gumiharang cseréje 12500Ft, fényszóró állítás 1990Ft]

>> SzervizAlfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2010-08-27

(0827) Monroe Original első lengéscsillapító (pár) E45009 17200Ft /db + Textar fékbetétek előre (pár) 15600Ft /pár by Erhard

>> EseményAlfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2009-08-29

spqr vs. automax

A minap (0817) egyik ismerősömtől kaptam egy e-mailt, hogy a Fiat-nál regisztráció ellenében Ferrari baseball sapkát adnak ajándékba és ő már át is vette. Kaptam én is az alkalmon, regisztráltam, majd nem sokkal később felhívtak, hogy megerősítsék a regisztrációt és megkérdezzék, mikorra terveztem az átvételt. A legközelebbi Fiat szalonnak egyébként egy budapesti üzletet jelölt meg, amit telefonon a váci SPQR-re változtattam, mert az azért mégis csak közelebb van.

Még zárás előtt sikerült odaérnünk, rendben át is vettük a két baseball sapkát, majd egy ingyenes "3 pontos" műszaki átvizsgálás következett, amit egy (ill. két) ingyenes lengéscsillapító méréssel (rázópados vizsgálat) egészítettek ki. A "3 pontos" vizsgálat eredménye pozitív lett (lásd egy korábbi blog), de a lengéscsillapítottság ellenőrzés negatív eredménnyel zárult. Kicsit' csodálkoztam a dolgom, mert keménynek kemény a futómű (ültetett kaszni, rövitített-keményített gátlók), de alig pár hónapja csináltattam őket, ennyi idő alatt ilyen szinten nem mehetett tönkre. A bal hátsóra először 2%-ot (!) mutatott és az elsők között is olyan szintű (14%) eltérés volt, ami (elvileg) már nem megfelelő, tehát (a nemsokára esedékes) műszaki vizsgán bukta lett volna. Ezután "hibakeresés" következett. Mi okozhatja..? A kerekekben lévő légnyomás értéke befolyásolhatja az eredményt, úgyhogy annak bemérése következett. Körben 2,8bar-t mutatott a műszer (by Szentmihály úti non stop gumis..), úgyhogy le lettek engedve 2,2-re, majd újabb rázópados vizsgálat következett. Ennek eredményeképpen javultak az értékek, de egyik tengely sem felelt meg a végén. A bal hátsó 2%-ról 11-re növekedett de ez még kevés a boldogsághoz (min.30%), és az elsőknél sem javul a %különbség. (részletesebben lásd alábbi táblázatok)

Nem tudtunk mit csinálni, főleg, hogy zártak is. Átvettem a kinyomtatott Mérés tanúsítványt, majd eljöttünk és útközben felhívtam Raj Tamás, a gátlók készítőjét, hogy mi történt. Csodálkozva hallgatta végig a sztorit és nem hitte el az eredményt, mert ő, akkor 50%-osra állította őket, amit kiszerelve mért be és amiről papírt is kaptam. Kértem, hogy nézzük meg együtt, ha lehet, és aztán kiderül mi az igazság.

Szerdán (0826) el is mentünk Gödöllőre, ahol kiderült, hogy az SPQR-ben végzett mérés pontatlan (nem igaz/hamis/valótlan). Majd javasolta (Raj T.), hogy menjek el egy másik helyre beméretni újra, hogy ott mit mutat a pad. Ugyanis, nem első alkalommal fordul elő vele, hogy a megrendelői hasonló Mérés tanúsítványokkal mennek vissza hozzá. Majd egy következő (független) mérés meghozza a várt eredményt. Én is így tettem.

Szombat ellenére munkanap lévén (0829), mára foglaltam magamnak időpontot délutánra az újpesti Automax szervizbe, ahol még anno a téli gumikat is vettem (akkori Abaqua Kft.). Elmentünk, bemérték és láss csodát.. az első tengelyen, mindkét oldal 50% feletti eredményt mutatott, míg a hátsó tengelyen sem annyira vészes a kép, mint ahogy azt Vácon lefestették, mert a bal oldali 46%-ot hozott a konyhára, a jobb oldali pedig az elsőkhöz hasonlóan 50 felett. Ez a mérés már 2,2-es gumikkal történt. Ja és nem került 3600Ft-ba mint a Norautoban. Tengelyenként 710 jó magyar forint lett volna, de rendes volt a srác és csak egyet írt fel:) Később kiderült, hogy ő is rallyzott (még Ladával) és Raj T. gyártotta az ő gátlóit is. Kicsi a világ..

Miután végeztünk, természetesen felhívtam az eredménnyel, hogy lám, valóban igaza volt. Mindketten megnyugodtunk, de egy kérdés azért nyitva maradt:

"Pénzt akarnak?"

Nem tudtunk másra gondolni, minthogy a váci szerviz egy ilyen ingyenes méréssel megállapítja, hogy "rossz" a futóműved, majd felajánlja, hogy megjavítja / kicseréli az alkatrészeket. Ez mind munkaórában, mind alkatrész eladásban jó üzlet - lett volna..

Képek: [1] spqr mérés 2,8-as gumikkal [2] spqr mérés 2,2-es gumikkal [3] az automax udvarán [4] automax mérés 2,2-es gumikkal

[Költségeim: rázópados futómű vizsgálat 710Ft]

>> EgyébAlfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2009-08-17

Ferrari baseballsapik (0817) a FAM jóvoltából:) SPQR - Vác + ingyenes műszaki átvizsgálás. Fékhatás, rázópados lengéscsillapító mérés, ékszíj- és töltésellenőrzés Mérés tanúsítvánnyal.

>> SzervizAlfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2009-06-17

Elkészült. (0617) Szuper lett a futóműve nagyon, az új lengőkaroknak és a RAJ hátsó gátlóknak köszönhetően. Nagyon jól tart a kanyarban, nem dőlöngél, szépen fekszi az utat és nem utolsó sorban nagyon jól viseli a kátyúkat. Sokkal-sokkal jobb lett. Úgyhogy az elsőket is kezelésbe vetetem nemsokára.

Az olaj sem a kormányműből 'folyik'. Inkább a váltó lesz a hibás, ami viszont nem olyan nagy gáz, mintha a kormányművet kellene -esetleg- cserélni. Így ha minden igaz, elég lesz a tömítéseket kicserélni, csak ahhoz jól szét kell kapni, ahogy hallottam. - Legközelebb..

Helyére került az üléscsavar. Gergő szerint sem volt gyerekjáték a visszahelyezése, de megoldották. A xenon viszont nem javult meg. Arra azt mondták xenonos hozzáértők, hogy nem biztos, hogy a trafóval van a gond, az is lehet, hogy egyszerűen csak nem kap elég feszültséget, azért kapcsol le, vagy éppen azért nem kapcsol fel. De csak a jobb oldali..?! Mondjuk ez is magyarázható azzal, hogy az van messzebb az aksitól.. de mire nincs magyarázat? Egyszer kiderül mi a hunyó..

A rezonátor csövet éppen ideje volt már cserélnem.. Kicsit ki volt már szakadva, mert mindig az ér le először az alacsony hasmagasság miatt. Tehát ezért volt olyan érces, fura hangja a kipufogónak onnan alulról, nem pedig mert valahol kilyukadt a dob vagy a cső. Hál' istennek így egy dolog cseréjével megúsztam az egészet. Ami a rezonátorcsőtől hátrafelé van, az pedig úgyis kuka lesz nemsokára.

Ami legközelebbre maradt, az a jobb hátsó elektromos ablak vizslatása, hogy mitől nyikorog. Illetve a jobb első is kaphatna egy automata üzemmódot, hogy ne kelljen azt sem felfelé mozgatáskor végig nyomva tartani, ahogy a bal oldalit sem kell. A 'lefelé'-vel nincs gond, az úgy működik. Elképzelhető, hogy kicseréltetem a most benne lévő (2008.május, Selénia) motorolajat, arra, amit Egom-ban nyertem. Igaz, hogy még nem tettünk meg azóta 10.000km-t vele, de az egy év már letelt, és a nyeremény is itt fog csak álltában tönkremenni, ha nem használom el.. Ami még hátra van, az a vezérlés átnézése. Új vez.mód-ot 99%, hogy kapni fog lassan. Ha pedig a váltó szétszedésre kerül és kitömítik rendesen, akkor lehet, hogy megoldódik a hátramenet-recsegés időszakos problémája is egy váltóolaj cserével. Futóműveshez még nem lett elvíve. Sor kerül erre is, de lehet, hogy csak az első gátlók cseréje után. Igaz, hogy addig kapaszkodnom kell a kormányba és a gumik sem kopnak megfelelően, de jövőre úgyis kap újakat, addig meg csak kibírják. Hát ennyi. Jövő hónapban folyt.köv.

[Költségeim: rezonátorcső ~13.000Ft, munkadíj ~14.000Ft + 1.000Ft]

>> SzervizAlfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2009-06-15

Ma (0615) elvittük az autót Gerissimoék műhelyébe, hogy utána nézzenek pár problémának a 'gátlók+stab csere+statisztika' c. bejegyzésben összegzettek közül, illetve kicseréljék a gyengélkedő hátsó lengéscsillapítókat a Raj Tamás (link1, link2) által készített egyedi, keményített (50%) és rövidített (2cm) gátlókra. Remélem nem fog beleérni a 17-es kerék ezután sem a kerékívbe nagyobb gödröknél. Állítólag komfortosabb lesz az autó, az eddigi sportos, feszes futómű után, mert az előző gátló csak befelé rugózott, kifelé nem, de feszes is lesz egyben a nagyobb kanyarsebesség elérés érdekében. :] Kiváncsian várom az eredményt. Ha megfelelő az élmény, akkor a nem régen beszerelt, elsők is követik a hátsók sorsát.

A jobb első lengőkarok a futóműves szerint cserések voltak, emiatt nem is lehetett beállítani rendesen, hogy ne húzzon balra az autó, úgyhogy az Erhardtól rendelt jobb első, alsó (OCAP) és felső (gyári!) lengőkarok is beszerelésre kerülnek.

A rezonátorcsövet is kértem, hogy rendeljék meg és cseréljék egyúttal, mert elég furcsa hangokat hallat a kipufogóm már jóideje, kicsit olyan mintha lyukas lenne valahol, de nem az. A rezonátorcső és a hátsó dob a gyenge pontja. A rezgőtag cserélve is lesz, a dob még marad, de már remélhetőleg nem sokáig:) (lásd: 'végekre fel!' c. bejegyzést)

Ezen kívül, apró idegesítő problémákat is megkértem, hogy orvosoljanak, ha lehet. Ilyen pl. a csomagtérvilágítás hiánya - mert kiégett az izzó :), a jobb első xenon bizonytalansága - szerintem érintkezési probléma lehet, vagy trafó.., a jobb hátsó elektromos ablak eléggé kínkeservesen működik - nagyon nyikorog, hasonlóképpen a múltkor berakott stabilizátor rudak - hiába újak, nyikorognak rajta a gumik :S. De ide tartozik még a hátramenet recsegése - nem mindig, de néha előfordul, mikor még hideg a motor (vagy még magas a fordulatszám) - elképzelhető, hogy a váltóolaj okozza..(?), és a hátsó üléstámla rögzítésekor egy csavar az istennek nem akart a helyére menni - természetesen ez is a jobb oldali.. (hi-fi szerelés után). Reméljük megoldásra talál minden apró probléma.

De ha már ott van, természetesen megkértem őket, hogy nézzenek rá a vezérlésre és a kormányműre is, amiből szivárog néha az olaj.. :S. Biztos, ami biztos alapon. Illetve gondolom a lengőkarok és a gátlók beszerelése után szükségessé válik egy futóműállítás is.

Hát ennyi. Optimistán, bizakodva várom a hívást, hogy minden ok, mehetünk érte:)

>> Tuning és extraAlfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2009-06-11

Elkészültek (0611) az egyedileg gyártott hátsó gátlók, rövidítve a rúgóút, keményítve (+50%) a nagyobb kanyarsebesség elérése miatt. :] Délután el is szaladtunk érte Gödöllőre, már csak be kéne szerelni. Erre talán jövőhéten sor is kerül Gergőéknél a lengőkarokkal együtt. Kíváncsi vagyok a végeredményre.

>> Tuning és extraAlfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2009-06-07

Mai napon (0607) leadtam a tartalék gátlóimat Raj Tamáshoz Gödöllőre, hogy gyártson belőle nekem egy megfelelő hosszúságú és keménységű gátlót hátulra a mostani elfáradt lengéscsillapítók helyett. Pár hete még Monroe-n gondolkoztam, de szerintem ezzel jobban járok, mert ez az autóhoz és az igényeimhez lesz szabva, nem pedig egy valahogyan beállított gátlót teszek be, legyen az Monroe, vagy akármi más. Mivel a nagy kerék, kis oldalfalú gumikkal párosítva és az ültetés (rövidebb rugók) miatt eléggé 'sportos' a benne utazás - kb. nulla rugózás - ezért kénytelen voltam valami megoldást keresni, ha nem akartam még jobban tönkretenni a futóművet ezeken a szuper utakon.. Pár nap alatt elkészülnek, meglátjuk majd hogy vizsgáznak az új gátlók.