A hűtővíz szintre ránézve (0713) tapasztaltam, hogy nem látni a szintet.. Lecsavartam a kupakot, belenyúltam ujjal, olyan mintha olajos lenne.. de mitől?! megnéztem a motorolaj szintet, a nívópálcán a minimumnál volt a szint, pedig inkább a maximumnál szokott lenni.. Ezt betudtam annak, hogy előtte álltam be a garázsba a garázskapu elől. (kb. ennyire volt beindítva.) Remélem csak nem csurgott vissza az olaj rendesen..
Elmentem Phon-hoz a 13. kerületbe a TI ültetőrugó szettért (0716). Ha már ott jártam megkérdeztem mitől ”ropog” a futóművem, nagy melegben klíma használatánál. Mentünk egy próbakört, mert nem teljesen értették mire gondolok. Természetesen akkor nem produkálta a hangot annyira, de a hallottak alapján szerintük a toronycsapágy lesz a hunyó. Adtak is gyorsan kettőt – ingyen. Phon megnézte a hűtővizet is, állítása szerint olaj került a rendszerbe, ami vagy hengerfejtömítés, vagy az olajszűrő csatlakozásnál lehet valami.. Ennek így nem annyira örültem az olasz út előtt.. még az is lehet, hogy komplett motorfelújítást igényel.. :\
Másnap (0717) észrevettem, hogy balra indexeléskor villog a műszerfalon a visszajelző lámpa ahogy indexelek, mintha valami nem lenne rendben az izzóval, pedig ég az összes.. Következő nap balra indexelésnél már gyorsan indexelt. Most tényleg kiégni látszik a bal hátsó. Harmadnapra teljesen megjavult, majd megint kezdte elölről.. Ismételten eljátssza, hogy olasz.. :) pedig jól tudom enélkül is..
Végül vettem egy pár PY21W, sárga index izzót (0719). Remélem ez a fajta való bele.. :) Indulás előtt megnézem a folyadékszinteket, hogy fogyott-e valamelyikből. Tegnap este 10 körül lett leállítva az autó, ma 15:00 körül indultunk, bőven volt ideje lehűlni a motornak és lefolynia az olajnak. A nívópálca jelei között volt valahol, félúton.. Tehát a motorolaj szint kb. rendben. A hűtővízből mintha hiányzott volna valamennyi, de ezt már lehet hogy csak én képzelem be.. :\ A minimum jelzésnél volt a szintje, de sem a korábbi rátöltésnél, se most nem láttam pontosan, úgy el van színeződve a tartály :\ Útközben beszereztem egy drótkefét és egy piros festékszóró spray-t is a rugó felújításhoz, melyet a hétvégén (0720-21) meg is oldottam, a nem rég beszerzett, a szettből hiányzó kerék központosítóval együtt. Hosszas csiszolgatás után újra több réteg piros színben pompáznak a rugók is.
A biztonság kedvéért rendeltem (0723) egy Eibach ültetőrugó szettet is :) hogy a soron következő műtét során tudjunk mihez nyúlni. 24-én reggel 7.30-ra volt időpontom Német Misihez a rugócserével kapcsolatosan. Pár adat a megvásárolt rugókról:
EIBACH
első rugó hossza: 32 cm, hátsó rugó hossza: 28 cm
(a kisebb végétől mérve, az alsó rész rugókör ívközepéig)
papíron 3 cm ültetés
TI
első rugó hossza: 35 cm, hátsó rugó hossza: 28,5-29 cm
(a kisebb végétől mérve, az alsó rész rugókör ívközepéig)
csak elöl tűnik nagyobbnak
papíron 2 cm ültetés
Ezekkel szemben kíváncsi leszek mi kerül ki a kocsiból.. Mielőtt erre sor került, lemértem még egyszer, nyári kerekekkel a sárvédőívek tetejét, vízszintesen állva, függőlegesen a járólaptól:
JE 64,0 cm, BE 64,6 cm, JH 64,5 cm, BH 65,8 cm (csomagtartóból Minden kipakolva, üres tankkal:)
GTA-Cadamuro első lökhárító+toldat bal első keréknél lévő sarka: 12,0 cm, elöl az ív közepe: 17,0 cm
Ezután megtörtént a kiszerelés.. és láss csodát! A benne lévő szett egy piros Eibach ültetőrugó szett volt, pontosan az a típus, amit beszereztem a TI mellé.. viszont amit a hátsó két rugónál láttunk, az valami katasztrófa. A bal hátsó rugó ferdén volt betéve.. nem feküdt fel a rugótányéron az erre kialakított helyre.. a jobb hátsó pedig törött volt..!
Most már értem miért volt 1-1,3 cm a két hátsó sárvédőív magasság között.. Gyalázat, hogy eddig ezt egyik szerviz sem vette észre, pl. kerékcserénél..
TI-re csere után a következő adatok mértem, nyári kerekekkel a sárvédőívek tetejét, vízszintesen állva, függőlegesen a járólaptól:
JE 67,3 cm, BE 67,2 cm, JH 67,2 cm, BH 67,7 cm (csomagtartóban a kiszerelt rugók, üres tankkal:)
GTA-Cadamuro első lökhárító+toldat bal első keréknél lévő sarka: 14,5cm, elöl az ív közepe: 19,0 cm
Átlagosan 2,5-3,0 cm-t emelt az autón a TI felszereltségű 156-os rugószettje, ami komfortosabb vezetést és kevesebb fejfájást okoz majd fekvőrendőröknél, parkolásnál, ill. meredek felhajtóknál, esetleg földúton, stb..
km óra állás: 203.787 km
A szervizben egyúttal kicserélték az első index izzómat egy bele valóra, mivel a pár napja vásárolt izzó sárga színű volt, az autóban lévő pedig átlátszó..
Az indításkori ’nemveszemfelafordulatot’-ra a következő tippet kaptam: tankoljak bele magas oktánszámú üzemanyagot (pl. Shell V-Power Nitro 100+). Két-három teletank elvileg majd kitakarítja a rendszert és utána jó lesz.. Ez még nem akkora (többlet)költség, hogy ne érje meg kipróbálni. Később beszámolok a tapasztalatomról.
Cserélve lettek még a pótféklámpában lévő hibás LED-ek (2db), a rendszámtábla világítás izzója, mert egy ideje már az sem világított, a jobb első és hátsó külső kilincsek a nem rég beszerzett épekre. Az első kilincs cseréjekor derült ki, hogy az előző valamiért oda volt ragasztva az ajtóhoz és csak a körülötte lévő lakk réteggel együtt jött le.. Ennek bizony nem örültem nagyon.. Szerencsétlen ajtók már így is nagyon sok helyen hibásak és most még ez is.. Cserélték a jobb oldali első, felső lengőkar gömbcsukló porvédő gumiját, a gátló porvédővel együtt. Az ’olajos’ hűtővízről kiderült, hogy ”csak” koszos volt a régi vízhűtő állapotától és a beleöntött 2-3 adag hűtőtömítő folyadéktól. A tartály ki lett mosva, de a hűtővíz nem lett teljesen lecserélve – ezzel mondjuk nem értettem egyet.. Az utolsó motorolaj cserénél megmaradt Seléniából viszont ~3 dl-t azért benyelt. A márciusi bejegyzésben említett ’fura hang a motorháztető alól’-ról kiderült, hogy a vezérlés körül kell keresni a hibát. Egy vezető görgő ki lett cserélve, de nem oldotta meg a problémát, talán halkult kicsit.. Komplett vezérlés cserét javasoltak, de mivel szerintük nem lehet baj a ’hangból’, így még nem lenne értelme a cserének, hiszen nem rég, alig több mint 5000 km-rel korábban lett cserélve. Sajnos mindenre nem jutott idő, viszont kiderült, hogy a motor billenésgátló szilentje ki van szakadva – amitől esetleg lehet az a ropogó hang nagy melegben.. Folyt.köv..
Az amore-n találtam egy hirdetést, hogy új Ferodo SL hátsó fékbetétek eladók. Rögtön rá is haraptam a kedvező ajánlatra, majd pár napon belül nyélbeütöttük (0726) az üzletet. Lassan úgyis cserések lesznek majd.. (kb. 50%-osak)
Megrendeltem az új vízhűtőt is végre Erhardtól. Évek óta húzódik ez is.. nézegettem bontottat, de egyik sem volt az igazi, meg annyival nem is volt olcsóbb. Kapjon hát újat! Másnapra (0729) ki is hozta a GLS.
Nem hagyott nyugodni a küszöb spoiler állapota. Elkezdtem hát nézelődni külföldi oldalakon és fórumokon, hogy nem árul-e véletlenül valaki egy nekem tetsző párt. Tettem mindezt azután, hogy újból meggyőződtem arról, hogy az új GTA / Cadamuro szettek horribilis árra jönnének ki, mire felkerülnek az autóra. (Legalábbis a gyári spoilerhez képest, amit ha szerencséje van, akkor negyed áron megúszhatna az ember – ha épp lenne eladó, pont ezüstben.. de ettől meg egy kicsit egyedibbre vágytam, türelmetlenül.. :) Így adódott, hogy a német eBayen árult egy csóka gyári GTA néven küszöb spoilereket, egészen emberi áron. Már csak a hazajutást kell valahogy megoldanom. De egyelőre legyen enyém! :) Húgomék segítségét kértem az átvételben, hiszen ők egy ideje már kint laknak. A leütést is rájuk bíztam, másnap (0730) szállították is a címükre, de ezzel a történetnek még nincs vége.. :)
[Költségeim: TI ültetőrugó szett 25000, index izzók 345, drótkefe 343, festék spray 750, Eibach ültetőrugó szett 18000, rugócserés szerviz 48000, hátsó fékbetétek 4000, vízhűtő 21500 postával, GTA küszöb spoiler 43568]
Október hónapban is történt pár apróság. Pl. megérkezett (1004) a vaterán vásárolt keréktartó állvány, amit másnap össze is szereltem. Rég óta szerettem volna ilyet, de eddig nem tudtam volna hová tenni. Mivel a nyári gumikat múlt hónapban eladtam, így egyelőre csak a 17” alufelnik kerültek rá.
Kuplung csere óta úgy vettem észre valami folyik a motortérből, azaz csak cseppen a kartervédő lemezről, de egy kisebb folt már összegyűlt az autó alatt. Én olajra gyanakodtam.. (de később kiderült, hogy ”csak” hűtővíz volt..)
Elérkezettnek láttam az időt, hogy a fent lévő ablaktörlő lapátokat lecseréljem (1006). Télire nem vásároltam meg a legdrágábbat, úgyis odafagy meg a jég megeszi a gumit. A Metroban találtam pár száz forintért univerzálisat, azok kerültek fel. Km óra állás: 196.855. Egyúttal ellenőriztem -a tél beállta előtt- a folyadékszinteket is, a hűtővízre rá kellett töltenem egy minimálisat a csöpögés miatt. A közeledő műszaki vizsga miatt a hátsó in.pro lámpasort visszacseréltem ideiglenesen a gyárira. Múlt alkalommal is nagyon -közelről- körbefotózták – gondolom a benne lévő E jelzés miatt, hogy bevédjék a seggüket egy ellenőrzés alkalmával, mert ők sem gondolták volna, hogy E-s. :) Ezúttal a jobb féklámpa izzó szívatott meg, lámpacsere előtt jó volt, az új búra felhelyezése után nem ég.. vissza leszed, izzó ki, mindkét szál tökéletes, próba, semmi.. még jó, hogy volt egy tartalék ebből a típusból, csere, próba, ok, búra vissza, ok.. Hihetetlen..
Épp ráfért már az autóra egy alaposabb takarítás is (1008), elvittem egy kézi mosóba, majd fújtam a gumikba is, mert csak 1,8 bar-on voltak. 2,0-ra emeltem a nyomást a téli gumikban, viszont ezután elkezdett pattogni az autó, műszaki előtt meg nem túl jó, pl. lengéscsillapító mérésnél valószínűleg rosszabb értéket mutatna, így másnap (1009) kipakoltam a csomagtartóból a ládát, visszamentem a kútra és leeresztettem kicsit a nyomásból, majd a pótkereket is kiszereltem és felfújtam. Még úgyse volt sosem, mióta nálam van az autó. Meglepően jó állapotban találtam, azaz nem volt megrepedezve a gumi és még szőrös. De ne legyen rá sohasem szükségem :) Amin mégjobban meglepődtem, hogy az volt ráírva, hogy: 4,2 bar.. Ezután (reggel 7:20-kor) az autót leadtam Német Misinek műszaki vizsga előtti átvizsgálásra egy listával, hogy miket nézzenek meg még rajta. 12:45-kor már hívott is, hogy mehetek a gépért, készen áll a holnapi megmérettetésre. Szerinte rendben lesz minden. Bár egy orvosolatlan hibája azért maradt; nem vittem el a kipufogóshoz, hogy a leszakadt kipufogócső rögzítést visszahegessze.. ami végülis nem tragédia, de így a rezonátor cső több terhelést kap, ami hosszútávon nem tesz jót neki. Azt mondta, hogy még a fóliával lehet gond, ami az első szélvédőn van telibe’, hiába van róla műbizonylat.. :/ Rámért a fagyálló szintre, -22 fokot jelzett a műszer, ez talán elég lesz idén télre, ha nem kell sokat rátöltenem a csöpögés miatt. Ellenőrizte a kézzel meghúzott kerékcsavarokat, próbálta ő is kiszedni a búrába beesett helyzetjelző izzót.. :) sikertelenül. (Az izzók nem a barátaim..) A fékre azt mondta azért ad olyan hangot mintha vason’ lenne már, mert Meyle.. pedig még alig kopott és a betétek is jók még bőven.. az ’olaj’folyás okát ő sem találta, viszont inkább a hűtővízre gyanakodott, mert rozsdás a vízhűtő sarka. (Később kiderült valóban az volt az, tettem alá egy fehér kartont és látszott a színén.) A hátsó ablakemelőkre azt mondta csere – azt gondolom azért, mert az egyszerűbb művelet, mint megnézni mi baja lehet.. A csomagtér telónál meg kiderült, azért nem tudja megtartani és csapódik le (a szárny miatt), mert a 370N-os van bent, nem a 460-as. Elképzelhető. Utánakérdez az árnak. Az autót ezek ellenére nagyon dícsérte, állítása szerint nem sok ilyen állapotú 156-ossal találkozott. Tetszett neki a Cadamuro szárny is. :) Még egyszer elhangzott, hogy sima ügy lesz a műszaki és elkért az átnézésért egy rezsióradíjat. A dicséret mellett megjegyezte, hogy itt-ott bizony ráférne egy alvázvédelem is lassan.. Sajnos erről én is tudtam.
Másnap (1010) reggel 7:30, az autó átadva műszaki viszgáztatásra Német Misinek, elvileg 13h körül készen lesz. Km óra állás: 196.932. Pesten a Reitter Ferenc utcában vizsgázott, 2 óra felé hívott, hogy elkészült, de nem voltam a közelben, így csak késő du. tudtam értemenni. A vizsgáztató szerint is kiváló állapotban van az autó, nem találtak rajta semmi kifogásolni valót (ez azért túlzás, mert én azért fel tudnék sorolni egy párat..: olajcsere, gyertyacsere, alvázvédelem, fényezés itt-ott, kipufogócső tartó, stb.) Kerek 30ezer forintomba’ fájt, hogy nem én intéztem idén.
A műszaki vizsga alkalmával kiderült, hogy a valósághoz képest rosszabb környezetvédelmi osztályba van sorolva az autó, mint amibe kellene, ami valahol jó hír, de megint egy újabb ügyintézés, ami nem miattam történt így, mégis én szívok vele.. Foglaltam időpontot a Dunakeszi Okmányirodába (1024), reggel 8:40-re kaptam is, kiderült, hogy nem csak nekem, hanem jópár autós társamnak elírták, amikor bevezették az új környezetvédelmi osztályokat. A műszakin nem kaptam meg a matricát, csak egy adatlapot, hogy sikeresen részt vettünk. Így egy leszerelt hátsó rendszámmal kellett megjelennem az Okmányirodában. Kemény 585Ft-ért meg is kaptam rá az ügyintézés után a matricát és az új forgalmit, már csak vissza kellett pattintanom a keretbe a rendszámot és kész. A szépséghibája a dolognak összesen annyi, hogy ennek a díja a műszaki vizsga árában elvileg benne van, mégis kifizettetik mindenkivel.. Még jó, hogy nem több ezer Ft-ról volt szó.
A hó végére (1031) egy egész szép mennyiségű (kb. tenyérnyi) hűtővíz folt gyűlt össze a garázs padlón, hétvégén muszáj lesz beszereznem megint egy hűtő tömítő folyadékot, ami két éve bevált, remélem idén is be fog. Se kedv, se idő nincs most egy vízhűtő cserére..
[Költségeim: keréktartó állvány, postával 2500+1000, műszaki előtti átvizsgálás 7000, műszaki vizsgáztatás 30000, műszaki matrica 585]
első, alsó-felső lengőkar csere, első stabilizátorok cseréje, fékolaj csere (07.04) by Szatyi (25.000Ft)
[165.200 km]
kerék centírozás, futóműállítás by akh.hu (10.717Ft)
[165.207 km]
Komárom előtti utolsó hétvége lévén (0522), befejeztük HoZéval a féknyereg felújítását egy kis piros festékkel. Illetve röpke két óra(!) alatt felkerült a GT által gyártott matrica is.
Ezúton is köszönöm HoZénak a segítséget, a hiányzó féktisztítót és az amore-s rendszámtábla keretet. Meg még mit is? :) GT-nek pedig a kitartó munkát. :) Szerintem a pót darabokkal nagyon jó lesz a végeredmény, de már így is magáért beszél.. :)
HoZé közreműködésével elkészült (0507) a két első féknyereg upgrade. Bár a kerekek levételével kicsit megszenvedtünk - egy kerékkulcsot eltörtem :) - de a végeredmény szerintem egész jó lett. A két hátsó nyeregre nem volt idő, de legközelebb azt is kezelésbe veszem. Köszönet GT-nek is az Alfa Romeo feliratért.
[Költségeim: féknyereg festék 1890 matricák(sok:) 800]
A csömöri norautoban kerültek beszerelésre (0828) a nemrégiben beszerzett alkatrészek.
[Költségeim: első lengéscsillapítók 15000Ft és fékbetétek cseréje 6000Ft, jobb oldali féltengely gumiharang cseréje 12500Ft, fényszóró állítás 1990Ft]
Reggel (0709) odaadtam az autót Gerissimo-nak, hogy cseréljék ki benne a következő alkatrészeket:
vezérlés módosító csere (már megvolt - Erhard)
gumi fékcső csere (már megvolt - Erhard)
fékolaj csere
motorolaj csere (már megvolt, IX. Esztergomi Alfa Romeo Találkozó nyeremény, Selénia:)
olajszűrő csere
levegőszűrő csere
aztán elmentem dolgozni.. Mikor végeztem a melóhelyen hívtam Gergőt, az autó készen volt, úgyhogy mehettem is átvenni. Mikor találkoztunk elmondta, hogy mindenféle komplikáció nélkül zajlott a műtét, és hogy valamivel erősebb is lett az autó, az alacsony fordulatnál jelentkező halk csörgő zajt is megszüntették, ami az autó alól jött, úgyhogy egészen egészségesnek tűnik most a vas. Hazafelé kipróbáltam, szépen húz, szebben mint a műtét előtt. Biztosan örült az új olajoknak és a szűrőknek is. Szóval meglett az elveszett ménes és egy jó pár -remélem tízezer- kilóméterre száműztük belőle a dízel hangot indításkor.
A fék viszont gyengélkedik, hiába a fékcső- és fékolaj csere, úgyanúgy nem tudok megállni vele már úgy, mint régen. A tárcsát néztem, alig van válla, talán.. 1mm lehet, de inkább még annyi sem. Elöl-hátul körben ugyanez a helyzet. A betétek viszont már kopottak, 40-50% körüliek, de ennek ellenére fogniuk kellene.. Majd ha elfogytak akkor megértem, hogy nincs fékhatás/fékerő, de ezekkel még simán el kéne mennem majd' ugyanennyi km-t. Legalábbis papírforma szerint. Vagy minimum a műszakiig. Pedig nem fogja..
Km óra állás: 127.087km
Végérvényesen vége a dízel korszaknak :)
(0707) megérkezett az új cikkszámos vezérlés módosító és a két gumi fékcső, amiket Erhard-tól rendeltem 30-án.
[Költségeim: gyári vezérlésmódosító 38.900Ft, 2db gumi fékcső 2.600Ft/db, összesen: 45.100Ft postával együtt, előre utalva.]